DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:27

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Dat laatste zijn jouw woorden, niet de mijne. Ik stel dat je met ldr niet meer paarden ziet met een lang achterbeen dan zonder ldr. Juist niet ! (wat niet impliceert dat het NOOIT voorkomt, het is echter GEEN voornemen van een ldr ruiter).
Toch typisch dat er dan alleen foto's zijn van LDR paarden met lang achterbeen.
Mireille1970 schreef:
het is echter GEEN voornemen van een ldr ruiter
ik hoop van geen enkele ruiter...

Weet je wel wat een lang achterbeen is? (aangeboren, en daarna nooit extra gestimuleerd om op de plek te komen)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:27

Karl66 schreef:
Q, een aantal onderzoeken zijn al wel afgerond, zoals het deelonderzoek over het ruggebruik. Alleen worden die als niet valide terzijde geschoven.

Het punt is wat dat betreft heel simpel, de antwoorden zijn er wel, alleen worden ze niet geaccepteerd, maar daar moet je de antwoordgever niet de schuld van geven.

Waar zie ik dat meer Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:34

Karl66 schreef:
Q, een aantal onderzoeken zijn al wel afgerond, zoals het deelonderzoek over het ruggebruik. Alleen worden die als niet valide terzijde geschoven.
DEELonderzoek dus. Ik baseer me liever op COMPLEET onderzoek. Ook zie ik liefst alle info, dus de wetenschappelijke publicatie. Die komt vast ook pas als het gehele onderzoek af is.

@Mireille: Kom nou maar eens met één van die duizenden foto's van LDR met goed achterbeengebruik. Als die laatste foto er één was, dan weet ik dus genoeg.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:40

Als er bij een onderzoek verschillende zaken onderzocht worden, kan je na een deelonderzoek al wel bepaalde conclusies trekken voordat het volledige onderzoek is afgerond. Dat deel over het ruggebruik gaat echt niet meer veranderen.

Maar ook hier geldt weer, er worden argumenten gezocht om het aan de kant te schuiven.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:02

O wee ik heb gereden in het skala der dressuur en dat is nog steeds het enige dat ik toepas. En euhhhh nee ik weet niet de spiertjes te benoemen, heb ik ook geen behoefte aan. Het is zo niet mijn ding, laat mij maar een dieselmotor reviseren, een factuur maken, een eindejaarsreportage maken of nieuw personeel aannemen, dat zijn mijn specialiteiten paardrijden is puur een hobby van me.

Echter ik weet wel hoe je de spieren moet trainen en dat is door ze beurtelings te belasten en te ontspannen, dus te spannen en te ontspannen. En ik luister naar mijn paarden.
Want het is heel leuk als je weet in theorie hoe de spier heet, waar hij voor dient, hoe je hem kunt trainen en hoe lang je hem moet belasten. Maar als je neit weet aan te voelen dat de spier bijvoorbeeld vermoeid raakt en daarom dus met de klok verder gaat want hij is zolang te belasten tjaaa probleem.
Als je als ruiter niet weet te voelen waarneer je paard taktonrein of kreupel gaat, mijn god wat doe je dan op het paard? Moet je je daarbij afhankelijk opstellen van een instructeur, lijkt me niet die is er toch immers niet altijd bij.

Moet je als je duidelijk verschil voelt waarneer je paard daadwerkelijk losser gaat, ruimer en meer ontspannen gaan roepen ja maar kan niet want de biomechanica....... lijkt me niet want een ruiter zonder gevoel is als een blind paard in moeders porceleinkast
Als je puur en alleen de theorie wilt gaan toepassen op het paard dan kun je het paard beter op de weide laten want theorie en praktijk zijn twee heel verschillende dingen.
Een van de allereerste dingen die ik geleerd heb is dat het paard VOOR je been moet zijn. Aktie = reaktie ik vraag hij doet want uiteindelijk is dat de eerste stap in de richting van africhting. Ik vraag en jij doet.

