bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:52

sanne83 schreef:
Mijn ervaring is dat 99,9% van de paarden gewoon binnen de norm vallen en allemaal heel logisch en voorspelbaar reageren. Dat dat gedrag is waar mensen problemen mee hebben, doet niets af aan het feit dat dat voor het paard normaal is.

Maar dit is meer psygisch/gedragsmatig en ik doelde meer op medisch/lichamelijk.

Echt waar?

Vreemd hoor...Ik zie al verschillen bij kleine dingetjes...Shiva is een enorme hittepetit als het hard waait of als er een storm op komt zitten terwijl dit Rano helemaal niks doet. Bij paarden verkeersmak maken heb ik ze allemaal gehad, van de lieve zulletjes waar je meteen overal mee naartoe kon tot de vertwijfelde dieren die een vlucht- of soms zelfs aanvalreactie vertoonden bij naderend verkeer.

Sterker nog, ik ben tot nu toe alleen maar paarden tegen gekomen die in wat voor opzicht dan ook wel iets van de norm afweken...Nog veel braver dan de norm, of veel extremer dan de norm...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:00

sanne83 schreef:
Mijn ervaring is dat 99,9% van de paarden gewoon binnen de norm vallen en allemaal heel logisch en voorspelbaar reageren. Dat dat gedrag is waar mensen problemen mee hebben, doet niets af aan het feit dat dat voor het paard normaal is.

Maar dit is meer psygisch/gedragsmatig en ik doelde meer op medisch/lichamelijk.

Moet je mij eens uitleggen wat er nu moeilijk is aan voorspelbaar gedrag. Ik heb een paar paarden onder mijn kont gehad, vnl pony's. In mijn eerste twee seizoenen bij de paarden had ik genoeg problemen met mijn eigen merrie om de problemen van een ander er nog bovenop te nemen. En het probleem bij haar was nu net dat ze onvoorspelbaar was. En dat was echt niet enkel mijn mening, menig ruiter is naar me toegekomen om me te vragen waarom ik doorging met dat kreng... Die gaf helemaal niks aan. Die was doodrustig en dan ineens stond je aan het andere eind van de piste :j iig: zij stond daar. Of ik daar ook was hing er vanaf wat ze in haar weg daar naar toe deed. :')

Mensen hebben geen problemen met voorspelbare paarden, mensen zijn zelf voorspelbaar en zoeken dat ook op. Het zijn onvoorspelbare paarden waarop de theorie niet werkt. Heb ook de eer gehad om een fantastische hengst te rijden. Daar spraken ze zo slecht over, maar bij mij deed hij niets. En ik ben echt geen wonder met paarden. Een "norm" voor paarden is volgens mij heel moeilijk vast te leggen gezien er maar heel weinig paarden aan die norm voldoen. Elk paard reageert bij elk mens anders, het paard dat bij mij heel braaf is kan bij jou een draak worden en andersom! ;) + dat de norm ook nog eens subjectief is, wat ik lui en irritant vind, vind jij misschien perfect. Ik heb een hele leuke pony staan om dat te bewijzen. Bij mij is dat op de grond een heel normale pony, voetjes mooi op commando geven, stil staan als je hem dat vraagt en meelopen als je hem dat vraagt... Maar als mijn moeder of vriend dat van hem vragen is dat een draak, dat wil je niet weten... We hebben er al een nieuwe smid voor moeten zoeken omdat de vorige er mee op hield om hem te doen. Bij mij is dat tans een heel braaf dier. Waarom? Geen idee, misschien omdat, als ik een pony zou zijn, ik verdacht veel op hem zou lijken :')

Een norm vastleggen voor paarden is volgens mij onmogelijk.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:17

Een norm hebben is niet hetzelfde als dat alle paarden hetzelfde zijn :D
Gedrag is een combinatie van aangeboren, aangeleerd, omgeving etc. dus gedrag kan heel erg uit elkaar liggen en heel extreem lijken, maar nog altijd gewoon standaard binnen de norm "paard" vallen.
Het "onvoorspelbaar" zijn van gedrag is maar een mening.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:59

sanne83 schreef:
Gedrag is een combinatie van aangeboren, aangeleerd, omgeving etc. dus gedrag kan heel erg uit elkaar liggen en heel extreem lijken, maar nog altijd gewoon standaard binnen de norm "paard" vallen.

