[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:01

Simpelman, bedoel je dan eigenlijk dat je gewoon op je paard begint in stap, waarbij je geen contact maakt met de mond? Dat je de teugels slechts lang houd en van daaruit eigenlijk op de hoefslag blijft rijden tot het paard vanzelf zakt en dit dan uitvoerig belonen?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 01:07

Simpelman schreef:
OK @LoveUggs,
Met het risico dat ik nu voor sommigen het topic aan het vervuilen ben en misschien soms ten overvloede.
Je hebt er wel lees spierballen voor nodig....

Vanaf het begin.
Er bestaat zoiets als het begrip Klassieke Dressuur, KD is het eindresultaat van eeuwen van rijkunstige evolutie, net zoiets als Klassieke Geneeskunde.
Beter kunnen we het vandaag niet, het resultaat van alles dat we door de eeuwen ontdekt en uitgeexperimenteerd hebben zit erin.
KD vind je niet in een boekje, net als geneeskunst staat het in een heleboel boekjes, het is gezamelijke kennis.
Het is een heel werk om je hier in te verdiepen en het vraagt veel tijd en inspanning om het te doorgronden.

Vanuit de KD hebben mensen samen een kader opgesteld om een paard af te richten, het heet het Scala der Ausbildung, vergelijk het met het wegenverkeersreglement.
Zo werkt het, anders niet, uitgevonden met trial and error.
Autorijden is net zo praktisch als paardrijden, het wegenverkeersreglement is theorie, toch moet iedereen het kennen om zonder brokken verder te komen, zo is het ook met het Scala.

Het Scala geeft aan iedere ruiter een handvat of kader om zijn dressuurpaard af te richten.
Zo werkt het, anders niet.
Het is heel doorwrocht, je kunt er tijdens de africhting telkens op terug vallen, bij het minste probleem kun je met wat denken hier de oplossing vinden.
Het Scala is de africhtings opbouw, aan het eind van de opbouw werkt alles samen, maar niets werkt goed zonder het voorgaande.
Het is geen stappenplan maar een glijdend/overlopend proces.
Denk aan leren schrijven, eerst het alfabet, dan de spelling, gramatica, zinsopbouw, structuur, enz.

Vooraf aan de africhting van een dressuur paard, die volgens het Scala opgebouwd gaat worden, hoort het paard een gewenningsfase te doorlopen.
Het Scala is de lagere school, de gewenningsfase is de kleuterschool.
De kleuterschool is een belangrijke voorbereidende instap naar de lagere school.

De kennis van en de zin van het Scala zijn een beetje in de vergeethoek terecht gekomen doordat een opleiding voor veel mensen anders veel te duur wordt en dat geldt helaas ook voor een deel van de instructeurs.
Door het gebrek aan kennis of door het onderschatten van het belang ervan beginnen veel mensen met de africhting van hun dressuurpaard, heel ambieus, "ergens in het midden".
Handige ruiters met wat talent komen dan een heel eind op weg richting Z, maar wanneer de opbouw niet binnen de kaders van het Scala plaats vond lopen ze onherroepelijk ergens vast.
Dat is de reden dat er tegenwoordig zo ontzettend veel gezondheidsproblemen bij paarden zijn, arthrose in de wervelkolom, halsproblemen, beenploblemen, gedragsproblemen, verdriet, slecht humeur.
De gemiddelde slachtleeftijd van dressuurpaarden is gedaald van 20 naar 10 jaar.

Hieronder (nogmaals) Het Scala der Ausbildung, ik heb hem van het internet gecopieerd en het is geen wetstekst maar een interpretatie.
Wie er vragen of uitleg over wil hebben is welkom, discussie, leuk.
Het is de essentie van de dressuur.

Drie stadia, zes hoofdbegrippen

In de Duitse rijkunstige theorie worden drie stadia in de scholing van een paard beschreven.
Het eerste stadium is de gewenningsfase, de fase dat een jong, groen paard moet leren wennen aan het ruitergewicht op zijn rug en daarin zijn evenwicht moet zien te vinden.

