zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pat1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:12

CasanovaLY schreef:
met dat ik zei dat ik geen sporen nodig heb, bedoel ik er mee dat hij zo fijn op het been is dat ik de verfijning van de sporen niet nodig heb :+ ik weet dat sporen niet zijn om je paard mee vooruit te schoppen, sporen zijn voor de verfijning van de hulpen

precies

Zitosh

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:20

Mijn paardje heeft gelukkig geen behoefte aan sporen of zwepen :)

Maar ik vind het ook niet echt zielig, hangt er van af in welke situatie en hoe je het gebruikt.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:35

Ik denk dat iedereen hier wel inziet dat zo'n zweep niet zielig is. Maar van wie krijg je zoiets te horen, daphnijntje? Waarschijnlijk van mensen die zelf niet rijden.

De fout die mensen kunnen maken is een paard met een mens vergelijken. Een paard kan de zweep en de sporen heus voelen, maar dat is nog wat anders dan dat het hem pijn doet. Een even harde klap komt bij ons gemener aan dan bij zo'n groot en sterk dier als een paard. Áls je de zweep al als straf gebruikt, dan doe je dat door het dier een klein beetje te laten schrikken.

Zoals ervaren mensen hier al aangeven, werkt het averechts als een paard door een zweep pijn lijdt. Het ziet de zweep en heeft er meteen een negatieve associatie mee. In zo'n geval heeft het paard dus al meteen geen zin meer in dat ritje en denkt het: "ga zelf maar lopen". En geef hem eens ongelijk.

Pmall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:40

Zowel een zweep als sporen zijn middelen om een paard te corrigeren. Grof geweld gaan paarden vaak juist minder van doen of met angst en dat is niet wat je wil.

Rachelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 07:52

Ik vind een zweep wel zielig maar als het moet omdat je paard niet luistert moet t gewoon

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 07:58

CasanovaLY schreef:
met dat ik zei dat ik geen sporen nodig heb, bedoel ik er mee dat hij zo fijn op het been is dat ik de verfijning van de sporen niet nodig heb :+ ik weet dat sporen niet zijn om je paard mee vooruit te schoppen, sporen zijn voor de verfijning van de hulpen

*phew* Okee dan heb ik niks gezegd :D

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:56

Magrathea schreef:
CasanovaLY schreef:

*phew* Okee dan heb ik niks gezegd :D

haha ik ben geen ruiter meer die constant maar aan hoeft te sporen :o en ben ook geen ruiter die sporen en/of zwepen nu zal gebruiken en al zou ik de sporen in de hogere klassen wel gaan gebruiken dan liggen mijn benen nu genoeg stil om niet constant dat paard maar te "porren" :P

Max_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:40

Zoals zo'n beetje iedereen al zei: zweep is niet zielig, het is om het paard te corrigeren en de hulpen te verfijnen.

Zoals ook eerder gezegd: paarden zijn paarden en geen mensen. Er zijn mensen die een paard teveel gaan vergelijken met een mens.
Kijk maar in een kudde op de wei, paarden die elkaar bijten en trappen. Dat zal ongetwijfeld veel harder aankomen dan die tikjes die wij uitdelen met de zweep

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:41

Arent schreef:
ik heb de proef op de som genomen: een klap(je) met een (fiberglas)zweep doet beduidend meer zeer dan een harde por met een spoor, even voor de vergelijking die regelmatig hierboven wordt gemaakt. (ik heb mijzef laten schoppen met een spoor, ja! en slaan met een zweep, puur om te weten wat het inhoudt. zweepslag kon ik nog dagenlang voelen)

desalniettemin sluit ik mij natuurlijk volledig aan bij bovenstaande herhaalde opmerking: consequent juist gebruik, toucheren, etc
(btw:corrigeren is een schattig woord voor 'straffen binnen ramen van redelijkheid?')

Houd even rekening met de gevoelige plaatsen van een paard. Een bil is niet echt gevoelig terwijl de flanken van je paard extreem gevoelig zijn (zo'n 30 keer gevoeliger dan de vingertoppen van de mens). Even om duidelijk te maken dat je de mens op dat vlak niet altijd met een paard kan vergelijken. Ik denk dus dat schoppen met een spoor (wat sowiezo schandalig en nooit de bedoeling is) meer pijn doet bij het paard dan zelfs een harde slag van de zweep op de kont.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:45

Max_X schreef:
Zoals zo'n beetje iedereen al zei: zweep is niet zielig, het is om het paard te corrigeren en de hulpen te verfijnen.