Je ontwricht je eigen stelling nu hoor >;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:29

sanne83 schreef:

norm (de ~, ~en)
1 manier van handelen waarnaar een categorie van personen zich kan of moet richten
2 regel voor de normalisatie => criterium, graadmeter, ijkpunt, maatstaf, normering, standaard

Gedrag dat dus ver van je norm ligt is afwijkend. ;) Kortom: zoals Adil zegt, je bent net tegen jezelf in gegaan... :) toppunt van discussie noemen ze dat geloof ik?

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:15

nouja weetje, als wat jopie7 oa verteld waar is.. (op blz. 11 geloof ik) vindt ik het eigenlijk bijna paardenmishandeling! ja nou sorry hoor, paarden zijn groeps/kuddedieren!! en als ze anders niet meer met hem willen spelen.. dan vindt ik hem maar een BADperson. echt hoor, als hij nou echt zo goed zou zijn met z'n beesssies zou die ze lekker in een mooie weide bij elkaar zetten :o maarja, zo denk ik erover!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:36

Als ik nou heel heel heel eerlijk mag zijn he... En ik ga een gevaarlijke uitspraak doen gezien de mooie meneer nogal aanbeden word in bepaalde groepen.

Maar ik denk he, dat die mooie meneer achter gesloten deuren dingen doet die echt het daglicht niet mogen zien..... Dus dat niet samen in de weide mogen, zou nog wel eens het minste van die beesten hun zorgen kunnen zijn :(:)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:06

En dat is dus weer pure insinuatie.

Als je wilt weten wat Nevvie achter de gesloten deuren doet, ga je kijken.

Trouwens, misschien komen er wel geen gesloten deuren aan te pas. Zou je uit moeten zoeken. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:11

Ik denk niet dat ik bij Nevvie binnen mag, als je bekijkt wat voor kunsten je moet uithalen om uberhaupt op zijn forum te raken betwijfel ik of ik zomaar zijn erf mag opwandelen ala "hoi, ik kom kijken wat jij doet met je paarden" :D

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:25

pharagirlke schreef:
Als ik nou heel heel heel eerlijk mag zijn he... En ik ga een gevaarlijke uitspraak doen gezien de mooie meneer nogal aanbeden word in bepaalde groepen.

Maar ik denk he, dat die mooie meneer achter gesloten deuren dingen doet die echt het daglicht niet mogen zien..... Dus dat niet samen in de weide mogen, zou nog wel eens het minste van die beesten hun zorgen kunnen zijn :(:)

Geloof me hij gebruikt geen geweld. Hoe graag sommige mensen hem ook ten val willen brengen, hij gebruikt nou eenmaal geen geweld. Het is moeilijk om toegang te krijgen tot zijn school, maar op zijn school zijn meerdere mensen die natuurlijke verzameling hebben weten te bereiken op zijn manier. En dat is geheel geweldloos, dat één iemand de boel kan bedonderen is tot hier aan toe, maar een groep kan dat niet. Er is altijd dan wel iemand die uit de school klapt en de waarheid verteld. Wat er op de school staat is allemaal heel vriendelijk maar wel heel erg vannuit het iniatief van het paard.

Wat ik niet snap is dat hij door veel naturals zo aanbeden wordt, terwijl zijn paarden op stal staan, worden geschoren en tot voor kort gewoon vierkant op ijzers stonden. Niet echt een goed rolmodel lijkt me?

