Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:20

Fijn gevoel geeft dat hè :) verruimen is het ding van die van mij, middendraf in stretch vindt ie ook héél leuk en biedt hij tegenwoordig zelf aan :D Ik hoop dat het er dan net zo uit ziet als aan de longe, kan daar zo van genieten dan. Daarna ga ik juist weer werken aan klein en rustig in werkhouding of hoger. Krijgt ie een super impuls van!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:21

Wending om de vh is een super oefening. echter zie ik geen meerwaarde in het zo lang achter elkaar herhalen.
Het is voornamelijk een gehoorzaamheids en controle oefening.
Met piaffe vanuit achterwaarts heb ik het ook een beetje moeilijk. Piaffe moet immers vanuit de voorwaartse drang komen, niet als kunstje.
Maar ik ben benieuwd wat je ervaringen gaan zijn. :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:28

Ik doe het puur voor de lol, ik zie deze piaffe ook als een truukje ;) daar draait vrijheidsdressuur ook om in mijn ogen, en mocht je paard er sterker of leniger van worden, dan is dat meegenomen.

Wending om de voorhand zie ik de gymnastische waarde wel van in. Kirsten Brouwer gaf deze tip laatst ook, je paard laten instappen zodat het binnenachterbeen getraind wordt, zeker nuttig aan de bolle kant.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:29

Ik heb gisteren ook de webinar gevolgd en wat ik mij afvroeg.. Volgens Will Faerber is het stap 1 om voorwaarts neerwaarts de stretch eigen te maken en te bevestigen en volgens deze mevrouw bereik je dit door juist links en rechts te buigen/zijwaarts stretchen. Mijn gevoel neigt naar de manier van Will, maar hoe denkt men daar hier over? Daarbij miste ik bij de filmpjes die ik gisteren zag het voorwaarts gaande paard nogal.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:32

Ik heb het webinar gemist maar zag wel het filmpje over buitenstelling. Wauw ik had niet gedacht dat je je paard dan een half uur lang zo moest rijden. Ik gebruik dat zelf hooguit een paar seconden achter elkaar. Maar was dat paard niet extreem scheef?

Ik pak er bij zoiets altijd uit wat mij nuttig, leuk of logisch lijkt. Ik had niet bij alle filmpjes een goed gevoel of beeld. Zo vond ik de PRE? erg scheef in galop.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:46

Ik was ook niet zo gecharmeerd van het stelling wisselen. Lijkt me ook dat er daar groter risico loopt dat je dat mechanisch gaat doen ipv te blijven voelen. Ik blijf iig ook meer bij de opbouw van WF. Dus voorwaarts in de stretch en dan figuren en wijken, in alle gangen die ontspanning en dan naar werkhouding toe.

De webinar is trouwens te zien op youtube... vond de aandacht voor meer opbouwen aan de hand wel leuk. Moet daar echt meer in verdiepen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:52

Dat is ook iets waar ik zelf nog niet echt handig in ben, dus ik vind het wel leuk om dat ook te leren (aan de hand werken).

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 00:01

Het hangt een beetje van het paard af. Bij Manolito werkt veel stelling wisselen erg goed. Daardoor wordt hij losser en gaat hij juist verder stretchen.
Wat ik bij haar idd mis is het voorwaarts. Alles gaat op ontspanning (op zich heel fijn) maar daarna mis ik de activiteit van achteruit en imo heb je dat toch ook nodig.

Will Faerber is dan weer van pas stelling en buiging vragen als je paard goed stretcht, maar Manolito stretcht juist beter als je eerst wat stelling en buiging beide kanten op vraagt. En ja, stretcht hij dan gaan stelling en buiging ook beter maar je moet wel bij die stretch komen. Voor mij hangt het samen.
Bij Timo is het dan weer niet nodig omdat die meteen fijn buigt beide kanten op.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 00:06

Leuke filmpjes Starbreeze! En super herkenbaar! Dit zijn ook onderdelen die ik met mijn lesgeefster meepak, leuk om te zien :) Zeker die eerste oefening is heel herkenbaar. Toen we net begonnen vond mijn merrie die oefening echt super moeilijk, maar inmiddels gaat het al zoveel soepeler. Ze is veel losser in haar lendenen en bekken, en deze oefening gebruiken we ook bij het 'losrijden'. Kort, niet te lang, en vaak ook afwisselend door haar dan weer op de lange zijde te zetten, ruime passen te vragen en richting de stretch te laten zakken :)

