Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amarach

Re: Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:33

Maar waarom wordt die op een gewicht getrokken? Waarom niet op het kunnen van de ruiter?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:47

Om het paard te beschermen lijkt me. Kunnen is moeilijk meetbaar, gewicht wel. Een ruiter die goed kan rijden gaat meestal niet naar een manege.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:47

100 kilo is 100 kilo. Hoe goed je ook kan rijden, daar wordt je niet lichter van. Het is wel zo dat 100 kilo die niet meegaat in de beweging nog meer schade kan aanrichten. Maar ik vind het onzin om te zeggen dat een zware ruiter die goed kan rijden geen probleem is. Het blijft hetzelfde gewicht dat het paard mee moet zeulen.

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:53

Ik ben het in zoverre met je eens dat het paard wel het gewicht mee moet nemen. Maar als die ruiter goed rijdt dan is het probleem een stuk minder groot dan jij denkt.

Kijk bijvoorbeeld naar een Piet Raaymakers. Geen lichte man, heeft zijn paard last van hem? Denk het niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:56

Anoeska schreef:
100 kilo is 100 kilo. Hoe goed je ook kan rijden, daar wordt je niet lichter van. Het is wel zo dat 100 kilo die niet meegaat in de beweging nog meer schade kan aanrichten. Maar ik vind het onzin om te zeggen dat een zware ruiter die goed kan rijden geen probleem is. Het blijft hetzelfde gewicht dat het paard mee moet zeulen.

Klopt!
Maar wat imo wel scheelt of het gewicht of iemand met veel óvergewicht is. Spieren wegen meer, máár stuur je aan in tegenstelling tot vet.
Ik denk ook dat er een beetje makkelijk wordt gesproken over "goede ruiter" of "minder goede ruiter".
Het gemiddelde niveau ligt imo niet zo hoog. :o
Zelf merk ik ook nog erg goed hoeveel er nog te leren valt en hoe heftig je lichaamshouding inwerkt (ookal denkt meerendeel dat je (of zichzelf) netjes zit en ontspannen bent/is tijdens het rijden)
Paarden corrigeren ongemerkt veel balansfouten van de ruiter.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:44

Amarach schreef:
Maar waarom wordt die op een gewicht getrokken? Waarom niet op het kunnen van de ruiter?

Omdat een gewichtsgrens ondubbelzinnig is en dus een eind maakt aan discussie waar dat "kunnen van de ruiter" moeilijker is te definieren. Maar laten we het er op houden dat de meeste mensen die zich bij een manege aanmelden voor les geen Z-proefje kunnen rijden. Daarnaast kun je je nog steeds afvragen of iemand die dat wel kan ook daadwerkelijk goed rijdt (met of zoner overgewicht) :P

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:58

Daarom vind ik dat je iemand een proefles moet aanbieden. Dan zie je snel genoeg of die persoon geschikt is of niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:12

Amarach schreef:
Daarom vind ik dat je iemand een proefles moet aanbieden. Dan zie je snel genoeg of die persoon geschikt is of niet.

Dan nog...
Hoeveel maegeruiters kunnen het paard over de rug rijden én hoeveel paarden van de manege hebben een goed getrainde rugspieren?
Daarbij moet er ook een passend zadel zijn voor het paard en de ruiter..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:50

Amarach schreef:

Dan loopt het paard waar die proefles op wordt gegeven dus onacceptabel risico op te zware belasting. Nee, ik ben het voor maneges zeker wel eens met een harde kilo-grens. Dat is heel vervelend voor mensen die boven die grens zitten, maar weet je, soms moet je wel eens dingen accepteren die gewoon zijn zoals ze zijn.
Zie het maar als een vorm van handicap, mensen met een handicap krijgen ook nogal eens "nee" te horen, die kunnen ook lang niet alles doen wat ze zouden willen. Het leven is niet eerlijk, wen er maar aan :(:)

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:49

Citaat:
Ik zie op maneges nog al eens een limiet van 70kilo gesteld worden. Eigenlijk zou ik deze mensen eens willen meenemen naar een groot paardensport evenement. Dan gaan we die grote kerels even wegen. Denk erom dat die de 70 kilo ruimschoots overschreiden hoor!

pfffff 70 kilo :wow: dat is echt niks! dan mogen er bijna geen mannen meer rijden, en ik ook niet want ik ben 75 kilo... maar ergens moet een grens getrokken worden... nu weeg ik 75 kilo (maar dat komt door de lengte ). kijk hoe ik er uit zie in mijn profiel.. dat zou dus betekenen dat ík niet meer mag rijden. ookal scheelt het maar 5 kilo met 'de grens' ik ben te zwaar.... hou toch op... _O- 70 kilo vind ik echt belachelijk laag zeg! _O-

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:34

90 kilo moet een mooie grens zijn
MAAR den wel een ruiter in verhouding
DUS NIET een ruiter van 1.60 die 90 kilo weegt dat zou ik zeker weigeren !

