Wetenschap & gevoel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Re: Wetenschap & gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:48

EstherHegt schreef:
Paardentango schreef:
Nee, ik meldde een feit.

Het kwam wel degelijk erg insinuerend over omdat het helemaal niets met dit onderwerp te maken en de suggestie wel gewekt wordt met geluk of wijsheid. Het woord pech bestaat ook nog. Jij hebt gewoon geluk gehad dat je nog niet met koliek te maken hebt gehad. Voor ons was het ook de eerste keer in 40 jaar en nu had het paard pech.

De kans is ook groter op die pech in 40 jaar. Ben benieuwd of TS dat over 29 jaar ook kan zeggen. "het is 1x in 40 jaar voorgekomen" Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:02

Wat betreft het verschil tussen de opvoeding van kinderen en paarden: ik heb beide, ben bij beide consequent in mijn handelen. Maar bij mijn kinderen kan ik volstaan met een paar minuutjes op de trap als ze het te bont maken. En ik kan ze uitleggen waarom ze op die trap zitten en op die manier hoop ik te bereiken dat ze ook snappen waarom ze straf krijgen en vooral dat ze er iets van leren.

Nu heb ik ook een jong paard die ik zadelmak aan het maken ben. Die heeft altijd lekker op de wei gelopen en is nu dus een beetje zijn positie in de nieuwe situatie aan het zoeken. Nu was ik 'm van de week aan het borstelen, iets wat ie al kent en over het algemeen prettig vindt. Maar hij moest een pasje om gaan staan zodat ik er beter bij kon. En ook dat heb ik 'm aangeleerd, is volkomen duidelijk voor 'm. Hij had er alleen geen zin in en op het moment dat ik hem om wilde zetten, dreigde hij met z'n achterbeen. Daarop heb ik 'm direct een flinke schop verkocht. Daarna was er niets meer aan de hand. Had ik nou niet gereageerd, of te laat, dan had ie het waarschijnlijk de volgende keer weer geprobeerd. Ik kan hem simpelweg niet op de trap zetten en "vertel" hem op deze manier dat dit gedrag niet gewenst is.
@Paardentango, nu ben ik benieuwd hoe jij deze situatie had opgelost aangezien je op zo'n moment direct moet reageren en geen tijd hebt om een uur te filosoferen hoe je zoiets zonder geweld met je paard zou kunnen oplossen?

Ik wil er nog even aan toevoegen dat ik verder dus totaal niet gewelddadig ben, even voor de duidelijkheid. Maar het is wel zoals eerder al iemand aangaf: Zo zacht en vredelievend als maar kan, maar zo hard als noodzakelijk is. (of zoiets, diegene had het in ieder geval heel mooi verwoord)
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 10-10-08 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:06

zo'n situatie zou ik denk ik ook zo oplossen. Iets dergelijks was het dus ook met mijn jonkie, dat was alleen los in het weiland en kreeg dus vol de kont toegekeerd omdat meneer er even geen zin meer in had. Tja dan ben ik liever 1 keer goed duidelijk dan 10 keer zachtjes vragen of hij dat misschien niet wil doen... Weet hij ook gelijk waar hij aan toe is!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:10

Paarden hebben paarden nodig om een volwaardig paard te worden: we weten wat er gebeurt als ze dat missen.
Mensen hebben mensen nodig om een mens in alle dimensies te worden, daarvan zijn de wolfskinderen een triest en opmerkelijk voorbeeld.
Wij worden niet alleen wat we zijn door middel van leren, maar ook door middel van nadoen, naleven.
Ik vind wel dat Shadow0 het mooi verwoord mbt waarden.

