DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:10

Nee, dat is waar lekker ontspannen aan het stangebitje....

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 23-10-06 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:11

Mireille1970 schreef:
1. die laatste is dat niet, ik heb je uitgelegd waarom die laatste er staat
Nou gelukkig dan maar!
Mireille1970 schreef:
2. kijk naar die duizenden foto's van LDR gereden paarden die je kent
Is het dan zo moeilijk voor jou om één van die duizenden foto's die jij zo goed vindt te plaatsen Verward
Mireille1970 schreef:
Dan wel een eigen interpretatie van de onderzoekers in Utrecht. Het staat woordelijk zo vermeld.
Kan heel goed, maar er doen meer onderzoekers mee aan dit project en die zeggen dus niet precies hetzelfde. Het staat woordelijk vermeld, maar niet in een officiele wetenschappelijke publicatie.
Kafue schreef:
Als ik die ballerinas zie of die turners dan denk ik ook auwa dat spagaat, split pirouettes op je tenen kan toch neit gezond zijn. en toch gebeurd het.
Weet je wat? Het IS ook niet gezond!!!
Kafue schreef:
Juist ondertreden is de voorwaarden in een correct gereden verzameling. Echter een paard dat op de voorhand gaat kan niet ondertreden. Dus als de achterbenen niet ondertreden is er geen sprake van een correct gereden verzameling.
Exact. Daarom geloof ik ook niet dat een paard dat in de "extreme LDR" worden gereden een ondertredend achterbeen kunne hebben, maar de "pro's" menen dat dit anders is (kunnen alleen geen foto's vinden).
horseyfries schreef:
LDR is nog meer gericht op het paard, elk paard krijgt een andere benadering terwijl klassiek juist pretendeert dat elk paard precies hetzelfde nodig heeft.
En jij beschuldigt hier regelmatig mensen van het niet begrijpen van LDR? Als jij het vetgedrukte meent, heb jij niets begrepen van klassiek .

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:19

Om daarop in te haken QQ, ik heb al vaker gezegd dat de principes achter LDR en klassiek naar mijn mening exact gelijk zijn. Je wilt hetzelfde bereiken en je gaat van dezelfde basisprincipes uit (paard van achter uit naar voren rijden, balans, rechtgerichtheid, losgelatenheid, etc etc) het "skala" kun je ook op LDR toepassen, zonder al te veel problemen.
Wat ik wel als significant anders ervaren heb is bijv het rijden op signaalhulpen ipv ondersteunende punten en dat komt een aantal van de begrippen uit het skala ook weer ten goede.

Maar als ik dan zeg dat ik mijn paard van achter naar voor rijdt zegt het "anti-LDR kamp" onmiddellijk: "dat klopt niet want hij loopt achter de LL" en ja dan houdt elke discussie verder op natuurlijk.

Zolang men niet kan en wil geloven dat een paard zonder trekken zeer diep gereden kan worden is het zinloos verdere uitleg te willen geven.

Persoonlijk vond ik diep rijden helemaal niet zo schokkend. Ik heb aanvankelijk gesprongen en de springjongens doen het ook vrijwel allemaal, en dan niet een paar passen maar tijdens de dressuurmatige training.

Ik vond de signaalhulpen en de vérgaande tempocontrole (die daar deels mee samenhangt) veel en veel ingrijpender. En dat zijn principes die je ook toe kunt passen zonder je paard ooit diep te rijden als je dat niet wilt.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:28

Paardentango schreef:
Nee, dat is waar lekker ontspannen aan het stangebitje....

Afbeelding

Je hebt ook helemaal gelijk! LDR is te diep getrokken gespannen toestand.

En kijk eens hier:

Afbeelding

Klassiek is in alle gevallen gelijk, check de beenstanden (ehm tact?) check de aanleuning op stang (ehm allen eraan??)...
Oh ja, kijk hier, en ze kijken allemaal heel blij:

Afbeelding

Maar knap hoor, alle verband eruit gooien als je eenmaal in piaffe staat en dan een foto schieten, kijk de uitdrukking...

