Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
flavlip schreef:Ik ben iemand die zich niet blindstaart op 1 theorie, maar denk dat er in alle theorieen dingen kunnen zitten die voor jou en je paard werken (en dat er ook veel dingen overeenkomen, alleen net even anders geformuleerd).
Blijf er voor openstaan, lees je in en kijk, merk, voel, probeer wat voor jou werkt.
flavlip schreef:Ik ben blij dat er nu ook wat andere theorieen in dit topic ter sprake komen.
@ turbotinker ik ben van mening dat je hand volgen, lang/laag vooral bedoeld is om vertrouwen te krijgen in de ruiterhand, maar verder wat bespiering betreft weinig toevoegd. Ik denk dat het bij jouw cursus daarom ging. Bij lang en laag wil je dat je paard zn rug ontspant/lang maakt en je hand volgt. Uiteindelijk wil je dat je paard sterker wordt, zichzelf meer gaat dragen en opgerichter gaat lopen. Daar zit een zekere tegenstrijdigheid in. Diezelfde rugspier wil je dan weer korter en sterker maken.
Ik vind het vertrouwen een voorwaarde om fijn te kunnen rijden en ik denk dat lang/laag zeker een goed begin is, maar meer niet. Ja, tussendoor als even afwisseling/controle, maar niet continu, omdat je er verder niks mee opbouwt. Dus mijn inziens, eerst lang/laag tot er vertrouwen is in de ruiterhand en daarna kun je werken aan de core stability.
Simpelman schreef:Even een korte reactie Bobootje.
Wat betreft de slachtpaarden, ik deed geen wetenschappelijke bewering, het was een Hé?
Ik had het over de gemiddelde leeftijd en niet het aantal.
Simpelman schreef:"Er is nu een opvallende paralelle tendens waarneembaar, namelijk de gemiddelde slachtleeftijd van dressuurpaarden is vanaf omstreeks 1985 naar vandaag gedaald van 20jr naar 10jr.
Dat kan natuurlijk een andere oorzaak hebben maar het is wel opvallend."
Simpelman schreef:Het strekken van de hals is niet het doel van de Klassieke Dressuur, het is de ingang.
De hier uit voortkomende waarde van het bevestigen hiervan voor de verdere africhting staat in je Engelstalige quote.
Eenmaal geinstalleerd en bevestigd heeft de ruiter een perfecte controle over:
"The perception of a rounder back is the outcome of the thoracic flexion that can be created by a slight lowering of the neck. “The lowering of the neck provoked flexion all along the thoracic spine.” (Jean Marie Denoix, DVM. PhD, 1999)."
En de mentale staat van het paard.
Het is gebleken dat het gebruik van deze techniek voor iedere ruiter en ieder paard geschikt is, het doet geen schade.
Het blijkt dat het werken met paarden die zich niet loslaten tijdens de training grote en blijvende schade veroorzaakt.
Het blijkt dat paarden die in Rollkür en LDR afgericht zijn zich niet meer op kunnen richten, ze zijn in tweeen gebroken, ze vertonen nog slechts een schijnoprichting.
Simpelman schreef:Je kunt die tendens opvragen bij de paardenklinieken in de hele wereld.
Simpelman schreef:Vervolgens krijgen we een stukje tekst waar ik het best mee eens kan zijn, maar met tot slot weer een bewering waar geen wetenschappelijke onderbouwing voor is, maar gewoon jouw (en mag ik zeggen enigszins rigide) mening is.
Google op Rob van Wessums onderzoek naar gewichtsverplaatsing van voor naar achteren in de GP.
Ik ga er dan wel even van uit dat we met oprichting bedoelen dat er een gewichtsverplaatsing plaats heeft.....
ElineCath schreef:Hier is een beter filmpje!
https://www.youtube.com/watch?v=MyNVwaY-C-Y
Wijken is niet zo ons ding.. Moet nog heel veel op geoefend worden. Dankje voor de tips!
Jawel.. Hij is op mijn voet beland dus die doet pijn, en erg last van mijn hoofd. Wij gaan eventjes niet meer op wedstrijd!
ElineCath schreef:Dankjewel!! Die benen van mij ga ik echt is een keer vastbinden ofzo!![]()
Denk alleen niet dat het rennen daar aan lag, hij rende aan de hand bij het losstappen ook al weg 2x, maar je hebt zeker gelijk dat ik nu twee signalen doorgeef wat hem irriteert!
flavlip schreef:Ik ben blij dat er nu ook wat andere theorieen in dit topic ter sprake komen.
@ turbotinker ik ben van mening dat je hand volgen, lang/laag vooral bedoeld is om vertrouwen te krijgen in de ruiterhand, maar verder wat bespiering betreft weinig toevoegd. Ik denk dat het bij jouw cursus daarom ging. Bij lang en laag wil je dat je paard zn rug ontspant/lang maakt en je hand volgt. Uiteindelijk wil je dat je paard sterker wordt, zichzelf meer gaat dragen en opgerichter gaat lopen. Daar zit een zekere tegenstrijdigheid in. Diezelfde rugspier wil je dan weer korter en sterker maken.
Ik vind het vertrouwen een voorwaarde om fijn te kunnen rijden en ik denk dat lang/laag zeker een goed begin is, maar meer niet. Ja, tussendoor als even afwisseling/controle, maar niet continu, omdat je er verder niks mee opbouwt. Dus mijn inziens, eerst lang/laag tot er vertrouwen is in de ruiterhand en daarna kun je werken aan de core stability.