In die eerste fase staan de takt en Losgelassenheit centraal.
Losgelassenheit is een Duits begrip dat neerkomt op ontspannen (losgelatenheid).
In het tweede stadium van de scholing heeft het paard al een horizontaal evenwicht onder de ruiter bereikt en is het streven er op gericht het achterbeengebruik te stimuleren en het horizontale evenwicht nog meer te bevestigen.

In gemiddeld het tweede jaar staan de aanleuning en de Schwung op de voorgrond.

De derde fase van de scholing van een paard is de moeilijkste.
In deze fase moet de draagkracht worden ontwikkeld.
Het paard moet zijn evenwicht van een horizontaal evenwicht gaan verplaatsen naar een evenwicht op de achterhand.
Bij deze fase van de scholing horen de begrippen recht richten en verzamelen.
Hier onder worden de zes hoofdbegrippen takt, Losgelassenheit, aanleuning, Schwung, recht richten en verzameling besproken.

Takt
Het eerste steeds terugkomende basisbegrip in de dressuurscholing is takt.
Het paard heeft drie basisgangen, de stap, draf en galop.
Elke basisgang heeft zijn eigen takt, met een opeenvolging van stappen (stap), passen (draf) of sprongen (galop).
Takt wil dus zeggen: het eigen zuivere ritme van de beweging.
De stap is eens schrijdende en schwungloze gang, de draf en galop zijn beide bewegingen met schwung en met een zweefmoment.
De zuivere takt is zo'n belangrijke basis voor de scholing van een paard, dat deze nooit verloren mag gaan.
Niet bij een jong paard, niet bij een verder doorgereden paard.
Op geen enkel moment tijdens het rijden.

Losgelassenheit
Losgelassenheit is een synoniem voor losheid, souplesse en ontspanning.
Het bevestigen van de zuivere takt en het streven naar ontspanning (Losgelassenheit) zijn de voornaamste trainingsdoelen van de gewenningsfase, de eerste anderhalf jaar van de scholing.
Als je werkt aan de zuivere takt in het begin, stel je het paard in staat om in balans te gaan onder de ruiter.
Dan kan het paard gaan swingen, voorwaarde voor de Losgelassenheit.
Takt en Losgelassenheit beïnvloeden elkaar wederzijds.
Een paard kan alleen in zuivere takt gaan, als de rug swingt en de spieren van de hals en rug zich zonder dwang aanspannen en ontspannen.
Bij een ontspannen gaand paard, buigen en strekken de gewrichten van het paard zich gelijkmatig en ziet het paard er tevreden uit.

Aanleuning
Aanleuning is een veerkrachtige verbinding die ontstaat nadat het paard in nageeflijkheid voorwaarts en eventueel neerwaarts gereden wordt.
De aanleuning, aangenomen door het paard op de ruiterhand, mag noch te zwaar, noch te licht zijn. Het gewicht van de aanleuning wordt bepaald door het evenwicht van het paard en daarbij de graad van africhting of verzameling.
Een goede aanleuning heeft altijd een wisselwerking met de al besproken begrippen takt en volledige ontspanning (Losgelassenheit) en met de nog te bespreken begrippen Schwung, recht richten en verzameling.
Dit alles bij elkaar heeft als resultaat dat het paard fijn te rijden is.
Aanleuning komt echter niet alleen tot stand door een veerkrachtige verbinding tussen ruiterhand en de mond van het paard.
Er zijn meerdere contactpunten van belang om tot een goede aanleuning te komen, namelijk een voortdurend contact met jouw been en het paard en je zit (met je zit heb je contact met het paard en geef je hulpen, die door het paard beantwoord kunnen worden).
Het derde contactpunt is vervolgens het teugelcontact, waaruit de aanleuning van de mond en de ruiterhand ontstaat.
Deze drie punten samen bepalen dan de kwaliteitsvolle aanleuning die tot een volkomen harmonie en begrip van paard en ruiter leiden.