Foto's zeggen alles.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:29

Zep schreef:
Om daarop in te haken QQ, ik heb al vaker gezegd dat de principes achter LDR en klassiek naar mijn mening exact gelijk zijn. Je wilt hetzelfde bereiken en je gaat van dezelfde basisprincipes uit (paard van achter uit naar voren rijden, balans, rechtgerichtheid, losgelatenheid, etc etc) het "skala" kun je ook op LDR toepassen, zonder al te veel problemen.
Wat ik wel als significant anders ervaren heb is bijv het rijden op signaalhulpen ipv ondersteunende punten en dat komt een aantal van de begrippen uit het skala ook weer ten goede.

Maar als ik dan zeg dat ik mijn paard van achter naar voor rijdt zegt het "anti-LDR kamp" onmiddellijk: "dat klopt niet want hij loopt achter de LL" en ja dan houdt elke discussie verder op natuurlijk.

Zolang men niet kan en wil geloven dat een paard zonder trekken zeer diep gereden kan worden is het zinloos verdere uitleg te willen geven.

Persoonlijk vond ik diep rijden helemaal niet zo schokkend. Ik heb aanvankelijk gesprongen en de springjongens doen het ook vrijwel allemaal, en dan niet een paar passen maar tijdens de dressuurmatige training.

Ik vond de signaalhulpen en de vérgaande tempocontrole (die daar deels mee samenhangt) veel en veel ingrijpender. En dat zijn principes die je ook toe kunt passen zonder je paard ooit diep te rijden als je dat niet wilt.

VOILA Lachen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:31

Nogmaals: je kunt onmogelijk op foto's baseren wat je denkt zegt of bedoelt.

Ik zie wel eens een paard op de foto in de paardenkrant en dan denk ik "zo beste merrie". En als je die in het echt ziet denk je "wat een koe"...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:34

En anders hebben we altijd nog photoshop Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:34

Zep het gaat niet over diep rijden het gaat over hyperflectie, een methode die o.a. Baucher heeft toegepast, hyperflectie alleen met een ander doel dan nu, hij behaalde daar resultaat mee, maar heeft zijn eigen methode herzien. Nu is dat uit de kast gehaald (Jip en Janneke taal) en in een ander jasje gegoten. Sjef Jansen schermt met de gouden medaille en klaar is kees.
Alleen, het welzijn van het paard is niet meer zo belangrijk, het eerlijk rijden wordt uitgelegd als ontspanning en het ondertreden
van de achterbenen is niet meer relevant.
De ontbrekende foto's, want die moeten er zijn !
Een opgerold en opgekruld paard, een ruiter die achterover hangt (lekker ontspannen zitje)

Ach, Richard Hinrichs... helaas Mireille kan ik je verzekeren dat de piaffe met dezelfde loshangende teugels aangereden wordt en het paard dus in en uit de piaffe komt met dit teugelgebruik. (Zou ik Anky wel eens willen zien doen). Bloos

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:37

Paardentango schreef:
Zep het gaat niet over diep rijden het gaat over hyperflectie, een methode die o.a. Baucher heeft toegepast, hyperflectie alleen met een ander doel dan nu, hij behaalde daar resultaat mee, maar heeft zijn eigen methode herzien. Nu is dat uit de kast gehaald (Jip en Janneke taal) en in een ander jasje gegoten. Sjef Jansen schermt met de gouden medaille en klaar is kees.
Alleen, het welzijn van het paard is niet meer zo belangrijk, het eerlijk rijden wordt uitgelegd als ontspanning en het ondertreden
van de achterbenen is niet meer relevant.
De ontbrekende foto's, want die moeten er zijn !
Een opgerold en opgekruld paard, een ruiter die achterover hangt (lekker ontspannen zitje)

Ach, Richard Hinrichs... helaas Mireille kan ik je verzekeren dat de piaffe met dezelfde loshangende teugels aangereden wordt en het paard dus in en uit de piaffe komt met dit teugelgebruik. (Zou ik Anky wel eens wille zien doen). Bloos

Deden wij op Ideaal van sven als grapje. Voor de lol. Als je paard dat kan is dat no problem. Maar als kunstje, niet "gereden", want waar is het verband? De aanleuning? Nergens toch...

