Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 23:09

Tancreda4 schreef:
Nou idd, paard moet van heel ver komen. Vind het een leuk en leerzaam filmpje dat vooruitgang goed laat zien :) - Longeerfilmpje van de schimmel dus :)

Binnen een week of 2 lang en laag, ontspannen en rad (schimmel liep echt niet fijn in eht begin) naar perfect? daar geloof ik niet in. Spieren moeten toch ook de tijd krijgen?

even als voorbeeld. Mijn paard is scheef maar dat was 100x erger toen ik mijn eerste longeerlesje op zo'n zelfde manier nam. veel theorie, weinig nog echt vragen aan de longe, en alleen stap. Maar we vroegen haar wel recht te worden. Misschien een kwartier of iets? En toch zat ik met een paard dat compleet overwerkt en tegen spierbevangen aan zat later. Omdat we zo'n andere houding vroeger (mijn paard kwam toen ook van redelijk ver). Dan is 2 weken echt snel lijkt mij?? In sommige gevallen?

Maar er is helemaal geen sprake van een profesionele aanpak, zoals je die zou mogen verwachten.
Er is geen analyse, geen plan, geen opbouw, er wordt gewoon op de bonne fooi wat aangeklooid begeleid door een mooi verhaal dat vertelt hoe goed het gaat.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 10-11-15 23:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:09

Horseware schreef:
Anoniem schreef:
In mijn zoektocht naar een goed voorbeeld van longeren kwam ik een ander interessant filmpje tegen die ik jullie niet wil onthouden.
https://www.youtube.com/watch?v=GAYoIn8a2Uo

Ik vind het paard enorm achter de loodlijn lopen en je ziet dat ie zich behoorlijk vast zet zodra ze de teugels oppakt (en dat ie dan nóg verder achter de loodlijn gaat). Ook vind ik dat ze behoorlijk aan het frummelen is in de hogere houding om hem maar naar beneden te houden met zijn hoofd.
Nee, niet mijn ding meer :o

Mijne ook niet meer. Ben een beetje allergisch geworden voor achter de ll :=

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:12

Simpelman schreef:
Tancreda4 schreef:
Nou idd, paard moet van heel ver komen. Vind het een leuk en leerzaam filmpje dat vooruitgang goed laat zien :) - Longeerfilmpje van de schimmel dus :)

Binnen een week of 2 lang en laag, ontspannen en rad (schimmel liep echt niet fijn in eht begin) naar perfect? daar geloof ik niet in. Spieren moeten toch ook de tijd krijgen?

even als voorbeeld. Mijn paard is scheef maar dat was 100x erger toen ik mijn eerste longeerlesje op zo'n zelfde manier nam. veel theorie, weinig nog echt vragen aan de longe, en alleen stap. Maar we vroegen haar wel recht te worden. Misschien een kwartier of iets? En toch zat ik met een paard dat compleet overwerkt en tegen spierbevangen aan zat later. Omdat we zo'n andere houding vroeger (mijn paard kwam toen ook van redelijk ver). Dan is 2 weken echt snel lijkt mij?? In sommige gevallen?

Maar er is helemaal geen sprake van een profesionele aanpak, zoals je die zou mogen verwachten.
Er is geen analyse, geen plan, geen opbouw, er wordt gewoon op de bonne fooi wat aangeklooid begeleid door een mooi verhaal dat vertelt hoe goed het gaat.

Dat vind ik wel een hele aanname Simpelman die niet hard gemaakt kan worden zonder M. de R. hierover te spreken. Wellicht had ze dit wel degelijk helemaal uitgedacht, met een plan van aanpak, een opbouw en een analyse, maar houdt ze het verhaal simpel voor de leken die dit toch vooral zullen bekijken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 23:16

Een tovenares met paarden dan die een reclamefilpje toont hoe zij met haar baguette magique een paard in 4 weken (een klein beetje) verbetert?
Hoe? magique....Kom tot mij.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:20

