Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Lusitana schreef:Ik ben tegen verkeerd gebruik van bitloos... (zit dus op een lijn met Stef zie ik)
Bitloos is niet automatisch altijd vriendelijker dan met bit. Ik denk dat een flink aantal mensen zich daar in vergissen. Ik denk ook dat de reden om voor bitloos te gaan soms niet helemaal klopt. De meeste paarden hebben nl totaal geen moeite met metaal in hun mond. Dat zijn echt uitzonderingen.
Ik ben ook vooral tegen het verkondigen dat met bit rijden erg is.
Ik rijd met en zonder bit en hoofdstelloos.
Iersas schreef:Ik zat even te zoeken hoe mensen voor boomloos en bitloos zijn, maar sjonge wat kunnen bokkers zich druk maken zeg! Een zadel met boom kan nooit goed liggen, ookal is een zadel netjes aan gepast etc, een zadel licht nooit goed! Paarden veranderen ook constant van spieren, hij heeft een blessure en staat even stil, wat doen de spieren? die trekken weer terug. Dan licht je zadel weer anders. Maar goed, ik ga toch is boomloos proberen puur om t feit dat geen 1 engels zadel past op mijn paard.
Iersas schreef:Nee idd vind ik ook. Maar stond een beetje te kijken van sommige reacties. ik heb me paard nu al 10 jaar en 10 jaar met engels zadel gereden en bit. Maakt mij niet uit veder, maar het kan altijd beter dus waarom niet een keer proberen? ipv dat eidereen er zo hard tegen aan trapt?!
Iersas schreef:Nee idd vind ik ook. Maar stond een beetje te kijken van sommige reacties. ik heb me paard nu al 10 jaar en 10 jaar met engels zadel gereden en bit. Maakt mij niet uit veder, maar het kan altijd beter dus waarom niet een keer proberen? ipv dat eidereen er zo hard tegen aan trapt?!
Nordsvensk schreef:Ik ben niet voor of tegen het gebruik van het bit, Ik rij (bijna) altijd met bit.. Het is ook hoe je het gebruikt. Als je hard trekt ect. Bij bitloos rijden zie je vaak wondjes op de neus van het paard, omdat mensen er dan te veel druk op zetten
Arabesk schreef:Nordsvensk schreef:Ik ben niet voor of tegen het gebruik van het bit, Ik rij (bijna) altijd met bit.. Het is ook hoe je het gebruikt. Als je hard trekt ect. Bij bitloos rijden zie je vaak wondjes op de neus van het paard, omdat mensen er dan te veel druk op zetten
Wát een flauwekul, dit is echt een broodje aap verhaal. In Nederland heb ik dit nog nooit gezien. Alleen in spanje waar ze van die neusriemen met stalen pinnen gebruiken.
Kijk jij trouwens ook na elke rit in de mond van je paard? Hoeveel paarden moeten er wel niet wondjes in hun mond hebben? Maar omdat dat niet aan de buitenkant te zien is, is het er niet?
Citaat:Mensen die bitloos niet zo zien zitten, gebruiken vaak als argument dat de neus van het paard erg gevoelig is en misschien wel gevoeliger dan de mond. Het is inderdaad waar dat de neus ook gevoelig is; ieder lichaamsdeel van het paard is gevoelig (een paard voelt een vlieg op z'n vacht) en daar hebben we als mens ook rekening mee te houden. Maar de neus is te allen tijde minder gevoelig dan de mond; dit is bij ieder dier en ook bij de mens het geval.
Gevoel wordt bepaald door zenuwuiteinden, niet door de zenuwen zelf. Er lopen wel zenuwen over het hoofd, maar de zenuwuiteinden lopen voornamelijk richting de lippen, de neusgaten en de binnenkant van de neus en de mond. Dit is ook logisch, aangezien de mond een voelorgaan van het paard is, dus gevoeligheid in en rond de mond is voor een paard een must.
De zenuwuiteinden in de mond liggen bovendien onder het zeer dunne mondslijmvlies, terwijl de zenuwbanen goed beschermd onderin de huid liggen. Slijmvlies is bovendien beter geïnnerveerd en doorbloed als huid en daarmee dus ook veel gevoeliger dan de huid.
Dit betekent dus dat een prikkel of druk op plekken waar zenuwuiteinden lopen, veel meer impact heeft dan eenzelfde prikkel of druk op plekken waar alleen zenuwbanen lopen.
De zenuwen die rond de neus lopen, liggen dus veel beter beschermd; zie de tekening links onder. De neus is omgeven door huid en vacht. Zenuwen die daar lopen, liggen onderin de huid en zijn omgeven door bindweefsel. Boven de zenuw heb je nog een laag bindweefsel, daarboven een laag onderhuid, daarboven een laag lederhuid, daarboven een laag opperhuid en daarboven nog eens een haarkleed en huidvet.
Dit maakt dat de mond van het paard vele malen gevoeliger is dan de neus of het hoofd.
(...)
De schade die het bit bij het paard teweeg brengt, zien we vaak niet, omdat we niet na iedere rit in de mond van het paard kijken. Bovendien is slijtage van de tanden niet van dag op dag te zien, aangezien dit langzaam gebeurt. Verder is een bit van ijzer en kan zich niet naar de paardenmond vormen
Arabesk schreef:Dat is niet waar, wondjes ontstaan ook door schuring en dat kan al van een stalhalster dat bv dag en nacht omgelaten wordt en waar geen ruiterhanden aan te pas komen.Je moet met een touwhalster, of ander gewoon bitloos hoofdstel wel zo idioot tekeer gaan wil je een wondje creeëren, wondjes maken red je alleen met een neusriem met stalen elementen erin.
Citaat:Als je twee manieren wil vergelijken moet je uitgaan van dezelfde situatie. Of een ruiter die slecht rijdt en dan bitloos tegen rijden met bit afzetten of een goede ruiter die met en zonder rijdt.
In beide gevallen is bitloos beter (of in het eerste geval minder schadelijk), omdat een bit op de messcherpe lagen van een paard ligt. De nadelige gevolgen van een stuk metaal in de mond zijn uitgebreid beschreven, en een bit is ook niet nodig om wat voor kunstje dan ook uit je paard te persen. Dus 1. onnodig, en 2. schadelijk.
Lusitana schreef:(makkelijk verkregen) Kapotte mondhoeken zonder dat er aan het bit getrokken wordt hebben soms een heel andere oorzaak, zoals vitamine gebrek of een allergie.
Soms helpt het om balsem te gebruiken zodat een bit in elk geval glijdt en niet wrijft en er zijn bitten met een speciale coating die ze makkelijk laten glijden.
Expirimenteren met bitloos kan natuurlijk ook altijd.