Spelen met je vingers of stille hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:09

esmir schreef:
xApple schreef:
Edit: Ik heb ook nog nooit iemand ontmoet die dus wel met een 'stille' hand
zijn paard aan de teugel reed. Ik vind het dus wel bijzonder dat zoveel mensen zeggen dat
ze niet spelen met de teugels want dat kan gewoon niet.
Je kan toch je eigen fout
inzien en er iets aan proberen te doen...

nee? omdat jij het niet kan, kan niemand het?
tuurlijk geef je teugelhulpen maar dat is wat anders dan spelen met de teugels..
hoemeer jij beweegt met je hand, doe meer je je paard stoort in de mond....?!!

Hooo rustig, ze bedoeld dat die andere mensen dat zeggen :)

Jytte

Re: Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:11

hooooo!!!! Sorry!!!!
ik neem m terug!!!!

mdpl11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:47

2e! :D

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:49

De tweede manier! Hier reageert mn pony het allerbest op. Juist als je met je vingers gaat spelen dan gaat haar hoofd omhoog en dan is het één en al spanning..

Je rijd je paard toch van achter naar voor, dus waarom dan spelen met je vingers als je ook contact kunt hebben met je paard via goed teugelcontact en dat je paard dan daarop gaat nageven? Lijkt me veel beter dat het paard vanzelf nageeft ipv dat hij/zij het alleen doet als je aan het spelen bent..
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 18-01-10 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:50

2de manier, ook toen ik in manegelessen reed, heb ik altijd met stille hand geheden en ik had ook een instructrice die dat bevorderde. Nu wordt ik nog steeds door mn huidige instructrice aan het eind van zo ongeveer elke les met mijn stille hand gecomplimenteerd :+

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:59

Ik hou mijn handen stil en rustig en wanneer hij niet nageeft geef ik meer druk zodat mijn paard weer nageeft.

Waarom?
Omdat ik niet mijn paard continu onrust in zijn hoofd en mond wil geven. We willen allemaal toch een rustige en eenvoudige aanleuning? Naar mijn idee krijg je dat niet door in de mond 'bezig' te zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:17

Daisies, hoe geef je meer druk?

JuullovesAsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:38

Ik zo methode 2 kiezen. Er is wel een keer gezegd dat methode 1 sneller gaat alleen ik vind methode 2 vriendelijker en fijner voor je pony/paard.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:12

JessicaD88 schreef:
Om te zorgen dat de aanleuning licht blijft. Niet om te laten zakken, het is maar een heel licht kneepje, niet een soort trekken om het hoofd naar beneden te houden, zo helemaal niet. Het is maar heel iets. Best lastig om uit te leggen.. Tja het zorgt er voor dat de aanleuning licht blijft veel meer kan ik er niet van maken eigenlijk :o

JessicaD88 schreef:
Dat je een open verbinding houdt. Als ik het niet doe zou mijn paard gaan hangen en niet meer willen verlengen als ik dat zou willen. Ik kan nu de hals uitschuiven, paard blijft smakelijk in de mond. Het is niet om te zakken, eigenlijk juist meer een beetje om omhoog te houden (nja zo ongeveer, blijft moeilijk uitleggen)

Als je paard gaat hangen in je hand wanneer je je handen stil houdt, moet je juíst aanvullen met je been, zodat hij gaat zakken van achter en meer gewicht overneemt op het achterbeen. Wanneer dat het geval is, zal hij omhoog komen van voor, en dús lichter worden van voren :)*

Wanneer jij constant 'kneepjes' (zoals je ze zelf noemt) blijft geven, zal het paard daaraan gewend raken en dus gaan wachten totdat jij weer een kneepje geeft en tussendoor steeds weer naar voren duiken (van het achterbeen aflopen).

De kunst is, om constant zo van achter naar voren te blijven rijden (met been dus), waarbij je je paard tussen 2 benen kunt houden, zodat hij onder je blijft. Dat is paardrijden.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:41

Wie zegt dat ik constant kneepjes geef?

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:46

Euh, jij..?! :+

JessicaD88 schreef:
Nee hoor, je houdt gewoon contact, alleen door dan licht kneepjes te geven heb je een fijnere aanleuning vind ik, lichter als wanneer je dat niet doet.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:47

Maar even serieus, begrijp je echt niet wat ik getypt heb en wat ik je probeer uit te leggen? Ik vond het zelf namelijk best een duidelijke uitleg :D , maar als jij het daar volledig mee oneens bent moet je het ook zeggen.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:02