Ze verbetert hem tenminste

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:23

Inderdaad. En ik vind het een realistisch filmpje of iig herkenbaar. Zeker als ik naar min huis tuin en keuken paard kijk die ook van ver komt.
Een paard op de goede weg krijgen gaat niet altijd over 1 nacht ijs, maar heb je tijd en geduld voor nodig. Wel grappig dat dat in dit topic toch steeds weer naar voren komt - en logisch ook - : stapje voor stap gaan, komt wel, neem de tijd, heb geduld, ga niet te lang door.... en als een ander die niet helemaal lijkt te liggen in bepaalde straatjes de tijd neemt en de voortgang laat zien, is het opeens te langzaam en niet goed genoeg? Ik snap dat niet helemaal....
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 10-11-15 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:26

Simpelman schreef:
Anoniem schreef:
In mijn zoektocht naar een goed voorbeeld van longeren kwam ik een ander interessant filmpje tegen die ik jullie niet wil onthouden.
https://www.youtube.com/watch?v=GAYoIn8a2Uo

Wat vind je er interessant aan Gast5428?

Bij dit filmpje moet je wel het geluid aanzetten aangezien er ook voorbeelden worden gegeven van hoe het niet moet.
Ik vind dit een leerzaam filmpje. Je ziet hoe het paard zijn hele lijf gebruikt. Ik vind het ook best duidelijk uitgelegd door Gisella.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:33

Anoniem schreef:
Simpelman schreef:

Wat vind je er interessant aan Gast5428?

Bij dit filmpje moet je wel het geluid aanzetten aangezien er ook voorbeelden worden gegeven van hoe het niet moet.
Ik vind dit een leerzaam filmpje. Je ziet hoe het paard zijn hele lijf gebruikt. Ik vind het ook best duidelijk uitgelegd door Gisella.

Ik zie een ruiter die zaagt en een paard dat met veel zichtbaar oogwit achter de teugel loopt. Daarnaast vind ik na een paar minuten te snel om een paard al in de hand te stellen, als het paard net van stal komt althans. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:36

2 weken onder welke voorwaarden Simpelman?

De filmpjes zijn niets anders dan de filmpjes van Will, puur om te laten zien hoe het ook kan, zonder dwang, geruk en gepluk.
Uw mening is gebaseerd op aannames, niet echt netjes om zo iemand zwart te maken.

Dat filmpje van Gast5428 kwam ik laatst ook tegen, maar ik vind het vooral een mooi voorbeeld van een paard wat het lichaam niet goed gebruikt door gesjoemel aan de voorkant. :+ Enige goede deel is wanneer het paard lang gelaten wordt en op de loodlijn terecht komt, alleen op dat moment zie ik juist lichaamsgebruik.

Thanks trouwens voor de tips die er zijn gegeven! Denk dat ik een doel voor 2016 heb ;)

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:39

Ik vind het gesjoemel wel meevallen.
Van alleen maar afwachten en niets doen wordt je paard ook niet beter. Je zult toch moeten communicieren met je paard. Ik zie hier geen grof getrek of een paard wat vast wordt gehouden. natuurlijk zal het allemaal volgens het boekje nog wel beter kunnen maar ik denk dat het gros van de ruiters meer aan de voorkant zit te klooien dan wat er in het filmpje te zien is.
Hebben jullie wel het geluid erbij aan gehad? En geluisterd dat er ook voorbeelden werden gegeven van hoe het niet moet?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:48

Anoniem schreef:
Van alleen maar afwachten en niets doen wordt je paard ook niet beter. Je zult toch moeten communicieren met je paard. Ik zie hier geen grof getrek of een paard wat vast wordt gehouden. natuurlijk zal het allemaal volgens het boekje nog wel beter kunnen maar ik denk dat het gros van de ruiters meer aan de voorkant zit te klooien dan wat er in het filmpje te zien is.
Hebben jullie wel het geluid erbij aan gehad? En geluisterd dat er ook voorbeelden werden gegeven van hoe het niet moet?

Ja, geluid aan gehad. Maar een paard dat achter de ll loopt spant zijn onderhals aan en dat is niet wat ik nastreef.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:53

Anoniem schreef:
Van alleen maar afwachten en niets doen wordt je paard ook niet beter. Je zult toch moeten communiceren met je paard. Ik zie hier geen grof getrek of een paard wat vast wordt gehouden. natuurlijk zal het allemaal volgens het boekje nog wel beter kunnen maar ik denk dat het gros van de ruiters meer aan de voorkant zit te klooien dan wat er in het filmpje te zien is.

