Het nut en doel van clinic's, kan het de mening veranderen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:39

Horseyfries juist vaktaal is sneller, jip en janneketaal heeft uitleg over uitleg nodig. Noem het "beestje" bij zijn naam, ipv die ene bruine jongetjes paard daar tussen al die andere bruinen jongetjes en meisjes paarden, daar in die ene wei tussen die anderen weiden.
Zelfstandig studeren is mij maar al te goed bekend, 4 jaar in een jaar voldaan.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 19-12-09 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:39

nee hoor het verschil tussen theorie en praktijk :)

Iets wat alleen practisch werkt (dus al doenende) kan je niet in theorie precies uitleggen omdat er teveel variabelen zijn.

In grote lijnen kan je theoretisch dingen wel uitleggen/onderbouwen..... maar in de finesses niet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:47

FaberSmid schreef:
Horseyfries juist vaktaal is sneller, jip en janneketaal heeft uitleg over uitleg nodig. Noem het "beestje" bij zijn naam, ipv die ene bruine jongetjes paard daar tussen al die andere bruinen jongetjes en meisjes paarden, daar in die ene wei tussen die anderen weiden.
Zelfstandig studeren is mij maar al te goed bekend, 4 jaar in een jaar voldaan.

Heeft u ooit lessen didactiek gehad?

FaberSmid

Re: Het nut en doel van clinic's, kan het de mening veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:55

Wat denkt u zelf? Maar feit blijft dat vaktaal sneller blijft, didactiek is er om die vaktaal te leren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:58

didactiek is het overbrengen in begrijpbare taal...... zodat de leerling begrijpt waar je het over hebt (in jip en janneketaal geschreven)

De kunst van het overbrengen van een lesstof

http://nl.wikipedia.org/wiki/Didactiek

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:07

Vakdidactiek

Hier legt men uit hoe een bepaald vak het best wordt geleerd met vakspecifieke leermiddelen. Ook het begeleiden (het juiste moment, de juiste plaats, de juiste voorbereiding en instructie) van de vakgebonden stage in een opleiding hoort bij de vakdidactiek.
Een jargon (vaktaal) is het taalgebruik binnen een vakgebied of een groep mensen, dat voor buitenstaanders vaak moeilijk te volgen is. In de praktijk blijken alle vakgebieden te maken te hebben met het gebruik van jargon. Hoewel er veel overeenkomsten bestaan, valt toch een onderscheid te maken tussen vaktaal en jargon. Dit is gelegen in het sociaal gebruik van de taal. Bij vaktaal ligt de nadruk op het verbeteren van de communicatie van mensen in een bepaald vakgebied en het uitsluiten van misverstanden. Voor jargon (in engere zin) geldt doorgaans het omgekeerde: het taalgebruik is gericht op het versterken van de sociale banden in de groep en het gericht uitsluiten van buitenstaanders.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:15

moet je wel de gangbare vaktaal gebruiken en niet die van de middeleeuwen :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:05

KiWiKo schreef:
moet je wel de gangbare vaktaal gebruiken en niet die van de middeleeuwen :)

Welke uit de middeleeuwen???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:09

er worden in discussies met theoriegeleerden termen gebezigd die niet gangbaar zijn in de baan, OOK op hoog niveau niet :)

Hou het gewoon bij de gangbare termen, dan begrijpt iedereen het :)
IK weet wel wat jullie bedoelen, maar het merendeel van de mensen die ik les gaf, zouden bij hemelsnaam niet weten waar JE het over had

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:20

horseyfries schreef:
Het is idd soms wat simplistischer in aanpak en dat merk je ook in deze discussies al. Sommige mensen hameren op het gebruik van exact de juiste termen en komen met een enorme stroom theorie, anderen vinden het belangrijker dat de boodschap over komt en dat dat dan in Jip en Janneke taal moet om sneller het gewenste effect te krijgen is voor hen geen probleem. Een groot verschil in benadering, te vergelijken met de Jezuitenschool en Montessori-onderwijs. ieder bereikt zijn doel, maar met een volkomen verschillende benadering van de leerling.

