DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:29

QQQQ schreef:
De takt ziet er hier wel in orde uit: achter-onderbeen loopt parallel met voorarm.

Dan ben je heel mild in de beoordeling van takt. Er zijn nog een aantal extra indicatoren, die aangeven of het goed of fout gaat. Het laat zien of er sprake is van een harmonische beweging waarbij weinig kracht wordt gebruikt, of bewegingen waarbij kracht nodig is, om het gebrek aan correcte beweging te compenseren. De stand van de hoeven van een diagonaal benenpaar is dan een graadmeter.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 21:12

Goofy44 schreef:
De meeste paarden gaan op de voorhand. Je hoeft daar niets voor te doen.....
Je hoeft echt pas wat te doen, als je het anders wilt.

Een achterbeen onder het paard brengen is vaak niet verzamelen.
Ook daar is wat anders voor nodig.

Zeer waare woorden, maar onderbouw die eens.

Maar hoe gaat het nu verder??

Wat merk je en voel je als ruiter, als dit geen verzameling is, en wanneer het wel een verzameling is???

Dat paarden van natuur op de voorhand gaan, is duidelijk, dat weet iedereen wel, en dat men dan als de ruiter erop komt nog meer gewicht op de voorhand krijgt ook.

De verhoudingen zijn allemaal bekend.

Het is juist de kunst van de dressuur, om zoveel mogelijk gewicht op de achterhand te krijgen.
Dit is ook tamelijk relatief, omdat men wanneer men 1:1 bereiken wil al zeer gevorderd is met rijden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 21:26

Goofy44 schreef:
QQQQ schreef:
De takt ziet er hier wel in orde uit: achter-onderbeen loopt parallel met voorarm.

Dan ben je heel mild in de beoordeling van takt. Er zijn nog een aantal extra indicatoren, die aangeven of het goed of fout gaat. Het laat zien of er sprake is van een harmonische beweging waarbij weinig kracht wordt gebruikt, of bewegingen waarbij kracht nodig is, om het gebrek aan correcte beweging te compenseren. De stand van de hoeven van een diagonaal benenpaar is dan een graadmeter.
Ik ben mild, want het is een foto, en een vrij kleine. Je aanvullende commentaar is uiteraard welkom, graag niet in algemene termen, maar specifiek voor deze foto dan Ja .

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 21:43

Takt = Is de regelmatigheid van de beweging, de ritmische bewegings volgorde van de ledenmaten in alle gangen.
In draf: Duidelijke tweetakt. De diogonale beenparen voeten gelijktijdig af.
Tussen de beide diogonalen het zweefmoment.
De lengte van de beweging is bij ieder been hetzelfde. En is ritmisch.

Dus de lengte van de drafpas, is van ieder been gelijk lang.
Is dit niet het geval is het paard taktonrein. Dus takt fout.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 22:26

Professor schreef:
In dat geval is de takt inderdaad niet in orde.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 23:35

Dat kun je eruit lezen.
En als je meerdere foto´s van topruiter ziet, in de uitgestrekte draf, kun je dat nog duidelijker zien.
Meestal is er nog één voorbeen op de grond en de achterbenen, zijn al afgedrukt.

Dus conslusie, geen zg sneller achterbeen, maar meer op de voorhand.
Het grote probleem van LDR is, dat het achterbeen wel verder naar achteren gaat, maar niet naar voren.
Dat kan ook alleen maar anatomisch en biomechanisch.
Daardoor zie je voor oei en achter foei.

Natuurlijk zijn die fouten ook te erkennen bij de zg normale dressuur, maar lang niet zo duidelijk niet.

Natuurlijk drukken de achterbenen bij LDR net zo af maar meer naar achteren geplaats (dus verder van het paard af), daardoor zie je zulke foto´s.
Het paard schuift zijn achterbenen niet onder het zwaarte punt, zover komt hij/zij niet.
Dat is wat ik al meerdere keren verteld en geschreven heb.

Maar ja als je van de oude stempel bent, en als een jan met de korte achtenaam en iemand die niet weet hoe goed de paarden tegenwoordig zijn en niet weet dat de fok verder is als de ruiters.

Tja dan wordt er alleen naar je geschopt, en vooral onder de gordel. Daar waar het verstand ophoudt, begint het trappen.

LDR geeft een goed gevoel, maar het is vaak met vele dingen, ik kan als ruiter wel een goed gevoel hebben maar dat hoeft niet persé goed te zijn.
En dat is vooral het geval van technische sporten.

