Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:40

ART_UMA schreef:
Oke, toevallig is er een nieuwe uitgave, (ik moet er nog wel ff voor gaan zitten want het is nogal breedsprakig opgezet):
Die 13. Auflage, die letzte von Baucher selbst verfasste Formulierung seiner „Méthode d’équitation basée sur de nouveaux principes“ (1867) – jetzt neu übersetzt.
Afbeelding

Deze heb ik niet, deze is vertaald.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:42

ART_UMA schreef:
Oke, toevallig is er een nieuwe uitgave, (ik moet er nog wel ff voor gaan zitten want het is nogal breedsprakig opgezet):
Die 13. Auflage, die letzte von Baucher selbst verfasste Formulierung seiner „Méthode d’équitation basée sur de nouveaux principes“ (1867) – jetzt neu übersetzt.

Volgens de prof zinloos om te lezen.... want zonder kun je ook prima topruiter worden volgens de prof ;) :+

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:44

Professor schreef:
Citaat:
Als ik in de boeken lees, hoeveel "klassiekers" dwangmiddelen gebruikten om hun paarden ook maar "iets" te leren dan ben ik ook niet "klassiek"

Wanneer men dat schrijft, dan zou ik graag horen wat deze dwangmiddelen zijn, nu word er iets in de lucht gegooid zonder enige onderbouwing, en zeer generaliserend.

Zoek het zelf maar op in het staatsarchief ;)

Maar om je op weg te helpen, wat dacht je van bv de Hertog van Newcastle

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:47

cherie78 schreef:

Dan heeft u nog niets geleerd wat de zuivere Klassieke Reitkunst is en hoe deze onstaan is de ontwikkeling hiervan.
Nu begrijp ik dat u het allemaal niet bevatten kan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:48

Professor schreef:
Citaat:
als u moet beschrijven, met hoeveel gewicht rijd u in de hand?

Mijnheer Moll is dit niet een onzinnige vraag, u weet toch dat bij iedere oefening men een andere aanleuning heeft, dat niet elke paardenmond hetzelfde is.
Men moet kijken geeft het paard na in de mond. Gewicht kan teugel zijn, kan iets meer zijn dat hangt van het paard af.
Maar wanneer een ruiter beschrijft mijn paard blijft ligt in de hand dan zou men dat moeten zien in de praktijk, dat kan men zien aan het beengebruik van het paard.

dan als nog is de vraag niet vreemt, dat het niet een constante eenheid is is begrijpen lijk voor ieder, en dat een paard anders aan voelt dan het ander ook, echter is druk druk en gewicht gewicht daar zijn we het allen over eens, echter ben ik van mening dat teugel gewicht altijd het doel is, in welke oefening dan ook.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:49

quadripes schreef:
zoals ik al eerder heb gezegd: het is een voelen van de trens in je hand. en die moet altijd 'los' aanvoelen, nooit ongevoelloos en star. en soms voelt dat 'zo' aan en anders weer 'zo', maar altijd in beweging en altijd in dialoog met het paard. dan voel je via de trens hoe het paard gaat, als het ware. en naarmate het paard sterker wordt van achteren en makkelijker in de verzameling gaat, wordt de verbinding vanzelfsprekender, rustiger, en daarom 'lichter'. maar altijd als een soort elektrisch contact.

en dit kan u bewrkstelligen met een vaste hand?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:49

jasmijn78 schreef:
Volgens de prof zinloos om te lezen.... want zonder kun je ook prima topruiter worden volgens de prof ;) :+

Het is zinloos wat u hier schrijft, het inhoudsloos, en diegene die ik het geschreven heeft weet hopelijk wel wat ik bedoel dat ik het originele heb en dat ik daar zeer dankbaar voor ben.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:52

teugelgewicht kan het doel zijn, maar nooit het begin. net zoals lichtheid door verzameling een doel is, maar ook niet een begin kan zijn.

