waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:19

Ik zie niet het negatieve, ik relativeer.
Neem je de grote risico's die aan zo'n onzeker resultaat vastzitten zo even voor lief?
Mij niet gezien, en dat zou ik een ieder ander dan ook adviseren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:20

Hoeveel kinderen zullen procentueel andere kinderen moeten gaan opvoeden? Statistisch gezien zijn dat er maar heel weinig, dus het resultaat is vertekend.

Voorbeeld: Een kind voedt een ander kind op. Dit gaat goed: 100% resultaat, maar dat is nog geen reden om het dan maar als richtlijn te nemen.

Ander voorbeeld: Een kind voedt het ander kind op. Dit gaat niet goed. 100% gefaald. Dit is geen teken dat het niet goed kan gaan.

Ik vind de hele discussie eigenlijk de laatste pagina's helemaal nergens meer over gaan. Ik wilde daarom even een link plaatsen naar een topic waar een paard met een probleem met (in)rijden dat initieel niet als zodanig werd herkent, de sticker al opgeplakt kreeg dat hij zijn leven als grasmaaier mocht gaan slijten, of zelfs dood moest. Wie het dier in eerste instantie heeft beleerd weet ik niet. Dat het vervolg niet helemaal zonder problemen is verlopen, kun je zelf lezen.

Zie het als voorbeeld dat het inrijden van het paard, of zelfs het doorrijden van het paard ook voor volwassenen niet altijd zonder slag of stoot verloopt. Ik moet er even niet aan denken om hier in eerste instantie een kind op te gaan zetten.

[WN-AM] dringent hulp gezocht bij rij probleem

Uiteindelijk dreigde het paard er de dupe van te worden...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:23

Cassidy schreef:

En dat is waar vaak geen rekening mee wordt gehouden!
Als je het zelf maar kunt doen, zo werkt het echter in mijn ogen niet :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:28

Het eigen ego in de kast zetten is heel moeilijk...

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:36

Janine1990 schreef:
Cassidy schreef:

En dat is waar vaak geen rekening mee wordt gehouden!
Als je het zelf maar kunt doen, zo werkt het echter in mijn ogen niet :n

Ik vind dat als je zelf rijvaardig genoeg bent enzo en je goede afspraken maakt met je instructeur /africht hulp het zeker kan ! ikken jou situatie niet maar als jij het wilt .. doe het! lees er veel over ,praat met mensen die ervaring hebben .

Cassidy schreef:

zo iets kan je niet zeggen als je de situatie niet kent ,en ervaren "puber " kan beter een paard africhten dan en onervaren volwassenen !

denk er gewoon goed overna
-wie gaat je helpen?
-weten je ouders veel van paarden of heb je ervaren mensen die je altijd kan berijken?
-kan je het plannen met school?

Iig heel veel succes! als jij het wil /kan moet je het gewoon proberen

Gr Tjeerd
p.s afstamming?

Cassidy schreef:

dit is niet alleen puber eigen ;)
Laatst bijgewerkt door nl_t op 09-12-09 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:36

Ik heb zelf voor het eerst een paard zadelmak gemaakt en ingereden toen ik 24 was. Het had als voordeel dat ik veel rustiger was, meer geduld. Het nadeel is dat ik ook wel eens te voorzichtig ben en niet meer het lef heb als in mijn tienertijd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:40

nl_t schreef:
Cassidy schreef:

zo iets kan je niet zeggen als je de situatie niet kent ,en ervaren "puber " kan beter een paard africhten dan en onervaren volwassenen !

Heb je echt het topic doorgelezen dat ik heb aangegeven? Oh, en Frosty is mijn instructrice, mijn paarden staan bij haar op stal. Als een ervaren volwassene in eerste instantie al niet met het paard overweg kon, red een ervaren puber dat in mijn ogen ook niet.
Ik ben bij een van de eerste sessies geweest die dit paard bij ons op stal heeft gehad. Het was een heel bijzondere ervaring om te zien. Je zag het paard met de juiste aanpak gaandeweg veranderen....

nl_t schreef:
Cassidy schreef:

dit is niet alleen puber eigen ;)

Ik heb er ook geen leeftijd bijgezet...:D

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:50

nl_t schreef:

