Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:32

Professor schreef:
Moll schreef:
pompen wie heeft het daar nu over, u haald nu 2 dingen door elkaar en dat is pasief en actief mee gaan in de beweging, dan gaat de ruiter gooien met de arm een krijgt me het roei efect, als of ze in een roei boot zitten of op een roei machine in de sportschool

Meegaan met de hand doet men niet dat leert men een ruiter niet omdat men dan overdreven bewegingen krijgt.
Heb nog nooit een paard in de Galop zien bewegen met zijn hoofd het is stil.
Net zo als in stap die overdreven meegaande handen dat kan in middenstap en uitgestrektestap maar meer ook niet.
De hand volgt de beweging van het paard dat zegt men tegen een ruiter.
actief en passief meegaan bestaat niet dat is een uitvinding van woorden om het intressant te maken.
Een paarden hoofd dient u eens te bekijken in de beweging, dan zult u zien dat onder de man er alleen beweging ontstaat wanneer de ruiter te veel ruimte geeft het zijn enkele milimeters en niet zoals men altijd weer ziet een handbreedte, waar blijft het onzichtbare????
Sorry mensen maar begrepen hebben weinige van deze materie, en lezen wat von Neindorff bedoelde, sorry ik weet het uit zijn eigen mond.

en toch ben ik het niet eens met hoe u dit formuleert, want waneer de ruiter de hand vast zet van uit de eleboog blokeerd deze de beweging van het paard, de de ruiter de ruimte bepaald waar het hoofd zich bevind ben ik wel met u eens, en dat het in het onzichtbaare moet gebeuren ook met u eens, echter wanneer men met een jong paard begind is het niet gelijk onzichtbaar dat komt later pas wanneer er aan de feinabstimmung gewerkt word, al met al draait het om de losheid van de elleboog die aangesloten is aan het lichaam.
en u heb het dan uit eigen mond gehoord, en zoals ik hier voor al zij dat ik het dan ook weer gehoord hebt van iemand die zijn opleiding daar heeft genoten.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:35

Anette en Claudia,neem de moeite om terug te lezen,188 pagina's informatie met het antwoord op al jullie vragen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:40

Moll"
[quote="Professor schreef:
Moll schreef:
pompen wie heeft het daar nu over, u haald nu 2 dingen door elkaar en dat is pasief en actief mee gaan in de beweging, dan gaat de ruiter gooien met de arm een krijgt me het roei efect, als of ze in een roei boot zitten of op een roei machine in de sportschool

Meegaan met de hand doet men niet dat leert men een ruiter niet omdat men dan overdreven bewegingen krijgt.
Heb nog nooit een paard in de Galop zien bewegen met zijn hoofd het is stil.
Net zo als in stap die overdreven meegaande handen dat kan in middenstap en uitgestrektestap maar meer ook niet.
De hand volgt de beweging van het paard dat zegt men tegen een ruiter.
actief en passief meegaan bestaat niet dat is een uitvinding van woorden om het intressant te maken.
Een paarden hoofd dient u eens te bekijken in de beweging, dan zult u zien dat onder de man er alleen beweging ontstaat wanneer de ruiter te veel ruimte geeft het zijn enkele milimeters en niet zoals men altijd weer ziet een handbreedte, waar blijft het onzichtbare????
Sorry mensen maar begrepen hebben weinige van deze materie, en lezen wat von Neindorff bedoelde, sorry ik weet het uit zijn eigen mond.

en toch ben ik het niet eens met hoe u dit formuleert, want waneer de ruiter de hand vast zet van uit de eleboog blokeerd deze de beweging van het paard, de de ruiter de ruimte bepaald waar het hoofd zich bevind ben ik wel met u eens, en dat het in het onzichtbaare moet gebeuren ook met u eens, echter wanneer men met een jong paard begind is het niet gelijk onzichtbaar dat komt later pas wanneer er aan de feinabstimmung gewerkt word, al met al draait het om de losheid van de elleboog die aangesloten is aan het lichaam.
en u heb het dan uit eigen mond gehoord, en zoals ik hier voor al zij dat ik het dan ook weer gehoord hebt van iemand die zijn opleiding daar heeft genoten.[/quote]

