Wat vind je van Gert van den Hof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van Gert van der Hof?

Helemaal geweldig!
93 (21%)
In sommige gevallen een prima oplossing
232 (53%)
Slecht (en ouderwets)
112 (25%)

Totaal aantal stemmen: 437

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:52

JoviBan schreef:
@ Tendance:
Ik heb mijn eigen merrie zadelmak gemaakt en ingereden.
Zònder zweep, zònder te schoppen of te porren met m'n benen, zònder dwang, zònder gesleur en getrek en zònder de intentie dat ze meteen voorwaarts moest of zelfs meteen moest gaan draven.

Ik blijf het onzin vinden dat een paard persé en meteen voorwaarts moet. Dat is een veronderstelling die gebaseerd is op angst.

Heb je het filmpje van Donald Newe gezien dat ik hier geplaatst heb?
Hij liet het paard ook gewoon staan. Af en toe even een beweging vragen, maar meer ook niet.

Alles in rust, respect, geduld, begrip, belonen en vertrouwen.

Dat werkt misschien bij een enkeling, ik wil voorkomen en niet, mocht het paard er toch toe besluiten te gaan steigeren, met het paard en al achterover gaan.
Als ik een paard zadelmak maak, dan ben ik er eerst ruim een maand mee bezig met longeren, hangen, stukje erover hangen enz. Ik ga er dan ook op zonder sporen en zweep, maar wil dan wel voorwaarts, want als hij wel achterover gaat, dan heb ik mezelf, maar ook het paard daarmee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:53

Tendance schreef:
Wat zeggen ze dan? Beter voorkomen dan genezen.

Je kunt het voorkomen door pas op een paard te gaan zitten wanneer je wéét dat hij het nièt meer spannend vindt.
En dat vraagt een traject vooraf en daar heeft men geen zin in en/of geen tijd voor.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:57

JoviBan schreef:
Tendance schreef:
Wat zeggen ze dan? Beter voorkomen dan genezen.

Je kunt het voorkomen door pas op een paard te gaan zitten wanneer je wéét dat hij het nièt meer spannend vindt.
En dat vraagt een traject vooraf en daar heeft men geen zin in en/of geen tijd voor.

Ik ben altijd tijden bezig met een paard, voordat ik erop ga zitten, maar de allereerste keer vinden ze het toch spannend, is want hoe je het ook voorbereid, het blijft iets nieuws!!!!!
Je kunt een paard geen plaatjes en foto's laten zien van paarden met mensen erop en er dan vanuit gaan dat ie het snapt en het allemaal wel goed vindt.
Verder kun je nog zo met je paard bezig zijn en longeren en dekjes en singels en grondwerk en weet ik veel wat, maar het uiteindelijk erop zitten kun je niet nabootsen, dus het blijft voor een paard spannend.

Het is net zoiets als voor jezelf de eerste keer. Je kunt nog zulke goede voorlichting hebben gehad en nog zoveel hebben gelezen, maar die eerste keer blijft ook spannend. Ook al heb je nog zoveel voorwerk gedaan....
En dan heb ik het nu natuurlijk niet over paardrijden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:08

Mijn manier is:
Rust, veel borstelen, vertroetelen, longeren, een keer een dekensingel met dekje.... Dit een aantal weken lang.
Dan zadel erop en longeren, als ze hieraan gewend zijn, erover hangen, daarna een paar stapjes doen...
Gevolgd door langzaam gaan zitten en dan een wending maken, zodat ze niet kunnen steigeren, daarna rustig voorwaarts rijden.
Na een paar rondjes afstappen en dit een aantal keer doen (natuurlijk niet op één dag) tot je het uit kunt bouwen.
Paarden die ik op deze manier zadelmak heb gemaakt hebben nooit gebokt of gesteigerd.

Totdat mijn eigen draak zadelmak moest. Daarmee kwam ik een heel eind, totdat de singel vast moest. Hier 2 weken mee aangemodderd op verschillende manieren geprobeerd en toen de hulp van Gert v/d Hof ingeroepen.
Die kreeg het aansingelen wel voor elkaar en mocht er zo op, heeft ook nooit gebokt of gesteigerd.

Ik ben dus zeker niet tegen met rust alles doen en er de tijd voor nemen. Alleen ga wel voor mijn eigen en de veiligheid van mijn paard, als ik er eenmaal op zit, direct voorwaarts.

En ben ik dan bang? Nee, maar ook zeker niet levensmoe....