En waarom de ldr paarden losser gaan is heel simpel de paarden worden allereerst getraind op aktie = reaktie dus op de kleinste vraag wil men antwoord. En de paarden worden heel duidelijk gestrecht, opgerekt en lenig gemaakt.
LDR paarden zijn dus lenige paarden. En als het achterbeen heel duidelijk achter de massa blijft terwijl dat toch niet zou kunnen bij een normaal paard is dit ldr paard dus iets leniger want in de proef gaat het meestal wel goed.
En bovendien als je het over lenig hebt zo kan de een bijvoorbeeld heel gemakkelijk een spagaat en kan ik dat bijvoorbeeld niet kwestie van spieren trainen op lenigheid, oprekken en steeds een stukje verder.

En ik houd het voor mezelf liefts gemakkelijk ik hoef niet te weten waarom, ik wil gewoon dat het werkt.
Dus wat maakt het uit als sommige mensen aanvullingen vinden op klassiek dressuur volgens het skala zolang het werkt is het ja prima. Uiteindelijk stoten we er niemand het werk mee uit de mond. Om in de mond van de anti ldr-ers te praten we creeeeren er een arbeidmarkt bij want als die arme LDR paarden moeten straks op zijn minst naar een sportpaardenpsycholoog en onder behandeling van een osteopaat, dierenarts, medicinaal hoefsmid en dergelijke.

En om in een heel belangrijk gezegde te blijven het is niet genoeg om te weten, je moet het gebruiken,het is niet genoeg om te willen je moet het ook doen.
Ik ken genoeg mensen die willen heel veel maar als het puntje bij het paaltje komt staan ze nog steeds bij de startlijn in de startblokken maar nooit eruit. Je kunt pas oordelen over resultaten in de praktijk als je het ook daarwerkelijk geprobeerd heb, als je ook daadwerkelijk gevoeld hebt.
En helemaal in dit geval omdat LDR in theorie slecht zou zijn terwijl het in praktijk toch andere resultaten lijkt op te leveren.
Dit zou dus een verhaal van het verschil tussen praktijk en theorie kunnen worden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:03

Karl66 schreef:
Als er bij een onderzoek verschillende zaken onderzocht worden, kan je na een deelonderzoek al wel bepaalde conclusies trekken voordat het volledige onderzoek is afgerond. Dat deel over het ruggebruik gaat echt niet meer veranderen.
Eerst zien, dan geloven. Volgens de Scandinavische prof, waren er wel nog kanttekeningen bij te plaatsen. Die zullen er in een publicatie bij worden geplaatst. Vandaar dat ik daar toch graag nog even op wacht en liever geen voorbarige conclusies trek.

Ook zullen vóór publicatie in peer-reviewed journals andere experts zich over de experimenten en resultaten buigen, waardoor ook nog wel eens enige nuance extra wordt aangebracht. Als de samenwerkende onderzoekers het nog niet eens 100% eens zijn over de interpretatie van de resultaten, dan is op dit moment nog niet echt iets zinnigs over deze resultaten te zeggen.

Wacht dus nog maar even geduldig af Knipoog .

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:09

Kafue schreef:
O wee ik heb gereden in het skala der dressuur en dat is nog steeds het enige dat ik toepas.
Geloof ik best, LDR rijd je niet Haha! !
Kafue schreef:
En als het achterbeen heel duidelijk achter de massa blijft terwijl dat toch niet zou kunnen bij een normaal paard is dit ldr paard dus iets leniger want in de proef gaat het meestal wel goed.
Volgens mij struikel je hier over je eigen woorden....

Als iemand denkt te voelen dat een achterbeen goed onder de massa komt, maar het beeld (de beelden) geeft (geven) het omgekeerde aan, dan is de kans groot dat het gevoel niet klopt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:13

Kafue schreef:
En helemaal in dit geval omdat LDR in theorie slecht zou zijn terwijl het in praktijk toch andere resultaten lijkt op te leveren.
Al eens in Dit Topic gekeken? Resultaten zijn super en paarden worden gewoon oud. Eerst zelf proberen en voelen Kafue, dan pas afkraken hoor Ja .