Heb zelf wel echt gewerkt dat mede deze oefening wel degelijk meer lossigheid heeft gecreëerd in de lenden van mijn paard. Zeker bij mijn planken paard ;)

Verder, blijf altijd nadenken en niet alles zal voor een paard goed werken. Ik geloof dat Atletischerijkunst een hoop handvatten heeft die van pas kunnen komen bij een soepel paard. Maar niet alles zal ik heiligmakend vinden of mee eens zijn, en niet alles zal voor elk paard of ruiter werken. Dat hoeft ook niet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 00:24

Stelling en zijwaarts stretchen is een goed hulpmiddel voor het verkrijgen van de vw-nw tendens. Zie ook het filmpje die Simpelman al meerdere keren heeft geplaatst. Niet ieder paard brengt op alleen contact het neusje naar beneden. Lichte buiging vragen geeft dat vaak net die laatste ''trigger'' om te ontspannen in de rug.

Ik is bij Will dus juist het zijdelingse stretchen en buigen. Daarmee maak je immers ook de achterhand sterker waardoor de werkhouding naar mijn idee makkelijker zou moeten gaan? :)

Starbreeze: idd. een PRE, pas sinds 8 maanden in training bij haar en kwam van ver: https://www.youtube.com/watch?v=lk55V-68pso

Werk aan de hand is leuk om te doen maar nog best pittig, moet het ook weer wat vaker gaan doen :)

Het ging een paar pagina's terug over o.a. energie en 'zijn'. Nou heb ik daar naast het paard weinig moeite mee, maar door een val een aantal jaren terug waardoor ik er niet direct weer op kon kruipen heb ik angst ontwikkeld met rijden. Inmiddels heb ik er +/- twee jaar niet meer opgezeten o.a. door die angst, nou ben ik ook wel iemand die niet zoveel om het rijden geeft maar het gewoon heerlijk vindt om met paarden bezig te zijn. Toch begint het door dit topic steeds meer te kriebelen om ook weer te gaan rijden.
Heeft iemand daar nog tips voor of ervaring mee?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 00:29

Fijn filmpje die yoga voor de achterhand :D
Dit is een oefening die ik heel fijn vind voor revalidatie, voor soepelheid in onderrug en bekken +:)+

Ik ben meer van soepelheid en ontspanning, wat dan vanzelf leidt tot hals strekken, maar ik doe niet zo veel stelling wisselen, vindt het er een beetje onrustig uitzien.
Ik probeer zoveel mogelijk technieken te verzamelen, zodat je per paard kan bepalen wat het beste werkt.
Soms direct het hoofd laag vragen, soms meer via stelling en buiging. Soms diep, soms minder diep, etc, etc.

Het belangrijkste vind ik dat het niet mechanisch wordt (paard moet deze en deze oefening doen, want dan spant het deze en deze spier aan).
De intentie, de manier van hulpen geving, de opbouw zorgt ervoor dat het juist een gespannen of een ontspannen geheel wordt. Dan is de oefening die je precies doet vaak minder van belang.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 09:15

Sizzle schreef:
Wending om de vh is een super oefening. echter zie ik geen meerwaarde in het zo lang achter elkaar herhalen.
Het is voornamelijk een gehoorzaamheids en controle oefening.
Met piaffe vanuit achterwaarts heb ik het ook een beetje moeilijk. Piaffe moet immers vanuit de voorwaartse drang komen, niet als kunstje.
Maar ik ben benieuwd wat je ervaringen gaan zijn. :)

Eens Sizzle.
Ik zou ook niet gaan lopen frutselen met dit soort van piaffe's.
Wending om de voorhand is buigen, losmaken, oprekken, evenwicht, contrôle, een middel geen doel.
Ons doel is een verschrikkelijk sterke en actieve achterhand.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:16

Heeft aandribbelen in draf en weer terug naar stap zin?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 09:22

Murosch schreef:
Ik heb gisteren ook de webinar gevolgd en wat ik mij afvroeg.. Volgens Will Faerber is het stap 1 om voorwaarts neerwaarts de stretch eigen te maken en te bevestigen en volgens deze mevrouw bereik je dit door juist links en rechts te buigen/zijwaarts stretchen. Mijn gevoel neigt naar de manier van Will, maar hoe denkt men daar hier over? Daarbij miste ik bij de filmpjes die ik gisteren zag het voorwaarts gaande paard nogal.

