DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:01

Karl66 schreef:
Ik was eigenlijk meer geïnteresseerd in de mening van een tegenstander, hoe dit gerijmd kan worden Haha!
Bij springen wisselt de voor en achterhand af: vóór de sprong is de achterhand nodig (afzet), ná de sprong moet de voorhand veel opvangen - wellicht nuttig dus, om die extra te trainen?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:04

Afbeelding
Alleen bij de laatste foto te beoordelen. Als jullie dat allemaal goed achterbeengebruik vinden, weet ik weer genoeg.

Die Utrecht-studie zou ik graag zelf willen zien, niet een samenvatting van/voor de sponsor.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:24

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:
Ik was eigenlijk meer geïnteresseerd in de mening van een tegenstander, hoe dit gerijmd kan worden Haha!
Bij springen wisselt de voor en achterhand af: vóór de sprong is de achterhand nodig (afzet), ná de sprong moet de voorhand veel opvangen - wellicht nuttig dus, om die extra te trainen?

Zouden ze de voorhand in het parcours nog moeten trainen Verward

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:26

Karl66 schreef:
Waarom niet, achterhand toch ook?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:27

Een dragend been, draagt een deel van de massa van het paard.
Voor dragen van massa is contact van het been met de grond nodig.
Het been dat los is van de grond, is in de zwaai fase en draagt niet.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 20-10-06 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:29

Goofy44 schreef:
Afbeelding
Goof weet alles
Afgod

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:32

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:
Waarom niet, achterhand toch ook?

Ik denk dat ze in het parcours toch vooral de achterhand eronder willen hebben om over de hindernissen te komen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:34

Karl66 schreef:
Ik denk dat ze in het parcours toch vooral de achterhand eronder willen hebben om over de hindernissen te komen.
Misschien willen ze die juist kracht laten sparen! Pling

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:39

Karl66 schreef:
Ik denk dat ze in het parcours toch vooral de
achterhand eronder willen hebben om over de
hindernissen te komen.

Waarom ?

Afbeelding

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:41

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:
Misschien willen ze die juist kracht laten sparen! Pling

Zodat ze als ze weer thuis zijn, GP in hun achtertuin kunnen rijden? Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:42

Karl66 schreef:
Zodat ze als ze weer thuis zijn, GP in hun achtertuin kunnen rijden? Haha!
Neej joh ! Voor de sprong natuurlijk, daarbij zetten ze 'm er toch wel onder (en laten ze ze uit de krul Knipoog ).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:47

Maar Q, ik snap nog steeds niet wat het nut is om het paard op de voorhand te brengen, tenzij hij natuurlijk niet op de voorhand komt Pling

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:54

De meeste paarden gaan op de voorhand. Je hoeft daar niets voor te doen.....
Je hoeft echt pas wat te doen, als je het anders wilt.

Een achterbeen onder het paard brengen is vaak niet verzamelen.
Ook daar is wat anders voor nodig.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:56

Karl66 schreef:
Maar Q, ik snap nog steeds niet wat het nut is om het paard op de voorhand te brengen, tenzij hij natuurlijk niet op de voorhand komt Pling
Ik vermoed dat de controle hier de echte reden voor is en dat men het op de voorhand brengen op de koop toe neemt.
Je kunt zelf zien of ie op de voorhand komt. Als ie zo goed op de achterhand komt hierdoor, en dit zo belangrijk is voor het springen, dan zouden ze ze ook zo over de sprong moeten kunnen krijgen, toch?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:51

QQQQ schreef:
Afbeelding
Alleen bij de laatste foto te beoordelen. Als jullie dat allemaal goed achterbeengebruik vinden, weet ik weer genoeg.

Die Utrecht-studie zou ik graag zelf willen zien, niet een samenvatting van/voor de sponsor.

Die samenvatting stond op de site van dierenartsenpraktijk eibergen ofzo.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:52

En die laatste foto toont een sali met kin op de borst en blij en ontspannen of niet?, met een normaal gebogen en evenredig rustig gebruik van voor en achter.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:53

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:
Ik vermoed dat de controle hier de echte reden voor is en dat men het op de voorhand brengen op de koop toe neemt.
Je kunt zelf zien of ie op de voorhand komt. Als ie zo goed op de achterhand komt hierdoor, en dit zo belangrijk is voor het springen, dan zouden ze ze ook zo over de sprong moeten kunnen krijgen, toch?

Jemig, dit kun je niet echt menen, jij maakt een ieder die het tegendeel beweert wel echt uit voor idioten of niet?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 23:21

Die laatste foto zou ik liever meer gedragen zien. Paard loopt mij niet voldoende in evenwicht. Okee hij zal best ontspannen zijn, maar liever meer achter erbij, gedragen en ondertredend.
Ik zie er wat aan maar kan niet helemaal omschrijven wat,

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 23:27

Kafue schreef:
Die laatste foto zou ik liever meer gedragen zien. Paard loopt mij niet voldoende in evenwicht. Okee hij zal best ontspannen zijn, maar liever meer achter erbij, gedragen en ondertredend.
Ik zie er wat aan maar kan niet helemaal omschrijven wat,

Ja je vind hem waarschijnlijk heel gewoon zo.
En dat is nou net de bedoeling.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 10:51

Mireille1970 schreef:
En die laatste foto toont een sali met kin op de borst en blij en ontspannen of niet?, met een normaal gebogen en evenredig rustig gebruik van voor en achter.
Foto is niet goed genoeg om blijheid en ontspanning van af te lezen .
Het achterbeen komt duidelijk niet genoeg onder, zeker niet in vergelijking met de stap die het voorbeen maakt, zeker niet gezien het gebrek aan verzameling, zeker niet als dit een lekker ontspannen draf moet zijn.
De takt ziet er hier wel in orde uit: achter-onderbeen loopt parallel met voorarm.

Zorbadegriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 10:59

Haha! Haha! Haha!

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 11:10

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Foto is niet goed genoeg om blijheid en ontspanning van af te lezen .
Het achterbeen komt duidelijk niet genoeg onder, zeker niet in vergelijking met de stap die het voorbeen maakt, zeker niet gezien het gebrek aan verzameling, zeker niet als dit een lekker ontspannen draf moet zijn.
De takt ziet er hier wel in orde uit: achter-onderbeen loopt parallel met voorarm.

En bovendien noem ik dit nog niet eens extreme LDR, want dat gaat i.m.o. nog veel verder. Ik heb Anky toch meerdere malen met eigen ogen (ook met Salinero trouwens) nog veel extremer zien rijden, namelijk niet met de kin op de borst (zoals op deze foto), maar met de kin min of meer tussen de voorbenen (of in ieder geval op die hoogte). Dus met de voorkant van het hoofd nagenoeg parallel aan de bodem! DAT noem ik extreme LDR!

(Van de LDR zoals getoond op deze foto ben ik overigens geen tegenstander. De manier van rijden zoals ik hiervoor heb beschreven ben ik echter absoluut geen fan van, alleen al omdat ik dan een paard zie die absoluut niet blij oogt.)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 13:26

Het verslag van het onderzoek van Utrecht is in Lausanne gepresenteerd. Van die bijeenkomst is een verslag van gemaakt. Dat verslag is later becommentarieerd en aangepast op een aantal punten.
De links naar deze info zijn al meerdere keren op bokt.nl doorgegeven.

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 18:14

Tsja, dan rijst bij mij de vraag: HOE is er gereden tijdens dat onderzoek?? Ik ken hiervan uiteraard niet alle foto's (voor zover die allemaal zijn gepubliceerd, wat ik me ten zeerste afvraag...). Maar als ik uit ga van de hier getoonde foto's dan vind ik het persoonlijk in het geheel niet vreemd dat de paarden nauwelijks stress vertoonden. Ze zijn namelijk veel extremer gewend dan hetgeen hier getoond op de foto's. Dit is gewoon een makkie voor ze!

(En als ik dan terugdenk aan hetgeen ik zelf gezien heb... dan herinner ik mij alleszins stressloze paarden.... )

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:17

greetjebee schreef:
Tsja, dan rijst bij mij de vraag: HOE is er gereden tijdens dat onderzoek?? Ik ken hiervan uiteraard niet alle foto's (voor zover die allemaal zijn gepubliceerd, wat ik me ten zeerste afvraag...). Maar als ik uit ga van de hier getoonde foto's dan vind ik het persoonlijk in het geheel niet vreemd dat de paarden nauwelijks stress vertoonden. Ze zijn namelijk veel extremer gewend dan hetgeen hier getoond op de foto's. Dit is gewoon een makkie voor ze!

(En als ik dan terugdenk aan hetgeen ik zelf gezien heb... dan herinner ik mij alleszins stressloze paarden.... )

Voor zover ik er iets van gehoord heb, zijn de paarden niet zo gereden, maar in de bewuste houding bijgezet, wat zeker anders is dan zo rijden. Daarbij is dan op een loopband onder andere naar de beweging van de rug gekeken. In LDR zat er meer beweging in de rug. Echter, wat niet in Lausanne is gepresenteerd, maar wat één van de scandinavische onderzoekers wel wist te melden, was dat de achterbenen wel duidelijk minder onder kwamen. Ook heeft men de kwaliteit van die extra beweging van de rug niet verder onderzocht - of tenminste is dat in Lausanne niet gepresenteerd.
De resultaten van het gehele onderzoek (van verschillende samenwerkende universiteiten, niet enkel Utrecht dus) wordt eind dit jaar verwacht.