Denk dat u mij verkeert begrijpt horseyfries, maar wanneer de uitdrukkingen in een land dat meerdere malen groter is als Nederland, waar verschillende diepligende verschillende dialekten gesproken worden het funktioneert dat kinderen en volwassenen één vaktaal spreken dan is dat duidelijker, dan hoeft men niet steeds uit te leggen wat eigenlijk niet uit te leggen hoeft, en men kan zich veel beter concentreren op het rijden.
Bij elke sport hebben wij die uitdrukken vastgelegd.
En waarom de duidelijke taal niet benutten???

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:20

Hoe doet de medische en technische wereld dat?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:31

De medische wereld praat met elkaar in vaktermen, MAAR zodra er een patient in de buurt is, die geen kennis heeft van vaktermen, wordt alles in jip-en-janneke taal uitgelegd, zodat het voor iedereen te begrijpen is. Makkelijk hè! Of vind u dat patienten ook maar alle latijnse termen moeten leren, omdat er nou eenmaal in vaktaal gesproken moet worden om verwarring te vermijden?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:50

Dat doe ik ook zoals eerder beschreven, met de leerlingen vaktaal en de klanten vaktaal en jip en janneke taal. Maar hier op een professioneel forum als bokt moet vaktaal en jip en janneke taal toch mogelijk zijn? Tussen horseyfries en Professor vaktaal, beide geven les op niveau (wat is het toch een piepwoord, pardon).

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:37

Geef mij maar 'geijkte' Jip en Janneke taal.

Ik vind het niet erg om iets zo simpel mogelijk te beschrijven, zolang het voor mij en de ander maar duidelijk is wáár we het nu precies over hebben.

Aangezien ik nog maar net kom kijken weet ik als geen ander hoe verwarrend sommige termen binnen de dressuur zijn als je een leek bent. Wat mij betreft is er een begripsvervaging (en verwarring?) in de paardenwereld die haast ontmoedigent werkt....

Dat is één van de redenen dat ik graag zoals Kadankovitch het zo treffend beschrijft 'over de heg wil kijken'. In de eerste plaats om te leren, en dan zoveel mogelijk over de basis - dus ook de veel gebruikte termen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:52

Wat dan gebruiken?
Tempi of schakelen?
Overgangen of schakelen?
Verzamelen of terug- of doorverzamelen?
Cavaleti of cavaletties?
Richting of hand?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:19

Datgene dat voor beide partijen duidelijk is :D

Heel flauw misschien van mij, maar ik meen het wel echt. Als je beiden maar weet dat je het over hetzelfde hebt.

Het zou natuurlijk het allerfijnst zijn als de hele paardenwereld dezelfde termen voor dezelfde zaken zou gebruiken, maar naar mijn bescheiden mening zijn we daar nog lang niet en zal dat misschien wel nooit gebeuren.

Vanuit het centered riding werk ik veel met visualisaties en wat bij de één een lampje op doet gaan als ik 'bal' zeg, kan voor de ander nou net weer een diabolo zijn. Zolang we het maar dusdanig kunnen beschrijven dat we weten dat we het over hetzelfde hebben, vind ik het prima.

Nodigt de mens overigens ook nogeens uit samen te vatten en te checken of de boodschap goed begrepen is - altijd een goed idee als het op communicatie aankomt :D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:19

Nou, het wordt er niet echt interessanter op. :n
Sorry, maar het begint een beetje een kleuterklasje te worden hier. Ikke, ikke en ikke weet het nog beter.

Knappe paarden dat zij het allemaal wèl snappen. Ze spreken niet eens mensentaal.
Braaf paard.

Deze vind ik trouwens echt een toppertje !
Citaat:
op een professioneel forum als bokt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:40

Professor schreef:
horseyfries schreef:
Het is idd soms wat simplistischer in aanpak en dat merk je ook in deze discussies al. Sommige mensen hameren op het gebruik van exact de juiste termen en komen met een enorme stroom theorie, anderen vinden het belangrijker dat de boodschap over komt en dat dat dan in Jip en Janneke taal moet om sneller het gewenste effect te krijgen is voor hen geen probleem. Een groot verschil in benadering, te vergelijken met de Jezuitenschool en Montessori-onderwijs. ieder bereikt zijn doel, maar met een volkomen verschillende benadering van de leerling.

