TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Edebussy

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:32

jahoor, zolang je je gezonde verstand maar blijft gebruiken.
ben tegen alle verkeerde gebruik van materialen dus verkeerd gebruik van een bit evengoed als verkeerd gebruik bitloos.
Mijn paard doet het met bit super en zou best zonder willen proberen...maar heb daar nog niet genoeg kennis van dus laat het eerst zo.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:36

ik heb nooit echt de keuze om bitloos te rijden maar ben er wel voor :)
zodra het zou kunnen rijd ik bitloos
da ga ik ook proberen als ik ooit een eigen paard heb

( ik ben ook niet echt tegen het bit, als het maar goed gebruikt word :) )

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:03

Lusitana schreef:
Ik ben tegen verkeerd gebruik van bitloos... (zit dus op een lijn met Stef zie ik)
Bitloos is niet automatisch altijd vriendelijker dan met bit. Ik denk dat een flink aantal mensen zich daar in vergissen. Ik denk ook dat de reden om voor bitloos te gaan soms niet helemaal klopt. De meeste paarden hebben nl totaal geen moeite met metaal in hun mond. Dat zijn echt uitzonderingen.
Ik ben ook vooral tegen het verkondigen dat met bit rijden erg is.

Ik rijd met en zonder bit en hoofdstelloos.

Hier ben ik het mee eens, bitloos hoeft niet altijd vriendelijk te zijn .

zelf rijd ik met bit

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:40

ik had hier iemand op stal die af en toe bitloos reed.maar als je drie dagen later keek zag je nog precies waar de neusriem had gezeten,volgens mij is dat niet echt de bedoeling.laat mij dan maar lekker met bit rijden.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:30

Ik ben niet voor of tegen het gebruik van het bit, Ik rij (bijna) altijd met bit.. Het is ook hoe je het gebruikt. Als je hard trekt ect. Bij bitloos rijden zie je vaak wondjes op de neus van het paard, omdat mensen er dan te veel druk op zetten ;)

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:42

Toch zou ik het best wel eens willen proberen!

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:11

Ik zat even te zoeken hoe mensen voor boomloos en bitloos zijn, maar sjonge wat kunnen bokkers zich druk maken zeg! Een zadel met boom kan nooit goed liggen, ookal is een zadel netjes aan gepast etc, een zadel licht nooit goed! Paarden veranderen ook constant van spieren, hij heeft een blessure en staat even stil, wat doen de spieren? die trekken weer terug. Dan licht je zadel weer anders. Maar goed, ik ga toch is boomloos proberen puur om t feit dat geen 1 engels zadel past op mijn paard.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:15

Iersas schreef:
Ik zat even te zoeken hoe mensen voor boomloos en bitloos zijn, maar sjonge wat kunnen bokkers zich druk maken zeg! Een zadel met boom kan nooit goed liggen, ookal is een zadel netjes aan gepast etc, een zadel licht nooit goed! Paarden veranderen ook constant van spieren, hij heeft een blessure en staat even stil, wat doen de spieren? die trekken weer terug. Dan licht je zadel weer anders. Maar goed, ik ga toch is boomloos proberen puur om t feit dat geen 1 engels zadel past op mijn paard.

Nou en dat is toch ok?
Ik neem aan dat je verder gaat als ook dat niet lukt!
Wat een ander vind is niet zo heel belangrijk hoor, gaat om je eigen gevoel en dat van je paard! +:)+

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:22

Nee idd vind ik ook. Maar stond een beetje te kijken van sommige reacties. ik heb me paard nu al 10 jaar en 10 jaar met engels zadel gereden en bit. Maakt mij niet uit veder, maar het kan altijd beter dus waarom niet een keer proberen? ipv dat eidereen er zo hard tegen aan trapt?!

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:23

Iersas schreef:
Nee idd vind ik ook. Maar stond een beetje te kijken van sommige reacties. ik heb me paard nu al 10 jaar en 10 jaar met engels zadel gereden en bit. Maakt mij niet uit veder, maar het kan altijd beter dus waarom niet een keer proberen? ipv dat eidereen er zo hard tegen aan trapt?!

_/-\o_ en zo is het!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:59

Iersas schreef:

Amen! :j

Areana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 01:17

Met allebei kan je verantwoordelijk rijden, volgens mij ligt het meer aan degene die de teugels in handen heeft.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 01:20

heb het nog nooit gedaan, zou het wel eens willen proberen.
ook omdat het voor je paard stukken fijner is lijkt me!

