LDR, Hyperflexie en Rolkur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 06:10

Het is niet alleen de sperriem die aangetrokken wordt. De aansnoerneusriem ligt tegenwoordig bijna standaard bij iedereen in de kast. Deze nodigt ook erg uit om lekker strak vast te zetten. Wat dus helaas ook erg veel voorkomt.
Het afknabbelen van het bit kan in het geval vastsnoeren niet meer. Kaak zit "op slot" en daardoor gaat men vaak in de teugels hangen. Gebeurt heel vaak ongemerkt. Goede instructie zal hier dan ook meteen wat aan doen, maar heb jij weleens meegemaakt, dat een instructeur in een les iemand de neusriem losser liet maken?

@bulck, ik geef dacht ik een heel mooi voorbeeld van dat moment van die foto waar je het steeds over hebt. Als jij nog nooit met je paard hebt meegemaakt, dat hij zich even onttrekt aan de teugel, dan rijdt je of op een hobbelpaard of zoals hierboven beschreven. (Hangen in de teugels) En wat is jouw mening van mijn getoonde foto op pagina 17? Want heb begrepen, dat jij dit systeem ook toepast bij 1 van je paarden.

Modie, mooie duidelijk omschrijving van wat er plaatsvind met de paardenrug met hyperflexen. Dat een rug dan beschadigingen op kan lopen is iets waar op den duur vast onderzoeken naar zullen komen. Vooral als menigeen het in de dagelijkse training gaat inzetten, zullen er consequenties aan vast zitten. Helaas is het paard een heeeeel erg meewerkend dier en kan het bij deze "oefening" ook weinig protest vertonen. dus zal er in de loop van de tijd absollut eens onderzoek naar worden gedaan. ben ik van overtuigd.
En voor degenen die zich afvragen wat een paard liever zelf wil... daar is ook al eens onderzoek naar gedaan. Ik zal het onderzoek opzoeken en ook hier plaatsen. (alleen nu nog ff niet, want moet zo naar mijn werk)

bulck

Re: LDR, Hyperflexie en Rolkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 07:53

kunnen jullie nu lezen of niet. Zeg ik nu dat ik niet bekend ben met het aannemen en nageven? Nee dat zeg ik nergens, enkel leggen jullie bij de ene persoon een positief beeld en bij de andere een negatief, dus dat is wikken en wegen met twee gewichten en maten. Bij klimke is het plots ontrekken en bij bvb Anky is het kwellerij, komaan zeg.

Idd pas ik dat systeem bij een van mijn paarden nu bijna een jaar toe en uiteraard enkel onder begeleiding.
Ik heb tot hiertoe al meerdere paarden opgeleid tot het Z2 of zware M in Belgie, en dat zoals ik reeds eerder aanhaalde op de klassieke manier, waarbij ik vnl werk aan het rechtrichten en lichtheid. Overigens ben ik totaal geen ruiter die op kracht kan rijden en het dus moet hebben van techniek.

Nu hoor ik u al denken, als het klassieke tot het Z2 goed gaat waarom daarop niet voortbouwen? En geloof me met 2 voorgangers heb ik dat geprobeerd, maar dan beland je vaak in de middenmoot, omdat je dan wel technisch correct rijdt, maar het atletische vaak net ontbreekt. En ja ik kies voor de FEI proeven en dat is mijn recht, net zoals ik dus kies voor het competitief rijden. Ieder vult zijn passie met zijn dieren anders in en bij mij is dat sportfacet wel een onderdeel binnen mijn paarden belevingswereld.
Ik ben wel voorstander van een feilloze klassieke basisafrichting, want dat zijn de beginselen waar je mee kan werken en waarop je kan verder bouwen. Vanuit dat klassieke kan je heel gemakkelijk overstappen naar menig andere trainingstechniek.
Ik heb gekozen voor ldr en rollkur, maar blijf wel kijken naar mijn basis. Maar een paard dat actief vanuit de achterhand werkt en super scherp aan de hulpen staat en met vertrouwen in de ruiterhand gereden is geweest kan je qua hoofdhouding alle richtingen instellen, zonder dat je ergens blokkades krijgt, noch je kracht nodig hebt. En tuurlijk sta ik (nog) niet op het hoogste niveau en kan ik enkel dromen van een Anky of Edward en de paarden die ze te rijden hebben.
Maar zo timmert iedereen aan zijn weg met zijn paarden.