Ik ben niet echt een Nevzorov voorstander, vind zijn manier van communiceren met paarden mooi maar wat betrefd communiceren met mensen heeft hij nog heel wat te leren := Doordat hij zich zo aanvallend opsteld hebben mensen de nijging hem ook constant aan te vallen, opzich een logische reactie maar vaak nergens op gebasseerd. (maar goed, wie de bal kaats kan hem terug verwachten, zijn kritiek vind ik ook op vrij weinig gebasseerd :+ )

Ayasha
Blogger

Re: bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:34

Ik wil hem niet aanvallen hoor. :D Ik vroeg het me gewoon af, net omdat hij zo gesloten is doet hij mensen denken dat er toch wel wat meer aan de hand is dan wat hij toont. Snap je? Iemand die alles zo dichthoud geeft altijd het idee iets te verbergen vind ik. Hij hoeft mensen niet per se op te nemen in zijn opleiding om open te zijn. :) Ik snap dat hij met een selecte groep wil werken, als je zo'n grote meneer bent heb je niets aan een stel zichzelf overschattende penny's. Da's nu eenmaal de harde waarheid. Maar waarom moet het zo gesloten en geheimzinnig? :)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:31

Omdat hij denk dat zijn methode in combinatie met bepaalde hulpmiddelen heel veel schade aan het paardenbestand kan brengen, de kracht in zijn methode ligt dat er geen hulpmiddelen worden gebruikt. Maar het kan dus ook misbruikt worden, dat wil hij voorkomen. Er is geen compromis mogelijk, je gaat voor zijn methode voor de volle 100% ofniet. En als je kijkt hoeveel mensen van alles maar wat meepikken, is het logisch dat hij die buiten de deur wil houden.

Maargoed een beetje meer openheid zou idd wel prettig zijn

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:34

Dus mensen die van alles iets mee pikken zijn onbekwaam? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:36

Het is zijn niet de hulpmiddelen die de meeste schade aanbrengen, lichamelijke blessures kunnen in veel gevallen hersteld worden, niet alle. Bovendien kunnen hulpmiddelen goed en vriendelijk gebruikt worden, en hoewel ondenkbaar op Bokt, gebruikt worden om het paard te helpen.
Het is de ruiter die de meeste schade aanricht, als hij/zij niet weet wat hij/zij doet, of juist wel, met verkeerde intenties. Overigens is de omvang van de schade in beide gevallen haast dezelfde.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:48

pharagirlke schreef:

ja volgens hem wel. Maar het gaat hier niet om bekwaamheid of onbekwaamheid, hun zien het als een revolutie en zijn van mening dat slechts een kleine groep er voor open staat, de andere groep blijft te veel hangen in het traditionele denken en zal dus niet mee gaan in de "revolutie".

@Yamcha: I know ;) Maar zo denkt hij nou eenmaal. Hij is behoorlijk extreem in zijn denken, hij is tegen wedstrijden, tegen bitten, in zijn school ook tegen bitloze hoofdstellen, een zadel kan nog net. Op een paard zijn rug gaan zitten zonder een vorm van verzameling is al funest. :=

Ik weet niet echt wat ik van hem moet denken, vind het heel knap wat hij kan maar ik vind het allemaal een beetje sekte achtig overkomen. Dus ik sla deze revolutie maar over :+

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:57

Ik moet zeggen, ik heb geen 20 pagina's doorgelezen hoor, dus ik heb niet echt alles gelezen...
Maar ik denk inderdaad, als je enorm veel tijd steekt in het communiceren met je paard, het opbouwen van vertrouwen enzo, dat je dat dan wel voor elkaar kunt krijgen...
En ik kan me ook voorstellen dat je niet teveel loslopende mensen op je stal wilt als je zoiets wilt doen, want ik denk dat er heel veel rust in de omgeving en daardoor in jezelf en paard nodig is om zoiets te kunnen bereiken. Zelf zou ik het nooit voor elkaar krijgen hoor, omdat ik geen tijd heb om heel de dag bij mijn paard te zijn en ik zou gewoon niet weten hoe het moet ;) , maar ik vind het wel enorm knap...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:00

joopie7 schreef:
pharagirlke schreef:

ja volgens hem wel. Maar het gaat hier niet om bekwaamheid of onbekwaamheid, hun zien het als een revolutie en zijn van mening dat slechts een kleine groep er voor open staat, de andere groep blijft te veel hangen in het traditionele denken en zal dus niet mee gaan in de "revolutie".