Dat is niet knap.

En zal ik je nog wat vertellen: ondertreden achterbeen ZEER belangrijk, ontspanning ZEER belangrijk, weinig hulp ZEER belangrijk, welzijn van het paard ALLERBELANGRIJKST... waar meen jij te hebben geleerd dat dat niet zo is?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:41

Ik heb een vraag aan alle tegensanders:

WAT maakt dat als je je paard diep rijdt iedereen zo fel reageert, terwijl als je je paard "mooi" bovenin hebt elke dag (met alle gevolgen die dat KAN hebben) niemand reageert.

Alleen omdat er successen worden behaalt die de tegenstander dan ineens beoogt nioet te WILLEN behalen, of moet hier staan KUNNEN?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:42

Mireille1970 schreef:
QQQQ schreef:
Al eens in Dit Topic gekeken? Resultaten zijn super en paarden worden gewoon oud. Eerst zelf proberen en voelen Kafue, dan pas afkraken hoor Ja .
Ook Bonfire is oud Knipoog
Ja My point exactly! Jij hebt die link zeker niet gevolgd Nagelbijten / Gniffelen
Zep schreef:
Om daarop in te haken QQ, ik heb al vaker gezegd dat de principes achter LDR en klassiek naar mijn mening exact gelijk zijn.
Horseyfries lijkt daar anders over te denken Knipoog
Zep schreef:
Ik weet niet wat het kamp zegt, maar ik zeg hooguit dat klopt niet want de achterbenen komen niet mee
Zep schreef:
Ik weet heel goed dat dit kan, maar de pro's lijken het niet te kunnen geloven dat ik dit weet en het alsnog helemaal niks vind. Dus begin maar met je verdere uitleg.
Mireille1970 schreef:
Maar knap hoor, alle verband eruit gooien als je eenmaal in piaffe staat en dan een foto schieten, kijk de uitdrukking...
Foto's zeggen alles.
Interpretaties zeggen nog meer: Hinrichs rijdt gewoon zo op de zit naar de piaffe.
Verder probeer jij nu weer te roepen: Andere mensen laten ook wel eens een slecht moment zien, dus dat rechtvaardigt het feit dat er van LDR alleen maar slechte momenten te zien zijn Verward Verward
Van klassiek zijn ook goede foto's, van LDR blijkbaar niet. Ach, het achterbeen zal wel te snel zijn voor de camera's Ja Pling

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:45

LDR en klassiek is hetzelfde, alleen de verfijning gebeurt op een ronder niveau. Dat maakt dat er net zoveel mooie foto's zijn van LDR gereden paarden als van klassiek gereden paarden, echter jullie willen foto's zien van het diepste moment.

Check Sunrise bij Arnd.nl en er komen er vele tevoorschijn.

LDR houdt niet op bij het rondste punt, maar is een techniek die ook toegepast wordt op de foto's die ik plaatste, maar dan is het ineens geen LDR.

Ik snap het niet meer. Het zal wel helemaal aan mij liggen. Toch ga ik lekker op deze voet verder en zou nooit meer zonder deze ervaringen willen...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:48

Mireille1970 schreef:

WAT maakt dat als je je paard diep rijdt iedereen zo fel reageert, terwijl als je je paard "mooi" bovenin hebt elke dag (met alle gevolgen die dat KAN hebben) niemand reageert.

