Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blackitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:11

om mijn paardje te corrigeren als ze niet op mijn been reageert vooral, :Y)

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:20

ik gebruik mijn zweep alleen maar voor het rijden thuis (niet dat ik hem gebruik maar heb hem wel bij de hand);)

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:21

Ik lees allemaal dingen van; straffen = slecht, ik corrigeer m'n paard alleen met de zweep.
Maar is corrigeren niet ook een vorm van straffen? Paard doet iets fout > je straft. Of paard doet iets fout > je corrigeert?
IMO twee dezelfde dingen.
Achterbeen laten gebruiken en voorwaarts laten lopen zit toch ook niet zo'n groot verschil in? |Beiden te maken met actief maken..

Ik gebruik voor mijn paard helemaal geen zweep. Hij is als de dood ervoor, dus het heeft geen enkel nut.
Hij wordt alleen doodsbang, daar heeft niemand wat aan.
Maar de pony is echt een dondersteen. Hij wil gewoon niet z'n best doen als je geen zweep hebt. Vasthouden is in principe al genoeg, en af en toe even aandacht vragen ermee, laten weten dat ik 'm nogsteeds heb. En als hij een paar keer niet op m'n been reageert, kan-ie toch echt een tikje verwachten om door te lopen. Vind ik niets verbazingwekkends aan? Beter dan 100x schoppen zonder effect..

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:28

Ik heb alleen een zweep voor het longeren.
Mijn paard is bang van zwepen.
En ik heb het eigenlijk ook nergens voor nodig, mijn paard is heel erg actief aan het been.

mickydo

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:41

Ik rij bijna nooit met zweep, maar soms is hij niet vooruit te branden., Een zweepje in de hand bied dan uitkomst , vaak hoef ik hem niet eens te gebruiken.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:40

als ik niet met mn zweep rij, dan wil hij nog wel eens ff wat proberen, maar als ik alleen maar mn zweep in de hand heb, weet hij dondersgoed hoe laat het is.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:50

diverse redenen...
-als iemand met een pianohandje rijdt!
-als hij niet goed voor het been is
-als 'hulpmiddel' bij een oefening. (meestal als ik lesgeef dan) dan help ik ff met bijv. schouderbinnenwaarts in stap door het binnen achterbeen te tikken.
-met longeren (ookal is die voorwaarts, dat is wel zo 'veilig')
-met 'meelopen' aan het halster, bij jonkies.

Ik gebruik mijn zweep nooit de 'eerste' keer als ze iets nog niet snapppen. Soms wel voor het laatste zetje... En ik rijd nooit standaard met zweep. Er zijn best veel ruiters die altijd met zweep rijden. Gewoon standaard en dat wil ik niet graag zien. Je hebt dan de kans dat je paarden, vaker hengsten, die het dan niet meer zonder kunnen. Ze hebben dan respect voor de zweep i.p.v de ruiter. Met de laatste zin wil ik dan weer niet zeggen, dat als je met zweep rijdt je paard geen respect voor je heeft. Snap je?

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:56

_Suus17_ schreef:
Achterbeen laten gebruiken en voorwaarts laten lopen zit toch ook niet zo'n groot verschil in? |Beiden te maken met actief maken..

Achterbeen gebruik en actief gaat in principe gepaard met elkaar. Als je paard actief loopt dan gebruikt hij zijn achterbenen ook. Maar in een extra verzamelde draf of passage helpt het wel om het paard een keertje zachtjes bij te tikken. Dan krijg je een 'extra' reactie van het achterbeen. En die 'kracht' moet je proberen vast te houden door training. Om hem die kracht te geven en een extra inspanning van hem te verwachten kan een tikje wel helpen om het achterbeen net een beetje meer te laten werken. Maar je 'komt' natuurlijk wel pas hieraan toe als je je paard ook altijd actief laat lopen. Dus niet een beetje laten dobberen en dan in een keer gaan slaan tegen zijn achterpoten.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:33

Ik gebruik mijn zweep als hulpmiddel. Bij mijn pony gebruik ik hem om hem even bij de les te houden. Hij denkt soms wel eens van ik heb geen zin en is er van achter dan niet lekker bij.