GEEN van beide dienen een paard af te richten. Een ervaren puber is nimmer zo ervaren als een ervaren volwassen, simpelweg omdat zij járen van kennis missen. Daarnaast welke ouder ziet zijn kind graag op een groen paard? Ik liever niet, ken de gevaren maar al te goed en heb mijn pubers later graag als gezonde volwassenen met kerst op bezoek. Een onervaren volwassen mag neem ik aan volwassen genoeg zijn om het africhtingsklusje uit te besteden aan een werkelijk ervaren volwassenen (en dus niet aan een puber)
Een anders is diegene mijns inziens dus NIET volwassen (ongeacht zijn/haar leeftijd) en net zo ongeschikt als een puber.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 09:44

nl_t schreef:
Cassidy schreef:

Ik vind dat als je zelf rijvaardig genoeg bent enzo en je goede afspraken maakt met je instructeur /africht hulp het zeker kan ! ikken jou situatie niet maar als jij het wilt .. doe het! lees er veel over ,praat met mensen die ervaring hebben .

En dat is wat pubers dus doen, die denken te gemakkelijk over dingen. Dat heb ik ook gedaan en zal ik me nog steeds wel schuldig aan maken hoor.
Wat wij dus samengevat willen vertellen is: "Word je ervan bewust dat het paard de dupe kan worden van jouw gedrag."

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:06

Bizzybijtje schreef:
ilse86 schreef:
Ben geen prof, wel eens een paard ingereden. Kost m.i. teveel tijd, inspanning, geduld en ontspanning om t door een "puber" te laten doen. Tuurlijk zijn er uitzonderingen van mensen die al op zeer jonge leeftijd (internationale) topsport bedrijven en op hun beurt weer worden begeleid door profs, maar ik vermoed dat die niet op dit forum zitten.

Dus je kunt als puber alleen een paard opleiden als je ouders hebt met veel te veel geld en allemaal goede instructies en paarden voor je willen kopen :D ?

Nee, t heeft meer met aanleg en gevoel te maken. Ik denk dat de meeste mensen die paarden opleiden door ervaring wijzer zijn geworden en niet omdat ze zo getalenteerd zijn. Daarom denk ik dat pubers, tenzij ze goed worden begeleid, beter het opleiden van paarden kunnen uitbesteden.
Geld en goede instructeurs kunnen daarbij wel helpen ja, maar geld is niet zaligmakend. Vind het eigenlijk wel een beetje kort door de bocht van je. Ik weet niet of je het ook zo bedoeld hebt :). Denk ook dat we dat maar beter in het midden kunnen laten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:51

ilse86 schreef:
[Nee, t heeft meer met aanleg en gevoel te maken. Ik denk dat de meeste mensen die paarden opleiden door ervaring wijzer zijn geworden en niet omdat ze zo getalenteerd zijn..

heeft het volgens jou nou met gevoel dus talent te maken of juist door ervaring en les? :=

Talent en gevoel moet je ook ontwikkelen door ervaring en les.
Zelf vind ik dus beide belangrijk!
Wanneer je minimale ervaring hebt met het inrijden, moet je er vanaf blijven of SAMEN doen met goede begeleiding. Aangezien de meeste pubbers nog niet zoveel ervaring hebben kúnnen opdoen en vaak ook niet beschikken over de juiste (vaak dure) begeleiding.....is het over het algemeen niet verstandig.Geld kan zéker wel een belangrijke rol spelen, net als het karakter van het paard.
De mooie verhalen dat sommige het hebben gedaan en dat het goed is gegaan en daar veel van hebben geleerd, vind ik "bla bla", want de weg er naartoe is niet eerlijk tegenover het paard geweest.
Het is de bedoeling dat je een jong paard op leid en die weg naar de basis is normaal gesproken helemaal niet moeilijk. (zoveel uitzonderingen van moeilijke paarden zoals vaak wordt beweerd zijn er niet :(:) )
Het uitproberen etc is ook zoiets, in de meeste gevallen geeft de ruiter te wenig prikkels om het paard bezig te houden...óf (meestal) de ruiter geeft teveel ruimte zodat het paard die mogelijkheden krijgt.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:21

Ok mijn mening ff helder :)

Jonge mensen kunnen heus wel een paard opleiden, mits ze enig talent en gevoel hebben en goede begeleiding krijgen. Begeleiding is per definitie belangrijk, ook bij volwassenen.
Onder opleiden versta ik: dusdanig op je zit hebben en zo alert op je andere hulpen dat de dressuuroefeningen er zo opgereden kunnen worden. Plus je paard eigenwaarde, zelfvertrouwen en plezier in het werk geven. De basis dus.

