Nette schreef:galley schreef:Ik heb zowaar gisteren mijn zweep kapot geslagen(en niet tegen het hek)
Hmm... je bent inderdaad niet de enige.. (A)
Tja, Bokt is een ruíterforum.
Geen forum voor paardenliefhebbers dat blijkt weer.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
amber2588 schreef:Ook ik geloof niet in 'het boekje'. Verschillende paarden hebben verschillende vormen van aanpak nodig. Sommigen hebben na een waarschuwing meer dan genoeg aan een klein tikje, anderen hebben een duidelijker signaal nodig.
Roxxiejj schreef:Hmm...
Overdrijven is ook een vak...
misschien levert het nog iets op. Een pluim in je reet bijvoorbeeld 
.
). Als je ook maar weet wanneer je weer los kunt laten, dan is het geen probleem volgens mij. 
Roxxiejj schreef:Ja doe dat!misschien levert het nog iets op. Een pluim in je reet bijvoorbeeld
Jij wil dus zeggen dat je niets verkeerd doet? Dat je altijd je paard aait als hij naar iets of iemand uithaalt? En hij staat natuurlijk 24 uur per dag in de wei met vriendjes die hij zelf heeft uitgezocht? Want anders is het natuurlijk ook geestelijke mishandeling. Wij 2 samen in een wei gaat bijvoorbeeld ook niet goed....
Je paard krijgt dus geen junkfood? Hoeft niet te werken alleen 'als ie het zelf wilt'?
En zo KAN ik nog wel even doorgaan....
Reneee_ schreef:Ik ben niet getrouwd.
Reneee_ schreef:Ik las het begin van dit topic en ik wist al waar dit uit ging komen.
Ik rijd ook niet altijd zoals het moet. Maar het hoort erbij lijkt mij (en dan bedoel ik niet bit door de mond rammen of een zweep stuk slaan), als er een keer een miscommunicatie ontstaat of als een paard een keer er flink vandoor gaat en jij trekt hem om, moet iemand anders daar geen probleem van maken. Want soms kan het ook niet anders. Je kan je paard als die gaat rennen wel laten rennen, maar dan heeft die gewonnen, dan doet die het de volgende keer gewoon weer als die moet werken. Hetzelfde geld voor bokken, als een paard een keer een bokje geeft negeer ik dat, maar zodra die er meer achter elkaar geeft, of telkens bij dezelfde hulp, dan krijgt die van mij best een keer een tik, bokken doet die maar in de wei met zijn vriendjes. Ik denk niet dat je daar een probleem van moet maken. Een kind geef je toch ook een corrigerende tik?
Ik heb zoiets van als mijn paard (verzorgpaard, manegepony of wat dan ook) een keer kliert dan ben ik een keer streng. Maar zodra het ook weer klaar is, dan rijd ik gewoon weer verder alsof er niks gebeurd is. En dat is het evenwicht dat je op moet zoeken, klieren wordt afgestrafd, goed gedrag wordt beloond, lijkt me logisch. Hoe moet je het anders doen?