ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:57

vorame schreef:
Je kunt best op tijd eens wat vragen van je paard.
Maar altijd onder zijn kunnen blijven, niet zijn grenzen gaan aftasten als ze jong zijn.

Blijft dat de feiten zijn dat de botten in een paardenrug niet uitgehard zijn tot 5-6, en je het niet kan zien of je aan het overbelasten bent. Dat zou spontaan tot de grootst mogelijke voorzichtigheid moeten leiden bij ruiters, maar je kan momenteel bv. met een 3 jarige op een springconcours of een gereden keuring verschijnen. Ik vind dat niet kunnen, en zou het voor mijn eigen paarden niet willen, maar blijkbaar is zorgzaamheid het eerste wat de deur uit gaat als er mensenbelangen spelen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:16

Een springpaard mag niet als 3 jarige springen.
Hij mag deelnemen met springen vanaf april dat hij 4 wordt.
Misschien dat ze een maandje 3 zijn dan, maar niet echt lange tijd.

Een misvaing bij niet spring ruiters is dat als je B wilt springen je 5 keer in de week fanatiek moet trainen en springen.
Niets is minder waar.
3 keer in de week 20 minuutjes op je paard is genoeg.
Dan kan hij na 3 maanden al zoveel dat hij een wintspunt in de dresuur zou kunnen halen.
Pak daarna eens een draf of galop balkje, een 30 cm hoog sprongetje (geen 10 keer achter elkaar oefenen)
Doe wat schriktraining, aan de hand of onder de man.
En je kunt al snel genoeg een spelenderwijs 50 cm parcoursje springen. (wat ze zelfs uit stap kunnen)
Kun je dat, kun je wanneer je wilt naar hoger uitbouwen.

Zeker weten geen overbelast paard. :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:29

vorame schreef:
Een springpaard mag niet als 3 jarige springen.
Hij mag deelnemen met springen vanaf april dat hij 4 wordt.

Anders wel genoeg stamboeken die een parcours onder het zadel verwachten van 3,5 jarigen..

Citaat:
Zeker weten geen overbelast paard. :)

Nou, over geloof is geen discussie mogelijk ;)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:38

Wat stamboeken doen weet ik niet.
Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat die een 1 meter parcours vragen.

Maar de KNHS daar mag het niet.

Nee, ik heb nog nooit een paard gereden dat nadien kissing spines of artrose in de nek of HKO of wat ook had.
En bijna alle paarden heb ik redelijk kunnen volgen na verkoop.

Maar ik probeer dus echt te luisteren naar een paard.
Want ze praten allemaal.
En ook al ben je wedstrijd ruiter en sta ja bij veel naturals in een verkeerd daglicht, luisteren doen er gelukkig nog genoeg.

natuurlijk zijn er ook voor het snelle geld, maar die zijn stom, want uiteindelijk kost het geld.
Je 3 jarige voor 3500 kunnen verkopen, of een 7 jarige voor 35000 omdat hij zo lekker mee denkend loopt. :D
Maar vooral op de foto's en klinkisch helemaal gaaf is.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:44

vorame schreef:
natuurlijk zijn er ook voor het snelle geld, maar die zijn stom, want uiteindelijk kost het geld. Je 3 jarige voor 3500 kunnen verkopen, of een 7 jarige voor 35000 omdat hij zo lekker mee denkend loopt. :D Maar vooral op de foto's en klinkisch helemaal gaaf is.

Nu heb ik toevallig zelf ook nogal wat tussen de springpaarden gelopen, en die gave denkende 7jarige crack voor 35000 die is zooooo zeldzaam.. leuk voor jou als je die in je stal had, maar de realiteit is het eerste voor de meeste paarden. En een beetje van het tweede, maar dan aan 7000 ipv 35000 ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:44

vorame schreef:
HC
Plaatjes van de groeischijven zijn allang voorbij gekomen.

Het moet blijkbaar elke nieuwe pagina herhaald worden want de consequentie komt consequent niet door :)*

3 of 4 is geen vraag, de vraag van welek belasting begint bij welke groeischijven dicht zijn. Ook voor de kar = belast.
Onder het zadel belast de ruggenwervels sterk en dat kan pas als de groeschijven daarvan dicht zijn.
Eens een lichte ruiter als passagier op het zadel voor 100 meter is geen punt maar beríjden is beduidend schadelijker als de schijven nog niet dicht zijn dan erna.

Dat is een helder, wetenschappelijk onderbouwd, antwoord op welke leeftijd een paard onder het zadel ingereden kan zijn. Pakweg vanaf het ZESDE levensjaar....