Van altruisme bij paarden hebben wij hier een mooi voorbeeld gehad: de oudste merrie in de kudde werd slecht ter been, en werd op zeker moment aardig 'gepest' door de jongere dieren.
Haar volwassen dochter werd op dat moment zeer beschermend, week niet meer van moeders zijde en viel effectief aan als een van de jonge misdadigers in de buurt kwam.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:25

Ik ben PT niet, maar wil ook wel even kwijt hoe ik op die situaties van beentje heffen en kont toekeren zou reageren.
Dat zou voor nl mij slechts reden om een stem op te zetten. Dat is nl gewoon proberen, wat ik niet echt zwaar straf.
Het is slechts dreiggedrag. Dreigen krijgt ook dreigen (stem) van mijn kant. Omdat ze niet zo zeker zijn van hun zaak is dan een dreiging terug meestal wel genoeg, dat gebeurt ook met paarden onderling zo.
Ik was er natuurlijk niet bij, dus kan niet inschatten hoeveel boze intentie er achter het dreiggedrag lag en hoe groot de kans was op echt slaan, wil ik er wel bij zeggen. Ik spreek nu even over zoals ik me de situaties voorstelde.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:33

Als ik er zelf niet gestaan had was ik het met je eens geweest lusitana! Maar bij mijn geval was het echt een staaltje pubergedrag... ik heb eerst mn stem verheven maar kreeg totaal geen reactie daarop, terwijl dat normaal dus zat is. Even een lichte boze toon is al voldoende voor hem om weer "normaal" te gedragen. Nu kreeg ik dus totaal geen reactie dus heb hem een trapje gegeven voordat hij mij kon raken. Ik weet niet of hij echt zou gaan trappen maar van mijn kant af wat terugdreigen in deze situatie dus niet voldoende. Helemaal omdat meneer in deze situaties juist ERG zeker van zn zaak is.
Nou is dit sowieso een klein puntje bij hem wat langzaam zich oplost gelukkig. Weinig geduld, logisch voor een jonkie, maar hij wil dat nogal grof kenbaar maken. Wil je duidelijk maken dat hij dat gepluk nu wel weer genoeg vind maar doet dat dus nogal lomp... hij heeft al bijten geprobeerd, met hoofd beuken en nu dus de achterkant Haha! Maar dit is nu overgegaan in subtielere signalen waar ik ook gehoor aan geef door hem met rust te laten (afh van wat het is dan wel) dus we hebben er samen al een oplossing in gevonden!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:08

Nou ja, dat bedoel ik, het is ontzettend moeilijk om iets in te schatten waar je zelf niet bij bent.
Daarom, nogmaals, kunnen ze ook niet in de boeken zetten van "bij dit, doet men dat".
Echt opvoeden leer je niet uit een boekje. Leidraden kunnen alleen algemeen blijven, zoals ik ook bleef. Het is nooit meer dan een leidraad...Er zijn geen wetten. Nou ja behalve dan als je een paard bang maakt, er niks meer door komt bv, maar zelfs dan is die grens van wannéér wordt een paard bang, niet aan de geven, omdst het per individu verschillend is.
Sommige schrikken al van een scheet, bij anderen kun je een kanon afschieten. En ze kunnen zelfs in verschillende omstandigheden anders reageren. Een paard dat gespannen is zal snel schrikken (adrenaline peil hoog) terwijl hezelfde paard als het staat te grazen wellicht niet eens het hoofd heft bij het zelfde gebeuren (zeg stem opzetten ofzo.) En er is een duidelijk onderscheid tussen angst en paniek. Bij angst helpt geruststelling nog, bij paniek niet meer (zo).
Maar goed, het is altijd fout om een paard intensioneel bang te maken, dat wilde ik zeggen. Dat is wat anders dan bv "respect eisen". Een en ander heeft weer te maken met die rechtvaardigheid en logica voor een paard.

