Achterbeengebruik Totilas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diane65

Re: Achterbeengebruik Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:52

Waar lees jij dat uit Whoopi1? Er wordt hier niet gesproken over dierenmishandeling, maar over onjuiste hulpen of onjuiste reacties op gegeven hulpen. Er wordt ook iets gezegd over wat er in het FEI reglement staat. Wat is daar mis mee?
In een discussietopic mag iedereen zijn of haar mening ventileren. Daarbij hoeven we het niet met elkaar eens te zijn. In een discussie als deze, waar nu dan over Totilas en zijn ruiter wordt gepraat, lijkt het altijd alsof de woorden op een goudschaaltje moeten worden gewogen. Uit de reacties van de critici onder ons blijkt wel, dat men eerst goed kijkt (en volgens mij kun je van een foto best wel e.e.a. aflezen) en beargumenteerd kritiek geeft. Een aantal opmerkingen over dan nu toevallig dit duo zijn al geprojecteerd op andere ruiters, zoals bijvoorbeeld het achterover hangen tijdens de uitgestrekte draf. Ik zie hier op Bokt bij HAW ook regelmatig van dat soort taferelen langskomen. Geen gezicht en bovenal erg storend voor het paard...Ik ben blij dat er ook nog mensen zijn die het bij het ouderwets paardrijden houden en trots recht op hun paard blijven zitten ;-)).

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:04

Ik heb zojuist nog even naar de cijfers voor de houding en zit van de ruiter tijdens de GP en GP special in Aken gekeken. Edward krijgt gewoon 5 negens en 2 tienen ??????? in de GP en 1 tien en 4 negens in de GP special ???????
Ik ben van mening dat de juryleden (en zeker degenen die een 10 durven geven) hier toch echt wel nodig een bijscholing nodig hebben. De houding en zit van Edward, en dat geeft hij zelf ook ruiterlijk toe, is nou niet eentje om in te lijsten.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:07

Diane65; ik zeg niet dat dat hier en nu het geval is, maar zo wordt het vaak overgebracht.
En ik snap je punt wel, ik zie het ook niet graag zo, maar het zal wel minder verkeerd zijn als dat ''wij'' allemaal denken.
Hoe gek de wereld ook wordt, ik denk dat juryleden toch echt wel (iig het merendeel ervan) wil dat het paard correct gereden wordt.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:10

Dat klopt, er is ook regelmatig iets te hoog penny-gehalte. Juryleden zijn ook maar mensen en ook onderhevig aan grillen. Het is maar net wat op dat moment de hype is en dan lijkt het ook bij de juryleden ineens kuddegedrag, net als bij de ruiters en amazones die momenteel de rijstijl van EG kopieren ;-).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:21

hippa schreef:
Ik heb zojuist nog even naar de cijfers voor de houding en zit van de ruiter tijdens de GP en GP special in Aken gekeken. Edward krijgt gewoon 5 negens en 2 tienen ??????? in de GP en 1 tien en 4 negens in de GP special ???????
Ik ben van mening dat de juryleden (en zeker degenen die een 10 durven geven) hier toch echt wel nodig een bijscholing nodig hebben. De houding en zit van Edward, en dat geeft hij zelf ook ruiterlijk toe, is nou niet eentje om in te lijsten.

Hangt ervan af hoe je het bekijkt. Hij zit een stuk mooier op Totilas dan op de meeste andere paarden, bovendien is het zeer functioneel gezien de samenwerking tussen ruiter en paard. En dat is nog altijd waar houding en zit om draait.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:39

horseyfries schreef:
Hangt ervan af hoe je het bekijkt. Hij zit een stuk mooier op Totilas dan op de meeste andere paarden, bovendien is het zeer functioneel gezien de samenwerking tussen ruiter en paard. En dat is nog altijd waar houding en zit om draait.

