Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:43

Een pre heeft daar natuurlijk ook een bouw voor waar generaties op geselecteerd is. Lijkt me wel leuk om dat een keer te voelen :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:57

Was echt een fijn paard, heb ik een tijdje mogen rijden! Kon alles en je hoefde maar te denken en het gebeurde.

En toen.... stapte ik weer op mn eigen paard, was toch anders :')

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:25

SarahIlse: ik laat mijn vriend filmen met een fototoestel. Hij zet deze dan op een statief welke hij meedraait met mij. Werkt super inderdaad :j

Starbreeze: dat lijkt me zon gaaf gevoel :D Ik heb nog nooit op een paard gereden dat echt daalde van achteren en die correct verzamelde. Lijkt me zo leuk om eens te voelen!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:33

Starbreeze schreef:
Nog een vraag, wat is het verschil in trainingswaarde tussen draven in de stretch (en evt. middendraf) en galopperen in de stretch? Is een van 2 beter, dient het beide een ander doel, of komt het op hetzelfde neer?

Ben ik ook wel benieuwd naar. In het webinar werd aangegeven om juist veel te galopperen. Terwijl WF pas galoppeerd als het paard dit correct kan om zijn gewichten niet te veel te belasten. Na de galop is de draf wel vaak beter, omdat de lendenen en bekken losser zijn denk ik.

Mijn IJslander stretcht nu wel in galop. Maar ik heb het idee dat hij dit doet om zo snel mogelijk van de (pijnlijke?) galop af te zijn.. De eerste passen voelen namelijk pijnlijk, drukt zijn rug erg weg en galoppeerd bijna op de plek. Daarna met veel aanmoediging, zakt hij ongeveer tot knie-hoogte. Moet hij dan zijn lendenen/bekken wel goed gebruiken of kan hij hier ook mee "smokkelen"?

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:12

Ik heb mijn paardje al ruim 6 jaar. Ondanks jaren rijervaring op manegepaarden, sta je eigenlijk met een eigen paard weer aan het begin. Ik wist eigenlijk niets......daar kwam ik achter. Door vallen en opstaan (niet letterlijk) begin ik te ontdekken wat voor mijn paard werkt en niet. De academische rijkunst, daar werden we niet beter van. Behalve het handwerken, wel heel leuk en leerzaam. Daarna gelest bij Mireille den Hoed (ook leerlinge van Antoine de Bodt, net als Monique de Rijk). Helaas stopte Mireille in Deventer, nu les ik al een tijdje bij Monique, ook leuk en leerzaam. Je leert overal weer wat en nu ben ik in staat er uit te halen wat ik zinvol vind. Maar... het belang van het stretchen en goed ruggebruik werd mij pas echt duidelijk gemaakt door Will Faerber. Mijn paard durft nu eindelijk zichzelf lang te maken over de bovenlijn. Ik voel nu eindelijk haar rug...en weet helaas ook dat de eerdere krul altijd nep was.
Maar.....nooit te oud om te leren toch?

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:15

Na al die filmpjes van Will zie ik bijna alleen met paarden met een "dip behind the saddle" in welke dressuurklasse dan ook. Er gaan steeds meer dingen opvallen....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 18:24

Jennyxx schreef:
Starbreeze schreef:
Nog een vraag, wat is het verschil in trainingswaarde tussen draven in de stretch (en evt. middendraf) en galopperen in de stretch? Is een van 2 beter, dient het beide een ander doel, of komt het op hetzelfde neer?

Ben ik ook wel benieuwd naar. In het webinar werd aangegeven om juist veel te galopperen. Terwijl WF pas galoppeerd als het paard dit correct kan om zijn gewichten niet te veel te belasten. Na de galop is de draf wel vaak beter, omdat de lendenen en bekken losser zijn denk ik.

Mijn IJslander stretcht nu wel in galop. Maar ik heb het idee dat hij dit doet om zo snel mogelijk van de (pijnlijke?) galop af te zijn.. De eerste passen voelen namelijk pijnlijk, drukt zijn rug erg weg en galoppeerd bijna op de plek. Daarna met veel aanmoediging, zakt hij ongeveer tot knie-hoogte. Moet hij dan zijn lendenen/bekken wel goed gebruiken of kan hij hier ook mee "smokkelen"?