Bovendien heb ik geschreven en daar wordt dan iedereen boos over, waarom iets erbij nemen, als je het hele skala van mogelijkheden in 1 systeem nog niet eens kent.
En dat zijn vele van ons, bovendien ik werk elke dag met ca 25 ruiters, met verschilende typen van paarden, en verschillende takken van de sport, en ik ben nog nooit aan een grens gestoten met de zg Klassieke dressuur.
Denk vaak dat men er de moeite niet voor neemt, om oplossingen te vinden met het normale systeem.
We leven in een audiovisueel tijdperk, maar dat heeft 1 nadeel, we kunnen ons niet zo goed meer dingen voorstellen beeldig bedoel ik.
BV het is tegenwoordig enorm moeilijk een ruiter een echte grote volte te leren (1 van de belangrijkste figuren die we hebben) omdat de meeste jonge lui geen benul hebben van diepte en van het zich voorstellen van.
Dat is maar iets wat je tegenkomt.
En bewegingsleer, voor mensen is al moeilijk, maar van de paarden nog veel meer.
En bijna iedereen wordt geimponeerd door een enorm strekkend voorbeen, maar niemand ziet meer dat het niet meer in relatie staat tot de achterbenen.
Zelf heb ik kritiek op 1 systeem dat zich nog helemaal bewijzen moet, er zijn meer wereldkampioenen en olympisch kampioenen met de normale dressuur ontwikkeld, als met LDR.
Omdat het systeem, tegen de biomechaniek en anotomie van het paard in gaat. Het een verschrikkelijk gezicht is, een paard zo te zien moeten bewegen.
Het paard wordt degenereerd tot een maschine, een robot, een sportding, een dier dat ons mensen enorm veel gegeven heeft en geeft.

Maar komen dan de voorstanders waar de meerheid niet eens weet welke spieren, en welke halswervels voor dienen.
De paarden lopen losser. Ja optisch.
Geen mens kan mij het tegendeel bewijzen, dat vanaf de 3 halswervel bijna geen beweging meer vertikaal is.
Dus wat gebeurd er tussen de 3-4 halswervel.
Er zijn geen paarden met een onderhals, nee de andere spieren van de hals die zijn dan onderontwikkeld.
De onderhalsspieren zijn er daarvoor om het voorbeen naar voren te halen, dus die kun je niet weg trainen, die kun je ontspannen ja.
Allemaal kreten, van de klok horen luiden en de klepel niet weten te hangen.
Dan de rugspieren???
Fijn ze zijn er, maar weinig dragen ze bij tot dragen van de ruiter.
Dat zijn nog altijd andere spieren, en die heb ik hier vaker genoemd.
Dan kreten van mijn paard is stijf in de bovenlijn.
Haalt je de koekoek, wanneer ik mijn paard niet van achter naar voren in de handstel, en tegen de hand rijdt, maar omgekeerd.
Dan druk ik de rug weg, dat doet zeer, zeker in de overgangen.

En waarvoor LDR zo agressief verdedigen, zonder argumenten onderbouwde argumenten, niets van dit alles.
Kreten van het voelt zo goed aan, je moet het ervaren???????
Dit kom je in dit fora meerdere malen tegen.
Wil graag geargumenteerde onderbouwde argumenten horen, maar die hoor je niet.
De tegenstanders hier, kunnen dat op vele punten wel.
Waar blijft van de pro LDR mensen nu eens een duidelijk en gefundeerd en onderbouwd antwoord, waar men verduidelijkt welke spiergroepen, nu werken en welke niet, en welke sterker of minder sterk als bij laten we het noemen de normale rijderij.

Dat mis ik in de hele diskussie, wat ik niet mis is persoonlijke aanvallen, en dan als strontvliegen vallen ze je over je heen, zonder argumenten met kreten.

Men respekteert niet, men denkt zeker dan de ander Jan met de korte achternaam is.
Dat denken heb ik niet, denk dat er vele hier serieus met rijden bezig zijn en houden. Maar mis gewoon het weten, wat ik hier boven beschreven heb.

Hoop nu eens alle tot nadenken en overdenken gezet te hebben, en niet tot persoonlijke aanvallen. Dat is nl heel makkelijk en primitief.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 00:25

Professor schreef:
Dat kun je eruit lezen.
En als je meerdere foto´s van topruiter ziet, in de uitgestrekte draf, kun je dat nog duidelijker zien.
Meestal is er nog één voorbeen op de grond en de achterbenen, zijn al afgedrukt.

Dus conslusie, geen zg sneller achterbeen, maar meer op de voorhand.
Het grote probleem van LDR is, dat het achterbeen wel verder naar achteren gaat, maar niet naar voren.
Dat kan ook alleen maar anatomisch en biomechanisch.
Daardoor zie je voor oei en achter foei.

Natuurlijk zijn die fouten ook te erkennen bij de zg normale dressuur, maar lang niet zo duidelijk niet.

Natuurlijk drukken de achterbenen bij LDR net zo af maar meer naar achteren geplaats (dus verder van het paard af), daardoor zie je zulke foto´s.
Het paard schuift zijn achterbenen niet onder het zwaarte punt, zover komt hij/zij niet.
Dat is wat ik al meerdere keren verteld en geschreven heb.