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 00:06

Goofy44 schreef:
horseyfries schreef:
Onderzoek van Hilary Clayton heeft aangetoond dat bijna elk paard niet helemaal gelijktijdig landt. Omdat dit voor het oog niet waar te nemen is zijn er vroeger beschrijvingen gekomen van een taktmatige draf die dus in werkelijkheid niet helemaal kloppen.

Je kan het nauwelijks zien, je kan het des te beter horen.
Je springt hier van een conclusie, naar een conclusie die totaal uit z'n verband is getrokken.
Citaat:
Daarmee is bewezen dat een positief of negatief gedisassocieerd paard normaal is en het dus geen "africhtingsfout" is. Het is dus nog altijd een correct gaand paard.

DAP+ en DAP- zie je al bij een veulen. Op basis daarvan kun je een correlatielijn trekken naar de paarden die in theorie beter zouden kunnen presteren. Dat zijn normale paarden.
Citaat:
De stelling dat de "draf zo zou moeten zijn" is dus in wezen achterhaald.

Dit is onzin. Een zin uit een verhaal, een artikel of een hoofdstuk uit een boek wordt uit z'n verband gehaald om tot een conclusie te komen, die gebaseerd is op nono. DAP is heel simpel om te begrijpen, de gevolgen ervan zijn minder gemakkelijk aan te geven.
Waarvoor DAP gebruikt en misbruikt wordt is me duidelijk. Dat wordt off-topic.

Je zegt hier allemaal wat het volgens jou niet is, maar niet wat het dan wel is.
Je erkend het bestaand van DAP + en DAP - . Wat jij zegt en wat er volgens het onderzoek van Hilary juist NIET uitgekomen is, is dat je daarmee een voorspelbare waarde hebt welke paarden in theorie beter zouden kunnen presteren. Zij vertelde juist dat dat niet het geval is.
Waar haal je deze conclusie vandaan?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:12

QQQQ schreef:
Kafue schreef:
Al eens in Dit Topic gekeken? Resultaten zijn super en paarden worden gewoon oud. Eerst zelf proberen en voelen Kafue, dan pas afkraken hoor Ja .

Ook Bonfire is oud Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:44

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:
DEELonderzoek dus. Ik baseer me liever op COMPLEET onderzoek. Ook zie ik liefst alle info, dus de wetenschappelijke publicatie. Die komt vast ook pas als het gehele onderzoek af is.

@Mireille: Kom nou maar eens met één van die duizenden foto's van LDR met goed achterbeengebruik. Als die laatste foto er één was, dan weet ik dus genoeg.

Daarom ben je zelf ook iemand die géén mening heeft voor je zelf het hele onderzoek, theorie en praktijk, gezien en gedaan hebt zeker? Haha! Vork

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:48

*zucht*

1. die laatste is dat niet, ik heb je uitgelegd waarom die laatste er staat
2. kijk naar die duizenden foto's van LDR gereden paarden die je kent

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:02

Mireille1970 schreef:
http://knhs.e-connect.nl/objects/00002233.jpg

Laag, diep en rond rijden: belasting en stress op deFaculteit in Utrecht gemeten!
‘Rollkur’ of ‘laag, diep en rond’ rijden is een manier van rijden van dressuurpaarden die gebruikt wordt tijdens de training. De laatste jaren is deze manier van rijden kritisch benaderd omdat deze techniek mogelijk het welzijn van de paarden zou aantasten (rel Anky in Duitsland). Om dit te onderzoeken is er in Utrecht een proef gedaan waarbij werd gekeken naar de belasting en de stress van paarden tijdens het lopen in ‘rollkur’, vergeleken met het lopen in zelfgekozen houding (vrij).

