Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Natasja_

Re: Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:40

Elke pony kan raar doen of met zijn hoofd zwaaien.
Zelfs uitermate geschikte manege pony's die al 20 jaar hun werk super doen.

toetyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:03

Ik vind het niet echt nodig, weet niet waarom.
Misschien met een strandrit een martingaal oid, maar voor de rest..
Maarja, ieder zijn eigen ding

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:26

bij mij op de stoeterij waar ik lessen neem heb ik datn og nooit gezien. Maar voor de hele kleine beginnertjes is er ook het makste paard wat we hebben.

pamela25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:34

}> waar ik les heb gehad in poortvliet weet nog mijn eerst les dat was zonder hulp teugels en slof maar de 2de daar ging gelijk de slof er op en moes dat paard als een robot gaan lopen zo heb ik leren paardrijden }> niet alleen ik maar daar gebruiken ze alleen maar een slof of bijzet want ze denken dan stampen we het ruitergevoel er wel even in heb daar ook mijn paard vandaan en ben daar gelukkig weg want daar trokken ze de krul er in gelukkig ben ik daar weg en rij zonder slof :+ en eerlijk gezecht dan leer je wel paardrijden hoor is niet makkelijk ;( maar we komen er wel we hebben alleen een verkeerde start gehad

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:37

pamela25 schreef:
}> waar ik les heb gehad in poortvliet weet nog mijn eerst les dat was zonder hulp teugels en slof maar de 2de daar ging gelijk de slof er op en moes dat paard als een robot gaan lopen zo heb ik leren paardrijden }> niet alleen ik maar daar gebruiken ze alleen maar een slof of bijzet want ze denken dan stampen we het ruitergevoel er wel even in heb daar ook mijn paard vandaan en ben daar gelukkig weg want daar trokken ze de krul er in gelukkig ben ik daar weg en rij zonder slof :+ en eerlijk gezecht dan leer je wel paardrijden hoor is niet makkelijk ;( maar we komen er wel we hebben alleen een verkeerde start gehad

Please, zou je wat leestekens willen gebruiken? Dit is niet te volgen....

pamela25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:39

typ gewoon te snel!!!!!!!!!!!!! ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:42

Ik vind trouwens je onderschrift en je profiel en je vorige post niet zo netjes w.b. TeD Stables. Ik ken ze niet, maar je kunt niet iemand zomaar zwart gaan maken op bokt. heb even geTemd.

pamela25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:45

is niets dan de waarheid

pamela25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:49

Maar wat ik bedoelde ANTIE-SLOF OF BIJZET.
Met leestekens! ;) ;) ;) ;) ;)

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:41

Met een niet te strak afgestelde martingaal heb ik geen problemen. Maar verder is het per manege-ruiter de vraag of er een hulpteugel aan moet, niet iedereen kan er immers mee omgaan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:49

ik heb zowieso geen problemen met correct afgestelde teugels als ze goed gebruikt worden,niet de martingaal in het bijzonder

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:36

Kunnen sommige mensen in dit topic niet beter eerst leren wat bijzetteugels zijn?

Ik hoor alleen maar slof en martingaal, (sommige kennen gelukkig nog stiek en stootteugel.)
Er zijn echter ontzettend veel soorten.
En alles werkt op een andere manier.
Je kunt je pas echt in een discussie mengen indien je ook begrip hebt van de termen die gebruikt worden.

Btw slof hoeft niet altijd in de hand gehouden te worden...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:28

eh wat is het probleem eigenlijk?
wie weet er dan niet wat bijzetteugels zijn,dit topic gaat toch over hulpteugels?
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 15-05-09 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:31

_Natasja_ schreef:
Kunnen sommige mensen in dit topic niet beter eerst leren wat bijzetteugels zijn?

Ik hoor alleen maar slof en martingaal, (sommige kennen gelukkig nog stiek en stootteugel.)
Er zijn echter ontzettend veel soorten.
En alles werkt op een andere manier.
Je kunt je pas echt in een discussie mengen indien je ook begrip hebt van de termen die gebruikt worden.

Btw slof hoeft niet altijd in de hand gehouden te worden...

wat is het nut van de slof dan nog onder het rijden? (heb het nu niet over longeren he)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:16

We hebben een aantal paarden die fijner loslaten op een vastgeknoopte slof dan op een stootteugel of elastiek, vandaar.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:13

Toen ik nog op de manege reed had ik nog nooit van hulpmiddelen gehoord?!

