Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 18:56

Mindfields schreef:
Weet u dat er meer losmakende oefeningen zijn dan die u wellicht kent?

Citaat:
In schouderbinnenwaarts moet het achterbeen overstappen, althans in stap op een volte is dat zo. Als je dat gaat versterken, dus steeds schuiner, schouder blijft op de lijn van de volte en achterhand stapt steeds verder over, dan rek je de banden in de achterhand op en het bekken kantelt in de links-rechts-tendens dus ook daar draait de boel zonder druk of dwang los. Heb er al veel paarden mee geholpen die achter zwaar onregelmatig tot kreupel waren, puur omdat alles daar achterin vastzat. Deze oefening wordt ook wel het uebertreten genoemd, komt uit de klassieke dressuur zoals die bedoeld is, dus dressuur voor het paard en niet andersom, maar is niks meer of minder dan een versterkte SB.

Hellaas moet ik u teleur stellen, SB is een verzamelende oefening, waarbij de achterbenen zich niet kruisen, dat doen de voorbenen, leest u maar terug, waar ik dit precies heb beschreven.
Waanneer u de achterhand en vooral de knie en de banden daarvan wilt rekken en strekken, dan kunt op de grotevolte wijken voor de kuit, in een hoek van 45 graden tenopzichte van de voltelijn.
U kunt de grotevolte verkleineren en vergrooten, daarbij wijken voor de kuit.
Alles wat met de achterhand eronder brengen te maken heeft, is niet losrijden, dat is verzamelen.
En verzamelen kan men eerst wanneer het paard losgelatenheid toont, aanleuning heeft, en schwung heeft in de draf.

Citaat:
Ik gebruik schouderbinnenwaarts in draf en galop ook als losmakende oefening, en tevens als verzamelende oefening, zodat ik niet hoef te gaan trekken aan de voorkant, maar het paard zichzelf laat verzamelen door de SB te vragen en hij zich dus zelf op het achterbeen moet zetten.

N.B. Vanzelfsprekend doe ik dit pas als het paard daar aan toe is, en de nageeflijkheid en voorwaarts neerwaarts in orde is.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:56

Professor, u stelt dat een paard "gebogen" is, in een appuyement?
Weet u ook wat de Handleiding bedoelt met "voor het oog recht gericht"???

Mindfields, ik gebruik schouderbinnenwaarts in stap, ook bij het "losrijden".
Op de volte gebruik ik in stap ook een stukje travers, übertreten, wijken, renvers en schouderbuitenwaards.
Maar eerst een paar rondjes met een lange teugel warmstappen. Die rondjes zijn niet alleen de hoefslag rond, maar ook achten.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:57

FaberSmid schreef:
Mindfields schreef:
Daarbij, een paard dat netjes getraind wordt, dusdanig dat zijn lijf dagelijks gegymnastiseerd wordt, hoort dusdanig los aan zijn training te beginnen dat je het opwarmen puur doet voor de gewrichten en pezen, de spieren horen door de training al ontspannen te zijn. Voor het rijden van een correcte schouderbinnenwaarts hoor je niet eerst een kwartier aan loswerken nodig te hebben, dan zit er iets structureel mis met je dagelijkse werk naar mijn mening.

?

Een goed en correct getraind paard dat dagelijks GEHOLPEN wordt door de ruiter ipv vastgereden, hoort los in het lijf uit zn box/weide te komen ja.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 19:01

Mindfields schreef:
Daarbij, een paard dat netjes getraind wordt, dusdanig dat zijn lijf dagelijks gegymnastiseerd wordt, hoort dusdanig los aan zijn training te beginnen dat je het opwarmen puur doet voor de gewrichten en pezen, de spieren horen door de training al ontspannen te zijn. Voor het rijden van een correcte schouderbinnenwaarts hoor je niet eerst een kwartier aan loswerken nodig te hebben, dan zit er iets structureel mis met je dagelijkse werk naar mijn mening.

Waarmee wordt het paard los voor de training???
Toch losmakende oefeningen zijn toch training???
En u kunt ook direkt vanuit bed 100meter in 20 seconden lopen????
Er zit bij u iets structureel mis, leest u maar eens wat u schrijft.
Waarom rijdt men dressuur, en waarmee is men steeds bezig, en wat wil men steeds meer verbeteren???
Losgelassenheit
Anlehnung
Schwung
Die zitten er niet vanzelf in dat zou men toch echt met oefeningen moeten doen.
En dat is toch training.
Dan ga je toch automatisch over in de warm-up, het opwarmen van de spieren en pezen.
Door het losrijden worden de spieren voorbereid op grotere belastingen, ze worden om het makkelijk te zeggen wakker gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Professor op 14-09-09 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:06

Mindfields schreef:
Een goed en correct getraind paard dat dagelijks GEHOLPEN wordt door de ruiter ipv vastgereden, hoort los in het lijf uit zn box/weide te komen ja.

