Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KDS

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:20

het slingeren heeft mij persoonlijk wel heel veel geholpen; ik begin er vaak nog even mee om te kijken hoe of wat het vandaag is met haar. Ik doe hem dus wel zonder haar hoofd te beïnvloeden en merk zeker verschil in hoe ze haar bochten nu maakt en hoe ze begon (wil wel filmen, maar het weer is niet cameravriendelijk zodra er weer is waar het wel mee kan; zal ik het plaatsen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:21

Denk wel dat je daarbij goede begeleiding moet hebben. Wanneer de intructie niet het juiste punt kan raken hiermee voelt en is het natuurlijk al snel doelloos.
Ik heb er wel veel verbeteringen door gezien.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:26

het ligt inderdaad denk ik inderdaad erg aan de begeleiding, die moet je uit kunnen leggen wat je moet 'voelen' en vooral ook het nut van de oefening kon ik eerst moeilijk inzien, kan ik ook nog altijd niet precies uitleggen helaas dus als iemand me daar mee kan helpen...
Ik merk dat het heel erg helpt bij haar gewichtsverdeling over haar voorbenen, door haar te laten schommelen tussen links en rechts is het voor mij makkerlijker om daar zelf mee te gaan spelen en zijzelf verdeelt haar gewicht beter over twee benen, waardoor ze minder op één been valt.
Toch?

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:32

KDS schreef:
het ligt inderdaad denk ik inderdaad erg aan de begeleiding, die moet je uit kunnen leggen wat je moet 'voelen' en vooral ook het nut van de oefening kon ik eerst moeilijk inzien, kan ik ook nog altijd niet precies uitleggen helaas dus als iemand me daar mee kan helpen...
Ik merk dat het heel erg helpt bij haar gewichtsverdeling over haar voorbenen, door haar te laten schommelen tussen links en rechts is het voor mij makkerlijker om daar zelf mee te gaan spelen en zijzelf verdeelt haar gewicht beter over twee benen, waardoor ze minder op één been valt.
Toch?

Dat zeg je helemaal goed hoor. Als je een paard niet rechtstelt (dus goed voelen of het paard recht tussen je benenen teugels is) dan valt het in een bocht op het binnenvoorbeen waardoor die overbelast word en hierdoor worden ze dus kreupel.

Een instructrice die de praktijk theoretisch onderbouwd is wel zo prettig dan weet je waar je naartoe werkt.
Die van mij is daar erg duidelijk in, Ik ben nu bezig met de verticale balans (wat hierboven dus staat) pas als die in orde is mag ik een stapje verder en dat is dus de buiging.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:33

Hoe gaat dat slingeren dan in zijn werk :) Wat doe je dan met je paard?

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:39

fransje23 schreef:
Hoe gaat dat slingeren dan in zijn werk :) Wat doe je dan met je paard?

:D Dat slingeren is iets wat het paard doet omdat het geen balans heeft. Jij wil in een rechte lijn lopen in het midden van de bak, vervolgens gaat je paard naar links en naar rechts en loopt alsof het dronken is. Aan jou de taak om het paard recht te stellen zodat het rechtdoor blijft lopen ;)

Ga maar eens op de binnenhoefslag rijden op je paard zijn moeilijk kant, waarschijnlijk gaat het richting de hoefslag zodat het steun heeft van de bakrand

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:40

ik ben begonnen met 'slingeren' vanuit een hoek naar c(of a).
In mijn geval was het vanuit de hoek afwenden en dan voelen op welk been ze 'valt' dus waar ze haar gewicht heeft, in mijn geval rechts. Als ze dat deed dan stuurde ik naar links (tegengesteld) om haar gewicht dan ook op links te krijgen, hierbij slaat ze bij mij door en dan doet ze gewicht alleen op links, waarop ik weer naar rechts stuur, tot ze haar gewicht daar weer heeft (heel snel in het begin). Terwijl ik dit deed merkte ik dat haar bochten gelijk werden (net zo snel op links als op rechts) en tegenwoordig is ze eigenlijk verticaal eigenlijk heel recht en beginnen we heel duidelijk aan de horizontale rechtheid.(en we zijn dus inmiddels aan stelling begonnen enzovoorts). Maar het is echt heel erg aan te raden een instructrice hierbij te hebben, die kan precies het goede moment aangeven wanneer ze haar gewicht overzet, zelf is dat gewoon heel moeilijk te voelen in het begin :)

voor mij was het dus een bewust slingeren niet het paard 'laten slingeren' (weet niet of je het zo ook bedoelde maar het is niet het paard gewoon laten lopen, het is juist bewust je paard 'bezopen' laten lopen voor mij althans)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:43

Daantje: Denk niet dat dat is wat Fransje bedoelt.

