moderne dressuur slecht voor het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:49

callunairis schreef:

Nou wil ik graag leren, dus ik ben de site toch maar eens gaan lezen. Maar als je hier kijkt http://www.hippocampus-nl.com/index.php?page=&content_id=331 (en misschien moet je dan even doorscrollen), dan heeft Ulrike niet hele andere ideeen over aanleuning dan ik. Zij heeft het gewoon ook over: De ruiter neemt contact op de teugel en drijft het paard met centrum en zit van achteren naar voren naar het bit toe.

Dus ik snap dan nog steeds niet hoe je aanleuning zonder teugelcontact kan hebben.

madie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:51

paardrijden is voortschrijdend inzicht en als je dat niet inziet. zou je beter moeten weten

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 20:59

Anoeska schreef:
callunairis schreef:

Nou wil ik graag leren, dus ik ben de site toch maar eens gaan lezen. Maar als je hier kijkt http://www.hippocampus-nl.com/index.php?page=&content_id=331 (en misschien moet je dan even doorscrollen), dan heeft Ulrike niet hele andere ideeen over aanleuning dan ik. Zij heeft het gewoon ook over: De ruiter neemt contact op de teugel en drijft het paard met centrum en zit van achteren naar voren naar het bit toe.

Dus ik snap dan nog steeds niet hoe je aanleuning zonder teugelcontact kan hebben.

Ik had het daar dan ook niet over, ik had het over het feitje dat de vertaling verkeerd was, dat is op die website te vinden...
De aanleuning vragen ZONDER teugels is een andere vraag en die info is te vinden bij de betreffende meesters (klaus hempfling etc)

Anoeska

Re: moderne dressuur slecht voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:02

Het lijkt wel een speurtoch over het internet met jou. En ik heb nog even gegoogled op hippocampus op zoek naar dat verhaal over die vertaling. Maar dat kan ik niet vinden.

Sorry, ik denk niet dat wij eruit gaan komen. Jij blijft komen met internetsite, die dan weer niet blijken te kloppen. Maar zelf antwoord geven op mijn vraag in eerste instantie over aanleuning zonder teugel(contact/druk) komt er niet. Laten we er maar over ophouden.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 21:02

ik ben het met je eens dat je, als je 'aanleuning' (om toch dat woordt te gebruiken) vraagt met behulp van de teugels, je het op die manier doet, dat heb ik ook niet aangevochten...

Maar wat ik wil zeggen dat je geen teugels NODIG hebt om dit te bereiken (hoewle het woord misleidend is, ben ik ook met je eens)

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, en ik kies voor de meest paardvriendelijk/ onafhankelijke

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:03

Ik denk dat Callunairs alle tijd die ze in het lezen van websites stopt beter kan gebruiken om te leren paardrijden. Zolang je nog geen enkel idee hebt aanleuning is kan ik me ook niet voorstellen dat je het ook kunt rijden.

Ulrike Thiel van de HippoCampus heeft haar werk ervan gemaakt om het LDR af te maken.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 21:04

Anoeska schreef:
Het lijkt wel een speurtoch over het internet met jou. En ik heb nog even gegoogled op hippocampus op zoek naar dat verhaal over die vertaling. Maar dat kan ik niet vinden.

Sorry, ik denk niet dat wij eruit gaan komen. Jij blijft komen met internetsite, die dan weer niet blijken te kloppen. Maar zelf antwoord geven op mijn vraag in eerste instantie over aanleuning zonder teugel(contact/druk) komt er niet. Laten we er maar over ophouden.

voor mn gevoel geef ik steeds antwoord, maar goed...laten we maar stoppen ja

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 21:05

Vudress schreef:
Ik denk dat Callunairs alle tijd die ze in het lezen van websites stopt beter kan gebruiken om te leren paardrijden. Zolang je nog geen enkel idee hebt aanleuning is kan ik me ook niet voorstellen dat je het ook kunt rijden.