Dat is waarom je in de rijbaan pas met galop begint wanneer het strekken van de hals in stap, draf bevestigd is op de rechte lijn en in wendingen mét stelling en buiging, alsmede overgangen draf>stap>draf.
Pas wanneer een paard dat aankan is het sterk genoeg om ook de arbeidsgalop aan te kunnen zonder zich vast te zetten.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:25

Horseware schreef:
Leuk dat je op wedstrijd geweest bent en je filmpje hiervan wilde delen met ons Anne :)
Je ging met een specifiek doel op wedstrijd en dat heb je bereikt; Sproet is zeer ontspannen en kijkt niet naar het juryhokje. Top! Nu kan je inderdaad gaan werken aan activiteit/impuls. Dat viel mij in het hele filmpje op dat dat mist. Heel herkenbaar hoor dat je dan je hele lijf in gaat zetten om hem actief te houden. Minder doen is thuis al lastig als ze niet al te looplustig zijn; in de proef moet het gebeuren en dan ga je teveel meewerken om toch maar die activiteit te krijgen (merk ik aan mezelf ook, dat ik in de proef meer doe dan thuis omdat het dan ""moet" gebeuren en toch zo'n mooi mogelijk beeld neer wilt zetten). Maargoed, stap 1 is ontspanning want van daaruit kan je activiteit gaan vragen. Als ontspanning eerst lastig was op wedstrijd zoals ik lees heb je iets moois bereikt dit keer. Van hieruit lekker verder gaan bouwen :j

Dankje Horseware! Het rare is alleen dat ik me er echt niet van bewust ben dat ik zo beweeg/ mijn lijf zo inzet. Ik probeer echt stil te zitten, maar als ik het dan terugkijk zit ik helemaal niet stil.. Ik ben nu thuis aan het proberen nog meer te voelen/ me mee laten nemen, maar ik heb dus geen idee hoe dat eruit ziet. Voor mijn gevoel was hij die dag ook echt niet sloom, ik liet hem juist expres eigenlijk zo op een laag tempo lopen omdat hij normaal altijd heel hard draafde.. Dus voor mijn gevoel was ik hem niet aan het aansporen. Maar dan kijk ik het terug en dan is hij helemaal niet actief en dan ben ik hem heel erg aan het verstoren met mijn zit.

Starbreeze schreef:
Ik zie toch wel een heel soepele pony Anne, vooral in galop zie je het bekken mooi kantelen. Probeer in de diepe stretch vooruit te gaan rijden en probeer je pony idd te activeren. Dan komt het met je houding vast ook goed :) leuk om eens bewegend beeld te zien van Sproet!

Dankje Starbreeze! Ja zijn galop is wel heel erg verbeterd vind ik! De draf-galop-draf overgangen helpen hier ook bij !

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:45

De poweryoga ken ik van Tristan Tucker. Hij gebruikt het vooral samen met meer halsbuiging om de rug los te krijgen. Met de "piaffe" van Monique kan ik niks.
Mijn ouwetje van 22 jaar begint heerlijk los te worden in de rug. Hij laat me ook steeds beter zitten in draf en brengt zijn achterbenen steeds verder naar voren. Hij is er nog niet, maar is al veel vooruit gegaan. Echt fijn om te merken. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:50

Vinden jullie het longeerfilmpje werkelijk zo goed?
Ik zie nogal wat zaken die niet oké zijn.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:08

Welk longeerfilmpje bedoel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:56

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:10

Ja raar soms, Anne_Sproet... dat je een hele andere ervaring/gevoel hebt dan hoe het eruit ziet... ik mis ook echt een spiegel. Laatst toch een filmpje laten maken... het ging niet super door echt te natte bak... maar was eigenlijk best wel teleurgesteld hoe het eruit zag...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 22:31

