Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:00

horseyfries schreef:
@ Barmat: :j volkomen mee eens. Maar de ergste categorie is nog wel die die je niet ziet voorbijkomen op foto's of filmpjes op Bokt, de hardroepers met een leeg profiel die zo trots zijn op hun eigen prestaties dat ze ten koste van alles hun identiteit geheim willen houden.

Ik wil best een foto van mij met m'n paard posten, hoor, mogen jullie die helemaal afzeiken :D Ik weet al lang van mezelf dat ik niet aan Edward kan tippen en mijn paard niet aan Totilas. Ik heb ook nergens geschreeuwd dat ik het wel beter kan, alleen dat ik het niet mooi vind en veel te hectisch/marionetachtig.

Jammer dat mensen hier meteen vinden dat men iets tegen Edward heeft als men het paard niet lekker vind lopen...

Om even een antwoord te geven op Horseyfries, je hoeft niet op een paard te zitten om te kunnen vertellen hoe het wel of niet moet. Je hoeft niet zelf hoog te hebben gereden om iets wel of niet mooi te vinden of om te vertellen hoe je het zelf liever ziet. Al het bovenstaande zijn meningen, en voor meningen hoef je geen doctorandus, GP ruiter of FEI jurylid te zijn :) Ik meen mij zelfs een moeder van een bekende amazone te herinneren die zelf nog nooit op een paard heeft gezeten, maar wel heel goed kon vertellen wat er niet goed was en hoe het op te lossen :) Ik kan zo alleen niet op de naam van die mevrouw komen...

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:00

goed gezegz barmat ben het volledig met je eens

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:01

Hannah_Menno schreef:
Oh pas op wat je zegt! Je hebt geen onderbouwende feiten! :=
(ben het TO-TAAL met je eens! Wat een GEZEIK hier! :roll:)

Eh, naar wie is dit bedoeld???

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:03

horseyfries schreef:
... de hardroepers met een leeg profiel die zo trots zijn op hun eigen prestaties dat ze ten koste van alles hun identiteit geheim willen houden.

Wat een onzin zeg. Of je een leeg profiel hebt of niet, maak je zelf wel uit en dat kan zoveel redenen hebben (privacy, werk, ongewenste meelezers/ gestalk). Er zijn niet voor niets spotjes op tv over internetveiligheid en dergelijke. Ik heb inderdaad een leeg profiel maar daardoor is mijn mening niet meer of minder waard dan dat van iemand die wel alles erop zet.

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:06

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:07

Huertecilla schreef:
Barmat schreef:
Als je denkt dat je het beter kan - doen! Ga er voor en rijd jezelf in de picture. Wees beter en rijd jezelf in het A-kader, ga voor London 2012. Bewijs dat Totilas niets is, Gal een ruiter van lik-me-vestje en dat je zelf beter bent. Dan trek ik mijn woorden terug, neem mijn hoed af en buig diep voor je.

Je gaat hierbij uit van het standpunt dat FEI klassieke dressuur het hoogst is van goed paardrijden en dat wordt door een groot deel van de ruiterij niet onderschreven, juist níet.
Het niet eens veilig te paard op kunnen halen van de behaalde prijs is een illustratie van het relatieve van het goed van FEI dressuur.

Laten ´we´ eens de gangen, tempi en lengtes daarin, tonen op de provinciale 80-weg met vrachtverkeer ;)
Gangwisselend aan de hulpen een weg omlaag zoeken van een met rolkeien bezaaide steíle hellingboomgaard terwijl de olijven geoogst worden :D
Of rijtechnisch correct door het verkeer op marktdag boodschappen halen in het centrum.

Laten ´we´ niet vergeten wat paardrijden ís en dat dresseren daarvan in dienst staat. Paardrijden is het betrowubaar veilig vergroten van de mobiliteit van de mens.
Klassieke dressuur heeft als specifieke dresuurvorm daarbij nota bene in de doelstellingen staan dat een onderdeel van het beleren het doel is het paard minimaal te belasten.
Dat maakt dat een peiler van FEI Klassieke Dressuur het beleren om met minimale belasting paard te rijden.
De oefeningen zijn ooit bedacht als toetst. Dit is volledig verworden en nu geen bewijs van goed paardrijden meer.

