De "Hollandse School"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:55

zipje71 schreef:
HC,
Ik weet niet hoe het met uw principes is

Bezoek en lees mijn site :)*

Verder haal je wederom persoonlijke zaken en inhoudelijk door elkaar.
Wat Faber, jij of ik inhoudelijk en onderbouwd vínden staat los van of/ hoe/ aan wie we dat eventueel uitdragen.
Het is voor menigeen al een hele uitdaging om zélf integer te leven, de eigen invloedssfeer te organiseren.
Menig paardhouder beweert liefhebber te zijn, maar heeft wel het paard op stal. Hoezo integer?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:09

Huertecilla schreef:
Bezoek en lees mijn site :)*

Verder haal je wederom persoonlijke zaken en inhoudelijk door elkaar.
Wat Faber, jij of ik inhoudelijk en onderbouwd vínden staat los van of/ hoe/ aan wie we dat eventueel uitdragen.
Het is voor menigeen al een hele uitdaging om zélf integer te leven, de eigen invloedssfeer te organiseren.
Menig paardhouder beweert liefhebber te zijn, maar heeft wel het paard op stal. Hoezo integer?

Worden jouw stokpaardjes weerstandsloos en ontspannen bereden of volgens de Hollandse school? O:)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:23

Hermelientje schreef:
Alleen al het feit dat u de paardenwereld verdeelt in "beide partijen" en er een "neutraal" grondgebied moet worden gevonden geeft aan dat er wat u betreft een staat van oorlog is, hetgeen precies is wat ik met mijn lange post op een beleefde wijze duidelijk probeerde te maken, nl. dat zelfs zonder veel kennis van rijmethoden het voor mij overduidelijk is dat sommige mensen op het oorlogspad zijn. Deze "oorlog" wordt dan ook nog eens gevoerd met drogredenen en propagandaretoriek. Ik kan u verzekeren dat elk zinnig mens die graag wat wil leren dan afhaakt.

AUB als u goed gelezen heeft, had u kunnen lezen dat die woorden niet van mij oorspronkelijk afkomstig zijn. Dat ik persoonlijk wordt aangevallen op mijn woorden of dat er van gemaakt wordt dat ik persoonlijk aanval is niet erg, maar dat ik ook nog wordt aangevallen op wat niet mijn woorden zijn is wel erg.
Dat u aan oorlog denkt wil niet zeggen dat ik oorlog voer, ik ben een vredelievend niet gelovig mens.
U kunt beter uw bijdrage aanbieden, dan alleen maar commentaar leveren?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:32

zipje71 schreef:
Hoe ik dat weet? U geeft zelf aan dat u die arme arme paardjes niet zonder hoefverzorging kan laten. Als u achter uw principes staat laat u die arme arme paardjes door uw collega's beslaan die minder last hebben van hun principes. U blijft zich verschuilen achter de arme arme paardjes maar daadwerkelijk aktie ondernemen, vertelt u maar eens wat u dan precies voor die arme arme paardjes doet, behalve hier op bokt maar blijven jammeren over Sjefke en zijn gevolg. Maar nee dat kan dan weer niet want dan val je je klanten af. Ik geloof er helemaal niks van dat uw klanten weten wat hoe u over hen denkt want dan hadden ze allang een andere smid genomen. Zo werkt het nml.wel. En dat voelt u dan weer in uw portemonnee, is het niet? Nee het zal u dan wel worst zijn wat ik denk, maar u valt gewoon door de mand met uw principes.