Anoniem schreef:

Ik zet altijd het geluid uit als ik filmpjes bekijk.
De meeste mensen die een boodschap over denken te moeten brengen vertellen namelijk wat je zou moeten zien i.p.v wat er gebeurt.
Zonder geluid zie je gewoon wat er gebeurt. }>

Als dit 4 weken werk is, dan zou ik zeggen, het gaat erg langzaam de goede kant op.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 10-11-15 22:39, in het totaal 2 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:37

Anoniem schreef:

Ik werd er in het begin van het filmpje er draaierig van :D
Ik zou persoonlijk nooit zo lang op een hele kleine volte logeren. Even verkleinen maar daarna weer vergroten, wat ze later ook doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:47

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:49

Anoniem schreef:

Nee maar dat filmpje is toch alleen gepost om te laten zien van hoe ver dat paard heeft moeten komen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 22:56

Anoniem schreef:
In mijn zoektocht naar een goed voorbeeld van longeren kwam ik een ander interessant filmpje tegen die ik jullie niet wil onthouden.
https://www.youtube.com/watch?v=GAYoIn8a2Uo

Wat vind je er interessant aan Gast5428?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:59

Anoniem schreef:
In mijn zoektocht naar een goed voorbeeld van longeren kwam ik een ander interessant filmpje tegen die ik jullie niet wil onthouden.

Wat is jouw mening over dat filmpje?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 22:59

Starbreeze schreef:
Anoniem schreef:

Nee maar dat filmpje is toch alleen gepost om te laten zien van hoe ver dat paard heeft moeten komen?

Bij en professionele aanpak loopt een dergelijk paard binnen een week of twee netjes AAN de longe OVER de rug en begint zich vanuit de achterhand te bewegen, daar is hier geen sprake van.
Het is dus niet zo een goed voorbeeld.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:59

Anoniem schreef:

Ik vind het paard enorm achter de loodlijn lopen en je ziet dat ie zich behoorlijk vast zet zodra ze de teugels oppakt (en dat ie dan nóg verder achter de loodlijn gaat). Ook vind ik dat ze behoorlijk aan het frummelen is in de hogere houding om hem maar naar beneden te houden met zijn hoofd.
Nee, niet mijn ding meer :o

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:04

Nou idd, paard moet van heel ver komen. Vind het een leuk en leerzaam filmpje dat vooruitgang goed laat zien :) - Longeerfilmpje van de schimmel dus :)
tuurlijk zijn die er nog lang niet (en ik zou 'ergens last van' uit willen sluiten).

Binnen een week of 2 lang en laag, ontspannen en rad (schimmel liep echt niet fijn in eht begin) naar perfect? daar geloof ik niet in. Spieren moeten toch ook de tijd krijgen?

even als voorbeeld. Mijn paard is scheef maar dat was 100x erger toen ik mijn eerste longeerlesje op zo'n zelfde manier nam. veel theorie, weinig nog echt vragen aan de longe, en alleen stap. Maar we vroegen haar wel recht te worden. Misschien een kwartier of iets? En toch zat ik met een paard dat compleet overwerkt en tegen spierbevangen aan zat later. Omdat we zo'n andere houding vroeger (mijn paard kwam toen ook van redelijk ver). Dan is 2 weken echt snel lijkt mij?? In sommige gevallen?
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 10-11-15 23:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:06

Ik vind niet alles ideaal aan het longeerfilmpje maar zie toch best goede vooruitgang. 4 weken vind ik persoonlijk daar niet lang voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:06

Anoniem schreef:

Ik vond het ook geen fijn filmpje... :\
Is dat paard wel gezond achter? Of lees ik ergens overheen?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:07

Simpelman schreef:
Starbreeze schreef:

Bij en professionele aanpak loopt een dergelijk paard binnen een week of twee netjes AAN de longe OVER de rug en begint zich vanuit de achterhand te bewegen, daar is hier geen sprake van.
Het is dus niet zo een goed voorbeeld.

Mee eens, ik was ook niet gecharmeerd van het galopfilmpje.