Kan me wel herinneren dat ik ooit een paard met sloft heb moeten rijden omdat ie vaak aan de kletter ging. Zat geen rem meer op niks alleen met sloft te houden.(ik was toen 10 jaar ofzo dus geen benul hoe of wat ;) kreeg in eene 4 teugels in me handen ) Maar alle andere pony s werden zonder hulpmiddelen gereden. Dit is ook het eenige paardje wat zo reed maar heeft geloof ik maar 2 of 3 maanden op de manege gestaan. (weet niet of die in de frikandelle is beland of een ander huisje)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:38

Wil hier toch even op reageren, ook al is het OT.
Een paard dat niet functioneert in de manegelessen hoeft niet direct 'de firandellen' in hoor! Soms kan een paard na te zijn bijgereden toch de lessen in en anderen zijn domweg niet geschikt voor het manegewerk, om wat voor reden dan ook. Ik vind je uitspraak nogal bruut, zeker als je niet weet wat de reden is voor het niet functioneren.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:41

Het paardje wat ik nu rijd op de manege had eerst ook altijd een martingaal. Ik vroeg een keer waarom ze dat eigenlijk had en het antwoord was dat ze te hard ging in de galop, en de beginners konden haar dan niet houden (en de gevorderden soms ook niet). Nu is de martingaal eraf en ze gaat steeds sneller goed ontspannen lopen. Eerst ging ze ook wel aan de teugel, maar veel te opgekropt en ze was niet echt ontspannen. De galop gaat ook gewoon steeds rustiger, maar ze gaat gewoon hard en dat krijg je er echt niet met een martingaal uit. Ze is gewoon niet zo geschikt voor beginners, ze is heel gevoelig op je hulpen en je kunt echt niet een keer teveel drijven, dan vliegt ze weg. Nu gaat het steeds beter zónder martingaal en daar ben ik heel tevreden over... Een hulpteugel is meestal niet nodig.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:24

beantsje schreef:
pamela25 schreef:

Please, zou je wat leestekens willen gebruiken? Dit is niet te volgen....

echt niet? ik kan het prima lezen ;) :D ja, das wel vervelend als je op die manier leerd rijden.
ik ben op een manege in sleen begonnen met rijden, daar had geen een paard iets extras! wist niet eens dat dat bestond haha.
als ze een gel pad hadden, vond ik het al bijzonder, maar geen hulp teugels. daarna ben ik bij nog een manege geweest (de hullen) en daar hadden
de paarden die met hun neus in de lucht liepen een elastieken ding. en nu rij ik dus op de manege waar sommigen een slof hebben (4 van de 70 paarden en ponys haha)
maar er hebben we best veel een slof, en een heeft voor vast zon touwtje van het halster (zit onder hoofdstel :(:) ) naar de singel, omdat die anders niet te rijden is. dan kan je natuurlijk wel zeggen dat die het dan moet leren, maar das een hele kleinen pony, en een manege kan niet zomaar alleen maar een kind erop laten rijden.

zelf vind ik een slof wel fijn, als je weet hoe je er mee moet omgaan, en als je natuurlijk niet vanaf het begin er al mee hebt gereden ;)

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:58

ik was laatst op een manege en daar liep volgens mij 9 van de 10 paarden met een hulpteugel(thiedeman, bijzet) en ook veel paarden liepen met een pessoabit.. werd er niet zo vrolijk van eerlijk gezegd :o bij ons lopen 1 pony en 1 paard af en toe met een martingaaltje maar eigelijk ook bijna nooit. verder heeft helemaal geen ander paard een hulpteugel om.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:02

Op de manege waar ik vroeger reed liepe volgens mij 2paarden met een hulpteugel omdat die iedere keer het hoofd ophoog gooide. Voor de rest geen een :).

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:10

Op de manege bij mij rijden ze allemaal met een hoofdstel met africhtingsneusriem enkelgebroken trens (dat zou ik zelf liever dubbel gebroken zien, maar oke) en een enkel paard dat zijn hoog erg hoog draait en wel eens kopstoten wil geven met een martingaal :)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:21

Op mijn oude manege liep vroeger geen een paard met hulptuigels, maar nu lopen ze ineens allemaal met elastiek en noem maar op.. :n en ze hebben het geen van alle nodig.. :P

x3_Diwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:34

In onze manege staat er denk ik maar één en dat is omdat hij anders gaat shaken met zijn hoofd dat je er zelf nekpijn van zou krijgen. Die looptmet elastieken die niet zo heel vast zijn. Verder zijn er wel nog enkele paarden die met martigal gereden worden maar dat zijn niet van die knollen waar iedere beginneling op kan ;).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:55

dat shaken is voor een paard ook heel naar,is er al eens naar een oorzaak gekeken?