Herhaal dit svp gerust elke pagina.

hc

Whoopi1

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:37

Ik ken werkelijk niemand die met 6 jaar pas zijn/haar paard inrijd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:18

Dat geeft aan hoe erg het met het welzijn van paarden is gesteld.

Ik ken er overigens wel een paar ;)

Ben zelf pas dit jaar echt serieus aan het doorrijden met mijn hengst en die wordt 8.
Is een droom om te rijden; begrijpt alles ontspannen.
Kom je na twee uur rijtechnisch echt puntjes op de ´í´ op onder meer een motorcrossbaan in de volle zon bij 35 in de schaduw en is hij alleen onder het zadel nat :D
Doe je 25 terrreinkilometers in 1,5 uur bij 40 graden zit hij onder de 60 bij aankomst en dekt na afzadelen de wei in gelijk een merrie die blij is hem weer thuis te hebben :D

De jongste hier is april 5 geworden en loopt nu af en toe met mijn 7-jarige zoon in het zadel met me mee.
Ik ga ook boodschappen met haar halen. Zeg 4-8 kilo in de tassen over het zadel.
Is goed verkeerszeker, kent alle signalen, is weerstandsloos welwillend daarop, kan sprongen tellen en onwijs competatief.
Als ze zes is kan er een lichte amazone op, want zoonlief is daar nog te jong voor, en dat is dan de volgende fase. Ben druk op zoek naar een geschikte amazone.

Bandida kent ons beste paard; een merrie van 10. Die is met 6 goed bereden, maar dat was geestelijk nog vroeg dus die heeft bijna twee jaar alleen onbelast bijgeleerd.
Is nu een dróóm van een crosser en ze kan ook goed met aangespannen buik op de achterhand dragen en stopt verzameld.

Ik heb les gehad bij Solinski op de toen 31 jarige Ibiss. Die was pas met 6 onder het zadel, en goed geschoold met beleid gereden. Met 31 nog prima soepel in de rug; schouder binnenwaards en slakkenhuis als in de bloei van zijn leven.

hc

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:43

Whoopi1 schreef:
Ik ken werkelijk niemand die met 6 jaar pas zijn/haar paard inrijd.

Ik wel, godzijdank... er zijn (geloof het of niet) nog steeds mensen die hun bovenkamer aanspreken bij iedere handeling die ze verrichten.
Mijn paard is ook 6 en nu pas onder het zadel... ik zou het niet anders willen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:48

Bandida schreef:
vorame schreef:
natuurlijk zijn er ook voor het snelle geld, maar die zijn stom, want uiteindelijk kost het geld. Je 3 jarige voor 3500 kunnen verkopen, of een 7 jarige voor 35000 omdat hij zo lekker mee denkend loopt. :D Maar vooral op de foto's en klinkisch helemaal gaaf is.

Nu heb ik toevallig zelf ook nogal wat tussen de springpaarden gelopen, en die gave denkende 7jarige crack voor 35000 die is zooooo zeldzaam.. leuk voor jou als je die in je stal had, maar de realiteit is het eerste voor de meeste paarden. En een beetje van het tweede, maar dan aan 7000 ipv 35000 ;)

7000 de waarde?
Nee niet echt. Gelukkig.
Daar deden we het daar niet voor.
Al stonden die er natuurlijk ook, maar dat was de onderste in prijs.
Simpel paardje.
15000 was maar een gewone.
25000 dan had je er een die leuk in de ZZ mee deed.
35000 kwam dus regelmatig voor, en gelukkig meer ook. :)

Misschien zit daar dus wel het verschil in een paard kundig op kunnen leiden en mensen die het menen te kunnen.

HC je herhaalt maar.
Mijn ervaring zegt mij meer dan jou ervaring ergens op een berg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:37

vorame schreef:
HC je herhaalt maar.
Mijn ervaring zegt mij meer dan jou ervaring ergens op een berg.

Een wetenschappelijk onderbouwd feit; het sluiten van de wervelschijven komt niet van de berg :)*

Het is simpelweg verkeerde behandeling om een paardenrug serieus onder het zadel te belasten voor deze groeischijven dicht zijn. Een verkeerder behandeling die onnodig lichamelijke schade toebrengt, mishandeling.

http://www.equinestudies.org/ranger_200 ... 8_pdf1.pdf is helder, feit; en daar zou elke eigenaar en ruiter zich aan moeten houden.

Men hoort dit te weten en wie dit weet en zich er niet aan houdt mishandelt een paard bewust.

Trek de schoen aan, kijk in de spiegel, schiet op de boodschapper; verandert niets aan het bovenstaande.

hc

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:42

Ja hoor veranderd er alles aan.