Maar ja als je van de oude stempel bent, en als een jan met de korte achtenaam en iemand die niet weet hoe goed de paarden tegenwoordig zijn en niet weet dat de fok verder is als de ruiters.

Tja dan wordt er alleen naar je geschopt, en vooral onder de gordel. Daar waar het verstand ophoudt, begint het trappen.

LDR geeft een goed gevoel, maar het is vaak met vele dingen, ik kan als ruiter wel een goed gevoel hebben maar dat hoeft niet persé goed te zijn.
En dat is vooral het geval van technische sporten.

Bovendien heb ik geschreven en daar wordt dan iedereen boos over, waarom iets erbij nemen, als je het hele skala van mogelijkheden in 1 systeem nog niet eens kent.
En dat zijn vele van ons, bovendien ik werk elke dag met ca 25 ruiters, met verschilende typen van paarden, en verschillende takken van de sport, en ik ben nog nooit aan een grens gestoten met de zg Klassieke dressuur.
Denk vaak dat men er de moeite niet voor neemt, om oplossingen te vinden met het normale systeem.
We leven in een audiovisueel tijdperk, maar dat heeft 1 nadeel, we kunnen ons niet zo goed meer dingen voorstellen beeldig bedoel ik.
BV het is tegenwoordig enorm moeilijk een ruiter een echte grote volte te leren (1 van de belangrijkste figuren die we hebben) omdat de meeste jonge lui geen benul hebben van diepte en van het zich voorstellen van.
Dat is maar iets wat je tegenkomt.
En bewegingsleer, voor mensen is al moeilijk, maar van de paarden nog veel meer.
En bijna iedereen wordt geimponeerd door een enorm strekkend voorbeen, maar niemand ziet meer dat het niet meer in relatie staat tot de achterbenen.
Zelf heb ik kritiek op 1 systeem dat zich nog helemaal bewijzen moet, er zijn meer wereldkampioenen en olympisch kampioenen met de normale dressuur ontwikkeld, als met LDR.
Omdat het systeem, tegen de biomechaniek en anotomie van het paard in gaat. Het een verschrikkelijk gezicht is, een paard zo te zien moeten bewegen.
Het paard wordt degenereerd tot een maschine, een robot, een sportding, een dier dat ons mensen enorm veel gegeven heeft en geeft.

Maar komen dan de evoorstanders waar de meerheid niet eens weet welke spieren, en welke halswervels voor dienn.
De paarden lopen losser. Ja optisch.
Geen mens kan mij het tegendeel bewijzen, dat vanaf de 3 halswervel bijna geen beweging meer vertikaal is.
Dus wat gebeurd er tussen de 3-4 halswervel.
Er zijn geen paarden met een onderhals, nee de andere spieren van de hals die zijn dan onderontwikkeld.
De onderhalsspieren zijn er daarvoor om het voorbeen naar voren te halen, dus die kun je niet weg trainen, die kun je ontspannen ja.
Allemaal kreten, van de klok horen luiden en de klepel niet weten te hangen.
Dan de rugspieren???
Fijn ze zijn er, maar weinig dragen ze bij tot dragen van de ruiter.
Dat zijn nog altijd andere spieren, en die heb ik hier vaker genoemd.
Dan kreten van mijn paard is stijf in de bovenlijn.
Haalt je de koekoek, wanneer ik mijn paard niet van achter naar voren in de handstel, en tegen de hand rijdt, maar omgekeerd.
Dan druk ik de rug weg, dat doet zeer, zeker in de overgangen.

En waarvoor LDR zo agressief verdedigen, zonder argumenten onderbouwde argumenten, niets van dit alles.
Kreten van het voelt zo goed aan, je moet het ervaren???????
Dit kom je in dit fora meerdere malen tegen.
Wil graag geargumenteerde onderbouwde argumenten horen, maar die hoor je niet.
De tegenstanders hier, kunnen dat op vele punten wel.
Waar blijft van de pro LDR mensen nu eens een duidelijk en gefundeerd en onderbouwd antwoord, waar men verduidelijkt welke spiergroepen, nu werken en welke niet, en welke sterker of minder sterk als bij laten we het noemen de normale rijderij.

Dat mis ik in de hele diskussie, wat ik niet mis is persoonlijke aanvallen, en dan als strontvliegen vallen ze je over je heen, zonder argumenten met kreten.

Men respekteert niet, men denkt zeker dan de ander Jan met de korte achternaam is.
Dat denken heb ik niet, denk dat er vele hier serieus met rijden bezig zijn en houden. Maar mis gewoon het weten, wat ik hier boven beschreven heb.

Hoop nu eens alle tot nadenken en overdenken gezet te hebben, en niet tot persoonlijke aanvallen. Dat is nl heel makkelijk en primitief.

