Bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:07

Hinke schreef:
Aangezien jij een bitloosgoeroe bent, en natuurlijk al zijn publicaties hebt gelezen over het effect van een bit, kan je me dan mss even vertellen welke van die 80 publicaties over de effecten van het bit gaan? Ik ga ze natuurlijk niet allemaal doorzoeken. Als je mij die kan geven ga ik ze morgen zeker even doorlezen.

Nee hoor dat mag je lekker zelf doen. Waarom zou ik dat voor je moeten voorkauwen als ik ook in staat was om dat zelf allemaal te vinden op i-net? Ik heb je de site geven en de plek waar alles terug te vinden is, en je neemt niet eens de moeite om er even naartoe te gaan en je wil dat ik alles voor jou hierheen kopieer. Nee dat ga ik dus niet doen.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 03-08-09 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:07

Quote van mezelf:

Hinke schreef:
Aangezien jij een bitloosgoeroe bent, en natuurlijk al zijn publicaties hebt gelezen over het effect van een bit, kan je me dan mss even vertellen welke van die 80 publicaties over de effecten van het bit gaan? Ik ga ze natuurlijk niet allemaal doorzoeken. Als je mij die kan geven ga ik ze morgen zeker even doorlezen.

Heb je die publicaties al voor me arabesk? Ik ben echt geinteresseerd hoor!

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:08

jammer, onderwerp gaat behoorlijk naar de filistijnen zo. stom geruzie, terwijl er veel interessante dingen over te zeggen zijn.
en nog altijd weet ik niet wat nu de geheimzinnige reden is dat paarden schuimen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:10

HAHAAHA dit is echt zo ongelofelijk typisch. Echt wat matig is dit. Als je oprecht geinteresseerd bent in dierenwelzijn, en zoveel mogelijk mensen hiervan probeert te overtuigen zodat er minder paarden lijden, dan had je nu heel enthousiast die publicaties gegeven.

Ik weet wel waarom je die publicaties niet wilt geven: omdat je ze zelf niet hebt gelezen, en omdat je niet weet welke van die 80 publicaties er over de negatieve effecten van het bit gaan.

Ik snap werkelijk niet waar je heen wilt Arabesk. Misschien kun je iets anders zoeken wat je zielig vind? Misschien zeehondjes ofzo? Of zwerfhonden in griekenland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:10

Uhm, een paard krijgt pas een slikreflex als deze op eten kauwt en niet wanneer het iets op de tong voelt. Een paard ademt niet door de mond en daarom ligt het bit daarbij ook niet in de weg.

Cook doet vaak onderzoeken die leiden tot zichzelfbevestigende beweringen en niet tot conclusies die op basis van objectieve test gevonden zijn met onafhankelijke data en methoden. Meneer Cook had ook een commerciele reden om zichzelf geloofwaardig te laten lijken en zijn onderzoeken lijken nergens naar. Er is geen hond in de werkelijke wetenschappelijke wereld die ook maar 1 zin van zijn werk serieus neemt. Als voorbeeld: op Heelkunde in Utrecht hebben ze weinig op met zijn werk en dat is toch een instituut dat drijft op voortdurend onderzoek en vooruitgang als teaching hospital voor paarden.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:11

isabelvdm schreef:
jammer, onderwerp gaat behoorlijk naar de filistijnen zo. stom geruzie, terwijl er veel interessante dingen over te zeggen zijn.
en nog altijd weet ik niet wat nu de geheimzinnige reden is dat paarden schuimen.

Dat is waar, maar het irriteert mij mateloos als iemand zoveel onzinnigheden zit uit te kramen..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:11

Laatst bijgewerkt door Arabesk op 03-08-09 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:13

Lovely schreef:
Uhm, een paard krijgt pas een slikreflex als deze op eten kauwt en niet wanneer het iets op de tong voelt. Een paard ademt niet door de mond en daarom ligt het bit daarbij ook niet in de weg.

Cook doet vaak onderzoeken die leiden tot zichzelfbevestigende beweringen en niet tot conclusies die op basis van objectieve test gevonden zijn met onafhankelijke data en methoden. Meneer Cook had ook een commerciele reden om zichzelf geloofwaardig te laten lijken en zijn onderzoeken lijken nergens naar. Er is geen hond in de werkelijke wetenschappelijke wereld die ook maar 1 zin van zijn werk serieus neemt. Als voorbeeld: op Heelkunde in Utrecht hebben ze weinig op met zijn werk en dat is toch een instituut dat drijft op voortdurend onderzoek en vooruitgang als teaching hospital voor paarden.