Ulrike Thiel van de HippoCampus heeft haar werk ervan gemaakt om het LDR af te maken.

jammer, weer modder

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:10

Ik vind het een beetje jammer dat het vooral de mensen die zo enorm afgeven op het LDR systeem echt geen benul hebben waar het over gaat en wat het idee erachter is. Als je dan even doorvraagt (dit is ook weer een heel mooi voorbeeld) dan kom je er achter dat ze van het hele rijden geen kaas gegeten hebben en simpele basistermen nog niet begrijpen.

Dat nou mensen die op een andere manier constant presteren en continue paarden blijven opleiden tm het hoogste niveau hun onderbouwde kanttekeningen plaatsen vind ik een totaal ander verhaal. Maar dat soort mensen hoor je niet.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 21:13

Vudress schreef:
Ik vind het een beetje jammer dat het vooral de mensen die zo enorm afgeven op het LDR systeem echt geen benul hebben waar het over gaat en wat het idee erachter is. Als je dan even doorvraagt (dit is ook weer een heel mooi voorbeeld) dan kom je er achter dat ze van het hele rijden geen kaas gegeten hebben en simpele basistermen nog niet begrijpen.

Dat nou mensen die op een andere manier constant presteren en continue paarden blijven opleiden tm het hoogste niveau hun onderbouwde kanttekeningen plaatsen vind ik een totaal ander verhaal. Maar dat soort mensen hoor je niet.

Ja en ik vind het jammer dat ik mijzelf steeds moet herhelaen. Ik heb al een aantal keer gezegd wat mijn ervaring is en mijn achtergrond...
Ik hoef mij tegenover jou niet (nog eens) te bewijzen.

Je hoeft het ook helemaal niet met me eens te zijn, maar met modder gooien is niet echt volwassen, sorry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:15

Ik weet niet wat je onder modder verstaat, Callunaris. Je wilt een discussie, en dan krijg je soms tegengas, maar dat is geen modder. Er is niemand die je persoonlijk aanvalt, er wordt alleen gereageerd op je beweringen maar niet op je persoon, bovendien staat er geen onvertogen woord tussen.
Welkom in de wereld die bokt heet, meid. Mij heb je ook niet weten te overtuigen middels je topic.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:16

callunairis schreef:
Anoeska schreef:

voor mn gevoel geef ik steeds antwoord, maar goed...laten we maar stoppen ja

Maar kan je dan, zonder website te gebruiken, gewoon in je eigen woorden een definitie geven van wat jij denkt dat aanleuning betekent? Hoeft helemaal geen ingewikkeld verhaal te worden, maar gewoon dat we van elkaar begrijpen wat we onder aanleuning verstaan.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:26

Ik ben het zeker niet met je eens maar er ook zeker niet op uit om modder te gooien. Dat maak jij er van als iemand twijfelt aan je ervaring/kennis.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 21:27

suleilitha schreef:
Ik weet niet wat je onder modder verstaat, Callunaris. Je wilt een discussie, en dan krijg je soms tegengas, maar dat is geen modder. Er is niemand die je persoonlijk aanvalt, er wordt alleen gereageerd op je beweringen maar niet op je persoon, bovendien staat er geen onvertogen woord tussen.
Welkom in de wereld die bokt heet, meid. Mij heb je ook niet weten te overtuigen middels je topic.

met modder gooien bedoel ik opmerkingen als "je weet niet waar je het over hebt" , "je hebt geen ervaring anders dan van internet"

en wat betreft mijn eigen woorden:
ik heb al verteld in mijn eigen woorden, ik moet het steeds herhalen...
wat ik begrijp want er is gemakkelijk over een bericht heen te lezen..

