Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:34

Buitenzinnig schreef:
Hoezo komen de echt goede argumenten niet aan bod? Komt dat omdat de zwaardere mensen onder de deelnemers aan dit topic die argumenten niet (willen) onderkennen?

Hoe moeilijk kan het zijn dat bepaalde feiten slecht of nauwelijks verdedigbaar zijn. Er zijn maneges die mensen van 90 kg en hoger absoluut weren.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:35

Buitenzinnig schreef:
Ergens (ben even kwijt waar) staat hoeveel druk per m2 schadelijk is - er zijn echt ruiters die deze maximale druk per cm2 veroorzaken met hun passende boomzadel.

Maar hoe kom je daarachter of het in jouw geval dan ook zo is, dat kan toch alleen door het daadwerkelijk te meten? Ik ben een verschrikkelijke wiskundekneus, dus ben niet zo best met de berekeningen.

@john, wat bedoel je dan? Dat het juist logisch is om ze te weren vanaf 90 kilo of niet? Dat gewicht is trouwens ook verschillend per manege hoor, ook geen vast getal

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:08

hyppolyte schreef:
Buitenzinnig schreef:
Ergens (ben even kwijt waar) staat hoeveel druk per m2 schadelijk is - er zijn echt ruiters die deze maximale druk per cm2 veroorzaken met hun passende boomzadel.

Maar hoe kom je daarachter of het in jouw geval dan ook zo is, dat kan toch alleen door het daadwerkelijk te meten? Ik ben een verschrikkelijke wiskundekneus, dus ben niet zo best met de berekeningen.

@john, wat bedoel je dan? Dat het juist logisch is om ze te weren vanaf 90 kilo of niet? Dat gewicht is trouwens ook verschillend per manege hoor, ook geen vast getal

Je hoeft geen wiskundige te zijn om vast te stellen dat overgewicht voor paard en mens beide schadelijk zijn :j Ik ben slecht in mensen beledigen omtrent hun overgewicht maar wil er wel duidelijk op wijzen dat wij een verantwoordelijkheid hebben jegens onze paarden en datgene mis ik hier.
Ergens zit in de gedachte van deze maneges toch een kern van waarheid lijkt me, dat er een klein onderscheidt in nuances zit het zij zo,.

Ik weeg 108 kg en weiger mijn paard hiermee te belasten ondanks dat het zwaar voor me is om er niet op te gaan. Vorig jaar waren de drukplaatsen bij iets onder de 100 al erg zichtbaar ondanks dat ik een westernzadel heb, een Butterfly heb die toch vrij goed is.

pasdedeux

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:27

Lastige discussie, iemand die 1.60 is en 73 kilo weegt is zwaar en heeft veel overgewicht. Ik weeg 73 kilo, maar ben 1.87m lang en dus slank. Er vanuitgaand dat de persoon van 1.60 en ik even goed rijden heeft een vriendin van mij de theorie dat ik toch het paard minder in de weg zit omdat het bij mij vaste massa is en bij iemand met overgewicht(ik weet niet hoe ik dit anders kan zeggen) het vet mee schudt wat een grotere belasting geeft en het gewicht is uiteraard anders verdeeld. Ik kan hier wel een kern van waarheid in zien, maar als het puur om gewicht gaat kan ik dus ook heel zwaar zijn.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:53

Citaat:

Bereken (globaal) het oppervlak van de kussens onder je zadel - bijvoorbeeld 45cm lang en 10cm breed - dat is dan 900cm2 Zet daar een mens op van 90kg (9000 gram) dat geeft ca. 100gram/cm2 De maximale belasting is - volgens een Belgische meneer die veel van zadels en paarden weet - 120gr/cm2 Dus dan zit je nog steeds in de veilige zone. Maar dan moeten die kussens ook altijd aansluiten. Het zadel correct liggen, dus niet te lang en niet te ver naar voor of naar achteren. En liever ook niet langer dan 2 uur achtereen rijden
Denys Teirlynck schreef:
Volgens de Duitse studie is dit slechts 120 gram per vierkante centimeter.

Die 120 gram is de totale druk - dus ook de kleding en het zadel meerekenen....!!!!)