SlovesA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:01

ik weet het ook neit maar het is misschien wel beter ik weet het niet

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:43

Nordsvensk schreef:
Ik ben niet voor of tegen het gebruik van het bit, Ik rij (bijna) altijd met bit.. Het is ook hoe je het gebruikt. Als je hard trekt ect. Bij bitloos rijden zie je vaak wondjes op de neus van het paard, omdat mensen er dan te veel druk op zetten ;)

Wát een flauwekul, dit is echt een broodje aap verhaal. In Nederland heb ik dit nog nooit gezien. Alleen in spanje waar ze van die neusriemen met stalen pinnen gebruiken.

Kijk jij trouwens ook na elke rit in de mond van je paard? Hoeveel paarden moeten er wel niet wondjes in hun mond hebben? Maar omdat dat niet aan de buitenkant te zien is, is het er niet?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:17

Arabesk schreef:
Nordsvensk schreef:

Wát een flauwekul, dit is echt een broodje aap verhaal. In Nederland heb ik dit nog nooit gezien. Alleen in spanje waar ze van die neusriemen met stalen pinnen gebruiken.

Kijk jij trouwens ook na elke rit in de mond van je paard? Hoeveel paarden moeten er wel niet wondjes in hun mond hebben? Maar omdat dat niet aan de buitenkant te zien is, is het er niet?

Als zij dat ziet, kun jij dat niet afdoen als flauwekul.
Dat dit waarschijnlijk meer komt door de manier van rijden doet niet terzake.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:29

In het begin van natuurlijk bekappen hadden we ook heel veel posts met 'ik heb zoveel verprutste paarden gezien' en 'mijn hoefsmid zegt.........' De laatste tijd zijn die argumentaties gestopt, omdat het gewoonweg niet zo was. Mensen konden toch nooit met foto's van verprutste paarden op de proppen komen. En zo is het ook met deze uitspraak.

Je moet met een touwhalster, of ander gewoon bitloos hoofdstel wel zo idioot tekeer gaan wil je een wondje creeëren, wondjes maken red je alleen met een neusriem met stalen elementen erin.

En laten we het maar niet hebben over alle bitrijders die met hun volle gewicht aan de teugels hangen. :roll: Aanhalen dat er slechte ruiters zijn is nooit een argument om het ándere af te kraken

- omdat er slechte ruiters zijn die met bit rijden is bitloos beter
- omdat er slechte ruiters zijn die bitloos rijden is rijden met bit beter

dat zijn non-argumenten en slaan nergens op.

Als je twee manieren wil vergelijken moet je uitgaan van dezelfde situatie. Of een ruiter die slecht rijdt en dan bitloos tegen rijden met bit afzetten of een goede ruiter die met en zonder rijdt.

In beide gevallen is bitloos beter (of in het eerste geval minder schadelijk), omdat een bit op de messcherpe lagen van een paard ligt. De nadelige gevolgen van een stuk metaal in de mond zijn uitgebreid beschreven, en een bit is ook niet nodig om wat voor kunstje dan ook uit je paard te persen. Dus 1. onnodig, en 2. schadelijk.

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/b ... htm#waarom
http://www.bitloospaardrijden.info/druk.php

Citaat:
Mensen die bitloos niet zo zien zitten, gebruiken vaak als argument dat de neus van het paard erg gevoelig is en misschien wel gevoeliger dan de mond. Het is inderdaad waar dat de neus ook gevoelig is; ieder lichaamsdeel van het paard is gevoelig (een paard voelt een vlieg op z'n vacht) en daar hebben we als mens ook rekening mee te houden. Maar de neus is te allen tijde minder gevoelig dan de mond; dit is bij ieder dier en ook bij de mens het geval.

Gevoel wordt bepaald door zenuwuiteinden, niet door de zenuwen zelf. Er lopen wel zenuwen over het hoofd, maar de zenuwuiteinden lopen voornamelijk richting de lippen, de neusgaten en de binnenkant van de neus en de mond. Dit is ook logisch, aangezien de mond een voelorgaan van het paard is, dus gevoeligheid in en rond de mond is voor een paard een must.
De zenuwuiteinden in de mond liggen bovendien onder het zeer dunne mondslijmvlies, terwijl de zenuwbanen goed beschermd onderin de huid liggen. Slijmvlies is bovendien beter geïnnerveerd en doorbloed als huid en daarmee dus ook veel gevoeliger dan de huid.
Dit betekent dus dat een prikkel of druk op plekken waar zenuwuiteinden lopen, veel meer impact heeft dan eenzelfde prikkel of druk op plekken waar alleen zenuwbanen lopen.

