Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:47

quadripes schreef:
bij een nieuwe oefening zul je de aanleuning afentoe verliezen, dus ook ontspanning en de hele zooi. dat is logisch. naarmate alles beter bevestigd raakt, zal het paard de tekenen van het Skala weer gaan vertonen en dat is het signaal dat de oefening bevestigd is en het paard dus op dat gebied op de juiste manier is opgeleid.

Voor ons is dat logisch, maar niet voor dat meisje dat de vraag stelde een pagina terug ;)

quadripes

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:49

aha dat had ik niet gezien

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:52

Daarom gaf ik het skala aan. Ze beschreef er punten van waar ze tegenaan liep.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:00

nombrado schreef:
ullaatje schreef:

even een reactie op dit filmpje
ik vind de ruiter de handen breed neerzetten en als het ware op "slot" waardoor je een paard creëert die tussen die vastzettende handen en duwende benen iets moet doen.
hierdoor krijg je een onrustig hectisch beeld. Ik vind dit er dus niet ontspannen uitzien, en zou het tempo in het losrijden zeker verlagen, om zo het paard de kans te geven meer vanuit het eigen lichaam te ontspannen , de neus meer naar voren en laag en de handen mee laten gaan.

Dit is een stukje van het losrijden waarin het paard net galopeerd en draaft,
na een rustdag, krijgt ze wat meer vrijheid van de ruiter.
Ik ga er niet teveel op in, aangezien dit paard heel gecompliceerd is.

Zeg alleen dat ik dit wel fijn vind, over dat vastzetten ben ik het totaal oneens.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:11

Ullaatje en ik hadden het per pb over wat er eerst moet zijn.
Moet je paard eerst voorwaarts zijn en komt dan de balans of moet je paard eerst in balans zijn en komt dan het voorwaartse vanzelf ? ik denk het laatste......

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:21

Meestal (spreek over jonge paarden inrijden) zijn ze erg voorwaarts van zichzelf en is er veel onbalans. Schuin door de hoeken rennen, ik noem maar wat. Dus je gaat leren het tempo te controleren en balans verbeteren zodat het tempo ook beter gecontroleerd kan worden.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:30

hallo meld me ook. ben zelf net overgestapt richting de klassieke dressuur. dit omdat het totaal spaak liep in mn rijden. een gevalletje van ' met deskundige hulp het paard kapot rijden'. mijn paard wilde op een gegeven moment in de les niet meer voor of achteruit en werd bestempeld als lastig. heb foto's gemaakt van haar rug en ze bleek beginnende ks te hebben. van de da moest ik naar de fysio, maar had na een aantal behandelingen niet het gevoel dat dit de oplossing was. ik moest namelijk van de fysio mn paard met een pessoa laag en diep longeren... dit terwijl mn paard ontzettend scheef was. je begrijpt dat dit dus ook haast niet mogelijk was. ik ben toen verder gaan zoeken en terecht gekomen bij antoine de both. zijn methode is juist dat je paarden in het begin erg over het tempo moet rijden omdat het dan makkelijker zou zijn voor het paard om zn balans te vinden.(even om terug te komen op was maris zei) helaas was het voor mij te lastig om steeds bij hem te lessen ivm de reisafstanden. nu les ik bij deze mevrouw: http://www.2bone.nl ik moet zeggen dat het erg goed bevalt. ik les daar met mn groene paard en nu dus ook met mn paard die niet meer voor of achteruit wilde. beide gaan erg goed. we houden ons nu nog vooral bezig met het paard los te laten. dit doen we aan de dubbele longe. mn oudere merrie die door alle elende eerder bijna niet meer te longeren was, verbeterde in een les zienderogen. wat hier eerder werd gezegt over het inwerken van de ruiterhand, klinkt bij mij zeer bekend in de oren. ik was vroeger te hard in mn hand. mn vorige instructrice dacht dat je paard los zou laten door hem naar beneden te rijden en terug te zetten in tempo. resultaat: een vast gereden paard. nu ben ik heel zacht in mn handen, maar vind het op tijd loslaten wel nog lastig. dit ook bij het longeren met dubbele longe. mijn paard is links gebogen en dit merk je zeer sterk als ze zich niet loslaat. ze valt dan naar binnen met het resultaat dat ik mn buitenhand vastzet. hebben jullie nog tips om mn paard van die rechterteugel af te krijgen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:34

keat@ bedoel je aan de longe of onder het zadel?

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:40

onder het zadel. aan de longe valt ze juist erg naar buiten en trekt op de binnenhand. ikzelf had daar erg veel moeite mee. ik wist niet goed hoe dit op te lossen. ik trok niet terug maar hield wel vast. dit was niet de oplossing. mn instructrice had dit probleem er zo uit. zij zegt dat je continue aan geven moet denken en haar druk is haast niet zwaarder dan het gewicht van de lijn. de les was helemaal gevuld met het werk aan de longe dus we zijn niet aan het rijden toegekomen. wat we haar wel echt hebben moeten leren is los te laten. ze was natuurlijk erg gewend om in een houdinkje te lopen en constant druk te ervaren. op hele lichte druk in stilstand los laten kon ze niet. ze gaf hooguit een klein knikje met haar kin. dit hebben we dus lang geoefend met veel belonen. nu laat ze echt los op lichte contact. met buitenrijden merkte in wel dat wanneer ze hard werd in de mond en ik haar stilzette om haar weer van het bit af te krijgen en los te laten ze daarna niet weer vastpakte op rechts.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:41

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:49

Nogmaals Rivaldo, als je het geluid aanzet hoor je precies wat er gezegd wordt. Voor mij is er geen andere reden. Het paard loopt te diep, op de voorhand enz enz..

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:58

Maris schreef:
Ullaatje en ik hadden het per pb over wat er eerst moet zijn.
Moet je paard eerst voorwaarts zijn en komt dan de balans of moet je paard eerst in balans zijn en komt dan het voorwaartse vanzelf ? ik denk het laatste......

Moet eerlijk zeggen, dat dat meer jou vraag is dan de mijne,
Ik doe het daadwerkelijke inrijden, gewoon op mijn manier, en dat werkt tot nu toe subliem, krijg niet anders dan lof en mijn paarden doen het voortreffelijk als ze naar een nieuwe eigenaar gaan.

Het gaat om een basis, en die basis begint bij mij al vanaf het moment dat ze in handen gaan komen.
Daar neem ik de tijd voor, gemiddeld 3 mnd van niks tot bijgezet en zadel erop aan de longe, pas daarna gaan we erop, en altijd met een vast meisje, wij kunnen lezen en schrijven met elkaar.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:59

Ik ga mijn filmpje weer verwijderen, aangezien ik niet de ruiter ben die erop rijdt.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:01

keat schreef:
onder het zadel. aan de longe valt ze juist erg naar buiten en trekt op de binnenhand. ikzelf had daar erg veel moeite mee. ik wist niet goed hoe dit op te lossen. ik trok niet terug maar hield wel vast. dit was niet de oplossing. mn instructrice had dit probleem er zo uit. zij zegt dat je continue aan geven moet denken en haar druk is haast niet zwaarder dan het gewicht van de lijn. de les was helemaal gevuld met het werk aan de longe dus we zijn niet aan het rijden toegekomen. wat we haar wel echt hebben moeten leren is los te laten. ze was natuurlijk erg gewend om in een houdinkje te lopen en constant druk te ervaren. op hele lichte druk in stilstand los laten kon ze niet. ze gaf hooguit een klein knikje met haar kin. dit hebben we dus lang geoefend met veel belonen. nu laat ze echt los op lichte contact. met buitenrijden merkte in wel dat wanneer ze hard werd in de mond en ik haar stilzette om haar weer van het bit af te krijgen en los te laten ze daarna niet weer vastpakte op rechts.

Dit hebben we eerder in dit topic besproken, weet even niet welke pagina. Gaat over het er niet op ingaan om 1 teugel zwaarder vast te houden omdat het paard dit vanuit zijn eigen scheefheid aanbied.