Zoals ook eerder gezegd: paarden zijn paarden en geen mensen. Er zijn mensen die een paard teveel gaan vergelijken met een mens.
Kijk maar in een kudde op de wei, paarden die elkaar bijten en trappen. Dat zal ongetwijfeld veel harder aankomen dan die tikjes die wij uitdelen met de zweep

Ik zou zeggen dat het afhangt van het gebruik. Even een korte vergelijking. De leerkracht gebruikt een aanwijsstok om preciezer aan te duiden waar hij mee bezig is en wat hij verlangt. Dat is volgens mij het juiste gebruik van een de zweep. De leerkrachten vroeger gebruikten soms een regel om tikken mee te verkopen, om te straffen. Daarvoor dient de zweep dan weer niet (voor sporen geld hetzelfde).

Nog even dit, daarstraks zei iemand dat een paard niet zomaar zal werken voor je. Als het een paard is dat je nog niet lang hebt, zal dat wel kloppen. Maar elk paard dat je al een hele tijd hebt wilt voor je werken, mits je op een juiste manier met paarden omgaat en altijd dominant maar vriendelijk en zachtaardig blijft.

Max_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 08:20

Jensvl:
Uiteraard moet je je paard niet keihard slaan. Maar als een paard reageert op mijn been door te gaan bokken bijvoorbeeld dan corrigeer ik hem door een tik terug te geven.

Maar in de regel ben ik het met je eens dat een zweep is voor aanwijzingen, daarom zei ik ook corrigeren en hulpen verfijnen :-)
Ik gebruik hem zelden om te slaan en dan alleen wanneer hij zoals eerder gezegd gaat bokken.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:27

Al rekening mee gehouden dat er een blokkade kan zitten in de rug? Dat veroorzaakt vaak bokken bij het signaal van de been (heb je bvb last met opstijgen? Doet het paard dan lastig? Of heeft hij wat last van singelnijd? Als die dingen ook te zien zijn, kan je er eigenlijk zeker van zijn dat hij veel last heeft van een blokkade. Bij enkel bokken is het nog wel minstens een vermoeden). Maar ik ben blij dat je heel weinig ermee slaat.

Lejonhjarta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:17

CONTEXT! Bij iemand die ze behoorlijk weet te gebruiken vind ik sporen en zweep niet zielig. Maar ik krijg de kriebels als ik iemand bij elke stap van het paard met die sporen zie prikken, of een gefrustreerde ruiter op een paard zie meppen omdat ze haar oefening niet voor elkaar krijgt. Maar zolang sporen en zweep als verfijning van de hulpen dienen, geen probleem!

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:22

Op het moment dat je goed met je zweep weet om te gaan is het zeker niet zielig. Helaas heb ik wel eens ruiters gezien die wel redelijk mishandelend met een zweep omgingen en hem dus niet gebruikte als hulpmiddel maar als strafmiddel. Ik vind een zweep onhandig om mee te rijden, maar de eigenaar van mijn bijrijdpaard gaat met haar andere fjord altijd met zweep op pad. En soms is het ook echt nodig als correctiemiddel. Dus zielig vind ik een zweep niet. Alleen degene die hem misbruikt, die is zielig.

sistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:32

Dat ligt er maar net aan of hij goed gebruikt wordt of niet. Ik kwam wel eens op concours dat ik een paard met de zweep geslagen zag worden en je achteraf the striemen nog op zijn kont zag zitten: ja, dat vind ik zielig. Maar gewoon als correctie middel vind ik er niks zieligs aan. Ik hoef dan geen zweep te gebruiken, maar ook op mijn oudere paard krijgt ie alleen een tikje als hij niet op míj reageert.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:25

correctiemiddel is ook niet goed. Het is een hulp om je hulpen te verfijnen, niet om te straffen (dus niet om te corrigeren).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:37

Straffen en corrigeren is niet hetzelfde hoor :)
En hulp verfijnen met een zweep..? Hmmm ik zou niet weten hoe als ik eerlijk ben
Hulp verfijnen doe je met een spoortje.