heb ik ergens geschreven dat ik mijn hand vast zet? mijn hand staat op 1 plaats, maar beweegt voortdurend met het paard mee of soms even niet (=ophouding). en dat gaat om milimeters.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:52

Moll schreef:

Zou u mij eens willen aangeven waar het woord vaste hand weg komt?
Ken de nagebende, de aannehmende en de durchhaltende en de verwahrende.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:54

Professor schreef:
cherie78 schreef:

Dan heeft u nog niets geleerd wat de zuivere Klassieke Reitkunst is en hoe deze onstaan is de ontwikkeling hiervan.
Nu begrijp ik dat u het allemaal niet bevatten kan.

Gelukkig :o heeft lang geduurd :D

En wat dacht je van Grisone

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:56

quadripes schreef:
teugelgewicht kan het doel zijn, maar nooit het begin. net zoals lichtheid door verzameling een doel is, maar ook niet een begin kan zijn.

heb ik ergens geschreven dat ik mijn hand vast zet? mijn hand staat op 1 plaats, maar beweegt voortdurend met het paard mee of soms even niet (=ophouding). en dat gaat om milimeters.

dus de arm beweegt zoals ik al die tijd aan geeft en dit is meer bij jonge paarden dan bij hoger geschoolde paarden, en dat s dus mijn punt in het geheel, dat de hand altijd mee gaat in de beweging van ht paard en nooit stil staat tenopzichte van de beweging, dat het mm werk is is ook van zelfsprekent de ruiter moet immers kunnen sluiten, maar in dat stuk moet er losheid zijn in de arm en hand van de ruiter.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:57

Professor schreef:
Moll schreef:

Zou u mij eens willen aangeven waar het woord vaste hand weg komt?
Ken de nagebende, de aannehmende en de durchhaltende en de verwahrende.

heb mijn antwoord al gegeven

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:57

Professor schreef:
Het is zinloos wat u hier schrijft, het inhoudsloos,

Ik vat slechts jouw eigen woorden samen. Jij beweert dat lezen niet nodig is om goed te leren paardrijden gezien er genoeg topruiters zijn die volgens jouw analfabeet zijn. Dus waarom dan nog boeken lezen? Waarom is theoretische kennis dan nog van toegevoegde waarde, als je er zonder ooit een boek gelezen hebr er volgens jou dus kennelijk ook kan komen? Of is het toch wel zinvol eens wat theorie tot je te nemen?

Professor schreef:
en diegene die ik het geschreven heeft weet hopelijk wel wat ik bedoel dat ik het originele heb en dat ik daar zeer dankbaar voor ben.
.

Ach ja, dat is natuurlijk ook zo. Als iemand dan toch de moeite heeft genomen een boek te lezen is het niet de juiste vertaling, de juiste versie, niet van de juiste uitgever... Alleen jij hebt die natuurlijk in je bezit.... :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:02

Citaat:
Ach ja, dat is natuurlijk ook zo. Als iemand dan toch de moeite heeft genomen een boek te lezen is het niet de juiste vertaling, de juiste versie, niet van de juiste uitgever... Alleen jij hebt die natuurlijk in je bezit.

Diegene die dit schrijft dat een ander dit denkt, die is zelf zo denkend, daar distantieer ik mij volledig van.
Weer niets inhoudelijks niets onderbouwend niets zeggend.
En bemoeien met dingen die voor een ander bedoeld zijn.
U toont niet het voorbeeld van ruiterlijk gedrag.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:04

Even een heel klein citaatje uit "rijden en africhten"

"Het is hier weer de wet van samenvoeging van indrukken, welke het middel geeft het paard tot gehoorzaamheid te brengen.
Het is daartoe nodig de goede uitvoering van een beweging onmiddelijk door een beloning te laten volgen en zijn weigering door een ENERGIEKE BESTRAFFING, opdat het paard toegeeft en zich onderwerpt"

