[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:51

Simpelman schreef:
Het volgen van de hand lang en laag, het reiken naar het bit is het bewijs van aanleuning.
Aanleuning begint zeldzaam te worden...

Het is precies het lang en laag en voorwaarts dat de lendenen en de rugspier versterkt.
Paarden een aantal maanden zo gereden laten een aanzienlijke en goed zichtbare toename van de kuitspieren, de lende en de rugspieren zien.

Het paard in deze houding gaand moet om een zweefmoment te kunnen hebben in draf de voorhand vanuit de achterhand omhoog drukken.
Het zal zich in de beweging in de rug aanspannen en los laten, ipv permanent vast houden.
Wanneer een paard de hals strekt is het niet de rugspier die uitgerekt wordt maar de schoft die uitwaaiert, dat is wat we zoeken, dat is namelijk de eerste stap naar oprichting, het paard reikt naar het bit.
Het oprekken het voorste deel van de lange rugspier doet men met LDR.
Het paard leert hierbij tegelijkertijd af zich op te richten, dat kan dan nl niet meer.

[ Video ]

Intressant stukje en duidelijk filmpje.
Dit spreekt wel weer tegen wat ze gisteren zeiden. Dat je het hoofd niet nodig hebt voor de rugspieren.
maar dit filmpje geeft duidelijk weer dat t wel degelijk verschil maakt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:58

Eline: Oef dat is een pijnlijke duik. Vergis je niet hoor, die bak is lang geen makkie. De treinen die er langs rijden, inrijden in 1 hal, de lichtbalk in het midden en het raam voorin waar in je de trailers ziet ingeladen worden.
Heb je de proef in de andere baan nog gedaan?

Vreemd terrein doet wel is vaker wat met paarden. Dat schrikken en rennen kan goed komen door het weer en het terrein. Staar je er niet blind op. Ik krijg in de proef ook een beetje het idee dat jij wat te veel probeert te houden. Logisch als ie eerder ook al een springkonijn was. Probeer volgende keer een serie van kleine ophoudingkjes als je voelt dat ie gaat aanspannen. Je kan best ophouding geven en weer aanrijden. Dat leid af van het moment.
Als je thuis rijd ga je ook door met oefeningen waarin je voelt dat ie beter gaat lopen. Dat kan je in je proef niet, maar dan moet je soms even crea zijn.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:02

TurboTinker schreef:
flavlip schreef:
Zit ook wat in idd. Ik heb hem graag lang en laag voor het ontspannende gevoel. Maar uiteindelijk heeft het rijtechnisch gezien geen meerwaarde?

Maar waarom vragen ze het dan in elke proef. Ongeacht het niv?

Het heeft wel degelijk een nut. Het traint andere spieren dan de gene die je normaal gebruikt in een opwaartse houding. Het is alleen percee een ontspannen houding en het is ook niet percee een goede houding voor rug en achterhand.

Daarnaast moet een paard de hand van de ruiter wel durven volgen. Door dat volgen krijg je een tweezijdige communicatie. Halsstrekken is een manier om dat te testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:02

Oeh dat is idd een nare val Eline, balen hoor.
Ik denk dat je je pony nog meer uit mag gaan dagen, en nog meer aan het werk mag zetten Eline. Ik heeft een beetje een houding en komt er achteren niet bij. Idd even geen wedstrijden meer rijden en daar niet op focussen, maar focus op de basis, herhalen herhalen herhalen.

ElineCath

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:15

Ja het was echt een rot val.. Nee ik heb de tweede niet meer gedaan, was duizelig en het duurde 10 minuten voor we pony weer te pakken hadden. Ben nog even opgestapt voor het idee en een rondje gestapt met mijn vader ernaast, maar hij was zo super opgefokt dat ik er snel weer af was gegaan.

Dankje voor de tips Veulen84! Ik probeerde hem inderdaad als het ware bij me te houden, maar dat geeft natuurlijk achteraf gezien ook weer spanning.