4.50 - 4.57 noem ik grof getrek en precies wat je het gros van de ruiters ziet doen (let vooral op het hoofd van het paard), daar geeft het paard dan aan toe door weer snel achter de teugel te kruipen.

Het enige foute voorbeeld wat ik kon vinden was dat je je paard niet als een hert rond moet laten lopen, maar hoe je dat voorkomt wordt niet vermeld, anders dan je teugels op maat te nemen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:00

Tomaatje schreef:
Anoniem schreef:
Van alleen maar afwachten en niets doen wordt je paard ook niet beter. Je zult toch moeten communiceren met je paard. Ik zie hier geen grof getrek of een paard wat vast wordt gehouden. natuurlijk zal het allemaal volgens het boekje nog wel beter kunnen maar ik denk dat het gros van de ruiters meer aan de voorkant zit te klooien dan wat er in het filmpje te zien is.

4.50 - 4.57 noem ik grof getrek en precies wat je het gros van de ruiters ziet doen (let vooral op het hoofd van het paard), daar geeft het paard dan aan toe door weer snel achter de teugel te kruipen.

Het enige foute voorbeeld wat ik kon vinden was dat je je paard niet als een hert rond moet laten lopen, maar hoe je dat voorkomt wordt niet vermeld, anders dan je teugels op maat te nemen.

En daarna ook, tijdens het wijken

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:02

Anoniem schreef:

Van afwachten wordt het niet beter, maar van het hoofd naar beneden rommelen met je handen ook niet. Van correct rijden wel, waarbij van afwachten ook geen sprake is.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:08

Horseware schreef:
Anoniem schreef:

Van afwachten wordt het niet beter, maar van het hoofd naar beneden rommelen met je handen ook niet. Van correct rijden wel, waarbij van afwachten ook geen sprake is.

Mee eens, ik vind het ook geen fijn filmpje.. Het paard loopt achter de teugel, van reiken naar het bit waar de meeste hier naar streven is geen sprake..

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:11

Evelijn schreef:
Ja raar soms, Anne_Sproet... dat je een hele andere ervaring/gevoel hebt dan hoe het eruit ziet... ik mis ook echt een spiegel. Laatst toch een filmpje laten maken... het ging niet super door echt te natte bak... maar was eigenlijk best wel teleurgesteld hoe het eruit zag...

Ja inderdaad. Jammer dat het er minder uit zag dan verwacht, maar je leert wel heel veel van zon filmpje vind ik! Vooral ook om het hier te plaatsen en tips te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:13

Wat is er mis als een paard wat achter de loodlijn loopt? Zolang de bovenlijn en kaak van een paard losgelaten zijn is er m.i. niets mis mee.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:19

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:19

Starbreeze schreef:
Ik doe het puur voor de lol, ik zie deze piaffe ook als een truukje ;) daar draait vrijheidsdressuur ook om in mijn ogen, en mocht je paard er sterker of leniger van worden, dan is dat meegenomen.

Wending om de voorhand zie ik de gymnastische waarde wel van in. Kirsten Brouwer gaf deze tip laatst ook, je paard laten instappen zodat het binnenachterbeen getraind wordt, zeker nuttig aan de bolle kant.

Heb deze oefening veel gedaan toen ik nog AdB les had. Kontje buiten noemde hij het. Oo het moment dat het achterbeen er dan onder kwam moest ik wegdraven met de 3e beenhulp en ook in de overgang terug naar stap moest ik weer kontje buiten done.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:22

Murosch schreef:
Ik heb gisteren ook de webinar gevolgd en wat ik mij afvroeg.. Volgens Will Faerber is het stap 1 om voorwaarts neerwaarts de stretch eigen te maken en te bevestigen en volgens deze mevrouw bereik je dit door juist links en rechts te buigen/zijwaarts stretchen. Mijn gevoel neigt naar de manier van Will, maar hoe denkt men daar hier over? Daarbij miste ik bij de filmpjes die ik gisteren zag het voorwaarts gaande paard nogal.

