Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Janine1990 schreef:Cassidy schreef:Uiteindelijk dreigde het paard er de dupe van te worden...
En dat is waar vaak geen rekening mee wordt gehouden!
Als je het zelf maar kunt doen, zo werkt het echter in mijn ogen niet
Cassidy schreef:Uiteindelijk dreigde het paard er de dupe van te worden...
Cassidy schreef:Het eigen ego in de kast zetten is heel moeilijk...
nl_t schreef:Cassidy schreef:Uiteindelijk dreigde het paard er de dupe van te worden...
zo iets kan je niet zeggen als je de situatie niet kent ,en ervaren "puber " kan beter een paard africhten dan en onervaren volwassenen !
nl_t schreef:Cassidy schreef:Het eigen ego in de kast zetten is heel moeilijk...
dit is niet alleen puber eigen
nl_t schreef:zo iets kan je niet zeggen als je de situatie niet kent ,en ervaren "puber " kan beter een paard africhten dan en onervaren volwassenen !
nl_t schreef:Cassidy schreef:Uiteindelijk dreigde het paard er de dupe van te worden...
Ik vind dat als je zelf rijvaardig genoeg bent enzo en je goede afspraken maakt met je instructeur /africht hulp het zeker kan ! ikken jou situatie niet maar als jij het wilt .. doe het! lees er veel over ,praat met mensen die ervaring hebben .
Bizzybijtje schreef:ilse86 schreef:Ben geen prof, wel eens een paard ingereden. Kost m.i. teveel tijd, inspanning, geduld en ontspanning om t door een "puber" te laten doen. Tuurlijk zijn er uitzonderingen van mensen die al op zeer jonge leeftijd (internationale) topsport bedrijven en op hun beurt weer worden begeleid door profs, maar ik vermoed dat die niet op dit forum zitten.
Dus je kunt als puber alleen een paard opleiden als je ouders hebt met veel te veel geld en allemaal goede instructies en paarden voor je willen kopen?
ilse86 schreef:[Nee, t heeft meer met aanleg en gevoel te maken. Ik denk dat de meeste mensen die paarden opleiden door ervaring wijzer zijn geworden en niet omdat ze zo getalenteerd zijn..
xShanice schreef:Ik vind het nergens op slaan. Ik las ergens in de 1e pagina: "Pubers en pubers gaan niet met elkaar" of iets dergelijks maar dat kan juist wel. Het ligt helemaal aan de persoon zelf, is ze rustig en heb ze genoeg kennis? Ik loop nu zelf stage bij een hengstenboer met allemaal jonge paarden en veulens, oke ik beleer ze niet maar werk er toch mee en dat gaat goed en je leert er ook nog is heel veel van. Iemand van 30 kan ook een paard verpesten.Helaas vergeten veel mensen dat.
moelly schreef:ik snap dat wel, ben zelf ook 13 (bijna 14) maar ik kan opeens heel veel goede ideeën hebben om mijn paard "beter" te maken dan dat hij al is zeg maar(niet opschepperig bedoeld!!!!) maar als dsat niet lukt dan kan ik een gigantische "woedeuitbarsting" krijgen, dat is heel vervelend, want je weet gewoon op je 13e/14e nog niet goed waar je aantoe bent, en als je zoiemand bent als dat ik ben, dan word zo'n jong paard helemaal in de war van die "woede" en misschien zelfs wel bang.
wacht gewoon nog een paar jaartjes, en doe het dan met een ervaren iemand, die dit al een paar jaar doet, wedden dat het dan wel lukt?
superwoman schreef:moelly schreef:ik snap dat wel, ben zelf ook 13 (bijna 14) maar ik kan opeens heel veel goede ideeën hebben om mijn paard "beter" te maken dan dat hij al is zeg maar(niet opschepperig bedoeld!!!!) maar als dsat niet lukt dan kan ik een gigantische "woedeuitbarsting" krijgen, dat is heel vervelend, want je weet gewoon op je 13e/14e nog niet goed waar je aantoe bent, en als je zoiemand bent als dat ik ben, dan word zo'n jong paard helemaal in de war van die "woede" en misschien zelfs wel bang.
wacht gewoon nog een paar jaartjes, en doe het dan met een ervaren iemand, die dit al een paar jaar doet, wedden dat het dan wel lukt?
Nou ik vind dat je bij geen enkel paard een woede-uitbarsting moet krijgen.
snap dat niet
jumpiewumpie schreef:Toen ik dertien was heb ik ook een A-pony opgeleerd.
Die kan er nu ook wel wat van,
dus het gaat wel
zoetjes schreef:nl_t schreef:zo iets kan je niet zeggen als je de situatie niet kent ,en ervaren "puber " kan beter een paard africhten dan en onervaren volwassenen !
GEEN van beide dienen een paard af te richten. Een ervaren puber is nimmer zo ervaren als een ervaren volwassen, simpelweg omdat zij járen van kennis missen.
zoetjes schreef:Daarnaast welke ouder ziet zijn kind graag op een groen paard?
zoetjes schreef:Ik liever niet, ken de gevaren maar al te goed en heb mijn pubers later graag als gezonde volwassenen met kerst op bezoek. Een onervaren volwassen mag neem ik aan volwassen genoeg zijn om het africhtingsklusje uit te besteden aan een werkelijk ervaren volwassenen (en dus niet aan een puber)