Het moge u duidelijk zijn wat het werk is van de hoefsmid? En dat men professioneel genoeg moet zijn prive en werk gescheiden te behouden? U heeft mij niet te eisen wat ik of anderen hoefsmeden wel of niet moeten doen? U heeft niet alles goed gelezen, doet u dat eens eerst? Dan had u ook kunnen lezen dat het mij kwalijk genomen wordt, dat ik ruiters van hun paard af help? Voor uw zal ik zeker niet mij zwijgplicht verbreken en ook niet de paarden hun hoefverzorging weigeren of wat anders waar ze recht op hebben. Zal voor u strafbare feiten plegen, droom lekker verder met u schapen drijven.
U hoeft zich om mij of mijn klanten geen zorgen te maken, wij redden ons prima. Ik heb mijn vaste werk en tijd voor mijn privé leven, waaronder internet hobby.
Maar wat doet u, dat heeft u nog niet beantwoord? Over door de mand vallen gesproken, ik heb het meerdere keren beschreven, nu u nog.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:34

zipje71 schreef:
HC,
Ik weet niet hoe het met uw principes is maar als ik ergens niet achter sta, dan sta ik er ook voor de 100% niet achter. Als ik het niet eens zou zijn met bijv. een Anky zou ik niet schijnheilig op haar terrein haar paarden gaan beslaan en dan niks zeggen. Misschien ligt dat aan mijn karakter maar ik kan niet huichelen.

Denk dat ook mee zal spelen dat u geen hoefsmid bent?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:55

FaberSmid schreef:
AUB als u goed gelezen heeft, had u kunnen lezen dat die woorden niet van mij oorspronkelijk afkomstig zijn. Dat ik persoonlijk wordt aangevallen op mijn woorden of dat er van gemaakt wordt dat ik persoonlijk aanval is niet erg, maar dat ik ook nog wordt aangevallen op wat niet mijn woorden zijn is wel erg.
Dat u aan oorlog denkt wil niet zeggen dat ik oorlog voer, ik ben een vredelievend niet gelovig mens.
U kunt beter uw bijdrage aanbieden, dan alleen maar commentaar leveren?

Het spijt me dat ik u boos gemaakt heb. Normaal gebruiken mensen altijd de "Quote" als ze citeren, ik wist niet dat u citeerde zonder bronvermelding. Over u als mens heb ik geen oordeel uitgesproken ik kan slechts afgaan op wat ik hier waarneem. Ik bedoelde trouwens het Duitse skala en niet het Nederlandse scala, maar ik had het dan met een hoofdletter moeten schrijven denk ik.

FaberSmid

Re: De "Hollandse School"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:06

Hermelientje u heeft mij niet boos gemaakt, daar zal u wel meer voor moeten doen het zo ver te laten komen. Spottend schrijven zal u daar niet bij helpen. Ik persoonlijk kan er niks aan doen, dat u blijkbaar niet alles goed kan lezen. En ik ga toch echt niet voor u steeds quoten en bronvermeldingen plaatsen.
Van wat u hier waar neemt, staat niks in het vergelijk van het echte leven. Als u met wat u hier leest een compleet beeld vormt, ben u wel beperkt in uw waarnemen.
Dat van scala is ook terug te lezen, over de fouten van Nederland. U ziet het goed ik schrijf weer scala, zonder quote en bronvermelding.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:07

Wanneer men hoefsmid is, dan ziet men veel, en dat is juist de job.
Men ziet de hoeven, maar dat niet alleen.
De benen, de groom´s hoe die met de paarden omgaan.
De benen laten veel zien hoe de paarden gereden worden.
En een hoefsmid ziet het paard, en dat als geheel, aangezien hij of zij dat nu eenmaal moet, om het paard goed op de benen te zetten.
Dus mijnheer FaberSmid, doet zijn werk, en dan kan hij ook een oordeel vormen van wat en hoe.
En bovendien zoals ik op dit forum in vele topic´s lees heeft hij rijtechnisch een aardig goede ondergrond.
Daarom is hij geheel niet onmoralisch bezig waarneer hij hier op Bokt zijn mening schrijft.
Waarom, wij leven in een democratie, in een "vrij" land zonder censuur.
Dus iedereen mag zijn mening schrijven en zeggen.
Het zou verschrikkelijk zijn wanneer dat niet zo zou mogen, daar heeft de generatie voor mij velen hun leven voor gegeven.
Daarom doet mijnheer FaberSmid zijn werk in mijn ogen juist goed, hij helpt de paarden door goed op hun hoeven te kunnen staan.
De klanten in het harnas jagen heeft geen enkele zin, dat helpt de paarden niet, denk juist het tegendeel.

