heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:54

ris schreef:
En wat nou als tijdens het rijden blijkt dat je je sporen wel nodig hebt?
Want dan ben je eigenlijk al te laat.

Dan doe je ze alsnog even om :') ?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:54

ris schreef:
En wat nou als tijdens het rijden blijkt dat je je sporen wel nodig hebt?
Want dan ben je eigenlijk al te laat.

dan heb ik altijd nog een zweep of stap ik af om sporen om te doen...ik heb ook wel eens meegemaakt dat iemand met sporen op een paard stapt welke erg gevoelig was, dat paard begon dus echt even flink vandoor te razen en te bokken en de ruiter lag er naast, dat heb ik dus liever niet! (ligt natuurlijk ook aan de ruiter maar goed)

ik vind dat je een paard goed kan rijden ook zonder sporen, ik rijd liever met zweep. Een zweep kan je altijd laten vallen sporen kan je niet zomaar weer afdoen...

maar goed dit is het laatste wat ik erover wilzeggen, als jullie mij toch alleen maar afkraken. Ik rijd gewoon liever zonder sporen dan met sporen en daar ging dit topic om.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:35

Ook een gevoelig paard hoort de sporen niet te voelen als je een goede beenligging hebt.
Dat zo'n paard gaat bokken wil dus zeggen dat zo'n ruiter de hakken naar binnen draait.
Ergens is het dus een goed middel om dat af te leren!

Uiteraard kan ieder voor zich de keuze maken tussen sporen en zweep en of allebei gebruiken of allebei niet.

Het topic ging dacht ik over het feit dat het lijkt alsof iedereen nu met sporen rijdt. En dat ze dat dan zouden doen om stoer te lijken ofzo. Dat is, denk ik zelf, niet zo.
In de eerste plaats heeft altijd een groot deel van de ruiters met sporen gereden alleen ligt het er maar net aan waar je kijkt.
Verder zou het zijn voor het "stoere", maar ik denk dat het wel meevalt. Ik denk dat mensen die tegen sporen zijn, snel negatief over de ruiter denken.
En verder kunnen de sporen er zelf natuurlijk niets aan doen hoe ze gebruikt worden. ;)

Het te laat zijn gaat om het momént dat je ze nodig hebt. Dan gaat afstappen en omdoen niet op, dan ben je te laat, dan is dat moment voorbij. Het is prima als je dan ipv sporen gewoon de zweep gebruikt.

Als je sporen om hebt, wil dat niet automatisch zeggen dat je ze continue gebruikt. Als je een zweep draagt, tik je daar ook niet elke pas mee....

Wie een van beide (dus continue tikken met sporen of zweep) wel doet, is niet met rijkunst bezig en weet niet zijn/haar paard attent te maken op normale hulpen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:45

Lusitana schreef:
Het te laat zijn gaat om het momént dat je ze nodig hebt. Dan gaat afstappen en omdoen niet op, dan ben je te laat, dan is dat moment voorbij. Het is prima als je dan ipv sporen gewoon de zweep gebruikt.

Wellicht ben ik een slechte ruiter, maar het komt mij regelmatig voor dat ik te laat ben. Dat ik net te laat ben met mijn been om de aanleuning te bewaren, dat ik net te laat zwaar ga zitten en een ophouding maak waardoor hij toch wegsprint, etc. Dus die ene keer extra maakt dan ook niet uit, lijkt mij?

Maar om inderdaad terug te komen op de essentie van het topic, ben ik het met je eens. Maar je moet je ook niet vergissen in de groep die wél die sporen draagt voor aanzien/stoerigheid/wat dan ook. Vaak vertoont deze groep een grote overlap met de groep ruiters die geen helm draagt.
Persoonlijk vind ik het jammer dat er hedendaags weinig aandacht besteed wordt aan de sporen. Ze horen erbij, dus we knopen ze maar om en proberen ze zo goed mogelijk te gebruiken. Maar wat mij betreft mag de nadruk best wel weer meer op 'de sporen verdienen'. Want ondanks dat de sporen tot de dressuuruitrusting behoren, behoren ze niet tot de standaarduitrusting waar wel het zadel en hoofdstel toe behoort.

staceYii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:47

als het nog niet nodig is zeg ik niet doen maar vanaf het M2 dressuur moet je met sporen rijden.
ik vind dat je je paard met en zonder sporen moet kunnen rijden!

xNele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:42

Valt me ook erg op.
Heb je een traag paard? Sporen eraan en prikken maar!

Vind het erg jammer, aangezien je met de juiste rijtechniek meer berijkt.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:46

ja zie ik ook soms |( :(

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:31

staceYii schreef:
als het nog niet nodig is zeg ik niet doen maar vanaf het M2 dressuur moet je met sporen rijden.
ik vind dat je je paard met en zonder sporen moet kunnen rijden!

Vind ik ook :j
Maar zonder sporen vind ik wel beter! Ik rijd nooit met sporen!

Eclaiire

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:06

Ikzelf rijd zonder.