In verzamelde stap kan ik me voorstellen dat je je handen niet/nauwelijks beweegt, echter in arb. of midden of uitgestr. stap, beweegt een paard toch wel
degelijk met zijn hoofd tov de ruiter, neem dus aan dat deze wel degelijk mee moet bewegen. (tov het hoofd)
Daar men anders elke keer paard in de mond zit te trekken.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:52

ik zit er eens over na te denken en zelfs op de baan, in rengalop beweegt de hand nauwelijks mee naar voren. alleen op het allerlaatste 'finishrijden' kan het gebeuren dat het paard zich helemaal strekt en dat de ruiter 'het van zich afgooit' om het paard zoveel ruimte te geven dat het zich helemaal geeft. maar de beste jockeys zitten liever stil dan teveel te bewegen. elke beweging van de ruiter hindert het paard immers in zijn beweging en dat wil je vlakbij de finish niet.

en als ik nadenk over het rijden in de bak... als je teveel ruimte geeft of moet geven, gaat het paard op de voorhand. als het paard op de juiste manier durchs Genick is, is de beweging naar voren maar minimaal, ook in de uitgestrekte bewegingen. je hand blijft als het ware stil, maar ondertussen gebeurt er op die plaats heel erg veel, dat is wat Von Neindorff in mijn ogen bedoelt.

als je teveel mee moet bewegen met je hand, is je paard (volgens mij) niet op de juiste manier durchs Genick. bij een jong paard geldt dat eveneens, immers het is de teugellengte die dan anders is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:59

Moll schreef:
en u heb het dan uit eigen mond gehoord, en zoals ik hier voor al zij dat ik het dan ook weer gehoord hebt van iemand die zijn opleiding daar heeft genoten.

Denk dat u nu op het verkeerde spoor zit, wie schrijft er steeds uit de ellebogen?
Dat bent u, en wanneer de ruiter meegaat in de beweging van het paard met zijn zit dan ziet het eruit of de hand zo´n lange beweging maakt. (elleboog) dit is inwezen heel weinig het paard neemt de hand mee, het hoofd beweegt relatief weinig heb nog nooit een paard zulke bewegingen zien maken dat men met enkele centimeters klaar komt.
Omdat de ruiter tussen de ellebogen meegaat in de beweging komt het zo voor dat de beweging langer is als hij in wezen is.
Met het hals laten strekken blijft de hand ook stil en laat de teugels doorglijden en daarbij is ook geen hoofd beweging van voor naar achter.
Denk dat men veel te veel meegaat met de zit en daardoor onstaat dit vreselijk uitziende pompen.
Ellebogen mogen nooit aangesloten zijn aan het lichaam, weet niet wie dat verteld, de bovenarm hangt ontspannen parallel van het bovenlichaam naar beneden.

spokie79

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:09

Professor en Moll, volgens mij bedoelen jullie hetzelfde. Maar formuleren jullie het anders.

Professor, heeft u nog tips om zit te verbeteren zonder begeleiding? Ik heb vandaag geprobeerd te draven op de hoefslag met armen wijd, maar dat vind ik best spannend. En wat vind u van de oefening 2 keer staan, 1 keer zitten met lichtrijden? Deze oefening helpt mij om mijn balans te controleren en plaats van mijn been te controleren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:12

Professor schreef:
Snap u allemaal niet, dat men "vreemde" erbij haalt gewoon oefeningen doen op het paard net als met voltigeren.
Wie van u heeft gevoltigeerd????

