[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 01:05

TT en Lauke; ik denk dat ze het over de theorie van stretching en ontspanning heeft?
Ik ben een enorme gelover in deze theorie. Die theorie is 1 van de redenen dat ik niet erg vast zit aan het idee van voorwaarts neerwaarts en dergelijke.

Maar het technische onderbouwing hierachter gaat wel wat ver voor dit topic. Er is een heel goed engels artikel over. Als ware fan zal ik het jullie niet onthouden: http://horsetalk.co.nz/2013/02/26/stret ... d-reality/
De plaatjes helpen wel wat, maar het is behoorlijk ingewikkeld.
Voor de meeste zal dit genoeg uitleg zijn: http://horsetalk.co.nz/2013/09/04/stret ... e-reality/

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:28

@Veulen84,
Ik heb het artikel alleen maar diagonaal bekeken, er zijn veel van dit soort theorieen in omloop vandaag.
Denk aan de Anky leer, kijk bij de Bartels
Elk voor zich worden ze heel verleidelijk en quasi "wetenschappelijk" omschreven maar er is geen echte wetenschappelijke onderbouwing, het is een theorie.
Wanneer je er één bestudeert ben je overtuigd.
Wanneer je er 10 bestudeerd wordt het wat gecompliceerd.

Dit soort theorieen zijn van alle tijden, alles is uitgeprobeert, maar zo omstreeks 1985 (denk aan Nicole Uphoff) gevolgd door "Anky" en anderen worden ze steeds intensiever nagevolgd.
Er is nu een opvallende paralelle tendens waarneembaar, namelijk de gemiddelde slachtleeftijd van dressuurpaarden is vanaf omstreeks 1985 naar vandaag gedaald van 20jr naar 10jr.
Dat kan natuurlijk een andere oorzaak hebben maar het is wel opvallend.

Wanneer een wat ouder iemand, iemand die "vroeger" gezien heeft, vandaag een willekeurige rijschool binnen stapt dan overvalt hem een gevoel van verbijstering.
"Wat in hemelsnaam zijn ze hier aan het doen?"
Slecht rijden is van alle tijden, maar waar zien we nu nog harmonie, lichtheid, vrolijkheid, zelfwerkzaamheid van het paard, ontspannen trotse paarden die in vol vertrouwen met ons mee gaan en zich op zijn mooist maken omdat ze dat leuk vinden (dat is hun natuur)?
Dit is het doel van de Klassieke Dressuur.

Iedereen doet maar wat, alle mogelijke theorieen en technieken worden door elkaar gekwakt, ruiters zijn verbeten, hebben vaak een slecht humeur, de frustratie is buiten voelbaar, paarden die in een soort van onderdanige paniek proberen aan het hen gevraagde te voldoen.
Iedere ruiter en instructeur heeft zijn eigen systeempjes en theorietjes en denkt zich niet te hoeven houden aan dat wat algemeen aanvaard is als juist.
Het einddoel lijkt volledige robotisering te zijn.

De Klassieke Dressuur is niet door Simpelman ontworpen, het is het eindresultaat van eeuwen van serieuse pogingen van duizenden bekwame en gepassioneerde ruiters om tot een goed resultaat te komen. Trail and error. "Zo werkt het."
Mijoenen paarden zijn er hier langs gegaan.
Een goed resultaat is hier dan een rustig gehoorzaam paard dat gemakkelijk aan het hem gevraagde voldoet, de ruiter een comfotabele zit geeft gecombineerd met een lang en gezond leven. (voor het paard uiteraard)
Het is een africhtingsmethode ontworpen die door iedereen toegepast kan worden op alle soorten paarden.

In de Klassieke Dressuur ontwikkelen we op harmonische wijze de natuurlijke eigenschappen van een paard.
Men bouwt op doodsimpele technieken, te beginnen bij het hals strekken, de meest natuurlijke ontspannen staat van het paard.
Het paardenlichaam is hier als het ware voor ontworpen..., zo eet het en scharrelt het door de weide, het kan zo gemakkelijk rustig draven en galopperen.
Er is hier geen enkele sprake van forcering of druk.
We weten ook dat als het paard zijn hals laat vallen dat het zich dan automatisch ontspant. Een paard in deze houding is in een staat van kalmte en rust.
De basis bouwstenen zijn gelegd.

