Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Daphaan schreef:Sleutel van het succes: Niet forceren. Paard de tijd geven. En een uitweg bieden. En dus niet de spuit er gewoon maar opzetten en wachten tot het paard niet meer bang is.
Daphaan schreef:Ik ken onderzoeken waaruit is gebleken dat wanneer er een manier is om onder de spanningsbron uit te komen, het proef-object een aantal keren meer spanning kan verdragen dan wanneer een dergelijke stop er niet is.
DaniBanani schreef:Dit heb ik toch al behoorlijk vaak gezien, en heb het ook veel gehoord van mensen. Hun paard wordt wild/gek/druk/onrustig/geïrriteerd van een zweepje, dus dat kan écht niet.
Maarre..wie is er nou eigenlijk de baas? Niet dat je zo'n paard dan maar gewoon met zweep moet gaan rijden als ze daar zo sterk op reageren, maar het lijkt mij toch dat je elk paard er wel aan kunt laten wennen, op een rustige en normale manier. Dus volgens mij zegt zo een opmerking veel meer over de ruiter dan over het paard. Of zit ik hier nou mis, en zijn er echt zoveel paarden die geen zweep kunnen verdragen?
IKbenEllen schreef:Wat bedoel je hiermee, kan het namelijk 2 kanten op uitleggenDe ene kant op vind ik wel heel zelfingenomen
Danyla schreef:was iedereen maar een ervaren africhter. Dan heb ik een stuk minder te doen met al dat gecorrigeer
Danyla schreef:Ja, dat is allemaal wel heel leuk IkbenEllen. Maar dan moet het wel correct gaan. En jij bent zo verstandig geweest je paard optijd weg te brengen. Maar geloof me, het gros komt met een 6 jarig paard wat niks meer wil.... En dan? Moet je dan blij zijn als je weer van zo'n paard afsodemietert omdat ze totaal verpest zijn door de mensen 'die het zo graag zelf wilden doen'. Doe het dan iig met goede begeleiding!