Als jij gaat gymen onder de 18 zit je ook niet vol artrose op je 50.
Ook al doe je dan aan hoogspringen touw klimmen.
Als jij heel hard wind tegen moet trappen als brugpieper voor een uur lang, heb je ook geen versleten knieën als je 65 bent.
Als jij die boekentas de trappen op moet zeulen ga je er ook niet kapot aan.

Niet alles hoeft gesloten te zijn om geen schade te krijgen.
En alles gesloten wil ook niet zeggen dat je geen schade meer kunt rijden.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:50

Pittige sporten (hardloopwedstrijden, lange afstand wedstrijden) in warm weer is heel slecht, hoe goed getraind je ook bent. Dat geldt ook of zeker voor paarden! De trektochten die ik heb gereden kenden laaaange pauzes op de ertgste hiutte te vermijden (dus reden s ochtedns vroeg en s avonds), les in 35 graden (portugal) heb ik geweigerd. BIG nono!!!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:54

Ik begrijp even iets niet.
Wie heeft het hier over pittige trainingen? :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:05

vorame schreef:

Als jij heel hard wind tegen moet trappen als brugpieper voor een uur lang, heb je ook geen versleten knieën als je 65 bent.

hier geef ik je gelijk in!
als je gewoon normaal met een 3 jarige omgaat, dus niet intensief gaat rijden maar gewoon 20 minuutjes of iets meer of minder, vind ik dat het wel moet kunnen en dan heb ik het nog niet over elke dag!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:09

vorame schreef:

uit een ander topic:

Blijheid schreef:
Bij ons op de manege mocht je met rijden beginnen met 8 jaar (ivm de groei van het bekken, maar ook de concentratie en coordinatie van kleine kindjes)
Vanaf 6 jaar mocht je al wel beginnen met voltige, dat ging meer spelenderwijs dan de lessen :)

ook voor kinderen zijn dus wel degelijk limieten ivm groei van het skelet!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:11

Citaat:
[/quote]

dat is dan ook dat ik dit voor het eerst heb gehoord!

Equidea

Die van ons is niet ingereden, wel zadelmak (op gewicht van de ruiter na).
Hij word bijna 4, we zien volgende zomer wel weer verder...

nomorebokt

Vorame, was niet naar jou gericht. Gaat mij om de pittige trainingen van HC zelf bij zeer zeer warm weer. En dan gaat het puur om deze combinatie (warmte, training) niet direct om de aard van de training.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:13

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:16

haha dus het komt erop neer hoe hier in het topic word gesproken , dat kinderen niet mogen springen, rennen, spelen enz.
want veronderstel dat ze problemen ondervinden.

vind het allemaal zo belachelijk..
als een kind niet mag paardrijden voor zijn 8ste wat mag het kind dan wel? op een stoeltje zitten..

Arabesk

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:17

een kind kan rennen spelen springen etc, een veulen kan ook meteen 80 km per dag meelopen met de kudden, dát is het probleem niet.

Een ruiter dragen is een onnatuurlijke belasting voor het paard :)* dat is het verschil

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:18

DDW1190 schreef:
Citaat:

dat is dan ook dat ik dit voor het eerst heb gehoord!

Nou dat weet ik al langer :) . Ik wilde vroeger toen ik 3 jaar was al gaan paardrijden, maar ik moest wachten tot ik 6 jaar was. En mijn dochter wil dolgraag op ballet (naast paardrijden), maar dan moet ze eerst 7 jaar worden, dus nog een kleine 3 jaar wachten. Ondertussen gaat ze maar op kleuterdansen en rijdt ze af en toe een stukje op ons paard. :D

En er is nogal een nuance tussen buiten spelen en paardrijden, hoor. ;)
Die van mij speelt alleen maar buiten en doet alles, tot in bomen klimmen aan toe. :D
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 16-08-09 18:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:19

Als je er gelijk ritten van 2 uur mee wilt maken, dan heb je wel een probleem met een jong paard, dat moet je dus vooral niet doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:20

OKHannes schreef:
Vorame, was niet naar jou gericht. Gaat mij om de pittige trainingen van HC zelf bij zeer zeer warm weer. En dan gaat het puur om deze combinatie (warmte, training) niet direct om de aard van de training.

Agezien van het feit dat je hier persoonlijke kritiek buiten het topic levert geef je blijk van gebrek aan kennis van de locale omstandigheden.
Ook geen kennis van wat ik er aan doe.

Mbt het topic is de wetenschappelijk onderbouwde medische informatie dat een ingereden paard voor de groeischijven dicht zijn een NoNo is.
Goed inrijden is voor élk paard een recht; kennis van zaken een basisvoorwaarde.

hc