Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FaberSmid schreef:Horseyfries juist vaktaal is sneller, jip en janneketaal heeft uitleg over uitleg nodig. Noem het "beestje" bij zijn naam, ipv die ene bruine jongetjes paard daar tussen al die andere bruinen jongetjes en meisjes paarden, daar in die ene wei tussen die anderen weiden.
Zelfstandig studeren is mij maar al te goed bekend, 4 jaar in een jaar voldaan.
horseyfries schreef:Het is idd soms wat simplistischer in aanpak en dat merk je ook in deze discussies al. Sommige mensen hameren op het gebruik van exact de juiste termen en komen met een enorme stroom theorie, anderen vinden het belangrijker dat de boodschap over komt en dat dat dan in Jip en Janneke taal moet om sneller het gewenste effect te krijgen is voor hen geen probleem. Een groot verschil in benadering, te vergelijken met de Jezuitenschool en Montessori-onderwijs. ieder bereikt zijn doel, maar met een volkomen verschillende benadering van de leerling.
Citaat:op een professioneel forum als bokt
Professor schreef:horseyfries schreef:Het is idd soms wat simplistischer in aanpak en dat merk je ook in deze discussies al. Sommige mensen hameren op het gebruik van exact de juiste termen en komen met een enorme stroom theorie, anderen vinden het belangrijker dat de boodschap over komt en dat dat dan in Jip en Janneke taal moet om sneller het gewenste effect te krijgen is voor hen geen probleem. Een groot verschil in benadering, te vergelijken met de Jezuitenschool en Montessori-onderwijs. ieder bereikt zijn doel, maar met een volkomen verschillende benadering van de leerling.
Denk dat u mij verkeert begrijpt horseyfries, maar wanneer de uitdrukkingen in een land dat meerdere malen groter is als Nederland, waar verschillende diepligende verschillende dialekten gesproken worden het funktioneert dat kinderen en volwassenen één vaktaal spreken dan is dat duidelijker, dan hoeft men niet steeds uit te leggen wat eigenlijk niet uit te leggen hoeft, en men kan zich veel beter concentreren op het rijden.
Bij elke sport hebben wij die uitdrukken vastgelegd.
En waarom de duidelijke taal niet benutten???
Paardentango schreef:Nou, het wordt er niet echt interessanter op.![]()
Sorry, maar het begint een beetje een kleuterklasje te worden hier. Ikke, ikke en ikke weet het nog beter.
Knappe paarden dat zij het allemaal wèl snappen. Ze spreken niet eens mensentaal.
Braaf paard.
Deze vind ik trouwens echt een toppertje !Citaat:op een professioneel forum als bokt
Zammie schreef:Ik heb als leerling van 12 jaar een paar jaar wekelijks echt klassiek priveles mogen "ontvangen". En ik begrijp de taal van de professor wel. Dus het gaat niet op, dat een jonkie die termen niet in zich op kan nemen. De priveles hield wel in, dat mij bij alles een duidelijke uitleg werd gegeven. Ook (juist) tijdens de oefeningen, zodat je het 'gevoel" leerde herkennen. De uitleg van hoe iets in elkaar steekt, waarom een paard op iets "zo" reageert enz. enz.
Nu begeleidt ik iemand die ook nog jong is (17 jaar) en ik doe bij haar precies hetzelfde. De juiste "vaktaal" en uitleggen en aangeven wanneer dat "gevoel" er is. Dus tijdens het rijden probeer ik duidelijk te maken wanneer wat gebeurt en waarom.
Fouten horen hierbij. Is onvermijdelijk. Maar als ik dan ook nog met onzinnige taal aankom als: terugrijden, nooit nageven, nooit een ophouding enz. dan komt er nooit iets van terecht. Min god, dan heb ik straks een paard wat achteruit galoppeerd met taalgebruik als terugrijden.
Nee, dan geef mij de vaktaal/termen, dat is veel duidelijker. En wat me ook opvalt: er komen steeds meer benamingen bij. Hoe meer, hoe onduidelijker lijkt mij...