Klopt Jolien, hij zet zich met spanning altijd in een wat opgekropte houding en ik weet nooit goed hoe ik dat op zo'n moment moet oplossen. Baal extreem want de wedstrijden gingen de afgelopen tijd zo fijn!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:17

Phoe Eline, wat een nare val! Hoe voel je je nu?

@veulen. Zo heb ik dat ook geleerd maar bij die cursus zeiden ze dat het ook anders kon. Ik blijf toch bij wat ik nu doe. Dat brengt ons ook goed op weg.

Al ben ik wel benieuwd of ik werkelijk mijn paard kan laten passageren dmv mn zitbeenknobbels te liften links en rechts.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:20

Best wel last van mijn hoofd en enkel, maar ik vind dat ik er nog goed vanaf ben gekomen. Ben blij dat hij niet verder mijn kant op was gerold! Ben afgelopen weken al wat angstiger voor hem dus ga morgen aan de longeerlijn even erop. Denk dat ik echt in mijn broek ga poepen :')

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:23

Je moet er even doorheen denk ik sterkte!

Je paard voelt t ook als je angstig bent he ;)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:37

Jaa over 2 maanden gaan we van stal veranderen, dan komt hij winter en zomer 24/7 buiten!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:47

Graag wil ik even terugkomen op het door Veulen als link geplaatste artikel: zeer interessant om te lezen, dank voor het plaatsen!
Zelf haal ik er vooral uit dat het paard de hals kan strekken op twee manieren: in balans en actief (trunk between shoulders:schoft blijft omhoog) en inactief/uitgezakt (trunk sinks between front legs:schoft daalt).
Verder wordt gesteld dat niet zozeer de hoofd/halshouding bepalend is voor de draagkracht van de rug onder de ruiter, maar dat dit de ruiter zelf is. Dat een te ontspannen zittende ruiter met een ' doughy seat' en een te beweeglijke wervelkolom een functioneel ruggebruik en dus nageeflijkheid belemmert. Dat de ruiter juist elastische tegenkracht moet creeren met zijn spieren om zijn beweeglijkheid op het paard te verkleinen. Lijkt mij heel logisch maar helaas denken enorm veel ruiters nog steeds dat ze alleen maar moeten ontspannen-ontspannen-ontspannen met als gevolg een hoop gewiebel en gebuts, achteroverhangen achter de bewegingen enz enz. Waardoor het voor het paard wel erg moeilijk wordt om zijn rug goed te gebruiken. Conclusie: heel wat nageeflijkheidsproblemen zouden opgelost worden als meer ruiters goed zouden leren zitten,dus in balans en mee met de beweging. 'Sit your horse onto the bit' vind ik wat dat betreft een mooie uitspraak (weet even niet meer van wie). In plaats van de focus steeds maar weer te leggen op de hoofd-halshouding en de inwerking via de teugel.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:59

Mee eens. Ik heb geleerd dat je met een lichte aanspanning van jezelf. Toch ontspannen en meegaand met je paard kunt zijn. Zonder hem tegen te werken. Ontspannen is 1. Te onspannen is niet goed.lichte aanspanning. heup iets kantelen, rechtop, maar los.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:36

@ Turbotinker Het heeft wel een bepaalde meerwaarde: voor de ontspanning tussendoor wel, even 'pauze' zeg maar.

Wat wedstrijden betreft: als controle. Op het moment dat je paard op de juiste manier nageeflijk loopt zal hij netjes je hand volgen, een fijne aanleuning houden en in het zelfde ritme blijven lopen. Wanneer dit niet zo is 'val je door de mand', je paard valt uit elkaar, trekt je naar voren, versneld ineens, dat soort dingen.

Ik zie het lang en laag dus echt als begin/basis en verder als een controle.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:45

Mee eens! Mijn instructrice vertelt mij altijd dat het een sport is, je moet ook met jezelf bezig zijn en niet mee liften.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:21

flavlip schreef:
@ Turbotinker Het heeft wel een bepaalde meerwaarde: voor de ontspanning tussendoor wel, even 'pauze' zeg maar.