Ik heb eerst gewerkt met contrastelling en stelling (volgens adb), maar vind persoonlijk de wf manier fijner. Eerst ontspannen de hals laten vallen en nu ze dat goed doet, werk ik weer meer met stelling contrastelling, dat pakt ze nu ook beter aan, waardoor het contact op beide teugels ook beter wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:26

Starbreeze schreef:
Anoniem schreef:
Wat is er mis als een paard wat achter de loodlijn loopt? Zolang de bovenlijn en kaak van een paard losgelaten zijn is er m.i. niets mis mee.

Dit vind ik interessant: http://paardenhoeven.info/blog/2013/11/ ... rformance/

En wat is er mis als je het paard in het eerste plaatje wat door laat zakken?
Plaatje 2 geeft niet meer dan de suggestie dat een paard wat zijn neus naar zijn knie brengt dit met spanning en pijn doet.
En dat is niet zo mits hij de kaak en bovenlijn ontspant/loslaat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-15 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:27

Starbreeze schreef:
Ik heb het webinar gemist maar zag wel het filmpje over buitenstelling. Wauw ik had niet gedacht dat je je paard dan een half uur lang zo moest rijden. Ik gebruik dat zelf hooguit een paar seconden achter elkaar. Maar was dat paard niet extreem scheef?

Ik pak er bij zoiets altijd uit wat mij nuttig, leuk of logisch lijkt. Ik had niet bij alle filmpjes een goed gevoel of beeld. Zo vond ik de PRE? erg scheef in galop.

Ik heb het wel een hele les gedaan. Zijn vaak wel paarden die enorm scheef zijn.
Je richt je, als je de lange zijde opkomt op een punt aan dr overkant van de bak en daar rijd je in rechte lijn naartoe. Je rijd op de binnenhoefslag en je neemt net zoveel contrastelling tot het paard recht op jou denkbeeldige lijn loopt. Op het moment dat je op beide teugels gelijk contact krijgt, neemt ook de contrastelling af. In de hoeken neem ik even binnenstelling en dan moest ook op de korte zijde weer contra. Ik vind het nu wel heel fijn werken met contrastelling vanuit het halsstrekken. Ik pak het er nu weer steeds meer bij. Heb een linksgebogen paard.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:32

Waarom zou je je paard standaard achter de loodlijn rijden, zoals in het filmpje wordt gedaan? Het is toch niet voor niets dat in de dressuur het hoofd op/ iets voor de loodlijn wordt verwacht, waarom zou je daar dan niet op trainen? Er worden wel ingewikkelde oefeningen gevraagd in het filmpje maar erop trainen dat de neus voor de loodlijn blijft wordt niet gedaan. Een paard kan altijd een keer erachter komen maar dat zou niet je standaard beeld moeten zijn vind ik.

Buiten dat zijn er geloof ik onderzoeken dat het niet goed is voor je paard om standaard achter de ll te rijden, weet niet of iemand daar de onderbouwing van heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:35

Je moet zeker niet aldoor een paard achter de LL rijden maar er wordt hier gedaan of het een doodzonde is.
Ik stel mijn paarden ook soms wat ronder in, puur om te stretchen. En dan doe ik niet hetgeen Rollkur wordt genoemd maar gewoon even de spieren wat stretchen. En zolang het paard dit zonder spanning aanbied wanneer ik dat aan hen vraag is er helemaal niets mis mee. Het voegt zelfs iets toe.
Je eigen lichaam rek je toch ook zo nu en dan wat uit.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:37

Anoniem schreef:
En wat is er mis als je het paard in het eerste plaatje wat door laat zakken?
Plaatje 2 geeft niet meer dan de suggestie dat een paard wat zijn neus naar zijn knie brengt dit met spanning en pijn doet.
En dat is niet zo mits hij de kaak en bovenlijn ontspant/loslaat.

Nee dat niet, maar de juiste spieren worden niet aangespannen/ontspannen wanneer een paard achter de ll loopt. Daarvoor heeft het paard oa zijn onderhalsspieren nodig en die willen we niet trainen. Ook worden paarden daardoor hol in de rug.

Zoek maar eens posts van mij terug als je wil, daar heb ik ergens voor en na foto's staan. Zie je wat training met het neusje eruit kan doen voor een paard.