Kijk, iemand die wel daadwerkelijk Cooks onderzoeken heeft bekeken. Ik ben wel nieuwschierig naar zijn boekjes, denk dat ik die ook maar eens ga lezen binnenkort.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:15

Lovely schreef:

Ze zijn inmiddels in het bezit van het NL talige boek van dr. Cook en ze waren er erg blij mee ;-) en ze zijn wel degelijk erin geïnteresseerd.

Het was geen kwestie van niet serieus nemen, maar ze hadden gewoonweg nog nooit van hem gehoord. Dat betekent dat ze óf hun literatuur studie niet goed hebben gedaan, of dat dr. Cook in andere bladen heeft gepubliceerd dan die zij lezen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:16

Arabesk schreef:
Je kunt wetenschappelijke artikelen opvragen bij elke universiteit, maar dat kost je wel geld.

Hier kun je een aantal artikelen terugvinden zonder ervoor te hoeven betalen

http://www.bitlessbridle.com/cat/Articles.html

Nee dat kost me geen geld, ik kan gewoon op de universeit wetenschappelijke artikelen opzoeken, op web of science ofzo. Ik zal morgen zelf wel ff gaan zoeken, en dan gewoon met zoektermen 'bit horse mouth' en auteur Robert W cook. Ben razend benieuwd! Ga ze meteen allemaal uitprinten en lezen! (kan niet beloven dat ik dat morgen allemaal ga lezen want sommige mensen hebben naast bokt ook nog andere dingen te doen :+ )
Laatst bijgewerkt door Hinke op 03-08-09 00:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:17

Ik zoek liever rechtstreeks de wetenschappelijke artikelen op van die meneer Koek :P maar bedankt voor je link.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:18

Hinke schreef:
Ik zoek liever rechtstreeks de wetenschappelijke artikelen op van die meneer Koek :P maar bedankt voor je link.

Als je toegang hebt tot een tijdschriftenbibliotheek van een uni is dat niet zo'n probleem. Heel veel artikelen van later datum zijn trouwens easy terug te vinden in een online database van de uni. Als je via pubmed de link naar de sites van de tijdschriften waarin ze staan copieert en dan opent op een computer van een universiteit dan kun je er meestal wel in, omdat ze lid zijn van bijna alle tijdschriften.

Als je googled op een titel zijn ze soms ook gratis ergens terug te vinden.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 03-08-09 00:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:19

Arabesk, of het betekent dat zijn publicaties van geen enkele importantie waren :). Want je snapt natuurlijk zelf wel dat een daadwerkelijk baanbrekend onderzoek altijd de juiste aandacht wel krijgt, daar zorgt de wetenschappelijke wereld zelf wel voor. Het is vriendelijk van ze je boekje beleefd hebben aangepakt, maar ik denk niet dat er een wereld voor ze open is gegaan daar hoor :).

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:19

Arabesk schreef:
Hinke schreef:

Als je toegang hebt tot een tijdschriftenbibliotheek van een uni is dat niet zo'n probleem. Heel veel artikelen van later datum zijn trouwens easy terug te vinden in een online database van de uni. Als je via pubmed de link naar de sites van de tijdschriften waarin ze staan copieert en dan opent op een computer van een universiteit dan kun je er meestal wel in, omdat ze lid zijn van bijna alle tijdschriften.

Als je googled op een titel zijn ze soms ook gratis ergens terug te vinden.

Nou daarom!

En nu ga ik naar bed. Ben benieuwd of er morgenavond weer 5 paginas bij zijn gekomen :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:21

Lovely schreef:
Arabesk, of het betekent dat zijn publicaties van geen enkele importantie waren :). Want je snapt natuurlijk zelf wel dat een daadwerkelijk baanbrekend onderzoek altijd de juiste aandacht wel krijgt, daar zorgt de wetenschappelijke wereld zelf wel voor. Het is vriendelijk van ze je boekje beleefd hebben aangepakt, maar ik denk niet dat er een wereld voor ze open is gegaan daar hoor :).

Mwah, ik heb zelf bij een wetenschappelijk instituut gewerkt aan baanbrekend onderzoek, maar niet alles komt direct overal aan en het duur járen voordat zo'n vernieuwing overal doordringt.