Er moet toch eerst los gereden worden en dan pas warm?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:09

Wat heeft u een beledigende toon in uw manier van schrijven.

Losmakende oefeningen zijn zeker training, sterker nog het is zo ongeveer het allerbelangrijkste in de training. Je kunt NIKS met een paard wat vastzit omdat het zijn lijf niet kan gebruiken. Maar een paard hoort niet stijf aan de training te beginnen. Een paard hoort dusdanig getraind te worden, dagelijks dus, dat het lijf niet vast zit of vast raakt. DAT bedoel ik. Je hoort niet 15 minuten nodig te hebben voor je paard nageeft, of voor er ontspanning is.

De vergelijking 100 meter in 20 seconden gaat absoluut niet op helaas, want een groot deel van dressuurtraining voor paarden is eerder vergelijkbaar met een massage dan met wat voor krachtsinspanning dan ook. Je hoort het lijf te gymnastiseren, de spieren in ontspanning te verbeteren, je hoort een fysiotherapeut voor je paard te zijn als ruiter. Vandaaruit kun je aan kracht ontwikkelen gaan werken, verzamelen dus.

Professor schreef:
Mindfields schreef:

Waarmee wordt het paard los voor de training???
Toch losmakende oefeningen zijn toch training???
En u kunt ook direkt vanuit bed 100meter in 20 seconden lopen????
Er zit bij u iets structureel mis, leest u maar eens wat u schrijft.
Waarom rijdt men dressuur, en waarmee is men steeds bezig, en wat wil men steeds meer verbeteren???
Losgelassenheit
Anlehnung
Schwung
Die zitten er niet vanzelf in dat zou men toch echt met oefeningen moeten doen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:12

FaberSmid schreef:
Mindfields schreef:

Er moet toch eerst los gereden worden en dan pas warm?

Waarom eerst losrijden en dan pas warm? Wat bedoel je daarmee?

Een paard hoort dusdanig los in zijn lijf te ZIJN door je dagelijkse werk. Maar het gros rijdt helaas zn paard dagelijks juist vast ipv los.

cherie78

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:17

Warmrijden van de spieren is een betere benaming, dan losrijden?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 19:18

Mindfields schreef:
Citaat:
Wat heeft u een beledigende toon in uw manier van schrijven.

Losmakende oefeningen zijn zeker training, sterker nog het is zo ongeveer het allerbelangrijkste in de training. Je kunt NIKS met een paard wat vastzit omdat het zijn lijf niet kan gebruiken. Maar een paard hoort niet stijf aan de training te beginnen. Een paard hoort dusdanig getraind te worden, dagelijks dus, dat het lijf niet vast zit of vast raakt. DAT bedoel ik. Je hoort niet 15 minuten nodig te hebben voor je paard nageeft, of voor er ontspanning is.

Beledigend wil ik niet zijn, maar nu schrijft u ietsjes duidelijker, natuurlijk zodra ik op een paard zit, velang ik daarvan dat het op halve ophoudingen nageeft, dat is normaal.
Zonder halve ophoudingen, waardoor het paard nageeft kan men niets, kan men geen tempi rijden kan men niet halthouden noem maar op.
Maar nageven wil nog lang niet zeggen dat het paard los is, men moet het met oefeningen rekken en strekken, en daar heb je oefeningen voor.
Dat noemt men losmakende oefeningen.
Dat doet men de eerste 15 minuten is stap, dat is ook goed voor de gewrichten, ik weet het Nederlandse woord daar niet voor, maar men noemt dat hier Gelenkflüssigkeit, die is pas na ca. 15 minuten dunner en smeert dan beter.
Daarna begint men het paard op te warmen, de doorbloeding te stimuleren, de frequentie van het hart te verhogen, en de longen laten werken.
Wanneer wij dit gedaan hebben gaat men naar gelang de africhting van het paard zwaardere verzamelende oefeningen rijden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 19:20

modie schreef:
Warmrijden van de spieren is een betere benaming, dan losrijden?