Ik begeef me met dit stukje op uitermate glad ijs, want deze zelfde meneer boort boomloze zadels fenomenaal de grond in, maar dat is een ander topic :P

Ik ga mijn paarden lastig vallen met mijn aanwezigheid - het is zowaar droog met een zonnetje *\o/*

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:28

Ok, dat ga ik eens doen, ben wel benieuwd hoe dat dan zit :j. Dit rekensommetje kan ik zelfs :'). Moet ff uitvogelen hoe zwaar mijn zadel, schoenen en jas zijn dan. Heb me toch ook lang afgevraagd hoe het zat met boomloos, ik heb ook een tijdlang boomloos gereden omdat ik geen knap zadel kon vinden voor mijn paard, maar daar ben ik dit jaar weer vanaf gestapt omdat ik toch het idee had dat een boomzadel beter voor haar zou zijn. Zadel wat ik nu heb ligt echt helemaal goed, dus daar hoef ik me gelukkig geen zorgen om te maken. Vanwaar eigenlijk de grens van liever niet meer dan 2 uur rijden eigenlijk?

Citaat:
Ik weeg 108 kg en weiger mijn paard hiermee te belasten ondanks dat het zwaar voor me is om er niet op te gaan. Vorig jaar waren de drukplaatsen bij iets onder de 100 al erg zichtbaar ondanks dat ik een westernzadel heb, een Butterfly heb die toch vrij goed is

:wow:! Mijn paard heeft echt nog nooit drukplekken gehad, ongeacht mijn gewicht :n. Dan zou ik toch echt dat zadel eens laten nakijken, het kan nog zo'n goed zadel zijn, als ie niet past dan maakt het nog geen moer uit natuurlijk. Moet trouwens zeggen dat ik die pasvorm van westernzadels sowieso al niet zo goed snap, er gaat een 4cm dikke pad onder, dan kan dat zadel toch nooit echt goed zitten lijkt mij :n.

*edit* volgens mij klopt de rekensom toch niet helemaal, ik kan het mis hebben hoor, maar 1000 gram is toch 1 kilo, dus dan heb je toch bij iemand van 90 kilo 90.000 gram? En dat deel je dan door de druk die de kussens kunnen verdelen, toch?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:52

pasdedeux schreef:
Lastige discussie, iemand die 1.60 is en 73 kilo weegt is zwaar en heeft veel overgewicht. Ik weeg 73 kilo, maar ben 1.87m lang en dus slank. Er vanuitgaand dat de persoon van 1.60 en ik even goed rijden heeft een vriendin van mij de theorie dat ik toch het paard minder in de weg zit omdat het bij mij vaste massa is en bij iemand met overgewicht(ik weet niet hoe ik dit anders kan zeggen) het vet mee schudt wat een grotere belasting geeft en het gewicht is uiteraard anders verdeeld. Ik kan hier wel een kern van waarheid in zien, maar als het puur om gewicht gaat kan ik dus ook heel zwaar zijn.

En ook ik zie het op die manier, vet is onstuurbaar.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:55

! Mijn paard heeft echt nog nooit drukplekken gehad, ongeacht mijn gewicht . Dan zou ik toch echt dat zadel eens laten nakijken, het kan nog zo'n goed zadel zijn, als ie niet past dan maakt het nog geen moer uit natuurlijk. Moet trouwens zeggen dat ik die pasvorm van westernzadels sowieso al niet zo goed snap, er gaat een 4cm dikke pad onder, dan kan dat zadel toch nooit echt goed zitten lijkt mij .