Wat wedstrijden betreft: als controle. Op het moment dat je paard op de juiste manier nageeflijk loopt zal hij netjes je hand volgen, een fijne aanleuning houden en in het zelfde ritme blijven lopen. Wanneer dit niet zo is 'val je door de mand', je paard valt uit elkaar, trekt je naar voren, versneld ineens, dat soort dingen.

Ik zie het lang en laag dus echt als begin/basis en verder als een controle.

Dat is ook wat ik geleerd heb. En waar ik in geloof. Maar die cursus van gister heeft me van t padje gebracht.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:30

Askja schreef:
Graag wil ik even terugkomen op het door Veulen als link geplaatste artikel: zeer interessant om te lezen, dank voor het plaatsen!
Zelf haal ik er vooral uit dat het paard de hals kan strekken op twee manieren: in balans en actief (trunk between shoulders:schoft blijft omhoog) en inactief/uitgezakt (trunk sinks between front legs:schoft daalt).

Ik wil op bovenstaande even inhaken, persoonlijk vind ik dat wel een heel erg belangrijk onderscheid. Ik zie ook nog genoeg paarden die 'netjes' met de hals omlaag lopen maar daarbij eigenlijk vooral de hals lang en recht maken en naar beneden steken (soort omgekeerde giraffe) met een trotse ruiter want hij loopt zo netjes omlaag en hij gaat voorwaarts-neerwaarts en dat is dus goed...Paard valt daarbij echter zo op de voorhand dat hij enorm kort wordt in de beweging, schouder krijgt geen ruimte meer, buikspieren doen niets en van daaruit wordt het alleen nog van kwaad tot erger...
Dat stukje verbinding vanuit de schoft is voor mijzelf wel altijd iets waar ik aandacht aan besteed. Ik merk dat de aanleuning fijner is en je hulpen beter doorkomen als het paard de hele hals vanuit de schoft rondmaakt en 'de hals laat vallen' zoals het dan omschreven wordt. Lastig te beschrijven wat ik precies bedoel zo! Maar bovenstaande maakt, voor mij, het verschil tussen 'mooi plaatje maar weinig beweging' en de losgelatenheid waar we in het rijden naar op zoek zijn.
Goede post Askja!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:10

Askja schreef:
Verder wordt gesteld dat niet zozeer de hoofd/halshouding bepalend is voor de draagkracht van de rug onder de ruiter, maar dat dit de ruiter zelf is. Dat een te ontspannen zittende ruiter met een ' doughy seat' en een te beweeglijke wervelkolom een functioneel ruggebruik en dus nageeflijkheid belemmert. Dat de ruiter juist elastische tegenkracht moet creeren met zijn spieren om zijn beweeglijkheid op het paard te verkleinen. Lijkt mij heel logisch maar helaas denken enorm veel ruiters nog steeds dat ze alleen maar moeten ontspannen-ontspannen-ontspannen met als gevolg een hoop gewiebel en gebuts, achteroverhangen achter de bewegingen enz enz. Waardoor het voor het paard wel erg moeilijk wordt om zijn rug goed te gebruiken. Conclusie: heel wat nageeflijkheidsproblemen zouden opgelost worden als meer ruiters goed zouden leren zitten,dus in balans en mee met de beweging. 'Sit your horse onto the bit' vind ik wat dat betreft een mooie uitspraak (weet even niet meer van wie). In plaats van de focus steeds maar weer te leggen op de hoofd-halshouding en de inwerking via de teugel.

De voorzet werd goed gegeven voor dit artikel. Leuk dat je 2 heel belangrijke dingen er ook uit haalt. Goed ook om eens te bedenken wat je moet doen precies om een schoft opwaarts gerezen te houden, wat is daar eigenlijk voor nodig?

