Bit in de mond, brok in de keel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:23

Mijn moeders paard schuimt ook al ze hem bitloos longeert, dus dat heeft absoluut niets met het bit te maken.
Het opkloppen vást wel, een stang in je waffel lijkt me nu ook niet bepaald in het voordeel werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:23

Omdat door de ontspanning in de kaken, de oorspeekselklier gekieteld wordt.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:46

Het schuimen is correct als een paard gaat kauwen en knabbelen op het bit omdat hij door de kaak heen komt. Daarom zal een paard bitloos weldegelijk gaan schuimen, met een fijn smal laagje schuim over de boven- en onderlip. Een bewijs dat het paard door de rug heen komt en de kaak ontspant. Met een ontspannen kaak ontspannen ook de tongbeentjesspieren. De tongspier gaat weer over naar de spier die via de onderkaak naar het borstbeen loopt aan de onderkant van de paardenhals. Is die spier ontspannen dan zal het paard afknikken in de nek, waardoor de ruimte achter de onderkaak smaller wordt. Daardoor ontstaat er een lichte druk op de oorspeekselklieren, begint het speekselen en komt het schuim.
Bron: onderstaande link
Hier sluit ik mij bij aan, stukje anatomie van je paard.
http://www.bitloos.nl/downloads/publicaties/Schuimen.pdf

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:46

Devaney2009 schreef:
Wij zijn allemaal enorme dierenbeulen. En de bitloze/ijzerloos/stalloos brigade die weet het allemaal zo goed............

Lekker laten gaan.

Devaney2009, om even op jouw eerdere posts terug te komen tussen de discussieposts door: Hier beweer jij dat blijkbaar inderdaad, zo te zien. Zo niet, dan had je het misschien iets anders moeten omschrijven. ;)

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:21

Supah_Sky schreef:
Ik word er best een beetje moe van dat er mensen zijn die altijd maar hun natural ideeën op proberen te dwingen aan andere mensen. Dit is hetzelfde als de johova-getuigen die regelmatig voor mijn deur staan. Erg leuk dat hun erin geloven maar daar hoef je mij niet mee lastig te vallen. Laat iedereen lekker doen wat ze zelf het beste lijkt. Er wordt al eeuwen met bit gereden en mits goed gebruikt zijn hier nooit directe problemen door ontstaan.
Ik rijd met en zonder bit en mijn paard is 3x zo gestresst zonder, voor haar is het bit een extra zekerheid tijdens het rijden die haar verteld wat ze wel en niet mag en waar ze lekker tegenin kan gaan. Zonder weet ze niet waar ze het moet laten en zit ik met een mega-overstresst paard, dit is toch ook niet de bedoeling? (even voor de duidelijkheid dit komt niet door een overstap mijn paard is zelfs eerst bitloos ingereden maar het werkte gewoon totaal niet voor haar)
Dus laat iedereen voor zichzelf kijken wat ze het beste lijkt, want de voor en tegens zijn niet zo zwart-wit.

Sorry, hier moet ik wel vreselijk om lachen! Wij komen u het woord van God brengen :D Maar het komt wel zo over ja.
Ik wil absoluut niet spotten met God hoor, maar dat zinnetje gebruiken ze altijd _O-

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 09:46

Daan_Ordeal schreef:
KiWiKo schreef:
ach zo een paard had ook pijn op zijn neus, onder zijn kaak en achter de oren gehad als ik bitloos had gereden :) die bitloze hoofdstellen zijn lang zo vriendelijk niet :)

Ok, dus jij rijdt met zoveel druk op je teugels dat je je paard pijn zou als je bitloos zou rijden +:)+ :n In zo'n geval is niet een optoming vriendelijk...

kweenie, maar als een paard van plan is mij letsel aan te brengen door mij tegen een muur aan te willen parkeren, dan heb ik er inderdaad weinig moeite mee om zo een dier op wat voor een manier dan ook wat manieren bij te brengen........ ik zeg dan inderdaad geen foei paardje :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:22

Huertecilla schreef:
Dát is de kern waar dit topic hpeloos omheen draait; om de omgekeerde bewijslast welke bij de bitgebruiker ligt!