Je moet geen genie zijn om te zien dat Edward niet goed zit. Hij hangt achterover, legt daardoor meer gewicht op de achterhand en het is geweten dat een houding zoals die van Edward absoluut niet mee werkt aan het onderbrengen van de achterhand. In Piaffe waar Edward vaak rechter zit dan in zeg maar de uitgestrekte draf, heeft Totilas ook geen moeite om fijn te gaan zitten en een actief achterbeen te behouden, uitgestrekte draf waarin Edward paardrijden regelmatig met zeilen verward heeft hij dat wel.
Kortom: Als Edward nu een paar zitlesjes zou gaan volgen, dan zou Totilas het een stuk makkelijker krijgen om zijn achterbeen fijn er onder te krijgen en actief te blijven van achteren uit en zou hij dus ook echt fijn los door het lichaam kunnen bewegen zoals hij doet bij oa piaffe ipv enkel pootje zwaaien zoals wat hij toont in uitgestrekte draf.

Dat jury's hier 9'ens en zelfs 10'en voor geven is schandalig... Als ruiters een voorbeeld moeten nemen aan zijn houding...

Iets wat ik me altijd af vraag als ik de combinatie zie. Ik weet dat Edward zijn zadel gemaakt is voor zijn lange benen. Maar hij lijkt te ver naar achteren te zitten op de rug... En ik vraag me eigenlijk zelfs af of zijn zadel hem niet in deze houding dwingt... Ik weet niet goed hoe ik het moet uitdrukken... Hij lijkt wel "achter" zijn eigen zwaartepunt te zitten door het zadel en dan kan je gewoon niet netjes gaan zitten... Het is maar een gedachtenspinsel overigens... Maar is er iemand die me hierin kan volgen/kan corrigeren?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:46

Over dat achterover zitten in middendraf:
Doordat een ruiter achterover hangt werkt het been meer in op de spierophanging van de voorhand en zal hij de rug te weinig met been ondersteunen, want de borstspieren kunnen de rug niet omhoog trekken. Het effect hiervan kan een overdreven pas in het voorbeen zijn, ten koste van de aanspanning in de rug. Dus heeft het achterbeen dan ook minder ruimte.
Jury`s moeten voorzichtig zijn met 10-en uitdelen, dat wil zeggen dat de perfectie bereikt is. Maar wat als Edward en Totilas een paar jaar verder zijn en die minpuntjes aangepakt zijn? Hoe gaat hij dan scoren?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:56

Moderatoropmerking:
Zullen wij het hier een klein beetje gezelliger houden? Elkaar afkraken op elkaars rijkunst en niveau heeft geen zin. Het is prima als jullie Edward en Totilas beoordelen als combi en daar proberen nuttig over te discussiëren, maar hou het wel een beetje vriendelijk en respectvol naar elkaar toe!! Ik heb helaas diverse berichten moeten verwijderen wegens ONELINERS en Persoonlijke Aanvallen, dit is uiteraard niet de bedoeling! Prima als je wil reageren,maar doe dat dan wel met een concrete, goed onderbouwde en respectvolle reactie

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:26

Waarom is mijn bericht weg?
Een foto van Gal, waar duidelijk te zien was dat hij duidelijk geen 10 verdient voor houding.
Maar ook geen hoge punten voor de rest van zijn rijden.
Alleen maar omdat het sarcastisch geschreven was?
leek me met die foto erbij meer dan duidelijk genoeg.
En het was verder niet op de man zoals een moderator hiervoor aangeeft, maar op het onderwerp:
Gal en paard.

Hier nog maar een keer de overduidelijke foto.
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:30

Met deze post ga ik geheel mee FT en hij is inderdaad omwille van het sarcasme en bijhorende reacties verwijderd.