Ook bij de uni van Utrecht gaven ze toe dat heel veel klachten bij renpaarden komen door het bit, maar zij houden het erop dat 'draven en racen niet zonder bit mag' en dus onderzoeken ze de oplossingen van eigenaren zoals pantykous over de tong, en daar het effect van. Zij hebben er geen enkel belang bij om bitloos te onderzoeken, want als eruitkomt dat bitloos beter is, keert de draverswereld hen toch de rug toe.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 03-08-09 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:22

Lovely schreef:

OK. Maar is niet een streven in de dressuur nageeflijkheid op het bit, en dus dat het stomme dier een beetje knabbelt op het bit? En dan gaan ze toch juist zo leuk schuimen? Of? Het bit ligt daar niet te liggen, er zitten teugels aan vast.
En tuurlijk kan een paard ademen met een bit in zijn mond, anders zou er geen paard meer over zijn. Maar ze kunnen dus blijkbaar niet ademen en slikken tegelijkertijd, ofzo, wat doet het er toe?
Ja, ik weet ook niet wat ik van Cook moet vinden. Typsich amerikaans enzo. Maar helemaal ongelijk heeft hij natuurlijk ook niet. Ik heb zelf een Cook bridle, al jaren, en vind het aansnoer systeem niet fijn, eigenlijk. Zeker niet als je het zo laag op de neus zet als hij voorschrijft.
Maar Utrecht? Dat is dan weer een bolwerk van traditioneel onderzoek, wetenschap komt ook in gradaties. Denk dat je er beter aan doet wereldwijd te kijken en je niet vast te pinnen op Utrecht.
Laatst bijgewerkt door isabelvdm op 03-08-09 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:32

Isabel, Utrecht is een voorbeeld in deze en ook toevallig de kliniek waar Arabesk onlangs is geweest en een boekje heeft aangeboden. Bovendien komen daar genoeg nieuwe dingen aan de orde. Wtf is traditioneel onderzoek? Je gaat toch niet continu bekende zaken onderzoeken? Dat doe je alleen met bepaalde tussenpozen voor de betrouwbaarheid, maar verder niet.

Arabesk, ik denk niet dat ze er in Utrecht wakker van liggen als de dravers niet meer komen, zo groot is de draverij niet in NL en de rensport is al helemaal een zondagnamiddag gebeuren. Het gros van de klantjes zit toch echt in de andere takken van sport. Maar zolang een paard nog prima functioneert onder het zadel met een bit in zijn mond en er geen bedreiging voor de gezondheid ontstaat door het bit, zal het met de animo voor een anti-bit onderzoek wel meevallen denk ik.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:35

Is het misschien mogelijk om niet steeds dezelfde website te spammen?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:35

Laatst bijgewerkt door Anoeska op 03-08-09 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:36

Op Een Pelham Soepel zal het wel niet wezen he :D.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:38

Lovely schreef:
Er is geen hond in de werkelijke wetenschappelijke wereld die ook maar 1 zin van zijn werk serieus neemt.

Hallo wat een ongefundeerde laster.
Cook doet niets meer, die is met emeritaat na 40 jaar prof in de diergeneeskunde en een carrière waar de meeste academici enkel van kunnen dromen. Heb je zijn CV al eens gezien? Best indrukwekkend.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:38

Lovely schreef:

Dat is een link naar een antwoord op een vraag, dus niet de homepagina van die site. Interessant, esther!! Idd OOPS voor Arabesk! LOL

FF het hele stukje lezen nu. Ze vind iig dat je wél een bit nodig hebt bij dressuur :D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:39

Anoeska schreef:
Wat bedoel je met Oeps?

De conclusie
In dressage competition, a bit is required at every level; a double bridle (two bits) is required at the upper levels. To my mind, this is less about testing the horse as it is about testing the rider's skills. It takes more finesse to use a bit gently than it does to ride without one, just as it takes more finesse to use two bits gently than it does to ride with just a snaffle. A double bridle requires a more sophisticated and adept rider, because the horse will react instantly to any roughness and any mistake on the rider's part. Similarly, a bit requires more coordination and sophistication than a bitless bridle, because the bit requires more of the rider in terms of both knowledge and technique. As always, it is still the rider's responsibility to ensure that the horse is comfortable and confident.

In the early stages, when you are just beginning to develop your horse's physique and mind and when you are working to achieve good basic control of your own balance, legs and seat, you and your horse will probably both be happier if you use a bitless bridle. When your skills allow you to "talk" to your horse using your body and balance, and you use the reins only to provide reassuring contact, you can begin using a bit. Your goal should be to have the horse continue to be as cheerful, energetic, eager, responsive and forward with the bit as he is without it.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:41

Lovely schreef:

Sorry. Ik vond dit artikel en dacht dat het belangrijk was.