Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:19

ik vind 4jaar echt de minimale leeftijd om eerlijk te zijn. Zowel vanwege de lichamelijke als geestelijke ontwikkeling van het paard.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:08

hmm ligt er een beetje aan het paard.

Mijn hafje ben ik met 3 jaar op gestapt. Dat was ook echt opstappen en wegrijden. Mijn jaarling die ik nu heb stap ik waarschijnlijk pas met 4 jaar op. Lichamelijk zal ze er wel klaar voor zijn maar tussen de oren zie ik dat nog niet zo snel gebeuren. Een paar maanden voor ze 3 op krijgt ze wel meer beweging, zo veel mogelijk rechtuit om wat in vorm te komen voor de keuring. Daarna mag ze lekker de rest van de zomer blijven staan. Na de zomer zadelmak maken dan weer even laten staan en dan vanaf ze 4 wordt weer oppakken. Maargoed ligt er maar net een beetje aan hoe ze uitgroeit en vooral hoe ze tussen de oren is. Kan ook best zijn dat ik het allemaal nog een jaar doorschuif of juist wel met 3,5 erop stapt. We'll see :D

Ex collega van mij zat in de renpaarden. Die verklaarde me voor gek dat ik pas met 3 zou beginnen :P daar worden de 2 jarige al gelongeerd en stappen ze er met 2,5 op. Mijn ding is het niet zo maar voor sommige werkt het. Dat van de groeischijven is bekent maar de paarden van mijn ex-collega worden allemaal oud zonder been of ruggebreken (uitzonderingen door ongelukjes daargelaten natuurlijk). En ik heb eerlijk gezegd ook nog niet echt het bewijs gezien dat ze hiervan op latere leeftijden schade van zouden ondervinden. Dat de groeischijven niet zijn gesloten tot hun 6de is een feit, hoe men ermee omgaat is aan ieder om dat zelf te beslissen. Ik heb genoeg paarden gezien die met 4/5/6 jaar zijn ingereden en die met 12 jaar al zo goed als versleten waren. Ik heb paarden gezien die 2,5 waren toen ze ingereden werden en nu met 19 nog lopen als een trein en zelden wat hebben gemankeerd. Maar ik heb van alle 2 de categorieen ook weer het tegenovergestelde gezien. Volgens mij komt het gewoon neer hoe verantwoord iemand met zijn paard omgaat.

MargrietJonk

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:46

Met mijn 2 1/2 jarige ben ik al 3 a 4 maanden bezig met longeer werk. Rond de 10 minuten om de commando's stap draf en galop bij te brengen. Gister heb ik haar voor de derde x tussen de lange lijnen gehad. 6 November wordt ze 2 1/2 jaar. Persoonlijk vind ik haar echt 'af' maar ik hoop toch echt dat ze nog wel in hoogte door groeit..... Ze is in haar hoofd heel koel maar ze is ook heel gefocust. Van de winter wil ik er rustig op stappen.

Nensert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:52

Ik vind een paard op 2,5 jarige leeftijd in rijden niet goed omdat het zich nog moet ontwikkelen.
Het verschilt natuurlijk wel per paard maar ik vind dat je een paard gewoon de tijd moet geven om te groeien.
Sommige paarden kunnen het mentaal makkelijk aan, anderen niet, maar ik vind dat dat niet uitmaakt.
Beginnen met longeren als een paard 3 wordt/net is, vind ik vroeg zat, paard moet je de tijd geven om zich te ontwikkelen en te groeien, dit kan door te vroege belasting flink verkloot worden en ik zie het nut niet van een 2,5 jarige al helemaal inrijden.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:04

missRosanne schreef:
ik vind 4jaar echt de minimale leeftijd om eerlijk te zijn. Zowel vanwege de lichamelijke als geestelijke ontwikkeling van het paard.