Schwung
Schwung is het doorgaan van de energieke impuls van de achterhand naar de totale voorwaartse beweging van het paard.
Een paard beweegt schwungvol wanneer hij zich energiek afdrukt optilt en in het zweefmoment met zijn ledematen goed naar voren doorswingt.
De ruiter begint met impuls te rijden: de door de ruiter opgewekte en volkomen beheerste voorwaartse drang.
Het echte mooie losse en swingende bewegen door het lijf ontwikkelt zich uit deze impuls.
Schwung wordt bereikt door het activeren van het achterbeen.
Een ruiter activeert de achterbenen door het rijden van veel korte tempowisselingen en overgangen. Veel ruiters denken dat Schwung, de swingende beweging van het paard met een losgelaten rug, iets aangeborens is van het paard.
Bij een goede basisopleiding van een paard kun je wel degelijk de Schwung ontwikkelen.
Het echte swingen, het imponeren met losse, soepele bewegingen, staat niet op zichzelf.
Het hangt nauw samen met een fijne takt en aanleuning.
En met de losheid en ontspanning van een paard.

Recht richten
Wanneer de takt, ontspanning, aanleuning en Schwung bij het jonge paard redelijk bevestigd zijn, wordt het tijd voor een volgende stap: het ontwikkelen van meer evenwicht op de achterhand.
Als eerste aandachtspunt hiervoor geld het recht richten.
Het recht richten is een essentiële voorwaarde voor verzameling en het echte dragen van het paard. Een paard is van nature niet recht.
De heupen van het paard zijn breder dan de schouders, wat ervoor zorgt dat het paard geneigd is om met zijn buitenschouder en buitenheup aan de wand te kleven: het paard gaat scheef.
Daarnaast heeft elk paard van nature een gemakkelijke kant.
Een ruiter moet deze scheefheid proberen weg te trainen door het juiste werk.
Een scheef paard kan nooit in balans gaan: de kracht komt niet optimaal van achter naar voren door.
De bewegingsimpuls van het paard moet vanuit de achterhand komen.
Elke manier van hulpen geven die van voor naar achteren werkt, is beslist fout.
Een recht gericht paard is recht op een rechte lijn, en zoveel gebogen op de gebogen lijn als die lijn van hem vraagt.
Wie goed nadenkt over het natuurlijke scheef gaan bij een paard begrijpt dat een ruiter vanuit de achterhand moet denken en steeds bezig moet zijn om de voorhand weer voor de achterhand te plaatsen.
De belangrijkste oefening voor het verbeteren van de draagkracht en het recht richten is altijd het rijden van schouderbinnenwaarts. In een correcte schouderbinnenwaarts treedt het binnenachterbeen in het spoor van het buitenvoorbeen.
Door het naar binnen brengen van de voorhand maak je het paard niet naar de andere kant scheef, maar juist recht omdat de achterhand nu geactiveerd wordt en zich niet meer kan onttrekken aan een dragende werking.

Verzameling
Met behulp van de Schwung en het recht richten is het mogelijk een paard te motiveren om meer gewicht op zijn achterhand te gaan dragen.
Dat dragen van meer gewicht op de achterhand heet verzameling.
Beide achterbenen worden gelijkmatig in de richting van het zwaartepunt van het paard opgetild en weer neergezet.
Door de toenemende kracht van het paard kan het paard zich meer gaan buiden in zijn gewrichten van de achterhand (Hankenbiegung).
De croupe van de achterhand daalt daardoor iets, de oprichting in de voorhand neemt tegelijkertijd toe.
De drafpassen of galopsprongen van het paard worden door het toegenomen buigen en strekken van de gewrichten van de achterhand meer verheven.

Het einddoel: Durchlässigkeit
In de rijkunstige theorie staat de term Durchlässigkeit beschreven als iets om voortdurend naar te streven en als einddoel van de dressuurscholing.
Durchlässigkeit is een moeilijk te vertalen Duitse rijkunstige term, die zo ongeveer volledige souplesse en het steeds volkomen doorkomen van alle hulpen betekend.
Het verkrijgen van Durchlässigkeit is dus het doel van alle trainingsarbeid.
Het mag dan misschien een moeilijk woord zijn, de bedoeling is simpel.
Het gaat er om dat het paard nergens strak of stijf is.
Dat het paard zich nergens vasthoudt in zijn spieren en gehoorzaam en soepel steeds luistert naar de hulpen van de ruiter.
Hij 'laat' de hulpen als het ware 'door': Durchlässig.

