Professor schreef:Dat kun je eruit lezen.
En als je meerdere foto´s van topruiter ziet, in de uitgestrekte draf, kun je dat nog duidelijker zien.
Meestal is er nog één voorbeen op de grond en de achterbenen, zijn al afgedrukt.
Dus conslusie, geen zg sneller achterbeen, maar meer op de voorhand.
Het grote probleem van LDR is, dat het achterbeen wel verder naar achteren gaat, maar niet naar voren.
Dat kan ook alleen maar anatomisch en biomechanisch.
Daardoor zie je voor oei en achter foei.
Natuurlijk zijn die fouten ook te erkennen bij de zg normale dressuur, maar lang niet zo duidelijk niet.
Natuurlijk drukken de achterbenen bij LDR net zo af maar meer naar achteren geplaats (dus verder van het paard af), daardoor zie je zulke foto´s.
Het paard schuift zijn achterbenen niet onder het zwaarte punt, zover komt hij/zij niet.
Dat is wat ik al meerdere keren verteld en geschreven heb.
Maar ja als je van de oude stempel bent, en als een jan met de korte achtenaam en iemand die niet weet hoe goed de paarden tegenwoordig zijn en niet weet dat de fok verder is als de ruiters.
Tja dan wordt er alleen naar je geschopt, en vooral onder de gordel. Daar waar het verstand ophoudt, begint het trappen.
LDR geeft een goed gevoel, maar het is vaak met vele dingen, ik kan als ruiter wel een goed gevoel hebben maar dat hoeft niet persé goed te zijn.
En dat is vooral het geval van technische sporten.
Bovendien heb ik geschreven en daar wordt dan iedereen boos over, waarom iets erbij nemen, als je het hele skala van mogelijkheden in 1 systeem nog niet eens kent.
En dat zijn vele van ons, bovendien ik werk elke dag met ca 25 ruiters, met verschilende typen van paarden, en verschillende takken van de sport, en ik ben nog nooit aan een grens gestoten met de zg Klassieke dressuur.
Denk vaak dat men er de moeite niet voor neemt, om oplossingen te vinden met het normale systeem.
We leven in een audiovisueel tijdperk, maar dat heeft 1 nadeel, we kunnen ons niet zo goed meer dingen voorstellen beeldig bedoel ik.
BV het is tegenwoordig enorm moeilijk een ruiter een echte grote volte te leren (1 van de belangrijkste figuren die we hebben) omdat de meeste jonge lui geen benul hebben van diepte en van het zich voorstellen van.
Dat is maar iets wat je tegenkomt.
En bewegingsleer, voor mensen is al moeilijk, maar van de paarden nog veel meer.
En bijna iedereen wordt geimponeerd door een enorm strekkend voorbeen, maar niemand ziet meer dat het niet meer in relatie staat tot de achterbenen.
Zelf heb ik kritiek op 1 systeem dat zich nog helemaal bewijzen moet, er zijn meer wereldkampioenen en olympisch kampioenen met de normale dressuur ontwikkeld, als met LDR.
Omdat het systeem, tegen de biomechaniek en anotomie van het paard in gaat. Het een verschrikkelijk gezicht is, een paard zo te zien moeten bewegen.
Het paard wordt degenereerd tot een maschine, een robot, een sportding, een dier dat ons mensen enorm veel gegeven heeft en geeft.
Maar komen dan de evoorstanders waar de meerheid niet eens weet welke spieren, en welke halswervels voor dienn.
De paarden lopen losser. Ja optisch.
Geen mens kan mij het tegendeel bewijzen, dat vanaf de 3 halswervel bijna geen beweging meer vertikaal is.
Dus wat gebeurd er tussen de 3-4 halswervel.
Er zijn geen paarden met een onderhals, nee de andere spieren van de hals die zijn dan onderontwikkeld.
De onderhalsspieren zijn er daarvoor om het voorbeen naar voren te halen, dus die kun je niet weg trainen, die kun je ontspannen ja.
Allemaal kreten, van de klok horen luiden en de klepel niet weten te hangen.
Dan de rugspieren???
Fijn ze zijn er, maar weinig dragen ze bij tot dragen van de ruiter.
Dat zijn nog altijd andere spieren, en die heb ik hier vaker genoemd.
Dan kreten van mijn paard is stijf in de bovenlijn.