Ik ben niet zo goed in uitleggen, maar zal kijken of het zo wat duidelijker wordt.
Je steek op de korte zijde over naar de andere zijde en op die lijn laat je je paard slingeren. Je tilt je hand op (niet trekken dus) vraagt een paar passen naar links. Laat je hand zakken, stelt om en een paar passen naar recht. Zo moeten ze snel van buiging wisselen en dus van belastend been en helpt het om meer soepelheid, rechtheid en ondertreding te krijgen.
In het echt zit er wel meer theorie achter dan ik nu even kort beschrijf, maar zoals ik zei, ik kan niet zo goed uitleggen.

Zoals hierboven staat duidelijker uitgelegd ;)
Wij gebruikten het veel in de manegelessen, waar je natuurlijk veel meer moest vragen dan bij een redelijk goed gereden eigen paard ;)
Laatst bijgewerkt door RianneH op 03-12-09 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:45

Ja zo ik snap het al :o Ik dacht dat er werd bedoeld slingeren in de zin van het paard wat slingert.
Wist niet dat jullie dit ook zo noemde.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 04:48

Uhm ik moest echt slingeren met mijn paard van links naar rechts ( we leken wel bezopen)
Mijn paard hou zelf links erg vast en valt naar binnen op rechts :S Alhoewel elke hoek eng is .
En ik heb haar ook op de rechterhand naar buiten laten kijken en zelf overdreven naar binnen zitten en dan rechte lijnen. Vind wel moeilijk . Maar ik heb soms het gevoel dat rechtrichten ( AdB methoden) niet echt mijn ding is.
Terwijl ik wel echt bezig wil zijn met mijn paard te laten ontspannen in haar rug en dat ze wat rustiger is.

Wat ik nu met normale rijden is haar overdreven naar binnen laten kijken ( stelling ) daarbij druk ik haar op binnenbeen naar buiten en probeer ik haar hier ook zo lang mogelijk in de hals te laten strekken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:42

marenmar85 schreef:
Wat ik nu met normale rijden is haar overdreven naar binnen laten kijken ( stelling ) daarbij druk ik haar op binnenbeen naar buiten en probeer ik haar hier ook zo lang mogelijk in de hals te laten strekken.

Overdreven naar binnen laten kijken is geen stelling en daar die overdreven buigen vallen ze vaak over de buitenschouder weg.

Als de Adb-methode niet helemaal jouq ding is zijn er genoeg andere instructeurs die zich ook bezig houden met rechtrichten en die je misschien meer aanspreken.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:43

Hallo,

Ik ben nu ook bezig met het RR op de klassieke manier.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:38

Hoewel ik onder geen stroming val, zal ik toch een poging wagen het slingeren van de Bodt uit te leggen.

Scheve paarden hebben eigenlijk 2 dingen niet helemaal op orde
1. lengtebuiging in de rug is moeilijk
2. overmatig buigen rond de schouder
Het ene veroorzaakt het andere. Als voorbeeld: Een paard dat linksom continu wegvalt over zijn rechterschouder, is linksgebogen. De knik bij de schouder is linksom veel te groot. Dit komt omdat het paard in zijn rug juist niet naar links kan buigen. De rug blijft recht. Om toch op de volte te blijven gaat het paard of de ruiter compenseren. De hals wordt extreem naar links gevraagd, waardoor de schouder juist extreem naar rechts geduwd wordt. Het paard overbelast zijn rechterschouder.

Het linksgebogen paard zal rechtsom ook op zijn rechterschouder vallen, welke nu zijn binnenschouder is.

Er zijn nu dus 2 zaken die opgelost moeten worden:
1. de stelling van de hals tov de rest van het lichaam moet minder
2. de buiging in de rug moet meer

De stelling van de hals, of eigenlijk de positie van de schouder wordt bepaald aan de hand van de teugels. Een schouder die te ver uitwijkt naar rechts, wordt gecorrigeerd door rechterstelling te vragen, waardoor de schouder dus naar links geduwd wordt.

De overmatige stelling was echter niet het enigste probleem. Het andere was de buiging in de rug. Daarvoor maak je gebruik van zithulpen. Het linksgebogen paard heeft een rug die liever naar rechts buigt. Dat wilt zeggen dat rechts lager is dan links. Het linkerbeen van de ruiter wordt omhoog gedrukt en komt in een stoelzit positie. Het rechterbeen kan wel mooi lang aan het paard liggen. Het gewicht wordt naar de rechter(buiten)kant van het paard gedrukt, de lage kant, iets wat de scheefheid (rechtsgebogen rug) in de rug nog meer versterkt.