Te zien is een achteruitleunende ruiter in stoelzit, een achterbeen dat achter de massa aan komt en weinig tot geen correct ruggebruik. :) Zonde dat dit beloond wordt. :) Is dit werkelijk waar we heen willen met dressuur? Even ongeacht over wie er op die foto staat?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-08-10 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:31

Ik had idd al gehoopt dat deze reactie sarcastisch bedoeld was :D Had al eerder gereageerd op je post maar die is ook weggehaald ;)
Vind het ook echt een voorbeeld van hoe het niet moet...helaas worden hier wel hoge punten voor gegeven.
Paard drukt de rug weg, achterhand blijft ver achter de massa, ruiter hangt achterover.
Ik vind Totilas een geweldig paard, vind alleen de manier waarop hij op dit moment wordt gereden niet mooi om te zien. maar goed, dat vind ik zowieso van de huidige GP...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:34

Maar om dan even mijn vorig bericht er bij te halen: Kan het zijn dat de redenering klopt, dat de ruiter de achterhand blokkeerd waardoor hij niet fijn door kan komen en hij dus achter de massa blijft?
Want dat ie van achteren uit kán komen bewijst hij wel tijdens piaffe....

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:39

Ayasha schreef:
Met deze post ga ik geheel mee FT en hij is inderdaad omwille van het sarcasme en bijhorende reacties verwijderd.

Te zien is een achteruitleunende ruiter in stoelzit, een achterbeen dat achter de massa aan komt en weinig tot geen correct ruggebruik. :) Zonde dat dit beloond wordt. :)

Bedankt voor je uitleg.
Dan weet ik dat je op dit forum alles op een gemeende serieuze toon moet plaatsen. :)
Zoals jij ook al aangeeft, de houding schouder, heup, hak is nergens te bekennen.
Hak naar de staart en had daar al naar voren moeten zijn.
De rug is doorgezakt en niet mooi "bollend"
Duidelijk niet van achter naar voren gereden dus. Maar in de paard en sport schrijft Gal ook dat hij daar niet aan doet.
En dat is dan ook duidelijk te zien in al zijn paarden.
Ik ben dan ook benieuwd naar Totilas over 3 jaar.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:30

funnyteam schreef:
Waarom is mijn bericht weg?
Een foto van Gal, waar duidelijk te zien was dat hij duidelijk geen 10 verdient voor houding.
Maar ook geen hoge punten voor de rest van zijn rijden.
Alleen maar omdat het sarcastisch geschreven was?
leek me met die foto erbij meer dan duidelijk genoeg.
En het was verder niet op de man zoals een moderator hiervoor aangeeft, maar op het onderwerp:
Gal en paard.

Hier nog maar een keer de overduidelijke foto.
Afbeelding

Heel mooie foto van een mooie combinatie!

Net als deze, een mooi voorbeeld van een ruiter die mee is met zijn paard, zijn paard op geen enkele manier stoort, en daarmee dus ook goede cijfers krijgt:

Afbeelding

Duidelijk te zien, de mooie lijn van de hand naar de mond, de rustige zit, en in het echt ook de reactie van het paard op de kleinste hulp van de ruiter. En dat is waar het om draait, functionaliteit gaat vér boven iemand die een bezemsteel heeft ingeslikt maar geen enkele voeling heeft met zijn paard!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:45

Ayasha schreef:
Maar om dan even mijn vorig bericht er bij te halen: Kan het zijn dat de redenering klopt, dat de ruiter de achterhand blokkeerd waardoor hij niet fijn door kan komen en hij dus achter de massa blijft?
Want dat ie van achteren uit kán komen bewijst hij wel tijdens piaffe....

Een achterover leunende ruiter behoudt wel de veer van het paard, maar werkt op de verkeerde spieren in, waardoor je voor wel veel spectakel hebt, maar de buikspieren niet voldoende ruimte maken voor de achterbenen om naar voren te plaatsen.
Op dit moment lijkt het of edward nog volop bezig is om de power van Totilas gecontroleerd te krijgen, waardoor je goede en slechte momentopnames hebt. Dat je in bijv. de piaffe ziet tot wat Totilas al in staat is belooft veel voor de toekomst.

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:28

@ horseyfries
Als jij dat mooi vindt, dan is dat jouw mening.
De foto die jij plaatst laat eens te meer zien dat de piaffe reglementair niet klopt. Het voorbeen mag worden geheven tot het midden van de pijp en niet tot aan knie zoals hier overduidelijk zichtbaar is.
Het achterbeen wordt te weinig geheven in verhouding en ook de hoofdhouding is teveel op de loodlijn.