In jouw wereld misschien. In de OP wordt beweerd dat het bit dramatisch slecht is voor het paard en ik wacht nog steeds op FATSOENLIJKE bewijzen. Waar blijven die nou? Oh ja, ik wacht ook nog steeds op antwoord op mijn expliciet aan jou gestelde vraag, op pagina 2 of 3 als ik me niet vergis.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:35

hestejente schreef:
Huertecilla schreef:
Dát is de kern waar dit topic hpeloos omheen draait; om de omgekeerde bewijslast welke bij de bitgebruiker ligt!

In jouw wereld misschien. In de OP wordt beweerd dat het bit dramatisch slecht is voor het paard en ik wacht nog steeds op FATSOENLIJKE bewijzen. Waar blijven die nou? Oh ja, ik wacht ook nog steeds op antwoord op mijn expliciet aan jou gestelde vraag, op pagina 2 of 3 als ik me niet vergis.

Dan kun je nog wel even wacht denk ik.
Ik geef het op, tijd om geen berichten meer van dit topic te ontvangen ;)

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:29

Linda_E schreef:
Het schuimen is correct als een paard gaat kauwen en knabbelen op het bit omdat hij door de kaak heen komt. Daarom zal een paard bitloos weldegelijk gaan schuimen, met een fijn smal laagje schuim over de boven- en onderlip. Een bewijs dat het paard door de rug heen komt en de kaak ontspant. Met een ontspannen kaak ontspannen ook de tongbeentjesspieren. De tongspier gaat weer over naar de spier die via de onderkaak naar het borstbeen loopt aan de onderkant van de paardenhals. Is die spier ontspannen dan zal het paard afknikken in de nek, waardoor de ruimte achter de onderkaak smaller wordt. Daardoor ontstaat er een lichte druk op de oorspeekselklieren, begint het speekselen en komt het schuim.
Bron: onderstaande link
Hier sluit ik mij bij aan, stukje anatomie van je paard.
http://www.bitloos.nl/downloads/publicaties/Schuimen.pdf

erg bedankt voor deze mooie verklaring die is berust op feiten en goed is onderbouwd!! +:)+
ben nu erg benieuwd naar de reactie's hierop ik denk alleen dat die wederom niet komen.
Verder wil ik er wel even op ingaan dat een paard uitsluitend gekocht en gehouden word om ons te plezieren.
tuurlijk wil jij je paard ook plezieren maar laten we eerlijk zijn het draait uiteindelijk allemaal om onze oooh zo lieve eigen IK

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:33

Moniek schreef:
Verder wil ik er wel even op ingaan dat een paard uitsluitend gekocht en gehouden word om ons te plezieren.
tuurlijk wil jij je paard ook plezieren maar laten we eerlijk zijn het draait uiteindelijk allemaal om onze oooh zo lieve eigen IK

Spreek dan even alleen voor jezelf, niet voor een ander en al helemaal niet voor mij. Want je zit er toch echt een beetje erg naast, wat mijn paard (en nog meer zaken in mijn leven) betreft. Maar meid, als jij denkt dat je het beter weet, ga je gang, hoor..... ;)

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:35

Twiggy2008 schreef:
Moniek schreef:

Spreek dan even alleen voor jezelf, niet voor een ander en al helemaal niet voor mij. Want je zit er toch echt een beetje erg naast, wat mijn paard (en nog meer zaken in mijn leven) betreft. Maar meid, als jij denkt dat je het beter weet, ga je gang, hoor..... ;)

ok dan heeft jou paard gevraagt om alles wat je met hem doet?
toen je hem kocht of gefokt hebt heb wou hij bij jou blijven?
kan nog wel even doorgaan :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:37

ik kan Moniek hier wel in volgen :D

we hebben het paard gekocht voor onze hobbie, voor ons plezier :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:39

Moniek schreef:
ok dan heeft jou paard gevraagt om alles wat je met hem doet?
toen je hem kocht of gefokt hebt heb wou hij bij jou blijven?
kan nog wel even doorgaan :D

Nee, daar heeft hij niet om gevraagd. Maar ik zou het mezelf wel stukken makkelijker maken als ik hem binnen zou houden, dekentje op zou doen en dagelijks alleen maar zou rijden. Zou me zeeen van tijd kosten, die ik nu moet wandelen (natuurgebied) om maar 1 voorbeeld te noemen. :D