De belasting tijdens ‘rollkur’ (hartslag en bloedlactaat) was iets hoger dan tijdens ‘vrij’ rijden. Er werden echter geen verschillen in haematocriet, glucose en cortisol (mate voor stress) concentraties gevonden tussen de twee testen. Ook waren er geen signalen dat de paarden zich ongemakkelijk voelden of gestresst waren. Alle paarden toonden tijdens de ‘rollkur’ wat betere bewegingen en waren beter op hun ruiter geconcentreerd.

Dit is een heel klein citaatje uit het volledige onderzoek neem ik aan? Hebben we het over hetzelfde?
De stressfaktor, bloed, was ongeveer gelijkwaardig. Slechts aan het begin van de rollkur was de stress faktor hoger. Dezelfde faktor was bij paarden die 'normaal' gereden werden op een ander moment hoger. De conclusie kan getrokken worden dat de stressfactor dus bij beide manieren van rijden gelijk is. Maar...
Het wordt in dit onderzoek niet duidelijk bij welke paarden dit is gemeten en hoe deze paarden 'gebruikt'worden. Sportpaarden, recreatiepaarden, jonge paarden, paarden die altijd zo gereden zijn? Dit is helaas niet duidelijk.
De laatste zin is een eigen interpretatie, 'betere bewegingen en beter op hun ruiter geconcentreerd'.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:04

Paardentango schreef:
Mireille1970 schreef:
http://knhs.e-connect.nl/objects/00002233.jpg

Laag, diep en rond rijden: belasting en stress op deFaculteit in Utrecht gemeten!
‘Rollkur’ of ‘laag, diep en rond’ rijden is een manier van rijden van dressuurpaarden die gebruikt wordt tijdens de training. De laatste jaren is deze manier van rijden kritisch benaderd omdat deze techniek mogelijk het welzijn van de paarden zou aantasten (rel Anky in Duitsland). Om dit te onderzoeken is er in Utrecht een proef gedaan waarbij werd gekeken naar de belasting en de stress van paarden tijdens het lopen in ‘rollkur’, vergeleken met het lopen in zelfgekozen houding (vrij).

De belasting tijdens ‘rollkur’ (hartslag en bloedlactaat) was iets hoger dan tijdens ‘vrij’ rijden. Er werden echter geen verschillen in haematocriet, glucose en cortisol (mate voor stress) concentraties gevonden tussen de twee testen. Ook waren er geen signalen dat de paarden zich ongemakkelijk voelden of gestresst waren. Alle paarden toonden tijdens de ‘rollkur’ wat betere bewegingen en waren beter op hun ruiter geconcentreerd.

Dit is een heel klein citaatje uit het volledige onderzoek neem ik aan? Hebben we het over hetzelfde?
De stressfaktor, bloed, was ongeveer gelijkwaardig. Slechts aan het begin van de rollkur was de stress faktor hoger. Dezelfde faktor was bij paarden die 'normaal' gereden werden op een ander moment hoger. De conclusie kan getrokken worden dat de stressfactor dus bij beide manieren van rijden gelijk is. Maar...
Het wordt in dit onderzoek niet duidelijk bij welke paarden dit is gemeten en hoe deze paarden 'gebruikt'worden. Sportpaarden, recreatiepaarden, jonge paarden, paarden die altijd zo gereden zijn? Dit is helaas niet duidelijk.
De laatste zin is een eigen interpretatie, 'betere bewegingen en beter op hun ruiter geconcentreerd'.

Dan wel een eigen interpretatie van de onderzoekers in Utrecht. Het staat woordelijk zo vermeld.