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:34

wonderworst_ schreef:
pfffff 70 kilo :wow: dat is echt niks! dan mogen er bijna geen mannen meer rijden, en ik ook niet want ik ben 75 kilo... maar ergens moet een grens getrokken worden... nu weeg ik 75 kilo (maar dat komt door de lengte ). kijk hoe ik er uit zie in mijn profiel.. dat zou dus betekenen dat ík niet meer mag rijden. ookal scheelt het maar 5 kilo met 'de grens' ik ben te zwaar.... hou toch op... _O- 70 kilo vind ik echt belachelijk laag zeg! _O-

Zou dat niet ook te maken kunnen hebben met de paarden die de betreffende manege beschikbaar heeft? Als ze bijvoorbeeld alleen maar E-ponies hebben kan ik me die grens best voorstellen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:36

haha ja duh dat is logisch we zullen maar even gokken op een manege met pony's van 1,20 tot 1,75:P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:44

ponylies schreef:
haha ja duh dat is logisch we zullen maar even gokken op een manege met pony's van 1,20 tot 1,75:P

Nee, ik gok daar zeker niet op en ik ga er vanuit dat een manege die een gewichtslimiet stelt daar ook zorgvuldig over na heeft gedacht en dat het toegestane gewicht verantwoord is in het werk voor de paarden die zij beschikbaar hebben.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:52

Waratje schreef:
ponylies schreef:

Nee, ik gok daar zeker niet op en ik ga er vanuit dat een manege die een gewichtslimiet stelt daar ook zorgvuldig over na heeft gedacht en dat het toegestane gewicht verantwoord is in het werk voor de paarden die zij beschikbaar hebben.

ja dat snap ik ja maar we hebben het over het algemeen wat de grens is
we kunnen ook wel gaan kijken per manege maar daar schiet je nog niks mee op....

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:54

Het lijkt me niet dat je een algemene grens moet stellen (die voor de hele populatie paarden, of voor een hele manege), maar een gewichtsgrens per paard dat je op de manege hebt staan.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:57

ja dat is ook waar ja ik bedoel gewoon dat je ook een maximum hebt oftewel het sterktste paard kan 90 kilo aan dan heb je dus een grens van 90 kilo bedoel ik :)
want dan neem je niemand aan van 100 kilo
ik ben ook echt van mening dat als ik een manege zou hebben en er komt bij een man van 1.80 rijden die 90 kilo weegt dat ik die wel aanneem en bijv een man of vrouw van 1.60 die 90 kilo weegt weiger want dan weet ik zeker dat mijn paarden daar minder lekker bij lopen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:04

ponylies schreef:
ik ben ook echt van mening dat als ik een manege zou hebben en er komt bij een man van 1.80 rijden die 90 kilo weegt dat ik die wel aanneem en bijv een man of vrouw van 1.60 die 90 kilo weegt weiger want dan weet ik zeker dat mijn paarden daar minder lekker bij lopen

Maar waar leg je dan de grens van nog net wel of net niet? Want ergens tussen die 1.60 en 1.80 zou dan een omslagpunt moeten zitten. Wat doe je dan met iemand die maar een halve centimeter tekort komt op jouw omslagpunt?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:16

wel aanemen als ik snap wat je bedoelt
kijk je ziet zelf ook wel hoe een gezond lichaam eruit ziet denk ik :P
kijk iemand die stevig is zou ik wel aanemen maar iemand die echt heel! zwaar is komt gewoon niet op mijn paard niet vervelend naar iemand bedoeld.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:43

ponylies schreef:
wel aanemen als ik snap wat je bedoelt
kijk je ziet zelf ook wel hoe een gezond lichaam eruit ziet denk ik :P
kijk iemand die stevig is zou ik wel aanemen maar iemand die echt heel! zwaar is komt gewoon niet op mijn paard niet vervelend naar iemand bedoeld.

Het probleem is dan toch dat je een hoop gedoe krijgt van "hij/zij mag wel en ik mag niet" terwijl je dan op enigszins subjectieve criteria aanneemt of afwijst. Het is natuurlijk nooit leuk om te horen te krijgen dat je "net niet" mag, maar het geeft tenminste duidelijkheid.
Het komt best anders over als je zegt "ik vind jou te zwaar voor mijn paard" of "de weegschaal geeft een aantal kilo's aan dat ongezond is voor mijn paard".

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:45

Je merkt als ruiter vanzelf wanneer je paard/pony moeite met je gewicht krijgt, je moet dan eerlijk genoeg zijn om afscheid te nemen van zo'n dier

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:46

Jenni_boy schreef:
Je merkt als ruiter vanzelf wanneer je paard/pony moeite met je gewicht krijgt, je moet dan eerlijk genoeg zijn om afscheid te nemen van zo'n dier

je kunt misschien ook besluiten om afscheid te nemen van wat kilo's :D

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:50

Als ik naar mezelf kijkt vind ik het plaatje van mij en mijn paard wel kloppen, ook merk ik dat hij geen moeite heeft met mij.
Ben opzich geen zwaargewicht maar wel stevig (mja toch wel lichter dan mijn zus die echt slank is maar 12 cm langer)
Ken wel meer stevige/dikke mensen maar over het algemeen hebben ze daar wel een paard bij die er gewoon goed bij past zeg maar. En verder echt heel bewust trainen op sterke rugspieren en een soepele eigen zit.

Heel soms zie ik paarden die echt kort of soms zelfs onregelmatig gaan lopen, dan vind ik dat je gewoon eerlijk moet zijn en een keuze moet maken..

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:42

Waratje schreef:
Jenni_boy schreef:

je kunt misschien ook besluiten om afscheid te nemen van wat kilo's :D

Helemaal mee eens hoor! maar er zijn ook mensen die om wat voor reden dan ook niet zo snel afvallen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:37

Jenni_boy schreef:

Persoonlijk vind ik dat tegenvallen.... Het gaat meestal langzaam en dan merk je het lang zo erg niet. Bij het afvallen merk je het imo eerder dat jij en het paard er beter van worden.