ik :+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:13

quadripes schreef:
ik zit er eens over na te denken en zelfs op de baan, in rengalop beweegt de hand nauwelijks mee naar voren. alleen op het allerlaatste 'finishrijden' kan het gebeuren dat het paard zich helemaal strekt en dat de ruiter 'het van zich afgooit' om het paard zoveel ruimte te geven dat het zich helemaal geeft. maar de beste jockeys zitten liever stil dan teveel te bewegen. elke beweging van de ruiter hindert het paard immers in zijn beweging en dat wil je vlakbij de finish niet.

en als ik nadenk over het rijden in de bak... als je teveel ruimte geeft of moet geven, gaat het paard op de voorhand. als het paard op de juiste manier durchs Genick is, is de beweging naar voren maar minimaal, ook in de uitgestrekte bewegingen. je hand blijft als het ware stil, maar ondertussen gebeurt er op die plaats heel erg veel, dat is wat Von Neindorff in mijn ogen bedoelt.

als je teveel mee moet bewegen met je hand, is je paard (volgens mij) niet op de juiste manier durchs Genick. bij een jong paard geldt dat eveneens, immers het is de teugellengte die dan anders is.

quadripes dit had ik niet duidelijker kunnen beschrijven.
Maar velen hebben nog nooit denk ik het gevoel van een renpaard meegemaakt, zelf heb ik dat gelukkig wel, het is hetzelfde als bij IJslanders in de renpass.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:20

quadripes schreef:

als dat gebeurd , rij je als ruiter dus teveel met hand.
een paard moet net zo goed op 4 benen of verzameld kunnen lopen als je ruimte geeft, of lange teugels.
Een paard kan los, vanzelf in de vrijheid ook verzamelen , dan zit zijn hoofd ook niet vast aan iets.
en klapt ie ook niet op zijn voorhand

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:25

Het is onmogelijk een paard werkelijk te verzamelen wanneer de teugels niet op maat zijn.
Dat is hobbelen en een zg lichtheid, die er niet is.
Verzameld lopen??
Volgens de vaktaal is er een verschil tussen lopen (hobbelen) en gaan (rijden).
Het paard gaat in een verzamelde draf, het gaat in de verzameling.
Laatst bijgewerkt door Professor op 21-03-11 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:44

nombrado: ik weet het verschil inmiddels heel goed tussen een echte verzamelde draf en een hobbeldraf, die in de AR doorgaat voor een 'verzamelde draf'. een paard kan alleen verzamelen als je de energie zo in banen weet te leiden, dat de achterbenen onder de massa treden en er een veerkrachtige draf ontstaat. en dat lukt alleen als je je paard van achteren naar voren rijdt (met de zit) en als je aan de voorkant zodanig contact met de mond hebt, dat het paard zich verzamelt. want in feite verzamelt het paard zich en verzamelt niet de ruiter het paard.

en dan boots je dus in feite een natuurlijke situatie na, welke alleen kan ontstaan door het aangeven van grenzen waarbinnen het paard zich moet verzamelen. dat is de enige manier waarop we de natuur kunnen nabootsen en waartoe hulpen dienen.

en omdat die gebaseerd zijn op natuurlijke reacties van het paard (als je ze tenminste geeft zoals de klassieke dressuur voorschrijft), snapt het paard ze ook instinctief.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:50

Professor schreef:
Wanneer u zich zo verdiept heeft in ruitertraining waarom is de 1e foto van uw profiel een paard wat zich verkant, met een amazone die haar schouders verklemt?

Ik beweer toch ook nergens dat ik het al kan? En goed gezien dat ik mijn schouders vastzet. Dat beweerde ik namelijk in eerdere postts ook al dat ik die neiging heb (overheen gelezen?) Daarom ben ik er ook gericht mee aan de slag gegaan, onder andere in de sportschool. Dat toont aan dat ik als ruiter a. mijn verbeterpunten en beperkingen zelf herken en B. er alles aan doe, alle mogelijkheden verken om dit te verbeteren. Dat ik dat niet alleen doe via de veilige platgetreden paden waar alleen jij je op begeeft, die jou bekend zijn wil niet zeggen dat ik als ruiter niet bewust met het verbeteren van mijn houding bezig ben.