Als alle paarden zoals velen van jullie beweren precies identiek zijn, dan maakt het toch niet uit welke paarden er gebruikt zijn Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:04

oooooohhhh ik zucht heel diep mee hoor.
Het lijkt er wel op dat het anti ldr veld er alles maar dan ook alles aan doet de ldr in de hoek te schuiven.
Nou ja de positieve dimgen leest men overheen, en er komen alleen nog maar komische feiten om de hoek.
Dan zijn er mensen die graag de les lezen en niet zullen rusten voor ldr uit de wereld is.
Tjonge jonge laat iedereen toch.

Ik denk dat je juits moet stretchen met een paard om hem op te warmen, de spieren te trainen er dergelijke.

Een prima ballerina die warmt zich toch ook eerst extreem op alvorens ze het zwanenmeer gaat dansen, nou dan. Maar een paard mag dat niet. Als ik die ballerinas zie of die turners dan denk ik ook auwa dat spagaat, split pirouettes op je tenen kan toch neit gezond zijn. en toch gebeurd het. En als relatief jonge topsporters versleten zijn praat iedereen van ja maar die heeft jaren hard getraind. en een paard mag dat niet terwijl dat ook sporters zijn lopen ook op de olympiade.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:27

Niemand schuift iemand in de hoek, dat is voor je eigen rekening.
Het gaat om de interpretatie van dingen. Het onderzoek is helaas niet compleet omdat de info ontbreekt over welke paarden er gesproken wordt.
Er wordt gevraagd gezond verstand te gebruiken en zo objectief mogelijk te kijken. De paarden die ik in LDR zie zijn mechanisch getraind en de langdurige hyperflectie wordt medisch ook gebruikt, maar geen 10 a 15 minuten.
Iedere keer worden de feiten omgedraaid, het enige wat ik hier lees zijn niet relevante zaken en ik ben nog steeds niet erg overtuigd van het nut, behalve dat van enke topsporters.
De interpretatie van het LDR zie je op iedere pensionstal c.q. manege, Anky doet het dus is het goed en mooi.
Ondertreden is niet meer relevant en wordt ouderwets genoemd?
Inderdaad laat iedereen maar gaan, dat is de meest gemakkelijke weg.

Een onderzoek is pas compleet als alle info vermeld staat. De lezer kan op basis daarvan een objectief oordeel vellen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:34

Professor schreef:
Dus conslusie, geen zg sneller achterbeen, maar meer op de voorhand.
Het grote probleem van LDR is, dat het achterbeen wel verder naar achteren gaat, maar niet naar voren.
Dat kan ook alleen maar anatomisch en biomechanisch.
Daardoor zie je voor oei en achter foei.

Hoop nu eens alle tot nadenken en overdenken gezet te hebben, en niet tot persoonlijke aanvallen. Dat is nl heel makkelijk en primitief.

Het zinnetje van voren oei en van achteren foei is een leuke om te onthouden en hier en daar eens te gebruiken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:39

Juist ondertreden is de voorwaarden in een correct gereden verzameling. Echter een paard dat op de voorhand gaat kan niet ondertreden. Dus als de achterbenen niet ondertreden is er geen sprake van een correct gereden verzameling. In training behoef je echter niet altijd de correct gereden verzameling te beogen, hoe vaak ga je niet rchting bijvoorbeeld een correct gereden passage, dus je stelt de basisvoorwaarden op orde, passageert aan en ontspant direct. Het is training wat de ruiters laten zien wat ze beogen er mee daar kunnen we alleen maar in gissen. Het is inderdaad wel een verhaal van stretchen en reaktiesnelheid vragen.

Over de stressfactor, ik heb paarden ook vaak genoeg ontevreden zien kijken als ze even doorgezet worden in een houding met de hals erboven op. Ik zou dan ook niet graag de stressfactor willen meten. Het is dus tweeledig. Een paard dat doorgezet wordt terwijl die niet wil geeft ook een stress situatie, complementeer dat met een geweldige ruk in de mond, een kan met de zweep en een gigantische trap met de sporen aan weerszijden terwijl voor de handrem erop zit en je hebt ook een fijn verhaal. Jammer dat ik daar geen fotos van gemaakt heb.