Corrigeren doe je (bijvoorbeeld) wanneer je paard liever lui dan moe is en truukjes verzint om niets te moeten doen. Dus dan geef je hem een tikje en zeg je, ' Hallo even opletten aub'
Straffen is daadwerkelijk een pets verkopen. Heb ik ooit 1x gedaan toen mijn paard gericht bokte naar een ander paard: dat is een gevaarlijke situatie en dat mag dus echt niet van mij.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:31

als je weet he je ermee omgaat, is het niet zielig. maar je moet je paard niet als een idioot gaan lopen meppen natuurlijk

Nandor15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:36

Een zweep vind ik alleen nodig als je een paard goed aan de beenhulpen wil hebben. Dus als je een lichte hulp geeft en je paard reageert niet, dat je dan een hardere hulp geeft met evt. een tikje achter de kuit.

Als je jezelf niet kunt beheersen, gebruik dan geen zweep. Ik zie vaak ruiters die bij 3x weigeren van een hindernis een paard 'verrot' slaan. Alleen omdat het paard het eng vindt. (het was namelijk een spoorweghindernis) Trouwens slaan helpt sowieso niet, je creëert alleen maar angst bij je paard en geen respect.

Vealour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 02:25

Zolang je de zweep netjes gebruikt en niet enkel om je paard alleen maar te straffen zie ik niet in waarom het zielig zou zijn? Als je netjes met een zweep om kan gaan mag je die best gebruiken naar mijn menig. Is het enkel om je paard keer op keer een mep te verkopen als ie weer eens een stap mis zet, dan heb je aan mij de verkeerde. Dan mag de ruiter eens even voorover gebogen gaan staan en al ik diegene eens laten zien hoe zijn of haar paard zich dan voelt. Kijken of ie dan nog zo z'n paard durft te straffen. :=

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:30

jensvl schreef:
correctiemiddel is ook niet goed. Het is een hulp om je hulpen te verfijnen, niet om te straffen (dus niet om te corrigeren).

Sorry, hier ben ik niet mee eens...

Als een kind vervelend is, moet je zijn gedrag corrigeren, zodat je goed gedrag krijgt.
Zo dus ook bij paarden. Als paarden vervelend zijn, lopen te klooien en niet bij de les zijn? Is een corrigerende tik correct.

Daarnaast is de zweep ook om je hulpen te verfijnen, even als sporen.

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:33

Vroeger vondt ik zweep zielig nu niet echt meer ik zou hem alleen gebruiken als het ehct nodig was.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 16:18

maralyn schreef:
jensvl schreef:

Sorry, hier ben ik niet mee eens...

Als een kind vervelend is, moet je zijn gedrag corrigeren, zodat je goed gedrag krijgt.
Zo dus ook bij paarden. Als paarden vervelend zijn, lopen te klooien en niet bij de les zijn? Is een corrigerende tik correct.

Daarnaast is de zweep ook om je hulpen te verfijnen, even als sporen.

Al wat je niet zonder zweep doet moet je ook niet met zweep doen. Je kan ook op andere manieren corrigeren. Denk er echter aan dat corrigeren wil zeggen dat jezelf iets fout hebt gedaan. Als je een paard perfect leid dan zal hij je goed volgen (uitzondering is een nieuw paard). Een paard heeft heel zelden een correctie nodig. In 99.9 procent van de gevallen is het de mens die de correctie nodig heeft.
Zoek bij jezelf voor de fouten die je paard maakt. Het paard is de spiegel van de mens die ermee werkt. Als je het paard corrigeert met een tik vind je dat hij de schuldige is en kijk je niet naar jezelf voor de oplossing. Dan verander je niets aan jezelf en kan je paard ook niet veranderen omdat hij de spiegel is van jou. Dan blijft alles hetzelfde behalve dat het paard regelmatig een tik krijgt voor de fouten van de mens. Niet echt fair lijkt mij.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:28

Overigens zijn er ook mensen die de zweep als een soort aanwijsstok gebruiken, bijvoorbeeld bij wijken. Dan snap ik het als je het hebt over verfijning.

Verder: als ik een paard wil leiden, doe ik dat oa door te laten merken dat ik wil dat hij doet wat ik zeg, en anders corrigeer ik hem.
Weinig paarden zullen vanaf het eerste moment dat je op zijn rug zit direct voor 100% gehoorzamen.
Ik ken een vrouw, en ik ken niemand een betere leider voor haar paarden is dan zij. En zij gebruikt ook af en toe een zweepje. Paarden onderling delen af en toe ook een tik uit als een onderdanig paard besluit dat hij zich wel even mag misdragen

sjantje2525

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:05

De zweep is niet zielig zolang je 'm maar goed gebruikt, dus om aanwijzingen te geven of je hulpen te verduidelijken.