Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
daar worden de 2 jarige al gelongeerd en stappen ze er met 2,5 op. Mijn ding is het niet zo maar voor sommige werkt het. Dat van de groeischijven is bekent maar de paarden van mijn ex-collega worden allemaal oud zonder been of ruggebreken (uitzonderingen door ongelukjes daargelaten natuurlijk). En ik heb eerlijk gezegd ook nog niet echt het bewijs gezien dat ze hiervan op latere leeftijden schade van zouden ondervinden. Dat de groeischijven niet zijn gesloten tot hun 6de is een feit, hoe men ermee omgaat is aan ieder om dat zelf te beslissen. Ik heb genoeg paarden gezien die met 4/5/6 jaar zijn ingereden en die met 12 jaar al zo goed als versleten waren. Ik heb paarden gezien die 2,5 waren toen ze ingereden werden en nu met 19 nog lopen als een trein en zelden wat hebben gemankeerd. Maar ik heb van alle 2 de categorieen ook weer het tegenovergestelde gezien. Volgens mij komt het gewoon neer hoe verantwoord iemand met zijn paard omgaat.
. 
horseyfries schreef:zambo schreef:Een paard mag je pas longeren vanaf 4 a 5 levensjaar!!!!!!
Paard kan later klachten oplopen.
Ik zou Pas inrijden bij 4 jaar! dat hoort ook zo.
Een kind van 2 laat je toch ook nog niet werken.
Wordt een paard ook tachtig dan?
zambo schreef:Een paard mag je pas longeren vanaf 4 a 5 levensjaar!!!!!!
Paard kan later klachten oplopen.
Ik zou Pas inrijden bij 4 jaar! dat hoort ook zo.
Een kind van 2 laat je toch ook nog niet werken.