als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

niet te rijden... ruiterfout of niet

ja
207 (75%)
nee
13 (4%)
weet niet
16 (5%)
anders nl
40 (14%)

Totaal aantal stemmen: 276

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:54

Dus ALLES wat fout gaat is volgens jou de schuld van de ruiter, begrijp ik je dan goed Kiwiko?

KiWiKo

Re: als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 21:57

als je het paard niet de schuld wil geven wel ja :) :) :)

of vind jij dingen het paard zijn schuld????? kan hoor, alleen deel ik je mening dan niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:03

Het enige waar een paard schuld aan heeft, is dat íe zijn stal volschijt, maar zelfs daar kan hij niks aan doen.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:06

suleilitha schreef:
Heeeeeeeeeeeeee Dirkje, ja dat klopt, kan ook een been zijn wat er binnenstebuiten achterstevoren aanzit trouwens :D

Maar ik kan me nog een post van jouw herinneren waarin je schrijft dat je het gebruikt om jonge paarden "trailermak" te maken. Of herinner me ik dat niet goed ? Dat is toch geen noodgeval zoals omschreven ?

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:09

KiWiKo schreef:
als je het paard niet de schuld wil geven wel ja :) :) :)

of vind jij dingen het paard zijn schuld????? kan hoor, alleen deel ik je mening dan niet ;)

Ik heb het idee dat het begrip "schuld" en "verantwoordelijk" door elkaar gehaald worden en daar draait volgens mij deze hele discussie om.
Als je ervan uitgaat dat je vrijwillig een paard uit zijn stal haalt en er mee gaast werken dan lijkt mij het altijd jouw verantwoording wat er gebeurt. Maar of iets dat fout gaat ook jouw schuld is dat hangt weer af van de reeds eerder beschreven factoren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 22:10

nee het is altijd de schuld van de mens.......... wij kunnen de gevolgen van onze acties overzien...... peerd niet :)

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:10

Lovely schreef:
Het enige waar een paard schuld aan heeft, is dat íe zijn stal volschijt, maar zelfs daar kan hij niks aan doen.

Nee hoor want als je er geen voer inschept wo :P rdt er niet veel of lang gepoept typisch gevalletje van ruiterschuld. :D

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:13

KiWiKo schreef:
nee het is altijd de schuld van de mens.......... wij kunnen de gevolgen van onze acties overzien...... peerd niet :)

Dat is dus onzin, je kunt nooit vtv 100% de gevolgen van je acties overzien. Dat zou voor veel rechters wel erg makkelijk zijn als hij moet gaan veroordelen in de rechtszaal. Paardrijden is geen uitzondering op het begrip schuld lijkt mij.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:18

KiWiKo schreef:
Dirkje25 schreef:

Maar ik kan me nog een post van jouw herinneren waarin je schrijft dat je het gebruikt om jonge paarden "trailermak" te maken. Of herinner me ik dat niet goed ? Dat is toch geen noodgeval zoals omschreven ?

heeei.......... billen bloot

[RT-D] Buitenrijden met Sedalin?

:D :D

en veulens die ik moet vervoeren doe ik ook graag platspuiten........

Het ging mij niet om jou kiwiko jij komt er immers openlijk voor uit dat je paarden regelmatig "in een roesje brengt" om er iets met te kunnen doen.
Het gaat mij om suleilithaaaaa of zo die zichzelf tegenspreekt. Als mijn kinderen dat doen noem ik dat jokken :P . Maar bij een volwassene noem ik dat liegen. En op dat moment verliest iemand bij mij zijn geloofwaardigheid. :( hoe grappig of leuk het geen hij of zij ook schrijft. En daarbij doet het ineens niet meer ter zake of ik het inhoudelijk met die persooon eens ben of niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 22:19

dat is geen onzin :) wij mensen brengen het paard in die positie........

doen ze niet vrijwillig.

dus wij mensen zijn verantwoordelijk, en als wij in onze verantwoordelijkheid een inschattingsfout maken, dan zijn wij fout...... het paard in iedergeval niet......

of zie jij het als het fout van het paard?

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:31

KiWiKo schreef:

doen ze niet vrijwillig.

dus wij mensen zijn verantwoordelijk, en als wij in onze verantwoordelijkheid een inschattingsfout maken, dan zijn wij fout...... het paard in iedergeval niet......

idd wij zijn ten alle tijden verantwoordelijk maar niet altijd de schuldige.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:33

Dirkje25 schreef:
KiWiKo schreef:

doen ze niet vrijwillig.

idd wij zijn ten alle tijden verantwoordelijk maar niet altijd de schuldige.

AMEN!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 22:33

heeee hallooo jongedame :D :D

ik weet niet hoe selectief je leest, maar zoals je kan teruglezen op bijna elke pagina........ zie je dat ik ook wel eens tekort kom :) en dan is dat mijn fout!!!

maargoed, ik wil maar een antwoord van je......... is het ruiterfout of is het de fout van het paard..........

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:40

KiWiKo schreef:

ik weet niet hoe selectief je leest, maar zoals je kan teruglezen op bijna elke pagina........ zie je dat ik ook wel eens tekort kom :) en dan is dat mijn fout!!!

maargoed, ik wil maar een antwoord van je......... is het ruiterfout of is het de fout van het paard..........