Voor een wending linksom moet dit eigenlijk tegenovergesteld zijn, het linker (binnen) been moet mooi lang liggen, het rechterbeen mag iets omhoog gedrukt worden. Het is voor de ruiter dus heel belangrijk dat hij linksom zijn binnenbeen juist wel lang maakt, hoewel het paard hem dit van nature belemmert.

Kort samengevat, de schouder van het linksgebogen paard wordt gecorrigeerd met rechterstelling, de rug van het linksgebogen paard wordt gecorrigeerd door het lang maken van het binnenbeen.

De Bodt legt (zoals ik het begrijp) in de eerste fase veel aandacht op het nageeflijk maken op de teugeldruk, cq het positioneren van de schouder. Vandaar het geslinger. Echter, goed rechtrichten kan onmogelijk zonder daarbij ook de zit te gebruiken, iets wat bij de Bodt in een later stadium aan de orde komt (zoals ik het begrijp van jullie).

(En voor de geinteresseerden; voor meer informatie over oa dit, ben ik een boek aan t schrijven *D )

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:18

@Woodstock: Wanneer komt je boek uit :D Dan ben ik de eerste lezer ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:57

Dit is een aanleuningsprobleem. Laat eerst het gebit van je paard controleren door een paarden tandarts.
Je paard maakt zich links hol. Hij wil dus de linker teugel niet aan nemen. Hierdoor heb je aldoor te veel druk op de rechter kant.
Probeer van dit probleem geen heel groot probleem te maken.
Probeer op beide kanten even veel druk te krijgen. Geef met je rechter kuit ( spoor) een hulp dat hij rechts los laat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:17

Johanna59 schreef:
Dit is een aanleuningsprobleem. Laat eerst het gebit van je paard controleren door een paarden tandarts.
Je paard maakt zich links hol. Hij wil dus de linker teugel Piet aan nemen. Hierdoor heb je aldoor te veel druk op de rechter kant.
Probeer op beide kanten even veel druk te krijgen. Geef met je rechter kuit ( spoor) een hulp dat hij rechts los laat.

Op wie reageer jij nu Johanna? :)

Bedankt voor de uitleg! Ik begrijp het slingeren nu wat beter. Ik heb Adb ooit aan het werk gezien maar dat is toch wel een jaar of 4 geleden. Toen hamerde hoe inderdaad erg op de contrastelling maar veel meer kwam er niet.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:57

Daantjuh20 schreef:
@Woodstock: Wanneer komt je boek uit :D Dan ben ik de eerste lezer ;)

Ik hoop het begin februari af te hebben, en dan op zoek naar een uitgever ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:27

fransje23 schreef:
Johanna59 schreef:
Je paard maakt zich links hol. Hij wil dus de linker teugel Piet aan nemen. Hierdoor heb je aldoor te veel druk op de rechter kant.

Op wie reageer jij nu Johanna? :)

Op het zelfde probleem bij iedereen!

Bedankt voor de uitleg! Ik begrijp het slingeren nu wat beter. Ik heb Adb ooit aan het werk gezien maar dat is toch wel een jaar of 4 geleden. Toen hamerde hoe inderdaad erg op de contrastelling maar veel meer kwam er niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:23

Ik moest even zoek naar je antwoord Johanna maar het staat tussen de quote :D

Je stelt dus dat het scheef zijn van het paard een aanleuningsprobleem is? Maar komt dat probleem niet juist doordat het paard scheef is? Als je paard lichamelijk echt scheef is lijkt het mij niet dat je dat alleen oplos met wat gelijke druk en wat been. Dat is natuurlijk wel belangrijk maar ik denk dat sommieg paarden lichamelijk niet in staat zijn om daar correct op de reageren.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 07:57

Johanna, ik wou even vragen, heb je de beginpost gelezen?
Vanuit wat voor standpunt reageer je? Ik vraag 't even omdat het een rechtrichttopic is, had je dat gezien?.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:23

HannahFrouk schreef:
Johanna, ik wou even vragen, heb je de beginpost gelezen?
Vanuit wat voor standpunt reageer je? Ik vraag 't even omdat het een rechtrichttopic is, had je dat gezien?.

Ja dat had ik gezien.
Stel, je rijdt rechtsom.
Paard links sterk, recht licht. Zwaait dus achtehand naar binnen uit. Treed hierdoor niet goed onder de masse.