Hoeveel mensen op dit forum kunnen nu daadwerkelijk zeggen, dat ze meer dan 5 paarden zadelmak hebben gemaakt, want alleen dan heb ik het gevoel, dat je uit eigen ervaring kan praten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:14

Tendance schreef:
Hoeveel mensen op dit forum kunnen nu daadwerkelijk zeggen, dat ze meer dan 5 paarden zadelmak hebben gemaakt, want alleen dan heb ik het gevoel, dat je uit eigen ervaring kan praten..

ikke *\o/* maar ik ben van het voorwaarts. omdat een paard dan beter zijn evenwicht kan bewaren..
en dus niet dat ik er gelijk opga en KLETS RENNEN JIJ!
Hoe langzamer je gaat hoe meer het paard gaat zwalken waarbij jij lichtelijk uit evenwicht KAN raken en het paard gaat zich hier aan irriteren en zo komt het bokken de wereld in...
heb het met elk paard tot nu toe zo gedaan en dat ging altijd prima!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:20

Met alle respect Joviban, één paard zadelmak maken kan zelfs ik en dat zegt gewoon helemaal niks.
(Kom net niet aan de 5, mag ik wel meepraten Tendance? ;) )

Maar ik heb wel heel veel met jonge paarden gewerkt en zadelmak gemaakt zien worden. Dat waren merendeel hengsten, maar ook merries en ruinen. Dat waren dressuur- en spring gefokte dieren. Ieder jaar zat er wel een randdebiel (of twee, meestal meer ook niet) tussen. Dan kun je nog zoveel rust hebben, dan moet je voor veiligheid van mens en dier vooruit.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:39

kamsel schreef:
Met alle respect Joviban, één paard zadelmak maken kan zelfs ik en dat zegt gewoon helemaal niks.
(Kom net niet aan de 5, mag ik wel meepraten Tendance? ;) )

Maar ik heb wel heel veel met jonge paarden gewerkt en zadelmak gemaakt zien worden. Dat waren merendeel hengsten, maar ook merries en ruinen. Dat waren dressuur- en spring gefokte dieren. Ieder jaar zat er wel een randdebiel (of twee, meestal meer ook niet) tussen. Dan kun je nog zoveel rust hebben, dan moet je voor veiligheid van mens en dier vooruit.

Natuurlijk mag jij meepraten! Topper!

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 19:57

VivaLaVida schreef:
Tendance schreef:

ikke *\o/* maar ik ben van het voorwaarts. omdat een paard dan beter zijn evenwicht kan bewaren..
en dus niet dat ik er gelijk opga en KLETS RENNEN JIJ!
Hoe langzamer je gaat hoe meer het paard gaat zwalken waarbij jij lichtelijk uit evenwicht KAN raken en het paard gaat zich hier aan irriteren en zo komt het bokken de wereld in...
heb het met elk paard tot nu toe zo gedaan en dat ging altijd prima!

Helemaal mee eens Vivalavida!

Ik begrijp echt niet waarom er hier mensen zijn die tegen het voorwaarts gaan zijn. En laten draven zelfs zielig of beschadigend vinden! In een vlotte draf kan een jong paard veel gemakkelijker zijn evenwicht houden en kost dus minder kracht. Je kunt een jaar longeren en tutfiepen en zo de rugspieren proberen sterker te maken, maar dan nog zal t onervaren paard moeten leren zijn evenwicht te houden mét een ruiter op zijn rug. Door te gaan stappen, maak je het het paard onnodig moeilijk.
Laatst bijgewerkt door Famke160301 op 02-05-11 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 19:59

@ Heleen sorry maar heb helaas zelf geen blikje jonge paarden staan, die ik naar gert kan brengen en je te laten zien hoe hij ze zadelmak maakt. Je zult het met mijn oprechte en eerlijke verhaal moeten doen.

Tendance

Re: Wat vind je van Gert van den Hof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:04

@ Famke. Er zijn steeds meer mensen het met elkaar eens!

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:11

Tendance schreef:
@ Famke. Er zijn steeds meer mensen het met elkaar eens!

Gelukkig maar! *\o/* :P :+ ;)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:11

Ik vind het op een of andere manier zelfs superonlogisch om te gaan stappen als je er voor het eerst op zit. Ik heb er zelf zo'n 25 zadelmak gemaakt, de eerste reactie is toch vaak voorwaarts en als je ze netjes voorwaarts kan laten draven ga je net hard genoeg om de schrik een beetje kwijt te raken zonder dat de controle weg is. Ik had altijd iemand op de grond die het tempo kon controleren zodat ze niet gingen bokken of stilstaan, Gert heeft dat niet, die zit die bokken gewoon uit en daarna is het klaar.