Helaas dan heeft u 2 dingen tesamen.

Het losmaken van de spieren, en het warmmaken van de spieren.
Net als bij atlehten en voetballers, eerst rekken en dan strekken, en dan lopen.
De spieren moeten los zijn en wakker en de pezen ook, voordat men ze opwarmt.
Dit doet met omdat men anders een zweepslag krijgt, en bij paarden een peesklap.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:22

Net zoals de mens zich eerst los maakt en dan pas warm, zo is dat toch ook met paarden?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:24

Juist, dat bedoelde ik daarnet dus ook, losrijden doe je vooral voor de gewrichtsvloeistof etc, en uiteraard rij ik eerst in stap los en daarna begin ik in draf met voorwaarts neerwaarts en SB etc.

Als er iets structureel mis zou zijn met mij zou dit er dan zo uitzien(paard is 19 en zo los als een 5 jarige, deze foto's zijn gemaakt in de eerste week rijden nadat dit paard 8 maanden alleen op de weide heeft gelopen ivm een melanoom die besloot net op de plaats van de singel te gaan zitten. Die is gelukkig nu weer gekrompen):
[RIJ-ITP] Andalusierhengst Condo in de piaffe

Tevens hebben in al die jaren dat ik nu paarden train en rij, mijn paarden nog NOOIT een peesblessure gehad, nooit spierproblemen, nooit een fysio nodig gehad en nooit andere blessures gehad.
In mijn profiel staan veel meer foto's ook nog van andere paarden van mij. Veelal opknappertjes die volledig vastgereden waren, totaal verkrampt, op de voorhand en alle spieren er zo ongeveer omgekeerd op. Ik kom namelijk, net als u, ook niet uit een ei en ik probeer om niet te veel uit mijn nek te kletsen zeg maar ;)

Professor schreef:
Mindfields schreef:

Beledigend wil ik niet zijn, maar nu schrijft u ietsjes duidelijker, natuurlijk zodra ik op een paard zit, velang ik daarvan dat het op halve ophoudingen nageeft, dat is normaal.
Zonder halve ophoudingen, waardoor het paard nageeft kan men niets, kan men geen tempi rijden kan men niet halthouden noem maar op.
Maar nageven wil nog lang niet zeggen dat het paard los is, men moet het met oefeningen rekken en strekken, en daar heb je oefeningen voor.
Dat doet men de eerste 15 minuten is stap, dat is ook goed voor de gewrichten, ik weet het Nederlandse woord daar niet voor, maar men noemt dat hier Gelenkflüssigkeit, die is pas na ca. 15 minuten dunner en smeert dan beter.
Daarna begint men het paard op te warmen, de doorbloeding te stimuleren, de frequentie van het hart te verhogen, en de longen laten werken.
Wanneer wij dit gedaan hebben gaat men naar gelang de africhting van het paard zwaardere verzamelende oefeningen rijden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:31

Hoe rijdt u dan in stap los?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 19:35

Mindfields schreef:
Juist, dat bedoelde ik daarnet dus ook, losrijden doe je vooral voor de gewrichtsvloeistof etc, en uiteraard rij ik eerst in stap los en daarna begin ik in draf met voorwaarts neerwaarts en SB etc.

Als er iets structureel mis zou zijn met mij zou dit er dan zo uitzien(paard is 19 en zo los als een 5 jarige, deze foto's zijn gemaakt in de eerste week rijden nadat dit paard 8 maanden alleen op de weide heeft gelopen ivm een melanoom die besloot net op de plaats van de singel te gaan zitten. Die is gelukkig nu weer gekrompen):
[RIJ-ITP] Andalusierhengst Condo in de piaffe

Tevens hebben in al die jaren dat ik nu paarden train en rij, mijn paarden nog NOOIT een peesblessure gehad, nooit spierproblemen, nooit een fysio nodig gehad en nooit andere blessures gehad.
In mijn profiel staan veel meer foto's ook nog van andere paarden van mij. Veelal opknappertjes die volledig vastgereden waren, totaal verkrampt, op de voorhand en alle spieren er zo ongeveer omgekeerd op. Ik kom namelijk, net als u, ook niet uit een ei en ik probeer om niet te veel uit mijn nek te kletsen zeg maar ;)

Mindfields schreef:

Nee maar uw eerste berichtje kwam niet zo duidelijk over.
Daar las ik uit, dat u direkt begon met de training.
Mijn opvatting is, na het stapwerk de kracht benutten voor het zwaardere werk.
Maar altij naar gelang de africhting´s grad van het paard.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:39

FaberSmid schreef:
Hoe rijdt u dan in stap los?