Dit is natuurlijk mijn mening, maar het is altijd makkelijk te oordelen en vooral te veroordelen.
Een hoefsmid is niet alleen iemand die de hoeven bekapt, en of ook beslaat.
Hij/zij moet ervoor zorgen dat het paard er tevreden mee lopen kan.
Bovendien is het een mens, wat vaak vergeten wordt, die dagelijks beslissingen moet nemen, die vaak niet makkelijk zijn.
Maar ze hebben ook een ethiek, en die heeft daarmee te maken, net als een dierarts dat hij voor het Paard moet zorgen, en het beste voor deze moet doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:15

Hermelientje schreef:
Worden jouw stokpaardjes weerstandsloos en ontspannen bereden of volgens de Hollandse school? O:)

...en weer geen inhoudelijk argument, dus maar persoonlijk?!

Maarreh, volgens mijn eígen ´school´
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TOIPTJVO.jpg
betrouwbaar veilig
http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3K3OTWA.jpg

De essentie van paardrijden is dat het de mens meer mobiliteit geeft.
De mens dresseert het paard opdat het betrouwbaar veilig is als rijdier.
Het is daarbij economisch en ethisch het paard zo min mogelijk schadend te berijden.
De rest is geneuzel.

Een groot probleem met LDR-achtige dressuurmethoders op de oude Baucher is dat het gericht is op in een mooi plaatje nergens heen gaan. De Hollandse School is zoals ik dat zie geen paardrijden; alleen de uitzondering kan zelf de eventuele prijs betrouwbaar veilig te paard ophalen.
Laatst bijgewerkt door Faline op 29-09-09 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's even in link gezet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:16

ik quote mezelf even uit een ander topic

Arabesk schreef:
De moderne dressuur staat mijlenver van de klassieke dressuur al was het alleen maar omdat ze de echt moeilijke oefeningen overboord hebben gegooid; capriole, en andere hogeschoolsprongen.

Om nog maar te zwijgen over de trainingsmethodes waarbij de paarden aan vellen worden gereden zodat ze plooibaar zijn als elastiek en volkomen willoos zijn geraakt en murw gereden.

Wat is er nog over van de piaffe?

http://www.dressuurstalvanbaalen.nl/con ... Digipics(1).jpg

als je dat legt naast dit:

http://www.taunusreiter.de/Piaffe_RuydAndrade.jpg

het eerste is het kunstje 'pootjes optillen' het tweede is echte verzameling
Laatst bijgewerkt door Faline op 29-09-09 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's even in link gezet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:24

Arabesk schreef:
ik quote mezelf even uit een ander topic

....en beíden gaat nergens heen.
Het dient geen ander doel dan een mooi kunstje op zich.
Je kan als een paard op de plaats moet blijven beter stil staan. Is functioneler: geeft kortere opstart-reactie.

Verder is een grotere mate van gewichtsverplaatsing door relatieve elevatie dan de compensatie van het ruitergewicht, een onnodige belasting van de achterhand, met name van de spronggewrichten.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:27

Professor schreef:
Wanneer men hoefsmid is, dan ziet men veel, en dat is juist de job.
Men ziet de hoeven, maar dat niet alleen.
De benen, de groom´s hoe die met de paarden omgaan.
De benen laten veel zien hoe de paarden gereden worden.
En een hoefsmid ziet het paard, en dat als geheel, aangezien hij of zij dat nu eenmaal moet, om het paard goed op de benen te zetten.
Dus mijnheer FaberSmid, doet zijn werk, en dan kan hij ook een oordeel vormen van wat en hoe.
En bovendien zoals ik op dit forum in vele topic´s lees heeft hij rijtechnisch een aardig goede ondergrond.
Daarom is hij geheel niet onmoralisch bezig waarneer hij hier op Bokt zijn mening schrijft.
Waarom, wij leven in een democratie, in een "vrij" land zonder censuur.
Dus iedereen mag zijn mening schrijven en zeggen.
Het zou verschrikkelijk zijn wanneer dat niet zo zou mogen, daar heeft de generatie voor mij velen hun leven voor gegeven.
Daarom doet mijnheer FaberSmid zijn werk in mijn ogen juist goed, hij helpt de paarden door goed op hun hoeven te kunnen staan.
De klanten in het harnas jagen heeft geen enkele zin, dat helpt de paarden niet, denk juist het tegendeel.