Met pubers bedoel ik jonge mensen 'puberaal' gedrag vertonen. Snel kwaad worden en geen geduld hebben. Ik ervaar dat de meeste 'jonge mensen' in mijn omgeving 'puber' zijn en dit gedrag vertonen. Deze mensen vind ik dus niet geschikt om een jong, groen, onzeker paard op te leiden.
Bij een paard waar alles al bevestigd is, kunnen ze leuk leren en hun ervaring en rust later overbrengen op een jong paard.

Mijn punt is dus niet dat jonge mensen per definitie geen paard kunnen opleiden. Het is meer een stukje bewust zijn van jezelf en je eigen handelen dat bij pubers ontbreekt. En dat is nou juist zo belangrijk bij het opleiden.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:32

dit alaat nergerns op :\
een puber kan het net zo goed als een volwassene..
maar niet iedere puber kan zoiets maar ook niet iedere volwassene !

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:53

Ik vind het nergens op slaan. Ik las ergens in de 1e pagina: "Pubers en pubers gaan niet met elkaar" of iets dergelijks maar dat kan juist wel. Het ligt helemaal aan de persoon zelf, is ze rustig en heb ze genoeg kennis? Ik loop nu zelf stage bij een hengstenboer met allemaal jonge paarden en veulens, oke ik beleer ze niet maar werk er toch mee en dat gaat goed en je leert er ook nog is heel veel van. Iemand van 30 kan ook een paard verpesten. ;) Helaas vergeten veel mensen dat. :n

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:54

ben het helemaal mt xShanice eens !

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:55

Goed topic! :)
Ik ben 13, het minimale van een puber dus.
Maar heb zelf al 3 pony's ingereden met hulp! :)
En 2 manege pony's, waarvan ik nou weer 2 haflingers aangereden in mn'n tuintje heb! :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:32

xShanice schreef:
Ik vind het nergens op slaan. Ik las ergens in de 1e pagina: "Pubers en pubers gaan niet met elkaar" of iets dergelijks maar dat kan juist wel. Het ligt helemaal aan de persoon zelf, is ze rustig en heb ze genoeg kennis? Ik loop nu zelf stage bij een hengstenboer met allemaal jonge paarden en veulens, oke ik beleer ze niet maar werk er toch mee en dat gaat goed en je leert er ook nog is heel veel van. Iemand van 30 kan ook een paard verpesten. ;) Helaas vergeten veel mensen dat. :n

Helaas vergeten mensen dat helemaal niet!
Dat is iets waar de "pubbers" ook steeds mee komen trouwens.
Waarom omdat dat zo'n mooi slecht voorbeeld is.
Dat een ander het niet goed doet, moet natuurlijk geen excuus zijn! Er zijn er genoeg die het beter doen ;)

Genoeg kennis is een leuke, want jonge mensen hebben dat veelal nog niet kúnnen opdoen.
Daar heb je immers ook leeftijd voor nodig ;)

Wil niet zeggen dat ik vind dat pubbers het niet kunnen, maar de meeste zouden er imo af moeten blijven. Zeker wanneer ouders etc goed in de paarden zitten, is de ervaring en hulp vaak een stuk groter en kunnen die het in de meeste gevallen wel.

Karakter van het paard speelt ook een grote rol.
Ook de tevredenheid van de "opleider", want wanneer je over niet veel kennis bezit is meestal de lat ook een stuk lager en is het dus al snel goed ...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:50

superwoman schreef:
Karakter van het paard speelt ook een grote rol.
Ook de tevredenheid van de "opleider", want wanneer je over niet veel kennis bezit is meestal de lat ook een stuk lager en is het dus al snel goed ...

_/-\o_

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:54

ik snap dat wel, ben zelf ook 13 (bijna 14) maar ik kan opeens heel veel goede ideeën hebben om mijn paard "beter" te maken dan dat hij al is zeg maar(niet opschepperig bedoeld!!!!) maar als dsat niet lukt dan kan ik een gigantische "woedeuitbarsting" krijgen, dat is heel vervelend, want je weet gewoon op je 13e/14e nog niet goed waar je aantoe bent, en als je zoiemand bent als dat ik ben, dan word zo'n jong paard helemaal in de war van die "woede" en misschien zelfs wel bang.

wacht gewoon nog een paar jaartjes, en doe het dan met een ervaren iemand, die dit al een paar jaar doet, wedden dat het dan wel lukt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:50

moelly schreef:
ik snap dat wel, ben zelf ook 13 (bijna 14) maar ik kan opeens heel veel goede ideeën hebben om mijn paard "beter" te maken dan dat hij al is zeg maar(niet opschepperig bedoeld!!!!) maar als dsat niet lukt dan kan ik een gigantische "woedeuitbarsting" krijgen, dat is heel vervelend, want je weet gewoon op je 13e/14e nog niet goed waar je aantoe bent, en als je zoiemand bent als dat ik ben, dan word zo'n jong paard helemaal in de war van die "woede" en misschien zelfs wel bang.

wacht gewoon nog een paar jaartjes, en doe het dan met een ervaren iemand, die dit al een paar jaar doet, wedden dat het dan wel lukt?

