Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:49

Nette schreef:
galley schreef:
Ik heb zowaar gisteren mijn zweep kapot geslagen(en niet tegen het hek) :o

Hmm... je bent inderdaad niet de enige.. (A)

Tja, Bokt is een ruíterforum.
Geen forum voor paardenliefhebbers dat blijkt weer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:51

amber2588 schreef:
Ook ik geloof niet in 'het boekje'. Verschillende paarden hebben verschillende vormen van aanpak nodig. Sommigen hebben na een waarschuwing meer dan genoeg aan een klein tikje, anderen hebben een duidelijker signaal nodig.

Er zijn mannen die dat met vrouwen hebben.

Ouders met kinderen.

Vrouwen met paarden.

Het is allemaal..... mishandeling.

Gini

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:59

Pijnprikkels zijn voor een paard geen opvoedkundige les, maar een reden om hun vluchtinstinct te laten botvieren. In mijn training gebruik ik geen pijnprikkels.
Of laat mij zeggen, zo weinig mogelijk, om mijn menselijke imperfectie toe te dekken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:13

Definitie:
`Mishandeling` is het toebrengen van verwondingen of pijn of andere schade tegen het lichaam van een persoon gericht. Geestelijke mishandeling, door iemand geestelijk te kwellen, angst aan te jagen of te vernederen, wordt beschouwd als een afzonderlijke vorm van mishandeling.

Bron: www.encyclo.nl en wikipedia

Voor persoon kan naadloos dier ingevuld worden.
Paardrijden zoals velen dit op dit topic vorm geven is mishandeling in pure vorm.
In de regel op een systeem van geestelijke mishandeling; vernedering, angst bijbrengen en geestelijke kwelling.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:14

Hmm...

Overdrijven is ook een vak...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:27

Roxxiejj schreef:
Hmm...

Overdrijven is ook een vak...

Is dat overdrijven. Ik vind van niet.
Kijk jíj mept, tekt en schopt dus vindt het overdreven ja.

Paardrijden is geen recht maar een voorrecht. Het brengt een set verantwoordelijkheden met zich mee.
Verantwoordelijkheid voor het welzijn van het paard.
Verantwoordelijkheid dat jouw rijplezier het dier niet schaadt. Niet fysiek en niet in welzíjn.

Paardrijden is geen geweldssport maar intelligentie test.
Maak het de moeite waard voor het paard.
Dat is niet doen wat jij wil of anders, op basis van ´resistance is futile´.
Ja, veel paarden worden systematisch geestelijk mishandeld en vervolgens voor ruiteronvaardigheid fysiek geweld aangedaan.

Degenen die mishandelen doen dit op basis van een mentaliteít van afdwingen. Zo bén je. Dat is niet iets wat je aan of uit zet.
Dat is anno 21ste eeuw echt niet acceptabel. Niet naar vrouwen, niet naar mannen, niet naar kinderen, niet naar paarden.

Mmm. Misschien een goed idee om een aantal dierenrechten-organisatie een link naar dit topic te geven.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:34

Ja doe dat! :j misschien levert het nog iets op. Een pluim in je reet bijvoorbeeld :?

Jij wil dus zeggen dat je niets verkeerd doet? Dat je altijd je paard aait als hij naar iets of iemand uithaalt? En hij staat natuurlijk 24 uur per dag in de wei met vriendjes die hij zelf heeft uitgezocht? Want anders is het natuurlijk ook geestelijke mishandeling. Wij 2 samen in een wei gaat bijvoorbeeld ook niet goed....
Je paard krijgt dus geen junkfood? Hoeft niet te werken alleen 'als ie het zelf wilt'?

En zo KAN ik nog wel even doorgaan....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:42

Roxxiejj, dat is het andere uiterste.
Een paard dat uithaalt straf ik uiteraard. Dat heet opvoeding.
Dit topic haalt toch duidelijk een andere categorie aan (een zweep stukslaan op een paard, het bit door de mond rammen,...noem ik geen opvoeding).