En over het eindresultaat is discussie zinloos omdat het een bewezen systeem is, er geen beter.

flavlip

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 11:59

Ik ben iemand die zich niet blindstaart op 1 theorie, maar denk dat er in alle theorieen dingen kunnen zitten die voor jou en je paard werken (en dat er ook veel dingen overeenkomen, alleen net even anders geformuleerd).

Blijf er voor openstaan, lees je in en kijk, merk, voel, probeer wat voor jou werkt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 12:20

Het zal je verbazen, ik ook niet.
Ik heb "alles" gezien en geprobeerd, trial and error.

Na bijna 50 jaar daarvan heb ik doorgrond wat werkt en wat niet.
Geloof me ik heb heel wat mensen zien experimenteren nen etteren met hun paarden.
Dat wat werkt is de Klassieke Dressuur.
Het werkt het best voor alle paarden en alle ruiters, logisch want het is eindresultaat van een evolutie.
Er wordt nog steeds kennis en inzicht aan de boom toegevoegd maar tegenwoordig voornamelijk in de richting van opvoedingspsychologie.
Het is een fijne, ethische, harmonieuse weg die genoegen en blijheid biedt.
Kalme, tevreden paarden die met vertrouwen hun ruiter volgen, een glimlach, begrip, respect, tederheid.

Kijk nog eens naar FEI art 401 (niet schoppen! :brr: )
Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 12:58

flavlip schreef:
Ik ben iemand die zich niet blindstaart op 1 theorie, maar denk dat er in alle theorieen dingen kunnen zitten die voor jou en je paard werken (en dat er ook veel dingen overeenkomen, alleen net even anders geformuleerd).

Blijf er voor openstaan, lees je in en kijk, merk, voel, probeer wat voor jou werkt.

Dat is wel waar. Maar het is wel zo dat dit idee van actief stretchen en schijnontspanning erg klopt met mijn ervaringen. Bovendien kun je veel van deze dingen zelf voelen en ontdekken, en ik heb de wetenschappelijke studie er achter ook gevolgd en bekeken. Dus in mijn lessen kom je onderbouwingen uit deze denkrichting wel tegen.
Wat overigens niet wil zeggen dat ik me er op blindstaar, er zijn meer theorieen die ik volg en in geloof. Maar ik zal er ook geen mensen mee proberen te indoctrineren. Je wil het lezen, begrijpen en dan volgen of niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:13

(Leuk en leerzaam artikel Veulen :)* )

Kul Simpelman. Voordat je het wetenschappelijke van de artikelen verwerpt, moet je ze toch maar in plaats van "diagonaal" doorlezen even goed doorlezen.
Er is sinds Steinbrecht toch echt wetenschappelijk op het gebied van biomechanica van een paard meer bekend dan de trial en error "wetenschap" die tot het Skala heeft geleid. Je blijft een beetje in het verleden hangen als enige juiste methode, maar er zijn wel degelijk nieuwe inzichten die het beschouwen waard zijn.

Dit artikel lezende, verwerpt toch jouw idee van de "campagneschool" met de duur van een jaar toch wel een beetje m.i., aangezien het voorwaarts neerwaarts helemaal niets lijkt te doen aan het sterker maken van de rug, zolang er geen aanspanning wordt gevraagd, inhoudende dat je de paardenrug gedurende een jaar met gewicht gaat belasten zonder hem sterker te maken, met alle gevolgen van dien.
Ik zie dan toch meer in het (voor de paardenrug te belasten) aan de hand sterker maken van de rug.

Grappig om te lezen dat ook de LDR methode uitgebreid in de trial and error periode is uitgeprobeerd, net als het bovenin rijden.

-----
There have been many instances in history where it was demonstrated subsequently that a situation was not as perceived.

The feeling of ease associated with lowering of the neck does not result from looseness and elongation of the back muscles. Instead, the feeling of ease results from better orchestration of numerous and minuscule muscle contractions and compensatory contractions that create the rotations of the vertebrae.

As well, gaits and performances cannot be enhanced by increasing the horse’s vertebral column’s range of motion. Rather, performances and soundness rely on the rider’s ability to properly coordinate the minute motions of the horse’s vertebral column.