Je praat hier over respect. Maar het enige wat je momenteel doet is respectloos praten over mensen die mischien nieuwschierig zijn, proberen, ervaren en voelen, een groot deel welke praat uit hun eigen ervaring die vaak als jaren groot is. Die wie weet wel naar hun paarden luisteren die wel verbetering veranderingen bemerken.
Je predikt over jouw systeem en beweert dat de LDR-ers onder ons een nieuw systeem hebben. Dat is pas onzin predikken. Want je weet dat het niet waar is maar toch doe je er alles maar dan ook alles aan om ons je geloof te predikken. En dat is prima vasthoudend zijn in een ding is perfect ergens in geloven ook. Vooral geloven in je eigen gevoel.
Maar daarom hoef je de ander nog niet af te vallen, ieder zijn mening en ieder zijn manier van rijden. Je deelt zelf telkens de steken onder de gordel uit, dan kun je ze terug verwachten en niet omdat LDR het einde is hoor.
De extremiteiten die anky soms traint die zullen 99,9% van de mensen hier nooit doen of bereiken. Maar als zij het paard er mee wil trainen moet zij dat zelf weten en als het paard met haar meewerkt moet het paard dat zelf weten. Een paard dat niet wil geeft wel op, en water onthouden of voer en dergelijke werken niet, die dieren hebben hun energie nodig. En het paard kan niet stralen als hij ongelukkig is. Het gaat de meesten er gewoon om hun paard te gymnastiseren en daar gaat de een anders mee om dat de ander.

En dat is professor wat de meesten hier doen. Mischien kunnen de meesten niet benoemen welke spiertje wat doet, mischien hebben sommigen niet het wiskundige inzicht om de rijbaan goed in te delen. Maar daarom kun je dat nog niet in deze discussie aandragen. Okee paarden zijn beter geworden maar niet alle paarden want er zijn ook nog heel veel paarden die niet het allerlaatste hebben maar toch super presteren op hun karakter en er zijn paarden die het allerlaatste wel hebben maar niet presteren juist vanwege hun karakter. Anky heeft haar paarden dermate aan het lopen dat ze er al veel mee gewonnen heeft alsmede bijvoorbeeld isabell of andreas. En ik denk niet dat men de jury dermate kan bedotten. Natuurlijk draag je nu in de gedachten al aan dat dat een geldkwestie is, maar allemaal altijd en overal? Het is in de ring waar je het moet laten zien, daar laat je zien waar je thuis stond en al die slecht gereden paarden kunnen niet ineens de knop omzetten en een goed gereden paard zijn. Dat het paard schrok in Aachen nou je hebt het springstadion toch gezien, ja en dat zij gilt logisch zou ik ook doen als ik vier maanden zwanger was en mijn paard sloeg op hol.

IPS Painted Black wint Grand Prix in Aarhus knap he van dat arme in ldr gereden paard, jury roemde het paard met nagenoeg geen gebreken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 01:10

Wat geeft dit verhaal nu funderend en onderbouwd bij aan de vragen stelling die er in mijn bericht waren????
Niets helemaal niets.
Vragen en onderderbouwde antwoorden waar blijven die??????
Nee onderbouwen wat en hoe, wat doet het paardenlichaam, en precies beschreven.
Meer heb ik niet gevraagd, niet meer en niet minder.
En Kafue daar ben je mee overvraagd, dus de volgende aub.
Het gaat niet over namen, het gaat niet over een persoon, het gaat over LDR, en als je paarden traint, dus werkelijk ook mensen en ruiters les geeft, moet men weten welke spieren of spiergroepen, met bepaalde oefeningen aan gesproken worden.
Indien men dat niet weet, en kent, kan men verschillende systemen ook niet vergelijken.
Er wordt hier steeds gezegd, het paard gaat losser?????
Dat is een kreet, want welke spieren moeten los zijn en zich spannen op en in bepaalde situaties.
Dit moet men weten als instrukteur, niet tot in de kleinste details, maar een instrukteur, die niet blijft zitten op wat hij al weet , maar zich verdiept in de materie, die wil en moet dat weten.
Hoe kan ik anders bepaalde spieren versterken, of kan men als instrukteur zien of het paad onregelmatig gaat of kreupel??
Dat kan men met vele oefeningen uit testen.
Waar zit een blockade waar niet.
En dan kun je beoordelen wat het wel of niet is.
Kun je die oplossen ja of nee en met welke oefeningen.

Paarden hebben een complex spieren systeem, maar het blijven zoogdieren, en hebben 7 halswervels waarvan de 4 tot en met de 7 bijna stabiel zijn.
Wat doe je als LDR ruiter met de eerste 3??
Welke nekbanden belast je, in welke houding??
Hoelang mag ik dat???
Waarom denk ik dat ik daar mee de zg rugspier (die helemaal niet zo voorhanden is als in dit fora doet vermoeden) zich spant of ontspant??
Wat doet het achterbeen werkelijk???
Sneller achterbeen????? Bestaat niet, in de dressuur, is een spring uitdruk.
Het heet het achterbeen reageerd snel, is aktief enz......
Als op deze vragen eens gefundeerde antwoorden op kwamen, dan waren we al veel verder met de diskussie.

