Paard met zweep op hoofd slaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horsefriend7

Re: Paard met zweep op hoofd slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:10

KiWiKo schreef:
horsefriend7 schreef:
Ik heb ook een paard geprobeerd te beleren. Eigenaar hield em beet aan de longeerlijn. Paard ging steeds omhoog en sloeg achterover. Die man deed niets anders als paarden beleren. Er is mij dus geleerd om een paard niet tussen de met een zweep te slaan. Maar als iemand daar anders over denkt is ieder z'n eigen.

hihihi

- trekt peerd van stal *kom schat, gaan we je flikflak weer even oefenen*

sorrie, maar was niet leuk om mee te maken. paard bleek een kronkel in de kop te hebben.
heb meerdere paarden beleerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:12

goh Lachen vertel eens...............

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:14

horsefriend7 schreef:
KiWiKo schreef:
horsefriend schreef :
Ik heb ook een paard geprobeerd te beleren. Eigenaar hield em beet aan de longeerlijn. Paard ging steeds omhoog en sloeg achterover. Die man deed niets anders als paarden beleren. Er is mij dus geleerd om een paard niet tussen de met een zweep te slaan. Maar als iemand daar anders over denkt is ieder z'n eigen.

kiwiko schreef:
hihihi

- trekt peerd van stal *kom schat, gaan we je flikflak weer even oefenen*

sorrie, maar was niet leuk om mee te maken. paard bleek een kronkel in de kop te hebben.
heb meerdere paarden beleerd.
tja maar waarom heb je het dan niet geprobeert met een tik tussen de oren ? het is wel makkelijk om te zeggen ja dies gek ! maar als je niet alles geprobeert hebt ...

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:15

Daar gaat dit onderwerp toch niet over. Het gaat over paarden tussen de oren slaan als het stijgert.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:17

ja maar ik bedoel als je hem daar mee niet aan pak ! en het paard gaat steeds gevaarlijker doen dan krijg je ook dat mensen zeggen dies gek ! daarom is het ook niet zielig !

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:25

Ik heb altijd geleerd dat áls je je paard tussen de oren slaat vanwege het steigeren, dat eht erom gaat dat hij schrikt.
niet dat je hem een bult op zijn hoofd bezorgd, maar meer de reactie van: fiets ik kan niet omhoog want dan stoot ik mijn hoofd (niet dat paarden zo denken, maar goed) het gaat er niet om hoe hard je slaat, maar op het juiste moment, een tikje tegen de oren is voldoende.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:22

Niemand heeft mij horen zeggen dat het "de" oplossing was met de fles warm water. En je stopt het niet in je zak, maar houd het in hand (er vanuit gaande dat het paard alleen zo nu en dan omhoog komt en niet constant gekke fratsen uithaalt)

Een zweep vind ik niks, het hoort te werken als verlengstuk van je hand en niet om een mep mee uit te delen "al verdiend het paard het", misschien een beter idee om de oorzaak proberen te vinden in plaats van te meppen om iets af te leren..

Natuurlijk heb ik ook wel eens een heel bijdehand paardje "opgevoed". Hij beet constant en achter je rug om greep hij je ook rustig, dit paard heeft aardig wat meppen gehad, maar hij had wel een verleden dus het was wel proberen op andere manieren, maar zodra hij toesloeg toch echt duidelijk maken dat ik dat niet waardeer.. Nu een leuke pony, voor mij in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:24

Natural, een zweep is niet bedoeld als verlengstuk van je hand maar ter verfijning van je beenhulpen.
Verder gebeurt er nog altijd dat er paarden zijn die steigeren om het steigeren zelf, de zogenaamde stakers die fysiek niks mankeren maar gewoon een broertje dood hebben aan werken.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:28

Het afleren met de zweep bij het stijgeren is niet echt een verfijning van je beenhulpen hoor, in dit geval dus echt wel een verlengstuk van je hand.. Dan nog zijn paarden uit zichzelf meewerkend van karakter, zelf de moeilijkste paarden.. Het ligt dan naar mijn idee eerder aan het verleden en als het een jong paard is kan hij door spierpijn al slechte ervaring ermee hebben.. Puberen aan mijn hoela, ik heb al meerdere pony's en paarden ingereden en doorgereden die op 2 na nooit raar hebben gedaan, geen pas verkeerd. Zowel Shetlanders, Tinkers, een Haflinger, 2 NRPS'ers en 2 Andalusiers. Een Tinker had spierpijn en begon te staken 2 dagen erna en 1 Andalusier was door een ander te strak gereden (het meisje had totaal geen ervaring met jongen paarden en was nogal hard in de hand)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:32

Jij snapt het dus niet, Natural..... lang niet elk paard is meewerkend van karakter, ook niet als ze zo uit de kudde komen. Verder is een zweep wel degelijk bedoeld als verfijning voor je beenhulpen alleen als je dat ding toevallig in je handen hebt als een paard overeind vliegt, is er niks fout aan om daar een mep mee uit te delen.
Verder overtuig je me niet met de lijst van rassen die je hebt ingereden en doorgereden, het zijn geen dwarse hete sportgefokte KWPNers die doorgaans toch heel wat moeilijker zijn en bovendien is inrijden en doorrijden vaak een ander discipline dan corrigeren Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:33

waarom word het wel geaccepteerd dat er mensen gek zijn, maar niet dat er paarden met een kronkel zijn?

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:35

dit zou abloluut niet mogen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:36

annemariej schreef:
dit zou abloluut niet mogen

want??????????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:36

KiWiKo schreef:
waarom word het wel geaccepteerd dat er mensen gek zijn, maar niet dat er paarden met een kronkel zijn?

Voor mij een vraag. Volgens mij voor jou ook maar voor velen abacadabra Haha!