Als opfrisser heb ik hieronder ook de definitie van de piaffe, zoals die in het reglement staat, gekopieerd.

De piaffe
De piaffe is een zeer verzamelde, gecadanceerde, verheven, diagonale beweging op de plaats. De piaffe geeft de indruk van een draf op de plaats, met tegelijkertijd een duidelijk zichtbare voorwaartse drang. De rug van het paard is soepel en elastisch. De achterhand daalt licht, de heupen en de spronggewrichten zijn actief, goed onder gebracht en geven aan de schouder en de hele voorhand een zeer grote lichtheid, vrijheid en beweeglijkheid. Ieder diagonaal benenpaar wordt om en om opgetild en weer neergezet in dezelfde takt en cadans en met een enigszins verlengd zweefmoment. De toon van de hoef van het opgeheven voorbeen reikt tot het midden van het pijpbeen van het andere voorbeen De toon van de hoef van het opgeheven achterbeen reikt tot juist boven de kogel van het andere achterbeen. De hals is in oprichting en het hoofd nadert de verticale loodlijn. Het lichaam van het paard rijst en daalt in een elastische, gecadanceerde en harmonieuze beweging.

Ik weet dat jij het hier niet mee eens bent, dat is ook niet erg. Ieder zo zijn eigen mening.

Dit is mijn mening en een ieder is vrij om daarin mee te gaan of het tegen te spreken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:52

Ik denk niet dat op die foto een piaffe te zien is eigenlijk. :)

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:29

Ik ga mee met HF waarin zij zegt dat een functionele zit te prefereren is boven een 'zit volgens het boekje' maar dan als een bezemsteel. Echter zijn we er toch zeker allemaal over eens dat het állerbeste zou zijn, functioneel én volgens het boekje?
Ik ben het met Funnyteam eens dat Edward reglementair gezien geen 10 zou mogen krijgen aangezien hij gewoon niet voldoet aan de richtlijn. Dat hij Totilas daar niet mee stoort is iets anders en staat los.

Zelf denk ik dat de richtlijnen voor zit en houding niet voor niets zijn opgesteld, dus ik denk zelf dat het wel nadelig is voor een paard als je niet zit zoals het voorgeschreven is (schouders en hak in één lijn, rechtop, tenen naar voren en niet opzij).
Ik kan er wel inkomen dat het Totilas momenteel niet stoort, maar dan komt dat misschien omdat het zadel exact op maat gemaakt is voor hen beide.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:48

Als je naar bovenstaande foto's kijkt, in hoeverre voldoet Edward hier dan niet aan?
Verder spreek je jezelf wat tegen, je zegt te denken dat het nadelig is voor een paard als je niet zit zoals voorgeschreven, maar je vind dat Edward niet volgens de voorschriften zit en toch zeg je dat het Totilas niet stoort. Wat is het nu?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:58

Ik zeg dat ik er wel "in kan komen" dat het klopt wat sommigen hier beweren, nl. dat het niet nadelig voor Totilas zou zijn. Alleen stel ik daarbij dat dát dan IMO door (bijvoorbeeld) het zadel moet komen, want ik denk inderdaad dat Edwards zit niet ideaal is omdat die regels niet voor niets zijn bedacht. :)

Verder vind ik de foto van hierboven geen goed voorbeeld van een slechte zit, dit is een van de betere zitmomenten van Edward. Tijdens de uitgestrekte van Totilas zit hij meestal verder met zijn onderbenen naar voren en zijn tenen naar buiten. Dit is geen veroordeling maar een constatering, ik zou het zelf een stuk beroerder doen als ik op zo'n bewegingsmachine mocht doorzitten. ;)

De foto van de piaffe laat IMO weer zien dat Totilas absoluut een van de paarden is die het meeste gaat zitten in de piaffe. Parzival trekt in vergelijking met Totilas zijn achterbenen haast 'naar achteren' als je het zo bekijkt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:59

Sander_ schreef:
Ik ga mee met HF waarin zij zegt dat een functionele zit te prefereren is boven een 'zit volgens het boekje' maar dan als een bezemsteel. Echter zijn we er toch zeker allemaal over eens dat het állerbeste zou zijn, functioneel én volgens het boekje?
Ik ben het met Funnyteam eens dat Edward reglementair gezien geen 10 zou mogen krijgen aangezien hij gewoon niet voldoet aan de richtlijn. Dat hij Totilas daar niet mee stoort is iets anders en staat los.