@Yamcha: I know ;) Maar zo denkt hij nou eenmaal. Hij is behoorlijk extreem in zijn denken, hij is tegen wedstrijden, tegen bitten, in zijn school ook tegen bitloze hoofdstellen, een zadel kan nog net. Op een paard zijn rug gaan zitten zonder een vorm van verzameling is al funest. :=

Ik weet niet echt wat ik van hem moet denken, vind het heel knap wat hij kan maar ik vind het allemaal een beetje sekte achtig overkomen. Dus ik sla deze revolutie maar over :+

Dan moet hij de definitie van revolutie op zoeken. Als maar een kleine groep iets doet is het nl geen revolutie :D

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:01

Het is uiterraad de bedoeling dat het niet bij een kleine groep blijft, alleen ligt zijn hoop bij de volgende generatie ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:07

joopie7 schreef:
Hij is behoorlijk extreem in zijn denken, hij is tegen wedstrijden, tegen bitten, in zijn school ook tegen bitloze hoofdstellen, een zadel kan nog net. Op een paard zijn rug gaan zitten zonder een vorm van verzameling is al funest. :=

Dat is helemaal niet zo extreem. Er is ook hier een best wel grote groep mensen die zo over de omgang met paarden denkt.
Maar de manier waarop die school is ingericht is inderdaad nogal 'sektair' :+ Ondanks de grote lijnen die me wel liggen, trekt het me ook helemaal niet om daar op die manier mee bezig te zijn. De verpakking is te bizar ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:43

Het is ook niet erg revolutionair in de zin van 'nog nooit vertoond' of 'een geheel nieuwe denkrichting', uit wat ik uit het forum waar ik een tijdje lid van ben geweest, kon opmaken.

En zoals gewoonlijk in naturalland, is er ongetwijfeld een kloofje tussen ideaalbeeld en praktijk, zoals dat er in de dressuur ook wel is. (ook in de dressuur staan lichtheid en ongedwongenheid op een goede nummer 1).

Neemt niet weg, dat niemand verplicht is om jou te bewijzen dat hij het allemaal goed doet - in jouw ogen.
En over toegankelijkheid, tsja... als je wil, kan je dus daar trainen. Dat geldt voor een heleboel grote dressuurstallen ook, dat je mag komen trainen, maar dat ze er niet op zitten te wachten dat hordes penny's het 'bewijs' willen dat ze altijd lief zijn.

Nogmaals, ik heb verder geen mening over Nevzorov zijn methodes want ik heb ze nog nooit gezien. :Y)

Maar ik weet dat de kunstjes die hij doet, wel degelijk zonder dwang en met volledige medewerking van het paard zijn te bereiken. En een beetje handige fotografie en knipwerk in filmpjes doet een hele hoop. ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:22

sanne83 schreef:

sanne83 schreef:
Een norm hebben is niet hetzelfde als dat alle paarden hetzelfde zijn
sanne83 schreef:

Hier kan ik mij echt zo in vinden! :D Al begrijp ik dat dit voor veel mensen onlogisch klinkt. Maar is is voor veel mensen ook gewoon moeilijk paardengedrag te doorgronden en op de juiste manier te interpreteren.

Ik wordt ook altijd een beetje moe van de mensen die denken dat juist zij het allermoeilijkste, onvoorspelbaarste paard op stal denken te hebben (en dan vooral gevolgd door opmerkingen als 'dat omstanders hen voor gek verklaarde en het paard allang hadden afgeschreven, maar dat zij volgehouden hebben etc... En natuurlijk zijn die paarden dan altijd bij de vorige eigenaar mishandelt en getraumatiseerd en zo... Dat soort verhalen klinken in mijn oren allemaal zo Penny...).