Bedankt Simpelman! Ik heb je hele stuk opgeslagen zodat ik dit op mijn gemak kan lezen. Ik bewaar dit ook zodat ik kan terug lezen. :j (ik heb het dus nog niet gelezen :+)

Wel foto's van vandaag waarin ik wil laten zien dat ik echt wel wat met de tips doe! :j
Ik heb in elk geval lekker gereden.

Hier een stukje verlichte zit in stap. Vind dit zelf erg lastig om mijn evenwicht hierin te bewaren, omdat ik pas weer mijn beugels langer gemaakt heb. Moet hierin zelf in het begin vaak nog even balans vinden, maar ik probeer hierbij wel een rechte lijn van schouder naar hak te hebben. (vriendin had hiervan maar 2 foto's :( )
Afbeelding

Een stukje middendraf op de diagonaal. (zit ook in mijn proef) Ik verlies hier helaas contact, maar ben blij met de activiteit. Handen zijn niet op 1 hoogte, linker hand zou mee naar voren/omhoog mogen.
Afbeelding

Rechter galop, op de volte. Probeer hem hier meer lengte in de hals aan te laten nemen. Ging hier ook schakelen in tempo. Zou actiever mogen, en ik zou meer op mijn billen mogen blijven zitten + hak naar beneden. Geef wel mee met de hand. (kom ik dalijk even op terug)
Afbeelding

Even een stukje verlichte zit. Dit was aan het einde, nadat we een heerlijk galopje hadden gedaan, begon hij achter de teugel te kruipen, en meer op de plaats te galoperen dan naar voren. Ik heb hem naar voren gereden en lekker een stuk verlichte zit gepakt. Ik vind dit gewoon zelf een heerlijk plaatje := <3
Afbeelding

Om terug te komen op de plek van mijn handen. Ja, ze mogen hoger, beter dragen, nettere knik erin. Diego is alleen 8 jaar lang dressuurmatig gereden, met een hand die hem naar beneden begeleid. Ga ik mijn handen hoger tillen dan dit ben ik hem kwijt heb ik vandaag heel erg gemerkt. Ik wil dit dus rustig gaan opbouwen. Eerst op zijn vertrouwde manier, en als we dan hebben wat we willen, gaan we elke keer korte stukjes de handen meer dragen. (en ja dit kan ik echt! In mn lessen lukt het me ook altijd, vandaag heel erg op gelet en hier gaat het eigenlijk automatisch. Misschien lastig geloven met het beeldmateriaal dat jullie altijd van mij zien, en dat kan ik volledig begrijpen, maar ik kan het echt! :j Hoop ik ooit nog beeldmateriaal voor jullie van te hebben, maar er is eigenlijk nooit iemand mee om daar foto's te maken.. :( ) Voor vandaag ben ik begonnen met de teugels korter (andere hoofdstel gepakt met dikkere teugels scheelt al een hoop!) en mijn hand meer naar voren. Fijne stukjes even kort hoger dragen, daarna weer terug. Hij is jaaren zo gereden, en sinds ik hem met mijn hand laag rijd heb ik zo veel meer over hem te zeggen. Ik hoef niet meer zijn kiezen achterstevoren te trekken omdat hij een loopje met me neemt. Maar dat loopje nam hij met me, omdat hij druk had in de mond, waar hij geen druk gewent was. Dit moeten we samen leren, maar weet dat ik er heel bewust mee bezig ben, zodat paardlief, maar ook ik, allebei blij zijn en fijn kunnen rijden. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:29

badeendje schreef:
Simpelman, bedoel je dan eigenlijk dat je gewoon op je paard begint in stap, waarbij je geen contact maakt met de mond?
Dat je de teugels slechts lang houd en van daaruit eigenlijk op de hoefslag blijft rijden tot het paard vanzelf zakt en dit dan uitvoerig belonen?

Je begint altijd eerst de oefening in stap, pas wanneer het in stap lukt ga je verder in draf.
Je rijd je paard altijd met contact.