Alleen omdat er successen worden behaalt die de tegenstander dan ineens beoogt nioet te WILLEN behalen, of moet hier staan KUNNEN?
Tegen een paard vast bovenin rijden is al jaren, zo niet eeuwen tegenstand - mensen die enkel voor het plaatje rijden.
De LDR wordt vooral in NL zwaar gepromoot met alle gevolgen van dien. Ik verbaas me er juist op dat er ZO WEINIG en ZO LAAT pas een felle reactie op komt. Denk dat in paardrijdend NL de tegenstanders in de minderheid zijn hoor Ja .
Mireille1970 schreef:
LDR en klassiek is hetzelfde, alleen de verfijning gebeurt op een ronder niveau. Dat maakt dat er net zoveel mooie foto's zijn van LDR gereden paarden als van klassiek gereden paarden, echter jullie willen foto's zien van het diepste moment.
1. LDR schendt op verschillende punten de klassieke basisregels en is dus nooit hetzelfde te noemen.
2. Op het diepste moment komen die effecten het duidelijkst naar voren - dus hier zou je het voordeel op het achterbeengebruik bijvoorbeeld het beste moeten zien, als ik jullie mag geloven.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:50

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Tegen een paard vast bovenin rijden is al jaren, zo niet eeuwen tegenstand - mensen die enkel voor het plaatje rijden.
De LDR wordt vooral in NL zwaar gepromoot met alle gevolgen van dien. Ik verbaas me er juist op dat er ZO WEINIG en ZO LAAT pas een felle reactie op komt. Denk dat in paardrijdend NL de tegenstanders in de minderheid zijn hoor Ja .
Mireille1970 schreef:
1. LDR schendt op verschillende punten de klassieke basisregels en is dus nooit hetzelfde te noemen.
2. Op het diepste moment komen die effecten het duidelijkst naar voren - dus hier zou je het voordeel op het achterbeengebruik bijvoorbeeld het beste moeten zien, als ik jullie mag geloven.

1. zoals?

2. nee, op de diepste momenten wordt de controle uitgevoerd, en bovenin of minder rond zie je de resultaten en effecten ervan

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:58

Ja er worden eens een paar keer fotos geschoten van die allerbelabertste momenten die de meesten rollkuur noemen of hyperflexion maar geen LDR en daar vallen we allemaal al 188 paginas overheen.
LDR is onderdaad ontspanning, hyperflexion of rollkuur nee dat niet.
Heeft iedereen niet eens een moment van arghhhh het lukt niet, en is het niet heel vervelend als dat net op het moment gebeurd dat half nederland staat te kijken en te hijgen in je nek.

Maar het basis idee van ietsje ronder stellen is idd bedoel ter ontspanning. Wat de bedoeling van hyperflexion is oftwel het overrekken van dat weet ik niet.
Afbeelding
rollkuur dus en geen ldr
22.4.2006: De "oude"artikelen over de Rollkur van Prof . Meyer.

reollkur 1e artikel

Hier komt het woord Rollkur vandaan: Deze twee artikelen in St.Georg in 1992 en 1994 hielden zich voor het eerst bezig met kritiek aan deze rijmethode met de neus dicht bij de borst. Rollkur is een Duits woord voor een maagbehandeling met kruidenthe. Men moet de the drinken en dan deze in verschillende ligposities laten inwerken. Men moet dus van een kant naar de andere "rollen".

Toen ging het om ruiters algemeen en met name om de toenmalige Duitse Nicole Uphoff. Deze artikelen werden geschreven door Prof Heinz Meyer, een Duitse hippische deskundige, die nu ondermeer meewerkt aan het onderzoek in ZÜrich, Utrecht en Uppsala.

Dus het komt helemaal niet bij Sjef Janssen weg, want in 1992 stond anky nog helemaal niet zo hoog, ze zal ongetwijfeld al getraind hebben bij haar partner maar ook nog bij haar vader.
Maar allemaal geven ze af op anky terwijl het halve duitse veld zo traint en god weet wie nog meer.
Maar natuurlijk is het makkelijk afgeven op een ander want hoge bomen vangen natuurlijk veel wind.
Als die arme bonfire werkelijk zo afgetuigd is waarom heeft hij de gemiddelde leeftijd van 7 dan al ruimschoots gepasseerd.