Ehm, een westernzadel verdeeld de druk over een veel groter vlak, dus slechter dan een dressuur of VZH of springzadel zal het zeker niet zijn, die dikke pad is omdat je geen harde houten boom met een laagje leer en wol op de rug van een paard wil leggen he, en ze zijn niet allemaal 4 cm.

kinros

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:00

ik vind het eigenlijk erg voor het paard, maar aan de ander kant wel goed dat ze nog sporten!
ik vind dat ze het beste boerenpaarden daarvoor kunnen gebruiken, omdat die gewoon sterker zijn!
(niet als beledeging bedoelt) en als ze afvallen kunnen ze gewoon paardrijden!
boerepaarden zijn ook GEEN beledeging, toch?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:02

Ik snap wel waarom die pad eronder gaat, maar ik kan me niet voorstellen dat zo'n ding dan goed kan liggen, dan is de boom toch niet aan te passen op het paard? En ik heb toch aardig wat van die pads gezien, misschien zijn ze dan 3 cm, maar echt veel schelen doet het niet hoor.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:03

Ik zou gewoon lekker naar de sportschool gaan, en als je bent afgevallen dan weer op je paardje stappen !!!!

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:39

hyppolyte schreef:
Ok, dat ga ik eens doen, ben wel benieuwd hoe dat dan zit :j. Dit rekensommetje kan ik zelfs :'). Moet ff uitvogelen hoe zwaar mijn zadel, schoenen en jas zijn dan. Heb me toch ook lang afgevraagd hoe het zat met boomloos, ik heb ook een tijdlang boomloos gereden omdat ik geen knap zadel kon vinden voor mijn paard, maar daar ben ik dit jaar weer vanaf gestapt omdat ik toch het idee had dat een boomzadel beter voor haar zou zijn. Zadel wat ik nu heb ligt echt helemaal goed, dus daar hoef ik me gelukkig geen zorgen om te maken. Vanwaar eigenlijk de grens van liever niet meer dan 2 uur rijden eigenlijk?

Citaat:
Ik weeg 108 kg en weiger mijn paard hiermee te belasten ondanks dat het zwaar voor me is om er niet op te gaan. Vorig jaar waren de drukplaatsen bij iets onder de 100 al erg zichtbaar ondanks dat ik een westernzadel heb, een Butterfly heb die toch vrij goed is

:wow:! Mijn paard heeft echt nog nooit drukplekken gehad, ongeacht mijn gewicht :n. Dan zou ik toch echt dat zadel eens laten nakijken, het kan nog zo'n goed zadel zijn, als ie niet past dan maakt het nog geen moer uit natuurlijk. Moet trouwens zeggen dat ik die pasvorm van westernzadels sowieso al niet zo goed snap, er gaat een 4cm dikke pad onder, dan kan dat zadel toch nooit echt goed zitten lijkt mij :n.

*edit* volgens mij klopt de rekensom toch niet helemaal, ik kan het mis hebben hoor, maar 1000 gram is toch 1 kilo, dus dan heb je toch bij iemand van 90 kilo 90.000 gram? En dat deel je dan door de druk die de kussens kunnen verdelen, toch?

Elk zadel, duur of goedkoop vertoont na een fikse rit drukplaatsen, westernzadels vooral aan beide schouders. Ik rij normaal met gelpad, 1 cm dik inplaats van die dikke pads. Doet aan de pasvorm van bv mijn westernzadel afbreuk. Mijn paard heeft qua bewegingsvrijheid geen last of weinig van die drukplaatsen maar eerder gezien met mijn lagere gewicht zag ik hier niets van. Rijtechnies gezien verplaatst het gewicht van iets te zware mensen naar voor hetgeen dan deze plaatsen veroorzaken kan. Wat betreft de kwaliteit van bv mijn zadel kan ik zeggen een perfecter zadel heb ik nooit gehad, flexboomtechnologie, een zadel om te zoenen. zelfs na 6 jaar gebruik nog als nieuw op alle fronten. Ik ben helaas zwaarder geworden door medicatiegebruik en hoop hier snel van af te zijn.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:14

URGH :o :o :o nulletje vergeten te typen :n Treurig 8)7
Inderdaad - 90.000 gram over 900 cm2 is wel 100gr/cm2

Een westernzadel passend krijgen is een moeilijk verhaal - juist omdat een westernzadel tot over de schouder ligt, moet dat een goede vorm hebben - voldoende flair, zoals dat heet, om de schouders vrij te laten bewegen. De juiste hoek om niet te knellen en de goede rock (lengte buiging) zodat het over de hele rug aansluit. Ook een westernzadel mag niet tot voorbij de laatste rib komen. De pad of dubbelgevouwen deken neemt de plek in van kussens bij een Engels zadel. het is schokdempend, vlakt kleine ongelijkheden uit en kan - eventueel - een niet geheel correcte pasvorm nog corrigeren.
Maar als het dan goed past, verdeelt het inderdaad het ruitergewicht over een groter oppervlak en is er dus minder druk per cm2. Dat is met name de reden dat die grote cowboys zonder schade op hun stevige westernpaarden kunnen rijden. Jammer dat de meeste Nederlanders een westernzadel op een ongeschikt ras willen leggen. Maar dat is dan weer een heel ander verhaal.

