3 jarige, geen gelul in de krul

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: 3 jarige, geen gelul in de krul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:10

Kijk Suleilitha, en da's nou weer het verschil met die van mij, die heeft qua bouw al een korte hals en hij is/was ook nog eens zo stug als wat (halve Fjord) met een kop er op, zal ik maar zeggen. Haha!

Dat is best hard werken om dat leniger en gevoeliger te krijgen. Knipoog

Vind ook dat we moeten kunnen lachen, hoor. Knipoog
Tuuuuurlijk!!! Ja

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:11

suleilitha schreef:
Natuurlijk kunnen we lachen, waarom ook niet...
Lott, mijn peerd heeft ook nog wel eens de neiging om vooral voor de kar, met de kin op de borst te gaan lopen (Fries, trouwens)
De meninstructeur zegt dat één van de oorzaken zijn mega-lenige hals is, menig paard krijgt dit niet voor elkaar. Hij wordt met erg weinig druk gereden, overigens.

Wat doe je eraan??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:12

Ibalia schreef:
Nou bedankt, ik al het nodig hebben, net als een valiumpje en een borrel of 2,3 Haha!

Ik heb een vriendin die nergens bang voor is en er alleen bijna afgevallen is omdat Takitta een bokje maakte en zij de slappe lach kreeg (en ik een rolkur eh..beroerte..Lolkur,,ik weet het niet meer Cool )

Whahahahaa....... Zie even zo'n lolkur voor me..... Haha!
Nog net niet gelanceerd dus. Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:13

Die van ons lijkt het leuk te vinden om aangespannen te worden. Verder is het af en toe een race-Kees, hij kruipt aangespannen nog wel eens achter het bit om eeeeven heel hard te kunnen. Ik moet wel zeggen dat hij dan zeer uitdagend loopt te showen en te briesen, zo van kijk mij nou, de eikel Haha!
Onder het zadel haalde hij afgelopen zomer achten voor halsstrekken, overigens... raar beest!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:14

Ibalia schreef:
suleilitha schreef:
Natuurlijk kunnen we lachen, waarom ook niet...
Lott, mijn peerd heeft ook nog wel eens de neiging om vooral voor de kar, met de kin op de borst te gaan lopen (Fries, trouwens)
De meninstructeur zegt dat één van de oorzaken zijn mega-lenige hals is, menig paard krijgt dit niet voor elkaar. Hij wordt met erg weinig druk gereden, overigens.

Wat doe je eraan??

zou het niet weten Nagelbijten / Gniffelen

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:16

Mijn welsh heeft dat nu ook.
Hij kan zich heel stoer maken voor de kar en dat heeft helemaal niets met correct rijden te maken maar hij wordt dan wel heel erg mooi Haha!
Vooral toen hij nog hengst was deed hij dat..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:18

zover is mijn paard nog niet, alles wat nieuw is, is verschrikkelijk

dus ze zit zich alleen nog maar op te vreten en zich eruit te drukken. heeft wat tijd nodig denk ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:18

Het enige wat we eraan doen is een beetje aansporen en hem weer naar de hand toe rijden in aangespannen toestand, verder moet hij nog vijf jaar worden. Hij is lang hengst geweest en tis verder een ploatie van een ding!!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:21

lekker de tijd geven!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:38

het is altijd leuk even lekker te lachen met je "sparringpartners"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:46

Vooral als je lekker gelijkwaardig kan sparren!!!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:26

Succes Ibalia met zo'n oudere merrie, ik rij dr ook eentje die pas op dr 8e aan t werk moest, kan je vertellen, maakt t niet makkelijker Clown

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:25

sjaantje schreef:
Succes Ibalia met zo'n oudere merrie, ik rij dr ook eentje die pas op dr 8e aan t werk moest, kan je vertellen, maakt t niet makkelijker Clown

Ze heeft als 4 of 5 jarige de merrietest gelopen en dat ging heel goed. Ik hoop maar dat ze dat niet vergeten is Haha!

Jorrit, mijn welsh, heeft nu al 1 jaar niet meer voor de kar gestaan. We zijn aan het verbouwen en ik kan hem niet 1x in de 3 weken rijden..
Dit voorjaar is hij weer aan de beurt. OOk weer een leuke uitdaging, vooral als we een tractor tegen komen. Dan heb ik namelijk een falabella Koe

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:49

Arabesk schreef:
Da's nog eens een hele andere tijdlijn dan het gemiddelde dressuurpaard in NL.

3 jaar inrijden uitbrengen op wedstrijden, met 10 komt ie al richting z'n pensioen en met 16 zijn ze uitgerangeerd. Niemand koopt nog een dressuurpaard van 18 jaar, ja om mee te fokken hooguit of als recreatiepaard. Met 18 is een paard van de klassieke dressuurscholen juist in de bloei van z'n leven.