The perception of a rounder back is the outcome of the thoracic flexion that can be created by a slight lowering of the neck. “The lowering of the neck provoked flexion all along the thoracic spine.” (Jean Marie Denoix, DVM. PhD, 1999).

However, the thoracic flexion does occur only if the lowering of the neck is treated as a cervico-thoracic flexion, which is the combined work of the muscles suspending the trunk from the front legs (Thoracic) and a longer and consequently slightly lower neck posture (Cervical).

----

Het huidige LDR rijden is een combinatie van flexen en aanspanning en lijkt (ik zeg ook met klem lijkt - zonder daar een waardeoordeel aan te geven) meer te doen voor de swung dan alleen het voorwaarts neerwaarts.
Het diep en daarbij rond is ook maar een klein onderdeel van de totale training.
Ik vond in dat opzicht de docu over Totilas wel een eye-opener. Dat gaf en geeft nog toch wel een heel duidelijke indruk over 2 systemen en 1 combinatie ruiter/paard. Een eenmalige, want zo'n situatie is natuurlijk nog maar 1 x voorgekomen.

Quote Simpelman:
"Er is nu een opvallende paralelle tendens waarneembaar, namelijk de gemiddelde slachtleeftijd van dressuurpaarden is vanaf omstreeks 1985 naar vandaag gedaald van 20jr naar 10jr.
Dat kan natuurlijk een andere oorzaak hebben maar het is wel opvallend."

Ik vraag me ook af of je deze bewering ook wetenschappelijk kunt onderbouwen. Of in ieder geval geef inzicht in waar je die wetenschap vandaan haalt. Die cijfers worden gewoon niet bijgehouden. (Heb voor mijn werk een tijdje geleden onderzoek moeten doen naar het aantal paarden in een bepaald gebied in NL en dat was al bijna ondoenlijk).
Ik denk dat je de toename van het aantal paarden dat voor de slacht wordt aangeboden (of het nu dressuurpaarden zijn of niet) beter kunt zoeken in de toename van het aantal paardensport beoefenaren:
Een paar feiten en cijfers op een rijtje

Vanaf 1970 - 1986 was er al een explosieve groei in Nederland waarneembaar in het aantal beoefenaren van de paardensport. De cijfers werden tot dan toe nog niet zo goed bijgehouden, maar het aantal rijverenigingen bedroeg in 1975 860 en in 1985 1970 rijverenigingen.
in 1986 bedroegen het aantal beoefenaren van de paardensport (recreatief en sport te zamen) zo'n 300.000 regematige paardrijders, waren er 2000 rijverenigingen en 750 manege en verhuurbedrijven. In 1999 werden er 480.000 beoefenaren van de paardensport (recreatief en sport te zamen) geteld over zo'n 940 manegebedrijven.
In 2005 zie je dat het aantal beoefenaren van de paardensport is opgelopen nu gesplitst in recreatief gebruik en sporters (professioneel) met 410.000 recreatief en 139.000 sport. Anderhalf x meer beoefenaren paardensport als in 1986. Onder recreatief worden ook de recreatieve sportruiters gerekend met een eigen paardje.
in 2005 waren er 400.000 paarden in NL, waarvan 1250 hengsten en 43.000 fokmerries.
In 1999 waren er 120 gk dekhengsten en 38.000 merries en lag het aantal veulens uit geregistreerde dekkingen ook op ca 38.000. Uit de ontwikkeling veestapel op landbouwbedrijven tot 2013 wordt het aantal paarden in NL nog steeds geschat op ongeveer 400.000.

Van deze 400.000 zijn er 122.000 niet rijdbare dieren (fokmerries dekhengsten veulens t/m 3 jaar).
Trek daar de sportruiters nog af 139.000 (lastig, want niet alle sportruiters zijn ook eigenaar, maar sommigen hebben wel meer dan 1 paard).

De 410.000 recreatieve beoefenaren van de paardensport betreffen zowel de manegeruiters als de recreatieve paardeneigenaren. Verdeel de 410000 recreatieve paardensportbeoefenaren over 139.000 paarden (waarmee je wel rekening moet houden dat een deel van die 139.000 paarden door 3 verschillende paardensportbeoefenaren gedurende 3 uur per dag worden gereden), waar denk je dan Simpelman, dat die toename van het aantal paarden die vroegtijdig aan de slacht worden aangeboden vandaan komt?

