Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:14

jannico schreef:
@BabootjeWaarom zou je lager willen ? longer not lower. Lager zorgt alleen maar voor meer gewicht op de voorhand. De kaak is op het eind losser, dit wil daarin tegen niet zeggen dat het paard de rest van de tijd de kaak niet los heeft. Het paard "kauwt" met regelmaat. Daarnaast is het een trainingssessie, een reeeler beeld dan een paard dat al af is.

Dat zie ik ook wel, maar de losheid is niet constant, met name niet in de overgangen. En dat is wel wat je wil. Ik vind hem meer "niet los in de kaak dan" wel. Die onrust in de aanleuning komt volgens mij doordat het paard niet aan elkaar van achteren naar voren nageefijk is. "Brug open" dus zoals Pien ook zegt.
De nageeflijkheid van achteren naar voren, het "aan elkaar" zijn of te wel "brug dicht" is een voorwaarde voor verdere verzameling (en bijbehorende verzamelende oefeningen). Omdat een paard die anders niet correct kan uitvoeren. Dan zou op zijn minst het hals strekken toch moeten lukken zonder dat het paard uit elkaar valt?

Als er een andere trainingsopbouw wordt gevolgd, dan wil ik die heel graag snappen.

Maar misschien kan Kadankovitch licht hierin brengen. Die is volgens mij meer thuis in de klassieke opleiding van een paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:24

Kan niet anders zeggen dat ik dat een goed door gesprongen pirouette vind Jannico :D Het paard zou nog wat meer mogen "zakken" maar ik kan me voorstellen dat dat des Lippizaners' is.
Nu ben ik extra benieuwd naar hoe de opbouw is. Ik snap goed dat PhK geen compu heeft, maar het zou leuk zijn als je die feedback nog eens zou kunnen geven.

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:27

De pirouette mag doorgesprongen zijn hij spreekt me niet aan, ik mis gewoon echt de energie, de verzameling met hankenbiegung en de romp van 't paard blijft te laag en de hals hoog, ik mis hier de schoftlift, ik bedoel het niet negatief voor dat dat weer naar voren komt, ik ben denk te kritisch.... Y;(

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:38

Eens met knollentuin.

Hoofd hoog, lijf horizontaal. Geen echte oprichting.
Ook hier weer even los-vast contact.

Is er niemand die valt over het ontbreken van zweefmoment in draf? Even teruggaand op de fotos van 4dimensional en het vorige filmpje?
Hoe zit het dan met de tact, afdruk en swung?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:43

different1 schreef:
Eens met knollentuin.

Hoofd hoog, lijf horizontaal. Geen echte oprichting.
Ook hier weer even los-vast contact.

Is er niemand die valt over het ontbreken van zweefmoment in draf? Even teruggaand op de fotos van 4dimensional en het vorige filmpje?
Hoe zit het dan met de tact, afdruk en swung?

Ja absoluut

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:25

Beste dames en heren,

Een ruiter met een PRE meldt zich. Een die zich graag strak houd in het lijf, graag in de houding gaat lopen, weinig buiging in de spronggewrichten heeft en eigenlijk niet voldoed aan de ontspanning-losgelatenheid-takt-afdruk-swung. Om over gedragenheid, balans en schoftlift nog maar niet te spreken. Ook erg los-vast in de aanleunig en zoekende in het contact want hij heeft eigenlijk liever dat ik eraf blijf maar zoekt dan wel weer steun. Wat foto’s:

Afbeelding
eerste les bij instructeur tijdens weekend bootcamp in okt 2017

Afbeelding
laatste les van instructeur tijdens weekend bootcamp in okt 2017

Afbeelding
Les bij mij thuis in jan 2018 zelfde instructeur.