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:44

Jaaa ik geef het toe :Y)
Ik heb echt wel eens dagen dat ik mijn haf achter het behang kan plakken/aan de slager kan verkopen, maar ik weet gewoon dat ik haar dan één keer goed moet aanpakken en dat ze dan luistert. Beter één keer flink de sporen of een goede tik met de zweep dan 20 keer zachtjes prikken of aaien :j .
En ik pak de stang er ook echt wel een keer bij als ze doordramt (da's haar hobby :+ ). Als je ook maar weet wanneer je weer los kunt laten, dan is het geen probleem volgens mij.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:45

Gini: We hebben het ook over een grote varieteit in paarden.
Ieder zijn ding. Goed, sommige dingen kunnen ook niet door de beugel, maar iedereen gaat er op zijn eigen manier mee om. En wie is Bokt dan om daarover te oordelen..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:46

Ik sla mijn paard nooit. Is ook niet nodig. Hij weet wat er van hem gevraagd wordt. Daar is nooit onduidelijkheid over. Hij gaat altijd met plezier aan het werk en weigerd dan ook nooit om zijn werk te doen. Hij haalt ook nooit naar iemand uit, het zou niet in hem opkomen. Wellicht als er iemand is die geen respect voor hem geeft, dat hij dan wel zijn voeten van de vloer lift, maar dat is dan ook eigen schuld dikke buld, daar ga ik mijn paard geen mep om verkopen.

Dus ik hoef er niet voor uit te komen. Al ben ik vroeger vaak genoeg de mist in gegaan om nu bteer te weten

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:54

Ik durf er ook voor uit te komen, heb een moeilijk paard wat je niet zomaar met een los teugeltje kan laten lopen. We zijn nu een jaar samen, en sinds ik nu 2 maanden mijn nieuwe lesgeefster heb, heb ik ontdekt dat het weglopen, bokken, galoperen en ineens stoppen, hoofd in de lucht gooien ed. gewoon was omdat hij me te goed kende en wist dat ik er niet 'streng' tegen in wou gaan omdat ik 'volgens het boekje' wou rijden. Nu weet hij dat ik de baas ben, gewoon omdat ik hem wat strenger aanpak, de zweep gebruik ik wel niet, die heb ik niet nodig. Maar ik geef ook toe dat ik soms in zijn mond zaag om hem gewoon te laten merken dat ik niet gediend ben van zijn gedrag en dat ik de baas ben.

Ik ben er wel voor dat je meer van je paard kan krijgen door te belonen dan te straffen.
Als hij dus aan de teugel loopt belonen, overgangen belonen, wendingen, figuren alles belonen en daar doet hij het wel voor. Als hij iets echt super heeft gedaan beloon ik goed met de stem en een flinke aai en eventueel even lange teugel.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:19

Lady1969 schreef:
Ik heb eigenlijk maar 1 vraag

WELK boekje...:D

:+
Het boekje dat niet gekend is maar toch gevolgd moet worden.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:32

Ik las het begin van dit topic en ik wist al waar dit uit ging komen. :+

Ik rijd ook niet altijd zoals het moet. Maar het hoort erbij lijkt mij (en dan bedoel ik niet bit door de mond rammen of een zweep stuk slaan), als er een keer een miscommunicatie ontstaat of als een paard een keer er flink vandoor gaat en jij trekt hem om, moet iemand anders daar geen probleem van maken. Want soms kan het ook niet anders. Je kan je paard als die gaat rennen wel laten rennen, maar dan heeft die gewonnen, dan doet die het de volgende keer gewoon weer als die moet werken. Hetzelfde geld voor bokken, als een paard een keer een bokje geeft negeer ik dat, maar zodra die er meer achter elkaar geeft, of telkens bij dezelfde hulp, dan krijgt die van mij best een keer een tik, bokken doet die maar in de wei met zijn vriendjes. Ik denk niet dat je daar een probleem van moet maken. Een kind geef je toch ook een corrigerende tik?

Ik heb zoiets van als mijn paard (verzorgpaard, manegepony of wat dan ook) een keer kliert dan ben ik een keer streng. Maar zodra het ook weer klaar is, dan rijd ik gewoon weer verder alsof er niks gebeurd is. En dat is het evenwicht dat je op moet zoeken, klieren wordt afgestrafd, goed gedrag wordt beloond, lijkt me logisch. Hoe moet je het anders doen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:37

Roxxiejj schreef:
Ja doe dat! :j misschien levert het nog iets op. Een pluim in je reet bijvoorbeeld :?

Jij wil dus zeggen dat je niets verkeerd doet? Dat je altijd je paard aait als hij naar iets of iemand uithaalt? En hij staat natuurlijk 24 uur per dag in de wei met vriendjes die hij zelf heeft uitgezocht? Want anders is het natuurlijk ook geestelijke mishandeling. Wij 2 samen in een wei gaat bijvoorbeeld ook niet goed....
Je paard krijgt dus geen junkfood? Hoeft niet te werken alleen 'als ie het zelf wilt'?

En zo KAN ik nog wel even doorgaan....