Dit is natuurlijk mijn mening, maar het is altijd makkelijk te oordelen en vooral te veroordelen.
Een hoefsmid is niet alleen iemand die de hoeven bekapt, en of ook beslaat.
Hij/zij moet ervoor zorgen dat het paard er tevreden mee lopen kan.
Bovendien is het een mens, wat vaak vergeten wordt, die dagelijks beslissingen moet nemen, die vaak niet makkelijk zijn.
Maar ze hebben ook een ethiek, en die heeft daarmee te maken, net als een dierarts dat hij voor het Paard moet zorgen, en het beste voor deze moet doen.

Zou wat zijn als de hoefsmid blind zou bekappen en beslaan, zijn geld neemt en er vandoor gaat. Nee dat is geen manier van werken voor de hoefsmeden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:27

ben ik met je eens HC bovendien komt de voorhand ook nog eens harder neer en zijn de klappen dus groter in de voorbenen, wat de schokdemping ook weer niet ten goede komt.

Dressuur, geniet met mate ;-)

Het is minstens net zo belastend als springen imo. Niemand zal avond aan avond een uur lang springen met zijn paard. Toch rukt iedereen z'n paard dagelijks uit de box om een uur lang te dressuren.

En dan piepen dat paarden zo snel versleten zijn :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:28

Huertecilla schreef:
Je kan als een paard op de plaats moet blijven beter stil staan. Is functioneler: geeft kortere opstart-reactie.

Verder is een grotere mate van gewichtsverplaatsing door relatieve elevatie dan de compensatie van het ruitergewicht, een onnodige belasting van de achterhand, met name van de spronggewrichten.

U rijdt geen tempi, overgangen en verkorte gangen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:40

Arabesk schreef:
b

Citaat:
Het is minstens net zo belastend als springen imo. Niemand zal avond aan avond een uur lang springen met zijn paard. Toch rukt iedereen z'n paard dagelijks uit de box om een uur lang te dressuren.

En dan piepen dat paarden zo snel versleten zijn

De werkelijke dressuur is juist ontwikkeld om het paard langer houdbaar te maken, om niet de voorhand maar de beter vederende achterhand meer te benutten door het paard in het horizontaal evenwicht te rijden, dit ontlast de minder belastbare (stijvere) voorhand. Dat dressuren wat u noemt is niet de dressuur die dit bewerkt, dat is meer het paard in rondjes laten draven.
Om maar niet over de lange afstand rijderij te praten, die nog schadelijker is, wanneer met het paard geen dressuur gereden wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:40

Arabesk schreef:
ben ik met je eens HC bovendien komt de voorhand ook nog eens harder neer en zijn de klappen dus groter in de voorbenen, wat de schokdemping ook weer niet ten goede komt.

Niet bij gewichtsverplaatsing naar de achterhand; dan is de voorhand per definitie óntlast. Het neerzetten is niet zo schokkend en al helemáál niet in de perfecte zandbakken.
Het is met piaff net als met passage of om het even welke gang/oefening zo dat ze slechts zeer tijdelijk uitgevoerd kan worden zonder overbelasting door éénzijdige belasting.
Belasting in voorwaardse beweging is per definitie dynamische belasting en het minst schadelijk voor het bewegingsapparaat.