Maar begrijp ook dat ik moe wordt van mij steeds moeten herhalen en 'bewijzen' en als ik er niet voor de 20ex op inga, wordt er weer met opmerkingen gegooid "je kunt niet eens vragen beantwoorden" etc

Dus nogmaals, lees maar terug of lees toch de website die ik aangeef, of anders houden we hier maar beter op

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:29

Juist doordat je het vertelt in je eigen woorden twijfel ik aan je ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:30

Verder hoeven we niet alles te geloven wat op internet staat, dunkt me..... en vragen naar een onderbouwde mening gebaseerd op eigen ervaring is heel wat anders als met modder gooien 8-)
Tot slot, hyperflexie berust op niets anders dan op het oprekken van spieren en dat wordt in elke tak van sport ook door mensen gedaan en daar is ook nog nooit een verkeerd woord over geschreven :o

NB, voordat er vragen rijzen, wat voor nivo ik zelf rij, ruim 20 jaar geleden L2 en binnenkort mijn comeback in de B... :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:47

Egni schreef:
Bandida: het skala der ausbilding is het doel van de dressuur, aanleuning is dus een absolute voorwaarde. In de klassieke versie en in de moderne versie! Het is namelijk allebei dressuur. Maar nogmaals, het onderscheid tussen klassiek en modern wil ik eigenlijk niet maken. Ik geloof daar niet in, wel in het trainen van een paard, op welke manier dan ook, maar het moet wel een hoger doel hebben.

Daar ben ik helemaal mee eens. Daar komt voor mij bij dat dat doel paardgericht moet zijn, ik wil niets wat het welzijn van mijn paard op wat voor manier ook in verdrukking brengt. Uiteraard is dat een ideaalbeeld, maar wat mij betreft..zo weinig mogelijk compromis.
Het hoger doel is niet meer of niet minder dat mijn paard in alle omstandigheden een zelfzeker paard kan zijn, ook als we met twee weg zijn. Hij moet dus fysiek en mentaal geschoold zijn om een ruiter te dragen, en bereid zijn in alle omstandigheden voor mijn oplossing van het probleem te kiezen gezien ik zijn kuddeleider ben, en dat vrijwillig, ook helemaal zonder teugels bijvoorbeeld.
Om dat te bereiken heb ik noch klassieke, noch moderne dressuur nodig, en dus ook geen aanleuning en aanverwanten. Wel veel tijd ;-)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:14

suleilitha schreef:
Verder hoeven we niet alles te geloven wat op internet staat, dunkt me..... en vragen naar een onderbouwde mening gebaseerd op eigen ervaring is heel wat anders als met modder gooien 8-)
Tot slot, hyperflexie berust op niets anders dan op het oprekken van spieren en dat wordt in elke tak van sport ook door mensen gedaan en daar is ook nog nooit een verkeerd woord over geschreven :o

NB, voordat er vragen rijzen, wat voor nivo ik zelf rij, ruim 20 jaar geleden L2 en binnenkort mijn comeback in de B... :+

even van het internet gevist... en dit is in nederland, dus nog geeneens de toestand van de turnwereld in China, (voormalig) Rusland, Roemenië.

* Wat zijn de risico’s van turnen?:

Blessures: (ik spreek voornamelijk over vrouwen)

• Turnen risicovolle sport. Grote kans op blessures, vaak gevaarlijke dingen doet, erg hard en naar kan vallen.
• Turnsters op hoog niveau, erge last van rug, polsen, enkels, knieën. Komt door lenigheidsoefeningen, harde klappen op enkels, polsen en knieën bij springen.
• Turnsters en turners meestal heel fanatiek, geven zich zelf niet de tijd om goed te herstellen van blessures.
• Handen vaak kapot van brug met ongelijke leggers. Waarom? Leertjes laten zien en uitleggen.
• Mensen die geturnd hebben, op latere leeftijd last van rug of knieën. Komt door slijtage die ze hebben opgelopen in hun turntijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:31

Zammie, je hebt mijn post erbij gepakt ;) maar ik heb het niet over turnen, ook schaatsers, hardlopers en wielrenners doen in zekere mate een soort van hyperflexie ;)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:45

suleilitha schreef:
Oh maar in de moderne dressuur althans wat jij modern noemt, is het ook niet de manier om aan de teugels te trekken en zo tot verzameling te komen, je rijdt louter je paard van achter naar voren. Daarbij dien je niet aan je hand te trekken, ik denk overigens dat je bedoelt aan je teugels te trekken of met je hand te trekken.