(verder misschien nog een leuk feitje over de bewuste foto; dat was twee jaar geleden en daar was ik 6 maanden zwanger ;) overigens geen excuus voor de betreffende verbeterpunten die jij met je vlijmscherpe oog hebt weten te signaleren, maar ook door een zwangerschap kun je ervaren wat veranderingen in je lichaam voor invloed kunnen hebben op je rijden. Want die bewuste dag ging wel meer mis dan dat ik mijn schouders even vastzette en mijn paard het hoofd een beetje kantelde ;) )

Professor schreef:
U begrijpt niet wat ik geschreven heb, heb geschreven dat ik open sta voor alles wat zg nieuw is, maar het blijkt uit de ervaring in de praktijk niet te fuctioneren,

Uit wiens ervaring blijkt dat dan? heb jij wel eens op een balanceboard gestaan dan?

Professor schreef:
Nee uw ervaring is gewoon te kort, wanneer men een mensenleven of meer gebruikt om werkelijk te kunnen rijden staat u nog maar heel in het begin.

Och ik heb nog genoeg te leren, maar dat wil niet zeggen dat mijn ervaringen dan geen waarde hebben. In de wetenschap zijn er ook steeds nieuwe jonge wetenschappers die oude theorieen van hun voorgangers ontkrachten, verbeteren of aanvullen. Als iedereen enkel maar over de platgetreden paden zou blijven lopen, niemand zijn nek eens uit durfde te steken, te experimenteren en alleen maar zou dwepen met wat hun leermeesters predikten... Dan zouden we nergens vooruitgang op boeken. Als alle grootmeesters waar jij altijd mee dweept de theorieen van elkaar en hun leermeesters nooit ter discussie zouden stellen, voor zichzelf zouden gaan denken, zelf zouden gaan experimenteren dan bewerkte de mens een paard anno 2011 nog steeds alleen maar met een knuppel en aten we hem op. Gelukkig hebben ze dat wel gedaan, hadden zij lak aan de kritiek en commentaar die zij destijds te verduren hadden, anders hadden wij nu geen leuke hobby :+

Professor schreef:
Maar het is te weinig om echt ervaring op te doen in zo´n korte tijd dat u rijdt, ik bedoel in jaren.

En dat is onzin. iemand kan al 50 jaar rijden, maar dat wil niet zeggen dat diegene het al 50 jaar goed doet. En vaker is het niet zwart-wit. iemand kan zich op bepaalde vlakken heel goed ontwikkeld hebben, en daardoor dus waardevolle ervaring hebben opgedaan die zinvol is te delen, en op bepaalde vlakken juist nog verbeterpunten hebben en wat kunnen hebben aan ervaringen van mensen die minder lang rijden.

Skygirl schreef:
Professor brandt liever mensen af vanwege een foto terwijl hij zelf ondanks zijn zeer toereikende ervaring maar weinig van zichzelf laat zien, dan dat hij mensen even zinvol helpt.

Ach, we weten wie het zegt toch ;)

vosroy schreef:
Jasmijn ik weet maar al te goed wat overgewicht is gezien de functie die ik uitoefen. een BMI van 28 is overgewich maar hebben jullie enig idee hoe dat eruit ziet, is het een peer model of een appel model.

Los van dat een hele hoge BMI/Morbide obesitas een postuur nadelig beinvloed, ongeacht peer of appel, is het ook nog eens zo dat iemand met morbide obesitas gewoon ongezond is en dus een ontoereikende conditie heeft om het vol te houden mee te gaan in de beweging. Nogmaals: verder is alles tussen normaal gewicht en morbide obesitas een glijdende schaal... Gezien de trend dat mensen steeds dikker worden is dit wel een aspect waar aandacht voor nodig is.

vosroy schreef:
Het was een voorbeeld om aan te geven dat een goede houding op de grond niet automatisch een goede houding op het paard geeft.