Nou ik vind dat je bij geen enkel paard een woede-uitbarsting moet krijgen.
snap dat niet :?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:54

superwoman schreef:
moelly schreef:

Nou ik vind dat je bij geen enkel paard een woede-uitbarsting moet krijgen.
snap dat niet :?

Iedereen zal zich er wel eens schuldig aan maken, verstandig is alleen voortijds af te stappen. :P
Vind het wel een hele eerlijke reactie van iemand van bijna 14, dat mag ik best graag lezen. Begrijp ook wat je bedoelt, heb het zelf ook wel gehad, maar stapte er dan gewoon af :P

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:05

Toen ik dertien was heb ik ook een A-pony opgeleerd.
Die kan er nu ook wel wat van,
dus het gaat wel :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 01:00

jumpiewumpie schreef:
Toen ik dertien was heb ik ook een A-pony opgeleerd.
Die kan er nu ook wel wat van,
dus het gaat wel :D

Een A pony is meestal te klein voor de echte profs, dus ontkom je er niet aan om kinderen of pubbers die pony's op te leren. Echter is het karakter en een goede begeleiding wel heel belangrijk voor zowel de weg naar de basis als wel het uiteindelijke resultaat.

Vaak hoor je toch nog de verhalen over dat het zo moeilijk is om een pony of paard te beleren. Echter met de juiste basis en begeleiding is de weg er naartoe juist makkelijk. Zeker jonge paarden zijn erg werkwillend.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:04

zoetjes schreef:
nl_t schreef:

GEEN van beide dienen een paard af te richten. Een ervaren puber is nimmer zo ervaren als een ervaren volwassen, simpelweg omdat zij járen van kennis missen.

En dan maar hopen dat de ervaring die de volwassen is geen verkeerde ervaring is, als in slecht les, slecht opgeleid en begeleidt, in de beginner jaren, daarnaast hoeft een volwassen niet per definitie jááren ervaring te hebben... Als iemand met 25 jaar begint met rijden is het wel een volwassene met ervaring!!!! na 1 jaar... maar je weet niets over de achtergrond... waar heeft hij/zij leren rijden, van wie en op welk nivo?

zoetjes schreef:
Daarnaast welke ouder ziet zijn kind graag op een groen paard?

Ik... liever op een groen onbeschreven blad, dan eentje met een uitgebreide truccendoos... want die laatste heeft mijn kind bijna haar nek gekost...

zoetjes schreef:
Ik liever niet, ken de gevaren maar al te goed en heb mijn pubers later graag als gezonde volwassenen met kerst op bezoek. Een onervaren volwassen mag neem ik aan volwassen genoeg zijn om het africhtingsklusje uit te besteden aan een werkelijk ervaren volwassenen (en dus niet aan een puber)

Mijn dochter is begonnen op een zadelmakke, met begeleiding, en na de angst te hebben overwonnen pony naar de M1 gereden, diverse jonge pony's met goed resultaat (= alleen maar complimenten gekregen hoe de pony's gereden waren) zadelmak gemaakt.
En mijn dochter beschikt wel over zoveel zelfkennis om een paard wel of niet zelf zadelmak te maken... en ze is nu 15 jaar.

Nightwing_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:20

Ik hoor dit niet zo vaak, al geloof ik het meteen als je het zegt.
Ik vind dit persoonlijk belachelijk hoor, zoals al gezegd is - je hebt ook genoeg volwassen mensen die een paard verkloten.

Ik was 15 toen ik mijn 3 jarige pony kocht (nu bijna 2 jaar geleden), heb daarvoor al 2 pony's gehad dus genoeg kennis en ervaring in de praktijk.
Heb het heel rustig aangedaan met hem en hij is in z'n gedrag echt een engeltje, zal niet snel wat verkeerd doen - al blijft het natuurlijk een jong dier dat nog niet zo veel gezien heeft in zijn leven.

Met goede begleiding en een gezonde dosis verstand/kennis kom je een heel eind, hoor. :j