Naast dat je de toename van het aantal paarden dat op een jongere leeftijd bij de slacht terecht komen beter kunt zoeken in de toename van het met name recreatieve gebruik van het paard, kun je ook niet zonder meer stellen dat de moderne dressuur maakt dat paarden eerder of later bij de slacht terecht komen. Ook bij de klassieke dressuur, academische dressuur vind je slechte en goede ruiters en amazones en paarden die een grotere mate van aanleg hebben voor het ontwikkelen van gebreken.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 01-02-15 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:36

Ik ben blij dat er nu ook wat andere theorieen in dit topic ter sprake komen.

@ turbotinker ik ben van mening dat je hand volgen, lang/laag vooral bedoeld is om vertrouwen te krijgen in de ruiterhand, maar verder wat bespiering betreft weinig toevoegd. Ik denk dat het bij jouw cursus daarom ging. Bij lang en laag wil je dat je paard zn rug ontspant/lang maakt en je hand volgt. Uiteindelijk wil je dat je paard sterker wordt, zichzelf meer gaat dragen en opgerichter gaat lopen. Daar zit een zekere tegenstrijdigheid in. Diezelfde rugspier wil je dan weer korter en sterker maken.
Ik vind het vertrouwen een voorwaarde om fijn te kunnen rijden en ik denk dat lang/laag zeker een goed begin is, maar meer niet. Ja, tussendoor als even afwisseling/controle, maar niet continu, omdat je er verder niks mee opbouwt. Dus mijn inziens, eerst lang/laag tot er vertrouwen is in de ruiterhand en daarna kun je werken aan de core stability.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:43

Even een korte reactie Bobootje.
Wat betreft de slachtpaarden, ik deed geen wetenschappelijke bewering, het was een Hé?
Ik had het over de gemiddelde leeftijd en niet het aantal.

Het strekken van de hals is niet het doel van de Klassieke Dressuur, het is de ingang.
De hier uit voortkomende waarde van het bevestigen hiervan voor de verdere africhting staat in je Engelstalige quote.
Eenmaal geinstalleerd en bevestigd heeft de ruiter een perfecte controle over:
"The perception of a rounder back is the outcome of the thoracic flexion that can be created by a slight lowering of the neck. “The lowering of the neck provoked flexion all along the thoracic spine.” (Jean Marie Denoix, DVM. PhD, 1999)."
En de mentale staat van het paard.
Het is gebleken dat het gebruik van deze techniek voor iedere ruiter en ieder paard geschikt is, het doet geen schade.
Het blijkt dat het werken met paarden die zich niet loslaten tijdens de training grote en blijvende schade veroorzaakt.
Het blijkt dat paarden die in Rollkür en LDR afgericht zijn zich niet meer op kunnen richten, ze zijn in tweeen gebroken, ze vertonen nog slechts een schijnoprichting.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:49

flavlip schreef:

@ turbotinker ik ben van mening dat je hand volgen, lang/laag vooral bedoeld is om vertrouwen te krijgen in de ruiterhand, maar verder wat bespiering betreft weinig toevoegd. Ik denk dat het bij jouw cursus daarom ging. Bij lang en laag wil je dat je paard zn rug ontspant/lang maakt en je hand volgt. Uiteindelijk wil je dat je paard sterker wordt, zichzelf meer gaat dragen en opgerichter gaat lopen. Daar zit een zekere tegenstrijdigheid in. Diezelfde rugspier wil je dan weer korter en sterker maken.
Ik vind het vertrouwen een voorwaarde om fijn te kunnen rijden en ik denk dat lang/laag zeker een goed begin is, maar meer niet. Ja, tussendoor als even afwisseling/controle, maar niet continu, omdat je er verder niks mee opbouwt. Dus mijn inziens, eerst lang/laag tot er vertrouwen is in de ruiterhand en daarna kun je werken aan de core stability.

Het volgen van de hand lang en laag, het reiken naar het bit is het bewijs van aanleuning.
Aanleuning begint zeldzaam te worden...

Het is precies het lang en laag en voorwaarts dat de lendenen en de rugspier versterkt.
Paarden een aantal maanden zo gereden laten een aanzienlijke en goed zichtbare toename van de kuitspieren, de lende en de rugspieren zien.