De 2 uur rijden is omdat wanneer de haarvaten langer dan 2-3 uur dichtgedrukt zijn, ze mogelijk minder goed kunnen functioneren en dan krijg je slecht doorbloede plaatsen en later drukplekken of blaren (de huid laat los) Ga zelf eens 2 uur in 1 houding op een harde stoel zitten - dan krijg je ook een eikenhouten k*nt Je paard kan het zadel niet verleggen, zoals jij kunt gaan verzitten op die stoel. Het beste is een kwartiertje afstappen - mogelijk de singel een gaatje losser. Dat is sowieso beter als je richting huis gaat - dan kan de huid zich rustig herstellen van het ruitergewicht en zullen er minder snel plekken ontstaan! Ook komt de huid(en de spieren) dan makkelijker weer op temperatuur na een rit. Dus afstappen voordat je weer op stal bent en de laatste kilometer even er naast. Als dat allemaal mogelijk is natuurlijk - maar wel goed voor je paard!

Ik ben niet voor gel - sorry - gel gedraagt zich als water en lucht - het wijkt voor druk en vormt dan randen op de plek waar het gestopt wordt (dus de uiteinden van de pad) Dan liever goed vilt voor zwaardere mensen. Ook geen neopreen wegens warmte. En uiteraard lamsvacht.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:16

TAVA schreef:
Hier even een voorbeeld tabel van wat een paard kan dragen. Dit kan dus voor elk paard wat verschillen en zijn dus alleen richtwaardes.

300kg->Schetlandpony->50kg
350kg->Welsh B Pony->58kg
400kg->Ijslander->67kg
450kg->Haflinger, Volbloed->75kg
500kg->Andalusier->83kg
550kg-> middelgroot Warmbloed->92kg
600kg->Fries->100kg
650kg->klein Koudbloed->108kg
700kg->Shirehorse->116kg

Hmmm.... een Fries kan volgens jou dus meer dragen dan een haflinger? Een Fries is juist een paard waar je geen zwaar mens op moet zetten i.v.m. de rug.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:22

hyppolyte schreef:
Ik snap wel waarom die pad eronder gaat, maar ik kan me niet voorstellen dat zo'n ding dan goed kan liggen, dan is de boom toch niet aan te passen op het paard? En ik heb toch aardig wat van die pads gezien, misschien zijn ze dan 3 cm, maar echt veel schelen doet het niet hoor.

Als je een engels zadel hebt komt er onder de boom toch ook een dikke vulling? En daaronder nog een shabrak?

Een westernzadel is alleen een zitting en een boom. Een westernpad is de vulling en de shabrak in 1.... Komt op hetzelfde neer, alleen verdeeld een goed passend westernzadel de druk over een groter oppervlak.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:33

Buitenzinnig schreef:
URGH :o :o :o nulletje vergeten te typen :n Treurig 8)7
Inderdaad - 90.000 gram over 900 cm2 is wel 100gr/cm2

Een westernzadel passend krijgen is een moeilijk verhaal - juist omdat een westernzadel tot over de schouder ligt, moet dat een goede vorm hebben - voldoende flair, zoals dat heet, om de schouders vrij te laten bewegen. De juiste hoek om niet te knellen en de goede rock (lengte buiging) zodat het over de hele rug aansluit. Ook een westernzadel mag niet tot voorbij de laatste rib komen. De pad of dubbelgevouwen deken neemt de plek in van kussens bij een Engels zadel. het is schokdempend, vlakt kleine ongelijkheden uit en kan - eventueel - een niet geheel correcte pasvorm nog corrigeren.
Maar als het dan goed past, verdeelt het inderdaad het ruitergewicht over een groter oppervlak en is er dus minder druk per cm2. Dat is met name de reden dat die grote cowboys zonder schade op hun stevige westernpaarden kunnen rijden. Jammer dat de meeste Nederlanders een westernzadel op een ongeschikt ras willen leggen. Maar dat is dan weer een heel ander verhaal.