Hoe laat je zo'n paard nou doorstappen, ze kennen nog geen beenhulpen of niks?

Overigens was ik bij de laatste clinic en die paarden waren zo braaf, die liepen zo in de rondte, er was er maar eentje volgens mij die wat bokken liet zien (dat vosje volgens mij, daar waren foto's van geplaatst in dit topic?), dus lang bij alle paarden gaat het niet zo onbenullig.

Mijn jonge paard zou ik het liefst zelf op de grond beleren en dan Gert en voor het eerst op. Als hij er meteen "groen" op stapt moet je als eigenaar gewoon heel goed managen wat je vervolgens aan training doet lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:16

Famke160301 schreef:
Ik begrijp echt niet waarom er hier mensen zijn die tegen het voorwaarts gaan zijn. En laten draven zelfs zielig of beschadigend vinden! In een vlotte draf kan een jong paard veel gemakkelijker zijn evenwicht houden en kost dus minder kracht. Je kunt een jaar longeren en tutfiepen en zo de rugspieren proberen sterker te maken, maar dan nog zal t onervaren paard moeten leren zijn evenwicht te houden mét een ruiter op zijn rug. Door te gaan stappen, maak je het het paard onnodig moeilijk.

Dat is niet mijn ervaring.
In het proces van inrijden train ik mijn paard voornamelijk vanaf de grond (lange teugelwerk). Tussendoor gaan we dan weer 'es even rijden. En iedere keer wanneer ik weer met haar reed, was het opvallend hoeveel meer ze weer in balans was, rechtgericht, stabiel en tredzeker. Dankzij het onbelast trainen, rechtrichten en gymnastiseren gaat dat best snel. Daarvoor hoef je ze niet in draf te jagen. Een paard dat niet in balans is en moeite heeft met z'n evenwicht, gaat vanzelf wel harder lopen, daar hoef je - als het een evenwichtsprobleem is - als ruiter al niets meer aan te doen.

Longeren en tutfiepen vind ik trouwens ook nutteloze bezigheden. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:21

WowAmigo schreef:
Hoe laat je zo'n paard nou doorstappen, ze kennen nog geen beenhulpen of niks?

Een beenhulp (lichte kuitdruk) kende mijn paard wel al vanaf de grond, door de stemhulp (die ze al kende) te koppelen aan een licht druk van mijn zij, hand of arm tegen de plek waar het been van de ruiter ligt. Dat begreep ze heel snel.
Maar ik gebruik nog steeds nauwelijks beenhulpen om haar voorwaarts of in draf te vragen, ze luistert namelijk perfect naar stemhulpen en zit.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:26

We hebben het hier toch nog steeds over zadelmak maken? Niet over inrijden... Ik denk echt dat je pas van ervaring kunt spreken, nadat je er meerdere zadelmak hebt gemaakt.
Het is toch ook bewezen dat je beter snel over een evenwichtsbalk kunt lopen, dan voetje voor voetje... Dus voorwaarts, waarom zou dat dan voor een paard ineens anders zijn?
Het rechtrichten, dat is iets van later... Dat hoef ik niet bij het zadelmak maken al voor elkaar te hebben.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:30

Helaas mag je in de dressuurproeven geen stemhulp gebruiken. Lekker als ie eerst het ene leert, dat weer af moet leren om vervolgens toch op alleen beenhulpen te moeten reageren

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:32

Cassidy schreef:
@ Tendance. Mijn reactie was op Heleen, die verwacht dat Gert bij ieder paard dat hij aanneemt eist dat er bepaalde dingen zijn gedaan. Die eis kun je en mag je als trainer niet stellen. Krijgt hij een paard groen, dan gaat er wat meer tijd inzitten. Maak je van tevoren afspraken over eventueel voorbereidend werk wat door de eigenaar gedaan moet worden, is het ook geen probleem. En dan is het idd een kwestie van je houden aan je afspraken.

Maar verwacht het niet bij ieder paard, ga geen paarden weren waarbij dat niet is gedaan, en verwacht ook niet dat, als iemand een paard koopt, de verkoper de correcte informatie geeft over het verleden van het paard ("paard is 10 jaar maar nooit ingereden", en er even vergeten bij te vermelden dat het al door drie mensen is geprobeert en serieus mis is gaan waardoor met niet verder is gegaan).