In iedergeval bedankt voor het filmpje Ulla, leuk om te zien :)

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:03

Ik vind dat ook een fijn filmpje Ullaatje :j
En ik ben het ook eens met je dat het verkrijgen van die hele fijne lichtheid zo'n super goed gevoel is. Verder heb ik niet zoveel te melden :+ Ik lees alles wat jullie schrijven, erg interessant.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:05

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:15

Super voor de tweede keer! Je ziet dat ze helemaal "afgericht" is aan de longe en precies hetzelfde doet als wat ze daarmee geleerd heeft :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:22

keat schreef:

het vastpakken aan 1 kant heeft te maken met een scheefheid vanuit achter
wat je kan doen , is met rijden, even je gewicht op de bolle kant (of aan die kant je been langer maken) en dan weer naar het midden als je merkt dat je reactie krijgt en ze loslaat
check ook of je zelf met een recht bekken rijd en niet iets scheef zit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:41

Rivaldo schreef:
Whinnylando schreef:
Persoonlijk ben ik helemaal weg van dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=l1jF4E4QnAg

LET OP: er wordt begonnen met het foute voorbeeld. Op het eind zie je dan het "uit de hand laten kauwen" als controle.

En voor de liefhebbers *D http://www.youtube.com/watch?v=pzG-0TyTuMs

Wat vind(en) jij/jullie van het volgens Klimke 'foute gedeelte' ?

kvind het beide niets
de ruiter zit zo beroerd...dan kan een paard zowiezo niet ontspannen en lekker bewegen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:47

ullaatje schreef:
Hier een filmpje van een door mij gefokt paard en door ons zelf beleerd
2de keer onder het zadel
http://www.youtube.com/watch?v=fZdgnG8Q ... er&list=UL

Ze is overigeens verkocht

leuk paard
1 ding viel me op. dat je op dit jonge paard met lichtrijden elke keer achter de beweging komt, en hierdoor het paard een duw in zijn rug krijgt.
ik ga zelf veelal bij jonge paarden veel kleiner lichtrijden, en blijf boven de beweging , met zelfs ietsje naar voren
als je onderstaande filmpje bekijkt, zie je het 2e gedeelte het skelet met de ruiter lichtrijdend..., en wat er gebeurd.
http://www.youtube.com/watch?v=wtWliY1y ... re=related

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:12

bedankt voor de reactie. klopt dat ze idd die kant aanbiedt. ze steunt daadwerkelijk op mn hand. ik ga eraan werken.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:32

(idd de ruiter uit mijn korte filmpje kan doorzitten en lichtrijden tegelijk, maar het ging me even om de halshouding, schwung en uitleg daarbij )

Dankzij jouw filmpje Nombrado kwam ik dit filmpje tegen : http://www.youtube.com/watch?v=4qneWLFaNSw&NR=1

Nu hebben we het vraagstuk "dragende rugspier of niet" ook eens uitgelegd in beeld en geluid :D Ik was blij om te zien dat de halshouding waarmee ulla en ik graag rijden de beweging ten goede komt.

(ik wil geen nadruk leggen op een LDR houding in dit filmpje, maarja het zit er nu eenmaal bij )

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:17

en een keertje dit filmpje kijken
dat je je bewust wordt, wat er bij een paard gebeurd.
bewust blijven met je handen dus.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 07:26

Allemaal leuke filmpjes, al jaren bekend, alleen er ontbreekt zoveel eraan, de spieren van de voorhand de diagonale spieren pakketten die over de rug lopen de buikspieren en de verbindingen van de lange rugspier en de buikpieren met de achterbenen.
Leuk voor leken heel leuk maar het verdiept niets helemaal niets.
Bovendien blijkt dus dat de handen het zenuwcentrum van de hulpen zijn, dat de zit in balans moet zijn zodat wij het paard niet storen in zijn evenwicht.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 07:46

Het zijn geknipte stukjes, je ziet ergens ook het hele pakket aan spieren maar dat halen ze dan weg omdat het over de lange rugspier gaat, precies waar het hier een paar bladzijdes terug ook over ging. En daarom voegde het naar mijn idee wel wat toe. (had het filmpje trouwens nog nooit eerder gezien heb wel het boek van die meneer gelezen _O- )

We weten het allemaal wel , maar om dan even duidelijk die swingende rug te zien in zo'n filmpje maakt voor mij het bewustzijn beter voor als ik erop zit :)