Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarocjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:10

Sizzle schreef:
Welke hulp is dat dan exact?
Ik ken minstens 3 verschillende algemeen gebruikte galophulpen.
Daarnaast is wel wetenschappelijk aangetoond (door patricia de coque) dat geen enkele ruiter de hulpen op dezelfde manier geeft, ook al beweren ze van wel.

Doen alsof je zelf aangalopeert. Als je dat in je hoofd hebt, geef je de 'juiste' hulp. In feite zeg je dus: jij bent de verlenging van mijn lichaam, maak de beweging voor mij af.'

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:13

Je bedoeld telepathie marocje?
Daar geloof ik persoonlijk niet zo in. In mijn hoofd heb ik al zo vaak gedacht dat we nu eens de passage gaan doen of de piaffe maar helaas draaft mijn paard gewoon door.
Wat waarschijnlijk wel is is dat jij op het moment dat je denkt aan de galop je onbewust je hulp voor de galop geeft.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:20

Ik geloof niet dat ze dat bedoeld.

MarocjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:22

Anoniem schreef:
Je bedoeld telepathie marocje?
Daar geloof ik persoonlijk niet zo in. In mijn hoofd heb ik al zo vaak gedacht dat we nu eens de passage gaan doen of de piaffe maar helaas draaft mijn paard gewoon door.
Wat waarschijnlijk wel is is dat jij op het moment dat je denkt aan de galop je onbewust je hulp voor de galop geeft.

Nee natuurlijk niet _O- (lach je niet uit trouwens!)

Maar die beweging maak je dus met je lichaam, alsof je zelf aangalopeert:

Linkergalop
Ruiter: buitenbeen wat naar achter, Buitenhand iets meegeven en tegelijkertijd binnenbeen geven, Binnenhand iets naar voren.
Paard: Buitenbeen begint, dan diagonalenpaar (LA/RV) en als laatste grijpt het Linker voorbeen naar voren.

Als je het als plaatje ziet, lijken die bewegingen dus erg op elkaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:25

Oh, gelukkig, ik dacht dat we hier echt gingen zweven. _O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:53

Veel mensen gebruiken sowieso geen binnenbeen in de galophulp.
De draaiing van de heup/verlichten van de binnen zitbeenknobbel doet in veel gevallen de truc al.

En zoals Simpelman zegt: het zijn nuances.
Mijn 5 jarige springt beter aan als ik druk aanneem op de binnenteugel. Dat gebruikt ze voor haar evenwicht.
Geef ik ruimte dan slaat ze het hoofd achterover en begint te stuiteren.

Mijn 7 jarige was als jong paard gebaad bij aanspringen vanuit het lichtrijden op het binnenbeen.

Edit:typo
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-11-15 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:02

Hoe is het nu met je paard Sizzle?

MarocjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:03

Ja klopt, heb je helemaal gelijk in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:14

Anoniem schreef:
Hoe is het nu met je paard Sizzle?

volgende week een afspraak voor een spierbiopsie.

Reed afgelopen week een simpel rondje buiten (wel met 200 meter stijging).
Ze begon vrolijk en fit. Halverwege de stijging begon ze ineens zwaar te ademen, te zweten en voelde ineens 'kreupel' vanuit de achterhand....
Niet goed voor een paard dat vorig jaar nog fluitend 30 km in de Jura bij 28 graden aflegde :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:21

Wat naar Sizzle,
Zou het EMND kunnen zijn? Waar nemen ze de spierbiopsie af?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:34

Eerder verdacht op pssm.
Ik denk uit de bil. Maar weet het niet zeker.
DA is gelukkig zeer ervaren dus ik heb er wel vertrouwen in dat hij de juiste spier en diepte kiest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:53

Het beste ermee Sizzle.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:07

Dank :)

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:43

Mijn dochter beheerste de galop aanwijzing nog niet voldoende maar kon mijn pony aanwijzigen geven op afstand dat ze aan moest springen en dit dit ze perfect door met mijn stem iets te zeggen.