Nee, maar nogmaals: het gaat om de basisvoorwaarde. Sommige mensen leren nooit rijden, maar de kans dat je sneller en beter leert rijden is met een gezond, fit en bewustzijn van het eigen lichaam groter. iemand met kennis van de theorie van dressuur zal ook sneller begrijpen wat een instructeur bedoeld, zo meer toegevoegde waarde uit een les halen. Om de theorie een beetje te begrijpen heb je een wel een bepaald IQ nodig. Dat wil niet zeggen dat mensen met een heel laag IQ nooit zullen leren rijden, maar zij hebben wel een beperking/achterstand dan. Er zijn meerdere factoren die bepalen of je goed zal leren rijden. Op sommige heb je geen/weinig invloed en op andere wel. Een daarvan is je eigen fysiek. Daar kun je invloed op uitoefenen. Een ander is je mentaliteit, je doorzettingsvermogen en disipline; daar kun je ook invloed op uitoefenen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:56

Citaat:
Nee, maar nogmaals: het gaat om de basisvoorwaarde. Sommige mensen leren nooit rijden, maar de kans dat je sneller en beter leert rijden is met een gezond, fit en bewustzijn van het eigen lichaam groter. iemand met kennis van de theorie van dressuur zal ook sneller begrijpen wat een instructeur bedoeld, zo meer toegevoegde waarde uit een les halen. Om de theorie een beetje te begrijpen heb je een wel een bepaald IQ nodig. Dat wil niet zeggen dat mensen met een heel laag IQ nooit zullen leren rijden, maar zij hebben wel een beperking/achterstand dan. Er zijn meerdere factoren die bepalen of je goed zal leren rijden. Op sommige heb je geen/weinig invloed en op andere wel. Een daarvan is je eigen fysiek. Daar kun je invloed op uitoefenen. Een ander is je mentaliteit, je doorzettingsvermogen en disipline; daar kun je ook invloed op uitoefenen.

Dit is typisch de meest laagste en domste bemerking die er is, IQ en leren van de hulpen van het rijden en het aanvoelen van het rijden sorry kan u meerdere topruiters noemen die analfabeet zijn.
Het niet hebben van genoeg IQ, dat is een farce van u.
Heb kinderen gehad die leerproblemen hadden en een naar uw zeggen lage IQ hadden, die de theorie van het rijden sneller begrepen dan diegene met een hoog IQ, dat is nonsens wat u daar schrijft, wat trouwens uw gevoel duidelijk naar voren brengt.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:05

@jasmijn: ik vind dat je in jouw uitlatingen afentoe behoorlijk schofferend bent en da's dan tot daar aan toe, maar de geciteerde alinea schiet mij ook in het verkeerde keelgat.

los daarvan:

ik denk wel eens dat iemand met een hoog IQ zichzelf veel meer in de weg zit, omdat je gewend bent alles 'logisch' op te lossen. en het is geen denksport.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:06

piepenfiets schreef:
Anette en Claudia,neem de moeite om terug te lezen,188 pagina's informatie met het antwoord op al jullie vragen.

Nou ik lees al 188 pagina's mee maar heb nog geen duidelijk antwoord gekregen wat nou precies het verschil is, ik lees al 188 pagina's allerlei hulpen, helemaal uitgeknepen en uitgekauwd, mekaar aanvallend op kleine woordelijke details maar antwoord op topic vraag Klassieke versus Academisch is mij nog steeds niet duidelijk.

Professor reikt van alles aan en hij is dus klassiek, dat heb ik inmiddels wel begrepen in die 188 pagina's. :Y)
Moll is ook klassiek met wat bijvoegingen, denk ik.
Nombrando is in basis klassiek en in de loop der jaren heel veel vanuit andere invalshoeken??