Wat betreft het tweede. Ja niet te slap of te stijf zitten is heel belangrijk. Iedereen weet dat als je gespannen bent je paard vaak helemaal niet zo lekker loopt. Tegenwerkend soms of ook stijf. Maar we schenken wat weinig aandacht aan al die plumpudding ruiters. Ruiters die doorzitten in een soort lappe pop houding om maar te voelen. Dood gewicht is veel lastiger te verplaatsen en te bewegen dan een levend gewicht dat de bewegingen incasseert en mee werkt.

Tijd voor een ervaringsverhaaltje... Wat de meeste van jullie niet weten is dat ik 11 jaar geleden me rug beschadigd heb. Ik ben niet de meest soepele ruiter meer. Maar omdat ik altijd actief bezig ben geweest om me paard te voelen, ben ik soepeler dan de meeste mensen verwachten. Ook heb ik veel compensatie spieren Echter...
Bijna 9 maanden geleden heb ik me enkel en kuitbeen gebroken. Na 6 maanden op krukken en dito niet rijden is er van veel van die spieren niet veel over. Rijden is ineens wel een heel stuk lastiger geworden, niet alleen voor mij. Mijn super sensibele paard zegt ineens wel erg vaak tijdens het rijden dat ik in de weg zit. Mijn gebrek aan absorberende spieren maakt het voor haar ook allemaal wel heel zwaar.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:02

0000 schreef:
Ik wil op bovenstaande even inhaken, persoonlijk vind ik dat wel een heel erg belangrijk onderscheid. Ik zie ook nog genoeg paarden die 'netjes' met de hals omlaag lopen maar daarbij eigenlijk vooral de hals lang en recht maken en naar beneden steken (soort omgekeerde giraffe) met een trotse ruiter want hij loopt zo netjes omlaag en hij gaat voorwaarts-neerwaarts en dat is dus goed...Paard valt daarbij echter zo op de voorhand dat hij enorm kort wordt in de beweging, schouder krijgt geen ruimte meer, buikspieren doen niets en van daaruit wordt het alleen nog van kwaad tot erger...
Dat stukje verbinding vanuit de schoft is voor mijzelf wel altijd iets waar ik aandacht aan besteed. Ik merk dat de aanleuning fijner is en je hulpen beter doorkomen als het paard de hele hals vanuit de schoft rondmaakt en 'de hals laat vallen' zoals het dan omschreven wordt. Lastig te beschrijven wat ik precies bedoel zo! Maar bovenstaande maakt, voor mij, het verschil tussen 'mooi plaatje maar weinig beweging' en de losgelatenheid waar we in het rijden naar op zoek zijn.

Voorwaarts neerwaarts wil niet zeggen naar voren naar beneden strekken.
Het wil zeggen dat het paard rustig maar actief vanuit de achterhand voorwaarts gaat, de hals strekt.
Het zal om voorwaarts te kunnen blijven gaan de schoft omhoog moeten drukken vanuit de achterhand anders vervalt namelijk het zweefmoment.
Het voorwaarts wil dus in deze expressie zeggen dat het voorwaarts stuwt vanuit de achterhand én daarbij de hals strekt.

Overigens in jouw video is er niet voldoende "hals strekken" omdat je dat je paard daarin beperkt, je houdt hem namelijk nageeflijk, waarschijnlijk omdat je anders het gevoel van controle verliest.
Niet onvriendelijk bedoeld, je pakt hem bij de kop, voor wat je probeert te doen zijn je teugels veel te kort....
Je paard gaat achter de teugel lopen, de ingang naar de uitgang.
Het is nu nog niet in staat in een meer opgerichte houding aanleuning te onderhouden.
Aanleuning moet hij eerst gaan zoeken in de diepte.
Zonder aanleuning geen nageeflijkheid.

De goede manier is eerst het hals strekken bevestigen in stap, wordt dit stabiel meer en meer voorwaartse stuwing maar voortdurend naar beneden leiden.
Wanneer dit bevestigd is hetzelfde in draf.
De eerste periode geen aanleuning vragen, alleen maar strekken.
Je gooit letterlijk de deur van voren open.
Je paard gaat voorwaarts denken en je brengt hem in ontspanning.

