Lesgeefster op je paard laten rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamara_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:19

Als ik ergens niet uit kom, en het lukt echt niet gaat mijn instructrice er ook op. Ik vind dat geen probleem.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:22

Ja!!

Om te voelen waar ik tegenaan liep...en om hem weer even erdoorheen
te helpen als het ff niet lukte.
En om zijn galopwissels te oefenen...haha...:P

annlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:15

Ja, mijn instructrice heeft er een x op gezeten.
Niet om een probleem te verhelpen en niet om te trainen, maar om het even een paar minuutjes zelf aan te voelen en m'n pony een klein beetje beter te leren begrijpen, om mij daarna beter te kunnen helpen.
Ik vond het heel prettig :j

martine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:26

ik heb er ook geen problemen mee.
Soms als ik les heb, stapt zij der even op om het te laten zien wat ze bedoeld.
Vaak is het duidelijker als je er naast staat en snap je beter wat de bedoeling is.

pegster

Re: Lesgeefster op je paard laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:54

ik vind het helemaal niet slecht om bv je lesgeefster een keer op je paard te zetten.
dan weet zij ook hoe je paard is ...reageerd enz. komt alleen maar ten goede van je lessen.
ik vind het niet goed als je zo jan en alleman op je paard zou zetten...dat is niet goed voor je paard.
maar je instructrice ( neem aan dat die erg goed kan rijden ) zie ik geen kwaad in.
maar je hebt gelijk dat je verder niemand op je paard laat hoor !!

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:50

Het is erg leerzaam om je instructeur eens op je paard te zetten! Zowel voor je paard, voor jou maar óók voor de instructeur!! Die krijgt dan meer gevoel bij je paard, want ernaast staan of erop zitten zijn toch twee verschillende dingen. Vanuit het zadel voel je dingen die je niet kunt zien vanaf de grond en andersom. Dus voor een totaalbeeld moet een instructeur ook een paard af en toe onder het zadel voelen. Zelf doe ik dat ook regelmatig bij mijn leerlingen en ik ben ervan overtuigd dat de kwaliteit van mijn lessen daardoor omhoog gaat, omdat ik na een ritje in het zadel weer met nieuwe invalshoeken kan komen en beter begrijp waar een leerling op dat moment mee zit en ook direct kan testen welke hulpen wel en niet werken.

Sprangrytter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:29

De paarden die ik rijdt worden ook 1 keer per week door mijn trainer gereden. Hij kan de verbeterpunten er beter uithalen dan ik en met die informatie kan ik weer een week verder trainen. Ik vind dit zeer leerzaam. Door eerst te kijken en te luisteren en daarna zelf te voelen begin ik de 'zwakke plekken' er ook steeds beter uit te halen.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:34

Toen ik mijn eigen paard nog had, heeft mijn instructrische er ook 2 keer opgezeten. De ene keer om hem lekker aan de hulpen te zetten, zodat ik daarna kon voelen waar ze precies naar toe wilde ( ik wist echt niet wat ze van me verwachte, en daarna wel ) en een keer toen ik tegen een probleem aanliep en ik niet uit wist te leggen wat er aan de hand was. Zij heeft even een paar minuutjes aangevoeld wat er was, en heeft me er daarna veel beter en gerichter kunnen helpen.

Ik vind het dus wel nuttig :)

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:52

De dochter van mijn instructrise heeft eens op mijn paard gereden. Instructrise zelf vond zich wat groot, en omdat haar dochter ook aan het rijden was kon ik direct op haar pony aanvoelen hoe wat dingen gingen en kon zij kijken hoe mijn pony daarmee aanvoelde en wat er precies fout ging. Dit was dus wel handig :)

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:02

Ik vind het persoonlijk ook goed als een instructeur even op het paard klimt als er een probleem is en zo voelt wat er precies aan de hand is.
Maar op mijn oude stal was er ook een instructeur, die klom ook regelmatig op paarden van lesklanten.
En dan deed hij even snel voor hoe het moest, daarbij gebruikte hij vaak zijn kracht om een paard in de "juiste" houding te laten lopen of op het probleem op te lossen.
Dat vond ik altijd een naar gezicht.
Ook gaf hij daarna op de grond zijn proefritje geen gevolg in de instructie.
Want dat had je dan moeten zien toen je er naast stond.
Kijk ik vind het niet verkeerd om af en toe je instructeur op je paard te zetten.
Maar ik vind dat ook vanaf de grond de juiste hulp moet geboden worden.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:04

Mijn instructeur wil er nooit op (omdat ik dressuurzadel heb haha :') ) maar als ik zeur doet hij het soms wel,
wel fijn om even te zien hoe ze dan loopt en kan hij daarna betere tips geven omdat hij zelf ervaart wat ze doet/hoe ze is.

xDebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:42

Ja mijn instrutrice rijdt ook weleens op mijn pony, ik heb een jonge pony die nog veel moet leren. Ik kom er zelf niet altijd in mijn eentje uit en soms krijg ik echt iets niet voor elkaar omdat de overstap van een pony van 1,27 naar een E van 1,55 voor mij best wel snel is gegaan en die van mij enorm sterk is. Ik had het ook niet gedaan als ik zo'n goede band met mijn instrutrice heb, ze staat op de stal waar ik altijd rijdt dus ze ziet me vaker dan alleen tijdens de lessen en kent mn pony ook door en door goed. Soms gaat mn instrutrice er dan ook op om mijn pony te laten voelen hoe het wel moet als we er samen echt niet uit komen maar dan ook echt niet want in eerste instantie proberen we het altijd zelf maar als het echt niet lukt vraag ik mn instrutrice altijd of zij er 20 minuutjes opwilt en dan dat ik de laatste 10 minuutjes doorrijd om het gevoel te krijgen.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:46

Ja hoor, die laat ik er wel eens op; mocht het nodig zijn.
Ik zie er niet op tegen, ik wil immers les van diegene, dus dat
betekend ook dat ik zijn rijstijl apcepteer en goed vind.

Soms kom ik er zelf niet even uit en dan roep ik ook wel eens 'ah, klim
d'r aub even op'. Niet altijd doet de instructeur dit trouwens.. vaak laten
ze me er eerst zelf mee knooien, en als het echt echt niet lukt, klimt
ze d'r wel eens op, maar is niet heel vaak,.

marilla90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:00

ja hoor zeker!
maar mijn paard vind het heerlijk om te werken maar ik heb te weinig ervaring!

horsesluvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:55

ik heb geen eigen paard maar bij mij in de les gebeurd het nog wel eens dat als iemand met nieuw paard dat helemaal niet luistert de instructrice erop kruipt zodat het paard toch de oefening gedaan heeft en niet denkt hij er zo vanaf kan komen

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:35

ik zou het wel fijn vinden als mijn instructrice er eens opstapt, dan kan ze inderdaad even voelen hoe ik het ervaar als iets wat minder gaat en kan ze daar misschien nog net iets duidelijkere tips voor geven.

Jammer genoeg '' durft '' mijn intructrice niet op mijn paard :7

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:38

Ik vind het goed.
Kan ze het beter uitleggen/laten zien, wat ze bedoeld! :j

Sin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:51

Ik heb er geen problemen mee, op die manier kan ze zelf merken waar ik tegen aan loop. Of me laten zien hoe ik iets moet doen :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:52

Ik zou mijn instructrice graag eens op mijn paard zien! Gewoon eens kijken hoe mn paardje loopt als er iemand op zit die echt goed kan rijden..

missielissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:31

het lijkt me wel handig als je instructrice een keer op je paard zit om zelf te kijken hoe de kneepjes van het paard werken. je moet alleen niet de eerste de beste instructrice op je paard laten rijden. eerst kijken of het een goede instructrice is voor jou manier van rijden. is zij helemaal van een andere manier dan gaat het niet werken. denken jullie ongeveer op dezelfde manier dan denk ik dat het juist wel goed is als ze weet hoe alle kneepjes werken..

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:42

Mijn instructrice heeft er een keer op gezeten maar alleen om te laten zien hoe je zonderzadel op stapt. ;)
verder is zij van mening dat ik gewoon zelf verder moet komen met mijn paard, en niet zij met de mijne. dus daarom geeft ze mij ook les om ons (ik en mijn paard) samen goed te laten worden en vooruit te laten gaan.

Toscaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:21

Ik ben daar wel voor.
Als je instructrice op je paard heeft gereden voelt ze het zelf aan en kan ze het zo weer beter uitleggen.
Ze heeft dan zelf ervaren waar je tegen aanloopt en kan je daarbij makkelijker helpen.
Maar ik vind wel dat dat alleen nodig is als je er op een andere manier niet uit komt!
Probeer het eerst altijd zelf op te lossen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:26

Als coach rijd ik regelmatig even op de paarden van klanten.
Als iets niet doorkomt wil ik voelen of het bij de ruiter of bij het paard ligt. En kan ik bij de ruiter beter uitleggen.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:46

Geen probleem, dat helpt me, want dan kan ze het nóg beter uitleggen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:49

Toen ik nog les had (ik rijd niet zo heel actief meer, en aangezien ik dan waarschijnlijk betaal voor niks doen heb ik het verlopig nog even niet) lag het er echt totaal aan wie het was. Mijn laatste instructrice reed regelmatig op mijn paard, maar dat deed ze ook al voordat ik les kreeg van haar. Die daarvoor liet ik dus echt absoluut niet op mijn paard, alleen had zij daar ook geen behoefte aan. Ligt denk ik meer aan de persoon en manier van rijden. Ik vind wel dat ze daarmee iets goed kunnen uitleggen en laten zien, en ik denk ook wel dat menig instructrice een paard daar wel een beetje sneller door leert kennen. Maar als het gaat om de situatie dat ik een probleem heb met mijn paard vind ik het meestal niet zo fijn, want dan is het bij hem/haar afgelopen, maar kamp ik nog steeds met hetzelfde probleem.