Ik snap wel wat je bedoelt, maar dat ik ook hoe ik rijd (probeer althans). Ik rijd mijn paard van achter naar voren, tussen 2 teugels. Ik probeer mijn paard licht te maken van voor door overgangen te rijden en zo min mogelijk overlast te bezorgen met mijn handen. Wat ik wil is een lichte constante druk, gelijk op beide teugels.
Ik ben het dus ook absoluut eens met jou, en nog meer mensen hier. Ik vind alleen dat een kneepje, en dat is misschien niet eens het goede woord, zoals ik al zei de aanleuning lichter houdt. Ik laat de teugels ook niet los oid, houd gewoon contact maar geef een heel klein tja wat is het, zoals iemand hiervoor al zei, bibbertje in de teugel. Maar dat doe ik af en toe, zeker niet heeltijd hoor! Niet omdat ze anders naar beneden zakt of zwaar wordt. Maar omdat ze dan smakelijk blijft in de mond, nog licher dan wanneer ik het niet doe. Maar dat wil niet zeggen dat als ik het niet doe, dat ze dan zwaar is, helemaal niet, ik houd dan nog steeds een constante fijne verbinding.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 02:16

En dat ze lichter wordt komt waarschijnlijk omdat ze dan achter de teugel kruipt, en dat is iets wat je niet wil hebben ;)
Als het niet nodig is waarom zou je dan je paard gaan irriteren in de mond?

Overigens ga je nu dingen zeggen terwijl je eerst wat anders zei?

JessicaD88 schreef:
Dat je een open verbinding houdt. Als ik het niet doe zou mijn paard gaan hangen en niet meer willen verlengen als ik dat zou willen. Ik kan nu de hals uitschuiven, paard blijft smakelijk in de mond. Het is niet om te zakken, eigenlijk juist meer een beetje om omhoog te houden (nja zo ongeveer, blijft moeilijk uitleggen)

JessicaD88 schreef:
Nou de oprichting komt niet door de kneepjes hoor. Het is ook niet zo dat als ik geen kneepje geef dat ie ineens als een blok in mn hand zakt. Maar ik vind dat je een te strakke en de zware aanleuning hebt als je je hand heeltijd stil houdt.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:32

Jij met je achter de teugel kruipen elke keer. Mijn paard loopt nooit achter de teugel. En ik zeg niks anders dan ik eerder zei hoor. Sta nog steeds 100% achter alles wat ik heb gezegt ;) probeerde het alleen wat te verduidelijken, omdat mijn uitleg misschien niet optimaal is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:35

ok, dus ipv een 'kneepje' geef jij dus een 'bibbertje' tegen de teugel? Da's toch ook bloedirritant voor je paard?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:37

x_Marr schreef:
Overigens ga je nu dingen zeggen terwijl je eerst wat anders zei?

Dat was mij ook al eerder opgevallen..
Werd steeds onduidelijk :o?

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:40

Nogmaals, uitleggen is niet mn beste punt ;) ik sta nog steeds achter alles dat ik zei, probeer het alleen duidelijker te maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:15

Maar wat je niet uit legt is de aktie-> reactie.
Als ik met 1 been aan drijf, gaat het paard opzij, omdat hij wijkt voor druk. Als ik aan de teugels trek zal het paard stoppen ivm de druk. Dat zijn allemaal logische reacties van het paard waarom hij zo reageerd op hulpen.
Bij jouw uitleg mis ik dat.

Alle logische reacties op kneepjes zijn uitgelegd en tevens meegedacht over de reactie van het paard op jouw uitleg én nog geef jij aan dat dat bij jou niet het geval is...
Nou dan vrag ik mij echt af wat dan wel de logische reactie is op jouw "bibbers"

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:17

Nee het word niet duidelijker, je begint het te verdraaien.
Dat hij eerst wel zwaar wordt als je het niet doet en nu weer niet heeft niks met verduidelijken te maken :+

Als je paard opeens lichter in de hand wordt wanneer je kneepjes geeft lijkt mij het toch echt dattie achter de teugel komt, hij neemt het bit dan iig niet meer goed aan.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:20

Hoe kom je daar nou toch steeds bij? Hoe vaak moet ik nou nog zeggen dat mijn paard niet achter de teugel komt?

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:22

En misschien heb ik het verkeerd gezegt, ik vind dat je een te strakke en zware aanleuning hebt als je het niet doet, maar dat komt omdat je een lichtere kunt krijgen als je het wel doet. Beetje zonde dan zou ik zeggen. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet fijn aan het rijden ben als ik geen kneepje geef.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:28

JessicaD88 schreef:
En misschien heb ik het verkeerd gezegt, ik vind dat je een te strakke en zware aanleuning hebt als je het niet doet, maar dat komt omdat je een lichtere kunt krijgen als je het wel doet. Beetje zonde dan zou ik zeggen. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet fijn aan het rijden ben als ik geen kneepje geef.

dus je geeft een "bibber" en je aanleuning wordt lichter?
Waarom zou je paard lichter worden? Wat doet die hulp volgens jouw in zijn mond?
Waarom zou hij te zwaar zijn in de aanleuning (anders geef jij die hulp niet) als je geen "bibber" geeft?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:38

Als je een te zware aanleuning hebt dan heb je geen correcte aanleuning, een aanleuning hoort niet zwaar te zijn.
Ben ik ook wel benieuwd naar SuperWoman :j Wat denk je zelf wat er dan gebeurt als je paard lichter in de mond wordt?

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:39

ik kies voor optie 1,
maar als het paard goed loopt stille hand