(En om die te kennen komt weer het inzicht en de ervaring van de mens om de hoek kijken)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:14

respect eisen lukt nooit...
En het is idd moeilijk in te schatten en ik had het (beetje expres) niet heel uitgebreid uitgelegd.
Ik denk ook dat er slechts leidraden te geven zijn en zeker geen handleiding met "wat te doen als...", daarvoor zijn het veel te sterke individuen. Zo is mijn fjord zelden tot nooit bang en dat jonkie dus erg snel (behalve bij mij tegenwoordig, daarvoor vertrouwd hij me nu teveel) en ze vereisen een totaal andere aanpak!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:28

Ook al is het paard jong, hij had binnen een week de regie in de groep waar ie mee buiten staat. De andere twee mogen eten wanneer het hem uitkomt. Ookal leg ik 6 bergen verdeeld neer, niemand eet totdat dit paard het goed vindt. Mijn andere twee vinden het best en schikken zich gewoon dus er komt verder geen ruzie van gelukkig.
Maar zo is ie naar mensen ook. Hij bepaalt graag wat er gebeurt en wanneer en als ik in dit geval alleen mijn stem had verheven met een verbale waarschuwing dan had ie nog niet met z'n oren gewapperd. Hij dendert gewoon door. En dat geeft ook niet, hij moet alles nog leren. Heeft ruim 4 jaar op de wei gelopen met soortgenoten en is nooit in handen geweest. Geen wonder dat ie dan bij mij hetzelfde probeert. En voor dit soort gedrag wil ik dat hij weet dat het niet geaccepteerd wordt. Ook niet een klein beetje. Hij heeft het ook niet meer gedaan. Wel moet de reactie van jou meteen komen, anders heeft het nog geen nut. En ik reageerde in een reflex, voelde me echt bedreigd klaarblijkelijk want anders had ik het niet gedaan.

Mijn andere twee hebben wel voldoende aan een waarschuwing en ik zit me te bedenken wanneer ik die eigenlijk voor het laatst gegeven heb. Ik kan het me eerlijk gezegd niet herinneren. Lachen
Zwerte schreef:
respect eisen lukt nooit...
En het is idd moeilijk in te schatten en ik had het (beetje expres) niet heel uitgebreid uitgelegd.
Ik denk ook dat er slechts leidraden te geven zijn en zeker geen handleiding met "wat te doen als...", daarvoor zijn het veel te sterke individuen. Zo is mijn fjord zelden tot nooit bang en dat jonkie dus erg snel (behalve bij mij tegenwoordig, daarvoor vertrouwd hij me nu teveel) en ze vereisen een totaal andere aanpak!

Ik denk dat als je gewoon consequent bent naar je paard toe en hij weet wat er van 'm verwacht wordt, komt dat respect vanzelf. En het vertrouwen niet te vergeten.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:21

pdjonghe schreef:
Om even bij te treden in de idee van kameraadschap. Ik niet of iemand het forum van "The art of natural dressage" kent? Het is te vinden op volgend adres: http://www.artofnaturaldressage.com/index.php. Ook daar wordt veel gewerkt vanuit kameraadschap. En ik moet zeggen, er worden heel wat mooie resultaten geboekt. Echter wel altijd met een zeker idee van leiderschap in het achterhoofd. Want zeg nu zelf, een stoeipartijtje met je paard-vriend zou ook wel eens slecht kunnen aflopen, hoe goed jullie kameraadschap ook is.

Mag ik heel even heel brutaal 'inbreken'? Bloos
Bij AND zit geen idee van leiderschap in het achter (-of voor) hoofd Knipoog het gaat erom dat je gewoon samen bent en van elkaar leert. Op Youtube staan bijvoorbeeld filmpjes waar je kan zien dat je als volledig gelijkwaardig kameraad kan stoeien zonder dat het slecht afloopt Haha! Kwestie van op elkaar ingespeeld zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:21

Was weer even naar de paarden, dus weer even laat met reageren.
Met dat respect eisen, bedoel ik niet meer dan aangeven dat een paard je geen pijn mag doen, dat het je niet omver mag lopen, pletten etc. Dus in practische zin.
Zoals bij genoemde voorbeelden van straffen. Dat heeft direct te maken met respect eisen. Je mag het van mij anders noemen, maar de essentie blijft hetzelfde. Straffen kan een zekere angst inboezemen. Een paard weet dat als hij iets fout doet, daarvoor straf oploopt. Dit is geen ernstige angst, maar het geweten slechts wordt ingeschakeld. Dat heeft niks te maken met het in zijn broek doen als hij je aan ziet komen of tegen je opkijken ofzo. Er staat niet voor niks bij dat rechtvaardigheid en logica belangrijk zijn.