Wie rijdt er hier dan academisch?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:19

quadripes schreef:
nombrado: ik weet het verschil inmiddels heel goed tussen een echte verzamelde draf en een hobbeldraf, die in de AR doorgaat voor een 'verzamelde draf'. een paard kan alleen verzamelen als je de energie zo in banen weet te leiden, dat de achterbenen onder de massa treden en er een veerkrachtige draf ontstaat. en dat lukt alleen als je je paard van achteren naar voren rijdt (met de zit) en als je aan de voorkant zodanig contact met de mond hebt, dat het paard zich verzamelt. want in feite verzamelt het paard zich en verzamelt niet de ruiter het paard.

en dan boots je dus in feite een natuurlijke situatie na, welke alleen kan ontstaan door het aangeven van grenzen waarbinnen het paard zich moet verzamelen. dat is de enige manier waarop we de natuur kunnen nabootsen en waartoe hulpen dienen.

en omdat die gebaseerd zijn op natuurlijke reacties van het paard (als je ze tenminste geeft zoals de klassieke dressuur voorschrijft), snapt het paard ze ook instinctief.

ik ook
en een paard kan dit van nature zelf ook
dus waarom dan niet met de teugels langer, of tijdens de oefening loslaten?
Als het paard dan dus gaat rennen, doe je als ruiter iets niet goed.
Als een paard zelf verzameld, gaat hij zelf bepalen waar hij zijn achterbenen "onder de massa te treden" om niet op zijn bek te gaan :+
Wie denkt als ruiter dit te kunnen bepalen? waar het paard zijn achterbenen onder de massa moet plaatsen getuigt van een onbewuste arrogante ruiter

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:22

nombrado: bekijk de foto van de 'piaffe' van anja beran nog een keer goed en dan begrijp je wat ik wil zeggen.

nombrado

claudiaM33 schreef:
Nombrando is in basis klassiek en in de loop der jaren heel veel vanuit andere invalshoeken??

Nombrado rijd paard
geen idee wat academisch is?
ik neem nog steeds aan, iemand die veel boeken heeft gelezen over paardrijden ;)

Moll

quadripes schreef:

als u moet beschrijven, met hoeveel gewicht rijd u in de hand?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:29

Citaat:
als u moet beschrijven, met hoeveel gewicht rijd u in de hand?

Mijnheer Moll is dit niet een onzinnige vraag, u weet toch dat bij iedere oefening men een andere aanleuning heeft, dat niet elke paardenmond hetzelfde is.
Men moet kijken geeft het paard na in de mond. Gewicht kan teugel zijn, kan iets meer zijn dat hangt van het paard af.
Maar wanneer een ruiter beschrijft mijn paard blijft ligt in de hand dan zou men dat moeten zien in de praktijk, dat kan men zien aan het beengebruik van het paard.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:30

zoals ik al eerder heb gezegd: het is een voelen van de trens in je hand. en die moet altijd 'los' aanvoelen, nooit ongevoelloos en star. en soms voelt dat 'zo' aan en anders weer 'zo', maar altijd in beweging en altijd in dialoog met het paard. dan voel je via de trens hoe het paard gaat, als het ware. en naarmate het paard sterker wordt van achteren en makkelijker in de verzameling gaat, wordt de verbinding vanzelfsprekender, rustiger, en daarom 'lichter'. maar altijd als een soort elektrisch contact.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:33

nombrado schreef:
claudiaM33 schreef:

Nombrado rijd paard
geen idee wat academisch is?
ik neem nog steeds aan, iemand die veel boeken heeft gelezen over paardrijden ;)

Dan ben ik dus "academisch" }>

Maar dat kan eigenlijk niet, mijn paarden "hobbelen" niet :o maar gaan als zij goed lopen :')

Als ik in de boeken lees, hoeveel "klassiekers" dwangmiddelen gebruikten om hun paarden ook maar "iets" te leren ;( dan ben ik ook niet "klassiek"