Het paard in deze houding gaand moet om een zweefmoment te kunnen hebben in draf de voorhand vanuit de achterhand omhoog drukken.
Het zal zich in de beweging in de rug aanspannen en los laten, ipv permanent vast houden.
Wanneer een paard de hals strekt is het niet de rugspier die uitgerekt wordt maar de schoft die uitwaaiert, dat is wat we zoeken, dat is namelijk de eerste stap naar oprichting, het paard reikt naar het bit.
Het oprekken het voorste deel van de lange rugspier doet men met LDR.
Het paard leert hierbij tegelijkertijd af zich op te richten, dat kan dan nl niet meer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:56

Simpelman schreef:
Even een korte reactie Bobootje.
Wat betreft de slachtpaarden, ik deed geen wetenschappelijke bewering, het was een Hé?
Ik had het over de gemiddelde leeftijd en niet het aantal.

Simpelman schreef:
"Er is nu een opvallende paralelle tendens waarneembaar, namelijk de gemiddelde slachtleeftijd van dressuurpaarden is vanaf omstreeks 1985 naar vandaag gedaald van 20jr naar 10jr.
Dat kan natuurlijk een andere oorzaak hebben maar het is wel opvallend."

Nee Simpelman, zo makkelijk maak je je er niet vanaf :D :D
Je beweerde namelijk nogal iets. Een door jou gesignaleerde tendens die totaal niet te onderbouwen is.
Als je wil onderbouwen dat de gemiddelde leeftijd van dressuurpaarden vanaf 85 tot nu is gedaald van 20 jaar naar 10 jaar, zul je dat toch met aantallen moeten doen. En die zijn er niet.

Wat er in de loop der jaren wel is veranderd is het toenemend gebruik van paarden en een verandering in gebruiksdoel. Ook hebben er significante veranderingen in de loop der jaren plaatsgevonden in de fokkerij, van wat je het hedendaagse sportpaard kunt noemen, sommige in positieve zin, maar ook missers waardoor er ook hengsten zijn die gebreken doorgeven aan hun nakomelingen. Allemaal factoren die van invloed zijn op de gemiddelde leeftijd.

Vervolgens krijgen we een stukje tekst waar ik het best mee eens kan zijn, maar met tot slot weer een bewering waar geen wetenschappelijke onderbouwing voor is, maar gewoon jouw (en mag ik zeggen enigszins rigide) mening is.

Simpelman schreef:
Het strekken van de hals is niet het doel van de Klassieke Dressuur, het is de ingang.
De hier uit voortkomende waarde van het bevestigen hiervan voor de verdere africhting staat in je Engelstalige quote.
Eenmaal geinstalleerd en bevestigd heeft de ruiter een perfecte controle over:
"The perception of a rounder back is the outcome of the thoracic flexion that can be created by a slight lowering of the neck. “The lowering of the neck provoked flexion all along the thoracic spine.” (Jean Marie Denoix, DVM. PhD, 1999)."
En de mentale staat van het paard.
Het is gebleken dat het gebruik van deze techniek voor iedere ruiter en ieder paard geschikt is, het doet geen schade.
Het blijkt dat het werken met paarden die zich niet loslaten tijdens de training grote en blijvende schade veroorzaakt.
Het blijkt dat paarden die in Rollkür en LDR afgericht zijn zich niet meer op kunnen richten, ze zijn in tweeen gebroken, ze vertonen nog slechts een schijnoprichting.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:25

Je kunt die tendens opvragen bij de paardenklinieken in de hele wereld.

Vervolgens krijgen we een stukje tekst waar ik het best mee eens kan zijn, maar met tot slot weer een bewering waar geen wetenschappelijke onderbouwing voor is, maar gewoon jouw (en mag ik zeggen enigszins rigide) mening is.
Google op Rob van Wessums onderzoek naar gewichtsverplaatsing van voor naar achteren in de GP.
Ik ga er dan wel even van uit dat we met oprichting bedoelen dat er een gewichtsverplaatsing plaats heeft.....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:55

Simpelman schreef:
Je kunt die tendens opvragen bij de paardenklinieken in de hele wereld.