Met je linkerbeen hulp geven, waardoor hij de schouder naar binnen zet, en de rechterteugel gaat aannemen. Het
binnen achterbeen treed onder

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 00:10

Johanna59 schreef:
Stel, je rijdt rechtsom.
Paard links sterk, recht licht. Zwaait dus achtehand naar binnen uit. Treed hierdoor niet goed onder de masse.

Met je linkerbeen hulp geven, waardoor hij de schouder naar binnen zet, en de rechterteugel gaat aannemen. Het
binnen achterbeen treed onder

Zo, dat klinkt simpel! Wat doe je bij een paard die aan geen van beiden kanten sterk is? Is die dan gewoon recht? :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 07:18

Voordat hier een discussie over ontstaat (en dan met name de appels-en-perendiscussies), wil ik graag eerst even weten, Johanna59, of je zelf ook bezig bent met rechtrichten, of dat het meer bedoeld is als "gewoon een tip". Het is in dit topic de bedoeling dat mensen die reageren zelf ook bezig zijn met rechtrichten. Anders heeft het namelijk niet zoveel zin.

Of met andere woorden: stel je eerst even voor, vertel wat je achtergrond is. Dan kunnen we je tips ook beter in dat licht plaaten begrijp je?

Nu blijft het een beetje als een losse flodder in de lucht hangen en weet niemand precies wat je bedoelt. En dat is niet de bedoeling van het topic.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:59

HannahFrouk schreef:
Voordat hier een discussie over ontstaat (en dan met name de appels-en-perendiscussies), wil ik graag eerst even weten, Johanna59, of je zelf ook bezig bent met rechtrichten, of dat het meer bedoeld is als "gewoon een tip". Het is in dit topic de bedoeling dat mensen die reageren zelf ook bezig zijn met rechtrichten. Anders heeft het namelijk niet zoveel zin.

Of met andere woorden: stel je eerst even voor, vertel wat je achtergrond is. Dan kunnen we je tips ook beter in dat licht plaaten begrijp je?

Nu blijft het een beetje als een losse flodder in de lucht hangen en weet niemand precies wat je bedoelt. En dat is niet de bedoeling van het topic.

Er wordt vaak van een probleem een mega grote gemaakt.
Dat is niet zo. Je moet het gewoon aanvoelen.
De uitleg van mij is gewoon een fijt. Als je kunt rijden dan is deze uitleg duidelijk.
Ben je zelf nog niet zo een goede ruiter, dan sta je met je oren te klapperen. Maar
dan vraag ik me af, waarom houd je je bezig met rechtrichten?
Rechtrichten komt toch pas bij een groen paard, als deze toch enigszinds de basis kent,
zoals stap, draf en galop. Daarna ga je pas rechtrichten.
Mijn advies is derhalve, ga lessen bij een goede instructeur.
Paardrijden is vaak heel simpel. Ogen dicht en voelen. :Z

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 13:15

Sorry maar ik denk dat je nu wel erg generaliseert.
Hoe dan ook, dit topic is bedoeld voor diegenen die les hebben in rechtrichten en vanuit dat principe met hun paard bezig zijn. Het heeft dan weinig zin om vanuit een heel andere achtergrond bijdrages te gaan leveren, hoe goed bedoeld die ook zijn. Dat zou hetzelfde zijn als dat iemand van een plaatje waarop iemand bezig is met een rechtrichtoefening de opmerking plaatst van "Hee, je paard loopt niet aan de teugel". Dat heeft geen zin, want daar gaat het topic nu eenmaal niet over. We kunnen daar dan wel met z'n allen op gaan reageren, maar dan krijg je de welbekende appels-en-peren discussies en daar heeft niemand wat aan.

Uit wat je schrijft maak ik op dat je andere dingen belangrijker vindt dan rechtrichten. Dat kan zo zijn, maar over die andere dingen (bv "gewoon rijden en voelen" ) daar gaat dit niet over! Dus ik hoop dat je't niet erg vind dat ik dan zeg dat ik in het kader van dit topic niet zo veel kan met je opmerkingen en dat ik die dan liever naast me neerleg (ze waren natuurlijk niet voor mij persoonlijk bedoeld maar even in het algemeen), want ik kan daar dan bij de oefeningen die ik doe weinig mee.

Behalve dan dat ik wel met je eens bent dat "voelen" natuurlijk altijd een goeie aanpak is. Dat geldt ook zeker als je bezig bent met rechtrichten.

Maar toch bedankt voor je goedbedoelde bijdrage.