Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
FaberSmid schreef:Voorheen heb ik geschreven dat circusdressuur en vrijheidsdressuur een knap staaltje werk is, met name van het paard. Maar ik ben persoonlijk van mening dat het niet thuis doet horen bij moderne dressuur rijden. Omdat het dan tot een ratjetoe wordt gemaakt, dressuur en western gaan tegelijkertijd ook niet tesamen. Het is ook niet eerlijk tegenover het paard, daar geen verschil in te maken en gescheiden te behouden.
Hier is niet op in gegaan, omdat het negatieve veel aangenamer is op in te schrijven voor sommige.
nombrado schreef:Professor schreef:Naast elkaar kan men het wel rijden, maar niet doorelkaar.
gaat prima doorelkaar

Waratje schreef:Ach, ik heb niets met wedstrijden en ik maak het mijn paard graag zo gemakkelijk mogelijk om te snappen wat ik van haar (of hem) wil. Als ze bij de westernkant daar een leuke oefening met een pilonnetje of balkje voor gebruiken, waarom zou je dat niet gebruiken om het voor je paard en jezelf gemakkelijker in het systeem te krijgen?
setteke schreef:Creatief is dus ook gebruik maken van de slimheid van je paard. En ze zijn slim, dus alles kan door elkaar lopen en alles kan naast elkaar gebruikt worden.
FaberSmid schreef:Hoe kan de ruiter nu bijvoorbeeld western en dressuur tegelijkertijd rijden? En zo ook klassiek en modern dressuur?
Naast elkander rijden dat kan, anders zou het paard ook niet meer rijstijlen en bijvoorbeeld mennen en rijden kunnen.
Maar door tegelijkertijd brengt de ruiter weer verwarring voor beide zowel paard als zichzelf? De gangen, hulpen en oefeningen verschillen van elkander?
setteke schreef:Dresseren, het woord heeft uitermate veel te maken met het woord dressuur, of is het het WERKwoord? Dus werk, dus de hele riedel wat dressuur (dresseren) dus inhoudt. Nogmaals je kan een hoop profiteren door je paard aan de hand te leren piafferen (poedel) en erna onder het zadel. Geef het beestje een naam, so what. Bij een paard werkt het, door herkenning en herhaling en beloning en natuurlijk gymnastisering!
En ik ga geen plaatjes af zitten kraken, over het gereden zijn. Maar ja, van iedereen zijn minder goede plaatjes te maken.
Anoeska schreef:Ik word altijd een beetje simpel op dat afgeven op de 'moderne dressuur'. Alsof dat alleen maar sjorren en trekken, hulpteugels en sporen enz. betekend. Misschien woon ik (met paard) in een grot, maar ik zie dat om me heen ook helemaal niet. Ik zie wel slechte ruiters, maar dat heeft volgens mij niets met stromingen te maken.
Ik heb net een nieuw paard, en daar wil ik graag zo ver mogelijk mee komen. Ik denk niet dat mijn paard dat net zo graag wil als ik. Die staat het liefst de hele dag te eten op z'n landje. Dus we doen dat omdat ik dat wil. En daarom probeer ik dat op een zo goed mogelijke manier voor elkaar te krijgen. Dat betekent voor mij; veel afwisseld werk, hard trainen voor dressuur, maar ook lekker het bos in. Bij het longeren gebruik ik een hulpteugeltje ter ondersteuning, bij het rijden liever niet. Ik zorg voor goede voorwaarden voor het paard, lekker het land op, op tijd veearts/tandarts/fysio en wat al niet meer.
Maar ik kan echt niet zeggen dat ik het allemaal voor het paard doe. We doen het omdat ik het zo leuk vind. En ik moet ervoor zorgen dat mijn paard er ook plezier in houdt.
Yontheke schreef:Anoeska schreef:
Ik denk dat dit een goed compromis is en dat veel mensen het op deze manier doen en zouden moeten doen. Je kan best een werkwillig paard hebben, maar piafferen en zijgangen en dergelijke doen ze echt niet voor de lol.
Mindfields schreef:Waar baseer je dat op? Dat ligt er maar net aan hoe het aangeleerd wordt namelijk. Is het paard er aan toe, geestelijk en lichamelijk, dan heeft geen enkel paard er hinder van of afkeer. Die van mij moet ik zelfs mijn best voor doen om te voorkomen dat ie gaat piafferen, hij vindt het geweldig om zich op te mogen pompen en stoer te doen. Zijgangen doet elk paard vanzelf als ie er maar los genoeg voor is en hij goed aan de hulpen is.
Mindfields schreef:Voor het paard: Het paard mooier maken, sterker maken, tot volle glorie laten uitgroeien, zijn zelfbewustzijn sterken, zijn lijf gezond houden.
Voor de ruiter: Het geduld leren opbrengen, zachtheid verkrijgen, een beter mens worden, eigen belang opzij leren zetten ten bate van het paard.
Samen: Groeien naar een samensmelten tot een eenheid die in harmonie en lichtheid kunnen samenwerken.