Ik was laatst op een wedstrijd, en zag daar zowel oud als jong met sporen rijden. Ook in de B dressuur inrijden en had er ook een paar die in de ring met sporen gingen.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:09

Ook in de B rijden zeer gevorderde ruiters, Eclaire. B zegt niks over niveau van ruiter namelijk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:25

wat is er mis om in de B met sporen te rijden?

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:29

Snap ik ook niet, wat er mis mee is. Maar zoveel weet ik niet van rijden onder het zadel af. Wel weet ik dat ooit een van onze paarden was verreden, door steeds maar te drijven en te drijven bij elke stap, zonder sporen. Hij reageerde nergens meer op. Met een andere ruiter die met sporen reed was hij binnen een week weer helemaal aan het been.

sann210

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:58

Ik rij soms met sporen, mijn paard valt soms erg naar binnen en zodra hij dat doet dan doe ik even mijn sporen om en als dat goed gaat doe ik ze ook weer af. Bij ons op stal rijden er weinig mensen met sporen maar om mij heen zie ik het erg veel.
Ik vind het de keuze van de ruiter, ik denk dat het echt niet bij alle paarden nodig is en vind het heel erg om te zien wanneer ze hun tenen naar buiten steken en de hele tijd 'prikken' met hun spoor in het paard zijn buik. Het is mijn paard, ik bemoei me er niet mee maar ik vind het onnodig om elke keer in je paard zijn buik te prikken..

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:35

Voor de mensen met een verzorgpony:
Overleggen jullie met de eigenaar of je met sporen mag rijden?

Nenss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:40

Eva_D schreef:
Voor de mensen met een verzorgpony:
Overleggen jullie met de eigenaar of je met sporen mag rijden?

Ik vind wel dat dat moet.
Het ligt er natuurlijk wel aan wat voor pony/paard het is en wat je ermee doet.
Als je er alleen een beetje rondjes mee crosst en als je 10 jaar bent ofzo, dan heb je echt geen sporen nodig. Als je serieus rijdt, en je paard is niet zo actief, kun je het overwegen bijvoorbeeld.

Edit; en sowieso, sporen of niet; als je goed rijdt druk je aan met je kuiten en gebruik je je sporen als correctie middel, niet als basis om vooruit te komen.
Laatst bijgewerkt door Nenss op 09-06-09 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:41

Ja want ik zou het denk ik niet leuk vinden als ik een paard had en ik zie mijn bijrijdster ineens met sporen rijden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:44

Eva_D schreef:
Ja want ik zou het denk ik niet leuk vinden als ik een paard had en ik zie mijn bijrijdster ineens met sporen rijden

Nee, dat zou ik ook helemaal niet leuk vinden, zo'n bijrijdster trouwens ook niet, aangezien mijn paard het nóg minder leuk zou vinden }>

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:44

Hahaha nee dat zou vos niet pikken denk ik }>

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:04

reken maar dat ik pissig ben als mijn bijrijdster zonder overleg met sporen aankomt.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:15

Ik rijd nooit met sporen! Mijn paardje heeft het niet nodig, en daarbij houd ik mijn benen niet stil genoeg!

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:26

Ik vind wel dat er iets mis is als je in de B met sporen moet rijden! Als je je paard dan namelijk al niet voor het been hebt, hoe moet dat dan in de L en M en sterker nog in de Z??
Ik rijd nooit met sporen, mijn paard loopt vlot aan het been, dit wil niet zeggen dat ze de snelste is, maar het wil wel zeggen dat ze reageert op het kleinste signaal dat ik haar geef. Zo heb ik haar dat geleerd.
Ik rijd overigens wél altijd met zweep. Vooral in het begin (ze is nu 4) vind ik het belangrijk dat je kunt corrigeren met een zweepje.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:31

je draagt sporen ook(als het goed is)niet omdat je paard niet vlot voor je been is

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:38

Maar wel omdat je paard niet vlot reageert op je been, op de hulpen die je geeft. En dan zeg ik niet dat het paard dan harder moet lopen, maar dan doel ik op de aanwijzingen die je je paard geeft, of die gelijk opgevolgd worden of niet. Als je daar in de B al sporen voor nodig hebt, denk ik niet dat je veel verder komt ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:50

soms is een spoor gewoon een handig hulpmiddel,of je nu B of Z start,of geen wedstrijdruiter bent
ook in de Z is het niet goed om echt je sporen nodig te hebben.

RosaJennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:26

Ik rij mijn paard iig niet met sporen, vind het een beetje onnodig want mijn paard reageert gelukkig meteen,
maarja iedereen heeft weleens een dag waarop niks lukt maar daar hoef ik echt geen sporen voor te hebben.

Heb niet echt het idee dat mensen het gebruiken om stoer te doen, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.. meisjes van 12 die in hun rijkleding incl. sporen in de winkel lopen met hun andere vriendinnetjes állemaal in rijkleding
-toevallig weet ik van deze meisjes dat ze geen rijles hebben op die dag-
Dat is wel iets wat me een beetje irriteert mja niks aan te doen.