Laat ik voorop stellen dat mijn IQ redelijk is :o

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:10

Professor schreef:
Het is onmogelijk een paard werkelijk te verzamelen wanneer de teugels niet op maat zijn.
Op maat in de zin van in contact, is de vraag. Uberstreichen is een controle, waarbij de verzameling (het gaan :+ ) niet mag veranderen. Maar in piaffe zijn er toch wel voorbeelden te zien waarbij er geen contact is (doorhangende teugel), je kunt dat natuurlijk ook minimaal contact noemen, maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt.
quadripes schreef:
Volgens Philippe Karl is een lichte aanleuning een soort startpunt. Het is meer als enkel het teugelgewicht, maar een zware aanleuning is het zeker niet. In het leerproces (juist in het begin van de africhting) kan trouwens echt los best voorkomen om geen conflicterende hulpen te hebben

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:14

Professor schreef:
ART_UMA schreef:
Afbeelding

Deze heb ik niet, deze is vertaald.

Tja het blijft behelpen, Frans en zo...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:25

Voor de enkeling die toch geinteresseerd is om als ruiter in goede shape te komen een linkje:

http://www.fittepaard.nl/

Deze training wordt nu ook de sportschool bij ons op het dorp gegeven, tegen lagere kosten en een langer programma. Ik volg hem nu voor de tweede keer. Leuk, leerzaam en nuttig. ;) Oh, en analfabeten kunnen ook meedoen, het is toegankelijk voor iedereen ongeacht niveau of disicpline die zichzelf als ruiter wil verbeteren. Wel even iemand meenemen die helpt bij de inschrijving :+

Edit, nog een voordeel: je kan hem in je moers taal volgen :D Je hoeft zelfs geen duits of frans te kennen!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:47

ART_UMA schreef:
Professor schreef:
Het is onmogelijk een paard werkelijk te verzamelen wanneer de teugels niet op maat zijn.
Op maat in de zin van in contact, is de vraag. Uberstreichen is een controle, waarbij de verzameling (het gaan :+ ) niet mag veranderen. Maar in piaffe zijn er toch wel voorbeelden te zien waarbij er geen contact is (doorhangende teugel), je kunt dat natuurlijk ook minimaal contact noemen, maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt.
quadripes schreef:
Volgens Philippe Karl is een lichte aanleuning een soort startpunt. Het is meer als enkel het teugelgewicht, maar een zware aanleuning is het zeker niet. In het leerproces (juist in het begin van de africhting) kan trouwens echt los best voorkomen om geen conflicterende hulpen te hebben

Dan lijkt mij, dat Philippe Karl geen echte "klassieker" is :o

Het überstreichen is inderdaad ook zoiets ;) waarom zou dat toch in vredesnaam uitgevonden zijn, als de handen het "zenuwcentrum" zijn.

Lijkt mij, dat er toch nog heel wat meer bij komt kijken, om het Überstreichen überhaupt dan nog te kunnen :+

Echt los, kan ook heel goed verder in de opleiding :j
En nee, het paard gaat dan inderdaad echt niet "hobbelen" *D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:49

jasmijn78 schreef:
Voor de enkeling die toch geinteresseerd is om als ruiter in goede shape te komen een linkje:

http://www.fittepaard.nl/

Deze training wordt nu ook de sportschool bij ons op het dorp gegeven, tegen lagere kosten en een langer programma. Ik volg hem nu voor de tweede keer. Leuk, leerzaam en nuttig. ;) Oh, en analfabeten kunnen ook meedoen, het is toegankelijk voor iedereen ongeacht niveau of disicpline die zichzelf als ruiter wil verbeteren. Wel even iemand meenemen die helpt bij de inschrijving :+

Edit, nog een voordeel: je kan hem in je moers taal volgen :D Je hoeft zelfs geen duits of frans te kennen!