Ik zou zeggen: ga je gang :D Wat je beweert is echt onzin Simpelman. Paardenklinieken geven die informatie niet, simpelweg omdat zowiezo geen info verstrekken en het heel moeilijk is om echt aantoonbaar te hebben waardoor precies een defect is ontstaan. Door het gebruik, of aanleg voor bepaalde gebreken bij het individuele paard. En dan zou je ook nog bij moeten houden hoe dit relatief ligt ten opzichte van andere gebruiksdoelen. Ik kan je zeggen: daar houdt een reguliere paardenkliniek zich echt niet mee bezig.

Simpelman schreef:
Google op Rob van Wessums onderzoek naar gewichtsverplaatsing van voor naar achteren in de GP.
Ik ga er dan wel even van uit dat we met oprichting bedoelen dat er een gewichtsverplaatsing plaats heeft.....

Heb gegoogled maar het enige dat ik vind is een post van jou uit een ander topic (achter de verticale lijn), waarbij je verwijst naar een onderzoek eind jaren 90 van deze beste man. En een website in Amerika. Website doorzocht, maar er staan geen publicaties op ouder dan 2006.
Dat zal misschien komen omdat onderzoek uit eind jaren 90 inmiddels ook alweer aardig achterhaald kan zijn natuurlijk :D :D
Misschien kun jij het onderzoek vinden?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:02

Meld me hier ook even. Super leerzaam topic!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:02

Filmpje van mijn wedstrijd van vandaag, heel slecht geëindigd maar daar kom ik zo wel op terug. Pony was eeeerug fris en met losrijden al aan de kletter gegaan. Begin staat niet op het filmpje, maar hij durfde eerst niet langs de C ( :Y) ), dus heb ik maar besloten even rustig de tijd te nemen om hem er met vertrouwen langs te krijgen, ik reed even niet meer voor de punten. Rest van de proef ging redelijk, maar wel met veel spanning. Helaas kon ik de proef niet afmaken omdat hij wegrende en omviel met mij erop.. -O-

Wat vinden jullie van de proef zelf en hebben jullie misschien tips om dat rennen tegen te gaan en mijn vertrouwen terug te krijgen?

https://www.youtube.com/watch?v=MkV-kXc ... e=youtu.be

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:57

Ik weet trouwens niet of dit nou echt in dit topic past, maar ik vind dat in dit topic altijd met veel respect word gepraat en geen onwetende mensen rare dingen gaan roepen :Y)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:03

Weinig van te zeggen Eline. Behalve van het wijken, dat je pony onvoldoende "schaart". En iets te veel nog op de voorhand is. Rijd het neusje er wat uit en de achterhand er wat beter bij.
En ja toen was ie weg.... Heb je jezelf geen pijn gedaan. Schrok ie ergens van?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:07

Hier is een beter filmpje!
https://www.youtube.com/watch?v=MyNVwaY-C-Y

Wijken is niet zo ons ding.. Moet nog heel veel op geoefend worden. Dankje voor de tips!

Jawel.. Hij is op mijn voet beland dus die doet pijn, en erg last van mijn hoofd. Wij gaan eventjes niet meer op wedstrijd! :Y)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:21

ElineCath schreef:
Hier is een beter filmpje!
https://www.youtube.com/watch?v=MyNVwaY-C-Y

Wijken is niet zo ons ding.. Moet nog heel veel op geoefend worden. Dankje voor de tips!

Jawel.. Hij is op mijn voet beland dus die doet pijn, en erg last van mijn hoofd. Wij gaan eventjes niet meer op wedstrijd! :Y)

Het begin ziet er wel aardig uit. Je pony is nog redelijk ontspannen. Wat me wel opvalt is dat je erg veel drijft terwijl je pony toch best (volgens mij) aardig voorwaarts is. Daardoor moet je te veel hand gebruiken. En komt je pony ook dieper dan nodig. Dat noemen we in de volksmond "douwen en houwen". Je pony is daardoor ook wat "over het tempo" en daardoor kun je de draf verruimen ook niet zo goed laten zien (ook niet omdat je hem zo "bij de kop" hebt.
Probeer hem wat "makkelijker" te rijden. Luchtig aan de voorkant en alleen drijven als het nodig is.