Daarmee wil onderschat ik heus niet de moeite die soms gedaan moet worden om problemen op te lossen. Of liever gezegd: de moeite die gedaan moet worden om gewoon goed te leren paardrijden. De vraag is WAAR deze problemen door zijn ontstaan? Ik vind dat het altijd te makkelijk af wordt geschoven op het karakter van het paard. De meeste problemen ontstaan gewoon doordat mensen gedrag verkeerd interpreteren en er dan dus verkeerd op reageren. Dat wil niet zeggen dat voor ieder paard elke aanpak hetzelfde is. Maar hoe meer inzicht je krijgt hoe meer je zult zien dat de oorzaak toch altijd in een verkeerde aanpak van de ruiter ligt, ook al uit dit zich bij verschillende paarden verschillend. De oorzaken zijn vaak terug te brengen naar hele basic zaken als je het eenmaal doorhebt (klinkt bijna als Cruijf :+ )

Om een simpel voorbeeld te geven: Ik heb twee totaal verschillende paarden. Rijtechnisch doe ik op beide paarden precies hetzelfde fout (aanleuning). Toch uit zich dat bij beide paarden verschillend (de een drukt zich graag op en de ander kruipt juist graag weer achter het bit). Toch is rijtechnisch de oplossing voor beide hetzelfde (zit hem in de timing begrenzen en nageven). Conclusie: norm is dat je bij elk paard problemen in de aanleuning krijgt als je timing begrenzen-nageven niet goed is (en dat is gewoon logisch). Hoe paarden daarop reageren hangt af van bouw, karakter etc. De een reageert heftig, de ander gaat hangen in je hand, weer een ander gaat staken etc. Maar dat je er een probleem krijgt als je timing niet goed is, is wel 'voorspelbaar'. En voor de meer evaren ruiters is de manier waarop het paard gaat reageren ook vaak wel voorspelbaar (een inteligent hoog in het bloed staand paard reageert meestal anders dan een koudbloed, ook dat is imo vrij voorspelbaar)

Dit is een simpel voorbeeld, maar ik denk dat heel veel problemen gewoon heel simpel te herleiden zijn naar een simpele oorzaak (die gewoon meestal ligt in een verkeerde aanpak/onhandigheid van de ruiter). Probleem wordt dan bij het paard neergelegd, die direct als zijnde 'moeilijk' wordt bestempeld. Ruiters kijken gewoon te weining kritisch naar zichzelf (en te kritisch naar anderen ;) )

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:27

@ Jasmijn de meeste problemen beginnen bij de ruiter / eigenaar. Een paard in de wei heeft nergens last van, en het ene paard accepteert gemakkelijker iets dan een ander paard. Heb je er een met een flink karakter moet je toch echt tot samen tot een oplossing
komen anders kan je het schudden :D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:35

Wen_en_Jelle schreef:
Maar ik denk inderdaad, als je enorm veel tijd steekt in het communiceren met je paard, het opbouwen van vertrouwen enzo, dat je dat dan wel voor elkaar kunt krijgen...

Dit wordt heel veel gesteld op bokt: dat een grote tijdsinvestering nodig is om vertrouwen en een goede band te krijgen met je paard. Dat het paard heel veel tijd nodig heeft. Ik denk echt dat met die stelling de intelligentie, het leervermogen en de welwillendheid van (de meeste) paarden gruwelijk wordt onderschat (en dus tekort wordt gedaan). De meeste paarden hebben echt binnen no-time door wat ze aan hun ruiter hebben. (zie bijvoorbeeld een Monty Roberts die paarden in een kwartier het vertouwen wint en zadelmak maakt) Het is echt meestal niet het paard dat zoveel tijd nodig heeft, maar imo vaker de ruiter die veel tijd nodig heeft om te leren, de juiste aanpak te vinden, het paard op de juiste manier te leren begrijpen.

randie schreef:
Heb je er een met een flink karakter moet je toch echt tot samen tot een oplossing
komen anders kan je het schudden