Zelf denk ik dat de richtlijnen voor zit en houding niet voor niets zijn opgesteld, dus ik denk zelf dat het wel nadelig is voor een paard als je niet zit zoals het voorgeschreven is (schouders en hak in één lijn, rechtop, tenen naar voren en niet opzij).
Ik kan er wel inkomen dat het Totilas momenteel niet stoort, maar dan komt dat misschien omdat het zadel exact op maat gemaakt is voor hen beide.

Je hebt het erover dat "Edward reglementair gezien geen 10 zou mogen krijgen aangezien hij gewoon niet voldoet aan de richtlijn".
Vervolgens beschrijf je die "richtlijnen". Dit zijn de FEI richtlijnen:

Article 418 THE POSITION AND AIDS OF THE ATHLETE
1. All the movements should be obtained with imperceptible aids and without
apparent effort of the athlete. The athlete should be well-balanced, elastic,
sitting deep in the centre of the saddle, smoothly absorbing the movement of
the horse with his loins and hips, supple thighs with the legs steady and
stretched well down. The heels should be the lowest point. The upper part of
the body should be tall and supple. The contact should be independent from
the athlete’s seat. The hands should be carried steadily close together, with the
thumb as the highest point and a straight line from the supple elbow through
the hand to the horse’s mouth. The elbows should be close to the body. All of
these criteria enable the athlete to follow the movements of the horse
smoothly and freely.
2. The effectiveness of the athlete’s aids determines the precise fulfilment of
the required movements of the tests. There shall always be the impression of a
harmonious co-operation between horse and athlete.
3. Riding with both hands is obligatory at FEI Dressage Events. When leaving
the arena at a walk on long rein, after having finished the test the athlete may,
28
at his own discretion, ride with only one hand. For Freestyle tests, see also
Directives for Judges – Freestyle tests and Directives for assessing the degree
of difficulty in a Freestyle test.
4. The use of the voice or clicking the tongue repeatedly is a serious fault.
Refer to sanctions/penalties.

Wil je even vertellen welk stuk volgens jou iets zegt over de lijn schouder/hak en de tenen?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:04

horseyfries schreef:
Wil je even vertellen welk stuk volgens jou iets zegt over de lijn schouder/hak en de tenen?

Je moet het me maar vergeven dat ik de regels van de FEI niet uit mijn hoofd ken, maar mij is altijd geleerd dat een ruiter hoort te zitten zoals ik reeds beschreven heb, en ik ga/ging er dan ook vanuit dat de FEI dit vast ergens heeft neergeschreven. In jouw stukje kan ik het echter niet vinden nee, maar dat had je zelf natuurlijk ook al gezien.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:08

hippa schreef:
@ horseyfries
Als jij dat mooi vindt, dan is dat jouw mening.
De foto die jij plaatst laat eens te meer zien dat de piaffe reglementair niet klopt. Het voorbeen mag worden geheven tot het midden van de pijp en niet tot aan knie zoals hier overduidelijk zichtbaar is.
Het achterbeen wordt te weinig geheven in verhouding en ook de hoofdhouding is teveel op de loodlijn.

Als opfrisser heb ik hieronder ook de definitie van de piaffe, zoals die in het reglement staat, gekopieerd.