Ik heb eind van de week werk aan de winkel, een tuiger die aangespannen wordt gereden en de eigenaar wil dit dier ook onder het zadel hebben bijgereden. Wat ze zoal doet is: bokken, plotseling stilstaan en dan met vier benen de lucht in, en steigeren. Dit doet ze alleen als men tracht haar te berijden. Ik ben erg benieuwd!!! Dier is nagekeken en mankeert niks en is voor de wagen wel erg heftig maar goed te hanteren, loopt ook wedstrijden.

Wat mag niet, en waarom niet, Annemariej?

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:38

Tuurlijk zijn er paarden met een kronkel, maar lang niet zoveel als de mensen denken.. Er zullen inderdaad uitzonderingen zijn, maar vind het te makkelijk om te zeggen dat paard heeft een kronkel in zijn kop terwijl je hem net een jaar kent en misschien 3 jaar ervoor uit zijn verleden weet terwijl het dier 8 is..

Daarnaast geen hete paarden? Andalusiers zijn vreselijk heet, deze kwamen uit Spanje en waren toch aardig slecht behandeld en dan heb ik het vooral over verkeerd met de zweep, bitten enz omgaan! Daarnaast waren de 2 NRPS'ers ook echt wel hete moeilijke paarden, maar ik vind het zo.. dit is mijn mening, ik heb gewoon een hekel aan de zweep en doe genoeg fout, maar ik leer ervan en mijn zweep gebruik ik eigenlijk nooit.. Zeker niet om meppen mee uit te delen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:41

je kan een anda echt niet vergelijken met een hittepetitje met Jazz/Kennedy o.i.d. in de aderen... verder mag je vinden wat je wilt alleen mij overtuig je niet met je pleidooi maar goed, dat is mijn ding Knipoog
Wel eens een tuiger gereden die zich met ruiter en al achterover laat donderen tegen de bakrand??

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:42

Nee maar slaan met de zweep zal in mijn ogen niet helpen, zeker niet met een hittepetit of je moet hem nokkie willen slaan.. Een paard zal eerder verder achterover gaan dan naar beneden gaan

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:44

nou omdat dat hartstikke zielig is daar voor is de sweep niet

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:45

Juist wel Natural Lachen die schrikken zich helemaal de tandjes, en zullen het echt nooit meer doen............ een heel probleem in een halve seconden opgelost Lachen

Juist omdat ze zo hittemetitterig zijn Lachen

natural_

Exact Lachen

KiWiKo

annemariej schreef:
nou omdat dat hartstikke zielig is daar voor is de sweep niet

ik ga hier niet meer aan beginnen.......... wie wil????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:46

Nee, juist niet, door ze TIJDENS het omhoogkomen een lel van heb ik jou daar te verkopen tussen de oren, van boven af, doen ze het echt nooit meer.
In jouw ogen helpt het niet, dat mag je vinden maar het rare is dat die paarden waar ik het bij heb gedaan, het daarna nooit meer hebben gedaan, of zou dat stom toeval zijn???
Ook een hittepetit heeft behoefte aan duidelijkheid Knipoog misschien snapt ie het nog wel eerder ook dan een wat minder heet paard, omdat ze vaak toch wat meer brains hebben Knipoog

Waarom is het sielugh, annemariej?? Weet je wat zielig is? Een paard wat wordt afgemaakt omdat het tijdens het steigeren zijn ruiter heeft doen omkomen, dat is pas zielig!

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:47

Tja ik zal het vast nog eens meemaken.. Dan zal ik het zien, ik ben er gewoon geen voorstander van! Hoop voor jullie dat er niet een dag komt dat het paard echt naar achteren land door de klap van de zweep en bovenop je komt zodat je je rug breekt of in een rolstoel terecht komt, lijkt me toch niet ideaal!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:47

natural_ schreef:
Nee maar slaan met de zweep zal in mijn ogen niet helpen, zeker niet met een hittepetit of je moet hem nokkie willen slaan.. Een paard zal eerder verder achterover gaan dan naar beneden gaan

Ach, laat ik nu nét met een heuse Volbloedmerrie soms best even strijd hebben gehad (loodrecht overeind komen), kreeg ik maar wat de indruk dat het een hierarchisch probleem was dan was het de hand die tussen de oren belandde, met zweep reed ik haar niet.

Ik zal het soms vast onterecht hebben gedaan, maar vond dat ik tot haar door moest dringen. Geloof me, soms kwam ze omlaag, gooide even d'r kop opzij, was beledigd, maar dat was dan jammer. Bloos

In die zin waren we wel aan elkaar gewaagd. Haha!
En ze was mijn allerliefste maatje, de grootste tot nu toe in 34. Pling

Al konden we elkaar soms niet luchten, 24 uur later stond mevrouw al te hinniken als ze mijn stem al hoorde. Ach gut

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:49

natural_ schreef:
Tja ik zal het vast nog eens meemaken.. Dan zal ik het zien, ik ben er gewoon geen voorstander van! Hoop voor jullie dat er niet een dag komt dat het paard echt naar achteren land door de klap van de zweep en bovenop je komt zodat je je rug breekt of in een rolstoel terecht komt, lijkt me toch niet ideaal!

Denk je nu serieus dat een paard door een mep denkt:"Goh, laat ik nu eens verder achteruit gaan hangen!" Clown

Als het dier dat wil dan doet het dat sowieso wel; en paarden die dermate ver gaan zijn echt door het lint, gaan blind; ze zullen zichzelf namelijk ook bezeren.
Ik denk dat er dan vooraf al een hoop is gebeurd, wat je als ruiter qua seinen niet op hebt gepikt( fysieke problematiek? Angst? etc)...