Klopt... Maar de oorzaak is meestal gewoon logisch te verklaren. Vaak zie je problemen bij mensen ontstaan die altijd een koel, vergevingsgezind paard hebben gehad. Zij komen dan redelijk goed weg met hun foute aanpak en denken dan dat zij het goed doen/goed weten/ervaring hebben. Als zij dan een keer een intelligenter paard treffen dan komen hun fouten ineens sterker aan het ligt. Maar meestal doen zij in basis dan bij beide paarden hetzelfde fout. Per paard kan de reactie erop gewoon verschillen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:41

Citaat:
Dit wordt heel veel gesteld op bokt: dat een grote tijdsinvestering nodig is om vertrouwen en een goede band te krijgen met je paard. Dat het paard heel veel tijd nodig heeft. Ik denk echt dat met die stelling de intelligentie, het leervermogen en de welwillendheid van (de meeste) paarden gruwelijk wordt onderschat (en dus tekort wordt gedaan). De meeste paarden hebben echt binnen no-time door wat ze aan hun ruiter hebben. (zie bijvoorbeeld een Monty Roberts die paarden in een kwartier het vertouwen wint en zadelmak maakt) Het is echt meestal niet het paard dat zoveel tijd nodig heeft, maar imo vaker de ruiter die veel tijd nodig heeft om te leren, de juiste aanpak te vinden, het paard op de juiste manier te leren begrijpen.

Klopt ik lag de eerste week dat ik mijn paard had al in "gevecht", hij is bovengemiddeld intelligent en ik heb inderdaad mezelf vooral
veel moeten bijschaven. Maar ik durf nu wel te zeggen dat ik in al mijn paardrij jaren het meest van dit dier heb geleerd..! Letterlijk
met bloed zweet en tranen :Y)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:44

Citaat:
Ik wordt ook altijd een beetje moe van de mensen die denken dat juist zij het allermoeilijkste, onvoorspelbaarste paard op stal denken te hebben (en dan vooral gevolgd door opmerkingen als 'dat omstanders hen voor gek verklaarde en het paard allang hadden afgeschreven, maar dat zij volgehouden hebben etc... En natuurlijk zijn die paarden dan altijd bij de vorige eigenaar mishandelt en getraumatiseerd en zo... Dat soort verhalen klinken in mijn oren allemaal zo Penny...).

Tja, ik heb zon paard gehad. :+

Verder is je post heel waar en een hele open deur, want we weten allemaal dat probleempaarden gemaakt worden, niet geboren.
Bepaalde paardenkarakters lopen er dan wel weer meer kans op om een probleempaard te worden maar dat is een andere discussie.

Verder is het heel makkelijk gezegd dat problemen een simpele oorzaak hebben, en in puur rijkunstige problemen is de oplossing dan ook vrij makkelijk te herleiden.
Wanneer het probleem zich veeleer uit in het gedragtechnische problemen, zit je met een heel andere toestand.
Want ieder paard heeft een opvoeding gehad, van ons en andere paarden, en daar kan heel veel mis gegaan zijn.

Een paard dat zich achterover gooit, de achterhand naar de staldeur gooit, kleine kinderen aanvalt, de hoefsmid het ziekenhuis inslaat, enz. heeft altijd een eerste aanleiding gehad om dat gedrag te gaan vertonen. Maar als jij die aanleiding niet kent, kan je in eerste instantie toch wel even een puzzel voor je neus hebben, en dan kan de aanleiding wel simpel geweest zijn (ongetwijfeld is dat dan ook zo) maar als het paard het gedrag langere tijd heeft kunnen aanwenden, dan is de oplossing niet zo eenvoudig als de oorzaak.

En als zon paard dan in de handel belandt en van hot naar her gesleept wordt, dan werkt dat meestal ook als een catalysator op de problemen die er in eerste instantie de reden van waren dat het paard in de handel terechtkwam.

De logica en voorspelbaarheid is er dan wel ver af, want het paard heeft inmiddels geleerd dat hij het gedrag dat in de ene situatie helpt, ook in een andere toe kan passen en is ongetwijfeld al op vele manieren volgens vele uitgangspunten gecorrigeerd.
En dan weet je soms niet meer waarnaar je kijkt...