Ik geloof eerder dat het om een compromis moet gaan. Ik rij op hem, hij heeft daarnaast nog een echt leven als echt paard buiten in de kudde in een geweldig mooi gebied met alle ruimte. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:40

KiWiKo schreef:

En toch probeer ik mijn best te doen het voor hem ook plezierig te maken en te houden. Er zit aardig wat nuance in, of je je paard echt voor jouw plezier houdt of ook een beetje voor de zijne/hare. ;)

KiWiKo

Re: Bit in de mond, brok in de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:42

tuurlijk :) je wil het dier een zo fijn mogelijk leven geven :)

zo werkt het :) alleen het in eigendom hebben van een paard is altijd gebeurd uit eigen belang :)

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:43

Twiggy2008 schreef:
KiWiKo schreef:

En toch probeer ik mijn best te doen het voor hem ook plezierig te maken en te houden. Er zit aardig wat nuance in, of je je paard echt voor jouw plezier houdt of ook een beetje voor de zijne/hare. ;)

lijkt me normaal dat ieder zijn paard zo goed en fijn wilt houden als maar kan..anders denk ik ook niet dat hij goed presteerd als ik dat niet zou doen.
ben wel een dierenliefhebber.
ik zeg alleen dat als je even goed bekijkt hij er is om dat JIJ daar veel plezier aan hebt.
dat is de reden dat je hem hebt gekocht en dat je rijd..dat je hem verder verzorgt op de manier dat jij ziet dat hij zich daar het beste bij voelt is weer iets anders :D

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:45

KiWiKo schreef:

Tja, mensen haalden vroeger ook slaven uit Afrika voor hun plezier...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:46

e_horse schreef:
KiWiKo schreef:

Tja, mensen haalden vroeger ook slaven uit Afrika voor hun plezier...

je bedoeld de tijd dat mensen ook nog dachten dat de wereld plat was?

e_horse

Re: Bit in de mond, brok in de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:51

Ja precies..

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:56

Weetje ik vindt dit alles allemaal beetje ver gezocht.
Ieder paardenmens heeft zijn eigen vizie op paarden houden,paarden rijden etc bitloos of met hoofdstel.
En om daar nou telkens ene heel topic aan te weiden vindt ik erg. Dat mensen nou niet gewoon Elkaar's manier accepteren en klaar.

Tevens komen mensen die Bitloos rijden alleen maar met artikelen over hoe slecht met bitrijden wel niet is maar terwijl!
je met een bitloos hoofstel net zo veel schade kan worden aan gebracht bij het paard.

@ twiggy, dus jij wilt beweren dat paarden die op stal staan met een heeeeeerlijk warm dekentje op dat die zielig zijn omdat hun niet buiten lopen in de winter? maar váák wel genoeg buiten komen en hun sociale contacten bij kunnen houden.

Ieder koopt een paard omdat het hun passie / Hobby is dus puur voor eigen belang en dan hebben de paarden het nog niet altijd slecht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:57

Moniek schreef:
lijkt me normaal dat ieder zijn paard zo goed en fijn wilt houden als maar kan..anders denk ik ook niet dat hij goed presteerd als ik dat niet zou doen.
ben wel een dierenliefhebber.
ik zeg alleen dat als je even goed bekijkt hij er is om dat JIJ daar veel plezier aan hebt.
dat is de reden dat je hem hebt gekocht en dat je rijd..dat je hem verder verzorgt op de manier dat jij ziet dat hij zich daar het beste bij voelt is weer iets anders :D