Haalt je de koekoek, wanneer ik mijn paard niet van achter naar voren in de handstel, en tegen de hand rijdt, maar omgekeerd.
Dan druk ik de rug weg, dat doet zeer, zeker in de overgangen.
En waarvoor LDR zo agressief verdedigen, zonder argumenten onderbouwde argumenten, niets van dit alles.
Kreten van het voelt zo goed aan, je moet het ervaren???????
Dit kom je in dit fora meerdere malen tegen.
Wil graag geargumenteerde onderbouwde argumenten horen, maar die hoor je niet.
De tegenstanders hier, kunnen dat op vele punten wel.
Waar blijft van de pro LDR mensen nu eens een duidelijk en gefundeerd en onderbouwd antwoord, waar men verduidelijkt welke spiergroepen, nu werken en welke niet, en welke sterker of minder sterk als bij laten we het noemen de normale rijderij.
Dat mis ik in de hele diskussie, wat ik niet mis is persoonlijke aanvallen, en dan als strontvliegen vallen ze je over je heen, zonder argumenten met kreten.
Men respekteert niet, men denkt zeker dan de ander Jan met de korte achternaam is.
Dat denken heb ik niet, denk dat er vele hier serieus met rijden bezig zijn en houden. Maar mis gewoon het weten, wat ik hier boven beschreven heb.
Hoop nu eens alle tot nadenken en overdenken gezet te hebben, en niet tot persoonlijke aanvallen. Dat is nl heel makkelijk en primitief.
Je praat hier over respect. Maar het enige wat je momenteel doet is respectloos praten over mensen die mischien nieuwschierig zijn, proberen, ervaren en voelen, een groot deel welke praat uit hun eigen ervaring die vaak als jaren groot is. Die wie weet wel naar hun paarden luisteren die wel verbetering veranderingen bemerken.
Je predikt over jouw systeem en beweert dat de LDR-ers onder ons een nieuw systeem hebben. Dat is pas onzin predikken. Want je weet dat het niet waar is maar toch doe je er alles maar dan ook alles aan om ons je geloof te predikken. En dat is prima vasthoudend zijn in een ding is perfect ergens in geloven ook. Vooral geloven in je eigen gevoel.
Maar daarom hoef je de ander nog niet af te vallen, ieder zijn mening en ieder zijn manier van rijden. Je deelt zelf telkens de steken onder de gordel uit, dan kun je ze terug verwachten en niet omdat LDR het einde is hoor.
De extremiteiten die anky soms traint die zullen 99,9% van de mensen hier nooit doen of bereiken. Maar als zij het paard er mee wil trainen moet zij dat zelf weten en als het paard met haar meewerkt moet het paard dat zelf weten. Een paard dat niet wil geeft wel op, en water onthouden of voer en dergelijke werken niet, die dieren hebben hun energie nodig. En het paard kan niet stralen als hij ongelukkig is. Het gaat de meesten er gewoon om hun paard te gymnastiseren en daar gaat de een anders mee om dat de ander.
En dat is professor wat de meesten hier doen. Mischien kunnen de meesten niet benoemen welke spiertje wat doet, mischien hebben sommigen niet het wiskundige inzicht om de rijbaan goed in te delen. Maar daarom kun je dat nog niet in deze discussie aandragen. Okee paarden zijn beter geworden maar niet alle paarden want er zijn ook nog heel veel paarden die niet het allerlaatste hebben maar toch super presteren op hun karakter en er zijn paarden die het allerlaatste wel hebben maar niet presteren juist vanwege hun karakter. Anky heeft haar paarden dermate aan het lopen dat ze er al veel mee gewonnen heeft alsmede bijvoorbeeld isabell of andreas. En ik denk niet dat men de jury dermate kan bedotten. Natuurlijk draag je nu in de gedachten al aan dat dat een geldkwestie is, maar allemaal altijd en overal? Het is in de ring waar je het moet laten zien, daar laat je zien waar je thuis stond en al die slecht gereden paarden kunnen niet ineens de knop omzetten en een goed gereden paard zijn. Dat het paard schrok in Aachen nou je hebt het springstadion toch gezien, ja en dat zij gilt logisch zou ik ook doen als ik vier maanden zwanger was en mijn paard sloeg op hol.
IPS Painted Black wint Grand Prix in Aarhus knap he van dat arme in ldr gereden paard, jury roemde het paard met nagenoeg geen gebreken.