Weet je wat ik denk, dat ik doe 8-) rijden vanuit het paard :j

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:36

Citaat:
Als ik in de boeken lees, hoeveel "klassiekers" dwangmiddelen gebruikten om hun paarden ook maar "iets" te leren dan ben ik ook niet "klassiek"

Wanneer men dat schrijft, dan zou ik graag horen wat deze dwangmiddelen zijn, nu word er iets in de lucht gegooid zonder enige onderbouwing, en zeer generaliserend.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:38

Professor schreef:
Dit is typisch de meest laagste en domste bemerking die er is, IQ en leren van de hulpen van het rijden en het aanvoelen van het rijden sorry kan u meerdere topruiters noemen die analfabeet zijn.

Gut, gaan we nu overgevoelig doen? Overal noem je mensen dom, dingen belachelijk etc. En dan noem ik het beestje bij het naampje en dan doe je zo. Beetje kinderachtig. Voor alle duidelijkheid: iemand met een IQ van een zwakzinnige zal de boeken die hier continu passeren niet kunnen begrijpen. En veel van de kennis die er in staat kan je als ruiter heel erg van dienst zijn om jezelf te kunnen ontwikkelen. Nergens zeg ik dat je een hele hoge IQ moet hebben, maar er moet wel een bepaalde basis zijn. Ooit een geestelijk gehandicapte GP zien rijden? Ik niet. (met alle respect voor geestelijk gehandicapten verder). En even praktisch: tegenwoordig heb je van veel boeken ook luisterversies op dvd. Misschien een tip voor de analfabetische ruiter onder ons die de kennis in die boeken graag wil verkennen? Maar die zijn vast niet vertegenwoordigd in dit topic :+

Professor schreef:
Heb kinderen gehad die leerproblemen hadden en een naar uw zeggen lage IQ hadden, die de theorie van het rijden sneller begrepen dan diegene met een hoog IQ,

Je hoeft dus ook geen hele hoge IQ te hebben, maar wel een bepaalde aanleg tot logisch redeneren (en dat is wel een van de aspecten die gemeten wordt bij het bepalen van een IQ score)

Overigens kan iemand van nature best heel intelligent zijn en toch analfabeet zijn. Het wordt alleen dan wat lastiger een IQ score vast te stellen, als je de opgave van de test niet kan lezen... Het is maar net wat iemand heeft ondernomen om zijn talenten/aanleg verder te ontwikkelen.

quadripes schreef:
ik denk wel eens dat iemand met een hoog IQ zichzelf veel meer in de weg zit, omdat je gewend bent alles 'logisch' op te lossen. en het is geen denksport

Dat kan het andere uiterste zijn. Maar er zijn dus meerdere factoren die bepalen of je een goed ruiter wordt. Mijn punt was dus dat je op een aantal invloed kunt uitoefenen, en dat je fysiek daarvan eentje is en dat je je fysiek heel goed naast het paard kunt verbeteren.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 21-03-11 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:38

Professor schreef:
Heel eenvoudig, dat dat het laaste boek van Baucher geweest is, en dat hij dat geschreven heeft om te verklaren dat de manier van rijden die hij in al zijn vorige boeken eigenlijk als fout betitelt, omdat niemand in staat is en was zo te rijden als hij dat deed. Dat mocht hij niet van zijn uitgever, omdat al die andere boeken dan "waardeloos" werden, de meeste hebben deze boeken, en niet de 13e en juist de belangrijkste.
En dat ik het geluk heb dit boek deze uitgave te bezitten.

Oke, toevallig is er een nieuwe uitgave, (ik moet er nog wel ff voor gaan zitten want het is nogal breedsprakig opgezet):
Die 13. Auflage, die letzte von Baucher selbst verfasste Formulierung seiner „Méthode d’équitation basée sur de nouveaux principes“ (1867) – jetzt neu übersetzt.
Afbeelding