Hij is er omdat ik er voor gekozen heb, hem te kopen destijds, dat klopt. Ik wist toen nog helemaal niet hoeveel plezier hij me zou geven, eerlijk gezegd, want hij was nog onbeleerd. Er waren zat mensen die meteen riepen 'wat als hij niet lekker rijdt', 'wat als het niet klikt', enzovoort. Tja, dat was een gok misschien. :D
Krijg ik morgen te horen dat ik nooit meer op hem kan rijden en dat hij nog pijnloos een fijn leven op het land kan hebben, blijft hij net zo goed. Ik geniet namelijk net zo goed ook van al het andere wat met het hebben van een paard te maken heeft. Bv. zijn leven buiten in de groep. Kan er uren naar kijken, zonder me ergens mee te bemoeien. Ik heb mijn paard niet alleen om te rijden. Jij? Jullie? Ik lees vaak zat dat mensen hun paard geen grasmaaier vinden, maar er echt wat mee willen..... Ik moet eerlijk bekennen dat het fijn is dat ik er op kan rijden, maar kan het niet, dan vind ik het ook prima. Hij blijft, hoe dan ook, hij is so happy in zijn kudde. :)

Ik probeer mijn paard niet te benaderen vanuit het oogpunt dat hij er alleen is voor mijn eigen plezier. Hij is bij mij voor het plezier van ons beiden. Vindt hij het niet fijn, dan vind ik het ook niet fijn. Dat kan ik oprecht zeggen. En dat betekent wel eens dat ik me aanpas aan hem en geloof me dat heb ik meerdere keren gedaan. Dat doe ik met alle liefde eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 17-10-09 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:59

bietjuhh schreef:
@ twiggy, dus jij wilt beweren dat paarden die op stal staan met een heeeeeerlijk warm dekentje op dat die zielig zijn omdat hun niet buiten lopen in de winter? maar váák wel genoeg buiten komen en hun sociale contacten bij kunnen houden.

Ieder koopt een paard omdat het hun passie / Hobby is dus puur voor eigen belang en dan hebben de paarden het nog niet altijd slecht.

Nee, ik heb het over mijn eigen paard, die op stal niet gelukkig is, maar wel gelukkig is buiten. Kan er niets aan doen, het is nou eenmaal zo. Ik heb geen problemen met paarden die binnen staan, maar wel genoeg buiten komen en hun sociale contacten kunnen onderhouden. Met of zonder deken, dat maakt mij ook niet zoveel uit verder.
Niet mijn woorden verdraaien graag, maar lezen zoals het er staat. ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:02

Twiggy2008 schreef:
[Ik probeer mijn paard niet te benaderen vanuit het oogpunt dat hij er alleen is voor mijn eigen plezier. Hij is bij mij voor het plezier van ons beiden. Vindt hij het niet fijn, dan vind ik het ook niet fijn. Dat kan ik oprecht zeggen. En dat betekent wel eens dat ik me aanpas aan hem en geloof me dat ik heb ik meerdere keren gedaan. Dat doe ik met alle liefde eigenlijk.

heel, heel mooi gezegd!!!

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:03

Twiggy2008 schreef:
Krijg ik morgen te horen dat ik nooit meer op hem kan rijden en dat hij nog pijnloos een fijn leven op het land kan hebben, blijft hij net zo goed. Ik geniet namelijk net zo goed ook van al het andere wat met het hebben van een paard te maken heeft. Bv. zijn leven buiten in de groep. Kan er uren naar kijken, zonder me ergens mee te bemoeien. Ik heb mijn paard niet alleen om te rijden. Jij? Jullie? Ik lees vaak zat dat mensen hun paard geen grasmaaier vinden, maar er echt wat mee willen..... Ik moet eerlijk bekennen dat het fijn is dat ik er op kan rijden, maar kan het niet, dan vind ik het ook prima. Hij blijft, hoe dan ook, hij is so happy in zijn kudde. :)

Ik probeer mijn paard niet te benaderen vanuit het oogpunt dat hij er alleen is voor mijn eigen plezier. Hij is bij mij voor het plezier van ons beiden. Vindt hij het niet fijn, dan vind ik het ook niet fijn. Dat kan ik oprecht zeggen. En dat betekent wel eens dat ik me aanpas aan hem en geloof me dat heb ik meerdere keren gedaan. Dat doe ik met alle liefde eigenlijk.

Mee eens!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:07

Nou, bedankt, hoor. :o
Het is best lastig uit te leggen, dus ik snap de verwarring wel, maar zo zie en voel ik het echt!!! :)
En dat geldt net zo goed voor mijn andere huisdieren, eerlijk gezegd....... Zij zijn overgeleverd aan ons, de mens, dan is het je plicht te zorgen dat zij ook happy zijn.... Toch?