Ik beschrijf nu het loswerken van een paard op Z2 niveau. Logisch dat ik niet met elk paard al travers renvers appuyeren rijdt maar zet het er toch bij om misverstanden te voorkomen.

Eerst in stap, voorwaarts neerwaarts, maar in ontspanning, op lengte, lossigheid, relaxen. Vervolgens op de volte uebertreten voor de lossigheid in de achterhand, beide zijdes natuurlijk, eerst de voor het paard gemakkelijke kant, dan pas de iets moeilijkere kant, geen dwang geen stress geen getrek geruk gepluk.

Daarna in draf voorwaarts neerwaarts, SB op de hoefslag, dan naar travers, renvers, appuyeren, dan naar galop en ik doe heel veel galopwerk. Galoppeer vaak wel 20 minuten aan 1 stuk en soms zelfs langer. Omdat in galop het gehele lijf al vanzelf draait, veel meer dan de rechttoe-rechtaan beweging in draf, die tweetakt is waardoor de wervelkolom en de achterhand veel minder draait dan in galop. Dus in galop draait er al zoveel dat je daar het lijf heel makkelijk zonder moeite los krijgt. Ik heb het dan over een rustige, ritmische galop op de volte.

Mijn streven, een in ontspanning gaand paard dat in het ritme van de galop briest en in ontspanning naar voren en terug kan op zit.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:42

Professor schreef:
Nee maar uw eerste berichtje kwam niet zo duidelijk over.
Daar las ik uit, dat u direkt begon met de training.
Mijn opvatting is, na het stapwerk de kracht benutten voor het zwaardere werk.
Maar altij naar gelang de africhting´s grad van het paard.

Juist en ik zou daaraan toe willen voegen, vanuit de lossigheid, NAAR de kracht. Een los paard dat kracht heeft kan elke oefening met zn vingers in zn neus als hij vingers zou hebben dan.

En indd altijd naar gelang africhtingsgraad van het betreffende paard. En elk paard vraagt ook weer net een iets andere benadering.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:48

Dan heb ik nog een vraag Professor.

U stelt dat uebertreten op de volte wijken is.

Ik leg normaal gesproken uebertreten aan mijn lesklanten uit als schouderbinnenwaarts op de volte omdat ze ander de schouder niet genoeg begrenzen en die moet jist op de lijn van de volte blijven om de juiste draaiing in de achterhand te krijgen.

Ik denk zelf dat uebertreten een kruising is van wijken en schouder binnenwaarts. Puur omdat je bij uebertreten de schouder sterker plaatst en dat bij SB al in veel mindere mate is dan in wijken. En omdat je bij wijken veel minder de schouder op hoeft te sluiten dan bij SB. Want bij SB ga je in principe rechtdoor op de hoefslag en bij wijken ga je echt opzij.
Daarnaast heb je bij wijken minder stelling en al helemaal geen buiging(althans erg weinig) en bij SB juist weer wel buiging.

Bij uebertreten heb je helemaal geen stelling aan de voorkant, tenminste ik doe dat niet omdat ik de schouder zo veel mogelijk wil begrenzen en de ruiters bij mij absoluut van de binnenteugel af moeten blijven(ik krijg nogal wat binnenhandtrekkers in mijn lessen, dat moeten ze dus ook heel snel afleren van mij). Daarnaast wil ik niet dat ze het paard juist over de buitenschouder wegdrijven omdat ze aan de binnenkant gaan sleuren en ze dan uiteraard veel meer moeten gaan begrenzen aan de buitenkant.

Ik denk dus dat het daar tussenin zit.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 20:28

Mindfields schreef:
Dan heb ik nog een vraag Professor.

Citaat:
U stelt dat uebertreten op de volte wijken is.

Ik leg normaal gesproken uebertreten aan mijn lesklanten uit als schouderbinnenwaarts op de volte omdat ze ander de schouder niet genoeg begrenzen en die moet jist op de lijn van de volte blijven om de juiste draaiing in de achterhand te krijgen.

Übertreten, het woord zegt het al, het paard moet meer overstappen (kruisen met een grotere stap vooral met de achterbenen die maken een grotere volte als de voorbenen, dus op de geopende zijde van de Groote volte. In een hoek van 45graden tenopzichte van de lijn die men rijdt.
SB afstelling is maar 30-35 graden.

