Professor schreef:Dit is de eerste dag gebeurt.
Het gaat niet om wie er gewonnen heeft, het ging erom hoe de punten verdeling was.
Daarbij sneden de LDR gereden paarden niet zo goed af, als ze normaal gewend waren bij een jurylid.
Deze werd op het matje geroepen, de daarop volgende dagen was de mening van dit jurylid geheel anders.
Heb niets gezegd of geschreven dat de plaatsing van de 1e daardoor veranderde.
De LDR ruiters zagen er de volgende dagen beter uit.
Dank u voor uw antwoord. Het is mij nog steeds niet duidelijk wat er precies gebeurd is. Het enige jurylid dat alle dagen heeft gejureerd in Aken was Katrina Wüst. Suggereert u dat zij degene is die in de zak van Janssen/KNHS zit? Als u mij wat specifieker wilt vertellen wat er aan de hand was dan zou het gemakkelijker zijn om uw bewering op waarheid te toetsen.
Op dit moment moet ik zeggen dat ik zit te worstelen met een aantal zaken die hier en in andere soortgelijke topics aan de orde komen. Vooropgesteld dat ik geen uitgesproken mening heb over diverse trainingssystemen op Grand Prix niveau omdat ik simpelweg als ruiter niet voldoende ervaring en kennis heb om zo'n mening te vormen. Maar wel vallen mij een aantal zaken op in dit soort discussies. Het eerste is dat altijd weer hetzelfde filmpje van Anky met Idool getoond wordt. Het lijkt me duidelijk dat als ze altijd zo zou rijden de prijzenkast niet erg gevuld zou zijn dus opmerkingen als dit wint goud of de FEI beloont dit geven in mijn ogen eerder blijk van onbenul dan van expertise. Dan zijn er nog de steeds terugkerende opmerkingen over het niet stilstaan (en wegrennen) van Anky's paarden. Keer op keer wordt op bokt beweerd dat dit komt door het LDR systeem van trainen en dat men vroeger (bijv. Klimke) wel zijn paard stil kon laten staan met klassieke training en dat de paarden uit het LDR systeem alleen maar stilstaan als en omdat de ruiter ze in een wurggreep heeft. Nu zag ik toch met eigen ogen dat op het EK Totilas wel stilstond en ook rustig aan een lang teugeltje rondliep terwijl het om hem heen een heksenketel was en zijn ruiter in zijn nek hing om hem te kussen. Op hetzelfde EK gaf Laura Bechtolsheimer toe dat haar paard een "tikkende tijdbom" was op de laatste dag, terwijl zij naar eigen zeggen "Duits" rijdt volgens het skala en "Engels" wat betreft buitenrijden en afwisseling. Kortom alle beweringen die ik al jaren op bokt lees over aan LDR gekoppeld gedrag die kloppen niet met wat ik zie in de praktijk. Het lijkt haast wel of het met die toppaarden net is als met de "gewone" paarden die ik om me heen zie, de ene schrikt van een ritselend blaadje terwijl je naast een ander een kanon zou kunnen afschieten.
Wat betreft de rijkunst zelf vind ik het nog veel lastiger. Zo werd eerder door Professor het "Power and Paint" incident afgeschilderd als een voorbeeld van de Hollandse school. Maar Coby van Baalen voerde juist aan in de tuchtzaak dat dit een ouderwetse Duitse klassieke trainingsmethode betrof. Ook rijdt ze juist volgens het skala zegt ze, en ze heeft daar ook een boek over geschreven met Johann Hinnemann. Ook heeft haar dochter meegewerkt aan een boek van Ulrieke Thiell die op haar beurt weer een fervent tegenstandster van het rijden van Anky is. Dit alles is dus wel zeer verwarrend.
Dan zijn er nog allerlei beschuldigingen aan het adres van Sjef Janssen. Zoals Horseyfries wel weet uit eerdere discussies ben ik het zeker niet klakkeloos eens met alles wat deze mijnheer te pas en te onpas roept. Dat hij over jurering klaagt dat wil ik graag geloven, sterker nog het zou pas nieuws zijn als hij niet klaagt over de jurering. Ik heb zelfs wel eens gezien dat hij de jury meewarig bekeek toen ze zijn vrouw bijna 80% gaven terwijl hij in het geheel niet tevreden was over haar rijden. Maar hoe kan het dat hij zoveel invloed heeft als hier gesuggereerd wordt. Nederland is toch maar een klein land, waarom accepteren al die andere landen dat? Ik herinner me ook dat hij in Hong Kong samen met de Amerikanen niet tevreden was over de jurering. De Amerikanen hadden Balkenhol als coach dus dan hadden de klachten toch niks te maken met LDR of klassiek lijkt mij als ze allebei niet tevreden waren. Ik weet niet wat schenkelen is en of en waarom LDR ruiters dat niet kunnen (ik ga dat niet zonder meer aannemen want ik ben er al een keer ingetrapt met het halthouden) maar als de Hollandse school het niet kan waarom zorgen de andere landen dan juist niet dat het er weer in komt? En waarom is er een keer extra halthouden (met achterwaarts) in de proeven gekomen terwijl dat juist Anky's zwakste punt is, waar was Sjef/KNHS toen dat gebeurde?
Als er inderdaad een complot of samenzwering bestaat dan zou het fijn zijn om eens te horen wat dat dan precies voor complot is. Zo maar wat wilde beschuldigingen gaan roepen haalt in mijn ogen de rest van wat er beweerd wordt ook onderuit.
Verder zag ik een link naar een topic over het nut van een clinic. Er is natuurlijk al het Global Dressage Forum waar allerlei stromingen binnen de dressuursport ruimschoots de kans krijgen hun visie te presenteren. En zoals Horseyfries al zei men heeft op het niveau van de toppers overwegend respect voor elkaar. Maar ja voor gewone bokkers is het wel wat duur zo'n uitstapje.
Als je zoiets op een lager niveau zou kunnen organiseren is dat heel leuk. Ik weet alleen niet of het gaat werken. Indien het zich afspeelt in de sfeer van "mijn geloof is het enige ware geloof" dan heb ik mijn twijfels.