Mijn paarden staan 24/7 in een al járen stabiele en inderdaad uitgezochte haremgroep op het land. Eten geen háp junkfood.
Hoeven niet als ze geen zin hebben. Dan wil wel een ander paard. Ze hebben geen halster om en dat krijgen ze ook niet om. om naar de zadelkamer te gaan.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dat is echter geen argument.

Het argument is dat hier met geweld je zin doordrijven acceptabele gemaakt wordt en het dit niet is :)*
Het is mishandeling.

Dat paardmishandelaars doorgaans geen zeer hoge paardgerichte eisen aan de leefomstandgiheden van hun paard(en)zullen stellen is wellicht te verwachten, maar totáál het punt niet. dat is óók slecht.
Het punt is dat meppen, trekken en schopen, op wat voor manier pijn doen ook, NIET MAG!!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:39

Reneee_ schreef:
Een kind geef je toch ook een corrigerende tik?

Kijk, dat bedoel ik.

Jij ook van jouw man?

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:40

Huertecilla schreef:
Reneee_ schreef:
Een kind geef je toch ook een corrigerende tik?

Kijk, dat bedoel ik.

Jij ook van jouw man?

Ik ben niet getrouwd. ;)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:40

Precies. Respecteer paarden. Besef je wat een voorrecht het is dat je met ze om mag gaan en behandel ze zoals ze behandeld moeten worden..

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:45

Reneee_ schreef:
Ik ben niet getrouwd. ;)

:')

er is wel een verschil tussen paarden niet respecteren, en laten zien wie de baas is.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:48

Leen_ schreef:
Reneee_ schreef:
Ik ben niet getrouwd. ;)

er is wel een verschil tussen paarden niet respecteren, en laten zien wie de baas is.

Precies.. zo denk ik er ook over. :))

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:49

Leen_ schreef:
Reneee_ schreef:
Ik ben niet getrouwd. ;)

Juist hem en dat is een fundamenteel verschil die niemand ziet of wilt zien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:49

Reneee_ schreef:
Ik ben niet getrouwd. ;)

...en waar geen wil is, is geen weg.

Zoals ik als schreef is dit een triest illustratief topic van een door een foute mentaliteit ingevuld ruiterbelang.

Je hoort het niet te beargumenteren, niet toe te geven, maar ervan te leren het NIET meer te doen.
Te leren dat je krijgt wat je beloóót.
JTe leren je temperament en emoties te beheersen.

Met een geweldsinstelling en/of gebrek aan zelfbeheersing hoor je gewoon niet bij een paard in de búúrt te komen.
Wie dat niet ziet idem.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:50

Reneee_ schreef:
Ik las het begin van dit topic en ik wist al waar dit uit ging komen. :+

Ik rijd ook niet altijd zoals het moet. Maar het hoort erbij lijkt mij (en dan bedoel ik niet bit door de mond rammen of een zweep stuk slaan), als er een keer een miscommunicatie ontstaat of als een paard een keer er flink vandoor gaat en jij trekt hem om, moet iemand anders daar geen probleem van maken. Want soms kan het ook niet anders. Je kan je paard als die gaat rennen wel laten rennen, maar dan heeft die gewonnen, dan doet die het de volgende keer gewoon weer als die moet werken. Hetzelfde geld voor bokken, als een paard een keer een bokje geeft negeer ik dat, maar zodra die er meer achter elkaar geeft, of telkens bij dezelfde hulp, dan krijgt die van mij best een keer een tik, bokken doet die maar in de wei met zijn vriendjes. Ik denk niet dat je daar een probleem van moet maken. Een kind geef je toch ook een corrigerende tik?

Ik heb zoiets van als mijn paard (verzorgpaard, manegepony of wat dan ook) een keer kliert dan ben ik een keer streng. Maar zodra het ook weer klaar is, dan rijd ik gewoon weer verder alsof er niks gebeurd is. En dat is het evenwicht dat je op moet zoeken, klieren wordt afgestrafd, goed gedrag wordt beloond, lijkt me logisch. Hoe moet je het anders doen?

En dit is de grootste flauwekul en fabeltje die er in de paarden wereld bestaat.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:51

Maar wat versta jij dan onder 'geweld'

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:52

WinBinChes schreef:
En dit is de grootste flauwekul en fabeltje die er in de paarden wereld bestaat.

En als ik nou zeg dat ik een shetlander reed en toen hij één keer de andere kant op mocht met longeren. Hij het iedere keer deed.
Is het dan nog steeds flauwekul???