Citaat:
Ik denk zelf dat uebertreten een kruising is van wijken en schouder binnenwaarts. Puur omdat je bij uebertreten de schouder sterker plaatst en dat bij SB al in veel mindere mate is dan in wijken. En omdat je bij wijken veel minder de schouder op hoeft te sluiten dan bij SB. Want bij SB ga je in principe rechtdoor op de hoefslag en bij wijken ga je echt opzij.
Daarnaast heb je bij wijken minder stelling en al helemaal geen buiging(althans erg weinig) en bij SB juist weer wel buiging.

Dit heb ik hierboven al geschreven.
Het is geen kruising tussen SB en wijken, het is zuiver wijken. En wijken in een hoek van 45 graden enz....

B
Citaat:
ij uebertreten heb je helemaal geen stelling aan de voorkant, tenminste ik doe dat niet omdat ik de schouder zo veel mogelijk wil begrenzen en de ruiters bij mij absoluut van de binnenteugel af moeten blijven(ik krijg nogal wat binnenhandtrekkers in mijn lessen, dat moeten ze dus ook heel snel afleren van mij). Daarnaast wil ik niet dat ze het paard juist over de buitenschouder wegdrijven omdat ze aan de binnenkant gaan sleuren en ze dan uiteraard veel meer moeten gaan begrenzen aan de buitenkant.

Bij wijken voor de éénzijdige kuitdruk zoals ze dat in Nederland zeggen, heb je bijna geen stelling.
Anders wordt het net wat u beschrijft een vereedeld over de buitenschouder weglopen.
Bij goed wijkenvoor de kuit, of übertretenlassen, kan men de binnenhand eigenlijk weglaten, bijwijze van spreken.

I
Citaat:
k denk dus dat het daar tussenin zit.

Het enige verschil zit wijken voor de kuit op de Grootevolte en op een rechte lijn, bv aan de hoefslag, en übertreten lassen is dat übertreten iets stijler gereden wordt. Dus zwaarder, met het gevaar van wat u al beschreven heeft.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:42

Maar, bij wijken heb je wel lichte stelling. Dan is uebertreten dus geen zuiver wijken. En uebertreten gaat veel sterker dan wijken, tenminste ik laat ze soms echt zowat haaks op de volte uebertreten uiteraard alleen als paard dat zonder spanning aankan he.

Zou je zo haaks wijken dan kom je ruimschoots voor de middelste letter alweer op de hoefslag. Natuurlijk snap ik dat de beweging net als bij wijken zijwaarts is, maar uebertreten is soms alleen maar zijwaarts en niet voorwaarts. Wel met impuls natuurlijk maar puur naar opzij en niet naar voren.

Vandaar dat ik het dan niet meer als zuiver wijken beschouw.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 21:10

Mindfields schreef:
Maar, bij wijken heb je wel lichte stelling. Dan is uebertreten dus geen zuiver wijken. En uebertreten gaat veel sterker dan wijken, tenminste ik laat ze soms echt zowat haaks op de volte uebertreten uiteraard alleen als paard dat zonder spanning aankan he.

Zou je zo haaks wijken dan kom je ruimschoots voor de middelste letter alweer op de hoefslag. Natuurlijk snap ik dat de beweging net als bij wijken zijwaarts is, maar uebertreten is soms alleen maar zijwaarts en niet voorwaarts. Wel met impuls natuurlijk maar puur naar opzij en niet naar voren.

Zal ik nu weer eens streng zijn.
Geef op hoog niveau in Duitsland theorie lessen.
Schenkelweichen(wijken voor de kuit) ist ein lössende Übung. (losmakende oefening)
Die men in verschillende vormen kan rijden.
De makkelijkste vorm is met het hoofd naar het beschot.
Moeilijker met het hoofd in de baan aan de lange zijde.
Door een keertwending uit de hoek, op de diogonalelijn te wijken.
Door een dubbele gebroken lijn te rijden met wijken voor de kuit.
enz...enz... variatie oneindig, kreatief denken en je kunt op elke lijn wijken.
Een zwaardere oefening is het wijken van de kuit, op de geopende zijde van de Grootevolte, ookwel übertreten laten, omdat daar het paard ruimer moet übertreten met het binnenachterbeen, meer als de voorbenen daar het een volte is.
Omgekeerd kan men het ook rijden, b.v. op de Grootevolte op de linkerhand Wijken voor de rechterkuit.
Dan is het hoofd van het paard naar buiten en de achterhand naar binnen, en moeten de voorbenen meer übertreten.