Mee Barmat, een wedstrijd in ringdressuur is geen criterium voor goed paardrijden. Dat Totilas hoge punten krijgt voor wat deze gevraagd wordt te laten zien illustreert de loskoppeling van het jureren van de eigen doelstellingen.

laten "we" eens het erover eens zijn dat booschappendressuur helemaal maar dan ook helemaal niks met GPdressuur te maken heeft :) dat dit absoluut onvergelijkbaar is op ALLE fronten.

Het staat zover van elkaar af dat ik het eigenlijk wat dommig vind om dit met elkaar te vergelijken.

Jij wil niet zien wat de Fei wil zien........ en de Fei wil niet ziet wat jij wil zien, ik zou zeggen laat het daarbij...... want zowel de Fei als jij zijn niet te overtuigen van elkaars gelijk.

soort van impasse zegmaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:08

KiWiKo schreef:
Als ik tegen iemand zeg dat die iets fout doet, moet ik onderwijzen hoe het dan wel moet......... logisch toch?

Nee. Ik moet helemaal niets Kiwiko.
Lesgeven is delen van geestelijk eigendom.
De term ´eigendom´ zegt het al; daar heb je zeggenschap over. Aan de leraar de keuze.
Menig leraar realiseert zich dat er altijd meer is en omdat kwali-tijd schaars is, kan deze óf in een pupil óf in eigen ontwikkeling geïnvesteerd worden.

Een alternatief is wat Dr.Nancy Nicholson doet. Zij onderwijst via haar boek.
Dit boek sluit naadloos aan bij de doelstellingen van de FEI klassieke dressuur. Het vult deze in met de stand van zaken mbt wetenschappelijk kennis van de biomechanica van het paardrijden.
Leer dit boek en het is helder wat er verkeerd is aan de tendens die Totilas illustreert en vooral waaróm.

Zie hier míjn keuze.
Antwoord op de TS; ja dat is te extreem.
Hoe het wel moet; zie het werk van Nicholson.

Studeer ze. Als je het goed op je netvlies hebt, is er vast wel een goede leraar te vinden die je wil helpen op die kennis te bouwen.

hc (instructeur boodschappendressuur)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Wat HC aanhaalt is het originele doel van de dressuur, maar dat is inderdaad niet meer te vergelijken met de huidige dressuur... Ik zie hier in Enschede niemand met zijn paard naar de super gaan om boodschappen te doen :+

Ilzas

"agree to disagree"

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:09

horseyfries schreef:
liedje89 schreef:
Wat in onzin barmat, Je mag een boek of film dus ook niet saai/slecht/plotloos vinden als je zelf geen beter verhaal kan schrijven. Je moet eerst een master in voeding halen voordat je in twijfel mag trekken wat er op de verpaking staat.

Kom op zeg dat je er niet naar streeft om iets beter te kunnen betekend nog niet dat je er niet kritisch over mag zijn. Ik ben zelf veel te chaotisch om het land te regeren mag ik dan niet meer kritisch naar de regering kijken. Wat een non-argument zeg.

Als iemand vind dat ruiters tegenoordig om verkeerde redenen(te veel op show te weinig op techniek) de wedstrijd winnen moeten zij dus (in hun eigen ogen) ook verkeerd gaan rijden zodat ze recht van spreken hebben 8)7 .

Je kunt pas verstand hebben van die techniek en de fouten die daarbij horen als je zelf op dat niveau traint of rijdt ja.
Ik kan ook tienduizend boeken lezen over zwemmen, maar gooi me in het water zonder te oefenen en ik verzuip nog altijd. Dan weet en kan ik het dus nog altijd niet beter dan Pieter vd Hoogenband. En als die dus met een nieuwe techniek een wereldrecord haalt, dan zou het in mijn ogen wel héél dom zijn als ik daar dan als iemand die verzuipt in het water van ga zeggen dat die techniek niet goed is. Blijkbaar vind jij dat juist heel logisch?
Tsja, meningen kunnen verschillen.....

Zwemmen is geen vergelijking omdat je dat geheel objectief kan meten. Dit is met een jury sport niet zo dus kan je je hierbij afvragen of de juiste dingen getoetst worden. Dat is natuurlijk ook subjectief wat de juiste dingen dan zijn. Waarom zou je daar niet over mogen discuseren als je zelf niet nastreeft om zo te rijden.