De zenuwen die rond de neus lopen, liggen dus veel beter beschermd; zie de tekening links onder. De neus is omgeven door huid en vacht. Zenuwen die daar lopen, liggen onderin de huid en zijn omgeven door bindweefsel. Boven de zenuw heb je nog een laag bindweefsel, daarboven een laag onderhuid, daarboven een laag lederhuid, daarboven een laag opperhuid en daarboven nog eens een haarkleed en huidvet.
Dit maakt dat de mond van het paard vele malen gevoeliger is dan de neus of het hoofd.

(...)

De schade die het bit bij het paard teweeg brengt, zien we vaak niet, omdat we niet na iedere rit in de mond van het paard kijken. Bovendien is slijtage van de tanden niet van dag op dag te zien, aangezien dit langzaam gebeurt. Verder is een bit van ijzer en kan zich niet naar de paardenmond vormen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:48

Ik ken inmiddels heeeeeeel wat paarden die bitloos bereden worden (of zo nu en dan). Ik heb nog nooit een wondje gezien. Het zijn juist vaak ruiters die tegen geruk en gepluk en de teugels zijn, die al wat bewuster met teugels omgaan. Dat is mijn eigen persoonlijke ervaring. :)

Dus ja, ik vind het ook een broodje aap verhaal. Ik heb wel eens foto's gezien van paarden in het buitenland (Costa Rica meen ik mij te herinneren), waar paarden met een kale neus rondliepen. Daar werden toeristen opgezet, dat was heel naar. Kan je nagaan als ze daar ook nog eens een bit inhangen. ;(

Evelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:53

Ik denk dat het meer ligt aan degene die de teugels op dat moment vast heeft :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:02

Arabesk schreef:
Je moet met een touwhalster, of ander gewoon bitloos hoofdstel wel zo idioot tekeer gaan wil je een wondje creeëren, wondjes maken red je alleen met een neusriem met stalen elementen erin.
Dat is niet waar, wondjes ontstaan ook door schuring en dat kan al van een stalhalster dat bv dag en nacht omgelaten wordt en waar geen ruiterhanden aan te pas komen.
Een en ander ligt aan hoe dun de huid is en dat is per paard verschillend. Ook maakt het uit of de huid "gehard" is door het dragen van een halster bv, of niet.
Een goed bitloos hoofdstel zal bij correct gebruik geen wondjes veroorzaken, maar dat het niet mogelijk is om schuurwonden te veroorzaken bij gebruik van bosals, touwhalsters en stalhalsters, die immers los om de neus hangen en van een ruw materiaal zijn en daardoor kunnen wrijven, klopt dus niet.
Andersom, zelfs al heeft een neusriem stalen elementen, dan hoeft die geen wonden te veroorzaken als de neusriem stilligt. Het is echt WRIJVING dat het veroorzaakt.
Dus toch grotendeels de ruiterhand en niet het middel (tenzij je het dag en nacht omlaat).

Citaat:
Als je twee manieren wil vergelijken moet je uitgaan van dezelfde situatie. Of een ruiter die slecht rijdt en dan bitloos tegen rijden met bit afzetten of een goede ruiter die met en zonder rijdt.

In beide gevallen is bitloos beter (of in het eerste geval minder schadelijk), omdat een bit op de messcherpe lagen van een paard ligt. De nadelige gevolgen van een stuk metaal in de mond zijn uitgebreid beschreven, en een bit is ook niet nodig om wat voor kunstje dan ook uit je paard te persen. Dus 1. onnodig, en 2. schadelijk.

Het bit rust op de tong (dikke spier), de lippen (dikke spieren) en de lagen, en in welke mate dat verdeeld wordt is per bit en hoe je het gebruikt verschillend!!! Je kunt niet spreken van "het" bit, alsof er maar 1 soort bestaat en op 1 manier gebruikt wordt. Dit is een van de grote fouten die in de anti bit sites wordt gemaakt.