Ook springen hoeft geen overbelasting te zijn mits het paard geleerd heeft te springen en dat ongehinderd kan uitvoeren, zonder over hindernissen gejaagd te worden waar het zelf niet over zou gaan, laat staan met de ruiter op de rug.
Ook dat is dressuur, de extra schade door berijden minimaliserend.
Statisch sprongen zoals bij de levade zijn soort van vlek op vlek, zonder voorwaardse component belast springen, belastender dan in draf een even hoge sprong.
Het is echter slechts een voorbeeld van de vele kunstjes om het kunstje op zich.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:45

Huertecilla schreef:
Niet bij gewichtsverplaatsing naar de achterhand; dan is de voorhand per definitie óntlast. Het neerzetten is niet zo schokkend en al helemáál niet in de perfecte zandbakken.
Het is met piaff net als met passage of om het even welke gang/oefening zo dat ze slechts zeer tijdelijk uitgevoerd kan worden zonder overbelasting door éénzijdige belasting.
Belasting in voorwaardse beweging is per definitie dynamische belasting en het minst schadelijk voor het bewegingsapparaat.

Ook springen hoeft geen overbelasting te zijn mits het paard geleerd heeft te springen en dat ongehinderd kan uitvoeren, zonder over hindernissen gejaagd te worden waar het zelf niet over zou gaan, laat staan met de ruiter op de rug.
Ook dat is dressuur, de extra schade door berijden minimaliserend.
Statisch sprongen zoals bij de levade zijn soort van vlek op vlek, zonder voorwaardse component belast springen, belastender dan in draf een even hoge sprong.
Het is echter slechts een voorbeeld van de vele kunstjes om het kunstje op zich.

Volledig met u eens.
Heeft u duidelijk beschreven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:50

FaberSmid schreef:
Huertecilla schreef:

U rijdt geen tempi, overgangen en verkorte gangen?

Het is in de dagelijkse praktijk in het eggie functioneel als een paard kan verkorten/verlengen, verschilende tempi in de verschillende gangen beheerst, verschillende mates van gewichtsverdeling door relatieve elevatie beheerst, goed kan wenden en idem stellen.
Het is hier in het geaccidenteerde terrein van vitaal belang dat het begríjpte dat het ondertreden van het binnenste achterbeen de kegelbesturing compenseert.
Ook kan een paard zonder wijken van voor- of achterhand niet kleiner draaien dan de minimale draaicirkel die de ruggengraat toestaat en ook díe verschillen behoren bij mijn boodschappendressuur ;)
Ik rij verder ook zijgangen en achteruit, maar ook sprongen, beklimmen en afdalen uiteraard. Dat laatste vraagt een hele aparte tak van rijtechnieken en aan te leren gedragingen.

Maarreh, dat is off topic. Het onderwerp is de Hollandse School van Sjef Jansen en mijn stokpaardjes zijn een een zijstap tgv persoonlijk bedoelde reactie....

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:55

Huertecilla ik kan u begrijpen.
Off topic gaan we niet, omdat we on topic blijven. Doordat het een met het ander te maken heeft.
Arabesk hoe rijdt u?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:56

Hermelientje schreef:
Professor schreef:
Dit is de eerste dag gebeurt.
Het gaat niet om wie er gewonnen heeft, het ging erom hoe de punten verdeling was.
Daarbij sneden de LDR gereden paarden niet zo goed af, als ze normaal gewend waren bij een jurylid.
Deze werd op het matje geroepen, de daarop volgende dagen was de mening van dit jurylid geheel anders.
Heb niets gezegd of geschreven dat de plaatsing van de 1e daardoor veranderde.
De LDR ruiters zagen er de volgende dagen beter uit.

Dank u voor uw antwoord. Het is mij nog steeds niet duidelijk wat er precies gebeurd is. Het enige jurylid dat alle dagen heeft gejureerd in Aken was Katrina Wüst. Suggereert u dat zij degene is die in de zak van Janssen/KNHS zit? Als u mij wat specifieker wilt vertellen wat er aan de hand was dan zou het gemakkelijker zijn om uw bewering op waarheid te toetsen.