In mijn ogen is het helemaal niet anky doet het dus is het goed, en op iedere manege pensionstsal zie je ldr maar ook slechte klassiek en heel uur het koppie er hoog bovenop is dat dan wel gezond?

Ja inderdaad laat iedereen maar gaan, ik wil me neit verantwoorden of opwinden over een ander want meningen verschillen en dierenleed vind je overal.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:55

Dat is de meest gemakkelijke opmerking die een mens kan maken.
Je kan een paard benaderen, berijden vanuit zijn mogelijkheden en op basis van beloning en straf. Dat is te beperkt om alleen daarnaar te kijken.
Klassiek is meer gericht op de kern van het paard, hier speelt het paard de hoofdrol en is de weg er naartoe veel belangrijker dan de prestatie, wat dat ook mag zijn...
Leven en laten leven, jewel, maar blijf nadenken over wat je doet en waarom je het doet. Dat is een voorwaarde (zonder N) om op een eerlijke manier een doel te bereiken.
(Vind ik)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:10

LDR is nog meer gericht op het paard, elk paard krijgt een andere benadering terwijl klassiek juist pretendeert dat elk paard precies hetzelfde nodig heeft. Waar jij dus de conclusie vandaan haalt dat het paard de hoofdrol in klassiek speelt en bij LDR de prestatie is me een raadsel.
Als ik bijvoorbeeld zondag een clinic geef en er loopt een paard ontzettend kort en stamperig en niet over de rug en lendenen en na wat aanwijzingen om het paard behoorlijk rond en diep in te stellen zie je ineens de rug gaan swingen, de bewegingen beter worden en je hoort het paard opeens een stuk minder stampen waardoor zowel het publiek als de amazone allemaal zien, horen en voelen dat het een heel groot positief verschil geeft dan weet ik dat het goed kan zijn en eerlijk is. In mijn ogen is het veel dieronvriendelijker en oneerlijker om een paard op de manier te laten lopen waarop hij eerst liep: strak, niet door de rug en elke beweging klapt in de gewrichten.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:23

Precies Horseyfries. Als mijn paard bijvoorbeeld vasthoud doe ik dat dus nu ook terwijl ik er voorheen niet over peinsde.
Ik luister nu veel meer naar de paarden en voel het paard meer aan dan voorheen. Voorheen als iets neit ging werd ik boos en reeel boos terwijl ik nu weer terug ga naar de basis en naar de ontspanning weer iets ronder en pas als de ontspanning gewaarborgd is weer terug naar daar waar de spanning erin sloop. Terwijl ik eerder alleen maar hoorde zet hem door stel hem in de hand luister ik nu niet meer naar de lesgever maar meer naar mijn paard.
Deze manier is dus meer individueel klassiek dan klassiek. Ieder paard zijn eigen oplossing.

En als terug gaan naar ontspannng zou betekenen dat ik niet op tijd gereed ben om de wedstrijdring te betreden nou ja jammer dan........

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:44

Naar aanleiding van bovenstaande bedoel ik dus dat ik ook wat ronder stel.
Niet dat ik dus strak vasthoud aan hem, bedoeling is dat hij gaat ontspannen.
Las het terug en dacht oei staat een beetje vreemd.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:04

De plank misslaan heet dat, sorry ik kan de logica niet ontdekken hierin?
LDR en ontspanning.... nieuw !

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:08

Paardentango schreef:

Oeps... je moet echt eens gaan kijken live bij het trainen (niet losrijden 20 minuten) maar maanden training... JA LDR is gebaseerd op 100% ontspanning. En 100% je paard in de waarde en met rust laten. NIet een keer extra aandrijven, niet een kilo aanleuniong teveel en niet een ophouding teveel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:10

Paardentango schreef:

is niks nieuws aan, maar blijkbaar heb je je nog nooit goed in de materie verdiept Ach gut