Filmpjes kan ik tonen bij interesse. Hoe zou ik dit paard stap voor stap vanaf de basis kunnen opleiden en wat zien jullie? Ik hoor en leer graag. Mijn stoelzit was sowieso een punt, samen met het naar voren neigen met bovenlijf. Een aanpassing in zadel heeft dit goed verholpen! Zal kijken of ik vanmiddag foto’s/filmpjes kan maken tijdens rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:29

ik vind deze PRE losser en nageeflijker ogen dan die op de filmpjes voor zover dat op foto's te zien is. Deze lijkt te ontspannen in de kaak en daarmee ook meer in het hele lijf.
En die verder in de opldeiding van de filmpjes vind ik eigenlijk echt niet beter.

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:34

Ayasha schreef:
ik vind deze PRE losser en nageeflijker ogen dan die op de filmpjes voor zover dat op foto's te zien is. Deze lijkt te ontspannen in de kaak en daarmee ook meer in het hele lijf.
En die verder in de opldeiding van de filmpjes vind ik eigenlijk echt niet beter.

Dankjewel :o , foto’s zijn echt positieve foto’s van hem. De filmpjes laten meer stijfheid zien...

De kaak loslaten is een proces van een jaar geweest, veel enkele longewerk met uitnodigen tot kauwen en een paar osteopaatbehandelingen verder.....

Afbeelding
De onderste is een foto van proefrijden op hem.

Edit: foto toegevoegd en spelling aangepast.
Laatst bijgewerkt door Herfstdraad op 02-02-18 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:41

Herfstdraad schreef:
Ayasha schreef:

Nou dank, foto’s zijn echt positieve foto’s van hem. De filmpjes laten meer stijfheid zien...

De kask loslaten is een proces van een jaar geweest, veel enkele longewerk met uitnodigen tot kauwen en een paar osteopaatbehandelingen verder.....

Ja daarom dat foto's wel eens verraderlijk zijn maar op de filmpjes die hier gepost zijn zie ik die momenten zelfs amper.

Ik rijd een PRE voor iemand en het is een prachtig lief dier maar zijn gangwerk is zeer beperkt en hij is liever lui dan moe, dier is voor hij bij de eigenaar kwam waar ik nu ook voor rij zwaar verreden wat natuurlijk niet geholpen heeft. Ook bij hem is het 'op lengte rijden' echt iers waar we steeds op moeten blijven letten, maar als hij dan eenmaal mee naar voren volgt dan kan zie je ook zijn gangwerk verbeteren en voel je hem ook beter onder je bewegen. Maar ik zie de ruiter op de filmpjes daar geen enkele poging toe doen. Het dier loopt zijn kunstjes maar that's it.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 19:19

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar een filmpje. De foto's zien er goed uit.
Als ik echt iets op te merken heb, dan vind ik zijn hoofdstel wat aan de krappe kant. PRE's en Lusi's kunnen nog wel eens een wat zwaarder (en vooral breder (voor)hoofd) hebben dan standaard. Kan verschil maken. In ieder geval voor zijn comfort. (Ik zweer bij Rambo Micklem, maar er zijn inmiddels meer ergonomisch gevormde hoofdstellen).
Net als bij zadels. Ik zou een gaatje langer gaan zitten en wat meer voorin het zadel.
En ik zou m wat meer over de rug willen zien. Daarom dus erg benieuwd naar een filmpje.

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:07

Babootje schreef:
Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar een filmpje. De foto's zien er goed uit.
Als ik echt iets op te merken heb, dan vind ik zijn hoofdstel wat aan de krappe kant. PRE's en Lusi's kunnen nog wel eens een wat zwaarder (en vooral breder (voor)hoofd) hebben dan standaard. Kan verschil maken. In ieder geval voor zijn comfort. (Ik zweer bij Rambo Micklem, maar er zijn inmiddels meer ergonomisch gevormde hoofdstellen).
Net als bij zadels. Ik zou een gaatje langer gaan zitten en wat meer voorin het zadel.
En ik zou m wat meer over de rug willen zien. Daarom dus erg benieuwd naar een filmpje.