Voorwaarts drijf je met twee kuiten en zit op het moment dat hij strekt, niet ervoor, dan zet hij zich op slot en dan wordt jij hard.
De video van Klimke hierboven laat het eindresultaat van zien een paard dat voorwaarts neerwaarts gaat.
Het is nog steeds voorwaarts neerwaarts.....

Bij Philip Karl vind je een totaal andere benadering van hetzelfde doel, het uitwaaieren van de schoft en voorwaarts gaan.
Interessant om te bestuderen en te doorgronden.
Hij nodigt het paard uit de onderkaak aan het bit te brengen.
Geen sprake van "rond" , =is in de krul, rijden.

Het gaat om het strekken naar het bit én het stuwen van de achterhand.
Dat is wat je wilt bereiken met het voorwaarts neerwaarts.
Oprichting en dragen komen pas lang daarna aan de beurt.
Zonder eerlijke aanleuning zul je ze nooit kunnen ontwikkelen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:08

Simpelman, ten eerste dankjewel dat je de moeite neemt om uitgebreid te reageren!

Van je eerste alinea begrijp ik niet meer dan dat het een herhaling is van de quote net erboven...Je zegt precies wat ik bedoelde dus ik neem aan dat we het daar gewoon in eens zijn dan.

Verder kan ik eigenlijk alleen maar zeggen dat ik niet begrijp hoe ik een paard dat eigenlijk doorlopend met een boog in de teugel loopt, dat niet licht maar nog volledig los in de hand is en dat werkelijk waar alle mogelijke ruimte krijgt, 'bij de kop kan pakken'. Volgens mij moet je ze daar toch vast voor hebben en kan dat niet met letterlijk 0 gram gewicht?
Dat hij nog niet voldoende durft te volgen is een ander verhaal uiteraard, dat heb ik eerder al aangegeven. Maar dat komt zeker weten niet omdat hij de ruimte niet krijgt.
Ik begrens hem niet, ik heb geen gewicht in de hand (en dan bedoel ik echt niets, niet een beetje, gewoon niets) en ik wil hem juist minder rond, niet ronder...Ik snap dat de video niet bijzonder goed van kwaliteit is en ik sta heus open voor commentaar, alleen ik kan met mijn verstand even de connectie niet maken tussen een volledig losse teugel en het vasthouden van het paard. Nogmaals, evengoed dank voor de moeite.

Edit, toevoeging. Zit nog even te denken. Ik vind het niet nuttig of eerlijk om een paard dat het zo lastig vind om naar het bit te strekken als deze, een mega-lange teugel te geven en het maar uit te laten zoeken in de hoop dat hij in die meter losse teugel die hij dan heeft ooit een keer besluit dat omlaag de juiste weg is. Daarmee laat ik hem aan zijn lot over en dat wil ik niet. Ik wil juist dat hij leert vertrouwen op mijn hand. Dus zodra hij naar het bit toe durft te komen, krijgt hij direct weer ruimte en zo zakt hij steeds een stukje verder. Hij leert dat het niet eng is, dat ik zacht ben in mijn hand en dat het fijn is als hij durft te zakken. Mogelijk zit daar een verschil in aanpak in, ik ben altijd erg van de tussenstappen en ik ben net zo blij met een stapje in de goede richting als met het uiteindelijke eindresultaat. Dat is een stuk didactische aanpak waarin wij denk ik erg van elkaar verschillen. Ik heb er in ieder geval geen enkele twijfel over dat dit paard op deze manier uitstekend gaat leren en vooral gaat durven halsstrekken en dat is uiteindelijk het belangrijkste.
Laatst bijgewerkt door 0000 op 02-02-15 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:22

Gefeliciteerd LU met je punten!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:37

LU: ik ben nu stiekem toch wel benieuwd naar de prestaties van je leuke verzorgpaardje en zijn andere ruiter ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:43

Over halsstrekken gesproken, wat vinden jullie dan van deze twee plaatjes?

