Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:35

astridklomp schreef:
Om even terug te komen op dat krukje, dat weet ik ook wel dat met krukje opstappen beter is, dat doe ik zelf ook. Maar wat ik daarmee bedoel dat is dat als je jezelf niet omhoog gehesen krijgt omdat je teveel gewicht hebt dat je dan te zwaar bent, als test zeg maar! Met krukje opstappen is natuurlijk altijd beter.

Of je hebt niet voldoende klacht in je armen en benen. Ken mensen die superslank zijn, en zich omhoog hijsen kunnen ze niet :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:53

Yamcha schreef:
MamboBeach schreef:

Riep je dat echt? :7
Als ik heel eerlijk ben denk ik dan al, waar bemoei je je mee... :)

Ik durf zoals ik het nu zie op een plaatje wel te zeggen dat dit een mooie combi is en ik de dame in kwestie zeker niet te zwaar vindt.

Niet tegen haar natuurlijk, ik zei het tegen een kennis. Die maakte me wijzer.

Oh zo! :')

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:56

x__Danielle schreef:
Elco schreef:

Sorry, ik wil je zeker niet beledigen maar ik vind het echt geen gezicht..sorry..

Haha nee sorry inderdaad :+

Aardige eerste post! :+

Je bent aan de forse kant maar om het geen gezicht te noemen, nee dat niet. :n
Heb wel eens erger gezien.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:06

Bedankt voor de leuke reactie's op mijn fotos :)

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:57

hoe je het ook went of keert, ik denk dat je puur naar een combinatie moet kijken. Het ene paard is de andere niet en de ene persoon de andere niet.
Over het algemeen kun je wel stellen volgens mij dat de meeste mensen met iets meer gewicht, OVER HET ALGEMEEN wel een paard uitzoeken die bij ze past.

Ik bedoel, je kunt toch de volgende paarden niet met elkaar vergelijken ... (en heb ze op ongeveer gelijke stokmaten gezocht)

http://www.irishcobsociety.net/Photos/07/0711338h.jpg
met
http://www.centraltexashorses.com/image ... per.1E.jpg

of deze
http://www.ostfriesen-alt-oldenburger.d ... on2.jpgmet
met deze
http://www.horses.nl/images/upload/Imag ... 34x326.jpg

deze
http://www.nwpcs.nl/images/stories/rasb ... Sabine.jpg
met
http://www.borgstijn.net/IMG_1169.JPG

Je kunt toch niet standaard zeggen dat een persoon van 90 kilo niet op een willekeurig paard past.
Hier boven staan naar mijn idee zeker paarden waar een persoon van 90 of 100 kilo "rustig" op kan rijden.

Je kunt geen appels met peren vergelijken en ik denk dat je goed moet kijken naar een combi.
En nee...om eerlijk te zijn zou het ook niet mijn idee van ideaal zijn om iemand met 100 kilo op een rank Arabiertje te zetten, maar volgens mij zijn er ook niet veel mensen met overgewicht die dat zelf uit zouden kiezen.

T'is denk ik te zwart-wit gezien om te zeggen "kan een mens met -wat- overgewicht op een paard"

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 13:11

IndianaJones schreef:
Je kunt geen appels met peren vergelijken en ik denk dat je goed moet kijken naar een combi.
En nee...om eerlijk te zijn zou het ook niet mijn idee van ideaal zijn om iemand met 100 kilo op een rank Arabiertje te zetten, maar volgens mij zijn er ook niet veel mensen met overgewicht die dat zelf uit zouden kiezen.

T'is denk ik te zwart-wit gezien om te zeggen "kan een mens met -wat- overgewicht op een paard"

Er zijn misschien niet mensen met overgewicht die dat kiezen.... maar ik heb 2 weken geleden nog het tegendeel gezien!!!! Kon mijn ogen niet geloven.... ;( ;(

En inderdaad, de stelling moet veranderd worden zoals al gezegd was.... overgewicht moet worden, iemand met een te zwaar gewicht!

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:23

nee, daarom zei ik ook al "niet veel" ;) , je zult altijd mensen hebben die het voor zichzelf niet "willen" (of kunnen) zien.

Ik denk alleen zelf dat het GROS er wel bij nadenkt.

En ja...voor de minderheid die er niet bij nadenkt kan het vast nadeling zijn voor het paard/pony.
Maar hoeveel andere dingen zijn er niet erg slecht/niet fijn/schadelijk voor een paard?!?
(een grotere groep denk ik dan mensen met overgewicht op een paard die het niet kan hebben)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:37

IndianaJones schreef:
nee, daarom zei ik ook al "niet veel" ;) , je zult altijd mensen hebben die het voor zichzelf niet "willen" (of kunnen) zien.

Ik denk alleen zelf dat het GROS er wel bij nadenkt.

