Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Monique schreef:Ik denk dat je bij een paard wat blokkeert en spanning geeft meer leiding moet nemen. Duidelijk en consequent zijn. Zelf het initiatief nemen. Niet te lang stappen, niet trutten maar aan het werk zetten. En dan korte stukken. Dan weer terug naar een rondje stap aan de lange teugel en weer aan het werk zetten. En na 20 minuten belonen en naar stal.
Monique schreef:Jammer dat je het niet wilt aannemen.
Dan laat ik het hier bij.
Anoniem schreef:Ik wil er nog wl even aan toevoegen dat ik in mijn jonge jaren ook een zeer stressvol en anstig paard had. En wat deed ik? Afwachten. Zo fout geweest. Paard bleek net zo onzeker te zijn als ik. Paard had leidin nodig en dat liet mijn instructeur mij toen inzien. Van een paard dat levensgevaarlijk was werd hij een paard dat een heel betrouwbaar dier is geworde.
Doordat ik zowel in de omgang en zeker ook met rijden de leiding nam.
Inmiddels ben ik al weer vele jaren verder en begeleid ok ruiters op tot op het allerhoogste nivo.
Monique schreef:Je hoeft niet persé in een hoger tempo te rijden maar wel met impuls rijden. Wat goed werk is schakelen.
Dus een stukje naar een voorwaartse draf/galop en weer terug. ik rijd geen lage zijde in hetzelfde tempo mar schakel. Pak dan ook wat schoudervoor of binnenwaarsts mee. Klein stukje en weer recht maken en weer een tempowisseling naar voren en weer terug.
Ook een keer afwenden o de korte zijde, een paar pasjes wijken of appuyement en weer rechtmaken en weer voorwaarts rijden en weer terug.
Monique schreef:Je hoeft niet persé in een hoger tempo te rijden maar wel met impuls rijden. Wat goed werk is is schakelen.
Dus een stukje naar een voorwaartse draf/galop en weer terug. ik rijd geen enkele lange zijde in hetzelfde tempo maar schakel steeds in het tempo. Pak dan ook wat schoudervoor of binnenwaarts mee. Klein stukje en weer recht maken en weer een tempowisseling naar voren en weer terug.
Ook een keer afwenden op de korte zijde, een paar pasjes wijken of appuyement en weer rechtmaken en weer voorwaarts rijden en weer terug. Dit zorgt er voor dat je paard allert op de ruiter is en dus er geen tijd meer is om te stressen.
Wat vaak gebeurd is dat wanneer een paard loperig men ophoudt met voorwaarts rijden.
En dat is begrijpelijk dat men dat doet maar zo fout. Altijd aan je paard blijven rijden, zeker bij een heet of stressvol paard. En natuurlijk ook regelmatig een rondje aan de lange teugel ontspannen. Dus echt ontspannen met een lange teugel. En dan weer aan het werk gaan.
Babootje schreef:En ik zou m wat meer over de rug willen zien. Daarom dus erg benieuwd naar een filmpje.
SinneJ schreef:Sommige mensen geloven dat je die balans sneller vindt door hoger tempo te rijden, ook eerder in de africhting
Babootje schreef:jannico schreef:@BabootjeWaarom zou je lager willen ? longer not lower. Lager zorgt alleen maar voor meer gewicht op de voorhand. De kaak is op het eind losser, dit wil daarin tegen niet zeggen dat het paard de rest van de tijd de kaak niet los heeft. Het paard "kauwt" met regelmaat. Daarnaast is het een trainingssessie, een reeeler beeld dan een paard dat al af is.
Dat zie ik ook wel, maar de losheid is niet constant, met name niet in de overgangen. En dat is wel wat je wil. Ik vind hem meer "niet los in de kaak dan" wel. Die onrust in de aanleuning komt volgens mij doordat het paard niet aan elkaar van achteren naar voren nageefijk is. "Brug open" dus zoals Pien ook zegt.
De nageeflijkheid van achteren naar voren, het "aan elkaar" zijn of te wel "brug dicht" is een voorwaarde voor verdere verzameling (en bijbehorende verzamelende oefeningen). Omdat een paard die anders niet correct kan uitvoeren. Dan zou op zijn minst het hals strekken toch moeten lukken zonder dat het paard uit elkaar valt?
Als er een andere trainingsopbouw wordt gevolgd, dan wil ik die heel graag snappen.
Maar misschien kan Kadankovitch licht hierin brengen. Die is volgens mij meer thuis in de klassieke opleiding van een paard.
Babootje schreef:Babootje schreef:En ik zou m wat meer over de rug willen zien. Daarom dus erg benieuwd naar een filmpje.
Ik miste ruggebruik op de foto's van Herfstdraad. Is dat ook wat je bedoelde Monique?SinneJ schreef:Sommige mensen geloven dat je die balans sneller vindt door hoger tempo te rijden, ook eerder in de africhting
Dat is natuurlijk wel zo bij het opleiden van een jong paard dat net onder het zadel is.
De voorwaartse drang moet dan ook nog worden bevestigd. Is die bevestigd, kun je dmv schakelen aan impuls gaan werken.
Oefeningen in stap om de stap te verbeteren doe ik ook niet, behalve in stap ook consequent blijven in de voorwaartse drang en attent blijven. Oefeningen in stap om het paard iets aan te leren weer wel. Ons paard heeft een ruime stap, dus daar hoeven we niet veel aan te doen.
Ik ben niet zo bang om aan de stap iets te ver**ten. Dat gebeurt volgens mij alleen maar als je m in de krul trekt tijdens het stappen.
Babootje schreef:Babootje schreef:En ik zou m wat meer over de rug willen zien. Daarom dus erg benieuwd naar een filmpje.
Ik miste ruggebruik op de foto's van Herfstdraad. Is dat ook wat je bedoelde Monique?
Anoniem schreef:Babootje schreef:Ik miste ruggebruik op de foto's van Herfstdraad. Is dat ook wat je bedoelde Monique?
Is mis voornamelijk impuls. Maar idd ook wat ruggebruik. Paard loopt in een 'bepaalde' houding die hij zelf makkelijk vind. Maar de amazone vraagt niks , dus paard doet ook niks.
Wordt je beiden niet zo zeer slechter van maar beter ook niet
Dit valt voor mij onder uitlaten en heeft niet echt iets te maken met dressuurmatig rijden of trainen.