Buigen is méér loslaten aan één zijde wat het gemakkelijker maakt om een paard uiteindelijk beide zijden los te doen laten.
Het is ook opnieuw evenwicht vanuit het zwaarder belaste binnenachterbeen vinden in de buiging.

Het voorwaarts gaan in het hals strekken vraagt vermeerderde buiging in de grote gewrichten en aanspanning van rug, lendenen, kuiten en dijen in de beweging bij iedere pas.

Gebruik ze beide en door elkaar, ze vullen elkaar aan.
Strekken en buigen en wijken.
Kijk naar de progressie van een B en een L proef, dat zijn de oefeningen van het begin.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 09:23

Evelijn schreef:
. Dus voorwaarts in de stretch en dan figuren en wijken, in alle gangen die ontspanning en dan naar werkhouding toe.

Zo heeft het een eeuw lang bij miljoenen paarden bevredigend gefunctioneerd.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 09:28

Air schreef:
Het ging een paar pagina's terug over o.a. energie en 'zijn'. Nou heb ik daar naast het paard weinig moeite mee, maar door een val een aantal jaren terug waardoor ik er niet direct weer op kon kruipen heb ik angst ontwikkeld met rijden. Inmiddels heb ik er +/- twee jaar niet meer opgezeten o.a. door die angst, nou ben ik ook wel iemand die niet zoveel om het rijden geeft maar het gewoon heerlijk vindt om met paarden bezig te zijn. Toch begint het door dit topic steeds meer te kriebelen om ook weer te gaan rijden.

Je laten helpen door iemand die zélf altijd rustige paarden heeft en begrijpt wat je voelt.
Je kunt dan de "grounding" van de ander overnemen.
Na een tijdje hervind je je vertrouwen.

Er op is hetzelfde als ernaast :) , je kan het of je kan het niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 09:31

Starbreeze schreef:
Heeft aandribbelen in draf en weer terug naar stap zin?

Voor paarden die niet door hebben dat ze zich niet vast moeten zetten wanneer ze in draf aangaan. (tuigers)
Vanuit het dribbelen kun je langzaam aan naar arbeidsdraf.
Kleine stapjes.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:49

Ik gebruik het wel eens als wachtoefening. Aan de longe valt het me op dat het toch best zwaar lijkt.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:55

@Air: bouw rustig op. Eerst er naast staan op een krukje als je daar al spanning voelt gewoon wachten tot dat weg is. Knuffel en aai je paard. Is de spanning weg dan kun je op hem gaan hangen met je buik of misschien zelfs al een been er overleggen. Aaien en knuffelen. Ga Zitten en niks doen gewoon samen zijn. Eventueel worteltje aan beide kanten dat hij naar je voet moet buigen. Is er geen spanning dan kun je gaan stappen. Zo heb ik het opgebouwd met mijn paard. Na drie dagen draafde ik weer rond op een barebackpad.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:21

Nog een vraag, wat is het verschil in trainingswaarde tussen draven in de stretch (en evt. middendraf) en galopperen in de stretch? Is een van 2 beter, dient het beide een ander doel, of komt het op hetzelfde neer?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:25

Air schreef:
Stelling en zijwaarts stretchen is een goed hulpmiddel voor het verkrijgen van de vw-nw tendens. Zie ook het filmpje die Simpelman al meerdere keren heeft geplaatst. Niet ieder paard brengt op alleen contact het neusje naar beneden. Lichte buiging vragen geeft dat vaak net die laatste ''trigger'' om te ontspannen in de rug.

Ik is bij Will dus juist het zijdelingse stretchen en buigen. Daarmee maak je immers ook de achterhand sterker waardoor de werkhouding naar mijn idee makkelijker zou moeten gaan? :)

Starbreeze: idd. een PRE, pas sinds 8 maanden in training bij haar en kwam van ver: https://www.youtube.com/watch?v=lk55V-68pso

Werk aan de hand is leuk om te doen maar nog best pittig, moet het ook weer wat vaker gaan doen :)

Die PRE is inderdaad van heel ver gekomen!

En wat betreft angst, oef moeilijk, leg de lat niet te hoog, niks moet.
Al zadel je je paard alleen maar en stap je wat aan de hand, of ga je er alleeneven op zitten. De rest komt vanzelf. Inderdaad fijn om dit te doen met een persoon die jij vertrouwd. Wel knap dat je de stap weer wilt zetten :) ik hoop dat je er een voldaan gevoel aan over houdt!