Ik ben zelf ook member bij AND, maar wat me tegenstaat is dat het zonder zadel rijden als goed of fijn wordt gezien, terwijl het voor een paard op zich meestal minder prettig is dan met zadel. Je zitbeenkobbels drukken dan nl in de spieren langs de ruggegraat en bij paadren van een bepaalde bouw zit je zelfs op de ruggegraat, maar dit is totaal off topic. Maar ik wil maar zeggen dat de interpreatie van de mens van "vrijheid blijheid" en zo, soms niet echt in het voordeel van het paard is, al kan het voor de ruiter wel zo voelen.
In dit verband ook bv het buiten houden of in groepen houden, wat ook niet door alle paarden gewaardeerd wordt. Is ook al eerder voorbij gekomen. We moeten voorzichtig zijn met wat ons fijn lijkt, want het hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
Het is allemaal best lastig als je het uit gaat pluizen en onder woorden wilt brengen... Knipoog

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:57

Paardentango schreef:
EstherHegt, het is dat je me er op wees, maar ik wist niet eens dat jouw paard koliek heeft, of heeft gehad.
Nu wel, ik heb nog eens teruggelezen en inderdaad.

Verbaasd ben ik wel dat je dit niet hebt gelezen omdat dit als illustratie bij het onderwerp pijn is gebruikt. Ik vind het jammer van de ruis die ontstaat, het leidt af van de discussie.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:00

Lusitana schreef:
Ik ben zelf ook member bij AND, maar wat me tegenstaat is dat het zonder zadel rijden als goed of fijn wordt gezien, terwijl het voor een paard op zich meestal minder prettig is dan met zadel. Je zitbeenkobbels drukken dan nl in de spieren langs de ruggegraat en bij paadren van een bepaalde bouw zit je zelfs op de ruggegraat, maar dit is totaal off topic. Maar ik wil maar zeggen dat de interpreatie van de mens van "vrijheid blijheid" en zo, soms niet echt in het voordeel van het paard is, al kan het voor de ruiter wel zo voelen.
In dit verband ook bv het buiten houden of in groepen houden, wat ook niet door alle paarden gewaardeerd wordt. Is ook al eerder voorbij gekomen. We moeten voorzichtig zijn met wat ons fijn lijkt, want het hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
Het is allemaal best lastig als je het uit gaat pluizen en onder woorden wilt brengen... Knipoog

Wil hier niet een topic binnen een topic starten Knipoog maar bij AND wordt niet zonder zadel rijden gepromoot, mijn paard vind het helemaal niet fijn en veel paarden ook niet, daar heb je gelijk in. Het is gewoon aan eenieder zelf uit te vinden, zoals ook de wijze van exacte omgang. Ik ga bijvoorbeeld ook met al mijn paarden anders om, hetzelfde als ik met verschillende mensen verschillend omga. Er wordt louter uitgegaan van het dresuurmatig trainen van je paard zonder dwang en bij velen zelfs zonder een bepaalde dominantie maar elke combi is anders. Via internet kan niemand voor een paard of mens bepalen wat precies 'fijn' is. Buiten zijn is voor elk paard fijn, en ook het contact met andere paarden, op wat voor manier dan ook, dat durf ik te zeggen, maar onder welke omstandigheden en in welke vorm dat prettig is is voor elk paard anders. AND is geen methode maar een verzameling van verschillende ervaringen van verschillende combi's die met elkaar worden gedeeld.
Maar laten we in dit topic hier niet verder over doorgaan, mocht er nog een wens zijn om te reageren misschien binnen een ander topic of PM?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 22:21