En ja...voor de minderheid die er niet bij nadenkt kan het vast nadeling zijn voor het paard/pony.
Maar hoeveel andere dingen zijn er niet erg slecht/niet fijn/schadelijk voor een paard?!?
(een grotere groep denk ik dan mensen met overgewicht op een paard die het niet kan hebben)

Zoals het in de krul trekken van een paard, auch...weet je hoe zeer dat doet in de paarden mond? Ik zag dat zoveel in de tijd dat ik nog jureerde, 'in de houtgreep houden' noemde ik dat. En hoeveel paarden ik niet zag die niet goed gegymnastiseerd waren, oftewel zo stijf als een plank zonder lengtebuiging, ook dat doet zeer aan de spieren. Probeer zelf maar eens met stijve spieren in de split te gaan, dat doet ook pijn. Dan komt zo'n paard op een gegeven moment in protest en dan krijgen ze op hun falie omdat ie niet meewerkt. Hoe oneerlijk is dat?

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:17

bijvoorbeeld...

en paarden die "slecht" gereden worden door een ruiter van 45 kilo kunnen mijn inziens meer last krijgen van bijvoorbeeld de rug/benen dan een paard met een ruiter met meer gewicht/overgewicht die keurig gereden wordt.

Maar goed...daar gaat het hier niet om...weer ontopic! ;) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:20

Mindim schreef:
MamboBeach schreef:
Trouwens in alle nederlandse stukken wordt ook specifiek gesproken over overgewicht of bmi en het effect of de gedachten daarover.
Het onderzoek is er geweest van Patricia de Cocq, zoals je in het stukje kunt lezen.
En dat ik het niet heb kunnen vinden, wil niet zeggen dat het er niet is. Ik heb maar een half uurtje globaal gegoogled.

Het zegt ook niet dat het er wel is. :)

Heb ik ook nooit beweerd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:26

MamboBeach schreef:
_O-

Ik heb nooit zo over dat krukje nagedacht, vind dat best een goeie eigenlijk! :j

Ik gebruik ook altijd een kruk op en als peerd lang genoeg stil blijft staan kunnen we dan ook nog gaan zitten :D
Vroeger deed ik dat nooit, maar vroeger deden we dingen sowieso wat anders. ben me tegenwoordig iets meer bewust van de dingen. Vooral met een jong paard vond ik het verstandiger met een kruk op te stappen ivm de rug vant paard. Maar ik moet best een hoge kruk, anders moet ik alsnog acrobatisch doen om er op te komen ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:38

Maar wat ik nog steeds niet helemaal begrijp is het verschil tussen bijvoorbeeld de koudbloeden (de vaak wat zwaardere paarden) en de warmbloeden (de vaak wat rankere paarden).

Het skelet is toch precies hetzelfde? De een heeft meer vlees op zijn lijf, maar is hij daarom in staat beter last op zijn rug te verdragen. Oke hij heeft een kortere rug, maar met evenveel wervels, waarom kan hij om deze reden dan meer dragen? Evenals de ribbenkast, bij de ene is die smaller dan bij de andere. Waarom maakt dat precies wat uit bij het dragen van de hoeveelheid last.
Er zullen toch zeker 'zware' paarden zijn, welke de rug ook niet altijd even sterk is? Ze wegen meer ze zijn groffer, maar wegen de botten zwaarder, mij is altijd verteld dat zware botten een fabeltje zijn.

Anoniem

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:42

Bij mensen wel, bij paarden is de botdichtheid bij koudbloeden hoger.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:01

Grappig hoe topics over hoeveel gewicht een paardenrug aankan vrijwel altijd degenereren in twee richtingen;
-Ja maar factor x is nog véél schadelijker voor een paard dan een (te) hoog ruitergewicht.
-Wat?! Bedoel je dat ik niet meer op mijn paard kan rijden, hoe durf je!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:18

Mindim schreef:
MamboBeach schreef:
_O-

Ik heb nooit zo over dat krukje nagedacht, vind dat best een goeie eigenlijk! :j

Ik gebruik ook altijd een kruk op en als peerd lang genoeg stil blijft staan kunnen we dan ook nog gaan zitten :D
Vroeger deed ik dat nooit, maar vroeger deden we dingen sowieso wat anders. ben me tegenwoordig iets meer bewust van de dingen. Vooral met een jong paard vond ik het verstandiger met een kruk op te stappen ivm de rug vant paard. Maar ik moet best een hoge kruk, anders moet ik alsnog acrobatisch doen om er op te komen ;(

Als het kan is dat natuurlijk goed, bij mijn paard zou ik dat niet kunnen doen, helaas...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:23

Kuggur schreef:
Grappig hoe topics over hoeveel gewicht een paardenrug aankan vrijwel altijd degenereren in twee richtingen;
-Ja maar factor x is nog véél schadelijker voor een paard dan een (te) hoog ruitergewicht.

Ik begrijp wel wat deze mensen bedoelen, het is niet alleen het gewicht waar je een paard ellendig mee kunt belasten.
Er zijn mensen die met hun vingertje wijzen dat ze er dan niet meer op zouden gaan zitten en waar je wel mee bezig zou zijn... Dat snap ik gewoon niet...
Ik bedoel, er zijn zoveel factoren waar je een paard mee kunt pijnigen.

