Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tteettt schreef:tteettt schreef:ok nu hebben we dus duidelijk geconstateerd dat er in de paarden sport de nodige verbeter punten zijn, ja en nu?
- Denk aan kinderen die veelal hun Pony rijden zonder of met 1x pw begeleiding. (ouder zien niet in dat juist bij paard rijden goede begeleidingen een must is)
-Instructeurs met te weinig Bagage, en dus eigenlijk te onervaren.
-Een generatie die niet gewend is om op hun gedrag te worden aan gesproken, maar het wel heel normaal vindt om een mening over anderen te hebben.
-Ruiters die Absolut niet aan zelf reflectie doen.
-Een handels markt waar snel geld verdienen een must is.
-Een sport cultuur die meer op resultaat gericht is, dan op kundigheid.
Ik denk dat dit een aantal basis zaken zijn die gewoon mis gaan in de paarden sport. En dat het voor deel de verantwoordelijkheid van KNHS en Clubs is om hun leden hierin te onderwijzen.
Als ben ik me er wel van bewust dat dit gewoon best wel lastig is, vooral omdat er in de Paarden/Pony sport heel veel belangen mee spelen. Nog een punt denk ik zou er niet meer onderscheid gemaakt moeten worden tussen paardensport als bron van inkomsten, en recreatie sport.
Mette schreef:Tja, het klinkt raar, maar sommige ruiters weten gewoon weg niet dat ze iets verkeerd doen. Domweg de onkunde van de ruiter. Een goede instructrice zou hier zeker bij helpen, maarja, niet iedereen heeft zo'n instructrice!
Zelf rij ik ook geen wedstrijden, alleen zo héél af en toe (lees 1 a 2x per jaar) En ik weet voor de volle 100% dat ik ook nog fouten maak. Gelukkig heb ik les
![]()
Je moet alleen iemand hebben om je er op te wijzen, dus bijv. je instructrice maar ook de jury. Het moet ook veel meer naar voren komen op wedstrijd! Helaas wordt commentaar vaak weggeschreven als: strenge jury, mn paard deed t niet goed etc.
Tendance schreef:Ik ben een mens met paarden... Ik heb namelijk naast mijn paarden ook nog een ander leven. Een paardenmens is naar mijn idee iemand die voor zijn paarden leeft.
Zie niet in wat er mis met beiden is.
Tendance schreef:Dat is zoals veel mensen het lezen inderdaad, maar je kunt het op vele manieren lezen en als je het zo leest als jullie, wat ik heus wel wist, dat het veel zo gelezen wordt, dan moet er tussenin ook nog een soort mens....
tteettt schreef:@ schoentje ik sta volledig achter de Discussie, maar ik vindt het te makkelijk om daarin niet verder in oplossingen te denken maar alleen continu aankaarten wat je allemaal wel niet aan misstanden hebt gezien! Ik heb TS in begin van Topic al eens gevraagd of het haar lukt om al haar leerlingen volgens de basis principes die zei omschrijft te laten rijden. Hier geeft TS geen antwoord op!
_Bitje_ schreef:_Bitje_ schreef:wat voor controles hadden jullie in gedachte? en wanneer zouden ze dat moeten controleren? dat lijkt me nog het lastige er aan
neemt niet weg dat het een hoop paardenleed zou kunnen besparen!
Rianne12 schreef:Je hebt staan dat je je moet aanpassen aan het paard, maar dat is niet zo.
Jij past het paard aan naar jouw wensen.
Een zadel waarom heeft jouw paard een zadel op? Daar heeft hij zelf echt niet voor gekozen.
Zelf wil hij echt geen dressuur gaan doen, de ruiter wil het.
Ik vind dat het paard zich aanpast aan de ruiter niet andersom.
Verder ben ik het wel met je eens.
Siegridd schreef:Rianne12 schreef:Je hebt staan dat je je moet aanpassen aan het paard, maar dat is niet zo.
Jij past het paard aan naar jouw wensen.
Een zadel waarom heeft jouw paard een zadel op? Daar heeft hij zelf echt niet voor gekozen.
Zelf wil hij echt geen dressuur gaan doen, de ruiter wil het.
Ik vind dat het paard zich aanpast aan de ruiter niet andersom.
Verder ben ik het wel met je eens.
En alles wat je doet pas je je ook weer aan aan je paard. Normaal gepsproken, zoals ik vind dat het hoort: Dat je je manier van rijden aanpast aan je paard, dat het voor je paard het prettigst is.
Rianne12 schreef:Siegridd schreef:
En alles wat je doet pas je je ook weer aan aan je paard. Normaal gepsproken, zoals ik vind dat het hoort: Dat je je manier van rijden aanpast aan je paard, dat het voor je paard het prettigst is.
Ja tuurlijk wil je het beste voor het paard maar de meesten vinden zich zelf wel het belangrijkste.