Ja, ik noemde het alleen even in verband met dat wat fijn lijkt, niet zo hoeft te zijn. En toevallig kwam AND voorbij, waar je veel mensen zonder zadel ziet rijden, dus kon het gecombineerd. Knipoog

Ben me bewust dat ze het niet promoten hoor, maar een aantal doen het over komen als het summum van vrijheid. Het is idd gewoon een verzameling mensen en dat maakt het veel interessanter dan een site die een bepaald product aan de man wil brengen.

Even wat anders in de groep gooien Haha! .
Hoeverre leert een veulen uit "trial en error" en hoeveel komt van gewoon nadoen/toedoen van de moeder? Overigens zijn er ook combinaties mogelijk. Met grazen doet een veulen de moeder na, maar door te proeven, proeft hij wat niet lekker is en wat wel.
Een grappig voorbeeld van overnemen van de moeder is het heffen. Veulens van een heffende moeder (denk aan een hackney) en "gewone" vader, heffen veel meer dan die van een heffende vader en gewone moeder.... hier hebben ze in de jaren zestig of zeventig eens onderzoek naar gedaan. Staat me nog wel bij. Weet niet of het blijvend is, trouwens. Kan me zo voorstellen dat het met rijden eruit gaat als het niet een echt genetische aanleg is. Hier is er sprake van maar half genetische aanleg...
Gedachten daarover?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:12

eigenlijk weinig gedachten daarover, weinig ervaring in en zou niet weten hoe het met onderzoeken daarover zit.
Wel apart, van dat heffen!
Verder denk ik dat een veulen zeker uit beide methodes (en nog wel meer manieren waarschijnlijk) leert ,je noemt al het perfecte voorbeeld waarbij beide gecombineerd worden! Ik denk dat het moeilijk is om te zeggen hoeveel en ik vind het persoonlijk ook niet heel erg belangrijk aangezien beide leermethodes duidelijk gebruikt worden door het veulen. Zodoende kan je zelf beide methodes ook toepassen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:42

Nou, ik vergat eigenlijk nog het onderdeel instinct. Want ik denk dat een flessenveulen uiteindelijk toch ook wel zelf gaat grazen, dus zonder voorbeeld, maar ik weet niet of iemand ooit een veulen met de hand heeft grootgebracht dat nooit andere paarden heeft zien grazen...
Maar instinct gaat niet op voor gangen natuurlijk Knipoog
Wat gangen betreft, het is opvallend dat vier- en vijfgangers vooral ontwikkelt bij rassen die zich over moeilijk terrein moeten begeven. Maar bij de Amerikaanse paarden (die trouwens in mijn ogen helemaal gekunsteld zijn) is het zuiver door selectie en fokkerij gekomen (om maar te zwijgen over traningsmethodes, pijn toepassen, hoeven verhogen etc), dus niet "van nature".
Aan de ander kant zijn er rassen die toch ook in de bergen leven en geen andere gangen vertonen. Dit puzzelt me een beetje. Of misschien heeft men nooit geprobeerd of Haflingers bijvoorbeeld, ook tölten? Bij de Shetlanders is er een type van een van de eilanden die lange benen heeft, rank gebouwd is en ook extra gangen toont, maar die van de andere eilanden doen het weer niet...
De Portugese rassen, Lusitanos, Sorraias en Garranos zijn bv in principe vijfgangers, maar alleen de laatste wordt daar ook echt in gereden soms.
Ik denk dat het er uitslijt als je het niet gebruikt, bij paarden die het ontwikkelt hebben door het terrein en het niet als genetische aanleg hebben.
Ik denk dat er twee soorten vier- en vijfgangers zijn: die het hebben door genetische aanleg, en die het ontwikkelen door omstandigheden (nou ja en die het aangeboren hebben en het verder ontwikkelen in het terrein natuurlijk). Maar ik zou daar best een studie over willen zien. Want dat zou betekenen dat een gewoon huis tuin en keuken paard, losgelaten in een ruw gebergte, extra gangen zou gaan ontwikkelen?
En in verband daarmee, misschien kun je het niet eens "gang" noemen als het niet aangeboren is?