Dat van die sperriem is wederom niet enkel toe te schrijven aan deze trainingstechnieken, maar is een algemeen probleem wat je in alle stromingen tegenkomt. trouwens ben je niet verplicht met sperriem te rijden, dus als je niet met sperriem wil rijden knip je ofwel die lus eraf of koopt een gewone hoge neusriem en dan kan niemand er iets op zeggen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:30

Niet iedereen heeft de neusriem en de sperriem te strak hoor. Er horen twee vingers (met gemak) tussen het neusbeen en de neusriem als alles vast zit en in mijn nabije omgeving zijn er genoeg die zich daar keurig aan houden. Ook bij ons op de FNRS manege waar ik zelf ook les geef leren de ruitertjes en amazonetjes dat al vroeg. :)

Het strak aantrekken van neusriemen hoort volgens mij ook niet bij een bepaald systeem. :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:27

Lante schreef:
Het strak aantrekken van neusriemen hoort volgens mij ook niet bij een bepaald systeem. :)

Tuurlijk niet, maar sommige schrijven dat wel graag toe aan een 'bepaald systeem'. Of je wel of niet strak aantrekt, bepaal je altijd nog helemaal zelf.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:27

Dat mensen nog steeds niet beseffen dat dit zó slecht is.. Wat een domme mensen lopen er toch rond. De domste scoren nog op hoog niveau ook.. :+ Excuseer me voor mijn flapuit taal, maar het gezonde besef dat dit zo onlogisch en slecht is voor het paard lijkt af en toe alleen maar in de "onderste lagen" van de paardenwereld te bestaan. Zullen zij nooit denken van "Goh... dit zit toch wel erg strak.. Is het werkelijk zo dat mijn paard slechter gaat lopen als ik het wellicht één of twee gaatjes losser doe?" Het is domweg dom aangeleerd gedrag.

Weer kijk ik in ons, zo geliefde KWPN-paard, blad en ik zie daar op de foto's van de keuringen en wedstrijden ingesnoerde bekkies... Gaat het doordenken over het welzijn van het paard daar niet verder dan 'het paard mag niet op de voorhand lopen?' Een showtje met Emiel Voest maakt nog niet dat ze beter voor hun paard worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:13

FaberSmid schreef:
Ook ik heb de neusriem zo los mogelijk, met trens zelfs zonder sperriem.

In de eeuwen dat alleen op een stang gereden werd, was de sperriem niet in gebruik.
Logisch, want dat is ook overbodig: wanneer de kinketting net ´aan´ ligt met de schaar in de bij het betreffende bit gewenste hoek is er verder niets nodig.

Bij de trens is het een hulpmiddel ter compensatie van onvaardigheid een rijtechnisch probleem op te lossen.

Eígenlijk is zelfs een neusriem niet nodig. Meer dan bakstukken heb je voor het bit, stang of trens, niet nodig.

Er zijn zelfs bitten die bedoeld zijn om hoofdstelloos mee te rijden. Deze bitten maken gebruik van een kinriem en die hoeft in het geheel niet strak.

Het ´engelse´ hoofdstel is een erfenis van met de rol van voorwaardse cavallerie verdwenen redenen.
- De keelriem wordt standaard verkeerd afgesteld omdat de betreffende ruiters blijkbaar niet weten wat de functie was.
- Neusriem en keelriem hebben in de dressuurring geen functie. Meer dan een éénoorlus aan de kopriem is niet nodig.
- Waar de ´aansnoer- neusriem voor was weet bijna niemand meer en het ding wordt volop misbruikt.
- Een sperriem was ooit een lapmiddel voor een ruiterprobleem.

Dit even terzijde als illustratie van het natte-apen-effect in de FEI dressuurring.....

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:58

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:21

Huertecilla schreef:
FaberSmid schreef:
Ook ik heb de neusriem zo los mogelijk, met trens zelfs zonder sperriem.

In de eeuwen dat alleen op een stang gereden werd, was de sperriem niet in gebruik.
Logisch, want dat is ook overbodig: wanneer de kinketting net ´aan´ ligt met de schaar in de bij het betreffende bit gewenste hoek is er verder niets nodig.

Bij de trens is het een hulpmiddel ter compensatie van onvaardigheid een rijtechnisch probleem op te lossen.

Eígenlijk is zelfs een neusriem niet nodig. Meer dan bakstukken heb je voor het bit, stang of trens, niet nodig.

Er zijn zelfs bitten die bedoeld zijn om hoofdstelloos mee te rijden. Deze bitten maken gebruik van een kinriem en die hoeft in het geheel niet strak.

Het ´engelse´ hoofdstel is een erfenis van met de rol van voorwaardse cavallerie verdwenen redenen.
- De keelriem wordt standaard verkeerd afgesteld omdat de betreffende ruiters blijkbaar niet weten wat de functie was.
- Neusriem en keelriem hebben in de dressuurring geen functie. Meer dan een éénoorlus aan de kopriem is niet nodig.
- Waar de ´aansnoer- neusriem voor was weet bijna niemand meer en het ding wordt volop misbruikt.
- Een sperriem was ooit een lapmiddel voor een ruiterprobleem.

Dit even terzijde als illustratie van het natte-apen-effect in de FEI dressuurring.....

:j

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:42

De engelse neusriem is niet zo slecht.
Maar dat pullerriempje, wat doet die in de dressuur?
Waren wij blij dat de africhtingsneusriem (Hannoversche Trense) eindelijk weg was, gingen ze een sperriempje (pullerriempje) eraan maken.
Dat is een riempje die de Engelse jachtruiters erop lieten zetten bij paarden die trokken (pullen).