Ik denk dat bij iets wat subjectief is juist veelgediscuceerd zou moeten worden. Ik kan namelijk niet beweren dat 10sec korter is dan 9 seconden maar ik kan toch zeker wel zeggen dat in mijn ogen parcival bijv. beter/mooier loopt dan tortilas. Omdat het zo subjectief is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:09

liedje89

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:11

Dus zijn mening en ervaring zijn niet relevant??

Ik ken de juryleden van de fei trouwens ook niet bij naam jullie wel dan?

Castello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:12

zigoteau schreef:

Deze man denk te kunnen bepalen uit hoeveel bpm de piaffe hoort te bestaan. De laatste keer dat ik checkte stond hier niks over in de FEI regels. Zou hij misschien nog meer verzinnen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:13

Huertecilla schreef:
KiWiKo schreef:
Als ik tegen iemand zeg dat die iets fout doet, moet ik onderwijzen hoe het dan wel moet......... logisch toch?

Nee. Ik moet helemaal niets Kiwiko.
Lesgeven is delen van geestelijk eigendom.

daarom zeg ik ook IK moet onderwijzen hoe het dan wel moet :) heb het woordje jij niet in de hand gehad :)

Citaat:
De term ´eigendom´ zegt het al; daar heb je zeggenschap over. Aan de leraar de keuze.
Menig leraar realiseert zich dat er altijd meer is en omdat kwali-tijd schaars is, kan deze óf in een pupil óf in eigen ontwikkeling geïnvesteerd worden
.
Ik ben van mening dat iedereen die wil, mag :)

Citaat:
Dit boek sluit naadloos aan bij de doelstellingen van de FEI klassieke dressuur. Het vult deze in met de stand van zaken mbt wetenschappelijk kennis van de biomechanica van het paardrijden.
Leer dit boek en het is helder wat er verkeerd is aan de tendens die Totilas illustreert en vooral waaróm
.
Uit een boek leer je niks behalve theorie die over het algemeen niet met de praktijk strookt :)

Citaat:
Zie hier míjn keuze.
Antwoord op de TS; ja dat is te extreem.
Hoe het wel moet; zie het werk van Nicholson.

Studeer ze. Als je het goed op je netvlies hebt, is er vast wel een goede leraar te vinden die je wil helpen op die kennis te bouwen.

hc (instructeur boodschappendressuur)

ik weet wat ik wil, ik weet wat ik wil zien, ik weet wat ik wil voelen en ik weet hoe ik daar moet komen......... dankzij mijn instructeurs die mij in practische zin daar hebben weten te krijgen :)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:15

HC... Feitelijk zeg jij dat omdat ik weleens een broodje ga halen op de terugweg bij de bakker hier (vinden ze schitterend om te zien) zonder daarbij mijn nek te breken of zonder dat peerdlief de winkel op zijn kop zet, of omdat ik zonder mokken langs groot verkeer loop (zijn bezig met de bouw van een windmolenpark) en daarbij niets uit de weg ga (hijskranen, XXL vrachtwagens, delen van windmolens) ik wellicht (lees wel: wellicht) goed zou kunnen rijden en mijn paard goed afgericht heb?

Nou... eerlijk gezegd vind ik DAT en het rijden van een GP proef op het hoogste niveau werkelijk slaan als een tang op een varken.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:19

Ik altijd mijn best doen om mijn paard zijn draf te ontwikkelen en hem mooi los mooi los en van de grond te laten draven....

Kom ik er nu achter dat een paard niet moet lopen zoals Totilas. Das onnatuurlijk. Ik moet hem gaan leren te lopen zoals deze. :)*

http://www.youtube.com/watch?v=ZovZ5Y9jIXI

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:20

KiWiKo schreef:
Huertecilla schreef:

Leer dit boek en het is helder wat er verkeerd is aan de tendens die Totilas illustreert en vooral waaróm
.
Uit een boek leer je niks behalve theorie die over het algemeen niet met de praktijk strookt :)

[ik weet wat ik wil, ik weet wat ik wil zien, ik weet wat ik wil voelen en ik weet hoe ik daar moet komen......... dankzij mijn instructeurs die mij in practische zin daar hebben weten te krijgen :)

Vind dit een beetj vreemd dus als je in de praktijk ervaringen mee maakt dingen meet etc. En je schrijft het dan op-want dat is theorie toch zo maak je dat- dan klopt het ineens niet meer met de praktijk. Hoe weet jij eigenlijk wat je wil zien en voelen dat is jou toch ook ooit uitgelegd door iemand vanaf de grond(Theorie).