Ben ik het helemaal mee eens! :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:40

Bij deze even het bekende plaatje van de groeischijven:

Afbeelding

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:42

een vraagje gewoon uit interesse. Ik heb verder geen verstand van inrijden, maar waarom worden ze na het eerste inrijden eerst weer een tijd op de wei gezet?

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:52

Op veel stallen gaan ze paarden zadelmak maken op 2.5 (paarden hebben dan nog niet volledig karakter ontwikkeld en zijn nog niet zo sterk dan wanneer ze bv 4 jaar zijn), rijden ze in en worden dan terug een 1.5 tot 2 jaar op het weiland gezet om dan mooi uit te groeien...

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:47

ja zo heb ik het ook gedaan ik heb haar ingereden en toen ze ingereden was heb ik haar in de zomer het land op gegooid! zo kon ze nog even lekker spelen en nog wat groeien.

zambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:27

Een paard mag je pas longeren vanaf 4 a 5 levensjaar!!!!!!

Paard kan later klachten oplopen.

Ik zou Pas inrijden bij 4 jaar! dat hoort ook zo.

Een kind van 2 laat je toch ook nog niet werken. :+

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:32

in welke regels staat dat..... en waarom gaan hengsten dan van 2.5 al naar de hengsten keuring, waarom fokken er mensen dan bij die jonge hengsten, denk je dat die zonder gelongeerd te zijn naar de keuring gaan.. waarom gaan merries met 3 jaar naar de keuring.... heus niet omdat dat allemaal niet mag hoor. oh en waarom zijn er dan JONGE PAARDEN proeven zoals pavo cup, wk voor jonge paarden enz enz enz.. nee hoor heb er niks op tegen, MITS je het met beleid doet en idd een paar maanden rust gunt in de zomer

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:37

zambo schreef:

Wordt een paard ook tachtig dan? :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:39

en ze spreek derzelf ook tegen, eerst mag je niet longeren tot 4/5 jaar maar ze maakt ze wel zadelmak op de 4e... moet je daarvoor niet longeren dan? :S

LadyLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:42

Veel mensen zeggen wel dat een paard met 4 á 5 jaar in de puberteit komt en dan vervelender is. Maar dan is ie dus met 3 jaar blijkbaar nog kind, lijkt mij toch al genoeg reden om hem nog niet in te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:26

Dat van die puberteit vind ik stierenfloep. Een paard wordt zo lastig als dat je zelf wilt en als het een lastig karakter heeft, gaat dat niet over bij 5 jaar :n.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 09:31

horseyfries schreef:
zambo schreef:

Wordt een paard ook tachtig dan? :D

Helaas niet, maar ziet een 2 jarige er volgens jou uit alsof hij een gewicht op zijn rug kan dragen? Ik zou het idee hebben dat'ie breekt :(:)

Snnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:01

Mijn eigen pony die inmiddels verkocht is heb ik op 3 jarige leeftijd gekregen.
Toen was ze al beleerd en door gereden door de mensen daar op die manege.
Ze liep mee in bosritten en ging met kampen mee.
Toen ik haar kochte was ze graat mager.
Ze heeft hier bij ons eerst bijna een halfjaar stil gestaan om op krachten te komen.
Vond het echt schandalig dat ze al zover was, voor zo'n jong paardje..

Nu beleer ik ook paardjes maar dat begint pas rond de 4 jaar en dat bevalt me prima.
Heb er zelf 1 gehad die echt overal super op reageerde die vond het zadel erg interessant.
Toen we er voor de eerste keer op zaten liep hij al aan de teugel en dat verbaasde mij enorm want ik gaf de hulpen er niet voor.
Zo kan het dus ook.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:06

[/quote]
shahazai:
Helaas niet, maar ziet een 2 jarige er volgens jou uit alsof hij een gewicht op zijn rug kan dragen? Ik zou het idee hebben dat'ie breekt :(:)[/quote]

ja zeker!! mijn paarden breken ech niet hoor! ik heb er 1 van 2.5 jaar en 1.75m dus voor hem ben ik een vlieg!