(horizon zul je recht moeten denken, sorry)

Afbeelding

Afbeelding

Eerste lijkt mij over 4 benen. Tweede komt ze met achterbeen eerder van de grond dan voorbeen dus imo op de voorhand (kan ook goed kloppen want als het haar even lukt wil ze met haar neus op de hoeven lopen en de teugel is daar net te kort voor dus trekt ze mij uit het zadel, langere teugels lijken mij niet erg handig rijden ivm klapperen).

Als ik hier in schakel wordt ze wel stabiel qua halsstrekken, echter wanneer ik de teugels stukjes meer op maat neem en ga schakelen wordt ze stug en gaat ze trekken.. tot ze lange teugel heeft om te halsstrekken. (en met stukjes meer op maat neem heb ik het over centimeters, niet over een halve meter korter en in oprichting proberen te forceren). Ik voel dan dat ze haar kaak aanspant en overmatig kauwt en druk geeft. Wanneer ik dan (te) grof schakel (naar haar zin) komt ze van de hand af (onderhals er op en trekken/ loperig worden of achter mn hand kruipen).

Hoe los je dit dan op zonder paard van je hand af te jagen? Want ik kan in halsstrekken (normaal) schakelen op mijn zit tot bijna stap, arbeidsdraf, voorwaartser, terug naar bijna stap enz. maar zodra ik mn teugels iets meer op maat neem is ze minder aan mijn hulpen en wil ze doordrukken (loperig blijven).
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 02-02-15 11:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:46

@0000 ook even je filmpje bekeken en idd volledig losse teugel dus kan nu niet zeggen dat je hem bij de kop hebt. Lijkt me een fijn paard.
Hoewel ik volte openen en sluiten ook altijd een hele fijne oefening vindt heb ik het idee dat je juist jouw paard wat meer recht toe recht aan zou moeten rijden. Ik dacht te zien op je filmpje als je met je buitenteugel hem uit de volte stuurde en bij het van hand veranderen wat begon te klimmen en dat is juist wat je wil.
Soms - als het niet lukt om een paard in het voorwaarts neerwaarts naar de hand te laten komen, sommigen krullen zich nu eenmaal op, kan het ook werken om wat hogerop aanleuning te zoeken. Dus, uit de "krul (die hij overigens zelf opzoekt) " halen.
Daarbij moet je soms zelf even uitvinden wat werkt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:50

Dankje, dat is wel een goede ja, soms heeft hij inderdaad moeite om na een aantal voltes weer rechtuit te gaan...eens vaker af gaan wisselen dus.
Het is inderdaad echt een fijn dier, tref ze maar heel zelden met zo'n fijn karakter!

S_en_Z, ik vind het beide fijne plaatjes hoor, ben het eens met je eigen commentaar. Heb nog vaag een beeld van hoe ze was toen je ermee begon en het is fijn om te zien hoeveel vertrouwen ze in je gekregen heeft!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 11:52

Bedankt! Haha.
Zij hadden een 11e plek, met 47% geloof ik. Veel commentaar op het protocol, maar ze is vrolijk blijven lachen. Iedereen was muisstil tijdens hun proef, dat was best wel een beetje gek. Maar waar ik een heel mooi cijfer voor impuls had, hadden hun impuls te weinig.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:55

LoveUggs schreef:
Bedankt! Haha.
Zij hadden een 11e plek, met 47% geloof ik. Veel commentaar op het protocol, maar ze is vrolijk blijven lachen. Iedereen was muisstil tijdens hun proef, dat was best wel een beetje gek. Maar waar ik een heel mooi cijfer voor impuls had, hadden hun impuls te weinig.

:wow: Zo, dan hoef je je in ieder geval niet meer af te vragen of hij echt op niveau loopt....Jammer, want dat maakt het alleen maar lastiger ipv makkelijker voor jou helaas. Maar de aanhouder wint en een volhouder ben jij zeker!