Beste, dit hoofdstel is geenzinswijze aan de krappe kant! Het kopstuk is namelijk een maat xfull en de bakstukken maat cob, de neusriem een full waar minstens twee vingers tussen passen en de sperriem is voor de sier. Voeg even een foto bij waarbij je kunt zien dat het hem echt wel goed past. Zadel ben ik absoluut met jou eens, deze is reeds vervangen want ik kon niet verder naar voren gaan zitten. Het zwaartepunt lag te ver naar achter in dit zadel en hij kon niet meer aangepast worden naar hem. Een filmpje vind ik wel erg spannend....

Afbeelding
Foto van hoofdstel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:15

Herfstdraad schreef:
Beste dames en heren,

Een ruiter met een PRE meldt zich. Een die zich graag strak houd in het lijf, graag in de houding gaat lopen, weinig buiging in de spronggewrichten heeft en eigenlijk niet voldoed aan de ontspanning-losgelatenheid-takt-afdruk-swung. Om over gedragenheid, balans en schoftlift nog maar niet te spreken. Ook erg los-vast in de aanleunig en zoekende in het contact want hij heeft eigenlijk liever dat ik eraf blijf maar zoekt dan wel weer steun. Wat foto’s:

[ [url=m/f4fdrD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/x3g3qb.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/zwZ00I.jpg]Afbeelding[/url] ]

Filmpjes kan ik tonen bij interesse. Hoe zou ik dit paard stap voor stap vanaf de basis kunnen opleiden en wat zien jullie? Ik hoor en leer graag. Mijn stoelzit was sowieso een punt, samen met het naar voren neigen met bovenlijf. Een aanpassing in zadel heeft dit goed verholpen! Zal kijken of ik vanmiddag foto’s/filmpjes kan maken tijdens rijden.

Zonder bewegend beeld te hebben gezien is het mij duidelijk dat je het paard met te weinig impuls naar de hand toe rijdt.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:30

Monique schreef:
Herfstdraad schreef:
Beste dames en heren,

[ [url=m/f4fdrD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/x3g3qb.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/zwZ00I.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zonder bewegend beeld te hebben gezien is het mij duidelijk dat je het paard met te weinig impuls naar de hand toe rijdt.

Kan u daar iets meer uitleg bij geven? Want weinig in de hand hebben lijkt me in dit geval een keuze. Dat wilt absoluut niet zeggen dat er niet 'naar de hand toe gereden wordt'. In mijn ogen zit dat, in tegenstelling tot wat ik vaak zie, wél goed bij deze combinatie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:34

Moeilijk uit te leggen. Dat zie ik gewoon. Er zit geen voorwaarste drang in de beweging. De amazone lift te veel mee en rijdt er te weinig aan.
Een vriendelijk beeld hoor maar veel te vrijblijvend.
Misschien dat @kandankovitsch zich geroepen voelt om hier verder op in te gaan want ik denk dat hij het met mij eens is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:50

Ik vind het sterk dat je dat zo zeker kan zien op foto's. Maar gezien je nul onderbouwing kan geven dan 'dat zie ik gewoon' valt het wellicht mee met die zekerheid.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:55

Monique schreef:
Moeilijk uit te leggen. Dat zie ik gewoon. Er zit geen voorwaarste drang in de beweging. De amazone lift te veel mee en rijdt er te weinig aan.
Misschien dat @kandankovitsch zich geroepen voelt om hier verder op in te gaan want ik denk dat hij het met mij eens is.

Daar ben ik het toch niet mee eens. Kijk eens naar de ruimte in de hals, je ziet de spierboog mooi opgespannen en de onderhals is volledig ontspannen. Ik rij mijn paard ook liever zo dan gejaagder. Meer vragen dan dit heeft in de meeste stadia van de africhting (want ja dat moet je ook meenemen in de overweging) nauwelijks wat bij te dragen. Al is dat iets wat érg veel mensen anders zien hoor.

Ik ben vrij zeker dat KDV het met mij eens is. Die is ook erg voor een lager tempo zolang die aangespannen ontspanning er is zoals knollentuin dat zo mooi zei enkele posts geleden. EN die ziet ook liever zo'n teugelvoering als het mogelijk is (sommige types paard doen het beter met constant contact). Ik kan niet alles voor hem invullen, maar ik ken hem goed genoeg om zeker te zijn van bovenstaande. Of dat bij dit geval ook zijn voorkeur heeft, kan ik niet zeker weten, maar ik durf er toch wel wat op in te zetten haha

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:57

Hier nog eentje die daar zwaar aan twijfeld eigenlijk. Ik volg SinneJ hierin volledig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:59

Afbeelding

Paard op bovenstaande foto heeft impuls en wordt dus wel voorwaarts gereden.
(Ik zie ook wel dat dit een uitgestrekte draf is maar daar gaat het niet over.)
Iets wat ik op de getoonde foto's van de Pre niet terug zie.
Daarbij heeft de Pre ook geen verbinding van achteruit. Iets wat de combinatie op mijn foto wel heeft.
Ik hoop dat ik het zo beter heb toegelicht. :j

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:05

Monique schreef:
[ Afbeelding ]

Paard op bovenstaande foto heeft impuls en wordt dus wel voorwaarts gereden.
(Ik zie ook wel dat dit een uitgestrekte draf is maar daar gaat het niet over.)
Iets wat ik op de getoonde foto's van de Pre niet terug zie.
Daarbij heeft de Pre ook geen verbinding van achteruit. Iets wat de combinatie op mijn foto wel heeft.
Ik hoop dat ik het zo beter heb toegelicht. :j

Beter toegelicht en ik zie uw punt, maar de stadia van africhting van de geposte foto's bovenaan en deze hier zijn absoluut niet te vergelijken. Wanneer je meer oprichting hebt zoals deze, is een hoger tempo (of impuls, al vind ik dat woord in deze context raar, want ik heb daar echt meer info en beelden voor nodig) inderdaad vaak aangewezen en ook enkel dan zie ik er de meerwaarde van.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:07

Ik weet waar herfstdraad getraind heeft en nog traint,en trainen op een laag tempo is wel een van hun speerpunten zeg maar.
Eerst balans en kracht, dan vanuit een dragend achterbeen naar voren.
Ik vind het een erg mooi beeld zo op de foto.
Ik zie wel wat Monique bedoeld, maar ik zie ook dat de africhting nog niet op dat niveau is om meer voorwaarts te kunnen zonder uit elkaar te vallen en op de voorhand te duwen.
Ik zie bij de pre een fijn achterbeen, gaat mooi richting middelpunt met voldoende buiging in de gewrichten.
Maar ook hier zal het zweefmoment weinig tot niet zijn, al kun je dat op deze fotomomenten niet 100% zeker zeggen.

Als ik het volledig verkeerd heb herfstdraad, verbeter me :)
Laatst bijgewerkt door different1 op 02-02-18 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:10

Monique schreef:

Het er weinig aan rijden is in dit geval een keuze waar wel in kleine stukken naar toe word gereden. Maar zeer goed opgemerkt. Dit is een ‘revalidatie’ paard met ook een kort lange stap achter waarbij het rechterachterbeen wordt ontzien. Voor hem is het eerst heel belangrijk de pas af te maken met daarbij ruimte voor zodat hij zich niet vastzet in hals, rug wegdrukt en korte opgerichte halve passen maakt. Het werken an sich leverde hem stress op, en nu met vlagen nog steeds. De rust en ontspanning terug willen brengen heeft de keuze doen maken er nog niet teveel aan te willen rijden, dat gaan we volgende week introduceren wanneer hij zich vanaf het begin ontspannen blijft tonen.

