Arent schreef:ik heb de proef op de som genomen: een klap(je) met een (fiberglas)zweep doet beduidend meer zeer dan een harde por met een spoor, even voor de vergelijking die regelmatig hierboven wordt gemaakt. (ik heb mijzef laten schoppen met een spoor, ja! en slaan met een zweep, puur om te weten wat het inhoudt. zweepslag kon ik nog dagenlang voelen)
desalniettemin sluit ik mij natuurlijk volledig aan bij bovenstaande herhaalde opmerking: consequent juist gebruik, toucheren, etc
(btw:corrigeren is een schattig woord voor 'straffen binnen ramen van redelijkheid?')
Houd even rekening met de gevoelige plaatsen van een paard. Een bil is niet echt gevoelig terwijl de flanken van je paard extreem gevoelig zijn (zo'n 30 keer gevoeliger dan de vingertoppen van de mens). Even om duidelijk te maken dat je de mens op dat vlak niet altijd met een paard kan vergelijken. Ik denk dus dat schoppen met een spoor (wat sowiezo schandalig en nooit de bedoeling is) meer pijn doet bij het paard dan zelfs een harde slag van de zweep op de kont.