Denk dat u mij verkeert begrijpt horseyfries, maar wanneer de uitdrukkingen in een land dat meerdere malen groter is als Nederland, waar verschillende diepligende verschillende dialekten gesproken worden het funktioneert dat kinderen en volwassenen één vaktaal spreken dan is dat duidelijker, dan hoeft men niet steeds uit te leggen wat eigenlijk niet uit te leggen hoeft, en men kan zich veel beter concentreren op het rijden.
Bij elke sport hebben wij die uitdrukken vastgelegd.
En waarom de duidelijke taal niet benutten???

Professor, wat voor u duidelijke taal is is dat voor een kind of een onervaren volwassen leerling absoluut niet. Het slechtste wat je dan kunt doen als leraar is telkens dezelfde termen te gebruiken als blijkt dat die termen niet begrepen worden. Didactiek is de kunst datgene dat je wilt vertellen op eender welke manier over te brengen, zolang de boodschap maar overkomt. Het blijven hameren op dezelfde volgens u de enige juiste termen maakt het er voor de leerlingen niet gemakkelijker op. Dat zou hetzelfde zijn als een wiskundeleraar die niet bereid is eerst rekenen uit te leggen met appels en peren, maar alleen aan het cijfermatige wil vasthouden "omdat dat nu éénmaal zijn vaktaal is".

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:55

Paardentango schreef:
Nou, het wordt er niet echt interessanter op. :n
Sorry, maar het begint een beetje een kleuterklasje te worden hier. Ikke, ikke en ikke weet het nog beter.

Knappe paarden dat zij het allemaal wèl snappen. Ze spreken niet eens mensentaal.
Braaf paard.

Deze vind ik trouwens echt een toppertje !
Citaat:
op een professioneel forum als bokt

Vergeten wordt dat de taal van de paarden, over de hele wereld hetzelfde is. De mens daar in tegen moet weer moeilijk doen, met verschillende talen, dialecten en dan ook nog benamingen.

Horseyfries hoe komt het dan dat juist kinderen het wel kunnen leren met vaktaal en dan de uitleg in jip en janneketaal? Dat juist de kinderen vanzelf de vaktaal gaan gebruiken, de vaktaal eigen maken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:11

[quote="horseyfries

Professor, wat voor u duidelijke taal is is dat voor een kind of een onervaren volwassen leerling absoluut niet. Het slechtste wat je dan kunt doen als leraar is telkens dezelfde termen te gebruiken als blijkt dat die termen niet begrepen worden. Didactiek is de kunst datgene dat je wilt vertellen op eender welke manier over te brengen, zolang de boodschap maar overkomt. Het blijven hameren op dezelfde volgens u de enige juiste termen maakt het er voor de leerlingen niet gemakkelijker op. Dat zou hetzelfde zijn als een wiskundeleraar die niet bereid is eerst rekenen uit te leggen met appels en peren, maar alleen aan het cijfermatige wil vasthouden "omdat dat nu éénmaal zijn vaktaal is".[/quote]

Ik heb als leerling van 12 jaar een paar jaar wekelijks echt klassiek priveles mogen "ontvangen". En ik begrijp de taal van de professor wel. Dus het gaat niet op, dat een jonkie die termen niet in zich op kan nemen. De priveles hield wel in, dat mij bij alles een duidelijke uitleg werd gegeven. Ook (juist) tijdens de oefeningen, zodat je het 'gevoel" leerde herkennen. De uitleg van hoe iets in elkaar steekt, waarom een paard op iets "zo" reageert enz. enz.
Nu begeleidt ik iemand die ook nog jong is (17 jaar) en ik doe bij haar precies hetzelfde. De juiste "vaktaal" en uitleggen en aangeven wanneer dat "gevoel" er is. Dus tijdens het rijden probeer ik duidelijk te maken wanneer wat gebeurt en waarom.
Fouten horen hierbij. Is onvermijdelijk. Maar als ik dan ook nog met onzinnige taal aankom als: terugrijden, nooit nageven, nooit een ophouding enz. dan komt er nooit iets van terecht. Min god, dan heb ik straks een paard wat achteruit galoppeerd met taalgebruik als terugrijden.
Nee, dan geef mij de vaktaal/termen, dat is veel duidelijker. En wat me ook opvalt: er komen steeds meer benamingen bij. Hoe meer, hoe onduidelijker lijkt mij...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:13