Ik had het over een paard die ingereden moet worden, dat Gert weet of er al dan niet een zadel al heeft opgelegen. Zoniet dat hij er zelf wat meer insteekt in tegenstelling tot een filmpje eerder in dit topic.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:45

Tendance schreef:

ligt dat ook nog aan de soorten paarden.. denk ik zo verder met je eens hoor..

als je nou 5 makke pony's haflinger/koudbloed ofzo mak maakt.. of 5 hete sportpaarden..
5 dravers die al betuigd zijn of ja ga zo maar door..

daar zit ook nog verschil in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:55

nou ieder dus zn eigen manier..... :D :D uitgekletst!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:00

Tendance schreef:
Helaas mag je in de dressuurproeven geen stemhulp gebruiken. Lekker als ie eerst het ene leert, dat weer af moet leren om vervolgens toch op alleen beenhulpen te moeten reageren

Dat hebben ze snel afgeleerd. De eerste keren gebruikte ik ook mijn stem, maar dat was na enkele keren rijden niet meer nodig.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:06

Tendance schreef:
We hebben het hier toch nog steeds over zadelmak maken? Niet over inrijden... Ik denk echt dat je pas van ervaring kunt spreken, nadat je er meerdere zadelmak hebt gemaakt.
Het is toch ook bewezen dat je beter snel over een evenwichtsbalk kunt lopen, dan voetje voor voetje... Dus voorwaarts, waarom zou dat dan voor een paard ineens anders zijn?
Het rechtrichten, dat is iets van later... Dat hoef ik niet bij het zadelmak maken al voor elkaar te hebben.

Rechtrichten is iets wat ik 'juist' bij het zadelmak maken al mee neem. Zadelmak maken behelst mijn inziens meer dan enkel 'een zadel erop kwakken'. Als je een paard zadelmak maakt, begint dat al op de grond, waarbij je het paard leert zijn gewicht te verdelen, zijn evenwicht te bewaren in wendingen en waarbij je het sterker maakt door middel van (o.a. rechtrichtende) oefeningen.

Zodra je erop gaat zitten, begint mijn inziens het rechtrichten al meteen. Immers, je hebt het paard vanaf de grond al geleerd waar de rem en het stuur zit en je voegt daar 'enkel' het ruitergewicht aan toe.

Juist doordat je al het andere al hebt geintroduceerd is het toevoegen van een ruiter in 9 van de 10 gevallen totaal geen issue. En in dat tiende geval, waar je bijv. te maken hebt met een extreem sensibel, danwel rillerig paard, tja, dan zul je dus iets meer moeten nadenken bij wat je doet en wellicht iets meer grondarbeid moeten verrichten om het ook voor dat paard vanzelfsprekend te maken.

Zodra het paard eenmaal onder het zadel is, leer je het direct tussen de teugels en beugels te gaan, daarmee zeg ik niet dat je het paard met de kop in de krul trekt, maar je leert hem wel recht te gaan. Waarom zou je een paard eerst maanden door een bak laten zwalken en hem leren dat hij zijn rug kan wegdrukken (en dus ook verkeerde bespiering krijgt) terwijl je hem, met de nodige voorbereiding, ook op zeer eenvoudige wijze kan leren dat hij wel meteen over de rug kan gaan?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:17

Suelza: Totally agree.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:20

Dankje dankje Suelza, jij zegt precies wat ik vind, maar verwoord het een stuk beter dan dat ik dat zou kunnen! _/-\o_

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:23

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:15

De eerste keer ben ik echt niet aan het rechtrichten.... Dan heb ik liever, dat hij went aan mijn gewicht en beweging.
Hem dan ook nog met rechtrichten bezig laten houden vind ik echt te veel van het goede!
We hebben het ook zeker niet over maanden van zwalken, maar over de tijd, die het paard ook bij Gert zou zijn. 1,5 week.
Laat hem eerst 2 dagen zwalken en zoeken naar wat hij met jouw gewicht moet, daarna kun je wel met het langzaam rechtrichten beginnen.

En een aantal mensen zeggen nu, dat ze dit ook bedoelden (wat suelza zegt), maar dan had je dat moeten zeggen, want uit niets bleek, dat jullie dit bedoelden.....
Laatst bijgewerkt door Tendance op 02-05-11 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt