Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:31

Ik denk dat je bij een paard wat blokkeert en spanning geeft meer leiding moet nemen. Duidelijk en consequent zijn. Zelf het initiatief nemen. Niet te lang stappen, niet trutten maar aan het werk zetten. En dan korte stukken. Dan weer terug naar een rondje stap aan de lange teugel en weer aan het werk zetten. En na 20 minuten belonen en naar stal.

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:38

Monique schreef:
Ik denk dat je bij een paard wat blokkeert en spanning geeft meer leiding moet nemen. Duidelijk en consequent zijn. Zelf het initiatief nemen. Niet te lang stappen, niet trutten maar aan het werk zetten. En dan korte stukken. Dan weer terug naar een rondje stap aan de lange teugel en weer aan het werk zetten. En na 20 minuten belonen en naar stal.

Hmmm, ik kan niet anders dan dit oneens met u zijn. Wel bedankt voor het nemen van de moeite om feedback te geven... met name het niet trutten gedeelte stuit wat tegen de borst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:41

Jammer dat je het niet wilt aannemen -O- .
Dan laat ik het hier bij.

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:48

Monique schreef:
Jammer dat je het niet wilt aannemen -O- .
Dan laat ik het hier bij.

Aannemen wil ik zeker hoor, en begrijp ook wat je bedoeld zoals ik al aangeef. Rijd ik te voorzichtig en afwachtend, absoluut. Daarom heb ik ook les.

Ik voel mij niet gehoord in het stukje dat dit een paard is met een achtergrond waarbij de wijze van rijden die jij voorsteld zeker wel werkt, maar ook ontzettend snel kan omslaan in een enorm stressgevoel bij het paard tot tandenknarsen en angstrillen aan toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:55

Je moet het paard ook niet de gelegenheid geven tot stressen. Jij moet het initiatief nemen. Juist een paard wat stress heeft moet duidelijkheid en regelmaat hebben.
Hij moet niet na hoeven denken. Jij moet dat doen. Jij beslist, niet hij. En daarom zeg ik, korte werksessies.
Een stressvol paard wordt niet beter van stappen en afwachten. Zet hem aan het werk zo'n 3 minuten tot 5 minutten, dan een rondje aan de lange teugel laten stappen, Dan weer oppakken en draven en/of galoperen. Geef hem werk en dan als beloning kan hij ontspannen NA het werk.
Na 20 minuten stop je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:59

Ik wil er nog wl even aan toevoegen dat ik in mijn jonge jaren ook een zeer stressvol en angtig paard had. En wat deed ik? Afwachten . Zo fout geweest. Paard bleek net zo onzeker te zijn als ik. Paard had leiding nodig en dat liet mijn instructeur mij toen inzien. Van een paard dat levensgevaarlijk was werd hij een paard dat een heel betrouwbaar dier is geworden.
Doordat ik zowel in de omgang en zeker ook met rijden de leiding heb genomen.
Inmiddels ben ik al weer vele jaren verder en begeleid ook ruiters op tot op het allerhoogste nivo.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:01

Anoniem schreef:
Ik wil er nog wl even aan toevoegen dat ik in mijn jonge jaren ook een zeer stressvol en anstig paard had. En wat deed ik? Afwachten. Zo fout geweest. Paard bleek net zo onzeker te zijn als ik. Paard had leidin nodig en dat liet mijn instructeur mij toen inzien. Van een paard dat levensgevaarlijk was werd hij een paard dat een heel betrouwbaar dier is geworde.
Doordat ik zowel in de omgang en zeker ook met rijden de leiding nam.
Inmiddels ben ik al weer vele jaren verder en begeleid ok ruiters op tot op het allerhoogste nivo.

hier ben ik het wél helemaal mee eens Monique :) maar ik vraag me af hoe een hoger tempo in dit plaatje past? Je kan een paard toch ook continu bezighouden en aan het werk zetten door veel zijgangen en overgangen te rijden in stap en draf? Dit gaat eerder over de trainingsopbouw voor mij en dat kan ik echt niet zien aan de foto's.

Het is een oprechte vraag hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:05

Je hoeft niet persé in een hoger tempo te rijden maar wel met impuls rijden. Wat goed werk is is schakelen.
Dus een stukje naar een voorwaartse draf/galop en weer terug. ik rijd geen enkele lange zijde in hetzelfde tempo maar schakel steeds in het tempo. Pak dan ook wat schoudervoor of binnenwaarts mee. Klein stukje en weer recht maken en weer een tempowisseling naar voren en weer terug.
Ook een keer afwenden op de korte zijde, een paar pasjes wijken of appuyement en weer rechtmaken en weer voorwaarts rijden en weer terug. Dit zorgt er voor dat je paard allert op de ruiter is en dus er geen tijd meer is om te stressen.
Wat vaak gebeurd is dat wanneer een paard loperig men ophoudt met voorwaarts rijden.
En dat is begrijpelijk dat men dat doet maar zo fout. Altijd aan je paard blijven rijden, zeker bij een heet of stressvol paard. En natuurlijk ook regelmatig een rondje aan de lange teugel ontspannen. Dus echt ontspannen met een lange teugel. En dan weer aan het werk gaan.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:10

Monique schreef:
Je hoeft niet persé in een hoger tempo te rijden maar wel met impuls rijden. Wat goed werk is schakelen.
Dus een stukje naar een voorwaartse draf/galop en weer terug. ik rijd geen lage zijde in hetzelfde tempo mar schakel. Pak dan ook wat schoudervoor of binnenwaarsts mee. Klein stukje en weer recht maken en weer een tempowisseling naar voren en weer terug.
Ook een keer afwenden o de korte zijde, een paar pasjes wijken of appuyement en weer rechtmaken en weer voorwaarts rijden en weer terug.

Nu zitten we volledig op 1 lijn :) ik rij nl ook nooit een volledige baan rond zonder doel. Contant wat doen en dat afwisselen met stappauzes. Dat begint al bij instappen bij mij: keertwendingen om voorhand en achterhhand, renvers, travers.. verkorten en verlengen, even joggen, weer naar stap, dan halt.. en hetzelfde in draf. Daar worden ze inderdaad voorwaartser van zonder dat je tempo omhoog moet.

Maar dat is niet simpel met een paard dat zich opspant en je moet zelf erg snel zijn in de hulpgeving om spanning voor te kunnen zijn.

Mijn allergrootste tip: zorg dat hij superscherp aan al je hulpen staat. Dat geeft ook rust in het koppie, want de afspraken zijn voor jullie beide duidelijk gedefinieerd. Als je dan een keer moet corrigeren, gaat hij ook minder schrikken, want hij verwacht het. In dat opzicht zou je inderdaad 'strenger' zijn. Maar zo zie ik het niet.

Maar nogmaals: ik kan echt niet aan die foto's zien of ze al het bovenstaande al niet doet :) sorry

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:15

Monique schreef:
Je hoeft niet persé in een hoger tempo te rijden maar wel met impuls rijden. Wat goed werk is is schakelen.
Dus een stukje naar een voorwaartse draf/galop en weer terug. ik rijd geen enkele lange zijde in hetzelfde tempo maar schakel steeds in het tempo. Pak dan ook wat schoudervoor of binnenwaarts mee. Klein stukje en weer recht maken en weer een tempowisseling naar voren en weer terug.
Ook een keer afwenden op de korte zijde, een paar pasjes wijken of appuyement en weer rechtmaken en weer voorwaarts rijden en weer terug. Dit zorgt er voor dat je paard allert op de ruiter is en dus er geen tijd meer is om te stressen.
Wat vaak gebeurd is dat wanneer een paard loperig men ophoudt met voorwaarts rijden.
En dat is begrijpelijk dat men dat doet maar zo fout. Altijd aan je paard blijven rijden, zeker bij een heet of stressvol paard. En natuurlijk ook regelmatig een rondje aan de lange teugel ontspannen. Dus echt ontspannen met een lange teugel. En dan weer aan het werk gaan.

Dit wordt ook absoluut gedaan. Kan mij niet herinneren dat ik ooit heb gezegd niet te rijden. Er wordt alleen niet ‘eraan’ gereden op tempo gebied. Wel probeer ik de impuls te verbeteren door te schakelen maar nogmaals dat wordt alleen gedaan wanneer aan de eerste voorwaarde, ontspanning, is voldaan.

Paard is niet loperig, eerder uit balans. Soms ontzettend terug in tempo en soms juist ontzettend over tempo om het verliezen van de balans te compenseren. De hand volgen naar beneden voor echt even ontspannen rondstappen, dat is iets wat dit paard nou nog niet begrijpt maar goddank begint te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:20

Onspanning kun je niet oefenen.

Ik weet dat jij je best doet en ik hoop dat je ooit gaat ervaren wat ik bedoel. Ik kan alleen maar hopen dat het ooit goed gaat komen en wens je veel succes.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:17

Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden en iedereen moet iets vinden dat bij hem/haar en het paard past. Ik moet wel zeggen bij mij past meer dat wat ik lees van Monique.

Mijn uitgangspunt is dat altijd eerst de motor aan moet, pas dan heb je iets om aan te rijden. Je kan van een jong of nog laag in de africhting staand paard niet verwachten dat ie al echt gaat dragen, daar heeft ie simpelweg nog niet de kracht voor en kun je in mijn ogen hooguit een horizontaal evenwicht van verwachten. Laag tempo bij een paard dat nog niet kan dragen heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Ik wil dat mijn paard altijd voorwaarts is, altijd voorwaarts denkt, zelfs in het halthouden en de overgangen terug. Dat wil niet zeggen dat je een paard daarmee maar vooruit moet jagen en over zijn tempo, maar wel dat je er bij een paard dat nog niet verzameld kan lopen een redelijk tempo erop hebt zitten. Bij een paard dat in mijn ogen nog niet klaar is om echt te dragen, verkort en vertraag je de pas in mijn ogen alleen maar door in een langzamer tempo te gaan. Ik wil niet dat een pas vertraagt en verkorten wil ik alleen maar op het moment dat die energie omgezet wordt in meer opwaarts en afdruk. Ik wil dat de pas altijd energiek is vanaf het eerste begin van de opleiding en bij het stijgen van de kracht, het bekken steeds meer kan kantelen en de achterbenen steeds meer onder het lichaam blijven ipv erachter en meer afdruk krijgen.

Oefeningen in stap doe ik dan weer helemaal niet aan. Stappen doe ik uberhaupt weinig aan. Ik stap in en uit aan een lang teugeltje op het erf/harde, zodat de spieren vast een beetje warm worden en goede training voor de pezen. In de bak doe ik vooral draf en galop werk. Natuurlijk wel stukjes stappen, maar dat is vooral voor het oefenen van de overgangen naar stap, dat ze ook daarin voorwaarts blijven, een paar passen stap om te voelen dat die correct blijft en weer weg. Mijn ervaring is dat je de stap het beste verbetert door een paard sterker te maken in draf en galop, en dat de stap daardoor vanzelf verbetert. Van veel oefeningen in stap heb ik juist het idee dat je de stap eerder "verkloot". Ik vind zelf dat de 4-takt van de stap niet geschikt is voor allerlei buig en verzamel oefeningen....het is volgens mij niet voor niets waarom die in geen enkele proef op geen enkel niveau ooit gevraagd worden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:23

Maar ik denk dat je hierin de tegenstelling tussen Duit klassiek en Frans klassiek te pakken hebt,

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:24

Babootje schreef:
En ik zou m wat meer over de rug willen zien. Daarom dus erg benieuwd naar een filmpje.

Ik miste ruggebruik op de foto's van Herfstdraad. Is dat ook wat je bedoelde Monique?

SinneJ schreef:
Sommige mensen geloven dat je die balans sneller vindt door hoger tempo te rijden, ook eerder in de africhting

Dat is natuurlijk wel zo bij het opleiden van een jong paard dat net onder het zadel is.
De voorwaartse drang moet dan ook nog worden bevestigd. Is die bevestigd, kun je dmv schakelen aan impuls gaan werken.

Oefeningen in stap om de stap te verbeteren doe ik ook niet, behalve in stap ook consequent blijven in de voorwaartse drang en attent blijven. Oefeningen in stap om het paard iets aan te leren weer wel. Ons paard heeft een ruime stap, dus daar hoeven we niet veel aan te doen.
Ik ben niet zo bang om aan de stap iets te ver**ten. Dat gebeurt volgens mij alleen maar als je m in de krul trekt tijdens het stappen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:44

*meelezer breekt in*

Maar net als dat over het tempo lopen een balansprobleem kan aantonen, kan ónder het tempo lopen dat ook.
Bij mijn paardje heb ik dit aan de hand gehad. Na 5 jaar focus op voorwaarts (onder begeleiding dus niet maar wat rondjagen) konden we naar de kliniek voor röntgenfoto's om KS uit te sluiten (uitslag gelukkig negatief).

We zijn nu bijna een jaar bezig met revalidatietraining en hebben het tempo eerst even losgelaten. In slowmotion hem aangeleerd hoe zijn lichaam te gebruiken. Inmiddels zijn er wat kwartjes gevallen en biedt hij uit zichzelf en op vraag meer tempo aan mét correct lichaamsgebruik.

Dus ik heb een andere ervaring dan oji.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:52

Ik ben het met je eens Wijslander dat het per paard heel verschillend kan zijn wat nodig is/eerst moet komen. Daarom is een goede instructeur zo belangrijk die kijkt naar het paard en de combinatie.
Paarden waarbij de bespiering er verkeerd op is gereden, uit een revalidatietraject komen, of niet zo ideaal gebouwd zijn hebben allemaal een andere aanpak nodig. Het kan dan dus inderdaad zo zijn dat je vanuit een lager tempo / dan wel stap werkt omdat je paard zich in een hoger tempo moeilijk aan elkaar laat rijden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:40

Oh tuurlijk kan het dat jij een andere ervaring hebt Wijslander. Wat ik al zei er zijn meerdere wegen die naar Rome rijden en niet elke methode past elke ruiter en niet elk paard. Het wel of niet rijtechnisch een klik hebben heeft volgens mij ook vaak te maken of paard en ruiter hetzelfde systeem past. Maar bv mij past het duitse klassieke systeem en rijden volgens skala, dus rij ik ook paarden die dat systeem ook het beste past. Kandankovich hier in dit topic rijdt volgens mij meer frans klassiek (en een aantal andere) maar die zou waarschijnlijk als we allebei op paardenjacht zouden gaan, een heel ander paard uitkiezen als dat ik zou doen. En ik weet HEEL zeker dat Kandankovitch een veel betere ruiter is als ik....

Een paard van een vriendin van mij heeft KS en die moet idd ook heel langzaam, dus ik kan me voorstellen dat dat een beproefde revalidatie training voor paarden met rugproblemen is. Gelukkig heb ik zelf nog nooit een paard met rugproblemen aan de hand gehad.

Mijn ervaring ligt vooral bij jonge paarden en heb heel weinig ervaring met verreden of revalidatie paarden. Daar kan ik dus moeilijk iets over zeggen aangezien mijn uitgangspunt altijd een gezond en nog niet verpest paard is geweest.

Maar KS en/of rugproblemen worden volgens mij niet veroorzaakt door voorwaarts rijden, anders had ik er al een boel stuk gereden. Sowieso hebben rugproblemen en KS volgens mij al heel veel met de natuurlijke aanleg van een paard te maken. Maar misschien moet ik voorwaarts ook iets verduidelijken. Ik zie voorwaarts niet als een paard op hoog tempo de bak doorjagen en vervolgens aan de voorkant het allemaal proberen aan elkaar te breien. Dat is natuurlijk wel wat je vaak om je heen ziet, drijven drijven drijven en aan de voorkant tegenhouden en een paard dat op de kop gaat lopen. Dat is ook zeker niet een plaatje wat ik prettig vind om naar te kijken.

Uitgangspunt wat ik altijd te horen krijg in mijn lessen is dat je er van achter er nooit meer in moet drijven als dat je aan de voorkant los kunt laten. Dus een paard moet altijd makkelijk en licht in de hand blijven. Ik heb een gruwelijke hekel aan als paarden gaan lopen duwen en trekken in je hand. Ik wil wel altijd contact, maar streef ernaar altijd zacht te blijven van voor. Ik streef altijd naar het gevoel dat mijn paard mij meeneemt, dat mijn paard altijd voor mij uit blijft maar toch met een zacht contact met de mond....ha ha...het is mijn streven hè...in de praktijk is het vaak nog behoorlijk lastig en lukt het me echt niet altijd dat gevoel te bereiken. Was het maar zo'n feest :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:46

Mijn paardje heb ik jong en onbeleerd gekocht en was dus niet verreden of op een andere manier verpest. Het voorwaartse uitgangspunt was alleen niet wat hij nodig had om zijn lichaam correct te gebruiken (waar dressuur toch over gaat).

Het enige wat ik met mijn ervaring duidelijk wilde maken is dat voorwaarts niet standaard de beste aanpak is voor ieder paard, dus misschien ook niet voor de PRE hier. Maar daarin onderschrijven we elkaar dus. :D

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:50

Babootje schreef:
jannico schreef:
@BabootjeWaarom zou je lager willen ? longer not lower. Lager zorgt alleen maar voor meer gewicht op de voorhand. De kaak is op het eind losser, dit wil daarin tegen niet zeggen dat het paard de rest van de tijd de kaak niet los heeft. Het paard "kauwt" met regelmaat. Daarnaast is het een trainingssessie, een reeeler beeld dan een paard dat al af is.

Dat zie ik ook wel, maar de losheid is niet constant, met name niet in de overgangen. En dat is wel wat je wil. Ik vind hem meer "niet los in de kaak dan" wel. Die onrust in de aanleuning komt volgens mij doordat het paard niet aan elkaar van achteren naar voren nageefijk is. "Brug open" dus zoals Pien ook zegt.
De nageeflijkheid van achteren naar voren, het "aan elkaar" zijn of te wel "brug dicht" is een voorwaarde voor verdere verzameling (en bijbehorende verzamelende oefeningen). Omdat een paard die anders niet correct kan uitvoeren. Dan zou op zijn minst het hals strekken toch moeten lukken zonder dat het paard uit elkaar valt?

Als er een andere trainingsopbouw wordt gevolgd, dan wil ik die heel graag snappen.

Maar misschien kan Kadankovitch licht hierin brengen. Die is volgens mij meer thuis in de klassieke opleiding van een paard.

Het is een beetje flauw maar hij legt het zelf het beste uit in zijn dvds of boek. Van zijn dvds heeft pferdia wel een korte vogevlucht. Helaas met duits er door, de originele hebben dat niet.

Deel 1
https://www.youtube.com/watch?v=NbRrysUcje4

Deel 2
https://www.youtube.com/watch?v=jYrS7HIPfus

Deel 3
https://www.youtube.com/watch?v=V84wB1lXx4w

Deel 4
https://www.youtube.com/watch?v=kLQLlRhvGpY

Deel 5
https://www.youtube.com/watch?v=i1VtUAgNE6c

deel 6
https://www.youtube.com/watch?v=dUoqUB6Ck6o&t=8s

deel 7
https://www.youtube.com/watch?v=32M56JrdYRE

Deel 8
https://www.youtube.com/watch?v=swWKQj6PQik

Deel 9
https://www.youtube.com/watch?v=3R0lHDXpBwA

Deel 10
https://www.youtube.com/watch?v=NzCkUysxXE0

En een scala achtig plaatje:
Afbeelding

Nu kan ik bijv ook een filmpje van Col Christian Carde er bij pakken, die oa met Willi Schultheis gewerkt heeft (veel Duits klassieker wordt het niet) maar ik denk niet dat hij de proeve hier zou doorstaan. Het wijkt teveel af van wat binnen het huidige kader valt. Er zijn genoeg ruiters uit verschillende scholen die ik waardeer, ik hoef het ook niet 100% eens te zijn om het te waarderen.

Daarnaast geloof ik ook niet zo zwart wit in het skala, noch de training die de huidige incarnatie van het skala met zich mee brengt. Ik benader alleen niet alles wat buiten mijn kader vanuit een "negatief" (lees, te kritisch) oogpunt.

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 19:18

Babootje schreef:
Babootje schreef:
En ik zou m wat meer over de rug willen zien. Daarom dus erg benieuwd naar een filmpje.

Ik miste ruggebruik op de foto's van Herfstdraad. Is dat ook wat je bedoelde Monique?

SinneJ schreef:
Sommige mensen geloven dat je die balans sneller vindt door hoger tempo te rijden, ook eerder in de africhting

Dat is natuurlijk wel zo bij het opleiden van een jong paard dat net onder het zadel is.
De voorwaartse drang moet dan ook nog worden bevestigd. Is die bevestigd, kun je dmv schakelen aan impuls gaan werken.

Oefeningen in stap om de stap te verbeteren doe ik ook niet, behalve in stap ook consequent blijven in de voorwaartse drang en attent blijven. Oefeningen in stap om het paard iets aan te leren weer wel. Ons paard heeft een ruime stap, dus daar hoeven we niet veel aan te doen.
Ik ben niet zo bang om aan de stap iets te ver**ten. Dat gebeurt volgens mij alleen maar als je m in de krul trekt tijdens het stappen.

Ruggebruik is iets wat absoluut ontbreekt bij dit paard maar in kleine stukjes begint te komen. Daarnaast is Gorron een niet voorwaarts denkend paard (we vermoedden meer dat hij veel op de rem is gereden), waarin ik bezig ben een positieve reactie op een voorwaartse hulp te krijgen waarbij hij vanuit ontspanning ook voorwaarts durft te gaan. Draven is een gang waarin hij op dit moment totaal geen los beeld vertoont zonder verzet. Al het lichamelijke is uitgesloten dus er wordt nu aangenomen dat er nog gedrag tussen de oren zit. Galop is een gang waarin hij zich aan de longe wel ontspant maar ook eigenlijk niet voorwaarts durft te gaan. Zodra hij wat meer richting een arbeidstempo komt raakt hij volledig uit balans met extreem naar binnenvallen en naar binnen bokken tot gevolg. Op dit gedrag wordt niet gereageerd en ik blijf rustig hem wat meer voorwaarts vragen, het gaat op vele stukken al beter.

Vele gedragingen die hij heeft lijken verdacht veel op angstreacties uit eerdere afstraffingen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 19:44

Zou kunnen Herfstdraad, daar durf ik niets van te zeggen.
Al het lichamelijke is uitgesloten zeg je. Ook op foto (van de rug)?

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 19:51

Babootje schreef:
Zou kunnen Herfstdraad, daar durf ik niets van te zeggen.
Al het lichamelijke is uitgesloten zeg je. Ook op foto (van de rug)?

Jazeker. Volledig gekeurd voor aankoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:04

Babootje schreef:
Babootje schreef:

Is mis voornamelijk impuls. Maar idd ook wat ruggebruik. Paard loopt in een 'bepaalde' houding die hij zelf makkelijk vind. Maar de amazone vraagt niks , dus paard doet ook niks.
Wordt je beiden niet zo zeer slechter van maar beter ook niet
Dit valt voor mij onder uitlaten en heeft niet echt iets te maken met dressuurmatig rijden of trainen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 01:32

Anoniem schreef:
Babootje schreef:

Is mis voornamelijk impuls. Maar idd ook wat ruggebruik. Paard loopt in een 'bepaalde' houding die hij zelf makkelijk vind. Maar de amazone vraagt niks , dus paard doet ook niks.
Wordt je beiden niet zo zeer slechter van maar beter ook niet
Dit valt voor mij onder uitlaten en heeft niet echt iets te maken met dressuurmatig rijden of trainen.

Neen dat is echt niet zo... sorry maar dat is ook niet vanwege andere interpretatie. Veel mensen zijn dat beeld van 'zelfhouding' waarbij er geen direct teugelcontact is niet gewoon en associëren dat met achter de teugel kruipen of een gemakkelijke houding of noem maar op. Maar in dit geval is het de houding die aangeleerd is als de gewenste houding en het paard dat geleerd heeft om binnen de aangegeven grenzen van de hand te blijven zonder teugelcontact. Dat is een erg Franse gedachtegang en daarom niet fout.

Het is niet zo dat je met de Duitse manier van constant contact op een mechanische manier die 600kg in een bepaalde houding houdt :p het paard heeft gewoon geleerd dat de grens op het teugelcontact ligt. Bij Herfstdraad ligt die grens net voor het teugelcontact. Dat is exact de methode die ik hanteer en dat wilt niet per se zeggen dat dit de gemakkelijke houding is voor het paard. Het is een afspraak tussen ruiter en paard.

Wat beter is laat ik daarbij in het midden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:56

Ik vraag mij af bij geen teugelcontact hoe je dan je teugelhulpen geeft zoals een ophouding.