Hete lucht is er tot nu toe verbreidt.
Maar geen antwoordt, op heel normale vragen.

En een goed instrukteur kan een ruiter hoe jong of oud hij/zij is wel zeker duidelijk uitleggen kunnen, waarom men de hulpen en oefeningen zo en zo doet, omdat men dan precies zeggen kan welke spieren in dan bewerk.

En dat niet nodig hebben, van de spiergroepen, ok, maar zo´n ruiter kan ook niet weten wat hij doet, die doet blind wat men hem opdraagt, en dat zijn de niet denkende ruiters.
En men probeert juist als instrukteur zelfstandig denkende ruiters te vormen.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 01:16

Tja @kafue, sommige mensen vinden het leuk om anderen de les te lezen.
Ik weet niet wat het is. Zijn ze 'niet begrepen', of gefrustreerd, of verveelt men zich?
Ik heb er werkelijk geen idee van.
Ik was al en tijdje gestopt om dit topic te volgen want het gaat in dit topic al lang niet meer om de discussie van LDR maar om wie er nou gelijk krijgt of denkt te hebben.
Er zijn uitzonderingen maar een enkele valt voor mij onder relaccount. Frusty

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 02:10

Ik volg dit topic nu al geruime tijd, maar heb me tot nu toe nog niet in de discussie gemengd. (Hoewel ik zeker wel een mening heb over het één en ander, wil ik me hierin het liefst afzijdig houden...) Er zijn mij echter toch een aantal dingen opgevallen. Met name dat het 'anti' kamp continu vraagt om uitleg (waarin ik zelf overigens ook zeer geinteresseerd ben!) en het 'pro' kamp telkens verzuimt deze (onderbouwd) te geven.

Het komt op mij over alsof het anti kamp telkens met de argumenten tegen komt, die vervolgens weer door de pro-ers worden afgedaan als onzin, terwijl zij zelf vervolgens verzuimen met een afdoende uitleg te komen. Ik denk dat juist dat heel erg frustreert aan de anti-kant. Maar eerlijk gezegd vind ik dat niet zo gek... Ik lees ook al weken mee in de hoop dat er eens een goede uitleg komt. En dat men niet voor de zoveelste keer wordt afgescheept met: "die uitleg is al lang gegeven, het paard wordt er losser door" of iets in die geest. (@Kafue, m.b.t. jouw opmerking over respect) Dit telkens maar weer achterwege blijven van een goede uitleg getuigt juist van weinig respect tegenover de anti-kant. Blijkbaar wil men de moeite hiervoor niet nemen, of er wordt iets gezegd met een ondertoon van 'jullie begrijpen het niet, want jullie zijn geen profs, of jullie hebben het nog nooit zelf gevoeld'. Of wellicht is het niet zo makkelijk om een echt goede uitleg te geven...? Maar dan moet je niet verbaasd zijn als mensen het niet zomaar klakkeloos als waarheid aannemen. Laat staan verwijten!

Overigens, @ dollemina: Dat 'de les willen lezen' gebeurt i.m.o. van beide kanten even hard. Dat dit nu nu tegen de anti-LDR-ers (momenteel m.n. tegen Professor) wordt gebruikt getuigt naar mijn mening dan ook een beetje van een gebrek aan (nieuwe/goede) argumenten. En volgens mij is dit, wat jij in je laatste post doet, precies wat Professor bedoelt: men komt, als antwoord op de door de anti-ers gestelde vragen, niet met goed onderbouwde argumenten, maar met verwijten, 'geschop onder de gordel' dus...

Het verbaast mij dan ook dat deze discussie nog zo vordert (wat betreft pagina's dan), aangezien voor een discussie toch echt minstens twee partijen aanwezig dienen te zijn die telkens met nieuwe punten/argumenten/uitleg komen. Naar mijn mening laat de pro-kant het toch ernstig afweten als het daarom gaat. Er wordt wel gereageerd, maar inhoudelijk wordt er niet veel (nieuws) ingebracht. En dat vind ik jammer! Zoals ik al eerder zei: ik wil me op dit punt eigenlijk het liefst zo neutraal mogelijk opstellen, zodat ik mijn eigen oordeel kan vormen aan de hand van alle argumenten hier (en uiteraard mijn eigen visuele en gevoelsmatige ervaring). En daarom wacht ik (net als de anti-ers) op uitleg van de pro-kant, want die schiet naar mijn mening nog aardig te kort. Het gaat niet zozeer om het 'de les willen lezen' of het 'gelijk krijgen', ik wil er gewoon graag van leren! En met mij waarschijnlijk velen meer. En daar zijn we toch allemaal bij gebaat....

Zorbadegriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:10

dollemina schreef:
Tja @kafue, sommige mensen vinden het leuk om anderen de les te lezen.
Ik weet niet wat het is. Zijn ze 'niet begrepen', of gefrustreerd, of verveelt men zich?
Ik heb er werkelijk geen idee van.
Ik was al en tijdje gestopt om dit topic te volgen want het gaat in dit topic al lang niet meer om de discussie van LDR maar om wie er nou gelijk krijgt of denkt te hebben.
Er zijn uitzonderingen maar een enkele valt voor mij onder relaccount. Frusty

Over rellen gesproken.
je doet je naam wel eer aan dollemina
dollemina Bericht onderwerp: Re: Gekocht via internet?!Geplaatst: 31-08-06 01:18

Locatie: thuis Kun je niet aan haar adres of telefoonnummer komen?
Ik zou deze persoon gewoon gaan bedreigen dat je het wel even op komt halen met met een paar vriendjes.
Als dat niet helpt dan zou ik er gewoon naar toe gaan.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:00

greetjebee schreef:
Ik volg dit topic nu al geruime tijd, maar heb me tot nu toe nog niet in de discussie gemengd. (Hoewel ik zeker wel een mening heb over het één en ander, wil ik me hierin het liefst afzijdig houden...) Er zijn mij echter toch een aantal dingen opgevallen. Met name dat het 'anti' kamp continu vraagt om uitleg (waarin ik zelf overigens ook zeer geinteresseerd ben!) en het 'pro' kamp telkens verzuimt deze (onderbouwd) te geven.

Het komt op mij over alsof het anti kamp telkens met de argumenten tegen komt, die vervolgens weer door de pro-ers worden afgedaan als onzin, terwijl zij zelf vervolgens verzuimen met een afdoende uitleg te komen. Ik denk dat juist dat heel erg frustreert aan de anti-kant. Maar eerlijk gezegd vind ik dat niet zo gek... Ik lees ook al weken mee in de hoop dat er eens een goede uitleg komt. En dat men niet voor de zoveelste keer wordt afgescheept met: "die uitleg is al lang gegeven, het paard wordt er losser door" of iets in die geest. (@Kafue, m.b.t. jouw opmerking over respect) Dit telkens maar weer achterwege blijven van een goede uitleg getuigt juist van weinig respect tegenover de anti-kant. Blijkbaar wil men de moeite hiervoor niet nemen, of er wordt iets gezegd met een ondertoon van 'jullie begrijpen het niet, want jullie zijn geen profs, of jullie hebben het nog nooit zelf gevoeld'. Of wellicht is het niet zo makkelijk om een echt goede uitleg te geven...? Maar dan moet je niet verbaasd zijn als mensen het niet zomaar klakkeloos als waarheid aannemen. Laat staan verwijten!

Overigens, @ dollemina: Dat 'de les willen lezen' gebeurt i.m.o. van beide kanten even hard. Dat dit nu nu tegen de anti-LDR-ers (momenteel m.n. tegen Professor) wordt gebruikt getuigt naar mijn mening dan ook een beetje van een gebrek aan (nieuwe/goede) argumenten. En volgens mij is dit, wat jij in je laatste post doet, precies wat Professor bedoelt: men komt, als antwoord op de door de anti-ers gestelde vragen, niet met goed onderbouwde argumenten, maar met verwijten, 'geschop onder de gordel' dus...

Het verbaast mij dan ook dat deze discussie nog zo vordert (wat betreft pagina's dan), aangezien voor een discussie toch echt minstens twee partijen aanwezig dienen te zijn die telkens met nieuwe punten/argumenten/uitleg komen. Naar mijn mening laat de pro-kant het toch ernstig afweten als het daarom gaat. Er wordt wel gereageerd, maar inhoudelijk wordt er niet veel (nieuws) ingebracht. En dat vind ik jammer! Zoals ik al eerder zei: ik wil me op dit punt eigenlijk het liefst zo neutraal mogelijk opstellen, zodat ik mijn eigen oordeel kan vormen aan de hand van alle argumenten hier (en uiteraard mijn eigen visuele en gevoelsmatige ervaring). En daarom wacht ik (net als de anti-ers) op uitleg van de pro-kant, want die schiet naar mijn mening nog aardig te kort. Het gaat niet zozeer om het 'de les willen lezen' of het 'gelijk krijgen', ik wil er gewoon graag van leren! En met mij waarschijnlijk velen meer. En daar zijn we toch allemaal bij gebaat....

Afgod

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:22

Tja Greetjebee, het wordt moeilijk om met goede argumenten te komen als ervaringen niet meetellen omdat sinds dit topic theorie in de paardensport belangrijker is geworden dan de praktijk.

Als bij de onderzoeken die gedaan zijn wordt gesteld dat ze niet geldig zijn omdat ze volgens de tegenstanders niet onder de goede omstandigheden worden uitgevoerd of omdat de tegenstanders vinden dat de uitkomsten niet algemeen geldig zijn.