Ja LDR en rollkuur zijn voor mij nnog steeds twee verschillende items. En nog steeds kan ik iedere gewenste overgang maken op alleen mijn zit met aanleuning maar zonder ophouding ook een kwestie van oefening. En ultiem is durchlassig en dat is nog steeds bereikbaar zei het nu wel sneller in samenwerking met ruime ontspannende beweging en een deinende rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:10

QQ dat is onzin, toen de eerste springjongens ermee begonnen was er ook al flinke weerstand tegen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:13

Paardentango schreef:
de ontspanning kan Hoirseyfries het beste uitleggen denk ik... die heeft er verstand van.... http://www.youtube.com/watch?v=76hE5hp7 ... ted&search

Niets mis met die video. Paard komt niet door op de hulp en wordt dus scherper gemaakt op het been. Opvallend is hoe mooi stil de amazone blijft zitten en hoe onzichtbaar de (been)hulpen zijn. Ze zit het paard niet in de weg.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:24

Tyrza schreef:
Paardentango schreef:
de ontspanning kan Hoirseyfries het beste uitleggen denk ik... die heeft er verstand van.... http://www.youtube.com/watch?v=76hE5hp7 ... ted&search

Niets mis met die video. Paard komt niet door op de hulp en wordt dus scherper gemaakt op het been. Opvallend is hoe mooi stil de amazone blijft zitten en hoe onzichtbaar de (been)hulpen zijn. Ze zit het paard niet in de weg.

Enkelen hier hadden liever gezien dat ze geen been had gegeven maar lief had gevraagd of in 3voud had aangeleverd "wil je please scherper en alert blijven op mijn hulpjes"?????????????

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:59

Weten jullie nog waar de discussie over gaat .....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:43

Kafue schreef:
LDR is onderdaad ontspanning, hyperflexion of rollkuur nee dat niet.
De pro's noemen het LDR, de anti's rollkür en sinds Lausanne moet het dan hyperflexion heten: Eén pot nat Kafue.
Mireille1970 schreef:
QQQQ schreef:
1. zoals?
Neus voor de loodlijn, poll hoogste punt (dat laatste dan niet bij vwnw), om maar te beginnen?
Mireille1970 schreef:
2. nee, op de diepste momenten wordt de controle uitgevoerd, en bovenin of minder rond zie je de resultaten en effecten ervan
Oh, dus nu zeg je dat op de diepste momenten de achterbenen mogen doen wat ze willen? Ofwel, het maakt niet uit hoe de training eruit ziet als het eindresultaat maar ok is? Dan verwijs ik je nogmaals naar die site die ik eerder noemde...
"De weg is het doel" (want het doel bereik je nooit).

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:47

Ik schijn dingen te type die onzichtbaar zijn behalve voor QQQQ het spookt hier ...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:14

Mireille1970 schreef:
Ik schijn dingen te type die onzichtbaar zijn behalve voor QQQQ het spookt hier ...

Nee hoor....

Ik lees je berichten met plezier, heb er gewoon niets aan toe te voegen Haha!
Denk alleen met regelmaat: "goh... als ik nog fanatiek zou rijden, in de buurt van Amsterdam, dan zou ik Mireille vragen of ik les van haar kon nemen." Bloos

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:26

Ik bloos ervan...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:12

Karl66 schreef:
Als er bij een onderzoek verschillende zaken onderzocht worden, kan je na een deelonderzoek al wel bepaalde conclusies trekken voordat het volledige onderzoek is afgerond. Dat deel over het ruggebruik gaat echt niet meer veranderen.

Is er al iets bekend dan ?
Het deel over ruggebruik lijkt me interessant, waar is dat te vinden, is dat beschikbaar ?