De 2 uur rijden is omdat wanneer de haarvaten langer dan 2-3 uur dichtgedrukt zijn, ze mogelijk minder goed kunnen functioneren en dan krijg je slecht doorbloede plaatsen en later drukplekken of blaren (de huid laat los) Ga zelf eens 2 uur in 1 houding op een harde stoel zitten - dan krijg je ook een eikenhouten k*nt Je paard kan het zadel niet verleggen, zoals jij kunt gaan verzitten op die stoel. Het beste is een kwartiertje afstappen - mogelijk de singel een gaatje losser. Dat is sowieso beter als je richting huis gaat - dan kan de huid zich rustig herstellen van het ruitergewicht en zullen er minder snel plekken ontstaan! Ook komt de huid(en de spieren) dan makkelijker weer op temperatuur na een rit. Dus afstappen voordat je weer op stal bent en de laatste kilometer even er naast. Als dat allemaal mogelijk is natuurlijk - maar wel goed voor je paard!

Ik ben niet voor gel - sorry - gel gedraagt zich als water en lucht - het wijkt voor druk en vormt dan randen op de plek waar het gestopt wordt (dus de uiteinden van de pad) Dan liever goed vilt voor zwaardere mensen. Ook geen neopreen wegens warmte. En uiteraard lamsvacht.

We worden wel verwend met deze sublime uitleg zeg :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:35

Het is mijn werk :o
Ik hoop dat het nuttig is en verder graag gedaan!

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:46

Buitenzinnig schreef:
Het is mijn werk :o
Ik hoop dat het nuttig is en verder graag gedaan!

Was nog niet klaar je vooroordeel over gelpads, hier een copie van Paardnatuurlijk, iets ander verhaal :D

Lucht- en gelpads
Maar hoe zit het nu met lucht- of gelgevulde pads of sjabraks? Dat is inderdaad een heel ander, en interessant, verhaal!

Hieronder hebben we het voor het gemak alleen over luchtgevulde pads, maar hetzelfde geldt voor alle pads die gevuld zijn met een gas of vloeistof dat zich vrijelijk kan bewegen door de ruimte. Dat laatste is essentieel: Wanneer het gaat om kleine gesloten cellen dan werkt de pad niet anders dan een deken, een stuk schuimrubber of een neopreen pad (de laatste twee bevatten ook allemaal kleine luchtcelletjes). Je hebt er pas wat aan als de lucht in een grote ruimte zit en zich kan verplaatsen van de ene plek naar de andere. Dit is een belangrijk gegeven om te onthouden!

Het is een theoretisch voordeel wanneer de lucht die op de plek van een oneffenheid zit kan ontwijken naar een andere plek. De "weerstand" op die plek houdt simpelweg op te bestaan en de druk zal overal gelijk worden. Als de prinses uit het sprookje ook maar één luchtbed op de erwt had gehad dan zou ze prima hebben kunnen slapen.

Vergelijk het met een steen die onder je matras ligt. Hoe zacht het matras ook is, je blijft die steen voelen als je er een nacht op moet slapen. Met een luchtbed voel je echter niets, zolang de steen kleiner is dan de dikte van het luchtbed, de bovenkant van het luchtbed niet zover inveert dat hij de steen raakt, en niet zo hard is opgepompt dat hij bovenop de steen wipt. Wordt aan al die eisen voldaan dan kun je niet meer voelen dat er een steen onder het luchtbed ligt. Het is dus niet voor niets dat luchtbedden erg favoriet zijn bij kampeerders.