De antwoorden zijn gegeven, dat is puur een kwestie van teruglezen. Juist het anti-kamp doet alles als onzin af. En dat is prima als je zelf LDR niet wilt gaan gebruiken, maar ga op basis daarvan niet anderen die het wel gebruiken veroordelen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:23

QQQQ schreef:
Professor schreef:

Kan je aan de hand van de foto uitleggen waarom deze niet tactmatig is?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:28

Karl66 schreef:
Tja Greetjebee, het wordt moeilijk om met goede argumenten te komen als ervaringen niet meetellen omdat sinds dit topic theorie in de paardensport belangrijker is geworden dan de praktijk.
Hebt u wel eens een diskussie gevoerd die praktisch was, op een forum??????
Als bij de onderzoeken die gedaan zijn wordt gesteld dat ze niet geldig zijn omdat ze volgens de tegenstanders niet onder de goede omstandigheden worden uitgevoerd of omdat de tegenstanders vinden dat de uitkomsten niet algemeen geldig zijn.

Zijn nog lang niet afgerond.

De antwoorden zijn gegeven, dat is puur een kwestie van teruglezen. Juist het anti-kamp doet alles als onzin af. En dat is prima als je zelf LDR niet wilt gaan gebruiken, maar ga op basis daarvan niet anderen die het wel gebruiken veroordelen.

Antwoorden wel, maar niet onderlegd.
Net zo als dit berichtje.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:31

Karl66 schreef:

Is al gezegd, en is ook beantwoord.
Het antwoord kan elk zelfstandig denkende ruiter, beantwoorden met de uitleg van takt.

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 12:13

Karl66 schreef:

Natuurlijk tellen praktijkervaringen wel mee! Juist zelfs! Hoewel theorie altijd zeer belangrijk blijft om de praktijk te kunnen verklaren! Alleen laat ik me, juist daarom, persoonlijk (en een aantal fanatieke anti-ers met mij) niet afschepen met 'je moet het voelen' of 'het is iets voor profs, dus bemoei je er nou maar niet te veel mee, zij weten wel waar ze mee bezig zijn en de resultaten spreken voor zich, neem dus maar gewoon aan dat het goed is'. Want meer uitleg dan dat heb ik vooralsnog niet gekregen.

Het enige wat ik weet is wat ik met eigen ogen heb gezien. En dat komt op mij nou niet erg positief over: paarden die geruime tijd met hun kin tussen de voorbenen lopen, die dus enkel zand zien, die er daardoor behoorlijk gestresst en vooral zéér ontevreden uitzien... Gepaard met veel staartgezwiep, geknars en gekreun, witte ogen, oren in de nek.... En dan heb ik het dus over de 'kwartiertjes' waarin de dieren extreem gereden worden, niet over hoe het er in de ring uitziet. Blijkbaar is dit nodig...

Dáárom wacht ik op uitleg. Ik heb er niet zo'n positief beeld bij, dus ik wil graag weten waarom dit nodig is. Wat heeft dit voor nut? En vooral: WAAROM heeft het nut. Dus een logische verklaring: je doet A en daardoor gebeurt er vanzelf B met het lichaam, vervolgens doe je C en gebeurt er logischerwijs D en E in het lichaam en uiteindelijk kom je tot Z. Een even logische uitleg, stap voor stap, als hoe het Skala in elkaar zit. Dat moet toch mogelijk zijn voor diegenen die hier praktijkervaring mee hebben???

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:24

Karl66 schreef:

En dat laatste bedoel ik nou!

Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:25

Cool, waar kunje die dvds kopen?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:34

greetjebee schreef:
Karl66 schreef:

Natuurlijk tellen praktijkervaringen wel mee! Juist zelfs! Hoewel theorie altijd zeer belangrijk blijft om de praktijk te kunnen verklaren! Alleen laat ik me, juist daarom, persoonlijk (en een aantal fanatieke anti-ers met mij) niet afschepen met 'je moet het voelen' of 'het is iets voor profs, dus bemoei je er nou maar niet te veel mee, zij weten wel waar ze mee bezig zijn en de resultaten spreken voor zich, neem dus maar gewoon aan dat het goed is'. Want meer uitleg dan dat heb ik vooralsnog niet gekregen.

Het enige wat ik weet is wat ik met eigen ogen heb gezien. En dat komt op mij nou niet erg positief over: paarden die geruime tijd met hun kin tussen de voorbenen lopen, die dus enkel zand zien, die er daardoor behoorlijk gestresst en vooral zéér ontevreden uitzien... Gepaard met veel staartgezwiep, geknars en gekreun, witte ogen, oren in de nek.... En dan heb ik het dus over de 'kwartiertjes' waarin de dieren extreem gereden worden, niet over hoe het er in de ring uitziet. Blijkbaar is dit nodig...