Als je als ruiter helderziende bent en vtv weet hoe je paard reageert en desondanks toch zo handelt dan is het idd jouw schuld. Maar ik heb al eerder geschreven dat er een 3 tal factoren zijn waar je rekening mee moet houden. Het is dus niet zwart wit.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:41

KiWiKo schreef:

Tuurlijk maken we fouten, jij, ik, iedereen.
Is het makkelijker dan voor jou om te roepen dat alles ruiterfout is en zo je fout toe te geven en dat alles dan kan?

Wat ik duidelijk wil maken is dat niet alles per definitie de fout van de ruiter of het paard is.
Er komen wel eens zaken aan de orde die zich bevinden in een grijs gebied, waar zowel ruiter noch paard schuldig aan is.
Een grijs gebied...
Niet alles is een fout, als we geen fouten willen maken omwille van het paard moeten we er maar niet meer op stappen, want iedereen maakt dan ook iedere dag fouten tijdens het rijden.

Mijn vraag aan jou is KiWiKo, wat wil je bereiken met deze stelling?

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:44

MamboBeach schreef:
KiWiKo schreef:

Is het makkelijker dan voor jou om te roepen dat alles ruiterfout is en zo je fout toe te geven en dat alles dan kan?

Wat ik duidelijk wil maken is dat niet alles per definitie de fout van de ruiter of het paard is.
Er komen wel eens zaken aan de orde die zich bevinden in een grijs gebied, waar zowel ruiter noch paard schuldig aan is.
Een grijs gebied...
Niet alles is een fout, als we geen fouten willen maken omwille van het paard moeten we er maar niet meer op stappen, want iedereen maakt dan ook iedere dag fouten tijdens het rijden.

idd
factor 1 de ruiter
factor 2 overige
factor 3 het paard

in willekeurige volgorde.

Ik denk echter als je er een wetenschappelijk onderzoek op los zou laten dat het ook deze volgorde als resultaat zal hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 22:45

imo heb je ruiter en paard.............. twee factoren......

het paard dat een dier is, en de ruiter die het dier moet begeleiden........

als de ruiter faalt, op welke manier dan ook............ dan is het imo altijd de fout van de ruiter, welke externe factoren er ook meespelen. :)

Als mijn zaak morgen over de kop gaat door de crisis, dan is het mijn schuld, had ik maar handiger in moeten spelen, had ik de zaak maar beter moeten leiden......... natuurlijk geef ik voor mijn gemoedsrust de crisis de schuld, want op die manier hoef ik niet onder te doen aan mijn eigen onvermogen om dit op te lossen........ ik kan bush, bos, balkendinges de schuld geven...........

maar ik kan ook naar mezelf kijken en leren van de fouten die ik gemaakt heb om de volgende keer dit voor te zijn........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 22:47

MamboBeach schreef:
KiWiKo schreef:

Een grijs gebied...

\

hmmmz bereiken met een stelling............. volgens mij wil iemand niks bereiken met een stelling :) volgens mij zeg ik met een stelling hoe IK erover denk :D :D

grijs gebied is een nono, wat ik niet kan kan een ander wel.........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 22:49

de factor overige kan je uitsluiten........... het is jij en je paard :)

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:54

KiWiKo schreef:

Dus als er een f16 met een snelheid van 2000 km per uur over jouw hoofd vliegt en jouw paard schrikt daarvan dan is het jouw schuld dat er iets gebeurt. Schiet nou toch op man ( vrouw) dat kun je toch niet in alle ernst menen. Hoe had jij in hemelsnaam je paard of jezelf daar op voor kunnen bereiden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 22:55

ja .............. jij hebt ten alle tijden je paard onder controle te houden.......... al zou de wereld instorten.......

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:57

Dirkje25 schreef:
KiWiKo schreef:

Dus als er een f16 met een snelheid van 2000 km per uur over jouw hoofd vliegt en jouw paard schrikt daarvan dan is het jouw schuld dat er iets gebeurt. Schiet nou toch op man ( vrouw) dat kun je toch niet in alle ernst menen. Hoe had jij in hemelsnaam je paard of jezelf daar op voor kunnen bereiden.

Serieus, dit heb ik meegemaakt in de bak, dat paard was niet te houden, knalde tegen de bak aan en had haar been bezeerd.
Dit was dus mijn fout?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 22:57

was het paard niet te houden of kon jij het paard niet houden?

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:58

KiWiKo schreef:
ja .............. jij hebt ten alle tijden je paard onder controle te houden.......... al zou de wereld instorten.......

Ik geef het op, er valt met jou niet te discussieren. Want hoe had jij je paard onder controle willen houden als die f16 bovenop jouw rug landt ?
hooooooo paardje braaaaaaaaaaaaf paardje, Oh nee wacht ff waar is mijn secondensedalin.
:D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 23:00

nee door handig te zijn :) :) ik weet niet of ik handig genoeg had geweest, waarschijnlijk niet...... maar dan is het nog mijn fout :)