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:50

Ik vind de piaffe meer een oefening die je aan kan leren vanuit het voorwaarts gaan & als het paard voldoende kan dragen met de achterkant, niet een kunstje om via het achterwaarts aan te leren. Dan gaat de waarde van het gelijkmatig draven en ondertreden verloren denk ik. Maar ik ben benieuwd naar de ervaring van degene die hem gaat aanleren. (Weet de naam niet meer :P )

Dat omstellen en via daar naar beneden gaan sta ik niet helemaal achter ook. Het zal vast werken bij paarden die niet uit zichzelf zakken, maar de ontspanning die je krijgt als ze "uit zichzelf/klein beetje hulp dmv het contact" is denk ik niet hetzelfde als je ze elke keer omstelt. Als ze eenmaal weten wat de stretch is, zal het wel (in beperkte mate) meer helpen om los te maken.

Ik blijf ook nog steeds bij WF manier. :j Al vind ik sommige oefeningen van Monique de Rijk wel handig om mee te nemen (de 'poweryoga' etc).

Ik kwam via YT uit op http://www.fijnerijkunst.nl trouwens. Sprak me ook wel aan op het eerste gezicht. Heb het nog niet uitgebreid bekeken, maar wilde m hier even posten.

Update over ons: gister gelongeerd aan een touwhalster met longeerlijn. Begin ging ze tot boeghoogte en geëindigd met neus op de grond in stap en draf. Galop beide kanten ook even meegenomen, links zakte ze al wat, rechts eerst even goed opnieuw leren aanspringen. Ze springt nu voor wel rechts aan, maar achter nog steeds links. Heeft even tijd nodig denk ik. Wel leuk om te merken dat ze ook al gaat stretchen op het sluiten van mn hand met het touwhalster. Ik heb wel echt het idee dat ze rechts moeilijker vindt; daar zit ze soms nog een stukje achter de ll en zodra ze lager gaat, duwt ze dr neus eruit.

@HW, mag ik vragen waar jij mee filmt? Ik heb je filmpjes op YT van WF bekeken & viel me op dat je elke keer mooi in beeld bent, zonder het idee te hebben dat er iemand achter zit. :P

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:58

Air schreef:

Ik van dit topic ook even binnen omdat ik iets over angst las.
Als instructeur van angstruiters heb ik hier best veel positieve ervaring mee. Er is zeker hoop want er is veel aan te doen.
Algemene tips geven is best lastig want je moet eigenlijk naar de ruiter/paard combinatie kijken.
Maar ademhaling is altijd belangrijk, veel positieve herinneringen opbouwen en kleine stapjes nemen. Persoonlijk zou ik er begeleiding bij zoeken (iemand die ervaring heeft met angstruiter) die je gedurende korte tijd (1 a 2 maanden) wekelijks begeleid en daarna kun de frequentie vaak al weer afbouwen.
Het allerbelangrijkste het is echt mogelijk weer met plezier op je paard te zitten :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:29

Bij werk aan de hand zet ik op den duur de stap-galop knop erop. Zodra ze dan in loop (lange teugel) tempo kunnen blijven doorspringen dan heeft het paard waarschijnlijk ook wel genoeg kracht om dan ipv aan te galopperen de eerste piaffe passen te zetten.
Maar ik heb het nog nooit aan de hand geprobeerd, enkel onder de man en dat is ook al jaaaaaren geleden.
Ik zie nooit meerwaarde van piaffe zonder dat het paard al in staat is met schwung en kracht in een opgerichte zelfhouding te lopen. Dan zal het altijd compenseren in zijn lichaam om het gebrek aan kracht op te vangen.

Dat enorme buigen doet me aan Branderup denken. Kreeg daar al pijn in mijn nek vsn als ik er naar keek.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:35

Stap galop lukt al aan de longe :j maar zelf bij het paard meelopen zal nog niet lukken haha.

Piaffe heeft de mijne aan de hand in het verleden al geleerd (wel vanuit een arbeidsdraf en dan terug naar piaffe), filmpje heb ik maar zet ik niet openbaar. Kan evt per pb. Ik denk alleen niet dat het een erg correcte piaffe is aangezien hij niet heel erg daalt achter, je ziet wel dat hij in het ritme blijft.

Met de PRE heb ik wel een piaffe mogen ervaren, die zakte een halve meter achter, zat je écht berg op :)