Op dit moment moet ik zeggen dat ik zit te worstelen met een aantal zaken die hier en in andere soortgelijke topics aan de orde komen. Vooropgesteld dat ik geen uitgesproken mening heb over diverse trainingssystemen op Grand Prix niveau omdat ik simpelweg als ruiter niet voldoende ervaring en kennis heb om zo'n mening te vormen. Maar wel vallen mij een aantal zaken op in dit soort discussies. Het eerste is dat altijd weer hetzelfde filmpje van Anky met Idool getoond wordt. Het lijkt me duidelijk dat als ze altijd zo zou rijden de prijzenkast niet erg gevuld zou zijn dus opmerkingen als dit wint goud of de FEI beloont dit geven in mijn ogen eerder blijk van onbenul dan van expertise. Dan zijn er nog de steeds terugkerende opmerkingen over het niet stilstaan (en wegrennen) van Anky's paarden. Keer op keer wordt op bokt beweerd dat dit komt door het LDR systeem van trainen en dat men vroeger (bijv. Klimke) wel zijn paard stil kon laten staan met klassieke training en dat de paarden uit het LDR systeem alleen maar stilstaan als en omdat de ruiter ze in een wurggreep heeft. Nu zag ik toch met eigen ogen dat op het EK Totilas wel stilstond en ook rustig aan een lang teugeltje rondliep terwijl het om hem heen een heksenketel was en zijn ruiter in zijn nek hing om hem te kussen. Op hetzelfde EK gaf Laura Bechtolsheimer toe dat haar paard een "tikkende tijdbom" was op de laatste dag, terwijl zij naar eigen zeggen "Duits" rijdt volgens het skala en "Engels" wat betreft buitenrijden en afwisseling. Kortom alle beweringen die ik al jaren op bokt lees over aan LDR gekoppeld gedrag die kloppen niet met wat ik zie in de praktijk. Het lijkt haast wel of het met die toppaarden net is als met de "gewone" paarden die ik om me heen zie, de ene schrikt van een ritselend blaadje terwijl je naast een ander een kanon zou kunnen afschieten.
Wat betreft de rijkunst zelf vind ik het nog veel lastiger. Zo werd eerder door Professor het "Power and Paint" incident afgeschilderd als een voorbeeld van de Hollandse school. Maar Coby van Baalen voerde juist aan in de tuchtzaak dat dit een ouderwetse Duitse klassieke trainingsmethode betrof. Ook rijdt ze juist volgens het skala zegt ze, en ze heeft daar ook een boek over geschreven met Johann Hinnemann. Ook heeft haar dochter meegewerkt aan een boek van Ulrieke Thiell die op haar beurt weer een fervent tegenstandster van het rijden van Anky is. Dit alles is dus wel zeer verwarrend.

Dan zijn er nog allerlei beschuldigingen aan het adres van Sjef Janssen. Zoals Horseyfries wel weet uit eerdere discussies ben ik het zeker niet klakkeloos eens met alles wat deze mijnheer te pas en te onpas roept. Dat hij over jurering klaagt dat wil ik graag geloven, sterker nog het zou pas nieuws zijn als hij niet klaagt over de jurering. Ik heb zelfs wel eens gezien dat hij de jury meewarig bekeek toen ze zijn vrouw bijna 80% gaven terwijl hij in het geheel niet tevreden was over haar rijden. Maar hoe kan het dat hij zoveel invloed heeft als hier gesuggereerd wordt. Nederland is toch maar een klein land, waarom accepteren al die andere landen dat? Ik herinner me ook dat hij in Hong Kong samen met de Amerikanen niet tevreden was over de jurering. De Amerikanen hadden Balkenhol als coach dus dan hadden de klachten toch niks te maken met LDR of klassiek lijkt mij als ze allebei niet tevreden waren. Ik weet niet wat schenkelen is en of en waarom LDR ruiters dat niet kunnen (ik ga dat niet zonder meer aannemen want ik ben er al een keer ingetrapt met het halthouden) maar als de Hollandse school het niet kan waarom zorgen de andere landen dan juist niet dat het er weer in komt? En waarom is er een keer extra halthouden (met achterwaarts) in de proeven gekomen terwijl dat juist Anky's zwakste punt is, waar was Sjef/KNHS toen dat gebeurde?