Eerst de kleuterschool:
Wanneer het nog geen aanleuning neemt rijden we met een contactteugel.
Hier bepaalt het paard zélf waar het hals en hoofd draagt, het maakt niet uit!
Bij een contactteugel neemt de ruiter contact met de mond en probeert dit zo constant mogelijk te handhaven.
Het contact is zo zacht en teder mogelijk, je probeert je paard te volgen waar hij ook gaat met zijn hoofd en tegelijkertijd zo min mogelijk te storen.
Waar je je handen houdt is in deze fase van geen belang, het op zijn plaats fixeren van je handen is onmogelijk omdat je paard wel 50cm grote bewegingen met zijn hoofd kan maken.
Het gaat om volgen.

Hoe meer je paard uit zichzelf, zijn eigen natuurlijke evenwicht onder jouw ruitergewicht heeft hervonden hoe minder het met zijn hoofd gaat bewegen.
Stel je voor dat je nu zelf met een rugzak van 10 kilo verder moet, dat is even wennen vooral bij het sporten en zo, je verliest gemakkelijker je evenwicht, maar na een tijdje ben je er aan gewend en houdt je instinctief rekening mee.
Dat samen met het leren communiceren en gehoorzamen noemen we de gewenningsfase.
Nogmaals een paard moet hier zélf zijn problemen op leren lossen dat is de meest efficiente weg.
In het begin ziet het er niet uit maar het wordt dus steeds rustiger.
Deze fase is voor je paard de kleuterschool, je denkt zelfs niet aan dressuur, bewegen, bewegen en bewegen door alle soorten van terrrein, greppels, water, een sprongetje, altijd met een contactteugel en een paard dat zélf zijn hoofd plaatst.

Bovenstaande duurt een jaar, we noemen het ook de Campagneschool. Campagne betekent platteland/bos en hei.
Vroeger werden alle paarden zo opgeleid, men had uitgevonden dat dat de stabielste resultaten op de lange termijn gaf.

Pas wanneer een paard zijn nieuwe evenwicht heeft hervonden, dat uit zich in een betere stabiliteit van hoofd en hals, ontspanning, toegenome gehoorzaamheid en vertrouwen kun je beginnen met dressuur.

Nog even voor @Lollieloes,
Contactteugel dus, rust, denk aan jouw evenwicht en ontspanning, vergeet je doel even en voel je paard, laat je meenemen, volg hem.
En dan:

Francesco is een beetje druk en wat lastig te verstaan, hij zit niet zo mooi op zijn paard maar dat is hier van geen belang.
Ik heb nog geen betere video gevonden waarin de truc uitgelegd wordt hoe je paard de hals te laten strekken.

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:02

Volstrekt Helder filmpje en uitleg Simpelman.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:20

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Kijk @LoveUggs, naar de drie foto's.
Het verschil van de andere twee met die van jou is dat er bij hun paard een afdruk van het achterbeen én een aanspanning vanuit de lendenen aanwezig is.

Denk aan een lineaal die je tussen twee handen houdt.
Wanneer je aan een (de achterhand van je paard) kant duwen gaat dan wordt de lineaal een bolle of een holle lijn.
Bol is goed (je paard wordt gezond oud) , hol is fout (paard slijt snel en wordt niet oud)
Bij jou hol, bij de andere twee bol.
Het ruitergewicht én eventuele spanning in het paard maken dat de rug voor we ook maar iets doen in eerste instantie een klein beetje hol is.
Logika?
Als dit nu de lineaal was en je duwt aan een uiteinde krijg je altijd een holle lijn.
Logika?
Ga je nu aan het werk dan ga je werken met een holle rug.

Dit effect is hetzelfde bij alle paarden.
Mensen hebben daar een oplossing voor gevonden.
We laten het paard eerst de hals strekken, dat doet hem ontspannen, hoe dan ook anders strekt hij niet....., en zich lang maken naar het bit (het andere uiteinde van de lineaal).
De rug wordt nu een klein beetje bol.
Druk je nu op de lineaal dan zal de lijn bol worden!

Het is doodsimpel (bijna ridicuul) en bijna niemand doet het meer.
Vroeger, gedurende honderdvijftig jaar, was dit HET essentieele begin van de africhting in iedere rijschool.
We noemen het voorwaarts-neerwaarts
Neerwaarts is het hals strekken, voorwaarts is de druk van de achterhand aan een kant van de lineaal.

Dit brengt het paard in een beginhouding om vanuit te kunnen gaan werken.
Deze beginhouding moet eerst bevestigd worden en dat duurt een jaar.

