Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
knollentuin schreef:Ik denk dat je die ervaring alleen hebt als je het gevoeld hebt. Er is iig een reactie als ik m'n paard een ophouding geef en m'n teugel hangt wat door, er is het gewicht van de teugel, de voorwaartse energie en het aanspannen van m'n lijf in de halve ophouding, dat alles bij elkaar maakt die halve ophouding, hoe beter het paard opgeleid is of hoe verder in de africhting hoe kleiner die hulp door hoeft te komen
Monique schreef:knollentuin schreef:Ik denk dat je die ervaring alleen hebt als je het gevoeld hebt. Er is iig een reactie als ik m'n paard een ophouding geef en m'n teugel hangt wat door, er is het gewicht van de teugel, de voorwaartse energie en het aanspannen van m'n lijf in de halve ophouding, dat alles bij elkaar maakt die halve ophouding, hoe beter het paard opgeleid is of hoe verder in de africhting hoe kleiner die hulp door hoeft te komen
Ik kan mij er niks bij voorstellen. Heb jij dan lood in je teugel of zo? Anders kan het technisch niet dat het paard die ophouding van een loshangende teugel voelt.
En aan mijn tekort aan ervaring kan het niet liggen dat ik hier niet in mee ga.
Monique schreef:knollentuin schreef:Ik denk dat je die ervaring alleen hebt als je het gevoeld hebt. Er is iig een reactie als ik m'n paard een ophouding geef en m'n teugel hangt wat door, er is het gewicht van de teugel, de voorwaartse energie en het aanspannen van m'n lijf in de halve ophouding, dat alles bij elkaar maakt die halve ophouding, hoe beter het paard opgeleid is of hoe verder in de africhting hoe kleiner die hulp door hoeft te komen
Ik kan mij er niks bij voorstellen. Heb jij dan lood in je teugel of zo? Anders kan het technisch niet dat het paard die ophouding van een loshangende teugel voelt.
En aan mijn tekort aan ervaring kan het niet liggen dat ik hier niet in mee ga.
Agossie schreef:Ik ben dan in jouw ogen misschien maar een B-ruiter, ik kan met compleet loshangende teugels een ophouding geven waar mijn paard ook nog eens goed op reageert. Rijden doe je namelijk met je zit, niet met strakke teugels, zoals jouw voorbeeldplaatje waar een stuwende achterhand op te zien is en extensie in de rug, in plaats van flexie. De plaarjes van de PRE vind ik allemaal een stuk fijner beeld tonen dan het zwarte paard.
Ayasha schreef:Tenzij het een etiketje is. Dat went nooit.![]()
SinneJ schreef:Ik rij dan weer ophoudingen via mijn zit en beugels (door Kadankovitch, dat is geen eigen uitvinding). Teugels blijven zo vrij voor het communiceren van positie van de hals enzo.
Ayasha schreef:Als een paard kan leren reageren op een vlieg kan die ook leren reageren op gewichtsverplaatsing van de teugel. Meer of minder bedoel ik daar iig niet mee.
knollentuin schreef:Ik kan me eigenlijk alleen maar bij pienleuk je hier te zien en Babootje aansluiten, m'n post vanmorgen was erg kort, even voor ik aan 't werk ging, en nu even koken en eten straks misschien uitgebreider reageren
jannico schreef:@pien_2010. Dat het niet aansluit bij het strakke duitse plaatje prima. Maar goed les krijgen en ver komen.. Ik weet niet zo goed van wie iemand les moet hebben en hoe ver iemand moet komen.. Maar ze lest bij en draagt de kennis uit van in mijn optiek 1 van de beste klassieke ruiters van zijn generatie (Philippe Karl, maar ik vrees dat zelfs hij de lakmoes proef hier niet zou halen) en rijd voor de nationale lippizaner stoeterij in Hongarije en is zowat hun boegbeeld daarnaast brengt ze paarden uit op verschillende niveaus in zowel dressuur als working equitation.
pien_2010 schreef:Dat dit frans is had ik gezien, maar dat wil niet zeggen dat het dus per definitie goed of fout is. Er zijn genoeg franse combinaties die wel correct gaan en genoeg Duitse niet. Deze combinatie loopt en gaat niet. Het spijt me, meer kan ik er niet van maken. Later ga ik op zoek naar franse combinaties voor je die wel correct gaan.
. Ik distantieer me dus van jouw uitspraak en kom dus met juist een voorbeeld van Philippe Karl, want Duits en Frans is verschillend (vind ik echt niet gemakkelijk als ik op de manege rijd) maar Frans is zeer zeker niet slecht.Citaat:Philippe Karl, maar ik vrees dat zelfs hij de lakmoes proef hier niet zou halen
pien_2010 schreef:Ik vind het knap wat allemaal aan de hand van een foto gezien kan worden. Daar ben ik niet toe in staat want vind dat te veel een moment opname. Ik vond de foto er niet verkeerd uitzien en daar laat ik het verder bij. Volg met belangstelling de discussie