Dat wordt bij ons "op het dorp" nog niet gegeven, trouwens ook niet in de nabijheid van zo'n pak em beet, 100 km
Wordt nog even behelpen met jazzballet en de andere lichaamsbeweging die ik heb.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 00:42

Jasmijn78,de manier waarop je eerst mensen met overgewicht in de hoek zet en vervolgens over IQ gaat beginnen,doet juist vermoeden dat het aan het laatste schort,danwel dat je van de opvoeding alleen de voeding hebt genoten.Hiermee ondermijn je je eigen argumenten.Misschien kunnen jullie(+cherie) je 1-2 tjes sarcasme per PB naar verkozen slachtoffer sturen,dan hoeven anderen zich er niet aan te storen.Een pittige discussie is leuk,maak het niet zo persoonlijk.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 00:46

Kunnen we misschien de inhoudelijk discussie vervolgen???
Ik lees mee om wat van te leren, niet om al dat andere gedoe maar dat duurt al weer aan aantal blz...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 01:14

meerhofh schreef:
Kunnen we misschien de inhoudelijk discussie vervolgen???
Ik lees mee om wat van te leren, niet om al dat andere gedoe maar dat duurt al weer aan aantal blz...

Professor schreef:
Citaat:
Als ik in de boeken lees, hoeveel "klassiekers" dwangmiddelen gebruikten om hun paarden ook maar "iets" te leren dan ben ik ook niet "klassiek"

Wanneer men dat schrijft, dan zou ik graag horen wat deze dwangmiddelen zijn, nu word er iets in de lucht gegooid zonder enige onderbouwing, en zeer generaliserend.

cherie78 schreef:
Even een heel klein citaatje uit "rijden en africhten"

"Het is hier weer de wet van samenvoeging van indrukken, welke het middel geeft het paard tot gehoorzaamheid te brengen.
Het is daartoe nodig de goede uitvoering van een beweging onmiddelijk door een beloning te laten volgen en zijn weigering door een ENERGIEKE BESTRAFFING, opdat het paard toegeeft en zich onderwerpt"

Laat ik voorop stellen dat mijn IQ redelijk is :o

Dus hieruit valt geen lering te trekken?
Inclusief mijn eerdere antwoord over de Hertog van Newcastle.

Kan jij hieruit nog steeds niet afleiden, dat er toch wel behoorlijk wat "dwang" gebruikt werd door de Klassiekers?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 01:43

Tja, ...de onafhankelijke zit!
Heb zojuist de dvd van het hengstentation van Paul Schockemöhle zitten bekijken. Het was heerlijk weer eens paarden gereden te zien worden zoals het hoort: voorwaarts van achteren uit zonder voor op de handrem gezet te worden, zonder valse knik! Oh, er was genoeg op de zit van een aantal mensen aan te merken, hoor, maar ze zaten hun paard niet in de weg, sterker nog: er zat slechts 1 (misschien 2) routinier tussen. Een verademing. Doordat de paarden anders gereden worden, klassiek dus, en doordat mensen anders op hun paard zitten, konden paarden laten zien wat ze in huis hadden. Dit in tegenstelling tot wat onze Nederlandse top- en subtopruiters laten zien. Dan heb ik het niet over ruiters als Sander Marijnissen e.d. Ga eens kijken bij de PAVO-cup of waar dan ook.
Uiteraard werd ook Totilas getoond, eerst onder Gal, daarna onder Alexander Matthias Rath. Dacht toch echt dat er een ander paard binnen kwam, in die zin, dat Totilas 2x langer is geworden onder Rath!!
Deze ruiter doet zijn uiterste best om dit "modern" gereden paard (ja, verrreden is wel het woord) om te turnen naar een klassiek te scholen paard. Het valt niet mee om die geprogrammeerde kunstjes er uit te rijden. Met name dat voorbeen-gewapper en een achterbeen wat er niet IS, zal veel tijd in beslag gaan nemen en zal zeker ten koste gaan van het spektakel, maar er zal een ander paard onder vandaan komen.
Om weer terug te komen op het onderwerp van de onafhakelijke zit:
Edward Gal hangt achterover in een stoelzit met een BOLLE onderrug. Zijn voorbenen komen al VOOR de singel uit bij de elleboog van het paard. Gelukkig houden die mega-wrongen op zijn zadel hem IN het zadel en voorkomen deze dat de benen van Gal op de schouders van het paard belanden...! Algehele stijfheid in het lichaam van Gal!
Dan naar A.M. Rath: deze jongeman heeft een keurige correcte zit, getuige de licht-HOLLE onderrug die ontspannen is!. Als gevolg daarvan een correcte beenligging!
Een zeer plezierig ogende Rath in een correcte, onafhankelijke zit, die zijn paard volgt in de beweging en hem geen moment in de weg zit, terwijl hij zijn handen vol heeft aan de omscholing van dit paard.