Dwaal zo wel erg af van het gevoels aspect, maar het lijkt alsof daar niet meer zoveel input over is.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 13:42

Ik denk dat dat met die gangen toch een combinatie is van omgeving en voorbeeld nemen aan.
Het zou eigenlijk eens getest moeten worden door bv een KWPN-veulen te koppelen aan een ijslander merrie bv en ze dan in een omgeving te plaatsen waarbij het gebruik van die vierde en vijfde gang voordelen biedt. Dan plaats je tegelijkertijd een KWPN-veulen met eigen moeder in die omgeving en een KWPN veulen met Ijslandse moeder gewoon hier in de wei. Kijken hoe ze zich ontwikkelen en of het puur de omgevingsfactoren zijn OF dat er ook een voorbeeldfunctie bij aan te pas moet komen. Vooe het geode plaats je dan ook nog een Ijslandse moeder met haar eigen veulen in die omgeving en ook zo'n combi thuis in de wei. Eigenlijk moet dat met grotere aantallen gebeuren, maar wil maar even een voorbeeldje geven van hoe zoiets evt naar mijn idee uitgezocht kan worden.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 17:25

Gunst... wat is er nou ineens gebeurd ?

Bianca, de trouwe NHE -er. Wat een inbraak zeg, en gelijk medestanders !
Op zich is dit overigens ook interessant, massa's mensen vinden NHE heel wat.
Alleen is die basis een beetje akelig, voor het paard. De basis van is om eerst een paard een jaar in de totale isolatie te zetten, dus ook geen andere paarden zien of horen, om te zorgen dat hij mentaal 'week' is en emotioneel zo is verzwakt dat hij (paard) zich helemaal aan mensen geeft. Het is een manier, en je krijgt er hele mooie foto's van. Ieder voor zich, maar ik vind het een beetje 'enge'. Klein nadeeltje is een van de randverschijnselen van het effect op mensen, voormalige vrienden zijn nu vijanden van elkaar.
Maar goed, leuk idee dat AND en NHE, als je er van houdt.

Om een beetje terug te gaan naar het onderwerp zou ik graag even wat toe willen lichten over het aanleren van een kind. Dat behoeft enige uitleg. Hier heb ik het niet over socialiseren, maar anleren van normen en waarden, oftewel gedrag van het paard tegenover de mens, samenwerken.

Als je een paard iets wil leren kun je te werk gaan alsof je een kind iets aanleert. Meestal worden kinderen minder geslagen als paarden bij het aanleren van nieuwe dingen.
In die context bedoelde ik het voorbeeld.

Er van uitgaande dat je met een zachtheid als voorbeeld je paard iets kan aanleren, die zachtheid zie ik als een van de omgangsvormen die ik graag terugzie in de relatie met een paard. In een kudde (wilde paarden) kiezen paarden voor elkaar op basis van familiebanden maar ook vriendschap.
Zo kun je door te tonen dat je een vriend wil zijn van je paard, je paard overhalen tot een vriendschap.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 11-10-08 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:28

Paardentango schreef:
Om een beetje terug te gaan naar het onderwerp zou ik graag even wat toe willen lichten over het aanleren van een kind. Dat behoeft enige uitleg. Hier heb ik het niet over socialiseren, maar anleren van normen en waarden, oftewel gedrag van het paard tegenover de mens, samenwerken..