Na deze lofzang moet je niet direct een luchtgevulde pad/sjabrak gaan bestellen, want er kleven helaas toch wel wat nadelen aan een dergelijke oplossing:

De eis dat de oneffenheid kleiner moet zijn dan de (ingeveerde) dikte van het luchtbed heeft als consequentie dat het luchtbed vrij dik moet zijn.
Lucht kan verplaatsen en dat is niet alleen het sterke punt, maar ook tegelijkertijd een zwak punt. Zit je niet helemaal in balans (zowel in zijdelingse als voorwaartse richting) dan loopt de lucht onder de zwaarste kant naar de lichtere kant. Met andere woorden, je tuimelt om.
De luchtdruk in het systeem moet binnen zeer nauwe grenzen liggen en in overeenstemming zijn met het gewicht van de ruiter. Te hard en je hebt geen pad meer maar een plank, te zacht en je zakt er ergens doorheen (= drukpunt).
Het zadel moet volledig op de pad liggen en mag nergens zelf op het paard steunen.
Het feit dat de lucht niet weg mag lekken betekent dat de ruimte goed afgesloten moet zijn. Dat brengt helaas weer met zich mee dat dergelijke pads niet kunnen ademen.
Een luchtbed kan lek raken...
Nu zijn er wel weer wat mogelijkheden om deze nadelen te ondervangen, zoals gescheiden compartimenten. Helaas heeft iedere maatregel om de nadelen wat in te perken direct ook een beteugelend effect op de voordelen.

Reacties van lezers

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:40

Ha +:)+ geen idee dat ze er zo'n mooie uitgebreide informatie over hadden - mijn verhaal zeer beknopt, het hunne langer en nog beter uitgelegd.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:06

Mijn eigen ervaring is dat ik vroeguh, toen ik nog dressuur reed eens een westernzadel op mijn dressuurpaard gooide, en warempel, de schouder kwam er nog meer en makkelijker uit dan met het perfect op maat gemaakte dressuurzadel, nu op mijn amerikaanse appie heb ik even moeten zoeken ze heeft nogal een grove bouw en weinig schoft met ronde ribjes, maar met het breedste westernzadel loopt die veel vrijer en blijer, ondanks dat deze zadels een pak meer wegen verdelen ze echt de druk beter dan 2 kussentjes onder een klasiek zadel.
En juist omdat ze zo stabiel en vastgeplakt op de rug liggen doro het extra gewicht, zijn ze denk ik ook erg aangenaam voor paarden.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 14:39

freeride schreef:
Mijn eigen ervaring is dat ik vroeguh, toen ik nog dressuur reed eens een westernzadel op mijn dressuurpaard gooide, en warempel, de schouder kwam er nog meer en makkelijker uit dan met het perfect op maat gemaakte dressuurzadel, nu op mijn amerikaanse appie heb ik even moeten zoeken ze heeft nogal een grove bouw en weinig schoft met ronde ribjes, maar met het breedste westernzadel loopt die veel vrijer en blijer, ondanks dat deze zadels een pak meer wegen verdelen ze echt de druk beter dan 2 kussentjes onder een klasiek zadel.
En juist omdat ze zo stabiel en vastgeplakt op de rug liggen doro het extra gewicht, zijn ze denk ik ook erg aangenaam voor paarden.

Zo lang het past verdeeld zo'n zadel inderdaad het ruitergewicht over een groter oppervlak en dat is dat aangenamer voor het paard. Maar lang kan ook te lang zijn. Een paard piept niet gauw! En ook met een western kan een ruiter toch te zwaar zijn voor het betreffende paard. Dus hoe je het ook bekijkt - het gewicht telt echt mee. Net als bij de "voorbeeld dame" van een paar pagina's geleden die een klein trekpaardje had - het zadel was te klein voor haar achterwerk en een groter zadel had het beestje niet aangekund.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 14:45

Zijn er veel mensen met een te groot gewicht die paard rijden?

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 16:40

Kamal_Nadiah schreef:

Denk het wel al willen vele dit niet onder ogen zien :D

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 17:07

john57 schreef:
Kamal_Nadiah schreef:

Denk het wel al willen vele dit niet onder ogen zien :D

Hmmm............ doe er dan wat aan zou je zeggen!

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:35

Ik denk dat in het nieuwe jaar goede voornemens gepland zijn niet.... :D