Sportscholen dienen een commercieel belang voor diegene die lekker achter S.J. aanhobbelen. Ik heb niets tegen sportscholen ansich, maar een onafhankelijke zit leer je alleen te ontwikkelen OP een paard!
De bewegingen van dit levende materiaal zijn NIET te verkrijgen in een sportschool! Diegenen die dat hier wel verkondigen hebben dan zelf zeer waarschijnlijk ook geen onafh. zit en begrijpen ook niet wat het IS! Op een sportschool werk je alleen aan conditie. Getuige de houding van de Nederlandse topruiters. Zij werken zich suf in de sportschool en hangen (op een enkeling na; reeds genoemd) in een stoelzit of REMzit op/in hun paard.
Zoals Professor ook al benoemde, Anky zat vroeger, net als Adelinde overigens, prachtig op haar paard. Daar is niets meer van over!

Inderdaad, zelf ben ik ook van de ouwe stempel. Zitten en dus ook een onafh. zit verkrijg je en verbeter je je leven lang op heel veel verschillende paardenruggen.
Hoe?
* Zitles aan de longe met alle mogelijke oefeningen, tot en met het buitenbeen over de hals van het
paard in ALLE gangen met de armen zijwaarts, enz. enz.
* Verlichte Zitles met alle mogelijke oefeningen die daarbij horen,... ja, voor de dressuurruiter!
* Springles, cavalettiwerk met de armen op de rug en zelfs zonder beugels over laag werk. "Zit" daarbij
op je knieën en bovenbeen; rechte rug, maar liever een holle dan een bolle rug; enkelgewrichten naar
binnen gekanteld. Hier uithoudingsvermogen in krijgen. Wordt veel te weinig gedaan! Dressuurmatig
springen of springtechnisch dressuren!
* Voltigewerk!!
* Regelmatig tijdens het dressuurwerk zonder beugels rijden, ja, juist ook die Z-ruiter!

Tel daar je stalwerkzaamheden en het lesgeven (ik maak zelf vele kilometers tijdens mijn lessen) bij op en je hebt geen dure sportschool nodig!
Ik wil nog wel eens zien of SJ op een leeftijd van bijv. Paul Stecken (91 jaar) en zo zijn er nog meerderen, nog in zo'n conditie is als deze oudgedienden nu nog steeds zijn...!!!!

Jasmijn, bespaar me aub al jouw te verwachten "gequoot", want ik druk het weg.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 01:44

Veel ideeen over teugelcontact, Herr von Neindorffs beroemde uitspraak verschillend opgevat.Dus ook nog een stukje gelezen.Opvallend vaak tegengekomen dat e.e.a. vooral gaat over de balans tussen drijvende en begrenzende hulpen,nergens iets duidelijks over hoeveel weerstand genomen,danwel ruimte gegeven dient te worden,het lijkt eigenlijk een kwestie van gevoel.Een stukje wat me erg aanspreekt:Der zügel soll fein,gummibandartig, einwirken so dass er jederzeit in die lage ist,in der bewegung des Pferdes geringfügig nachzugeben oder anzunehmen