Als er inderdaad een complot of samenzwering bestaat dan zou het fijn zijn om eens te horen wat dat dan precies voor complot is. Zo maar wat wilde beschuldigingen gaan roepen haalt in mijn ogen de rest van wat er beweerd wordt ook onderuit.

Verder zag ik een link naar een topic over het nut van een clinic. Er is natuurlijk al het Global Dressage Forum waar allerlei stromingen binnen de dressuursport ruimschoots de kans krijgen hun visie te presenteren. En zoals Horseyfries al zei men heeft op het niveau van de toppers overwegend respect voor elkaar. Maar ja voor gewone bokkers is het wel wat duur zo'n uitstapje.
Als je zoiets op een lager niveau zou kunnen organiseren is dat heel leuk. Ik weet alleen niet of het gaat werken. Indien het zich afspeelt in de sfeer van "mijn geloof is het enige ware geloof" dan heb ik mijn twijfels.

Ik ben heel blij om te lezen dat er af en toe toch eens iemand opstaat die zegt: "zo had ik het nog niet bekeken, zo is het mij nooit verteld en nu ik dit zie weet ik dat wat iedereen roept, schrijft en aan elkaar knipt en plakt niet altijd de waarheid hoeft te zijn".
Zo lees ik tenminste dit verhaal Hermelientje, verbeter me als het niet zo is.
Je hoeft helemaal niet 100 % tegen het één te zijn om voor het andere te gaan. Af en toe lijkt door dit soort discussies wel alsof je een extreem standpunt in MOET nemen. Omdat ik vaak de onjuistheden en pertinente onwaarheden in de verhalen over LDR of "de Hollandse School" probeer recht te zetten, is mij al menigmaal verweten dat ik last heb van tunnelvisie. Vaak is dat een kwestie van de pot verwijt de ketel, want ik ga graag lessen bij iemand als Kottas of Hubertus Schmidt, omdat ook van hen ik nog een heleboel kan leren, wat niet wil zeggen dat ik niet heel tevreden ben over mijn lesgevers in "de Hollandse School". Ik heb een hele grote rugzak, en daar past heel veel in, en alles wat ik gebruiken kan gaat daarin mee, of het nu van het één of van het ander is.

Een mensenleven is te kort om alles te kunnen leren en weten, misschien is het voor sommige mensen idd goed om dan voor één stroming te kiezen om zich daar volledig op te richten. Maar dat wil toch niet zeggen dat je dan gelijk de andere stroming waar je niet veel vanaf weet maar moet verketteren?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:00

horseyfries ik persoonlijk leer liever "weinig" goed, dan veel slecht. Half werk hou ik persoonlijk niet zo van. Net als terug gaan in de tijd en ontwikkeling, het "wiel" weer opnieuw uitvinden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:05

Als het wiel niet nu een band had reden we nog altijd op ijzerbeslag in de rondte, soms kan het dus goed zijn het wiel nog eens opnieuw te bekijken en verbeteringen aan te brengen.

Professor, fijn dat je toch de fouten van Klimke's paard ook ziet. Dan vraag ik me gelijk het volgende af: hoe kan het dat er in jouw ogen geen enkel paard zo loopt als het hoort, ook niet als dat volgens jullie juiste trainingsmethode getraind is? Zou het dan toch kunnen dat zoals ik zei het ene paard meer talent heeft voor het één en het andere paard meer voor het ander, en dat het dus niet getuigt van veel paardenkennis om de schuld van de mindere kanten van een paard bij één bepaald trainingssysteem te leggen?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 19:11

horseyfries schreef:
Als het wiel niet nu een band had reden we nog altijd op ijzerbeslag in de rondte, soms kan het dus goed zijn het wiel nog eens opnieuw te bekijken en verbeteringen aan te brengen.