Werken met een holle rug vernietigt een paard, werken met een bolle rug bouwt hem op.
Een paard met een holle rug zal nooit aanleuning kunnen nemen en daarom pakken ruiters hem achter de loodlijn.
Een paard met een bolle rug zal vanzelf het bit opzoeken en ruim voor de loodlijn gereden kunnen worden.
Achter de loodlijn is altijd fout.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 31-01-15 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:36

TurboTinker schreef:
Joolien schreef:
Je moet er voor zorgen dat je paard weer het bit aan wilt nemen en het contact op gaat zoeken. Dat kun je eerst doen door bijv stelling en buiging te vragen zodat het paard contact aan meot nemen op een rustige manier. Vanuit daar ga je steeds wat meer recht stellen en omstellen en kleine stukjes uitschuiven.

Dit, plus dat ik langzaam mijn hand open/ mee geef naar voren, om te voelen of hij daar in mee wil gaan. Dat gaat meestal wel. En dan zijn we aan t eind van de teugel. En ineens komt hij omhoog. Weg verbinding. Hallooo waslijn. En we beginnen weer opnieuw.

Dat kan idd even duren. Paarden moeten opnieuw hun balans zien te vinden. Wil daarom ook niet te snel je hand weggeven mar schuif rustig uit zodat ze niet eens in t diepe worden gegooid. Veel herhaling en niet te moeilijk maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:13

LU ik vraag me af of het zadel goed past. Ik vind het wel erg op de schouder liggen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 15:18

Simpelman, bedankt voor je duidelijke stukje! :D de eerst volgende keer dat ik echt weer rijd ga ik dat eerst eens proberen in stap. :j

Babootje, schouder lag wel vrij. Daar let ik bij hem erg op omdat ik altijd ruzie heb met zijn zadel. Gewoon door even te voelen met mijn hand bij de schouder, of het zadel daar van af ligt. Maar het kan best zijn dat hij net wat te veel naar voren ligt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:21

Een zadel ligt nooit goed wanneer een paard zijn rug hol trekt.
Dat is het voornaamste probleem met alle zadels.....

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:10

Dankjewel voor je duidelijke uitleg simpelman! Ook de foto's bij de uitleg van LU maken het een stuk duidelijker wat er precies bedoelt wordt. Super!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:00

Zo, omdat ik ook regelmatig loop te zeuren zal ik nu eens proberen een praktische bijdrage te doen O:)

Stukje video van vandaag dat volgens mij wel mooi aansluit bij het stukje voorwaarts-neerwaarts en naar de hand toe rijden. Dit is dus een paard dat uit zichzelf er ontzettend achter kruipt. Hij vindt het eng om verbinding te maken, om zich te rekken en ook al ziet hij er niet zo uit, hij kan zich ontzettend opfokken en kruipt bij de minste spanning het liefste met de kin tegen de borst. Ik ben er pas een paar maanden mee aan het werk en daarvoor was hij alleen zadelmak.
Op deze video zie je hoe we door middel van de volte te verkleinen en dan héél langzaam weer te vergroten hem proberen te stimuleren lengtebuiging aan te nemen, nog iets meer lengte te pakken in de hals en de hals nog wat meer te laten vallen. Erg fijne oefening vind ik!
De verbinding naar de mond is dus ook nog heel minimaal, ik neem bewust mijn teugels niet korter omdat hij er dan alleen maar verder achter kruipt. Ik wil zijn mond naar de hand toe, niet andersom. Wat niet wil zeggen dat dit de oplossing is voor alle paarden hoor, maar deze pakt het zo heel fijn op.

