jannico schreef:@BabootjeWaarom zou je lager willen ? longer not lower. Lager zorgt alleen maar voor meer gewicht op de voorhand. De kaak is op het eind losser, dit wil daarin tegen niet zeggen dat het paard de rest van de tijd de kaak niet los heeft. Het paard "kauwt" met regelmaat. Daarnaast is het een trainingssessie, een reeeler beeld dan een paard dat al af is.
Dat zie ik ook wel, maar de losheid is niet constant, met name niet in de overgangen. En dat is wel wat je wil. Ik vind hem meer "niet los in de kaak dan" wel. Die onrust in de aanleuning komt volgens mij doordat het paard niet aan elkaar van achteren naar voren nageefijk is. "Brug open" dus zoals Pien ook zegt.
De nageeflijkheid van achteren naar voren, het "aan elkaar" zijn of te wel "brug dicht" is een voorwaarde voor verdere verzameling (en bijbehorende verzamelende oefeningen). Omdat een paard die anders niet correct kan uitvoeren. Dan zou op zijn minst het hals strekken toch moeten lukken zonder dat het paard uit elkaar valt?
Als er een andere trainingsopbouw wordt gevolgd, dan wil ik die heel graag snappen.
Maar misschien kan Kadankovitch licht hierin brengen. Die is volgens mij meer thuis in de klassieke opleiding van een paard.