De piaffe
De piaffe is een zeer verzamelde, gecadanceerde, verheven, diagonale beweging op de plaats. De piaffe geeft de indruk van een draf op de plaats, met tegelijkertijd een duidelijk zichtbare voorwaartse drang. De rug van het paard is soepel en elastisch. De achterhand daalt licht, de heupen en de spronggewrichten zijn actief, goed onder gebracht en geven aan de schouder en de hele voorhand een zeer grote lichtheid, vrijheid en beweeglijkheid. Ieder diagonaal benenpaar wordt om en om opgetild en weer neergezet in dezelfde takt en cadans en met een enigszins verlengd zweefmoment. De toon van de hoef van het opgeheven voorbeen reikt tot het midden van het pijpbeen van het andere voorbeen De toon van de hoef van het opgeheven achterbeen reikt tot juist boven de kogel van het andere achterbeen. De hals is in oprichting en het hoofd nadert de verticale loodlijn. Het lichaam van het paard rijst en daalt in een elastische, gecadanceerde en harmonieuze beweging.

Ik weet dat jij het hier niet mee eens bent, dat is ook niet erg. Ieder zo zijn eigen mening.

Dit is mijn mening en een ieder is vrij om daarin mee te gaan of het tegen te spreken.

Dit is het juiste reglement:

Article 415 THE PIAFFE
1. Piaffe is a highly collected, cadenced, elevated diagonal movement giving
the impression of remaining in place. The horse’s back is supple and elastic.
The hindquarters are lowered; the haunches with active hocks are well
engaged, giving great freedom, lightness and mobility to the shoulders and
forehand. Each diagonal pair of legs is raised and returned to the ground
alternately, with spring and an even cadence.
1.1. In principle, the height of the toe of the raised forefoot should be level
with the middle of the cannon bone of the other supporting foreleg. The toe of
the raised hind foot should reach just above the fetlock joint of the other
supporting hind leg.
1.2. The neck should be raised and gracefully arched, with the poll as the
highest point. The horse should remain “on the bit” with a supple poll,
maintaining a soft contact. The body of the horse should move in a supple,
cadenced and harmonious movement.
1.3. Piaffe must always be animated by a lively impulsion and characterised by
perfect balance. While giving the impression of remaining in place, there may
be a visible inclination to advance, this being displayed by the horse’s eager
acceptance to move forward as soon as it is asked.
1.4. Moving even slightly backwards, irregular or jerky steps with the hind or
front legs, no clear diagonal steps, crossing either the fore or hind legs, or
swinging either the forehand or the hindquarters from one side to the other,
getting wide behind or in front, moving too much forward or double-beat
rhythm are serious faults.
Aims of piaffe are: To demonstrate the highest degree of collection while giving
the impression of remaining in place.

Zoals je ziet, staat er "in principle". Dat geeft aan dat het niet verboden is om hoger te gaan, maar
dat dit tenminste gevraagd wordt. Waarbij het uiteindelijke doel als laatste beschreven wordt, en
daar voldoet Totilas duidelijk aan, ook weer op deze foto. Ik zeg: een 10! :D

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:10

Kom Op Meiden (En Jongens) Gal en Totilas verbreken niet voor niks record naar record ...

Draai het eens om en jij bent Eigenaar of Eigenaresse van Moorlands Totilas, Wint de 1 na de andere grote prijs ...

Ga jij tegen Gal zeggen ... : Ik wil dat je het paard anders rijdt ? meer met achterbeen eronder plus het feit dat je houding beter moet ? Terwijl Totilas de ene prijs na de andere binnen sleept .. ?

Als Gal werkelijk zoveel fout deed of iets ten onrechte van Totilas waren er al veel meer discussies en optredingen geweest in het officiele gebied ... Het FEI.

Of je het nu mooi vindt of niet ? Ze doen het toch maar en 99% van Bokt diet het ze NIET na !

johnvannim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:11

Als dit een circusact is en jij vind het achterbeengebruik van Totilas incorrect, waarom rijd Edward dan wereldwijd en heb ik nog nooit van jou gehoord? Ik bedoel dat niet vervelend, maar het is toch zo? De beste stuurlui, enzovoort?

Bomba schreef:
Ik vind het achterbeengebruik van Totilas incorrect. In verhouding tot het voorbeen doet het achterbeen niks, en laat het ook nog eens steeds minder worden ook. De kracht moet vanuit het achterbeen komen, niet van het voorbeen. Wat Edward en Totilas laten zien is geen dressuur, maar een circus act.