Hoe kijk jij aan tegen de omschrijvingen van o.a Zwerte en mij over het verschil tussen normen en waarden (dat waarden een stuk abstracter zijn en minder direct met de situatie samenhangen)? Zijn paarden in jouw opinie in staat om de abstractie die nodig is het voor het hebben van 'waarden' te maken?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 17:31

Da's een sterke !
Ik zoek even wat voor je op, ondertussen om te veduidelijken.
Ik denk zelf dat paarden zeker normen en waarden hebben, een paard weet het verschil tussen normaal en abnormaal gedrag en handelt daar ook naar. Kijk naar onderling paardengedrag en de drang om situaties te vermijden.
Maar leuke vraag, ga even wat opzoeken, monumentje....

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 17:37

Bron: Wikipedia

Normen zijn concrete richtlijnen voor het handelen; ze regelen het dagelijks sociaal verkeer. Normen vormen de verbinding tussen de algemene waarden (zoals vrijheid, rechtvaardigheid) en de concrete gedragingen; het zijn opvattingen over hoe men zich wel of niet moet gedragen in concrete omstandigheden.

Normen zijn sterk afhankelijk van iemands religieuze, culturele, sociale en maatschappelijke achtergrond. Wat binnen de ene context als volstrekt verwerpelijk wordt beschouwd, kan in een andere context betekenisloos zijn of zelfs positief gewaardeerd worden. Het kan dus voorkomen dat twee verschillende groepen eenzelfde feit totaal tegenovergesteld waarderen. Dit leidt dan vaak tot heftige, emotionele conflicten.

Voorbeelden van waarden zijn gerechtigheid, liefde, vrijheid en gelijkheid. Het zijn de motieven en idealen waarop de concrete normen gebaseerd zijn. Het zijn ook de grootheden die met de normen bereikt willen worden. Er zijn normen en regels om waarden te bereiken.

Gekopieerd, ik kan het niet beter beschrijven...

Paarden zijn zeker dieren met normen en waarden, ze verwachten van ons mensen eigenlijk ook beschaafde omgangsvormen. In principe namelijk doen ze dat zelf ook onderling. Ze zijn sterk geneigd conflicten te vermijden.

Die abstractie is dubieus, kunnen paarden abstract denken... hmm... er zijn er zeker die je aan het twijfelen brengen, maar ik denk eerder van niet. Paarden reageren vanuit hun gevoel, wat ik het 'ik' noem van een paard als paard, en dan weer van een paard als individu. Dan kom ik eerder op 'geweten'.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 11-10-08 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:47

Paardentango schreef:

Nicole, je loopt duidelijk jaren achter de feiten aan Dromen

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 17:53

Beste Bianca, vind je het erg om dit topic niet te vervuilen alsjeblieft ?
Van achtervolgen en dat soort praktijken word ik echt héél erg kriegelig, echt daar reageer ik op joh. Wil je niet weten.

Je doet je werk erg goed, maar doe het of in een ander topic, of per Pb.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:11

Paardentango schreef:
Bron: Wikipedia

Normen zijn sterk afhankelijk van iemands religieuze, culturele, sociale en maatschappelijke achtergrond.

Hmmmm ik kan me niet geheel aan de indruk onttrekken dat bij paarden de begrippen cultuur of kerk en kapitaal een rol spelen. Paarden zijn niet religieus , cultureel noch maatschappelijk, wel zijn het sociale dieren, tenzij ze de kans niet hebben gekregen bijv. het flessenveulen, een mens kan niet de plaats innemen van het moederpaard.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:15

Paardentango schreef:

Zou je hiermee willen ophouden, wat hebben persoonlijke namen met de discussie te maken? Je maakt het mensen erg moeilijk om serieus te discussieren en het leidt af van de discussie.
Een discussie is niet tussen 'medestanders' of 'tegenstanders' een discussie heeft iets met gelijkwaardigheid te maken.