Dan snap ik even dit niet, als wij het in Nederland allemaal zo "slecht" doen, hoe is het dan mogelijk dat er hier zoveel van die Amerikaanse dames naartoe komen om paarden en rijkunst van ons te kopen?? We hebben ze allemaal wel eens voorbij zien komen en soms kan ik een lach niet onderdrukken als ze ook nog op het verkeerde been lichtrijden ;)

Edit, zoveelste link, baseer jij alles wat je te berde brengt op websites?

hmmm wou jij zeggen dat er bij LDR niet in de mond getrokken wordt???

Als voorbeeld zou ik toch erg graag Anky willen noemen, die heeft de paarden toch echt wel strak in de hand ;) Niet alleen anky, maar ook de wannabe's ook Gal enzo zijn er een ster in. Kijk eens naar hoeveel mensen die LDR de benen iets naar voren steken. Dit wordt gedaan om dat hand nog meer vast te zetten en hierdoor met druk in de mond te kunnen creeren... Ik snap dat sommigen internet niet betrouwbaar vinden, maar ik zal toch even een plaatje hiervan zoeken ;)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:49

Roos_s schreef:
Kijk eens naar hoeveel mensen die LDR de benen iets naar voren steken. Dit wordt gedaan om dat hand nog meer vast te zetten en hierdoor met druk in de mond te kunnen creeren... Ik snap dat sommigen internet niet betrouwbaar vinden, maar ik zal toch even een plaatje hiervan zoeken ;)

:+ dit vind ik een van de mooiste drogredenaties sinds tijden!

Verder ga ik er maar niet meer op in. Ik heb op dit forum al heel vaak uitleg gegeven over hoe ik eea zie, ervaar en doe. Ik vind het een enorm interessant onderwerp, en ik heb zelfs mijn beroepskeuze aangepast omdat ik meer over het functioneren en de achtergronden van training te weten wilde komen.

De reden om toch van tijd tot tijd in dit soort discussies te posten is dat ik altijd een beetje hoop dat iemand die op zoek is naar informatie eens wat meer kan vinden dan sites als die van Theresa Sandin.

Goed paardrijden heeft een soort universele basis die je ook weer terugvindt als je LDR zou gaan toepassen. Zolang je dat niet kunt of wilt begrijpen, en denkt dat je een hoofd alleen naar beneden krijgt door er fors aan te trekken kun je er inderdaad beter vanaf blijven. Als je je er wel in wilt verdiepen, richt je dan niet op plaatjes maar zoek een goede trainer die je verder kan helpen.
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 11-03-09 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:51

Dat benen naar voren is niet om de hand vast te zetten, maar om losser en meer in balans op je paard te kunnen zitten (zo is het mij uitgelegd in ieder geval). Klopt, ik moest het ook, maar dus om bovenstaande reden en zeker niet om harder te kunnen trekken, snap niet zo goed waar je dat vandaan haalt?

Het rijden was er juist op gericht dat je paard zelf blijft lopen zonder dat je continue hulpen geeft waardoor je er losser op kon zitten. En inderdaad, het werkte, voor mij in ieder geval wel :)

@Equimotion: had je post nog niet gezien :)
Laatst bijgewerkt door WowAmigo op 11-03-09 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:52

Equimotion schreef:
:+ dit vind ik een van de mooiste drogredenaties sinds tijden!

Nee hoor, echt niet. Volle kracht aan de teugel om dat fris beest er onder te houden.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:56

Bandida schreef:
Nee hoor, echt niet. Volle kracht aan de teugel om dat fris beest er onder te houden.

ik ga met Vudress mee dat sommige reacties gewoon te onzinnig zijn om dieper op in te gaan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:01

WowAmigo schreef:
Het rijden was er juist op gericht dat je paard zelf blijft lopen zonder dat je continue hulpen geeft waardoor je er losser op kon zitten. En inderdaad, het werkte, voor mij in ieder geval wel :)

dit lijkt me altijd het doel, dat je paard blijft lopen zonder continue hulpen, wat heeft dat met ldr te maken :?