Ik moet meer rechtop zitten en laat af en toe mijn linkerschouder teveel zakken, beide punten zijn mij bekend maar krijg ik nog niet altijd naar tevredenheid opgelost. Ik drijf soms best veel, simpelweg omdat dit hartstikke moeilijk is voor 'm. Hij is prima aan het been en ik ben helemaal niet bang dat hij straks goed genoeg zal reageren, hij is gewoon nog niet zover in de africhting dat hij dit zonder ondersteuning van mij uit kan. Neemt niet weg dat het optrekken van mijn hakken daar niets mee te maken heeft :D

https://www.youtube.com/watch?v=lOKUPG5JtvM

Het is een saai filmpje hoor maar dit werk vind ik wel vreselijk belangrijk. Veel meer doe ik ook nog niet met dit paard trouwens, wat galopwerk en een keer wat overgangen en verder gewoon km's maken tot dit bevestigd is.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:13

Het scala is mij nu ook een stuk duidelijker, en wat een super fijne en duidelijke uitleggen nu. Top! Ook de foto's bij de uitleg voor LU zijn onwijs duidelijk en geven een goed beeld.
Helemaal top.

De enige vraag die mij nog dwars zit, waarom zit het rechtrichten niet ergens op het begin van het scala? Lijkt mij dat een paard recht moet zijn voordat ie goede aanleuning etc kan geven/doen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:26

Dat is omdat om een paard recht te richten het eerst zijn natuurlijk evenwicht moet hervinden, leren zich los te laten, voorwaarts te gaan op aandrijvende hulpen om van daar uit aanleuning te kunnen nemen die we weer nodig hebben om hem het nageven te leren.
Dan moet de Schwung verder ontwikkeld worden om ons een overschot aan vermogen te geven om van daar uit de bespiering van de achterhand gelijkmatig te kunnen ontwikkelen.

Recht richten is namelijk gelijkmatige spierontwikkeling.

Wat regelmatig als "recht richten" wordt verkocht is in werkelijkheid de losgelatenheid.
Het paard leren zich op beide zijden gelijk los te laten en te buigen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:29

Aaah, op die manier. Maar ik zou zelf denken dat de Schwung na het rechtrichten komt. Maar dat is dus niet zo, alleen om de de ontwikkeling van de spieren te ondersteunen?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:36

Vandaag was ik op een cursus waae ze het over core stability.

En die centred riding juf zei dat je niks met het hoofd hoeft te doen, dat hals strekken niet nodig is. Maar dat je je vnl moet richten op de rugspier sterker maken.

Wie kan mij wat meer vertellen daarover? Want ik raak zo wel de kluts kwijt :')

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:38

Eh...Die is voor mij ook nieuw. Heeft ze ook iets verteld over hoe je dan de rugspier in haar beleving sterker moet maken?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:43

Schwung.
Je hebt een paard dat voorwaarts gaat en ontspannen naar het bit reikt, het gaat in aanleuning.
Dat wil zeggen dat de bovenlijn bol is en het zal vooir de loodlijn gaan.
Je paard geeft nu na op het aantrekken van je kruis naar een weerstandbiedende hand.
Bij vermeerderd/intensiever aandrijven spant het in de beweging de buikspieren aan, buigt dieper in de gewrichetn van de achetrhand en zal zich intensiever afdrukken.

Binnen het samenspel van bovenstaande hulpen kun je je paard nu meer verend opwaarts laten springen, dat is Schwung.
De fase Schwung, recht richten en verzameling glijden in elkaar, het is bijna één, maar steeds kan het volgende niet goed verder ontwikkeld worden zonder dat het voorgaande al bevestigd is.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 31-01-15 23:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:45

Core stability hoort in de moderne dressuur thuis, niet in de Klassieke.
Het lijkt er een beetje op dat de juf verdwaald is in het grote bomenbos.
Koop het boek van Sally Swift wanneer je je in Centered riding wilt verdiepen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:49

Gekke vraag misschien, maar weet je (TurboTinker) zeker dat het over de core stability van het paard ging en niet die van de ruiter? Want die laatste vind ik dan weer wel relevant...

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:56

Simpelman schreef:
Schwung.
Je hebt een paard dat voorwaarts gaat en ontspannen naar het bit reikt, het gaat in aanleuning.
Dat wil zeggen dat de bovenlijn bol is en het zal vooir de loodlijn gaan.
Je paard geeft nu na op het aantrekken van je kruis naar een weerstandbiedende hand.
Bij vermeerderd/intensiever aandrijven spant het in de beweging de buikspieren aan, buigt dieper in de gewrichetn van de achetrhand en zal zich intensiever afdrukken.