Het "ademhalen" is een onderdeel van "het zijn". (grounding, centering....) helemaal mee eens als mijn pony bang was en ik vond het ook eng. Dan zong ik een liedje en ze liep er lang zonder bang te zijn.
Door zingen ontspan je en de pony gaf ik door mijn ontspanning de indruk baasje is niet bang.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:59

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 07:41

Liedje zingen deed ik in het begin ook toen mijn draverlief er elke keer vandoor wenste te gaan. Die geef ik ook vaak als tip ;)
Maar als ik een liedje zong, ontspande ik en kon ik hem terug nemen. Als ik dat niet deed ging ik klemmen met mijn benen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 10:09

Het probleem bij angstige paarden is dat de ruiter vaak de neiging heeft bang te worden voor de mogelijke reacties van zijn paard op zijn angst.
Paarden voelen die angst bij hun partner haarscherp aan.
Het is daarmee een bevestiging van hun eigen angst....., hun partner is ook bang, dus wegwezen!
Cirkel rond.

Er is moed voor nodig om als ruiter de dingen gewoon te laten gebeuren, we hoeven pas te regeren als we daartoe gedwongen worden door wat er werkelijk gebeurt. Je kunt er uiteindelijk alleen maar afvallen, not really a big deal.
Een uitgangspunt is dat wanneer we iets ontmoeten dat het paard bang maakt daar op te reageren met rust en ontspanning (mentaal) "er is helemaal geen gevaar".
Binnen vrij korte tijd zal een paard zich bij angst aan het gedrag van zijn ruiter houden in de zin van, "wat denkt hij/zij ervan?"

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:18

Ik heb zaterdag sinds een lange tijd weer eens wedstrijd gehad. Ik had als doel om gewoon relaxt te rijden, met zo min mogelijk spanning. Normaal ging sproet tijdens de proef altijd wel een paar keer stilstaan/achteruit lopen omdat hij het jury hok eng vond, dus ik wilde nu gewoon een rustige proef rijden. Nou dat is gelukt, want hij liep er braaf langs! *\o/* , en heeft verder alles braaf gedaan wat hij moest doen. Dus ik ben tevreden!

Jurycommentaar kwam erop neer dat hij bij alle midden gangen ruimer moet, en bij het wijken meer zijwaarts, hier kan ik mij zeker in vinden. Verder alleen maar zesjes zonder commentaar dat vond ik jammer. En op het einde: sympathieke combinatie, maar paard loopt te veel op de voorhand voor de L1..
Punten: 178 en 182. Jammer genoeg heb ik maar 1 filmpje want mijn vader heeft de 2e per ongeluk verwijderd.. :+. dus die van 178 heb ik alleen op film.

Ik vind hem zelf wel ontspannen ogen, en zo voelde hij ook. Bij de midden gangen reageert hij inderdaad te weinig. Verder erger ik me nog steeds heel erg aan mijn wiebelbenen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:07

Hij oogt inderdaad ontspannen, maar te-ontspannen.
Ik mis impuls in alle onderdelen. De reactie op je hulpen komt vertraagd of niet door als ik heel eerlijk ben.
Daarnaast is de aanleuning zeer wisselend en niet constant.
Je eigen houding is onzeker en onrustig. Hij valt vaak over de schouder weg.

Het komt vast helemaal goed met jullie, maar ik zou misschien eerst verder thuis bevestigen.

Ik bedoel het uiteraard niet vervelend he!!
Ik weet hoe kl*te het is als je paard niet van hokjes houdt :+
Zelf ben ik ook vaak te afwachtend in de proef.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 17:52

Ik zie een Anne die alle middelen inzet om het met haar eigen lichaam haar paard actiever te laten gaan.
Je gaat, om het zo te zeggen, harder dan je paard.
Zo kunnen jullie samen geen contact/aanleuning onderhouden want er is op deze manier een permante spanning die een verstoring van jullie beider evenwicht en veroorzaakt.
Laat je paard het werk doen, laat je meenemen, als jij gaat werken maak je het alleen maar moeilijker voor je paard.
Neem eens een klein iemand op je schouders en vraag hem om je flink te helpen om jou actiever te krijgen, daar leer je echt van, je zult namelijk merken dat dat het beste lukt als hij helemeel niets doet.