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:44

De sperriem, is het eerste wat ik van een nieuw hoofdstel verwijder. Die zijn wel handig voor anderen doelen te gebruiken.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:25

U heeft een mooi onderschrift Fabersmid. :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:28

Dank Hopla, maar of mijn onderschrift zal helpen?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:27

FaberSmid schreef:
Dank Hopla, maar of mijn onderschrift zal helpen?

Als een ieder er nu vanuit gaat, dat het uw persoonlijke mening is, dan kan het toch niet meer verkeerd gaan }>

Heeft iemand al het pas verschenen boek gelezen van Gillian Higgins en Stephanie Martin??
Daar staat ook duidelijk in beschreven waarom LDR, Hyperflexie en Rollkür niet zo goed is voor een paard.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:32

Nee dat boek heb ik nog niet gelezen, er is ook zo veel te lezen en ik ben nog zo lekker oudbollig.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:00

Ik heb er ook alleen nog maar dié stukjes uitgelezen, die in dit topic van pas kunnen komen.

Heb ook nog veel boeken te lezen :D
Ook nog het boek Masterclass Paardrijden van hedendaagse toptrainers :+

hoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:01

Dressuur onder vuur, het boek van Gerd Heuschman, daar staat heel goed in uitgelegd wat er nu juist fout kan gaan met het paard indien men niet op een 'paardvriendelijke' manier traint/rijdt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:18

hoop schreef:
Dressuur onder vuur, het boek van Gerd Heuschman, daar staat heel goed in uitgelegd wat er nu juist fout kan gaan met het paard indien men niet op een 'paardvriendelijke' manier traint/rijdt.

"Dressuur onder vuur" vind ik ook een heel goed boek.
Ook in dit boek wordt goed beschreven over het "hoe en waarom"

Vind, persoonlijk, dat dit boek bij iedere "paardenliefhebber" op de boekenplank zou moeten staan.
Niet alleen om de duidelijke uitleg, maar gaat hier in duidelijke taal dieper op in.

Dit boek opent de "motorkap"

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:12

modie schreef:
Vind, persoonlijk, dat dit boek bij iedere "paardenliefhebber" op de boekenplank zou moeten staan.
Niet alleen om de duidelijke uitleg, maar gaat hier in duidelijke taal dieper op in.

Daar heb ik mijn instructeur voor.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:19

hopla schreef:
modie schreef:

Daar heb ik mijn instructeur voor.

Is wel "goedkoper" natuurlijk :+

Maar gek genoeg, is het daar eigenlijk nog nooit van gekomen, om daar eens dieper op in te gaan.
Met onze jongste instructrice praten we er wel over.
Maar meer naar aanleiding van dit boek.

Eerste zin van mij, is wel een grapje, natuurlijk, Hopla :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:26

Zijn alle boeken het met elkaar eens of ook oneens?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:38

FaberSmid schreef:
Zijn alle boeken het met elkaar eens of ook oneens?

De 2 "biomechanische" boeken zijn het met elkaar eens ;) een gelukkige bijkomstigheid in dit geval natuurlijk.

Ze gaan er beide vanuit, dat LDR, Hyperflexie en Rollkür slecht zijn voor een paard.
Het boek "Dressuur onder vuur" gaat hier nog iets dieper op in.

hoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:38

Het allerbeste boek vind ik persoonlijk nog steeds: "de kunst van het paardrijden" door Alois Podhajsky. Gelijk hij het allemaal verwoordt, zo is het ook. En natuurlijk zullen er mensen zijn die er een andere mening over hebn, maar toch vind ik en heel wat mensen, dat hij de basis gft/schrijft over wat nu eigenlijk paarrijden is en hoe het zou moeten zijn.

hoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:39

Dat ene boek dat hierboven vermeld werd : Hoe beweegt een paard, dat ken ik niet, maar lijkt me ook heel leerzaam, ik ga me dat aanschaffen, want ik raak er nooit over uitgeleerd :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:40

hoop schreef:
Het allerbeste boek vind ik persoonlijk nog steeds: "de kunst van het paardrijden" door Alois Podhajsky. Gelijk hij het allemaal verwoordt, zo is het ook. En natuurlijk zullen er mensen zijn die er een andere mening over hebn, maar toch vind ik en heel wat mensen, dat hij de basis gft/schrijft over wat nu eigenlijk paarrijden is en hoe het zou moeten zijn.

Dan wordt het voor mij tijd, dat ik dit boek ook nog eens aanschaf.

Is het nog makkelijk te bekomen, Hoop?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:43

Ik ben ervan overtuigt dat je niet leert rijden uit een boek. Heeft het jullie wel veel toegevoegd dan?
Ik krijg les en bespreek daarna veel met de instructeur. Boeken lees ik eigenlijk niet.