Om hem van achter wat actiever te krijgen en dat hij wat meer op het achterbeen komt geef ik (na mijn kuithulp) kleine tikjes achter mijn been mee met het zweepje. Werkt prima :j

Bij hem gebruik ik hem dus alleen om achter erbij te houden, hij vindt dit erg lastig en op deze manier gaat het makkelijker en merk ik dat het nu ook steeds minder hoeft.

Bij mij paard is het af en toe voor het voorwaarts gaan. Hij is nogal lui en op mijn kuithulpen reageert hij soms gewoon niet. Als ik dan 1 tikje achter mijn been meegeef is het weer goed en heb ik hem niet meer nodig.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:29

Ik gebruik mijn dressuurzweep niet meer sinds in rij
volgens de Antionne de Bodt methode. Daarvoor kreeg ze er nog
wel eens een tik van als ze niet doorliep of door mn been heen
liep. Nu gebruik ik hem als ik aan de hand zijgangen doe, dan
leg ik hem aan, zeker niet slaan dus. ;)

Met longeren heb ik wel mijn zweep nog nodig, maar daar "dreig"
ik dan alleen mee.

sassiee17Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:47

bij mijn vorige pony gebruikte ik een zweep, bij mijn nieuwe heb ik het niet nodig

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:48

mijn vriend..... }:0

ik rij zonder zweep...

loveflira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:58

om er stof op te laten staan :)

Bakkebaaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:42

Ik heb met springen een zweep mee, maar eigenlijk nooit nodig (je weet echter maar nooit en
middenin een parcours erachter komen dat je er toch even 1 nodig hebt is lastig.
Met dressuur soms tijdens een training, niet vaak meestal ligt deze op de bakrand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:45

Ik rijd eigenlijk altijd zonder zweep, vind het vervelend vasthouden en gebruik het ding sowieso liever niet. Alleen als ik écht op een afgestompt manegepaard rijd die niet meer naar been luistert pak ik er eentje om bij te tikken als het nodig is. :)

JeFFeRSoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:24

Ik gebruik het zweepje alleen bij het springen, om bij de waterbak een beetje extra kracht bij te zetten

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:27

Als we een buitenrit rijden, gebruik ik de zweep af en toe (als het nodig is) voor net dat beetje dat mijn paard nodig heeft om ergens langs te lopen. Een motorzaag, blaffende honden, noem maar op. Ik hoef hem niet echt te gebruiken, gewoon aanleggen is vaak al genoeg. Dan weet ze dat ze er echt langs moet, en dat is het dan.
Ook gebruik ik hem om het paard iets actiever te krijgen. Wederom, hem echt gebruiken is niet nodig, weten dat hij er is is vaak al genoeg :)

Beau_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:42

Ik gebruik hem eigenlijk nauwlijks.
Ik probeer mijn paard hetzelfde te laten doen zonder zweep als met zweep.
Maar als corrigerende tik gebruik ik hem wel.

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:44

als hij niet op mn been reageert krijgt hij een tikje.. of als hij bokt (stout is)..
of wanneer hij net dat stukje nog opzij moet wat hij niet met mn been doet..
dus eigenlijk gebruik ik het als extra hulpje voor mn been

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:39

ik gebruik mijn zweep bij bepaalde paarden om hem recht te maken! bijvoorbeeld de zweep tegen de hals LEGGEN en wanneer die niet goed naar me benen luisterd na een paar x geef ik wel is een tikje bij.. dit betekent niet dat ik hard sla!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:40

Enkel bij het longeren :Y)

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:41

Ik gebruik mijn zweep eigenlijk nooit, mijne is vooruit genoeg om het zonder zweep te doen :+

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:22

ik rijd altijd met zweep, hij krijgt soms ook weleens even een tik. als ik van draf of galop naar halt ga en daarna weer weg wil draven of galloperen gaat die in protest en achteruitlopen.
dan probeer ik het eerst met been, maar volgens mij voelt die dat dan niet, dan krijgt die wel even een zwieper, hij is er niet eens van onder de indruk, maar loopt dan wel weer.

Brittiikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:01

ik gebruik hem niet :$
alleen een springzweepje in het parcour..
verder niet .

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:30

Tinky12 schreef:
Mijn zweep is een verlenging van mijn hand...
- Niet als strafmiddel...wel voor...
- belonen
o

Hoe doe je dit?