Je paard is van nature langzaam en relatief ongevoelig voor je hulpen.
Anders gezegd dat is zijn antitalent voor het lopen van wedstrijden.
Hij heeft nog veel meer bevestiging en kracht nodig om een L wedstrijd te lopen, neem daar de tijd voor.

De ontspanning heb je, voorzover je die niet verstoort met je wedstrijdstress, nu meer activiteit (van je paard...), dat bereik je met overgangen, draf>stap>draf, een poging tot middendraf en zoveel mogelijk buiten rijden op rechte lijnen om conditie en hardheid op te bouwen, ruime draf, ruime galop.

VOORWAARTS.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:17

Sizzle en simpelman, jullie hebben echt heel erg gelijk.. Ik moet minder doen en stil zitten. En sproet actiever ! Waar hij normaal aan het vluchten was op wedstrijd (keihard draven), is hij nu echt te weinig actief. En mijn houding is door de zenuwen nog erger dan normaal. Bedankt voor jullie commentaar, ik ga thuis rustig verder oefenen :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:25

Leuk dat je op wedstrijd geweest bent en je filmpje hiervan wilde delen met ons Anne :)
Je ging met een specifiek doel op wedstrijd en dat heb je bereikt; Sproet is zeer ontspannen en kijkt niet naar het juryhokje. Top! Nu kan je inderdaad gaan werken aan activiteit/impuls. Dat viel mij in het hele filmpje op dat dat mist. Heel herkenbaar hoor dat je dan je hele lijf in gaat zetten om hem actief te houden. Minder doen is thuis al lastig als ze niet al te looplustig zijn; in de proef moet het gebeuren en dan ga je teveel meewerken om toch maar die activiteit te krijgen (merk ik aan mezelf ook, dat ik in de proef meer doe dan thuis omdat het dan ""moet" gebeuren en toch zo'n mooi mogelijk beeld neer wilt zetten). Maargoed, stap 1 is ontspanning want van daaruit kan je activiteit gaan vragen. Als ontspanning eerst lastig was op wedstrijd zoals ik lees heb je iets moois bereikt dit keer. Van hieruit lekker verder gaan bouwen :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:23

Ik zie toch wel een heel soepele pony Anne, vooral in galop zie je het bekken mooi kantelen. Probeer in de diepe stretch vooruit te gaan rijden en probeer je pony idd te activeren. Dan komt het met je houding vast ook goed :) leuk om eens bewegend beeld te zien van Sproet!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:31

Gisteren kreeg ik de mail van Monique de Rijk en ben vandaag (aan de hand) onder andere aan de slag gegaan met wat zij noemt 'power yoga voor de achterhand' :)
http://youtu.be/C3XJ10_5ECc

Mijn paard pakte het heel leuk op, deed erg zijn best om me te begrijpen en stapte mooi voorwaarts in onder zijn lichaam. Ik heb het alleen nog in stap geprobeerd, morgen onder het zadel ga ik ermee verder.

Ook wil ik hiermee aan de slag gaan:
http://youtu.be/3skDm0P79-g

Hij gaat al goed achterwaarts aan de hand, de rest nog niet geprobeerd, ik denk dat dit op de hoefslag in de bak makkelijker gaat dan in de cirkel. Aan het eind heb ik ook de kaptoom en het singeltje verwijdert en gekeken wat hij zou doen. Ik ben wat kris kras door de cirkel gaan lopen en hij volgde me overal <3 zo leuk om te doen!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:56

Lekker bezig Starbreeze :D

Ik heb vandaag voor het eerst een paar passen mooie verruiming uit Timo gekregen in de diepe stretch *\o/* Normaal versnelt hij alleen in de stretch en moet ik hem meer oppakken voor verruiming maar dan blijft hij niet fijn naar mijn hand toe, dus hij moet het toch maar gaan leren in de stretch. Ik heb hem net zo lang voorwaarts gereden in draf totdat hij niet ging versnellen maar verruimen en hem daarna uitgebreid beloond in vrije stap. Daarna ging ik nog een stukje aandraven, ging hij op de eerste de beste lange zijde zelf weer verruimen met z'n oortjes erop. Hij vond het leuk :D