Het moet natuurlijk ook niet de bedoeling zijn dat je met 150 kilo op een paard gaat zitten maar wie weet zou dat bij dergelijke paarden makkelijk kunnen, wie weet...
Zo'n onderzoek zou eens gedaan moeten worden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:16

astridklomp schreef:
Ik denk dat je niet naar gewicht moet kijken maar naar de hoeveelheid vet want anders krijg je weer de discussie van de lange mannen met 100+.

Misschien zijn dit criteria:

Je bent te zwaar als:
A. Als er geen zadel meer te vinden is waar je inpast
B. Als je zadel verdwijnt onder je vet
C. Als je zonder krukje niet op je paard kunt komen
D. Als je je paard bijna omtrekt als je opstapt
E. Als de benen van het paard krom gaan staan als je erop zit
F. Als je paard een holle rug krijgt door jouw gewicht

Sorry, die laatste 2 zijn niet zo serieus. Maar ik zag het al helemaal voor me en daar werd ik een beetje melig van.......eigenlijk zijn ze allemaal wel een beetje flauw. :+
Maar een beetje humor mag toch wel? :D

Flauw?
OK C is al onderuitgehaald.
Maar A is een serieus punt; als je een ponymaat hebt of een dier met korte rug (en denk eraan dat arabiertjes een wervel minder hebben) dan kán het zijn, dat jouw 18 of 18,5 inch zadel niet op de rug past.
Heb je een beetje een kont of erg lange benen, zodat je die maat nodig hebt, dan zal je een paard moeten kiezen waar dit zadel op past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:44

Yamcha schreef:
Bij mensen wel, bij paarden is de botdichtheid bij koudbloeden hoger.

Dat wist ik niet, ook niet dat arabieren een wervel minder hebben.
Ik heb altijd geleerd dat koudbloeden beter konden trekken dan warmbloeden en niet perse meer dragen. En dat soms ook de zwaardere paarden een 'foute' rug hebben las ik hier.

Citaat:
Another factor is the conformation of your horse. While it may seem that a bigger horse would be able to carry more weight, this is not always the case. Sometimes a big horse is built in such a way that he has a weak back and cannot carry as much weight.

Consider a 15hh quarter horse with a short back and compact size and a long, lanky 16hh Thoroughbred. Purely looking at weight and height, it would seem logical that the 16hh Thoroughbred would be able to carry more weight. But, this is not the case. With a long back and a finer build, the Thoroughbred is not built to carry weight. Bred for racing for many years, Thoroughbreds are built for speed and for carrying a lightweight rider. The Quarter Horse may be smaller, but the shorter back and more compact muscling are far more suited to carrying weight. Quarter horses have been bred for sports where they are expected to carry weight, and be athletic at the same time.

MamboBeach schreef:
Als het kan is dat natuurlijk goed, bij mijn paard zou ik dat niet kunnen doen, helaas...

Is hij bang van krukken of van op die manier opstijgen of blijft hij niet stilstaan? Wel vervelend.

Kuggur schreef:

Vaak gebeurt dat wel zo inderdaad. Maar ieder verdedigt zijn eigen. Hetzelfde met mensen met een verslaving, roken bijvoorbeeld. Er is altijd wel een reden om het wel te doen, dus men heeft altijd een excuus.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:52

Mijn paard blijft niet stilstaan en gaat de lucht in, dus met een krukje gaat het hem echt niet worden, helaas...

Het klopt hoor, vaak zoeken mensen een excuus maar niet allemaal. Toen ik nog rookte gaf ik altijd ruiterlijk toe dat het superslecht was, mijn moeder daarentegen niet. :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:05

Kwestie van aanleren.....mijn paard deed het ook niet maar met een hoop geduld blijft ie nu overal waar ik dat wil staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:06

MamboBeach schreef:
Mijn paard blijft niet stilstaan en gaat de lucht in, dus met een krukje gaat het hem echt niet worden, helaas...

Het klopt hoor, vaak zoeken mensen een excuus maar niet allemaal. Toen ik nog rookte gaf ik altijd ruiterlijk toe dat het superslecht was, mijn moeder daarentegen niet. :)

Mijn moeder ook niet, die wordt chaggie, die kan er geen kritiek op verdragen, ondanks de geweldige longen in de familie :D

Das balen dat ie de lucht in gaat. Flint doet wel eens een stap te ver en ik moet dan oppassen dat ik niet achter het zadel beland of aan de zijkant bungel :D

@Daffodil, stilstaan ala, omhoog komen is iets minder als je op een kruk staat hoor.

ilonapakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:07

dan zou ik er wel een bontje onderleggen een extra dikke..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:08

Snap ik, maar is dat niet gewoon ongehoorzaamheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:24

Het is niet altijd ongehoorzaamheid :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:30

Het was een vraag uit pure belangstelling hoor, niet als kritiek bedoeld maar elk paard moet je toch aan kunnen leren dat ie gewoon stilstaat met allevier zijn benen op de grond?