En bit op zich is dus niet schadelijk, het wordt pas schadelijk als het niet het juiste gebit voor die mond is en/of niet juist gebruikt wordt.
Onnodig, ja, mee eens, feitelijk kun je op tig andere manieren met je paard communiceren, maar het is wel verdomde handig bij verfijnde oefeningen en waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk ook kan?

Het is een keuze.

En even tussendoor, een paar paginas terug kwam er een filmpje voorbij met een bit dat maar door een mond heen stuitert, maar daar is dus ook even de tong en de lippen weggelaten. Een bit beweegt zich niet zomaar vrijelijk door de mond maar wordt opgehangen tussen de lippen en rust op de tong.
Daarbij ging het daar ook duidelijk om misbruik van een bit en niet gebruik van een bit.
Evenzo met het later getoonde zweepgebruik, waarop de zweep wordt door persoon op een proefmateriaal gehanteerd op een manier waarop een ruiter dan nooit zou doen, namelijk horizontaal met kracht van het hele lichaam er achter op een hakkende manier.
Normaal wordt een zweep vertikaal genuttigd en meer met een zwaai/klets dan een hamerslag.
Daarbij ging het daar ook om misbruik en niet over normaal gebruik.

Dit even om te laten zien dat met anti campagnes van wat dan ook niet altijd alles naar behoren wordt getoond, maar in het voordeel van de tegenstander.
Het NOOIT neutraal opgesteld met voordelen van beide zijdes en nadelen van beide zijde, zodat je vrij een mening kunt vormen, maar altijhd met nadeel van de tegenstander en voordeel van hen. Dat geeft een vertekend beeld.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:18

Begrijp toch niet helemaal waarom iedereen zich zo druk maakt.
Als iemand zonder bit super fijn rijdt en met het paard bereikt wat men wil lijkt me dat geweldig. Als je fijn rijdt met bit is dat ook goed.
Zelf heb ik nog nooit zonder bit gereden, niet omdat ik er tegen ben, maar omdat ik absoluut niet weet wat het inhoud. Zelf heb ik naar mijn mening de vriendelijkste bitten en daarbij een vriendelijke hand maar het paard dat ik als laatste op stal kreeg, hoef je maar een bit in te hangen en dan heeft ze al een kapotte mondhoek. Vandaar dat ik ook dit topic volg want ik ben me nu echt aan het afvragen of zij niet het type is voor een hoofdstel zonder bit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:24

(makkelijk verkregen) Kapotte mondhoeken zonder dat er aan het bit getrokken wordt hebben soms een heel andere oorzaak, zoals vitamine gebrek of een allergie.
Soms helpt het om balsem te gebruiken zodat een bit in elk geval glijdt en niet wrijft en er zijn bitten met een speciale coating die ze makkelijk laten glijden.

Expirimenteren met bitloos kan natuurlijk ook altijd.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:28

Lusitana schreef:
(makkelijk verkregen) Kapotte mondhoeken zonder dat er aan het bit getrokken wordt hebben soms een heel andere oorzaak, zoals vitamine gebrek of een allergie.
Soms helpt het om balsem te gebruiken zodat een bit in elk geval glijdt en niet wrijft en er zijn bitten met een speciale coating die ze makkelijk laten glijden.

Expirimenteren met bitloos kan natuurlijk ook altijd.

Ben 1 en al oor!!!!
Wat voor bit of balsem?
En over welke vitamine heb je het?? Of allergie natuurlijk?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:36

Een paard dat een bit inkrijgt zal wat eelt moeten kweken bij de mondhoeken. Bij het minste of geringste wondje meteen overstappen op bitloos vind ik onnodig.

Verder zie ik bitloos als een hype die ook wel weer gaat overwaaien. Ik ben er zelf niet op tegen, maar ik denk dat het overstappen op bitloos te vaak als afkorting wordt gebruikt om de zoektocht naar een goed en voor het paard comfortabel bit niet te hoeven maken.

Zelf denk ik dat je met bit toch een hogere graad van finesse krijgt dan met bitloos.

Ik ben een voorstander van bitloos inrijden en later over te stappen op bit. Omdat je toch een fijnere communicatie kunt krijgen.

Maar als je met minder tevreden bent (of denkt dat je wel bitloos die fijntuning kunt krijgen) be my guest....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:40

Ach, jaren geleden beweerde men hier op bokt al dat het 'een hype' zou zijn, maar ondertussen zijn steeds meer ruiters bitloos gaan rijden of hebben zich er voor open gesteld en zich er wat meer in verdiept. Toch leuk! :)