Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Excuseer me voor mijn flapuit taal, maar het gezonde besef dat dit zo onlogisch en slecht is voor het paard lijkt af en toe alleen maar in de "onderste lagen" van de paardenwereld te bestaan. Zullen zij nooit denken van "Goh... dit zit toch wel erg strak.. Is het werkelijk zo dat mijn paard slechter gaat lopen als ik het wellicht één of twee gaatjes losser doe?" Het is domweg dom aangeleerd gedrag. FaberSmid schreef:Ook ik heb de neusriem zo los mogelijk, met trens zelfs zonder sperriem.
Huertecilla schreef:FaberSmid schreef:Ook ik heb de neusriem zo los mogelijk, met trens zelfs zonder sperriem.
In de eeuwen dat alleen op een stang gereden werd, was de sperriem niet in gebruik.
Logisch, want dat is ook overbodig: wanneer de kinketting net ´aan´ ligt met de schaar in de bij het betreffende bit gewenste hoek is er verder niets nodig.
Bij de trens is het een hulpmiddel ter compensatie van onvaardigheid een rijtechnisch probleem op te lossen.
Eígenlijk is zelfs een neusriem niet nodig. Meer dan bakstukken heb je voor het bit, stang of trens, niet nodig.
Er zijn zelfs bitten die bedoeld zijn om hoofdstelloos mee te rijden. Deze bitten maken gebruik van een kinriem en die hoeft in het geheel niet strak.
Het ´engelse´ hoofdstel is een erfenis van met de rol van voorwaardse cavallerie verdwenen redenen.
- De keelriem wordt standaard verkeerd afgesteld omdat de betreffende ruiters blijkbaar niet weten wat de functie was.
- Neusriem en keelriem hebben in de dressuurring geen functie. Meer dan een éénoorlus aan de kopriem is niet nodig.
- Waar de ´aansnoer- neusriem voor was weet bijna niemand meer en het ding wordt volop misbruikt.
- Een sperriem was ooit een lapmiddel voor een ruiterprobleem.
Dit even terzijde als illustratie van het natte-apen-effect in de FEI dressuurring.....
FaberSmid schreef:Dank Hopla, maar of mijn onderschrift zal helpen?
hoop schreef:Dressuur onder vuur, het boek van Gerd Heuschman, daar staat heel goed in uitgelegd wat er nu juist fout kan gaan met het paard indien men niet op een 'paardvriendelijke' manier traint/rijdt.
hopla schreef:modie schreef:Vind, persoonlijk, dat dit boek bij iedere "paardenliefhebber" op de boekenplank zou moeten staan.
Niet alleen om de duidelijke uitleg, maar gaat hier in duidelijke taal dieper op in.
Dit boek opent de "motorkap"
Daar heb ik mijn instructeur voor.
FaberSmid schreef:Zijn alle boeken het met elkaar eens of ook oneens?
een gelukkige bijkomstigheid in dit geval natuurlijk.hoop schreef:Het allerbeste boek vind ik persoonlijk nog steeds: "de kunst van het paardrijden" door Alois Podhajsky. Gelijk hij het allemaal verwoordt, zo is het ook. En natuurlijk zullen er mensen zijn die er een andere mening over hebn, maar toch vind ik en heel wat mensen, dat hij de basis gft/schrijft over wat nu eigenlijk paarrijden is en hoe het zou moeten zijn.