Wat ik wel fijn zou vinden is dat in het commentaar niet alleen word genoemd wat er aan schort, maar ook hoe hier naar toe gereden kan worden.
Spoiler:
met in het achterhoofd dat dit een uit spanje afkomstige pre is welke gezien de littekens niet altijd heel vriendelijk gecorrigeerd is

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:12

different1 schreef:
Ik weet waar herfstdraad getraind heeft en nog traint,en trainen op een laag tempo is wel een van hun speerpunten zeg maar.

Ja en ik kan me hierin ook helemaal vinden. Voorwaarts verliest zijn betekenis ook niet zo. Dat laatste klinkt misschien wat gek, maar ik heb het zelf al wel zo ervaren. Pas als je die balans en kracht hebt in dat achterbeen (kort door de bocht, maar het komt er wel op neer), kan voorwaarts in oprichting worden omgezet. KDV noemt dat graag 'constante versnelling' :) dus je versnelt zonder dat je sneller gaat in tempo.... jezus dat is moeilijk over te brengen, maar er hebben het hier vast al wel gevoeld.

Sommige mensen geloven dat je die balans sneller vindt door hoger tempo te rijden, ook eerder in de africhting, maar ik vind dat de nadelen daarvan niet tegen de voordelen opwegen (nogmaals: uitzonderingen daar gelaten, er zijn ook weer paarden die je in een hoger tempo moet rijden om bepaalde redenen).

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:16

different1 schreef:
Ik zie wel wat Monique bedoeld, maar ik zie ook dat de africhting nog niet op dat niveau is om meer voorwaarts te kunnen zonder uit elkaar te vallen en op de voorhand te duwen.
Ik zie bij de pre een fijn achterbeen, gaat mooi richting middelpunt met voldoende buiging in de gewrichten.
Maar ook hier zal het zweefmoment weinig tot niet zijn, al kun je dat op deze fotomomenten niet 100% zeker zeggen.

Je zit op de goede weg al is het niet een van hun speerpunten. Ze kijken wat het paard nodig heeft en dat is in dit geval rust, ruimte en tijd. Met tijd bedoel ik tijd om te mogen denken, tijd om te mogen tonen dat hij iets lastig vind. Maar zodra hij ontspannen is gaan we zeker meer op tempo. Hij is alleen zelden nog ontspannen, zie mijn voorgaande uitleg. Eindelijk na een jaar beginnen wij zacht een verbinding te krijgen in de mond waarbij ik hem voel, zonder dat hij in paniek raak dat ik aan het bit kom.

Daarbij; paard denkt absoluut niet voorwaarts, maar begint juist door de rust nu in het rijden wat meer voorwaarts te worden. Al blijf ik het absoluut eens met het commentaar dat het soms meer meeliften en vooral niet hinderen is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:23

different1 schreef:

Ik bedoel het niet verkeerd hoor. Ik probeer alleen wat positiefs bij te dragen. ;)
Maar ik ben het met bovenstaande helemaal niet eens.
Ik schijf niet dat hier het tempo omhoog moet maar wel de voorwaartste drang(impuls).
En zonder impuls kan en paard zich niet dragen.
Het eerste wat er moet zijn is impuls, daar vandaan behoort een paard zich te gaan dragen.
En niet andersom.

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:29

Anoniem schreef:
different1 schreef:

Ik bedoel het niet verkeerd hoor. Ik probeer alleen wat positiefs bij te dragen. ;)
Maar ik ben het met bovenstaande helemaal niet eens.
Ik schijf niet dat hier het tempo omhoog moet maar wel de voorwaartste drang(impuls).
En zonder impuls kan en paard zich niet dragen.
Het eerste wat er moet zijn is impuls, daar vandaan behoort een paard zich te gaan dragen.
En niet andersom.

Absoluut eens met het missen van impuls, voel mij zeer zeker niet aangevallen. Hoe zou u het aanpakken bij een paard wat blokkeert en spanning ervaart? Begrijpt u onze keuze in deze ook?