Dus als je aan het oefenen bent, been stil tot dat hij in tempo terugkomt en dan been erbij. En daar in consequent worden. Denk eraan de hand is je rem en je been is je gas. Nu ben je aan het gas geven en remmen tegelijk. Gevolg is dat je pony het niet meer begrijpt. Die miscommunicatie zie je in het vervolg van je proef. Kan best zijn dat je pony daardoor geirriteerd raakt en de eerst beste gelegenheid grijpt om ertussen uit te piepen.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:26

Dankjewel!! Die benen van mij ga ik echt is een keer vastbinden ofzo! }:)
Denk alleen niet dat het rennen daar aan lag, hij rende aan de hand bij het losstappen ook al weg 2x :') , maar je hebt zeker gelijk dat ik nu twee signalen doorgeef wat hem irriteert!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:36

ElineCath schreef:
Dankjewel!! Die benen van mij ga ik echt is een keer vastbinden ofzo! }:)
Denk alleen niet dat het rennen daar aan lag, hij rende aan de hand bij het losstappen ook al weg 2x :') , maar je hebt zeker gelijk dat ik nu twee signalen doorgeef wat hem irriteert!

Dan was ie ongetwijfeld erg fris. Wees blij dat je zo'n pony hebt want daar leer je wel wat van. (En dat is je benen stilhouden :+ ) Maar neem m dat voorwaartse dan niet af, door te douwen en te houwen want op den duur lopen ze dan niet meer en dat is superzonde.

Tip om je benen stil te houden is niet te lang te zitten en de druk laag in de beugels te houden. En je steeds ervan bewust te zijn NIET te drijven tot je pony echt terug komt in tempo.
Wat mij betreft zou je je beugels een gaatje korter mogen doen. En wat je houding betreft (niet heel verkeerd hoor) maar zie ik dat je toch nog wat naar voren valt, dus meer op je billen gaan zitten en laat je niet naar voren trekken doordat je pony op je hand gaat hangen.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:40

Dit was voor zijn doen ook wel erg extreem haha. Je hebt helemaal gelijk, dat zou ook superzonde zijn!

Heel toevallig nog tips om dit rennen te kunnen stoppen of voorkomen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:43

Nee dat hangt zo van de situatie af. Heeft ie dat met gewoon rijden ook (dat ie er zo tussenuit piept) of alleen met wedstrijd. En is het dan of hij ergens van schrikt of wil hij onder het werk uit denk je?
Je moet er eerst achter zien te komen waarom hij dat doet.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:45

Het gebeurd thuis ook wel, maar dat zijn altijd duidelijke schrikreacties. Vandaag kon ik niet echt ontdekken waar hij nou van schrok maar vreemd terrein, kou en jonge pony lijkt het mij wel dat hij ergens van schrok.. Hij zit trouwens ook hoog in het arabierenbloed, dus dat lijkt mij ook wel een rol te hebben;p

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 18:20

Ik ga dalijk even alles bij lezen!

Wil even laten weten hoe het ging vandaag. Het ging namelijk beter dan verwacht! Diego liep heel fijn! Van de 16 ruiters ben ik 4e geëindigd. (Groep variërend van B tot Z ruiters. Aantal punten delen door X = percentage. Percentage vertelde welke plaats je geëindigd was)

Protocol is heel netjes en positief dus ben er erg blij mee! Een 8 voor m'n middendraf (tijdens hand veranderen). Commentaar: mooi verruimd. Hierna vergat ik alleen van been te wisselen :+. Heb wel 2 5'en. 1 voor het halsstrekken op de volte, commentaar; hoofd hals lager. Naar mijn gevoel liep hij heel fijn met als strekken maar t oordeel van de jury! Ook een 5 voor m'n middenstap. Ik ging harder ipv stap verruimen. Verder nog een 8 voor een overgang naar stap. 7 voor impuls dus daar ben ik erg blij mee. Extra commentaar van de jury was dat het tempo soms iets te hoog lag waardoor het wat gejaagd over kwam. Dit was ook wel te merken want hij ging een beetje drammen. Verder; Leuke combi en een nette proef!

200 punten = 67%, dus ben blij met het resultaat!
Dalijk ook wat foto's, moet ze even overzetten en uitzoeken!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:41

flavlip schreef:

Zit ook wat in idd. Ik heb hem graag lang en laag voor het ontspannende gevoel. Maar uiteindelijk heeft het rijtechnisch gezien geen meerwaarde?

Maar waarom vragen ze het dan in elke proef. Ongeacht het niv?