Heb het hier voor u vertaald, er is bij ons geen discussie mogelijk, wat en hoe, dat is gewoon wijken voor de kuit, makkelijker en moeilijker. En altijd met een afstelling (hoek) van 45 graden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 21:15

Citaat:
Wijken voor de kuit F.E.I.:

Bij het wijken voor de kuit, beweegt het paard zich voorwaarts zijwaarts, is recht, doch kijkt iets tegengesteld (contra stelling) aan de richting waar het naar toegaat.
De ruiter mag hoogstens de oogharen en de neusvleugel zien.

Dus minimale stelling die men ook op de rechte lijnnen rijdt, bij een rechtgesteld paard.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:38

Professor schreef:
Mindfields schreef:

Zal ik nu weer eens streng zijn.
Geef op hoog niveau in Duitsland theorie lessen.
Schenkelweichen(wijken voor de kuit) ist ein lössende Übung. (losmakende oefening)
Die men in verschillende vormen kan rijden.
De makkelijkste vorm is met het hoofd naar het beschot.
Moeilijker met het hoofd in de baan aan de lange zijde.
Door een keertwending uit de hoek, op de diogonalelijn te wijken.
Door een dubbele gebroken lijn te rijden met wijken voor de kuit.
enz...enz... variatie oneindig, kreatief denken en je kunt op elke lijn wijken.
Een zwaardere oefening is het wijken van de kuit, op de geopende zijde van de Grootevolte, ookwel übertreten laten, omdat daar het paard ruimer moet übertreten met het binnenachterbeen, meer als de voorbenen daar het een volte is.
Omgekeerd kan men het ook rijden, b.v. op de Grootevolte op de linkerhand Wijken voor de rechterkuit.
Dan is het hoofd van het paard naar buiten en de achterhand naar binnen, en moeten de voorbenen meer übertreten.

Heb het hier voor u vertaald, er is bij ons geen discussie mogelijk, wat en hoe, dat is gewoon wijken voor de kuit, makkelijker en moeilijker. En altijd met een afstelling (hoek) van 45 graden.

Dat verhaal kan ik in meegaan ja. Dus uebertreten kan men beschouwen als een moeilijkere variant van wijken voor de kuit? En dat noemt u dan wijken VAN de kuit of was dat eigenlijk VOOR de kuit bedoeld?

Waar geeft u les als ik vragen mag?

Ik vind het wel een interessant punt dit. begon een beetje hysterisch maar we zijn het eigenlijk voornamelijk eens, vooral het plaatje waaraan de dressuur zou moeten voldoen en wat we helaas in de 'topsport' niet meer zien.

Heb met kippevel naar het filmpje van Ahlerich gekeken. DAT is mooi. Dat is harmonie.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:43

Herr Professor u bent wel streng maar ook rechtvaardig. Dat komt vast door uw Duitse opleiding en opvoeding voor paarden?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 21:43

Citaat:
Dat verhaal kan ik in meegaan ja. Dus uebertreten kan men beschouwen als een moeilijkere variant van wijken voor de kuit? En dat noemt u dan wijken VAN de kuit of was dat eigenlijk VOOR de kuit bedoeld?

Waar geeft u les als ik vragen mag?

Ik vind het wel een interessant punt dit. begon een beetje hysterisch maar we zijn het eigenlijk voornamelijk eens, vooral het plaatje waaraan de dressuur zou moeten voldoen en wat we helaas in de 'topsport' niet meer zien.

Heb met kippevel naar het filmpje van Ahlerich gekeken. DAT is mooi. Dat is harmonie.

Ach sorry wijken voor de kuit natuurlijk, dat Nederlands gaat mij niet meer zo goed af.
Die laatste zin of opmerking die is mooi, en probeer mijn leerlingen zo te doen laten rijden, want ik mag mijn leermeester niet verloogenen.
Topsport tja, laten wij mij meer genieten van het werkelijke rijden.
En het verdergeven, wat wij goed geleerd hebben.
Dat andere is allemaal tijdelijk.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 21:44

FaberSmid schreef:
Herr Professor u bent wel streng maar ook rechtvaardig. Dat komt vast door uw Duitse opleiding en opvoeding voor paarden?

Daar heeft u volkomen gelijk in.