Goh da's de helft van de leeftijd van de paarden in de klassieke dressuur, hebben we iets gemist onderweg met z'n allen of zijn we totaal verkeerd bezig? Sigaar

Nee hoor, dan kijk jij niet goed om je heen.
Mijn pony is op zijn 3e ook gewoon ingereden en moest ook gewoon nageeflijk lopen.
Hij is inmiddels 20 en is twee keer Z2 dressuur geworden en nu alweer M, en geloof me hij doet het super!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:01

Mijn 3 jarige overigens is hij nu volgens het KWPN 4, loopt ook vanaf het eerste moment nagevelijk, soms heeft hij nog steeds een beetje de neiging erachter te kruipen maar door erop te blijven letten wordt het steeds beter... Hij heeft ook zijn winstpuntjes in de dressuur al gelopen, niet omdat hij nou zo uitblinkt, maar gewoon omdat hij het leuk vind om te werken, en goed zijn best doen, want ons doel is echt niet om nu al L te starten hoor, maar het doel is ervaring op te doen...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:00

ik blijf vinden dat mensen echt veel te zwart wit kijken naar dit onderwerp :)

solerolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:41

naar mijn idee: gaat een paard pas nageeflijk lopen als ie dat zelf kan. Door op zijn eigen benen te lopen. En niet in de krul op de voorhand. Mijn paard wou nooit nageeflijk galloperen hij is 4 jaar 175 hoog en enorme slungel ik vond het dus geen enkel probleem in stap en draf gingen veel stukjes al heel netjes. Maarja er werd tegen mij gezegd dat ik er maar een slof aan moest hangen of hem keer goed in de krul trekken. Maar ik bleef eigenwijs en ging gewoon door met oefenen tot ineens hij uit zichzelf keurig netjes rond ging lopen, (ook tot mijn eigen verbazing) en doet het nu nog steeds prima en met veel plezier. En ik natuurlijk met een grote smile op mijn gezicht van zie je nou wel :D

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:37

mijn paard van 3, is een tijdje doorgereden

heb haar nu een maandje denk ik. maar na 6 keer was het al gauw duidelijk. en zodra ze zich meer ontspant gaat het neusje ook meer omlaag :)

Jewell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:25

Ik rijd sinds enige tijd een driejarige Fjord die toen net zadelmak was gemaakt. Een beetje mee uitgeprobeerd etc., blijkt een makkelijk paardje te zijn. En dan moet ik wel toegeven dat ik niet de briljantste ben in paardrijden en dat ik er niet al te perfect op zit, maar ondanks mijn mankementen heb ik haar toch netjes kunnen rijden, al zijn we natuurlijk nog volop bezig. Ze loopt niet diep en ook niet in de krul, maar sterren kijken doet ze ook niet. Ik probeer nu nog zo min mogelijk aandacht te besteden aan waar ze haar koppie houdt, ik ben meer bezig met de achterhand en rug losmaken, stelling en buiging vragen en de ontspanning wat op te zoeken. Aanleuning heeft ze dan wel weer netjes, al gaat deze in draf en galop ietwat verloren aangezien ze dan wat meer moeite heeft met haar balans. Maar na wat meer gedraafd te hebben zakt ze meestal toch ook wel. Rond is ze niet, maar ontspannen wel, in hoeverre ze op haar niveau ontspannen kan lopen. Trekken aan de voorkant hoef ik trouwens niet aan te beginnen, dan zet ze gewoon haar nek op en begint te rennen, dus ook dat herinnert me er wel aan dat ik niet op die manier mag gaan rijden. :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:01

ik snap het probleem niet zodra mijn paard nagevelijk loopt ontspant ze. dus ik snap niet waarom het zo`n groot probleem is. Mijn 3 jarige gaat net zo makkelijk op les een half uurtje en dat 2x in de week. Daarbij loopt zij redelijk nagevelijk.

deze is 5 maanden onder het zadel en ik rijd haar zo op mijn pinken en dan heb ik niks in mijn handen...
Afbeelding
Afbeelding

dat richt echt geen schade aan hoor

Katarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:47

een jong paard kan je beter zijn eigen houding in de nageefelijkheid laten vinden. hij hoeft niet meteen met z'n neus tegen z'n borst te lopen bij wijze van spreken. een normaal ontspannen paard, jong en oud loopt vanzelf nageefelijk, je moet dit niet forceren. je kan vragen aan je paard of hij dieper wil lopen, maar als hij er nog niet klaar voor is respecteer dit dan!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:09

paard hierboven loopt erg goed, maar van mij mag die nog wat meer van achteren gereden. komt ie er voor nog wat meer uit. en kan die wat zakken