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:15

zambo schreef:

Dat is niet echt een goede vergelijking, je kan een kind van 2 onmogelijk vergelijken met een paard van 2,5, een paard is veel sneller volwassen en dus moet je een 2,5 eerder vergelijken met een puber van 14.... en diezelfde puber gaat dan naar school en dus wekelijks mee aan de turnlessen...

Het gaat hem om de intensiteit van de training, een paard 2,5 kan je al even aan de longe zetten maar hou dan rekening dat je geen 10jarig paard aan het longeren bent... 15 minuten is meer dan genoeg en zet hem ook niet op een te kleine cirkel...
Mensen die een jong paard hebben en op voorhand al bepalen dat paard op leeftijd van 5 jaar een Z-proef moet lopen, ja dan ben je denk ik niet zo goed bezig... alles hangt af van het paard dat je voor je hebt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:11

Tja er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden..2.5 zadelmak en dan een jaartje de wei op kan.Maar ook pas bij 3.5 zadelmak en dan rustig doortrainen.Wat ik zelf belangrijk vind is een jong paard maar 3x per week te pakken en niet al teveel longeren.Maar veel rechtuit en met rijden niet langer dan 15/20 minuutjes.

Persoonlijk rijd ik ze liever aan met 3.5/4 jaar of nog later als ze er dan nog niet klaar voor zijn.Immers als het paard er lichamelijk en geestelijk klaar voor is,moet het niet al teveel problemen opleveren.De problemen komen vaak door het "breken" of doorgaan terwijl het paard het niet aan kan.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:59

Eigenlijk is 't heel makkelijk hoor: Laat je jonge beesie gewoon genieten van zijn jeugd en stap op zodra hij een jaar of 4
is. Alleen maar voor menselijk plezier inrijden, nee dankje; lekker laten lopen tot een goede leeftijd :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:03

Mijn eerste eigen paard (die ik nu nog heb), daar zijn we mee begonnen toen ze 3,5 was.
Ik heb nog 2 paardjes, eentje van 1,5 en eentje van 10 maanden.
Heb dus nog zat tijd om na te denken op welke leeftijd ik ga beginnen, maar ik weet het wel zo ongeveer.
Ik denk dat ik met 3,5 eens een longeersingeltje om ga doen, met 4 eens longeren en met 4,5 een zadeltje er op en echt beginnen met 'rijden' (lees: er op zitten en basishulpen aanleren). En daarvoor natuurlijk gewoon wandelen en op spelenderwijs dingen aanleren die handig kunnen zijn voor later. (stemhulpen bijvoorbeeld)

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:47

Ik heb hier een merrie staan die nu 2,5 jaar is..
Ze is er mentaal al geheel aan toe en wil graag wat voor je doen..
Ze heeft alleen even pech gehad want van ons mag ze nog weinig..
We wandelen nu met haar langs de weg en is nu dus al vekeersmak..
Zo vermaken we haar toch een beetje..
Ze staat gewoon in kudde verband dus het is niet dat ze zich verveeld..
Haar bouw is ook al vrij volwasse.
We gaan binnenkort wel haar de stemcemandoo leren stap,draf en galop misschien wennen aan een hoofdstel en met een paar maanden een zadeltje maar inrijden gebeurd pas ruim 3..
Vind wel dat het aan het type en karakter van het paard ligt heb er ook 1 gehad die we pas op ruim 4 inreden..

Maar over het algemeen ben ik er op tegen onder de 3 jaar in te rijden

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:52

Ik ben tegen, wil dat een jong paard wel goed van zn jeugd kan genieten! ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:35

dat kan die toch ook..... 2.5 tot 3 jaar lang ;) kinderen gaan toch ook op hun 4e naar school.... :S (en zoals al gezegd werd, paarden worden geen 80 net als mensen!)