dus terugrijden, nageven en ophoudingen zijn volgens u geen vaktaal?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:17

Er staat nooit voor en van terugrijden heb ik in mijn lestijd van deze man inderdaad niet van gehoord. Hij zei altijd iets in de trand van een halve ophouding maken, niet terugrijden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:19

Terugrijden: nee, geen vaktaal.
Nageven en ophoudingen staan niet los van elkaar.
Zonder na te geven is het geen ophouding. (halve)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:27

Ik begrijp niet goed waarom "nooit" er ineens geen vaktaal meer van maak?
Dus als ik tegen mijn leerling zeg "je mag nooit een ophouding maken als je een drijvende hulp geeft", dan is dat geen vaktaal?
Wat is het dan?
Terugrijden is ondertussen een algemeen erkende vakterm geworden. Meegaan met je tijd en begrijpen dat er nieuwe vaktermen bij kunnen komen is ook heel belangrijk voor een instructeur. Schakelen is ook een term die ondertussen een plaats heeft gekregen in de sport en niet meer als jip en janneke taal kan worden afgedaan.
Dat iemand die termen niet gebruikt wil niet zeggen dat ze niet bestaan en ondertussen niet wijd en zijd verspreid als vaktermen worden gebruikt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:33

Zammie schreef:
Ik heb als leerling van 12 jaar een paar jaar wekelijks echt klassiek priveles mogen "ontvangen". En ik begrijp de taal van de professor wel. Dus het gaat niet op, dat een jonkie die termen niet in zich op kan nemen. De priveles hield wel in, dat mij bij alles een duidelijke uitleg werd gegeven. Ook (juist) tijdens de oefeningen, zodat je het 'gevoel" leerde herkennen. De uitleg van hoe iets in elkaar steekt, waarom een paard op iets "zo" reageert enz. enz.
Nu begeleidt ik iemand die ook nog jong is (17 jaar) en ik doe bij haar precies hetzelfde. De juiste "vaktaal" en uitleggen en aangeven wanneer dat "gevoel" er is. Dus tijdens het rijden probeer ik duidelijk te maken wanneer wat gebeurt en waarom.
Fouten horen hierbij. Is onvermijdelijk. Maar als ik dan ook nog met onzinnige taal aankom als: terugrijden, nooit nageven, nooit een ophouding enz. dan komt er nooit iets van terecht. Min god, dan heb ik straks een paard wat achteruit galoppeerd met taalgebruik als terugrijden.
Nee, dan geef mij de vaktaal/termen, dat is veel duidelijker. En wat me ook opvalt: er komen steeds meer benamingen bij. Hoe meer, hoe onduidelijker lijkt mij...

Het is natuurlijk onzin om te stellen dat als je "terugrijden" gebruikt ipv doorverzamelen, een paard achteruit zou galopperen.
Zoals een leerling andere termen kan leren begrijpen, zo kan een leerling ook begrijpen wat je met woorden als terugrijden en schakelen bedoelt.
En "hoe meer, hoe onduidelijker", is per definitie niet juist. Het beste wat een leraar kan hebben, is een zeer grote woordenschat. Als de leraar ziet dat een bepaalde uitleg niet helemaal overkomt, dan kan de leraar uit zijn woordenschat putten om hetzelfde op een andere manier over te brengen die wél begrepen wordt door de leerling. Daarnaast kan men dan nog overgaan tot acties als voordoen, laten voelen, plaatjes of tekeningen maken van het gevraagde, alles wat nodig is om de leerling te doen begrijpen wat er gevraagd wordt.