Dáárom wacht ik op uitleg. Ik heb er niet zo'n positief beeld bij, dus ik wil graag weten waarom dit nodig is. Wat heeft dit voor nut? En vooral: WAAROM heeft het nut. Dus een logische verklaring: je doet A en daardoor gebeurt er vanzelf B met het lichaam, vervolgens doe je C en gebeurt er logischerwijs D en E in het lichaam en uiteindelijk kom je tot Z. Een even logische uitleg, stap voor stap, als hoe het Skala in elkaar zit. Dat moet toch mogelijk zijn voor diegenen die hier praktijkervaring mee hebben???

In het Skala doe je hetzelfde. Diegenen die ophouden bij het skala ook als hun paard daar stijf blijft of is of als blijkt dat hun paard meer afwisseling nodig heeft, of als er blokkades optreden, of het paard niet licht genoeg aan de voorkant wil blijven maar teveel de hand opzoekt, prima. Maar er zijn er ook die dat stapje willen verwerken, en dus meer doorgymnastiseren. Meer afwisselen, verlichte zit, galopperend met de kop tussen de knieen ja, of terugzittend van achter uit voorwaarts met hand stil als einde weg en links en rechts doorvragend. En als dat beide past en je er beiden blij van wordt wat maakt dan dat een ander meent je erop te mogen veroordelen.

Veroordeel ik ooit de tegenstander op hoe hij/zij werkt? Op zijn/haar ervaringen? Kraak ik die af? Noem ik die verzonnen of niet traceerbaar?

Nee.

Laten we dat dan allemaal niet doen.

Professor meent dat een LDR gereden paard het achterbeen meer naar achteren heeft. Als je zulke uitspraken maakt heb je het niet begrepen. Het is juist zo dat dat juist het belangrijkste is. Dat je paard eerst goed op zit en been reageert en dat je naarmate de trainingslevels elkaar opvolgen je steeds een tandje meer reactie vraagt achter. Is dat in orde, dan ga je je paard ronder vragen. Zorgen dat hij geheel rechtgericht kan blijven in linker en rechterstelling, dat een serie wissels met alleen linkerstelling gereden kan worden, of alleen rechterstelling uiteraard. Dat alle handelingen en hulpen los van elkaar staan. Etc...

Juist een paard dat tegen je hand aanloopt, of traag op je been reageert of aan je been plakt (of gewoon niet kan lopen), daarvan moet je oppassen dat ie het achterbeen traag heeft en lang achter zich heeft en niet op de plek.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:35

Michelle__ schreef:
Cool, waar kunje die dvds kopen?

Mediamarkt, ik ben toch niet gek hahahahaha... nee, lees de eerste topic op pagina 1. Daar weten ze het vast wel.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:53

Karl66 schreef:
Het onderzoek is nog niet afgerond Karl, daarom wil ik nog geen conclusies trekken die op dit onderzoek zijn gebaseerd.
QQQQ schreef:
Professor schreef:
Karl66 schreef:
Wat er staat: de pas voor en achter zijn niet even groot.
Mireille1970 schreef:
Professor meent dat een LDR gereden paard het achterbeen meer naar achteren heeft. Als je zulke uitspraken maakt heb je het niet begrepen.
Dus als ie dat ziet, dan begrijpt ie LDR niet? Hoe bedoel je dat? Is ie nog niet blind genoeg?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:00

Dat laatste zijn jouw woorden, niet de mijne. Ik stel dat je met ldr niet meer paarden ziet met een lang achterbeen dan zonder ldr. Juist niet ! (wat niet impliceert dat het NOOIT voorkomt, het is echter GEEN voornemen van een ldr ruiter).

En wat die tact betreft: een koe kan ook voor en achter gelijke pasjes maken. Mijn idee is: alsjeblieft, achterbeen van de grond en naar voren met buiging in sprong en croupe en voorbeen met knie van de grond en geen flapvoet. En tact kan je horen en voelen. En dat er dan 5 cm verschil is, so be it... altijd beter dan een koe met niet die 5 cm verschil.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:14

Mireille1970 schreef:
Dat laatste zijn jouw woorden, niet de mijne. Ik stel dat je met ldr niet meer paarden ziet met een lang achterbeen dan zonder ldr. Juist niet ! (wat niet impliceert dat het NOOIT voorkomt, het is echter GEEN voornemen van een ldr ruiter).
Toch typisch dat er dan alleen foto's zijn van LDR paarden met lang achterbeen.
Mireille1970 schreef:
het is echter GEEN voornemen van een ldr ruiter
ik hoop van geen enkele ruiter...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:23

Q, een aantal onderzoeken zijn al wel afgerond, zoals het deelonderzoek over het ruggebruik. Alleen worden die als niet valide terzijde geschoven.

Het punt is wat dat betreft heel simpel, de antwoorden zijn er wel, alleen worden ze niet geaccepteerd, maar daar moet je de antwoordgever niet de schuld van geven.