Castello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:21

Marliesje schreef:
Ik altijd mijn best doen om mijn paard zijn draf te ontwikkelen en hem mooi los mooi los en van de grond te laten draven....

Kom ik er nu achter dat een paard niet moet lopen zoals Totilas. Das onnatuurlijk. Ik moet hem gaan leren te lopen zoals deze. :)*

http://www.youtube.com/watch?v=ZovZ5Y9jIXI

_O-

En lukt het een beetje? :Y)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:25

Je kan het ook zo doen:

Maar ik denk dat je nog steeds beter voor de gulden middenweg kan gaan :+ .

EDIT: sorry voor de cheesy muziek maar ik vond dat stukje slowmotionzo komisch :P .
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 28-09-09 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:26

liedje89 schreef:
KiWiKo schreef:
.

[ik weet wat ik wil, ik weet wat ik wil zien, ik weet wat ik wil voelen en ik weet hoe ik daar moet komen......... dankzij mijn instructeurs die mij in practische zin daar hebben weten te krijgen :)

Vind dit een beetj vreemd dus als je in de praktijk ervaringen mee maakt dingen meet etc. En je schrijft het dan op-want dat is theorie toch zo maak je dat- dan klopt het ineens niet meer met de praktijk. Hoe weet jij eigenlijk wat je wil zien en voelen dat is jou toch ook ooit uitgelegd door iemand vanaf de grond(Theorie).

nee dat word je uitgelegd door een leermeester :) en dat is een paard! Uiteraard met een deskundige op de grond die je door de oefeningen heen loodst omdat meer lucht in je linkerlong al betekend dat je in de zijgang gaat......

Theorie is schitterend, helemaal geweldig........ kan niet genoeg theoretische kennis hebben absoluut....... echter helpt het je in de praktijk helemaal NUL !!!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:26

Heb het topic even gevolgd en vind dat er wel met veel argumenten gesmeten word zeg := Waarom gaat iedereen dan niet meteen
met z'n allen naar Edward om hem dit hoogst persoonlijk te vertellen? :=

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:29

KiWiKo schreef:
echter helpt het je in de praktijk helemaal NUL !!!

Nou daar ben ik het niet mee eens hoor. Het is niet alles, maar ook niet niets.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:31

KiWiKo schreef:
liedje89 schreef:

nee dat word je uitgelegd door een leermeester :) en dat is een paard! Uiteraard met een deskundige op de grond die je door de oefeningen heen loodst omdat meer lucht in je linkerlong al betekend dat je in de zijgang gaat......

Theorie is schitterend, helemaal geweldig........ kan niet genoeg theoretische kennis hebben absoluut....... echter helpt het je in de praktijk helemaal NUL !!!

Hangt van je paard af of hij je op je fouten wijs, zie er heel veel die het niet echt doe. Misschien zie jij de theorie aleen in boeken. Ik kan hem overal terug vinden.

Is maar net waar je de grens legt natuurlijk tusen theorie en praktijk.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:31

http://www.youtube.com/watch?v=ZovZ5Y9jIXI[/quote]

haha, nou hier moet edward samen met totilas maar ff naar kijken, kan ie nog veel van leren....
leuk voorbeeld hoor!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:33

Ilzas schreef:
KiWiKo schreef:
echter helpt het je in de praktijk helemaal NUL !!!

Nou daar ben ik het niet mee eens hoor. Het is niet alles, maar ook niet niets.

Neem de theoretische uitleg over hoe je bijvoorbeeld moet wijken (om het simpel te houden) je doet het precies zoals in het boekje staat, alleen blijft het paard gewoon rechtuit lopen ........... WANT, beenligging toch net effe niet goed voor dit paard, druk teveel of te weinig, teugelvoering niet goed, houding ruiter niet goed...... noem maar op....... :)

dat soort dingen leer je alleen in de praktijk, rijden leer je alleen in de praktijk. Theoretische achtergrondinformatie is natuurlijk ernstig belangrijk......... maar van een boek leer je niet rijden, rijden leer je alleen door heel, heel veel vlieguren te maken op heel, heel veel verschillende paarden.. Daar leer je van voelen, en rijden is voelen, en voelen leer je niet op de bank met een boek :)