Professor, fijn dat je toch de fouten van Klimke's paard ook ziet. Dan vraag ik me gelijk het volgende af: hoe kan het dat er in jouw ogen geen enkel paard zo loopt als het hoort, ook niet als dat volgens jullie juiste trainingsmethode getraind is? Zou het dan toch kunnen dat zoals ik zei het ene paard meer talent heeft voor het één en het andere paard meer voor het ander, en dat het dus niet getuigt van veel paardenkennis om de schuld van de mindere kanten van een paard bij één bepaald trainingssysteem te leggen?

Hoe een paard vooral niet moet lopen, is te zien in het topic over Totilas.
En jammer genoeg is het niet het enige paard wat zo loopt, getuige de foto van Salinero

En inderdaad zullen er bij alle stromingen en methode's paarden niet altijd even goed lopen.
Het blijven tenslotte dieren waar men mee samenwerkt.
En net zoals een mensenleven tekort is om alles van de dressuur tot in de "vingertoppen" bevestigd te hebben, zo lijkt me dat bij paarden ook

Maar of een combinatie veel, mindere foto's en filmpjes laat zien.
Zo is bij een andere combinatie veel goede foto's en filmpjes te zien.

En denk dat daar een verschil zit.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:15

U neemt alles zo letterlijk, dat er net zoals bij letterlijk vertalen fouten ontstaan.
Meneer Sjefke Janssen met het Baucher systeem en zijn hollandse school ruiters zijn geen verbetering of aanvulling voor moderne klassieke dressuur.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:28

horseyfries schreef:

Werkelijk horseyfries, lopen is al geen vakuitdruk, men moet luidt KNHS en F.E.I. regelementen het paard niet alleen beoordelen het is niet het "bestgaande paard" men moet de combinatie beoordelen naar het wat voor het paard de maximale mogelijkheden zijn.
Het materiaal wordt niet gejureerd, nee de techniek, dus de technische uitvoering van de oefeningen en figuren en dat wordt nu overspeeld door het beoordelen van dingen die alleen spectuculair werken.
Maar bij nader inzien ook niet voldoen aan de regels die er zijn.
Men verblind zich aan de mechaniek van de beweging van de voorhand, men kijkt niet naar dat wat eraan hapert.
Zelf kijk ik uit de ogen van een trainer, en een trainer die geleerd heeft te kijken en te zien, en dat te corrigeren.
Dat u mij dingen in de schoenen schuift, en mij be- en veroordeeld op mijn paardenkennis moet u voor uw zelf weten, mijn levensloop heeft u niet.
Weet niet wat ik gedaan heb, en wat ik nog doe met paarden en ruiters.
Maar neemt u maar aan dat het geen luchtbalon is, anders zou ik mij ook niet zo inzetten voor waar ik voor sta.
U schrijft steeds ach er zijn mooiere filmpjes van Hyperflexie, waar dan???
Heb nog een filmpje op dit forum gezet, en die is ook niet leuk om te zien.
Ben niet het typ om even mijn levensloop met de paarden hier op internet te zetten.
Vind zo opschepperig overkomen, mijn weten dat geef ik wel prijs, niet mijzelf.
Wil nog even wat kwijt over Herr Klimke, u schrijft u ziet dat dus ook die fouten van klimke, denk dat geen fouten zijn maar zwaktes, minder sterke punten.
En natuurlijk heeft voorheen Herr Klimke er enorm aan gewerkt zijn zwakke zijden te verbeteren, maar hij liet ook kritiek toe, wij hoefden ons mond niet te houden wanneer wij die kritiek loslieten.
Net zo min als hij dat deed.
Herr Theodurescu was van het zelfde hout gesneden, kritiek hoe hard ook, is goed om niet arrogant te worden. Zij waren over hun rijden eigenlijk nooit tevreden, wel konden ze genieten wanneer het fijn ging en fouten van vorige ritten verbeterd waren.
En genieten wanneer ze het gevoel hadden één te zijn met hun paard.
Klimke was een amateur verdiende zijn geld er niet mee, Theodurescu een profi.