Professor schreef:Wanneer u zich zo verdiept heeft in ruitertraining waarom is de 1e foto van uw profiel een paard wat zich verkant, met een amazone die haar schouders verklemt?
Ik beweer toch ook nergens dat ik het al kan? En goed gezien dat ik mijn schouders vastzet. Dat beweerde ik namelijk in eerdere postts ook al dat ik die neiging heb (overheen gelezen?) Daarom ben ik er ook gericht mee aan de slag gegaan, onder andere in de sportschool. Dat toont aan dat ik als ruiter a. mijn verbeterpunten en beperkingen zelf herken en B. er alles aan doe, alle mogelijkheden verken om dit te verbeteren. Dat ik dat niet alleen doe via de veilige platgetreden paden waar alleen jij je op begeeft, die jou bekend zijn wil niet zeggen dat ik als ruiter niet bewust met het verbeteren van mijn houding bezig ben.
(verder misschien nog een leuk feitje over de bewuste foto; dat was twee jaar geleden en daar was ik 6 maanden zwanger
overigens geen excuus voor de betreffende verbeterpunten die jij met je vlijmscherpe oog hebt weten te signaleren, maar ook door een zwangerschap kun je ervaren wat veranderingen in je lichaam voor invloed kunnen hebben op je rijden. Want die bewuste dag ging wel meer mis dan dat ik mijn schouders even vastzette en mijn paard het hoofd een beetje kantelde
)
Professor schreef:U begrijpt niet wat ik geschreven heb, heb geschreven dat ik open sta voor alles wat zg nieuw is, maar het blijkt uit de ervaring in de praktijk niet te fuctioneren,
Uit wiens ervaring blijkt dat dan? heb jij wel eens op een balanceboard gestaan dan?
Professor schreef:Nee uw ervaring is gewoon te kort, wanneer men een mensenleven of meer gebruikt om werkelijk te kunnen rijden staat u nog maar heel in het begin.
Och ik heb nog genoeg te leren, maar dat wil niet zeggen dat mijn ervaringen dan geen waarde hebben. In de wetenschap zijn er ook steeds nieuwe jonge wetenschappers die oude theorieen van hun voorgangers ontkrachten, verbeteren of aanvullen. Als iedereen enkel maar over de platgetreden paden zou blijven lopen, niemand zijn nek eens uit durfde te steken, te experimenteren en alleen maar zou dwepen met wat hun leermeesters predikten... Dan zouden we nergens vooruitgang op boeken. Als alle grootmeesters waar jij altijd mee dweept de theorieen van elkaar en hun leermeesters nooit ter discussie zouden stellen, voor zichzelf zouden gaan denken, zelf zouden gaan experimenteren dan bewerkte de mens een paard anno 2011 nog steeds alleen maar met een knuppel en aten we hem op. Gelukkig hebben ze dat wel gedaan, hadden zij lak aan de kritiek en commentaar die zij destijds te verduren hadden, anders hadden wij nu geen leuke hobby
Professor schreef:Maar het is te weinig om echt ervaring op te doen in zo´n korte tijd dat u rijdt, ik bedoel in jaren.
En dat is onzin. iemand kan al 50 jaar rijden, maar dat wil niet zeggen dat diegene het al 50 jaar goed doet. En vaker is het niet zwart-wit. iemand kan zich op bepaalde vlakken heel goed ontwikkeld hebben, en daardoor dus waardevolle ervaring hebben opgedaan die zinvol is te delen, en op bepaalde vlakken juist nog verbeterpunten hebben en wat kunnen hebben aan ervaringen van mensen die minder lang rijden.
Skygirl schreef:Professor brandt liever mensen af vanwege een foto terwijl hij zelf ondanks zijn zeer toereikende ervaring maar weinig van zichzelf laat zien, dan dat hij mensen even zinvol helpt.
Ach, we weten wie het zegt toch
vosroy schreef:Jasmijn ik weet maar al te goed wat overgewicht is gezien de functie die ik uitoefen. een BMI van 28 is overgewich maar hebben jullie enig idee hoe dat eruit ziet, is het een peer model of een appel model.
Los van dat een hele hoge BMI/Morbide obesitas een postuur nadelig beinvloed, ongeacht peer of appel, is het ook nog eens zo dat iemand met morbide obesitas gewoon ongezond is en dus een ontoereikende conditie heeft om het vol te houden mee te gaan in de beweging. Nogmaals: verder is alles tussen normaal gewicht en morbide obesitas een glijdende schaal... Gezien de trend dat mensen steeds dikker worden is dit wel een aspect waar aandacht voor nodig is.
vosroy schreef:Het was een voorbeeld om aan te geven dat een goede houding op de grond niet automatisch een goede houding op het paard geeft.
Nee, maar nogmaals: het gaat om de basisvoorwaarde. Sommige mensen leren nooit rijden, maar de kans dat je sneller en beter leert rijden is met een gezond, fit en bewustzijn van het eigen lichaam groter. iemand met kennis van de theorie van dressuur zal ook sneller begrijpen wat een instructeur bedoeld, zo meer toegevoegde waarde uit een les halen. Om de theorie een beetje te begrijpen heb je een wel een bepaald IQ nodig. Dat wil niet zeggen dat mensen met een heel laag IQ nooit zullen leren rijden, maar zij hebben wel een beperking/achterstand dan. Er zijn meerdere factoren die bepalen of je goed zal leren rijden. Op sommige heb je geen/weinig invloed en op andere wel. Een daarvan is je eigen fysiek. Daar kun je invloed op uitoefenen. Een ander is je mentaliteit, je doorzettingsvermogen en disipline; daar kun je ook invloed op uitoefenen.