Binnen het samenspel van bovenstaande hulpen kun je je paard nu meer verend opwaarts laten springen, dat is Schwung.
De fase Schwung, recht richten en verzameling glijden in elkaar, het is bijna één, maar steeds kan het volgende niet goed verder ontwikkeld worden zonder dat het voorgaande al bevestigd is.

Ah, duidelijk. Dankjewel!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:57

Diertjec schreef:
Aaah, op die manier. Maar ik zou zelf denken dat de Schwung na het rechtrichten komt. Maar dat is dus niet zo, alleen om de de ontwikkeling van de spieren te ondersteunen?

Recht richten betekent in jouw eigen lichaam dat je op één been staand even gemakkelijk met je linker als je rechter 30 keer kunt doorzakken en weer omhoog komen en dat je beide benen even ver kunt uitstrekken.
Je wordt als het ware zowel links als rechtshandig.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:59

Beiden. Door core stability moet je paard alles kunnen aanspannen zonder het hoofd laag te brengen. Volgens haar ( als ik het goed begrepen heb) is hals strekken alleen maar uit elkaar rekken van de wervels in de rug.

Ik heb geen idee. Ik weet ook niet of ik het goed begrepen heb.

Core stab. Bij de ruiter spreekt mij weer wel aan. omdat je dan zeg maar het hoofd op het satestokje doet,maar dan met je hele lijf en t satestokje is dan het paard. Ofzoiets. het lijkt mij fijn om vlekkeloos met je paard mee te kunnen bewegen zonder hem in de weg zitten.

De mijne zwiept constant met zijn staart. Lichamelijk is hij in orde. Maar ik beweeg teveel blijkbaar.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:02

Mmz. Apart, ik heb er echt nog nooit van gehoord. Die van jou liep ook graag nog wat diep toch? Kan toch ook wel nog een stukje spanning in het lijf zijn dat zwiepen hoor. Ben benieuwd of het minder wordt als hij langer durft te worden.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:12

TurboTinker schreef:
Beiden. Door core stability moet je paard alles kunnen aanspannen zonder het hoofd laag te brengen. Volgens haar ( als ik het goed begrepen heb) is hals strekken alleen maar uit elkaar rekken van de wervels in de rug.

Ik heb geen idee. Ik weet ook niet of ik het goed begrepen heb.

Core stab. Bij de ruiter spreekt mij weer wel aan. omdat je dan zeg maar het hoofd op het satestokje doet,maar dan met je hele lijf en t satestokje is dan het paard. Ofzoiets. het lijkt mij fijn om vlekkeloos met je paard mee te kunnen bewegen zonder hem in de weg zitten.

De mijne zwiept constant met zijn staart. Lichamelijk is hij in orde. Maar ik beweeg teveel blijkbaar.

Sorry, ik kom even binnen vallen.
lees vaak mee en ben naar dezelfde workshop geweest als TT.

wat ik er van heb begrepen is dat de buikspier er nooit voor kan zorgen dat de rugspier op bolt. Uiteraard heeft het een meewerkend effect, maar deze spieren zouden te slap zijn om de rug te bollen. Zij wou zich dan ook echt richten op de spieren van de ruggengraat (de kleine die om de drie wervels liggen). Als je deze zou kunnen aanspreken dan zou het paard de natuurlijke houding aannemen.
het lang en laag zou volgens haar (van wat ik er van begrepen heb) wetenschappelijk bewezen zijn dat dat juist slecht was voor de core stability aangezien je inderdaad de ruimte tussen de wervels vergroot.

ik kan hierover ook weinig vinden op internet. Wel heeft ze ons doorverwezen naar de facebook pagina van science of motion door jean luc cornille. Hier zijn wel wat dingen te vinden, maar mijn engels is niet zo super dat ik er echt duidelijke info uit kan halen.
Laatst bijgewerkt door Lauke op 01-02-15 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:16

0000 schreef:
Mmz. Apart, ik heb er echt nog nooit van gehoord. Die van jou liep ook graag nog wat diep toch? Kan toch ook wel nog een stukje spanning in het lijf zijn dat zwiepen hoor. Ben benieuwd of het minder wordt als hij langer durft te worden.

Ik hoop er op! want we zijn al best een tijdje onderweg nu.